Anulare act administrativ. Termen
de introducere a acţiunii
Art. 1 alin. 6 şi art.2 alin.1 lit.c) din Legea nr.554/2004
Potrivit art.1 alin.6 din Legea
nr.554/2004-R, autoritatea publică emitentă a actului administrativ unilateral
apreciat ca nelegal, poate să solicite instanţei anularea acestuia, în situaţia
în care actul nu mai poate fi revocat deoarece a intrat în circuitul civil şi a
produs efecte juridice.
Din interpretarea logică a
acestui text se desprinde concluzia că aceasta este singura cale de a înlătura
actul abuziv, deoarece lăsarea la latitudinea autorităţii publice a revocării
actului, ar conduce la afectarea principiului securităţii raporturilor
juridice.
Raţiunea fixării ca moment
iniţial al curgerii termenului, în cazul acţiunii introduse de autoritatea
emitentă, a datei emiterii actului, este aceea că acesta este momentul la care
această instituţie cunoaşte sau trebuie să cunoască motivul de nulitate ce
afectează validitatea actului pe care îl emite.
Cu toate acestea, trebuia avută
în vedere particularitatea speţei de faţă, în care motivul de nulitate a fost
cauzat şi ascuns prin mijloace dolozive care intră sub incidenţa legii penale.
Câtă vreme răspunderea penală nu s-a prescris, ar fi în afara oricărei raţiuni
să se prescrie dreptul de a solicita instanţei repunerea în situaţia
anterioară, ca o consecinţă directă a
constatării săvârşirii faptei prevăzute de legea penală.
Potrivit unui principiu de drept,
nemo auditur propriam turpitudinem allegans (nimeni nu-şi poate invoca propria
culpă pentru a obţine protecţia unui drept).
(Decizia nr.1078/R-CONT /25
Aprilie 2012)
Constată că prin acţiunea
înregistrată la data de 18.03.2010, reclamantul Inspectoratul Teritorial de
Regim Silvic şi de Vânătoare Rm.Vâlcea a chemat în judecată pe pârâtul I.T.G.A.,
solicitând ca prin sentinţa ce se va pronunţa în cauză să se dispună: nulitatea
Deciziei nr.100/24.11.2008 prin care pârâtul a fost numit în funcţia publică de
execuţie Consilier, clasa I, grad profesional debutant în cadrul acestei
instituţii; nulitatea Deciziei nr.82/30.11.2009 prin care pârâtul a fost numit
funcţionar public de execuţie definitiv – Consilier, clasa I, grad profesional
asistent, treapta de salarizare 3; nulitatea jurământului de credinţă al
pârâtului depus şi înregistrat la instituţie sub nr.8651 la data de 02.12.2009,
în baza art.62 alin.6 din Statutul funcţionarilor publici; anularea
înscrierilor efectuate în carnetul de muncă seria MMFES nr.4253122, precum şi a
înscrierilor efectuate în statele de plată lunare şi în foile lunare de pontaj
a celorlalte documente ce derivă din acestea, aferente pentru poziţia
pârâtului, în perioada 24.11.2008-03.03.2010, precum şi plata cheltuielilor de
judecată.
În
motivarea acţiunii s-a arătat că, în data de 11.11.2008, instituţia a organizat
un concurs pentru ocuparea funcţiei publice vacante de consilier (inginer
silvic), grad profesional debutant, la care s-a prezentat şi pârâtul, care,
după susţinerea examenului a fost declarat admis.
La
dosarul de concurs pârâtul a depus înscrisurile solicitate, între care şi
adeverinţa emisă de Universitatea Transilvania Braşov – Facultatea de
Silvicultură şi Exploatări Forestiere, prin care se atestă că acesta a absolvit
această facultate, promoţia 2003-2008.
După
susţinerea concursului, a fost emisă Decizia nr.100/24.11.2008, prin care
pârâtul a fost încadrat în funcţia de consilier debutant, clasa I, iar la
expirarea perioadei de stagiu a fost definitivat în funcţia de consilier
definitiv, clasa I, treapta de salarizare 3, sens în care a depus jurământul de
credinţă, intrând în rândul funcţionarilor publici.
Ulterior,
la data de 02.03.2010, în urma unei sesizări adresată directorului instituţiei,
s-a purtat corespondenţă cu Facultatea de Silvicultură, care a comunicat şi
confirmat că pârâtul nu a finalizat această facultate, fiind exmatriculat cu
Ordinul Rectorului nr.3589/24.02.2009.
Pârâtul
a recunoscut că precizările primite de la facultate sunt reale şi în data de
03.03.2010 şi-a prezentat demisia din funcţia publică, invocând motive
personale.
Acesta
a şi predat inventarul aflat asupra sa şi chiar a formulat un angajament de
plată a prejudiciilor aduse instituţiei, înregistrat sub nr.1506/04.03.2010.
Ca
atare, în perioada 04.03.2010-06.03.2010, cu chitanţele nr.0036 şi nr.0037
acesta a depus la casieria instituţiei suma totală de 7.600 lei aferentă
salariilor primite necuvenit.
În
şedinţa publică din 29.11.2011, instanţa de fond, din oficiu, a invocat
excepţia tardivităţii privind petitul 1 şi 2 al cererii de chemare în judecată
şi excepţia inadmisibilităţii privind petitele 3 şi 4 ale acesteia.
Ulterior,
Tribunalul Vâlcea – prin sentinţa nr.2609/16.12.2011, a admis excepţiile
invocate din oficiu de instanţă şi a respins acţiunea reclamantului ca
neîntemeiată.
Pentru
a se pronunţa în sensul arătat, instanţa de fond a reţinut că potrivit art. 1
alin. 6 din Legea nr. 554/2004, autoritatea publică emitentă a unui act
administrativ unilateral nelegal poate
să solicite instanţei anularea acestuia în termen de 1 an de la data emiterii actului.
Angajarea pârâtului s-a făcut
prin Decizia nr. 100 din 24.11.2008, iar
acţiunea a fost înregistrată la
18.03.2010, deci cu depăşirea termenului de 1 an, totodată s-a reţinut că
cealaltă decizie contestată a fost
fundamentată pe prima decizie.
De asemenea, în ceea ce priveşte
jurământul şi celelalte operaţiuni administrative, tribunalul a reţinut că nu
întrunesc caracterele juridice ale actului administrativ, aşa cum este definit
de art. 2 alin. 1 lit. c) din Legea nr. 554/2004.
Pe de altă parte s-a constatat că
actele în speţă nu mai produc efecte juridice întrucât pârâtul, la data de
04.03.2010, anterior introducerii acţiunii, demisionase din funcţie, restituind
şi prestaţiile primite.
Faţă de toate acestea s-a admis
excepţia tardivităţii pentru primele capete de cerere (fiind şi inadmisibile
urmare a lipsei efectelor) şi inadmisibilităţii pentru celelalte capete ale
cererii, respingându-se acţiunea.
Împotriva acestei sentinţe s-a
formulat recurs în termen legal de către reclamant, criticând-o pentru
nelegalitate şi netemeinicie, în sensul că, în mod greşit, instanţa de fond a
invocat excepţii care nu au incidenţă în prezenta cauză.
Astfel, raportat la excepţia
tardivităţii petitelor 1 şi 2 s-a susţinut că, despre faptul că pârâtul nu a
finalizat studiile, a aflat abia în martie 2010, moment în care s-a şi
declanşat acţiunea în nulitate a actelor emise, având în vedere că acesta a
depus la dosar o adeverinţă emisă de Facultatea de Silvicultură.
Prin urmare, nu erau aplicabile
dispoziţiilor art.1 alin.6 din Legea nr.554/2004, referitoare la termenul de un
an, faţă de data la care s-a luat cunoştinţă de inexistenţa actului doveditor al
studiilor pârâtului.
De asemenea, s-a susţinut că
această excepţie nu poate fi invocată şi pentru petitul 2 al acţiunii,
respectiv nulitatea Deciziei nr.82/30.11.2009, pentru care nu a expirat
termenul de un an.
Referitor la excepţia
inadmisibilităţii acţiunii, s-a susţinut că, documentul Carnet de muncă nu este
un act administrativ, în sensul art.2 alin.1 lit.c) din Legea nr.554/2004,
astfel că înscrierile operate în acesta ca vechime în muncă, nu pot fi anulate
decât în temeiul unei hotărâri judecătoreşti, în termenul prevăzut de
legislaţia muncii.
În concluzie, s-a solicitat
admiterea recursului, casarea sentinţei şi trimiterea cauzei spre rejudecare la
aceeaşi instanţă.
Curtea, examinând criticile
aduse, a căror încadrare s-a făcut pe temeiul art.304 pct.9 Cod procedură
civilă, a reţinut că recursul este fondat, pentru cele ce se vor arăta în
continuare.
Într-adevăr, potrivit art.1
alin.6 din Legea nr.554/2004-R, autoritatea publică emitentă a actului
administrativ unilateral apreciat ca nelegal, poate să solicite instanţei
anularea acestuia, în situaţia în care actul nu mai poate fi revocat deoarece a
intrat în circuitul civil şi a produs efecte juridice.
Din interpretarea logică a
acestui text se desprinde concluzia că aceasta este singura cale de a înlătura
actul abuziv, deoarece lăsarea la latitudinea autorităţii publice a revocării
actului, ar conduce la afectarea principiului securităţii raporturilor
juridice.
Raţiunea fixării ca moment iniţial al curgerii
termenului, în cazul acţiunii introduse de autoritatea emitentă, a datei
emiterii actului, este aceea că acesta este momentul la care această instituţie
cunoaşte sau trebuie să cunoască motivul de nulitate ce afectează validitatea
actului pe care îl emite.
Cu toate acestea, trebuia avută
în vedere particularitatea speţei de faţă, în care motivul de nulitate a fost
cauzat şi ascuns prin mijloace dolozive care intră sub incidenţa legii penale.
Câtă vreme răspunderea penală nu s-a prescris, ar fi în afara oricărei raţiuni
să se prescrie dreptul de a solicita instanţei repunerea în situaţia
anterioară, ca o consecinţă directă a
constatării săvârşirii faptei prevăzute de legea penală.
Potrivit unui principiu de drept,
nemo auditur propriam turpitudinem allegans (nimeni nu-şi poate invoca propria
culpă pentru a obţine protecţia unui drept)
De aceea, interpretând textul de
lege în lumina acestor principii, data de la care se calculează termenul în
cauza de faţă se circumscrie datei la care s-a primit sesizarea adresată
directorului instituţiei, respectiv 02.03.2010, dată la care s-a născut dreptul
instituţiei de a solicita anularea actelor în temeiul cărora intimatul a ocupat
postul de consilier.
Deci, Curtea nu a reţinut
susţinerea, pe care o apreciază fără temei legal, cu privire la naşterea
dreptului de a contesta, instituţia, în raport de situaţia dată, aflându-se în
termenul de excepţie prevăzut de textul
precitat, respectiv de un an pentru „motive temeinice”.
Aşadar, critica bazată pe ideea
îngrădirii accesului la justiţie ca urmare a imposibilităţii cunoaşterii
existenţei actului administrativ unilateral vătămător şi, în consecinţă, a
imposibilităţii contestării lui pe calea contenciosului administrativ, este
justificată.
În cauză, termenul de un an s-a calculat,
aşadar, de la data la care autoritatea publică a luat cunoştinţă, prin orice
mijloc, despre situaţia vătămătoare regăsită în actul administrativ ce doreşte
să-l conteste.
Raportându-ne la situaţia din
speţă, repunerea părţilor în situaţia anterioară emiterii actului administrativ
unilateral nelegal nu se poate realiza decât prin aplicarea raţionamentului
expus, considerând acţiunea introdusă în termenul de excepţie al motivului
temeinic justificat, recurenta dovedind
maximă diligenţă după momentul cunoaşterii falsului care a stat la baza actelor
emise de aceasta.
Pe de altă parte, Curtea a
reţinut, în ceea ce priveşte interesul – cerinţă necesară pentru existenţa
dreptului la acţiune -, interesul conferind calitatea de parte cu referire la
exerciţiul acţiunii în justiţie, că recurenta-reclamantă justifică întrunirea
cumulativă a exigenţelor acestui element al exerciţiului dreptului, prin aceea
că acesta este serios, legitim şi direct, născut şi actual, ca urmare a
consecinţelor negative răsfrânte asupra condiţiilor imperative necesare ocupării
funcţiilor publice.
Faptul că prin Ordonanţa
nr.1281/P/20.05.2011 Parchetul de pe lângă Judecătoria Rm.Vâlcea a dispus
scoaterea de sub urmărire penală pentru faptele prevăzute de art.215 alin.2,
art.288 alin1.şi art.291 Cod penal, a învinuitului I.T.G.A., aplicându-i-se
numai o sancţiune cu caracter administrativ, nu înseamnă că actele
administrative emise în baza documentului prezentat de pârât îşi păstrează
valabilitatea, atâta vreme cât s-a dovedit şi recunoscut inducerea în eroare a
instituţiei cu privire la studiile absolvite (f.34-35).
Pe de altă parte, în motivarea
ordonanţei s-a reţinut că prejudiciul provocat de învinuit constă în anularea
şi refacerea actelor întocmite de un funcţionar ce nu avea competenţe de a le
efectua.
Excepţia tardivităţii, însă, nu
este incidentă în privinţa anulării Deciziei nr.82/30.11.2009, care este
introdusă în termen de 1 an, prevăzut de lege.
Faţă de considerentele expuse,
reţinând că instanţa de fond a soluţionat cauza pe o excepţie care nu este
incidentă, fără a intra în cercetarea fondului, în temeiul art.312 alin.1 şi 5
Cod procedură civilă, Curtea a apreciat că se impune reluarea judecăţii de
către aceeaşi instanţă, unde se vor avea în vedere şi celelalte critici
exprimate în prezenta cale de atac.
|