Acţiune în revendicare întemeiată pe dispoziţiile art. 480 din Codul civil de la 1864, după parcurgerea procedurii prevăzute de Legea nr. 10/2001 şi stabilirea de măsuri reparatorii ca despăgubiri.
In
acţiunea în revendicare întemeiată pe dispoziţiile dreptului comun, ulterior parcurgerii
procedurii instituite de Legea nr. 10/2001, reclamanta are obligaţia de a
dovedi dreptul de proprietate prin mijloacele de probă prevăzute de legea
specială şi anume prin titlul de proprietate emis conform art. 1 şi art. 25 din
lege.
Temei de drept: Codul civil de la 1864, art. 480, art. 481; Legea
nr. 10/2001, art. 25; CEDO, art. 1 din Protocolul adiţional nr. 1
Decizia civilă nr. 357/15.02.2012
Prin sentinţa civilă nr. 438/3.02.2010,
Judecătoria Vaslui a respins acţiunea în contradictoriu cu Consiliul Local al
municipiului Vaslui, formulată de reclamanta L.I. ca neîntemeiată, iar acţiunea
reclamanţilor B.L., M.V. şi L.V. pentru lipsa calităţii procesuale active,
reţinând că aceştia au renunţat la succesiunea tatălui lor, L.F., coproprietar
al imobilului în litigiu, unică proprietară prin cumpărare împreună cu soţul
predecedat prin succesiune fiind L.I., mama acestor reclamanţi.
Reclamanţii au revendicat numai casa şi terenul
de 650 mp aflat în administrarea Consiliului Local, imobil preluat abuziv şi
fără titlu de stat, din care s-au restituit în natură conform Legii nr.
112/1995 şi sentinţei civile nr. 2934/10.09.1999 a Judecătoriei Vaslui
construcţia şi diferenţa de suprafaţă de 517 mp.
În drept au invocat dispoziţiile art. 480, art. 481 C.civ.
Pe fondul cauzei, prima instanţă a constatat că
imobilul compus din 1980 mp şi construcţii a fost preluat de stat prin Decretul
nr. 111/1951. Reclamanta şi-a exercitat dreptul la măsuri reparatorii conform
Legii nr. 112/1995, în instanţa de judecată fiind restituită în natură
construcţia şi suprafaţa de 517 mp aferentă. În procedura instituită prin Legea
nr. 10/2001, reclamanta L.I. a formulat notificare, soluţionată de Primăria
Municipiului Vaslui prin dispoziţiile nr. 311, nr. 312, nr. 313/2001,
contestate în instanţa de judecată urmare exercitării căilor de atac, procedura
s-a finalizat prin stabilirea dreptului la despăgubiri.
Judecătoria a reţinut că dreptul reclamantei
referitor la imobil a fost definitiv şi irevocabil stabilit prin hotărâri
judecătoreşti şi constă într-un drept de creanţă, prin prezenta acţiune în
revendicare reclamanta urmărind transformarea dreptului la despăgubire într-o
obligaţie în sarcina pârâtului, de restituire în natură, pentru care nu există
temei legal. Reclamanta a optat pentru procedura reglementată prin Legea nr.
10/2001, modalitatea măsurii reparatorii s-a stabilit irevocabil ca drept de
creanţă şi nu în natură. Astfel, în acţiunea în revendicare nu a dovedit
raportul de drept material specific acestei acţiuni, fiind neîntemeiată.
Împotriva sentinţei Judecătoriei Vaslui au
declarat apel L.I. şi B.L., criticând greşita reţinere, de către instanţă, a
urmăririi transformării creanţei în despăgubiri în restituire în natură.
Tribunalul Vaslui, prin decizia civilă nr. 175/A/2011, a respins apelul, a
păstrat hotărârea atacată, constatând că în mod temeinic şi în concordanţă cu
dispoziţiile legale aplicabile în cauză judecătoria a apreciat că acţiunea nu
este întemeiată.
În cadrul contestaţiei împotriva dispoziţiei
primarului, reclamanta L.I. a avut posibilitatea să solicite restituirea în
natură. Tribunalul a reţinut şi incidenţa Deciziei nr. 33/2008, pronunţată de
ÎCCJ - Secţiile Unite, în recursul în interesul legii, prin care s-a statuat cu
privire la acţiunile în revendicare formulate pe calea dreptului comun,
ulterior adoptării Legii nr. 10/2001, concursul între legea specială şi legea
generală se rezolvă în favoarea legii speciale.
Instanţa de apel a redat şi interpretat în
considerentele deciziei atacate noţiunea de „bun", în sensul art. 1 din
Protocolul nr. 1 adiţional la C.E.DO., precum şi principul securităţii
raporturilor juridice, reţinând că dreptul reclamantei la despăgubiri a fost
confirmat printr-o hotărâre definitivă, a cărei forţă obligatorie şi efecte nu
pot fi ignorate, cu atât mai mult cu cât în jurisprudenţa Curţii Europene a
Drepturilor Omului s-a statuat că nicio parte nu este îndreptăţită la
revizuirea unei decizii finale şi executorii, numai în scopul de a obţine o
reexaminare a cauzei şi o nouă decizie.
Pretinsul caracter incert al dreptului de
creanţă consacrat prin Dispoziţia nr. 313/2001 nu îndreptăţeşte reclamanta să
solicite restituirea în natură, având posibilitatea de a pune în executare
silită titlul executoriu obţinut. Pentru admiterea acţiunii în revendicare nu
este suficient a se susţine că mecanismul reparator instituit prin Legea nr.
247/2005 nu este funcţional, pe cale jurisprudenţială nefiind posibilă
adoptarea măsurilor pentru a face funcţional Fondul proprietatea şi nici a-l
modifica.
Reclamanţii L.I. şi B.L. au formulat recurs
împotriva hotărârii Tribunalului Vaslui, formulând critici încadrate în art.
304 pct. 9 C.pr.civ., invocând încălcarea art. 480, art. 481 C.civ., art. 563
din Noul Cod civil, art. 20, art. 21 şi art. 44 din Constituţia României,
Titlul VII din Legea nr. 247/2005, art. 1 din Protocolul nr. 1 al Convenţiei
Europene a Drepturilor Omului şi jurisprudenţa Curţii Europene.
Analizând lucrările cauzei, în limita motivelor
de recurs cu care este investită şi a dispoziţiilor art. 304 C.pr.civ. ce
stabilesc motivele de casare sau modificare a hotărârilor, Curtea de apel a
reţinut că recursul este o cale extraordinară de atac în care pot fi invocate
numai motive de nelegalitate, neputându-se face alte cereri şi apărări decât în
primă instanţă şi în calea de atac a apelului (art. 316, art. 294 C.pr.civ.).
Determinante în soluţionarea recursului şi a
stabilirii normelor de drept material şi procesual incidente sunt data
investirii primei instanţe, 29.07.2009, a judecării în apel, a deciziilor
pronunţate de ÎCCJ, recursurile în interesul legii în materia retrocedării
proprietăţii obligatorii pentru instanţele de judecată conform art. 330 ind. 7
alin. 4 C.pr.civ. Faptul că la 1.10.2011 a intrat în vigoare Noul Cod civil nu
face incident art. 563, întrucât Legea nr. 71/2011 pentru punerea în aplicare a
Legii nr. 287/2009, în art. 223, prevede că procesele şi cererile în materie
civilă în curs de soluţionare la data intrării în vigoare a Codului civil se
soluţionează de către instanţele legal investite, în conformitate cu
dispoziţiile legale, materiale şi procedurale în vigoare la data când acestea
au fost pornite.
Reclamantele au investit instanţa cu acţiune în
revendicare, întemeiată pe dispoziţiile art. 480 din Codul civil din 1864, la
care au alăturat dispoziţiile constituţionale pretins încălcate ( art. 20, art.
21, art. 44 ) şi art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la C.E.DO., arătând că
imobilul face parte din categoria celor preluate abuziv de stat, al căror regim
juridic este reglementat prin Legea nr. 10/2001 modificată prin Legea nr.
247/2005.
Reclamanta L.I. şi-a valorificat dreptul la
măsuri reparatorii în procedura instituită prin legea specială, finalizată prin
emiterea dispoziţiilor emise de Primarul Municipiului Vaslui şi hotărârii
judecătoreşti definitive şi irevocabile cu privire la imobilul revendicat şi în
prezenta cauză.
Raportat la data investirii judecătoriei cu
acţiune pe dreptul comun, Curtea a constatat că după intrarea în vigoare a
Legii nr. 10/2001, pentru acţiunile în revendicare a unor imobile ce intră sub
incidenţa legii reparatorii citate, ÎCCJ a unificat practica judiciară prin
Decizia nr. 33/2008, statuând asupra principiului prevalenţei legii speciale,
iar în cazul în care sunt sesizate neconcordanţe între legea specială - Legea
nr. 10/2001, în speţă - şi Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, aceasta
din urmă are prioritate.
Curtea a constatat că situaţia de fapt
stabilită în considerentele hotărârii atacate are corespondent în probele
administrate. În limita motivelor de apel cu care a fost investit, tribunalul
le-a analizat, redând în considerentele deciziei motivele în fapt şi în drept
ce i-au format conform art. 261 C.pr.civ. convingerea în darea soluţiei.
Punctual, tribunalul a analizat jurisprudenţa
Curţii Europene a Drepturilor Omului în materia proprietăţii şi art. 1 din
Protocolul nr. 1 adiţional la C.E.D.O., pretins încălcat în cauză, prin
considerente ce nu se impun a fi reluate.
Curtea a reţinut că limitele şi conţinutul dreptului
de proprietate se stabilesc prin lege, ele nu contravin dispoziţiilor art. 1
din Protocolul adiţional nr. 1 la C.E.D.O., întrucât alin. 2 din acest articol
lasă statelor facultatea de a reglementa materia proprietăţii pe căile
legislative pe care le cred de cuviinţă. Astfel, pentru categoria imobilelor
preluate abuziv de stat, din care face parte şi cel revendicat de reclamanţi,
Legea nr. 10/2001 este aceea care le reglementează regimul juridic, al
retrocedării în natură, dacă este posibil, sau al măsurilor reparatorii.
În consecinţă, prevederile
Legii nr. 10/2001, în cadrul căreia pentru reclamanta L.I. procedura s-a
finalizat în modalitatea acordării despăgubirilor, nu aduc atingere nici art. 6
C.E.DO. privind dreptul la un proces echitabil, întrucât nu a îngrădit sub nici
o formă accesul acesteia la o instanţă desemnată potrivit legii, care are
plenitudine la jurisdicţie şi independenţă faţă de executiv şi de părţile în
cauză.
Astfel, demersul judiciar ce are ca scop
redarea posesiei imobilului revendicat nu putea fi realizat decât în condiţiile
şi cu respectarea procedurii instituite de Legea nr. 10/2001, de care
reclamanta a uzat. Faptul că procedura s-a finalizat prin stabilirea
despăgubirilor, iar nu a emiterii titlului de proprietate pentru imobilele
restituite în natură conform art. 25 alin.4 din lege şi a normelor metodologice
de aplicare, nu justifică admiterea acţiunii în revendicare pe calea dreptului
comun, ca o altă modalitate de reparaţie. Prevederile art. 1 din Protocolul
adiţionat nr. 1 la C.E.D.O ocrotesc un bun actual, deci existent, iar nu
speranţa de a vedea renăscut un vechi drept de proprietate, imposibil de
exercitat o perioadă îndelungată de timp.
În ce priveşte noţiunea de „bun", aşa cum
a reţinut şi tribunalul, Curtea Europeană a decis că poate cuprinde atât
bunurile existente, cât şi valori patrimoniale, respectiv creanţe cu privire la
care reclamanta poate pretinde că are cel puţin o speranţă legitimă în a le
vedea concretizate. Însă bunul actual, concretizat pentru a se admite acţiunea
în revendicare, presupune existenţa unei decizii administrative sau
judecătoreşti irevocabile prin care să se recunoască direct sau indirect
dreptul de proprietate, să dispună restituirea în natură, situaţie în care nu
se află reclamanta.
Curtea a reţinut, în funcţie de circumstanţele
concrete ale cauzei, că legea internă nu a intrat în conflict cu Convenţia
Europeană, întrucât reclamanta este titulara unei drept de creanţă, a cărui
executare este reglementată prin Titlul VII din Legea nr. 247/2005 şi nu are un
„bun" restituit în natură conform art. 1, art. 25 din Legea nr. 10/2001.
Dreptul de proprietate al reclamantei a încetat prin preluarea imobilului de
către stat, iar ca urmare a adoptării Legii nr. 10/2001 s-a născut dreptul la
măsuri reparatorii, potrivit art.1 din lege, în una din cele două modalităţi în
natură sau despăgubiri.
În acţiunea în revendicare întemeiată pe art.
480 C.civ., reclamanta trebuie să dovedească dreptul său de proprietate prin
mijloacele de probă cerute de lege. Dat fiind regimul juridic al bunului
reglementat prin Legea nr. 10/2001, oricare ar fi modalitatea preluării cu
titlu sau fără titlu, sarcina probei revine reclamantei şi anume că s-a dispus
restituirea în natură a imobilului, în fizic, ca măsură reparatorie, situaţie
în care nu se află L.I.
Curtea a constatat că hotărârile judecătoreşti
pronunţate în litigiile anterioare purtate între părţi, au forţă probantă a
înscrisurilor autentice, însă nu constituie titlu de proprietate pentru
restituirea în natură a bunului. Asupra a ceea ce au statuat, şi anume dreptul
la despăgubiri, hotărârile au intrat în puterea lucrului judecat. Stabilirea în
concret a cuantumului despăgubirilor are loc în procedura Legii nr. 247/2005,
supusă din nou controlului judiciar în instanţa de contencios administrativ. În
cazul în care nu s-a concretizat cuantumul ofertei de despăgubiri, persoana
îndreptăţită îşi poate valorifica dreptul numai în modalitatea şi termenele
prevăzute de legea specială şi nu pe calea acţiunii în revendicare, de drept
comun.
Invocarea nefuncţionalităţii Fondului
„Proprietatea" atrage obligaţia pentru stat de a adopta măsuri adecvate
pentru a-l face funcţional, iar nu obligaţia pentru instanţe de a aplica direct
Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, în condiţiile în care reclamanta L.I.
nu deţine un „bun", aşa cum este definit în jurisprudenţa recentă (cauza
Matieş împotriva României). Cum instanţele de judecată nu au competenţa de a legifera,
în speţă în sensul de a pune în locul măsurilor reparatorii legale în
modalitatea despăgubirilor, pe aceea a restituirii în natură şi ca modalitate
de executare, criticile sub acest aspect nu sunt întemeiate. Pentru
considerentele expuse, Curtea, în temeiul art. 312 C.pr.civ., a respins
recursul. |