Aplicarea dispoziţiilor art. 52
din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei. Compensarea creanţelor
fiscale ale debitorului . Condiţii.
Legea nr. 85/2006 privind privind
procedura insolvenţei, art. 52
Potrivit dispoziţiilor art. 116
din OG nr. 92/2003 – Codul de procedură fiscală, alin. 2 , 4 , creanţele
fiscale ale debitorului se compensează cu obligaţii datorate aceluiaşi buget,
urmând ca din diferenţa rămasă să fie compensate obligaţiile datorate altor
bugete, în mod proporţional, cu respectarea condiţiilor prevăzute la alin. (1),
compensarea operând de drept la data la care creanţele există deodată, fiind
deopotrivă certe, lichide şi exigibile.
Totodată, dispoziţiile alin. 5
precizează momentul de la care creanţele sunt exigibile , pentru cererile de
restituire a taxei pe valoarea adăugată - la data cererii de restituire , în
limita sumei aprobate pentru restituire prin decizia emisă de organul fiscal
potrivit legii sau la termenul prevăzut de lege pentru depunerea decontului cu
sumă negativă de TVA cu opţiune de rambursare, în limita sumei aprobate la
rambursare prin decizia emisă de organul fiscal potrivit legii ; conform
dispoziţiilor alin. 6 , compensarea se constată de către organul fiscal
competent, la cererea debitorului sau din oficiu.
Curtea de Apel Ploieşti, Secţia a
II-a civilă, de Contencios Administrativ şi Fiscal,
Decizia nr. 2919 din 24 mai 2012.
Administratorul debitoarei S.C.
B. S.R.L. a formulat contestaţie împotriva tabelului preliminar al creanţelor
întocmit de lichidatorul judiciar.
În motivarea contestaţiei a
arătat că, în tabel , creditoarea
Administraţia Finanţelor Publice P. a fost înscrisă cu suma de 20.857 lei, fără
să se ţină seama că această creditoare trebuie să ramburseze debitoarei TVA în
sumă de 14.414 lei. Contestatorul a solicitat , în scris , creditoarei
efectuarea unei inspecţii fiscale în scopul stabilirii corecte a obligaţiilor
fiscale.
Lichidatorul judiciar a formulat
întâmpinare, prin care a arătat că, deşi
debitoarea a solicitat creditoarei efectuarea unui control fiscal, acest lucru
nu s-a realizat şi, în baza art.116 C.proc.fiscală , a solicitat instanţei să
compenseze debitul cu TVA de rambursat.
Creditoarea a formulat
întâmpinare , prin care a solicitat
respingerea contestaţiei. A arătat că suma din titlul executoriu
reprezintă obligaţii fiscale neachitate, conform fişei de evidenţă a plăţilor
comunicate de organul fiscal la data deschiderii procedurii. Cererea debitoarei
de efectuare a controlului fiscal nu poate fi avută în vedere , deoarece este
făcută ulterior deschiderii procedurii , contravenind dispoziţiilor art. 36 din
Legea nr. 85/2006.
Prin
sentinţa nr. 536 din 12 aprilie 2012
Tribunalul a admis contestaţia şi a dispus înscrierea în tabelul creanţelor a
creanţei AFP P. în sumă de 6.443 lei.
Judecătorul-sindic
a reţinut că, după cum rezultă din fişa sintetică totală vizând situaţia
decontului de TVA, întocmită de AFP P., debitoarea trebuie să încaseze de la
creditoare TVA de rambursat în sumă de 14.414 lei.
Conform art.116 alin. 1 şi 4 din
C.proc.fiscală, prin compensare se sting creanţele statului reprezentând
impozite, taxe, contribuţii şi alte sume datorate bugetului general consolidat
cu creanţele debitorului reprezentând sume de rambursat de la buget, când
ambele părţi dobândesc reciproc calitatea de creditor şi pe cea de debitor, cu
condiţia ca ambele creanţe să fie administrate de aceeaşi autoritate publică,
iar compensarea operează de drept la data la care creanţele există deodată,
fiind deopotrivă lichide , certe şi exigibile.
Cum în cauză ambele creanţe
coexistă la data deschiderii procedurii, fiind deopotrivă certe, lichide şi exigibile
, compensarea operează de drept şi , astfel, contestaţia este întemeiată ;
înscrierea creditoarei în tabelul creanţelor se va face cu suma de 6.443 lei , rezultată din compensarea
debitului de plată în sumă de 20.857 lei cu TVA de rambursat către debitoare în
sumă de 14.414 lei.
A mai reţinut tribunalul că
art.36 din Legea nr. 85/2006 , invocat de creditoare , nu are incidenţă în
cauză, deoarece vizează ipoteza existenţei unor proceduri judiciare de
realizare a creanţelor sau de executare silită împotriva debitoarei la momentul
deschiderii procedurii insolvenţei, ceea ce nu este cazul în speţă.
Împotriva acestei sentinţe a
declarat recurs creditoarea.
Recurenta îşi întemeiază
recursul pe dispoziţiile art. 304 ind.
1, 304 pct.9 Cod de procedura civilă şi învederează ca prin încheierea din
12.09.2011 , pronunţata de Tribunal in dosarul nr. 4019/114/2011 , s-a dispus
deschiderea procedurii simplificate de insolventa împotriva debitoarei SC B.
SRL .
Astfel, AFPO P. , care
administrează din punct de vedere fiscal debitoarea, a comunicat creanţele cu
care figura aceasta la data deschiderii procedurii, DGFP B. înscriindu-se în tabelul creanţelor conform titlului
executoriu nr. 3935/07.10.2011 , cu suma de 20,857 lei.
Suma din titlul executoriu
comunicat de organul fiscal este compusă din obligaţii fiscale neachitate ,
conform fisei de evidenta pe plătitor înregistrate la organul fiscal anterior
deschiderii procedurii.
Recurenta arata ca prin dispoziţiile art. 117 din OG nr. 92/2003 si
prin decizia nr. 5/2006 a Comisiei fiscale centrale , aprobata prin Ordinul nr.
1552/2006, se reglementează procedura de rambursare , care este laborioasa , in
sensul ca trebuie efectuat un control fiscal , care sa stabilească daca ,
intr-adevăr , sumele sunt corect înregistrate, sunt deductibile sau nu, daca
debitorul înregistrează obligaţii fiscale restante sau nu, urmate de
compensarea sumelor ori de restituire.
Potrivit dispoziţiilor art. 117
alin. 6 si urm. din OG nr. 92/2003 , daca debitorul înregistrează obligaţii fiscale
restante, sumele prevăzute la alin. 1 si 2 se vor restitui numai după
efectuarea compensării.
In speţa, împrejurarea ca
administratorul debitoarei a înregistrat cerere privind solicitarea unui
control fiscal in vederea soluţionării decontului de TVA cu suma negativa de
rambursare nu duce automat la concluzia ca a operat compensarea, cu atât mai
puţin compensarea de drept.
Mai mult decât atât, din momentul
in care debitoarea a intrat in procedura de insolventa, in opinia
recurentei devin aplicabile dispoziţiile
art. 36 din Legea nr. 85/2006.
Intimatul a depus întâmpinare
, prin care a solicitat respingerea recursului , susţinând că recurenta
trebuia să aplice din oficiu
prevederile art. 116 alin. 1 şi 4 Cod de procedură fiscala, privind
compensarea creanţelor , care sunt aplicabile în cazul de faţă.
Curtea a reţinut că recurenta-creditoare
a fost înscrisă în mod corect de lichidatorul judiciar la masa credală, în
tabelul preliminar al creanţelor împotriva averii debitoarei SC B. SRL , aflată
în procedura insolvenţei, cu creanţa în sumă de 20.857 lei, potrivit titlului
executoriu nr. 3935/7.10.2011, titlul executoriu nefiind contestat în cadrul
procedurii speciale fiscale.
Ulterior
depunerii declaraţiei de creanţă şi întocmirii tabelului preliminar, la data de
3.11.2011 , administratorul statutar al debitoarei a solicitat efectuarea unui
control fiscal, menţionând că organele fiscale trebuie să ramburseze societăţii
taxa pe valoarea adăugată în sumă de 14.114 lei.
Potrivit
dispoziţiilor art. 116 din OG nr. 92/2003 – Codul de procedură fiscală , alin.
2 , 4 , creanţele fiscale ale debitorului se compensează cu obligaţii datorate
aceluiaşi buget, urmând ca din diferenţa rămasă să fie compensate obligaţiile
datorate altor bugete, în mod proporţional, cu respectarea condiţiilor
prevăzute la alin. (1), compensarea operând de drept la data la care creanţele
există deodată, fiind deopotrivă certe, lichide şi exigibile.
Totodată,
dispoziţiile alin. 5 precizează momentul de la care creanţele sunt exigibile ,
pentru cererile de restituire a taxei pe valoarea adăugată - la data cererii de
restituire , în limita sumei aprobate pentru restituire prin decizia emisă de
organul fiscal potrivit legii sau la termenul prevăzut de lege pentru depunerea
decontului cu sumă negativă de TVA cu opţiune de rambursare, în limita sumei
aprobate la rambursare prin decizia emisă de organul fiscal potrivit legii ;
conform dispoziţiilor alin. 6 , compensarea se constată de către organul fiscal
competent, la cererea debitorului sau din oficiu.
Or,
în cauză , organul fiscal nu a emis o atare decizie de restituire în urma unui
control fiscal , pentru a putea fi reţinut caracterul cert şi exigibil al
creanţei debitoarei, în vederea compensării creanţelor reciproce.
Pe de altă parte , Curtea a
constatat că , potrivit dispoziţiilor art. 52 din Legea nr. 85/2006 privind
procedura insolvenţei , deschiderea procedurii de insolvenţă nu afectează
dreptul unui creditor de a invoca compensarea creanţei sale cu cea a
debitorului asupra sa, atunci când condiţiile prevăzute de lege în materie de
compensare legală sunt îndeplinite la data deschiderii procedurii.
Aşadar , numai creditorul putea
invoca , în raport de textul legal menţionat , compensaţia creanţei sale cu
aceea a debitorului asupra sa , ipoteză care nu se regăseşte în cauză.
În situaţia în care creditoarea
nu solicită compensarea , debitoarea - societate în insolvenţă îşi poate
recupera , la rândul său , creanţa , uzând de mijloacele legale existente la
dispoziţia sa , în speţă pe calea procedurii speciale fiscale.
Pentru considerentele expuse, în
temeiul dispoziţiilor art. 312 alin. 1-3 Cod
de procedură civilă şi art. 304 pct. 9 Cod de procedură civilă, Curtea a
admis recursul şi a modificat în tot sentinţa, în sensul că, pe fond, a respins
contestaţia la tabelul preliminar de creanţe ca neîntemeiată.
(Judecător Liliana Felicia
Androne)
|