Acţiunea Prefectului în anularea
unei Hotărâri de Consiliu Local privind vânzarea unui teren din domeniului
privat al oraşului. Control de legalitate, nu de oportunitate.
Art.123 alin.3 şi 4 din Legea
nr.215/2001
Art.5 alin.2 din Legea
nr.213/1998
Potrivit art.4 alin.2 din acelaşi
act normativ: „Autonomia locală priveşte organizarea, funcţionarea, competenţele
şi atribuţiile, precum şi gestionarea resurselor care, potrivit legii, aparţin
comunei, oraşului, municipiului sau judeţului, după caz.”
Prin urmare, principiul
autonomiei locale include şi atribuţia autorităţilor locale, în speţa
Consiliului Local al Oraşului Brezoi de a decide asupra gestionării bunurilor
proprietate privată a oraşului, inclusiv prin vânzarea acestora.
Asupra modului de exercitare a
acestui drept, prefectul exercită un control de legalitate, nu şi unul de
oportunitate, aprecierea acesteia din urmă aparţinând exclusiv autorităţilor
locale, în raport de interesele comunităţii locale.
(Decizia nr. 1301/R-CONT/18 mai 2012)
La data de 22 august 2011,
Prefectul Judeţului Vâlcea – P. U. a chemat în judecată Consiliul Local al
Oraşului Brezoi, solicitând instanţei de contencios administrativ ca prin
hotărârea ce o va pronunţa să anuleze Hotărârea nr.63 din 26 mai 2011, prin
care s-a aprobat scoaterea la vânzare a terenului în suprafaţă de 10.000 m.p., aparţinând
domeniului privat al oraşului Brezoi şi Hotărârea nr.83/28 iunie 2011, privind
aprobarea vânzării directe fără licitaţie publică către S.C. P. F. S.R.L. a
terenului menţionat mai sus.
În motivarea acţiunii, a arătat
că la data de 14 iunie 2011, Oraşul Brezoi a înaintat Prefectului judeţului
Vâlcea, în vederea verificării legalităţii potrivit art.19 alin.2 lit.e) din
Legea nr.340/2004, Hotărârea nr.63/26.05.2011 adoptată de Consiliul local al
oraşului Brezoi.
Verificând legalitatea, Prefectul
Judeţului Vâlcea prin adresa nr.8801/20 iunie 2011 a solicitat autorităţii
deliberative revocarea H.C.L. nr.63/26 mai 2011, întrucât încalcă prevederile
art.123 alin.2 din Legea nr.215/2001, privind administraţia publică locală.
De asemenea, s-a arătat că, în şedinţa de consiliu local din 28 iunie
2011 autoritatea deliberativă a adoptat H.C.L. nr.83/2011 comunicată cu adresa
nr.7221/18.07.2011, prin care se aprobă vânzarea directă, fără licitaţie
publică, către S.C. P. F. S.R.L. a terenului în suprafaţă de 10.000 mp,
nesocotindu-se dispoziţiile art.123 alin.2 din Legea nr.215/2001 care dispun
expres că „vânzarea, concesionarea bunurilor ce fac parte din domeniul privat
se face prin licitaţie publică”.
Autoritatea deliberativă a
refuzat revocarea hotărârilor de consiliu local emise cu încălcarea
dispoziţiilor legale, aşa cum a solicitat reclamantul şi ca atare, se impune
anularea acestora pe cale judecătorească.
Prin întâmpinarea de la dosar,
Consiliul Local al Oraşului Brezoi a solicitat respingerea acţiunii formulate
de reclamant, întrucât hotărârile de consiliu local a căror anulare se solicită
sunt emise cu respectarea dispoziţiilor legale.
Prin sentinţa nr.260/31.01.2012,
Tribunalul Vâlcea – Secţia a II-a civilă a admis în parte acţiunea formulată de
reclamantul Prefectul Judeţului Vâlcea – P. U. şi a dispus anularea H.C.L.
nr.83 din 28 iunie 2011, emisă de Consiliul Local al oraşului Brezoi; a respins
acţiunea privind H.C.L. nr.63 din 26 mai
2011; a obligat reclamantul la plata sumei de 1000 lei, cheltuieli de judecată
către Consiliul Local al Oraşului Brezoi.
Pentru a hotărî astfel, instanţa
de fond a reţinut următoarele:
Prin H.C.L. nr.63/26 mai 2011 s-a
aprobat scoaterea la vânzare a terenului în suprafaţă de 10.000 mp, aparţinând
domeniului privat al oraşului Brezoi, fiind adoptată cu respectarea
dispoziţiilor legale, iar criticile formulate de reclamant cu privire la
nelegalitatea acesteia nu se justifică.
Potrivit art.5 alin.2 din Legea
nr.213/1998, privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia
„dreptul de proprietate privată al statului sau al unităţilor administrativ
teritoriale asupra bunurilor din domeniul privat este supus regimului juridic
de drept comun, dacă legea nu dispune altfel”.
La rândul său, art.123 alin.1 din
Legea nr.215/2001, privind administraţia publică locală dispune: „consiliile
locale hotărăsc cu privire la cumpărarea unor bunuri, ori la vânzarea bunurilor
ce fac parte din domeniul privat de interes local sau judeţean, în condiţiile
legii”.
Autoritatea deliberativă a
hotărât vânzarea terenului în suprafaţă de 10.000 mp situat în intravilanul
oraşului Horezu, cu respectarea dispoziţiilor legale, astfel că nu există
motive justificate care să atragă anularea actului administrativ ce se
contestă.
Sub acest aspect autoritatea
deliberativă are deplină libertate să hotărască, cu respectarea condiţiilor
prevăzute de lege, dacă înstrăinează sau nu un bun ce aparţine domeniului
privat al unităţii administrativ-teritoriale.
În ceea ce priveşte H.C.L.
nr.83/28 iunie 2011, prin care autoritatea deliberativă a aprobat vânzarea
directă fără licitaţie publică către S.C. P.F. S.R.L. a terenului în suprafaţă
de 10.000 mp, aparţinând domeniului privat situat în intravilanul oraşului
Brezoi, din actele dosarului nu rezultă că s-au respectat dispoziţiile art.123
alin.2 din Legea nr.215/2001.
Potrivit dispoziţiilor legale
menţionate vânzarea, concesionarea bunurilor ce fac parte din domeniul privat
se face prin licitaţie publică.
De la această regulă legiuitorul
a instituit o excepţie, respectiv cea menţionată de art.123 alin.3 şi 4 din
Legea nr.215/2001, raportat la art.5 alin.2 din Legea nr.213/1998, care
instituie un drept de preemţiune special în situaţia în care există un
proprietar care cu bună credinţă a construit clădiri şi alte spaţii, având în
exploatare întreg terenul aferent acestor construcţii.
Instanţa a reţinut că autoritatea
deliberativă prin întâmpinarea formulată menţionează că terenul de 10.000 mp
este concesionat S.C. P.F. S.R.L., care pentru realizarea obiectului de
activitate a construit clădiri şi alte construcţii, potrivit contractului de
concesiune, ceea ce ar justifica aprobarea directă a vânzării în condiţiile
art.123 alin.3 şi 4 din Legea nr.215/2001.
Instanţa a arăta însă
că, prin adresa nr.3988/90/2011, Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară
al Judeţului Vâlcea a comunicat instanţei că nu sunt înregistrate contractul de
concesiune nr.25/07 octombrie 2005 încheiat între oraşul Brezoi şi S.C. P.F.
S.R.L., privind terenul în suprafaţă de 10.000 mp şi nici faptul că pe acest
teren au fost edificate construcţii, într-o atare situaţie neputându-se
verifica pe bază de probe dacă s-au edificat diferite construcţii, clădiri,
hală de producţie, anexe, drumuri de acces, care să justifice măsura dispusă de
organul deliberativ, respectiv aceea de a da eficienţă dreptului de preemţiune
special reglementat de art. 123 alin. 3 şi 4 din legea nr. 215/2001.
Sub acest aspect, Tribunalul a
apreciat că H.C.L. nr.83/2011 este nelegală, întrucât documentaţia care a stat
la baza emiterii acesteia este incompletă şi nu justifică măsura scoaterii la
vânzare a terenului în suprafaţă de 10.000 mp fără licitaţie publică.
Faţă de cele arătate, s-a
apreciat că motivele de nelegalitate invocate de reclamant cu privire la H.C.L. nr.83/2011 se justifică.
Aşa fiind, tribunalul a admis în
parte acţiunea formulată de reclamant, în sensul că a anulat H.C.L. nr.83/28
iunie 2011 şi a respins acţiunea privind H.C.L. nr.63/2011.
Împotriva sentinţei au formulat
recurs reclamantul Prefectul judeţului Vâlcea – P.U. şi pârâtul Consiliul Local
al oraşului Brezoi, criticând-o pentru nelegalitate şi netemeinicie, după cum
urmează:
În motivarea recursului său,
întemeiat pe dispoziţiile art.304 pct.9 şi art.
304 1 Cod proc.civ., reclamantul
Prefectul Judeţului Vâlcea – P. U. susţine că:
1. Hotărârea pronunţată a fost
dată cu încălcarea şi aplicarea greşită a legii, motiv de casare prevăzut de
art.304 pct.9 Cod procedură civilă, raportat la art.123 din Legea nr.215/2001,
republicată privind administraţia publică locală.
În dezvoltarea motivului de
recurs se arată că, în mod greşit, instanţa de fond, în considerentele
sentinţei atacate, reţine că HCL nr.63/2011 este legală şi motivează
respingerea acţiunii în hotărârea atacată doar pe dispoziţiile art.123 alin.1 din
Legea nr.215/2001, republicată, fără a avea în vedere că hotărârea atacată are
invocat ca şi temei juridic şi dispoziţiile art.123 alin.4 din acelaşi act
normativ, care stabileşte o situaţie de excepţie şi care poate fi aplicat doar
în situaţia prevăzută de art.123 alin.3. Instanţa de fond nu ţine seama că, în
actul administrativ nu se menţionează construcţiile existente pe terenul pentru
care se aprobă vânzarea pentru a se invoca ca şi temei juridic prevederile
art.123 alin.4 şi a se insera art.3 în hotărârea atacată, care prevede că
hotărârea se va comunica SC Pak Forest SRL.
În opinia recurentului –
reclamant, prin HCL nr.63/2011, Consiliul Local Brezoi realizează în fapt o
vânzare directă către SC P.F. SRL, cu încălcarea dispoziţiilor art.123 alin.2 din
Legea nr.215/2001, privind administraţia publică locală.
Instanţa de fond a ignorat
susţinerile sale în sensul că din redactarea HCL nr.63/26.05.2011 şi din anexa
acesteia nu rezultă existenţa unor construcţii pe terenul pentru care se aprobă
vânzarea pentru a se acorda un drept de preemţiune.
2. Hotărârea atacată a fost
pronunţată cu încălcarea legii.
În acest sens, recurentul susţine
că instanţa de fond nu a avut în vedere aspectul că, din redactarea actului
administrativ, din actele care au stat la baza adoptării sale comunicate cu
răspunsul la procedura prealabilă şi din răspunsul la procedura prealabilă nu
rezultă îndeplinirea condiţiilor prevăzute în art.123 alin.4 din Legea
nr.215/2001, republicată. Astfel, în forma în care a fost redactată, HCL nr.63/2011
trebuia să se întemeieze pe dispoziţiile art.123 alin.2 din Legea nr.215/2001.
Într-o atare situaţie, nu se
poate verifica pe bază de probe dacă s-au edificat diferite construcţii care să
justifice măsura dispusă de organul deliberativ, respectiv aceea de a da
eficienţă dreptului de preemţiune special reglementat de art.123 alin(4) din
Legea nr.215/2001.
3. Instanţa de fond nu a avut în
vedere că documentaţia care a stat la baza emiterii hotărârii atacate este
incompletă şi nu justifică măsura scoaterii la vânzare a terenului în suprafaţă
de 10.000 mp fără licitaţie publică şi cu comunicarea hotărârii către SC P.F.
SRL.
Recurentul – reclamant susţine
că, la verificarea legalităţii hotărârii atacate, nu a avut cunoştinţă nici de
contractul de concesiune, care nu a fost înregistrat în condiţiile legii în
cartea funciară şi nici de construcţiile edificate pe aceasta deoarece nu sunt
evidenţiate pe schiţa anexă la HCL
nr.63/2011.
În motivarea recursului său,
întemeiat pe dispoziţiile art.304 pct.7 şi 9 Cod proc.civ., pârâtul Consiliul
Local al Oraşului Brezoi susţine că:
Recurentul Consiliul Local al
Oraşului Brezoi a adoptat HCL nr.83/2011 în baza dispoziţiilor art.123 alin.1,
3 şi 4 din Legea nr.215/2001, dispoziţii care derogă de la regula potrivit căreia
vânzarea se face doar prin licitaţie publică, fiind în litera şi spiritul legii
ca proprietarii de construcţii de buna credinţă să poată beneficia de un drept
de preemţiune la cumpărarea terenului aferent construcţiilor.
Instanţa de fond, în mod contradictoriu
şi cu aplicarea greşită a legii, reţine că nu se poate verifica, pe bază de
probe, dacă s-au edificat diferite construcţii pe terenul concesionat, pentru
simplu motiv că la OCPI Vâlcea
nu s-a înregistrat contractul de concesiune şi faptul că pe acest teren au fost
edificate construcţii.
Recurentul susţine că, faptul că
acest concesionar nu a înregistrat contractul de concesiune cu construcţiile
aferente la OCPI
jud. Vâlcea nu echivalează cu inexistenţa construcţiilor şi a bunei credinţe a
constructorului, efectul acestei înregistrări fiind doar inopozabilitatea
contractului de concesiune şi a dreptului asupra construcţiilor faţă de terţi.
Or, Prefectul nu este un terţ în cauza de faţă şi nu există nicio altă persoană
care să fi dobândit vreun drept asupra concesiunii sau asupra construcţiilor,
astfel încât să poată invoca lipsa înscrierii.
Recurentul mai susţine că
Prefectul a luat la cunoştinţă de actele încheiate anterior şi anume de
hotărârea iniţială prin care s-a aprobat concesionarea terenului, în urma
căreia s-a încheiat contractul de concesiune, verificând legalitatea actelor şi
a recunoscut că suprafaţa se putea vinde fără licitaţie, însă a interpretat că
doar suprafaţa strict construită ar fi fost posibil de vândut, nu şi diferenţa
până la 10.000 mp.
Prin decizia nr. 1301/R-CONT/18
mai 2012 pronunţată de Curtea de Apel Piteşti – Secţia a II-a civilă, de
contencios administrativ şi fiscal, cu majoritate, au fost respinse ca
nefondate recursurilor declarate de reclamantul PREFECTUL JUDEŢULUI VÂLCEA – P.U.
şi de pârâtul CONSILIUL LOCAL AL ORAŞULUI BREZOI.
Pentru a hotărî astfel, Curtea a
reţinut următoarele:
I. Este nefondat recursul
formulat de Prefectul Judeţului Vâlcea, pentru următoarele considerente:
Curtea reţine că recurentul
critică în esenţă nemenţionarea construcţiilor existente pe terenul pentru care
se aprobă vânzarea, construcţii care ar justifica temeiul juridic al hotărârii
atacate, respectiv prevederile art.123 alin.4 din Legea nr.215/2001.
Astfel, prin hotărârea
nr.63/26.05.2011 (fila 7 dosar fond), Consiliul Local al Oraşului Brezoi a
aprobat, la art.1 „vânzarea terenului aparţinând domeniului privat, identificat
în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, în suprafaţă de
10000 mp., situat în intravilanul oraşului Brezoi, str. Eroilor”, iar la art.3
din hotărâre se menţionează că „în scopul exercitării dreptului de preemţiune,
prezenta hotărâre va fi comunicată potrivit art.123 alin.4, proprietarilor de
bună-credinţă a construcţiilor edificate pe suprafaţa de teren prevăzute la
art.1”. În acest sens, la art.5 din hotărâre se menţionează comunicarea
acesteia către SC P.F. SRL.
Din cuprinsul hotărârii
menţionate rezultă că, prin aceasta, nu s-a realizat o înstrăinare a terenului
în cauză, ci doar s-a aprobat în principiu vânzarea terenului.
În acest sens, Curtea reţine că
potrivit art.123 alin.1 din Legea nr.215/2001 privind administraţia publică
locală: „Consiliile locale şi consiliile judeţene hotărăsc ca bunurile ce
aparţin domeniului public sau privat, de interes local sau judeţean, după caz,
să fie date în administrarea regiilor autonome şi instituţiilor publice, să fie
concesionate ori să fie închiriate. Acestea hotărăsc cu privire la cumpărarea
unor bunuri ori la vânzarea bunurilor ce fac parte din domeniul privat, de
interes local sau judeţean, în condiţiile legii.”.
Acest text este o aplicare a
principiului autonomiei locale, astfel cum este el reglementat de dispoziţiile
art.3 alin.1 şi 2 din Legea nr.215/2001 potrivit căruia: „(1) Prin autonomie
locală se înţelege dreptul şi capacitatea efectivă a autorităţilor
administraţiei publice locale de a soluţiona şi de a gestiona, în numele şi în
interesul colectivităţilor locale pe care le reprezintă, treburile publice, în
condiţiile legii. (2) Acest drept se exercită de consiliile locale şi primari,
precum şi de consiliile judeţene şi preşedinţii acestora, autorităţi ale
administraţiei publice locale alese prin vot universal, egal, direct, secret şi
liber exprimat.”
De asemenea, potrivit art.4
alin.2 din acelaşi act normativ: „Autonomia locală priveşte organizarea,
funcţionarea, competenţele şi atribuţiile, precum şi gestionarea resurselor
care, potrivit legii, aparţin comunei, oraşului, municipiului sau judeţului,
după caz.”
Prin urmare, principiul
autonomiei locale include şi atribuţia autorităţilor locale, în speţa
Consiliului Local al Oraşului Brezoi de a decide asupra gestionării bunurilor
proprietate privată a oraşului, inclusiv prin vânzarea acestora.
Asupra modului de exercitare a
acestui drept, prefectul exercită un control de legalitate, nu şi unul de
oportunitate, aprecierea acesteia din urmă aparţinând exclusiv autorităţilor
locale, în raport de interesele comunităţii locale.
Astfel,
potrivit dispoziţiilor art.36 alin.2 lit.c şi alin.5 lit.b, Consiliul local exercită
atribuţii privind administrarea domeniului public şi privat al comunei,
oraşului sau municipiului, iar, în îndeplinirea acestor atribuţii, hotărăşte
vânzarea, concesionarea sau închirierea bunurilor proprietate privată a
comunei, oraşului sau municipiului, după caz, în condiţiile legii.
Din
perspectiva acestor texte de lege, Hotărârea Consiliului local nr.63/26.05.2011
apare ca fiind făcută în exercitarea şi în limitele atribuţiilor consiliului
local de gestionare a domeniului privat al oraşului.
Împrejurarea
că această hotărâre s-a comunicat titularilor construcţiilor edificate pe
suprafaţa de teren, pentru ca aceştia să-şi poată exercita dreptul de
preemţiune prevăzut de dispoziţiile art.123 alin.3 şi 4 din Legea nr.215/2001,
nu poate atrage nelegalitatea hotărârii, pentru că nu produce în sine nicio
vătămare, ci doar garantează exercitarea unui drept prevăzut de lege.
Curtea
reţine că prin această hotărâre, mai exact prin comunicarea sa către
constructorul prezumat de bună-credinţă, nu s-a acordat automat un drept de
preemţiune şi nici nu s-a decis vânzarea către acesta, ci doar s-a aprobat, de
principiu, vânzarea terenului, în condiţiile şi cu respectarea Legii
nr.215/2001.
Acesta
este şi motivul pentru care în această hotărâre nu au fost identificate
construcţiile edificate pe suprafaţa de teren, dat fiind că hotărârea nu
vizează, în această etapă premergătoare înstrăinării, regimul juridic al
construcţiilor.
Prin
urmare, hotărârea prin care consiliul local aprobă de principiu scoaterea la
vânzare a terenului în suprafaţă de 10000 mp. aparţinând domeniului privat al
oraşului Brezoi, este exercitată în limitele şi cu respectarea dreptului de
administrare al consiliului local asupra bunurilor proprietate privată a
oraşului, iar simplul fapt că această hotărâre a fost comunicată titularului
unui drept de preemţiune nu prezumă automat că vânzarea se va face către acesta
şi nici nu produce în sine o vătămare nici a intereselor comunităţii locale şi
nici a unor eventuali terţi interesaţi de cumpărarea terenului.
În
criticile 2 şi 3 de recurs, recurentul reia în esenţă aspectele referitoare la
neîndeplinirea condiţiilor prevăzute de art.123 alin.4, susţinând că instanţa
de fond nu a avut în vedere că documentaţia care a stat la baza emiterii hotărârii
nu justifică măsura scoaterii la vânzare a terenului fără licitaţie publică.
Or,
Curtea reţine că prin această hotărâre nu s-a decis scoaterea la vânzare a
terenului fără licitaţie publică, ci doar scoaterea la vânzare a terenului,
faptul că hotărârea a fost comunicată către SC P.F. SRL, neputând conduce la
prezumţie că înstrăinarea se va face în favoarea acesteia şi, mai mult, că
înstrăinarea se va face fără licitaţie publică, aceste aspecte formând doar
obiectul Hotărârii nr.83/2011.
Prin
urmare, Curtea, reţinând că Hotărârea nr.63/26.05.2011 a fost adoptată în
exercitarea dreptului Consiliului Local al oraşului Brezoi de administrare şi
gestionare a bunurilor din domeniul privat al oraşului, prevăzut de
dispoziţiile art.36 alin.2 lit.c) şi alin.5 lit.b) şi că prefectul are un drept
de cenzură al acestei hotărâri doar cu privire la legalitatea, nu şi la
oportunitatea sa, urmează să constate legalitatea acestei hotărâri, respingând
recursul.
II.
Este, de asemenea, nefondat recursul formulat de Consiliul Local al oraşului
Brezoi, pentru următoarele considerente:
Prin
Hotărârea nr.83/28.06.2011 s-a aprobat vânzarea directă, fără licitaţie
publică, către SC P. F. SRL, a terenului aparţinând domeniului privat,
identificat în anexa parte integrantă din hotărâre, în suprafaţă de 10000 mp.,
situat în intravilanul oraşului Brezoi, str.Eroilor, reţinându-se că SC Pak
Forest SRL este proprietar şi constructor de bună-credinţă al clădirii
edificată pe suprafaţa de teren care face obiectul vânzării.
Totodată,
Consiliul Local şi-a însuşit raportul de expertiză, stabilind ca preţ valoarea
în lei, echivalentă la data plăţii cu suma totală de 70.010 euro.
Curtea
reţine că, potrivit art.123 alin.2 din
Legea nr.215/2001 „Vânzarea, concesionarea şi închirierea se fac prin licitaţie
publică, organizată în condiţiile legii.”.
Prin
urmare, regula cu privire la vânzarea bunurilor din domeniul privat al oraşului
o constituie licitaţia publică.
Excepţia
este constituită de alin.3 al aceluia articol potrivit căruia: „Prin derogare
de la prevederile alin. (2), în cazul în care consiliile locale sau judeţene
hotărăsc vânzarea unui teren aflat în proprietatea privată a unităţii
administrativ-teritoriale pe care sunt ridicate construcţii, constructorii de
bună-credinţă ai acestora beneficiază de un drept de preempţiune la cumpărarea
terenului aferent construcţiilor. Preţul de vânzare se stabileşte pe baza unui
raport de evaluare, aprobat de consiliul local sau judeţean, după caz.”
Din
raportul de specialitate nr.6486/24.06.2011, care a stat la baza adoptării
Hotărârii Consiliului Local nr.83/28.06.2011, depus în recurs la filele 25-28
din dosar recurs, rezultă că pe terenul formând obiectul acestei hotărâri,
concesionat anterior prin contractul nr.25/07.10.2005, SC P.F. SRL a ridicat
construcţii cu destinaţia spaţiu prelucrare lemn, conform autorizaţiei de
construcţie nr.73 din 27.12.2007, fără a se face o descriere a acestor
construcţii.
Din
autorizaţia de construcţie nr.73/27.12.2007, depusă, de asemenea, în recurs la
fila 21 din dosar, rezultă că s-a autorizat construirea unui spaţiu prelucrare
lemn, spaţiu administrativ, uscător şi anexe, din planul de situaţii aferent,
întocmit de Biroul individual de arhitectură O.S., rezultă o suprafaţă
construită propusă de 1631,43 mp.
În
raport de aceste înscrisuri, Curtea constată că documentaţia stând la baza
hotărârii atacate nu este de natură să justifice încadrarea în excepţia
prevăzută de alin.2 al art.123 din Legeanr.215/2001.
Astfel,
pe de o parte, nu rezultă din documentaţia depusă situaţia construcţiilor
edificate pe terenul obiect al hotărârii, simpla existenţă a unei autorizaţii
de construcţie, care de altfel nici nu a fost depusă la instanţa de fond, ci
doar în recurs, la solicitarea expresă a instanţei, nefiind suficientă pentru a
dovedi starea de fapt actuală şi concretă.
Astfel,
potrivit art.2 alin.1 din Legea nr.50/1991: „Autorizaţia de construire constituie
actul final de autoritate al administraţiei publice locale pe baza căruia este
permisă executarea lucrărilor de construcţii corespunzător măsurilor prevăzute
de lege referitoare la amplasarea, conceperea, realizarea, exploatarea şi
postutilizarea construcţiilor.”
Prin
urmare, legea nu atribuie autorizaţiei de construcţie o valoare probatorie în
sensul dovedirii titlului de proprietate asupra construcţiilor şi nici a
edificării acesteia, ci doar probează existenţa dreptului legal de a executa
lucrările de construcţie.
Nu
există la dosarul de fond şi nu a fost depus nici în recurs vreun înscris care
să probeze existenţa procesului verbal de recepţie a lucrărilor, înscrierea
acestor construcţii în rolul fiscal al SC P.F. SRL, înscrierea în cartea
funciară a acestor construcţii.
De
asemenea, în lipsa unei astfel de documentaţii, nu se poate stabili în ce
măsură era justificată înstrăinarea întregii suprafeţe de teren de 10000 mp. în
raport de amploarea şi dimensiunile lucrărilor de construcţii efectuate.
În
acest sens, nu s-ar putea susţine în mod rezonabil că este suficientă existenţa
unor construcţii pe terenul concesionat, indiferent de suprafaţa, valoarea,
importanţa acestora pentru a justifica aplicarea excepţiei prevăzute de art.124
alin.2-4 din Legea nr.50/1991, constând în beneficiul atribuit constructorului
de bună-credinţă de a cumpăra fără licitaţie publică terenul.
O
astfel de măsură de excepţie este justificată prin existenţa unui interes nu
doar al proprietarului construcţiilor în cumpărarea terenului, dar şi pe
existenţa unui interes al comunităţii locale, pentru care construcţiile edificate
pe acest teren sunt benefice din punctul de vedere al dezvoltării intereselor
economice, sociale, culturale sau de altă natură ale oraşului.
Or,
sub acest aspect, Curtea reţine că documentaţia întocmită în cauză nu lasă să
se deducă, nici măcar la nivelul unei sumare aparenţe de legalitate, natura şi
importanţa construcţiilor edificate pentru interesele comunităţii locale,
pentru a justifica în vreun fel legalitatea înstrăinării fără licitaţie publică
a terenului în favoarea constructorului acestor lucrări.
În
lipsa unei astfel de documentaţii, măsura vânzării terenului fără licitaţie
publică apare ca fiind una abuzivă şi discriminatorie, făcută în favoarea unei
persoane juridice, fără a justifica în vreun fel interesul comunităţii locale
faţă de lucrările dezvoltate de aceasta sau raţiunea pentru care nu ar fi
aplicabilă regula vânzării acestui teren la licitaţie publică.
Sunt
nefondate sub acest aspect criticile formulate de recurentul Consiliul local,
care susţine că nu există un terţ care să fi putut invoca dreptul de a cumpăra
terenul.
Astfel,
în lipsa unei publicităţi a lucrărilor şi construcţiilor efectuate şi în
condiţiile în care s-a decis ca vânzarea să se facă fără licitaţie publică,
este evident că nicio altă persoană nu a putut cunoaşte situaţia juridică a
acestui teren, pentru a putea evalua interesul său în achiziţionarea acestuia,
ceea ce încalcă principiul transparenţei decizionale în administraţia publică.
Pentru
aceste motive, reţinându-se că din documentaţia existentă la dosarul cauzei nu
rezultă necesitatea abandonării regulii prevăzute la art.123 alin.1 din Legea
nr.215/2001 în favoarea excepţiei prevăzute la alin.2 al aceluiaşi act
normativ, nefiind probate cu elemente de minim caracter rezonabil, just şi
echitabil, elementele prevăzute de alin.3 şi 4 din acelaşi act normativ, Curtea
constată că în mod corect instanţa de fond a anulat Hotărârea nr.83/2011.
Prin
urmare, în baza art.312 alin.1 Cod procedură civilă, ambele recursuri au fost
respinse, ca nefondate.