Răspunderea
patrimonială a Statului pentru prejudiciile cauzate prin erorile judiciare.
Excepţia inadmisibilităţii acţiunii întemeiate pe dispoziţiile art.998-999 Cod
civil.
Art.52
alin.3 din Constituţia României
Art.
504 Cod procedură penală
Art.998-999
Cod civil
Reglementarea
legală ce stabileşte în ce constau erorile judiciare pentru care poate fi
angajată răspunderea statului este art. 504 Cod procedură penală, rap. la
art.52 alin.3 din Constituţia României care statuează că statul răspunde patrimonial
pentru prejudiciile cauzate prin erorile judiciare.
Răspunderea
statului este o răspundere directă, limitată însă doar la prejudiciile cauzate
prin erori judiciare săvârşite în procesele penale. De asemenea, dispoziţiile
art.504 alin.1 Cod pr.penală nu constituie o aplicare a principiilor consacrate
de art.998-999 Cod civil, această interpretare putând conduce la ideea că
Statul, prin Ministerul Finanţelor Publice are o răspundere nelimitată şi
necondiţionată, situaţie în care normele legale care reglementează răspunderea
statului în alte domenii, nu se mai justifică din moment ce principiile
consacrate de art.998-999 Cod civil sunt general aplicabile.”
Din
interpretarea normelor legale rezultă că legiuitorul a reglementat răspunderea
statului numai în temeiul art.504 Cod procedură penală şi numai în cazurile în
care se înlătură răspunderea penală în cadrul unui proces penal şi nu pentru
cazurile în care se constată caracterul politic al condamnării, în condiţiile
dispoziţiilor prevăzute în Decretul-lege nr.118/1990 privind acordarea unor
drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu
începere de la 6 martie 1945, ale OUG nr.214/1999 privind acordarea calităţii
de luptător în rezistenţa anticomunistă persoanelor sau ale Legii nr.221/2009
privind condamnările cu caracter politic şi măsurile administrative asimilate
acestora pronunţate în perioada 06.03.1945-22.12.1989.
Astfel,
aşa cum a statuat Î.C.C.J. dispoziţiile art.998-999 Cod civil privind
răspunderea civilă delictuală nu pot constitui temei pentru antrenarea
răspunderii statului pentru erorile judiciare sau condamnările politice din
perioada comunistă.
Curtea
a apreciat că excepţia inadmisibilităţii acţiunii fondată pe disp.art.998-999
Cod civil este întemeiată.
Cât
priveşte acţiunea fondată pe dispoziţiile Legii nr.221/2009, Curtea a reţinut
că trebuie avută în vedere decizia nr.12/2011, pronunţată în soluţionarea
recursului în interesul legii, publicată în M. Of. nr. 789 din 7
noiembrie 2011 prin care s-a stabilit
ca, „urmare a deciziilor Curţii Constituţionale nr. 1.358/2010 si nr.
1.360/2010, dispoziţiile art. 5 alin. (1) lit. a) teza I din Legea nr. 221/2009
privind condamnările cu caracter politic si masurile administrative asimilate
acestora si-au încetat efectele si nu mai pot constitui temei juridic pentru
cauzele nesoluţionate definitiv la data publicării deciziilor instanţei de
contencios constituţional in Monitorul Oficial.”
(Decizia civilă nr. 2498/R/05
decembrie 2011)
Prin acţiunea
înregistrată la data de 11 august 2010, reclamanţii B.M., B.A.M. şi B.I.A. au chemat în judecată
pe pârâtul Statul Român reprezentat prin Ministerul Finanţelor Publice şi
Direcţia Generală a Finanţelor Publice V. solicitând pronunţarea unei hotărâri
prin care să se constate caracterul politic al măsurii condamnării autorului
lor N.M. şi să le fie acordate despăgubiri sub formă de daune morale în sumă de
100.000 euro, cu cheltuieli de judecată.
În
motivare, reclamanţii au arătat că autorul lor N.M. a suferit o condamnare
politică prin ordin al M.A.I. nr. 10052/59 din 29.07.1959, fiind internat
într-o colonie de muncă pe o perioadă de 36 luni, condamnare care a avut
consecinţe dezastruoase atât pentru
autor cât şi pentru întreaga familie.
În
perioada celor 36 luni de privare de libertate, a fost plimbat la mai
multe închisori cum ar fi P., G.,V.,
ş.a.
Odată
cu autorul lor a fost arestat încă un frate N.C. care după un an şi 6 luni de
detenţie a decedat în închisoarea de la
P.
Condamnarea
autorului s-a făcut fără nici o probă în
apărare, numai pe propriile recunoaşteri forţate, fiind învinuit de activitate
legionară.
Urmările
condamnării politice s-au răsfrânt puternic asupra vieţii ulterioare a
autorului prin încercările la care a fost supus, astfel că i se cuvin daune
morale pentru afectarea situaţiei familiale, profesionale şi sociale, afectarea
carierii profesionale şi afectarea posibilităţii de a contribui material şi
spiritual la sprijinirea şi ocrotirea familiei sale, compusă din soţie şi cei doi copii.
În
cauză a formulat întâmpinare pârâtul Statul Român prin Ministerul Finanţelor
Publice, solicitând respingerea acţiunii ca neîntemeiată.
La
data de 13 mai 2011, reclamanţii au formulat cerere de precizare a temeiului de
drept al acţiunii în sensul că solicită acordarea despăgubirilor pentru
prejudiciul moral suferit ca efect al condamnării politice al autorului lor şi
pe disp.art.998 şi urm Cod civil privind răspunderea civilă delictuală. De
asemenea, au fost invocate dispoziţiile art.3, 5, 6, 13 şi 41 din Convenţia
Europeană a Drepturilor Omului.
Pârâtul
Statul Român prin Ministerul Finanţelor Publice a formulat note scrise prin
care a invocat excepţiile tardivităţii cererii de precizare, prescripţiei
dreptului material la acţiune şi inadmisibilităţii acţiunii.
Tribunalul
Vâlcea, Secţia civilă, prin sentinţa civilă nr.835/9 septembrie 2011 a respins excepţiile
invocate de pârâtul Statul Român prin Ministerul Finanţelor Publice; a admis în
parte acţiunea formulată de reclamanţi şi a constatat caracterul politic al
condamnării autorului reclamanţilor şi obligă Statul Român la 20.000 euro faţă
de reclamanţi.
Pentru
a hotărî astfel, tribunalul a reţinut următoarele:
Cu
privire la excepţia tardivităţii formulării cererii de completare, prin
precizarea temeiului juridic, tribunalul a apreciat-o ca fiind neîntemeiată,
având în vedere că modificarea a fost determinată de conjunctura legislativă
actuală, respectiv declararea ca fiind neconstituţional a textului de lege pe
care, iniţial, reclamanţii şi-au întemeiat acţiunea, care a intervenit ulterior
primei zile de înfăţişare.
Într-o
atare situaţie nu s-a reţinut culpa reclamanţilor în nerespectarea termenului
prescris de art.132 alin.1, astfel încât a fost respinsă excepţia tardivităţii
modificării acţiunii.
De altfel, precizarea temeiului juridic al cererii de
chemare în judecată nici nu poate fi considerată o modificare a cererii sau
obiectului acţiunii în sensul dispoziţiilor art.132 Cod procedură civilă.
Referitor
la excepţia prescripţiei, tribunalul, de asemenea, a respins-o pentru
următoarele considerente:
Decretul
nr.167/1958, în art.1 alin.1, consacră efectul prescripţiei extinctive „dreptul
la acţiune având un obiect patrimonial se stinge prin prescripţie dacă nu a
fost executat în termenul stabilit prin lege.”
În
speţă, momentul de la care curge termenul de prescripţie de 3 ani, prevăzut de
decretul sus amintit, este cel al apariţiei Legii nr.221/2009, pentru că în
baza acestuia reclamanţii au formulat acţiune şi nu cel de 22 decembrie 1989,
cum susţine pârâtul.
Faţă
de momentul apariţiei Legii nr.221/2009, respectiv 2 iunie 2009, termenul de
prescripţie de 3 ani nu este depăşit, astfel că excepţia prescripţiei este
neîntemeiată, urmând a fi respinsă.
Pârâtul
a mai invocat excepţia inadmisibilităţii acţiunii faţă de noul temei juridic
invocat de reclamanţi, susţinând că numai persoanele fizice pot răspunde pentru
pagubele produse.
Tribunalul
a constatat că şi această excepţie este neîntemeiată întrucât statul , în
raporturile de drept privat, are aceleaşi obligaţii ca a oricărei alte
persoane, astfel că motivarea invocată nu poate fi primită.
Pe
fondul cauzei, tribunalul a considerat acţiunea formulată de reclamanţi
întemeiată, pentru următoarele considerente:
Prin
cererea de chemare în judecată introdusă la data de 11 august 2010, reclamanţii
au solicitat să se constate caracterul politic al măsurii condamnării autorului lor N.M. şi obligarea
Statului Român prin Ministerul Finanţelor Publice la plata de daune morale în cuantum
de 100.000 euro reprezentând prejudiciul
moral suferit de acesta.
Din
actele aflate la dosar reiese că autorul reclamanţilor a fost condamnat la
închisoare corecţională fiind internat într-o colonie de muncă pe o perioadă de
36 de luni, prin Ordinul M.A.I. nr.10052/59/20.07.1959.
Potrivit
adresei nr.1172/C/12.10.2004, eliberată de Biroul Arhivă Specială a
Tribunalului Militar Teritorial al Ministerului Justiţiei, autorul
reclamanţilor a fost arestat la data de 23.06.1959, fiind învinuit de activitate
legionară şi a fost internat într-o
colonie de muncă pe o perioadă de 36
luni în temeiul Decretului lege
nr.89/1958 şi eliberat la 23.06.1962.
În
cursul judecăţii, Curtea Constituţională, prin deciziile nr.1354/20 octombrie
2010, nr.1358 şi 1360 din 21 octombrie 2010, publicate în Monitorul Oficial
nr.761 din 15 noiembrie 2010,
a admis excepţii de neconstituţionalitate invocate în
diverse dosare aflate pe rolul instanţelor judecătoreşti şi a constatat că
prevederile art.5 alin.1, lit.a) teza întâi din Legea nr. 221/2009, cu
modificările şi completările ulterioare, ale art.I pct.1 şi art.II din O.U.G.
nr.62/2010 sunt neconstituţionale.
Dispoziţiile
legale a căror neconstituţionalitate a fost declarată se refereau la
posibilitatea persoanelor condamnate politic sau împotriva cărora au fost luate
măsuri administrative cu caracter politic de a beneficia de despăgubiri morale
pentru prejudiciul suferit prin astfel de măsuri, în cuantumul prevăzut de
legea de modificare.
Cele trei decizii au afectat astfel temeiul juridic al
capătului de cerere din acţiune referitor la obligarea pârâtului la plata
daunelor morale şi nu au afectat în nici o măsură capătul de cerere privitor la
constatarea caracterului politic al măsurilor administrative la care a fost
supus autorul reclamantei, care intră sub incidenţa art.4 din Legea nr.
221/2009, în vigoare şi în prezent.
Rezultă
astfel că după introducerea cererii de chemare în judecată întemeiată pe aceste
dispoziţii legale, a fost înlăturată aplicarea lor ca efect al publicării celor
trei decizii ale Curţii Constituţionale şi expirării termenului de 45 de zile
prevăzut de art.31 din Legea nr.47/1992 republicată.
Cauza
a suferit amânări pentru împlinirea termenului de 45 de zile prevăzut de textul
legal menţionat, însă nici-o autoritate cu iniţiativă legislativă nu a procedat
la punerea de acord a dispoziţiilor declarate neconstituţionale cu prevederile
Constituţiei.
Dată
fiind această situaţie şi constatând că a fost sesizată cu o cerere referitoare
la un drept subiectiv civil constând în dreptul de a fi despăgubit pentru
prejudiciul nepatrimonial pretins a fi fost suferit, instanţa a pus în discuţie
temeiul juridic al pretenţiilor băneşti ale reclamanţilor, cu privire la care
va reţine considerentele care vor fi expuse în continuare.
Cu
privire la caracterul politic al măsurilor luate împotriva autorului
reclamanţilor, în limitele care rezultă din conţinutul cererii de chemare în
judecată, tribunalul a constatat că măsura condamnării autorului N.M. se
încadrează în dispoziţiile art.1 din Legea nr.221/2009, având caracter politic.
În
consecinţă, sub acest aspect, tribunalul a admis cererea şi a constatat
caracterul politic al măsurii de
condamnare a autorului
reclamanţilor.
Fiind
sesizată cu o cerere referitoare la un drept subiectiv civil şi în prezenţa
situaţiei legislative generată de cele trei decizii şi de neintervenţia
autorităţii legiuitoare, tribunalul apreciază că prezenta acţiune trebuie
soluţionată pe baza prevederilor legale de drept comun, aplicabile în materia daunelor
morale pentru prejudiciul cauzat ca urmare a unei fapte ilicite şi nu poate
refuza soluţionarea în fond a cauzei, întrucât ar încălca prevederile art.6 din
Convenţia europeană pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale şi ale art.3 din Codul civil.
În
privinţa art.6 din Convenţie, tribunalul a reţinut că potrivit jurisprudenţei
constante a Curţii europene a drepturilor omului, dreptul de acces la justiţie
implică posibilitatea unei persoane de a supune orice pretenţie a sa cu caracter
civil, analizei unei instanţe, care este obligată să analizeze pretenţia cu
care a fost învestită.
În
speţă, reclamanţii au uzat de calea cea mai avantajoasă la momentul
introducerii acţiunii, respectiv cea prevăzută de Legea nr.221/2009, iar modificările
de natură legislativă intervenite pe parcursul soluţionării cauzei datorate în
principal lipsei intervenţiei autorităţii legiuitoare, deşi reglementată de
art.31 din Legea nr.47/1992 republicată, nu poate fi de natură să le creeze
acestora un dezavantaj.
Soluţionarea
în fond a cauzei, presupune a stabili şi a analiza dacă în raport de situaţia
de fapt din speţă şi de caracterul politic al măsurilor la care a fost supus
autorul reclamanţilor, sunt îndeplinite cerinţele legale pentru repararea
pretinsului prejudiciu suferit de autorul lor, ca urmare a acestei măsuri.
În
primul rând, tribunalul a reţinut că Legea nr.221/2009 a avut menirea de a
recunoaşte şi a acorda persoanelor persecutate politic în perioada 6 martie
1945 – 22 decembrie 1989, o reparaţie morală, constând în recunoaşterea
caracterului politic la condamnărilor sau măsurilor administrative, şi o
reparaţie pecuniară, prin plata unor
despăgubiri morale, ori a restituirii în natură sau prin echivalent a bunurilor
de care au fost lipsite acele persoane.
Este
cert că la data adoptării Legii nr.221/2009, existau mai multe acte normative
cu caracter reparator (avute în vedere la pronunţarea deciziilor de către
Curtea Constituţională), însă nici unul dintre acestea nu au prevăzut
posibilitatea persoanelor persecutate politic în sensul Legii nr.221/2009 de a
beneficia de daune morale.
Astfel,
Decretul-lege nr.118/1990 a recunoscut dreptul persoanelor persecutate politic
de a beneficia de recunoaşterea vechimii în muncă pentru perioada detenţiei sau
oricărei măsuri restrictive de liberate, de scutire de la plata impozitelor şi
taxelor şi de acordare a unor indemnizaţii periodice.
În
speţă, măsura luată împotriva autorului reclamanţilor privind condamnarea, faptul că a fost supus
chinurilor fizice şi psihice, a fost supus oprobriului public, a constituit
încălcarea unor drepturi fundamentale reglementate de legea supremă de la acea
vreme .
În
acest sens, tribunalul a constatat că în perioada de referinţă, mai multe texte
din Constituţia din anul 1948 şi din cea din 1952 consacrau dreptul la
inviolabilitatea domiciliului, la libertatea individuală, la condiţiile în care
o persoană era ţinută să execute o pedeapsă. Se reţin, cu titlu de exemplu
art.28, 29 şi 30 din Constituţia din anul 1948, art.88 din Constituţia din anul
1952.
De
asemenea, prin Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, inclusiv prin
preambulul acesteia, au fost consacrate expres dreptul persoanelor la
libertatea de circulaţie, la libertatea opiniilor, precum şi interzicerea
torturii şi a tratamentelor inumane (art.5, 9, 13, 19).
Condamnarea
autorului reclamanţilor a avut caracter
politic şi a îngrădit libertatea de mişcare,precum şi dreptul acestuia
de a-şi stabili domiciliul .
Toate
aceste încălcări formează elementul material al faptei ilicite de natură a
produce persoanei supuse lor prejudicii morale rezultate tocmai din încălcarea
acestor drepturi fundamentale, dar şi membrilor familiei sale, prin lipsirea
copiilor şi părinţilor de sprijin atât din punct de vedere moral, cât şi material.
În
raport de aceste considerente, tribunalul a apreciat că în privinţa capătului
de cerere referitor la pretenţiile băneşti, sunt aplicabile prevederile
art.998, 999 din Codul civil care reglementează răspunderea civilă delictuală.
Mai
mult, faţă de împrejurarea că prezenta acţiune a fost formulată la data la care
era în vigoare Legea nr.221/2009 şi că pe parcursul judecăţii intervenţia
instanţei de contencios constituţional nu a fost urmată şi de intervenţia
legislativă care să reglementeze raporturi de natura celor avute în vedere de
textele declarate neconstituţionale, tribunalul a apreciat că pretenţia
reclamanţilor se argumentează şi pe prevederile art.1 din protocolul adiţional
nr.1 la Convenţia
Europeană a Drepturilor Omului.
În
acest sens, tribunalul a constatat că prin anumite decizii de speţă Curtea
Europeană a Drepturilor Omului a interpretat şi dezvoltat prevederile art. 1
din Protocol, statuând, spre exemplu, că nici o dispoziţie din Convenţie nu
impune statelor contractante o obligaţie specifică de a repara nedreptăţile sau
prejudiciile cauzate anterior ratificării convenţiei de către statul respectiv.
Cu
toate acestea, dacă statele decid să adopte legi având un asemenea scop, acele
legi trebuie aplicate cu o claritate şi o coerenţă rezonabile, de natură să
evite insecuritatea şi incertitudinea, inclusiv legislativă (Hotărârea din 6
decembrie 2007, în Cauza Beian contra României).
Potrivit aceloraşi considerente, dreptul la despăgubiri
morale pretins prin prezenta acţiune este un drept patrimonial în sensul art.1
din Protocol, iar în măsura în care el era prevăzut în legislaţia naţională la
momentul introducerii acţiunii trebuie să se considere că reclamanţii aveau o
„speranţă legitimă” la obţinerea creanţei pretinse, cu atât mai mult cu cât
caracterul politic al măsurilor la care a fost supus autorul acestora, era deja
recunoscut în baza decretului din 1990.
Sub
aspectul cuantumului pretenţiilor, tribunalul a apreciat că deşi reparaţiile
unor prejudicii de ordin moral nu sunt supuse unei cuantificări pe baza unor
criterii clare sau imuabile, ele trebuie să fie de natură a asigura în primul
rând recunoaşterea dreptului la reparaţie şi mai apoi reparaţia în sine.
În
contextul tuturor formelor de reparaţie care au fost recunoscute reclamanţilor
de-a lungul timpului şi al pretenţiilor solicitate prin acţiune, tribunalul a
apreciat că acestea din urmă sunt într-un cuantum excesiv de mare, motiv pentru
care le va acorda numai până la limita de 20.000 euro.
Împotriva
acestei hotărâri au declarat recurs, în termen legal, Ministerul Public –
Parchetul de pe lângă Tribunalul V. şi Statul Român prin Ministerul Finanţelor
Publice, reprezentat de Direcţia Generală a Finanţelor Publice a Judeţului V.
Prin
recursul său Parchetul de pe lângă Tribunalul V. a criticat sentinţa pentru
următoarele motive:
-
instanţa nu a ţinut cont de faptul că dreptul la acţiune, în temeiul
art.998-999 Cod civil este prescris faţă de prevederile art.3 alin.1 din
Decretul nr.167/1958;
-
în mod greşit a fost evaluată întinderea despăgubirilor pentru prejudiciul
moral suferit de către reclamanţi, neavându-se în vedere criteriile referitoare
la suferinţele fizice şi psihice, expunerea la dispreţul public, atingerea
gravă adusă onoarei şi demnităţii persoanei, afectarea gravă a prestigiului
profesional precum şi a personalităţii lor proprii, suma acordată ca echivalent
al prejudiciului moral depăşind valorile nepatrimoniale care le-au lezat
personalitatea, viaţa, sănătatea.
Statul
Român prin Ministerul Finanţelor Publice a criticat sentinţa pentru
nelegalitate şi netemeinicie, astfel:
-
având în vedere că acţiunea a fost întemeiată pe disp.art.5 lit.a) din Legea
nr.221/2009, iar aceste dispoziţii au fost declarate neconstituţionale,
instanţa trebuia să aibă în vedere dispoziţiile art.31 alin.1 din Legea
nr.47/1992 şi dispoziţiile art.147 din Constituţie şi să respingă acţiunea,
nemaiexistând temei juridic pentru acordarea daunelor morale;
-
instanţa a acordat despăgubiri morale într-un cuantum mare, fără a exista
elemente suficiente pentru aprecierea prejudiciului moral suferit;
-
greşit au fost respinse excepţiile de tardivitate a formulării cererii de
modificare a acţiunii, excepţia prescripţiei dreptului la acţiune, precum şi
excepţia inadmisibilităţii acţiunii faţă de situaţia că dispoziţiile
art.998-999 Cod civil nu pot constitui temei pentru antrenarea răspunderii
statului;
-
legislaţia naţională nu este suprimată de cea a dreptului comunitar.
Curtea,
analizând sentinţa recurată, a constatat că ambele recursuri sunt fondate
pentru argumentele ce se vor arăta în continuare:
Potrivit
disp.art.137 Cod procedură civilă, instanţa se va pronunţa mai întâi asupra
excepţiilor de procedură şi a celor de fond, care fac de prisos, în tot sau în
parte cercetarea în fond a pricinii.
Recurenţii-pârâţi
au invocat inadmisibilitatea acţiunii întemeiată pe art.998-999 Cod civil şi
urmează a fi analizată cu prioritate această excepţia absolută, excepţie ce
face inutilă analizare celorlalte motive de recurs referitoare la acest temei
juridic.
Acţiunea
introductivă a fost întemeiată în drept pe disp.art.5 din Legea nr.221/2009,
însă, ca urmare a declarării neconstituţionalităţii acestui articol, temeiul de
drept a fost completat în sensul întemeierii acţiunii şi pe dispoziţiile
art.998-999 Cod civil.
Înalta
Curte de Casaţie şi Justiţie a statuat prin decizia nr.6976/09.12.2004 că
„statul răspunde pentru prejudiciile cauzate unui inculpat într-un proces penal
numai în temeiul şi în situaţiile prevăzute de art.504 şi urm. din Codul de
procedură penală, iar nu în temeiul art.998-999 din Codul civil, precum şi
pentru alte situaţii neprevăzute în textul citat din Codul de procedură
penală”.
În
acelaşi sens, prin decizia nr.422/17.01.2006 instanţa supremă a statuat că
„dispoziţiile art.998-999 Cod civil privind răspunderea civilă delictuală nu
pot constitui temei pentru antrenarea răspunderii statului pentru erorile
judiciare”.
Reglementarea
legală ce stabileşte în ce constau erorile judiciare pentru care poate fi
angajată răspunderea statului este art.504 Cod procedură penală, rap. la art.52
alin.3 din Constituţia României care statuează că statul răspunde patrimonial
pentru prejudiciile cauzate prin erorile judiciare.
Răspunderea
statului este o răspundere directă, limitată însă doar la prejudiciile cauzate
prin erori judiciare săvârşite în procesele penale. De asemenea, dispoziţiile
art.504 alin.1 Cod pr.penală nu constituie o aplicare a principiilor consacrate
de art.998-999 Cod civil, această interpretare putând conduce la ideea că
Statul, prin Ministerul Finanţelor Publice are o răspundere nelimitată şi
necondiţionată, situaţie în care normele legale care reglementează răspunderea
statului în alte domenii, nu se mai justifică din moment ce principiile
consacrate de art.998-999 Cod civil sunt general aplicabile.”
Din
interpretarea normelor legale rezultă că legiuitorul a reglementat răspunderea
statului numai în temeiul art.504 Cod procedură penală şi numai în cazurile în
care se înlătură răspunderea penală în cadrul unui proces penal şi nu pentru
cazurile în care se constată caracterul politic al condamnării, în condiţiile
dispoziţiilor prevăzute în Decretul-lege nr.118/1990 privind acordarea unor
drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu
începere de la 6 martie 1945, ale OUG nr.214/1999 privind acordarea calităţii
de luptător în rezistenţa anticomunistă persoanelor sau ale Legii nr.221/2009
privind condamnările cu caracter politic şi măsurile administrative asimilate
acestora pronunţate în perioada 06.03.1945-22.12.1989.
Astfel,
aşa cum a statuat Î.C.C.J. dispoziţiile art.998-999 Cod civil privind
răspunderea civilă delictuală nu pot constitui temei pentru antrenarea
răspunderii statului pentru erorile judiciare sau condamnările politice din
perioada comunistă.
Curtea
a apreciat că excepţia inadmisibilităţii acţiunii fondată pe disp.art.998-999
Cod civil este întemeiată.
Cât priveşte acţiunea
fondată pe dispoziţiile Legii nr.221/2009, Curtea a reţinut că trebuie avută în
vedere decizia nr.12/2011, pronunţată în soluţionarea recursului în interesul
legii, publicată în M. Of. nr. 789 din 7 noiembrie 2011 prin care s-a stabilit ca, „urmare a
deciziilor Curţii Constituţionale nr. 1.358/2010 si nr. 1.360/2010, dispoziţiile
art. 5 alin. (1) lit. a) teza I din Legea nr. 221/2009 privind condamnările cu
caracter politic si masurile administrative asimilate acestora si-au încetat
efectele si nu mai pot constitui temei juridic pentru cauzele nesoluţionate
definitiv la data publicării deciziilor instanţei de contencios constituţional
in Monitorul Oficial.”
Faţă
de cele ce preced, în temeiul art.312 Cod procedură civilă au fost admise
recursurile, cu consecinţa modificării sentinţei în sensul respingerii
acţiunii.
Faţă de noua situaţie
juridică creată în cursul cercetărilor judecătoreşti, instanţa de fond şi-a
fundamentat soluţia pe un text de lege ce nu poate constitui temei pentru
antrenarea răspunderii statului prin soluţia de admitere a cererii de plată a
daunelor morale, motiv pentru care, din sentinţa recurată a fost păstrată numai
soluţia de constatare a caracterului politic al condamnării autorului N.M.