Anulare incident bancar.
Condiţii. Anularea titlului ulterior raportării incidentului. Consecinţe
Art.1 alin.1 din Regulamentul
nr.1/2001 al BNR
Faptul că ulterior completării
cecului şi prezentării sale la plată, cu consecinţa intervenirii incidentului
major, s-a constatat că cecul nu a fost completat potrivit înţelegerii,
raportându-se la o creanţă care nu întruneşte condiţia de a fi lichidă, nu
poate fi imputat Băncii, care la momentul constatării incidentului a procedat
potrivit dispoziţiilor legale.
Anularea ulterioară a titlului nu
se repercutează asupra incidentului constatat, deoarece vizează raportul
fundamental între părţi, or, scopul constatării incidentelor cu consecinţa
posibilă a interdicţiei bancare de a emite cecuri, are în vedere tocmai
protejarea terţelor persoane, aşa cum este declarat în art.1 alin.1 din
Regulamentul nr.1/2001, conform cu care Centrala Incidentelor de Plăţi este un
centru de intermediere care gestionează informaţia specifică incidentelor de
plăţi, pentru interesul public, inclusiv pentru scopurile utilizatorilor.
(Decizie nr. 344/R-COM/10.02.2012)
Prin cererea înregistrată sub nr.
3151/90/2006 reclamanta SC A. SRL Râmnicu Vâlcea a chemat în judecată pe
pârâtele SC U. SA Râmnicu Valcea şi BANCA COMERCIALĂ ROMÂNĂ SA – SUCURSALA
VÂLCEA solicitând instanţei ca prin sentinţa ce o va pronunţa în cauză să
dispună anularea interdicţiei bancare de a emite cecuri luată de către pârâta
BANCA COMERCIALĂ ROMÂNĂ SA – SUCURSALA VÂLCEA prin somaţia nr. 343 din 4 mai
2006 în temeiul art. 27-30 din Regulamentul nr. 1/2001 al BNR.
În motivarea cererii reclamanta a
arătat că pârâta SC U. SA a completat în fals o filă de cec, lăsată de
reclamantă în alb ca garanţie pentru plata chiriei, cu suma de 787.510.000 lei ROL şi pe fondul unor neînţelegeri între părţi a
prezentat cecul la plată, ştiind că reclamanta nu are disponibil în cont pentru
decontare. Suma menţionată în cec nu are corespondent în raportul fundamental,
pârâta completând fila de cec cu nerespectarea înţelegerii între trăgător şi
beneficiar.
Pârâta SC U. SA, prin
întâmpinare, a solicitat respingerea cererii arătând că cecul a fost completat
conform înţelegerii dintre părţi întrucât reclamanta s-a obligat să plătească
prejudiciul nerealizat de către pârâtă prin împiedicarea folosirii spaţiului
comercial ce a constituit obiectul litigiului.
Prin încheierea din 26 iunie 2006
cauza a fost suspendată în temeiul art. 244/1 din codul de procedură civilă
până la soluţionarea opoziţiei reclamantei la executarea cecului.
La data de 2 august 2011
reclamanta a solicitat repunerea pe rol a cauzei arătând că opoziţia a fost
soluţionată irevocabil prin admiterea cererii şi anularea cecului. Cauza a fost
repusă pe rol iar reclamanta a solicitat admiterea cererii invocând şi
argumentul admiterii opoziţiei şi anulării cecului.
Pârâta SC UNIVERS SA a solicitat
respingerea cererii ca rămasă fără de obiect întrucât durata măsurii
interdicţiei a expirat.
Tribunalul a constatat că
excepţia lipsei de obiect este nefondată. Deşi
durata interdicţiei a expirat instanţa are obligaţia să verifice
legalitatea măsurii adoptate de către banca pârâtă prin prisma consecinţelor
interdicţiei şi a eventualei răspunderi pentru adoptarea unei măsuri nelegale.
Prin sentinţa nr. 1905/17
Octombrie 2011 Tribunalul Vâlcea a respins cererea formulată de reclamanta SC A.
SRL Râmnicu Vâlcea, împotriva pârâtelor
SC U. SA Râmnicu Valcea, . şi BANCA COMERCIALĂ ROMÂNĂ SA – SUCURSALA VÂLCEA,.
Pentru a pronunţa această
soluţie, tribunalul a reţinut că Regulamentul nr. 1/2001 al BNR prevede că este
incident de plată major incidentul de plată determinat de înregistrarea uneia
dintre următoarele situaţii: c1) în
cazul cecului: - cecul a fost refuzat
din lipsă totală de disponibil, în cazul prezentării la plată înainte de
expirarea termenului de prezentare; -
cecul a fost refuzat la plată din lipsă parţială de disponibil, în cazul
prezentării la plată înainte de expirarea termenului de prezentare.
Potrivit art. 28 din acelaşi act
normativ în cazul refuzului la plată al unui cec ca urmare a producerii unui
incident de plată major asupra contului unui client banca va lua în aceeaşi zi
bancară următoarele măsuri: a) va notifica incidentul de plată la CIP printr-o cerere de
înscriere a refuzului bancar în FNC , care va cuprinde şi declaraţia de
interdicţie bancară; b) va adresa titularului de cont o somaţie, conform modelului
prezentat în anexa nr. 5, prin care îi va notifica acestuia interdicţia de a
emite cecuri pe timp de un an începând cu data înregistrării la CIP a incidentului de plată
major şi obligaţia de a restitui băncii (băncilor) al cărei (căror) client este
formularele de cec aflate în posesia sa şi/sau a mandatarilor săi.
În aplicarea dispoziţiilor legale
susmenţionate banca verifică numai regularitatea formală a cecului, respectiv
condiţiile de validitate prevăzute de art. 1 din Legea nr. 59/1934. Raportul fundamental
din care a rezultat cecul este şi rămâne străin băncii, care nu are a se
preocupa de înţelegerile dintre părţi, întrucât din literalitatea obligaţiilor
cambiale rezultă că obligaţia se naşte chiar din titlu, desprinsă de raportul
fundamental dintre trăgător şi beneficiar.
Ca atare, s-a reţinut că banca
pârâtă a adoptat în mod legal măsura interdicţiei din moment ce la prezentarea
cecului nu exista disponibil în contul emitentului. Faptul că ulterior cecul a fost anulat în
opoziţia trăgătorului nu invalidează măsura interdicţiei, deoarece, aşa după
cum rezultă din decizia nr. 2/2011 pronunţată de Tribunalul Vâlcea în dosarul
nr.3595/90/2008 opoziţia a fost admisă pentru completarea cecului cu nerespectarea înţelegerilor iniţiale la
emiterea lui, aşadar pentru o excepţie personală în sensul art. 264 din Norma
cadru nr. 6/1994 a BNR şi nu pentru o
excepţie formală care s-ar fi impus băncii în sensul că înainte de a verifica
disponibilul banca este obligată să verifice regularitatea formală a titlului.
Împotriva acestei sentinţe a
declarat recurs S.C.A. S.R.L. solicitând admiterea acestuia, modificarea în tot
a hotărârii, iar pe fond admiterea acţiunii, aşa cum a fost formulată.
În motivare, se arată că
hotărârea instanţei de fond este rezultatul aprecierii eronate a probelor
administrate, instanţa neţinând seama de faptul că reclamanta a solicitat
anularea interdicţiei bancare de a emite cecuri, luată de pârâta B.C.R. S.A. -
Sucursala Vâlcea prin somaţia nr.343/4.05.2006, în temeiul art.27-30 din Regulamentul
B.N.R. nr.1/2001.
Prin decizia nr.2/21.02.2011
pronunţată de Tribunalul Vâlcea în dosarul nr.3595/90/2008, rămasă irevocabilă
prin decizia nr.1585/22.06.2011 pronunţată în dosarul nr.3595/90/2008 al Curţii
de Apel Piteşti s-a admis opoziţia la executare şi s-a dispus anularea cec-ului
seria BB 300-01210508 emis la 4 mai 2006 pentru suma de 78.751 lei, confirmând
susţinerile potrivit cu care S.C. U. S.A. a completat în mod abuziv cecuri.
Instanţa în mod greşit a ţinut
cont de cererea formulată la 4.05.2006 la B.C.R. Sucursala Vâlcea prin care recurenta
sesiza faptul că cecul este completat în fals, urmând să fie refuzat la plată.
Se critică sentinţa ca fiind
lipsită de temei legal şi dată cu încălcarea şi aplicarea greşită a legii, de
vreme ce art.259 din Normele cadru nr.7/1994 arată că pentru ca un cec să fie
valabil nu este necesar să întrunească condiţiile esenţiale menţionate în art.1
din Legea cecului, chiar din momentul emiterii sale, ci el trebuie să
întrunească aceste condiţii, în momentul prezentării la plată, completarea
cec-ului trebuind să se facă în conformitate cu înţelegerea dintre trăgător şi
primitor.
Cum în decizia nr.2/2011 s-a
reţinut că nu a existat nici o înţelegere între părţi, legat de completarea
cecului, în mod greşit reclamantei i-a fost pusă interdicţie bancară.
De asemenea, trebuie să se ţină
cont de faptul că această cauză a fost suspendată, societatea reclamantă
nefăcându-se vinovată de introducerea la plată a cecului.
S.C.U. S.A. a formulat
întâmpinare, solicitând respingerea recursului ca nefondat, arătând că la
prezentarea la plată, Banca verifică numai regularitatea formală a cecului,
respectiv condiţiile de validitate prevăzute de art.1 din Legea nr.59/1934.
De asemenea, prin hotărârile
judecătoreşti invocate de către recurentă a fost admisă opoziţia pentru
completarea cecului cu nerespectarea înţelegerilor iniţiale în emiterea lui, nu
pentru că ar fi fost completat în fals, cum eronat a susţinut recurenta, ca
atare, pentru o excepţie personală în sensul art.264 din Norma B.N.R.
nr.7/1994.
S.C. U. S.A. a formulat în recurs
concluzii scrise.
Analizând sentinţa atacată prin
prisma criticilor invocate, în raport de probatoriul administrat în cauză şi de
dispoziţiile legale incidente, Curtea constată că recursul este nefondat,
pentru următoarele considerente:
Potrivit art.2 pct.c), c1) din
Regulamentul B.N.R. nr.1/2001 în forma în vigoare la data introducerii la plată
a cec-ului, este incident de plată major, incidentul de plată, în cazul
cecului, refuzul cecului din lipsă totală de disponibil, în cazul prezentării
la plată înainte de expirarea termenului de prezentare.
Art.28 din acelaşi regulament,
arată că în cazul refuzului la plată al unui cec ca urmare a producerii unui
incident de plată major asupra contului unui client, banca va lua în aceeaşi zi
bancară măsura notificării incidentului de plată la CIP printr-o cerere de
înscriere a refuzului bancar în FNC, care va cuprinde şi declaraţia de
interdicţie bancară şi va adresa titularului de cont o somaţie, prin care îi va
notifica acestuia interdicţia de a emite cecuri pe timp de un an începând cu
data înregistrării la CIP
a incidentului de plată major şi obligaţia de a restitui băncii (băncilor) al
cărei (căror) client este formularele de cec aflate în posesia sa şi/sau a
mandatarilor săi.
Prin urmare, la momentul
stabilirii interdicţiei bancare de a emite cecuri, banca era obligată să
verifice existenţa ipotezei textului art.2 pct.c) c1), fără a efectua alte
verificări, scopul interdicţiei bancare fiind acela de a proteja persoanele
care intră în raport juridic cu emitentul cecului.
Refuzul la plată din lipsă
parţială de disponibil în cazul prezentării la plată înainte de expirarea
termenului de prezentare atrage automat pentru bancă aplicarea dispoziţiilor
art.28 din Regulamentul B.N.R. nr.1/2001, în vigoare la momentul incidentului,
în niciuna din situaţii Banca nefiind ţinută să analizeze raportul juridic
fundamental care a întemeiat emiterea cecului.
Din hotărârile judecătoreşti
invocate (filele 73-87 dosar fond) rezultă că instanţele au statuat într-o
procedură de contestaţie la executare, întemeiată pe art.400 Cod procedură
civilă, în care s-au invocat prevederile Legii nr.59/1934, referitor la
nevalabilitatea titlului.
Curtea reţine că prin sentinţa
Judecătoriei Rm.Vâlcea din 10.10.2006 (fila 74), ulterioară incidentului
bancar, a fost respinsă opoziţia la executare, astfel că într-un prim control
jurisdicţional, instanţa a constatat legalitatea actelor de executare şi
implicit a titlului, context în care nu se putea pretinde băncii, cu depăşirea
limitelor art.28 din Regulamentul nr.1/2001, verificarea validităţii titlului
prezentat la plată.
Faptul că ulterior completării
cecului şi prezentării sale la plată, cu consecinţa intervenirii incidentului
major, s-a constatat că cecul nu a fost completat potrivit înţelegerii,
raportându-se la o creanţă care nu întruneşte condiţia de a fi lichidă, nu
poate fi imputat Băncii, care la momentul constatării incidentului a procedat
potrivit dispoziţiilor legale.
Anularea ulterioară a titlului nu
se repercutează asupra incidentului constatat, deoarece vizează raportul
fundamental între părţi, or, scopul constatării incidentelor cu consecinţa
posibilă a interdicţiei bancare de a emite cecuri, are în vedere tocmai
protejarea terţelor persoane, aşa cum este declarat în art.1 alin.1 din
Regulamentul nr.1/2001, conform cu care Centrala Incidentelor de Plăţi este un
centru de intermediere care gestionează informaţia specifică incidentelor de
plăţi, pentru interesul public, inclusiv pentru scopurile utilizatorilor.
Susţinerile recurentei, relative
la faptul că instanţa nu a ţinut seama de cererea depusă la 4.05.2006 de către
recurentă, la B.C.R.
Sucursala Vâlcea prin care sesiza că cecul este completat în fals, urmând să
fie refuzat la plată, nu au relevanţă în condiţiile în care, pe de o parte
aceste afirmaţii nu au fost reţinute de instanţe în hotărârile menţionate, în
care s-a arătat că cecul fusese lăsat garanţie în alb pentru acoperirea
diferenţei de 1.700 lei, fără însă ca cecul să fi fost completat cu această
sumă, ci cu o sumă mult mai mare, fiind în discuţie lichiditatea creanţei. Pe
de altă parte, cererea a fost înregistrată ulterior constatării incidentului
bancar şi transmiterii informaţiei în CIP, respectiv la 5.05.2006.
Pentru aceste considerente, în
temeiul art.312 Cod procedură civilă, Curtea va respinge recursul ca nefondat.