Obligativitatea
impusă prin lege de parcurgere a unei proceduri administrative prealabile nu
înseamnă privarea persoanei de dreptul de a avea acces la un tribunal întrucât,
împotriva dispoziţiei sau deciziei emise în procedura administrativă, legea
prevede calea contestaţiei în instanţă, asigurându-se astfel o jurisdicţie
deplină. Jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului a fost constantă în
sensul de a statua că art.1 din Protocolul nr.1 adiţional la Convenţie nu poate fi
interpretat ca restrângând libertatea statelor contractante de a alege
condiţiile în care acceptă să restituie bunurile ce le-au fost transferate
înainte ca ele să ratifice Convenţia.
Art. 6 din Convenţia Europeană a Drepturilor
Omului
Art.1 din Protocolul nr.1 adiţional la Convenţie
Decizia nr. XX din 19 martie 2007 pronunţată în
recurs în interesul legii de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
În condiţiile
în care reclamanta nu a susţinut şi implicit, nu a dovedit că ar fi fost
exceptată în vreun mod de la aplicarea Legii nr. 10/2001 sau că, din motive
independente de voinţa sa, nu a putut acţiona în termenele legale în procedura
judiciară prevăzută de Legea nr. 10/2001, în mod judicios prima instanţă de
fond a reţinut că nu poate primi şi soluţiona pe fond cererea introductivă de
instanţă.
Dezlegările
date problemelor de drept prin deciziile pronunţate în interesul legii de
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, potrivit dispoziţiilor art. 329 alin. 3
Cod procedură civilă, sunt obligatorii pentru toate instanţele judecătoreşti.
Astfel de decizii trebuie respectate şi aplicate în practica instanţelor tocmai
pentru a se atinge scopul prevăzut de art. 329 alin. 1 Cod procedură civilă,
anume interpretarea şi aplicarea unitară a legii pe întreg teritoriul României.
Din
perspectivă convenţională, art. 6 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului
garantează fiecărei persoane „dreptul la un tribunal”, ceea ce înseamnă dreptul
ca o instanţă judiciară să soluţioneze orice contestaţie privitoare la
drepturile şi obligaţiile sale civile.
Împrejurarea
că Legea nr. 10/2001 prevede obligativitatea parcurgerii unei proceduri
administrative prealabile nu înseamnă privarea de dreptul la un tribunal în
sensul art. 6 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, întrucât, împotriva
dispoziţiei sau deciziei emise în procedura administrativă, legea prevede calea
contestaţiei în instanţă (art. 26), actul normativ asigurând astfel o
jurisdicţie deplină.
Totodată, s-a
reţinut că prin decizia nr. XX din 19 martie 2007, pronunţată în recurs în
interesul legii de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Secţiile Unite, s-a
recunoscut competenţa instanţelor de judecată de a soluţiona pe fond nu numai
contestaţia formulată împotriva deciziei/dispoziţiei de respingere a cererilor
prin care s-a solicitat restituirea în natură a imobilelor preluate abuziv, ci
şi notificarea persoanei pretins îndreptăţite, în cazul refuzului nejustificat
al entităţii deţinătoare de a răspunde la notificarea părţii interesate.
În consecinţă,
aşa cum s-a reţinut şi în considerentele deciziei în interesul legii nr.
33/09.06.2008, întrucât persoana îndreptăţită are posibilitatea de a supune
controlului judecătoresc toate deciziile care se adoptă în cadrul procedurii
Legii nr.10/2001, inclusiv refuzul persoanei juridice de a emite decizia de
soluţionare a notificării, este evident că are pe deplin asigurat accesul la
justiţie.
În
jurisprudenţa sa, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a statuat că art.1 din
Protocolul nr.1 adiţional la
Convenţie nu poate fi interpretat ca restrângând libertatea
statelor contractante de a alege condiţiile în care acceptă să restituie
bunurile ce le-au fost transferate înainte ca ele să ratifice Convenţia.
Reglementarea
unei proceduri speciale de restituire a bunurilor preluate de stat şi aflate în
posesia unei unităţi deţinătoare nu vine în conflict cu norma europeană şi se
înscrie în soluţiile de restituire a bunurilor confiscate, adoptate de stat.
Fiind
reglementată prin norme cu caracter special, pentru considerentele anterior
expuse, respectarea acestei proceduri este obligatorie, excluzând posibilitatea
promovării unei acţiuni întemeiate pe dreptul comun în materie.
(Decizia civilă nr.111/A/09
decembrie 2011)
Prin cererea
înregistrată pe rolul Judecătoriei Câmpulung, la data de 16.08.2007, reclamanta
S.S.C. a chemat în judecată pârâţii Municipiul Câmpulung prin Primar şi SC I.
C.M. pentru a fi obligaţi să-i respecte dreptul de proprietate asupra
imobilelor situate pe raza acestei localităţi în str.M.B. nr.63, respectiv M.K.
nr.1.
Prin sentinţa
civilă nr.2422/21.11.2007, a fost anulată cererea de chemare în judecată ca
urmare a nesemnării acesteia de către reclamantă.
Împotriva
acestei hotărâri a formulat recurs reclamanta.
Tribunalul
Argeş, prin decizia civilă nr.755/24.04.2008 a admis recursul şi a casat
sentinţa cu trimitere spre rejudecare, argumentând că în baza rolului activ
trebuia citată recurenta-reclamantă cu menţiunea de a se prezenta şi a semna
cererea de chemare în judecată.
După casarea
cu trimitere spre rejudecare, reclamanta a formulat cerere de chemare în
judecată a altei persoane, respectiv SC R. SA.
Prin sentinţa
civilă nr.2728/19.12.2008, Judecătoria Câmpulung şi-a declinat competenţa materială de soluţionare a cauzei în favoarea
Tribunalului Argeş, motivat de faptul că imobilele preluate în mod abuziv de
către stat pot face obiectul cererilor de restituire, caz în care, competenţa
soluţionării cererilor de restituire revine tribunalului în primă instanţă.
Tribunalul
Argeş, prin sentinţa civilă nr.16/27 ianuarie 2010 a respins cererea de
chemare în judecată, ca inadmisibilă.
Pentru a
pronunţa o astfel de soluţie, instanţa de fond a reţinut în esenţă că imobilele
ce fac obiectul cauzei sunt supuse regimului juridic reglementat de Legea
nr.10/2001, republicată, ce presupune o procedură specială şi obligatorie de
restituire.
Ca
urmare a acestei proceduri speciale, reclamanta nu poate revendica dreptul de
proprietate asupra imobilelor în litigiu pe calea dreptului comun, potrivit
art.480 Cod civil.
Împotriva
acestei hotărâri a formulat apel reclamanta S.S.C. prin cesionara drepturilor
litigioase T.E. prin mandatar T.P.
Curtea de Apel
Piteşti, Secţia civilă, pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări
sociale şi pentru cauze cu minori şi familie, prin decizia civilă nr.122/A/18
octombrie 2010, a
admis apelul declarat de cesionara T.E. prin mandatar T.P., a desfiinţat
sentinţa şi a trimis cauza spre rejudecarea fondului aceleiaşi instanţe.
Pentru a
pronunţa această hotărâre, Curtea a reţinut următoarele:
Instanţa de
fond a apreciat că acţiunea în revendicare promovată de reclamantă este
inadmisibilă pe calea dreptului comun, ca urmare a regimului juridic impus
imobilului, singura modalitate de restituire a proprietăţii fiind aceea
reglementată de Legea nr.10/2001.
Cu privire la
excepţia inadmisibilităţii acţiunii în revendicare pe calea dreptului comun a
unui imobil ce intră sub incidenţa Legii nr.10/2001, s-a pronunţat Înalta Curte
de Casaţie şi Justiţie prin Decizia nr.33/2008, printr-un recurs în interesul
legii, în sensul că legea specială se aplică întotdeauna cu prioritate, în
raport cu legea generală, motiv pentru care bunurile preluate de stat fără titlu
pot fi restituite foştilor proprietari, numai în această procedură.
În completarea
acestei dispoziţii, instanţa supremă a statuat că în cazul unor reglementări
neconcordante cu principiile CEDO, concursul dintre norme se rezolvă în
favoarea celor cu caracter internaţional.
Prin decizia
pronunţată în recursul în interesul legii s-a dezlegat cu caracter obligatoriu
problema de drept potrivit căreia, persoanelor ce le sunt aplicabile
dispoziţiile legii speciale de restituire a proprietăţii nu pot opta pentru
valorificarea dreptului între normele speciale şi cele de drept comun.
Instanţa de
fond a reţinut că imobilul revendicat de reclamant face parte din categoria
acelora preluate de către stat în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989,
regimul juridic al acestuia privind restituirea fiind supus normelor speciale
prevăzute de Legea nr.10/2001.
Considerentele
tribunalului întemeiate pe regimul juridic al imobilului şi soluţia instanţei
supreme au stat la baza soluţiei de respingere a acţiunii în revendicare ca
inadmisibilă, criticată de către recurent ca fiind una de natură să-i încalce
dreptul de acces la justiţie.
Dreptul de
acces la un proces echitabil soluţionat într-un termen rezonabil de către o
instanţă independentă şi imparţială, constituită potrivit legii, este garantat
oricărei persoane prin dispoziţiile art.6 paragraful 1 din Convenţia Europeană
pentru Apărarea Drepturilor Omului şi Libertăţilor Fundamentale amendată de
Protocolul nr.11 cât şi de art.21 din Constituţia României.
Curtea
Europeană a Drepturilor Omului a apreciat că dreptul la justiţie nu este unul
absolut, ci dimpotrivă, în anumite condiţii, statelor le este recunoscută
posibilitatea unei marje de apreciere în vederea limitării lui pentru cauze
obiective.
Tot în
legătură cu posibilitatea de apreciere a statelor asupra dreptului de acces la
justiţie, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a apreciat că obstacolele sau
impedimentele de drept şi de fapt invocate, nu pot altera dreptul în substanţa
sa.
Considerentele
Curţii în legătură cu limitarea dreptului persoanei de acces la justiţie,
conduc la concluzia că aceasta este permisă numai în situaţii obiective şi
numai cu condiţia ca dreptul să nu fie alterat în substanţa sa, astfel că
titularul său să nu mai aibă nicio posibilitate să-l valorifice şi pe cale de
consecinţă, să fie lipsit de orice protecţie juridică.
În speţă,
reclamanta a revendicat de la pârâţi un imobil trecut abuziv în proprietatea
statului înainte de 22.12.1989, legiuitorul reglementând o procedură specială
de restituire, constând în formalităţi ce urmau să fie îndeplinite într-un
termen limită.
Potrivit
art.22 din Legea nr.10/2001, persoana îndreptăţită la restituire este obligată
în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a legii să solicite restituirea
imobilului prin notificarea adresată persoanei juridice deţinătoare.
Normele
speciale limitează în timp dreptul de a solicita restituirea proprietăţii
asupra unui imobil trecut abuziv în proprietatea statului şi cu privire la
care, datorită caracterului preluării, se presupune că titularul nu a pierdut
niciodată dreptul de proprietate.
Limitarea în
timp a posibilităţii de apărare a dreptului în procedura restituirii,
reglementată de legea specială, este în contradicţie cu principiul
imprescriptibilităţii acţiunii în revendicare, având în vedere însuşirea
acestui drept de a nu se stinge prin neuz.
Legiuitorul
român, prin procedura administrativă de restituire a imobilelor preluate abuziv
de către stat, a limitat în timp dreptul de a solicita restituirea,
nerespectarea termenului având consecinţe asupra posibilităţii redobândirii
proprietăţii în condiţiile normelor speciale.
Limitarea în
timp a cererii de restituire a imobilului prevăzută prin dispoziţiile art.22
din Legea nr.10/2001 este în contradicţie cu principiul potrivit căruia nimeni
nu poate fi lipsit de proprietatea sa, decât pentru cauză de utilitate publică
prevăzut de Convenţia Europeană, precum şi de art.44 din Constituţia României.
Limitarea în
timp prin normele interne speciale a dreptului redobândirii proprietăţii este
în contradicţie cu principiile CEDO privind proprietatea, motiv pentru care,
conflictul de norme se va rezolva în favoarea aplicării regulilor cu caracter
internaţional, având în vedere şi soluţia pronunţată de Înalta Curte de Casaţie
şi Justiţie în recursul în interesul legii.
Recunoaşterea
dreptului de proprietate reclamantului fără a se recunoaşte şi dreptul la o
acţiune în justiţie care să-l protejeze presupune existenţa unui drept iluzoriu
pe care titularul său să nu-l poată valorifica niciodată, fără justificarea
unor obstacole de fapt şi de drept obiective, care să impună o limitare a
dreptului de acces la justiţie, potrivit principiilor invocate de CEDO.
Soluţionarea
cauzei pe excepţia inadmisibilităţii fără a se ţine cont de argumentele expuse
este greşită, motiv pentru care, în baza art.297 Cod procedură civilă, în
vederea soluţionării fondului litigiului Curtea a admis apelul, a desfiinţat
sentinţa atacată şi a trimis cauza spre rejudecare aceleiaşi instanţe.
Împotriva
acestei decizii au declarat recurs pârâtele SC V.P. SRL şi SC R. SRL.
1. Criticile
formulate de pârâta SC V.P. SRL vizează, în esenţă următoarele aspecte:
Decizia
recurată este pronunţată cu încălcarea principiului disponibilităţii,
principiului contradictorialităţii şi cu interpretarea şi aplicarea greşită a
dispoziţiilor art.295 Cod procedură civilă.
În acest sens
se arată că greşit instanţa de apel, deşi a fost investită cu analizarea
anumitor motive de apel, motive e care le-a apreciat ca fiind nefondate, a
admis apelul reclamantei pentru motive invocate din oficiu şi care nu sunt de
ordine publică.
Astfel, a
reţinut instanţa de apel: „Analizând apelul în limita motivelor invocate se
apreciază ca nefondat, pentru argumentele ce urmează”. Cu toate acestea, Curtea
nu a respins ca nefondat apelul reclamantei. Dimpotrivă, a admis apelul cu
consecinţa trimiterii cauzei spre rejudecare, în vederea soluţionării fondului
litigiului.
Pe de altă
parte, instanţa de apel a admis apelul reclamantei ţinând cont de motivele de
apel invocate din oficiu, motive pe care, însă, nu le-a pus în discuţia
părţilor, ci le-a invocat şi susţinut direct în considerentele deciziei
pronunţate, încălcând astfel şi principiul contradictorialităţii.
Potrivit
dispoziţiilor art.295 alin.1 Cod procedură civilă, instanţa de apel verifică,
în limitele cererii de apel, stabilirea situaţie de fapt şi aplicarea legii de
către prima instanţă. Motivele de ordine publică pot fi invocate şi din oficiu.
În speţă,
instanţa de apel a depăşit cadrul stabilit de apelanta, a depăşit limitele
cererii de apel, încălcând astfel principiul disponibilităţii şi dispoziţiile
art.295 Cod procedură civilă.
Totodată,
decizia recurată este pronunţată cu încălcarea, interpretarea şi aplicarea
greşită a dispoziţiilor art.21 şi art.44 din Constituţia României, art.1 din
Protocolul nr.1 şi art.6 din CEDO, precum şi a Legii nr.10/2001.
În acest sens,
se susţine că în mod greşit instanţa de apel a considerat că stabilirea prin
Legea nr.10/2001 a unor termene şi proceduri duce la o încălcare a dreptului de
acces la justiţie (şi implicit la limitarea dreptului de apărare a dreptului de
proprietate).
În realitate,
stabilirea unei proceduri administrative şi a unor termene
(decădere/prescripţie) prin Legea nr.10/2001 nu încalcă liberul acces la justiţie.
Anumite categorii de imobile au fost trecute de legiuitor sub incidenţa
dispoziţiilor Legii nr.10/2001. Este şi cazul imobilelor din acest litigiu,
fiind imobile preluate în mod abuziv în înţelesul dat de dispoziţiile art.2
alin.1 din Legea nr.10/2001. Imobilele în litigiu au trecut în proprietatea
statului în baza Decretului nr.92/1950, fiind înscrise în anexa la acest
decret.
Incidenţa
dispoziţiilor Legii nr.10/2001 a fost constatată în mod irevocabil şi de către
instanţa de trimitere (de dispoziţiile căreia instanţa de fond şi cea de apel
erau ţinute). Astfel, prin sentinţa civilă nr.2718/19.12.2008 (irevocabilă prin
nerecurare) pronunţată în dosarul nr.1737/205/2008, Judecătoria Câmpulung a
constatat că, într-adevăr imobilele preluate abuziv în perioada 1945-1989 se
pot restitui în natură proprietarilor existenţi la data preluării sau
moştenitorilor, iar în situaţia imposibilităţii se vor stabili măsuri
reparatorii în echivalent. Procedura de restituire este însă prevăzută de
dispoziţiile art.21 şi urm. din Legea nr.10/2001.
Pe de altă
parte, accesul la un proces echitabil cu privire la asemenea imobile, poate fi
exercitat cu excluderea acţiunii civile în revendicare, sub toate formele ei,
cum este cazul în speţă, numai în condiţiile şi căile prevăzute de legea nouă,
de vreme ce acţiunea în justiţie a fost promovată ulterior apariţiei Legii
nr.10/2001.
Faptul că
Legea nr.10/2001 prevede obligativitatea parcurgerii unei proceduri
administrative prealabile nu conduce la privarea petenţilor de dreptul de a se
adresa unei instanţe de judecată, deoarece, împotriva dispoziţiei sau deciziei
emise în procedura administrativă, Legea nr.10/2001 prevede calea contestaţiei
în instanţă, căreia i se conferă o jurisdicţie deplină.
Dreptul de
acces la justiţie nu este un drept absolut, putând fi supus anumitor limitări.
Aceste limitări sunt impuse de puterea de stat, în speţă, prin stabilirea unui
termen de decădere în cadrul căruia putea fi formulată notificarea în temeiul
Legii nr.10/2001.
Existenţa unor
limitări ale dreptului de acces la justiţie este implicită exercitării normale
a acestuia, motiv pentru care sunt recunoscute în mod unanim, atât la nivelul
practicii judiciare interne, cât şi la cel al jurisprudenţei Curţii Europene a
Drepturilor Omului.
Decizia recurată
este pronunţată cu aplicarea şi interpretarea greşită a dispoziţiilor Legii
nr.10/2011, respectiv, prin confundarea înţelesului termenilor „preluat fără
titlu” şi „preluat în mod abuziv”, termeni cărora Legea nr.10/2011 le dă
înţelesuri distincte. Mai mult, dispoziţiile art.2 alin.2 din Legea nr.10/2001,
dispoziţii la care instanţa de apel face implicit trimitere, au fost abrogate
începând cu data de 06.02.2009.
Instanţa de
apela făcut o confuzie în cauză, considerând că noţiunile de „preluat fără titlu”
şi „preluat în mod abuziv” sunt echivalente şi că orice imobil preluat în mod
abuziv este un imobil preluat fără titlu valabil.
În realitate,
cele două noţiuni nu se confundă. Dimpotrivă, chiar în cadrul imobilelor
preluate în mod abuziv intră atât imobile preluate cu titlu valabil, aşa cum
este şi cazul imobilului în litigiu, cât şi imobilele preluate fără titlu
valabil.
2. Criticile
formulate de pârâta SC R. SRL vizează, în esenţă, următoarele aspecte:
Interpretarea
dată legislaţiei în vigoare de instanţa investită cu judecarea cererii de apel
este una hazardată, întrucât, nu poate fi considerat întemeiat un raţionament
potrivit căruia, impunerea unui termen de prescripţie sau de decădere pentru
exercitarea anumitor drepturi, în legislaţia internă, ar putea determina
implicit înfrângerea liberului acces la justiţie şi a dreptului la un proces
echitabil, principii consacrate prin prevederile constituţionale ale art.21 şi
prin prevederile art.6 din Convenţie.
Termenele de
decădere şi de prescripţie sunt instituite în interesul securităţii juridice şi
au menirea de a proteja atât petentul, cât şi autorităţile. O modalitate prin
care un stat-parte la
Convenţie poate limita sau restrânge dreptul la un proces
echitabil este şi obligativitatea parcurgerii unei proceduri administrative
prealabile.
Această
posibilitate reprezintă marja de apreciere pe care Curtea o recunoaşte statelor
membre în privinţa drepturilor fundamentale, care nu sunt privite ca drepturi
absolute, cum este şi dreptul la un proces echitabil.
Accesul la
justiţie presupune în mod necesar, însă, ca după parcurgerea procedurilor
administrative, partea interesată să aibă posibilitatea să se adreseze unei
instanţe judecătoreşti.
Legiuitorul
român a adoptat un act normativ special, în speţă Legea nr.10/2001, în temeiul
căruia persoanele care se consideră îndreptăţite pot cere să li se cunoască
dreptul de a primi măsuri reparatorii pentru imobilele preluate abuziv de către
stat.
Or, reclamanta
în cauză nu a efectuat niciun demers pentru îndeplinirea procedurii
administrative prealabile, prevăzute de Lega nr.10/2001.
Faptul că
acest act normativ, Legea nr.10/2001, prevede obligativitatea parcurgerii unei
proceduri administrative prealabile nu conduce la privarea petenţilor de
dreptul de a se adresa unei instanţe de judecată, pentru că împotriva
dispoziţiei sau deciziei emise în procedura administrativă legea prevede calea
contestaţiei în instanţă (art.26), căreia i se conferă o jurisdicţie deplină.
Pentru
motivele expuse, hotărârea instanţei investită cu judecarea cererii de apel a
fost pronunţată cu încălcarea şi interpretarea greşită a normelor legale în
vigoare, fapt pentru care, se solicită instanţei, admiterea recursului şi
modificarea hotărârii pronunţate în apel, în sensul menţinerii ca temeinică şi
legală a sentinţei instanţei de fond prin care a fost respinsă ca inadmisibilă
cererea reclamantelor S.S.C. şi T.E.
La termenul la
care s-a acordat cuvântul părţilor în dezbaterea recursurilor,
intimata-reclamantă T.E. – cesionar de drepturi litigioase, prin avocat, a
invocat excepţia nulităţii recursurilor, declarate de pârâte, apreciind că
motivele invocate nu se încadrează în dispoziţiile art.304 Cod procedură
civilă, iar în subsidiar, a solicitat respingerea recursurilor ca nefondate,
pentru considerentele expuse.
Prin decizia
nr.6324 pronunţată în dosarul nr.1737/205/2008, Înalta Curte de Casaţie şi
Justiţie – Secţia civilă şi de proprietate intelectuală a admis recursurile
declarate de pârâta SC V.P. SRL şi continuat de SC B.G.P. SA şi a casat decizia
recurată cu trimiterea cauzei spre rejudecare aceleiaşi curţi de apel.
Pentru a
hotărî astfel, Î.C.C.J. a reţinut următoarele:
Examinând, cu
prioritate, în condiţiile art.137 alin.(1) Cod procedură civilă, excepţia
nulităţii recursurilor, Î.C.C.J. a constatat că prin motivele de recurs
formulate recurenţii-pârâţi au arătat, în concret, în ce constau greşelile
săvârşite de către instanţa de apel, acestea putând fi încadrate în motivele de
nelegalitate prevăzute de art.304 pct.9 Cod procedură civilă, precizat ca temei
de drept în ambele recursuri.
Î.C.C.J. a
constatat, totodată, că dezvoltarea motivelor de recurs se află în strânsă
legătură cu hotărârea arătată, constituindu-se într-o critică totală a acesteia
şi tinzând la a afirma nelegalitatea ei, de unde rezultă că permit încadrarea
lor în motivul de recurs reglementat de art.304 pct.9 Cod procedură civilă.
Drept
consecinţă, instanţa a respins excepţia nulităţii recursurilor, ca nefondate.
Examinând
criticile formulate de recurenţi, în raport cu circumstanţele particulare ale
speţei, Înalta Curte a constatat următoarele:
O
primă critică formulată de recurenta-pârâtă SC V.P. SRL este aceea că, în mod
greşit instanţa de apel, deşi a fost investită cu analizarea anumitor motive de
apel, motive pe care le-a apreciat ca fiind nefondate, a admis apelul
reclamantei pentru motive invocate din oficiu, pe care nu le-a pus în
dezbaterea contradictorie a părţilor şi care nu sunt de ordine publică.
Înalta
Curte a constatat sub acest aspect că, într-adevăr, hotărârea instanţei de apel
cuprinde motive contradictorii, în sensul că există contradicţie între
considerente, respectiv, din unele rezultă că apelul „se apreciază ca nefondat”
(în partea în care începe analiza apelului în limita motivelor invocate), iar din
altele faptul că este fondat (finalul considerentelor, care are la bază
aceleaşi argumente expuse).
Acest
motiv de recurs a fost încadrat în art.304 pct.7 Cod procedură civilă, care
consacră nemotivarea hotărârii judecătoreşti şi care este un motiv de modificare
a hotărârii, de ordine publică.
Sub
un alt aspect, recurenta-pârâtă a invocat faptul că instanţa de apel a admis
apelul reclamantei pentru motive invocate din oficiu, pe care nu le-a pus în
dezbaterea contradictorie a părţilor şi care nu sunt de ordine publică,
încălcând astfel principiul disponibilităţii şi cel al contradictorialităţii
părţilor în procesul civil.
În
acest sens, Înalta Curte a constatat că instanţa de apel a analizat motivele
formulate în scris, din perspectiva aplicabilităţii raportului juridic dedus
judecăţii a dreptului comun în materia restituirilor, a Legii nr.10/2001, a
Deciziei nr.33/2008 dată în interesul legii, precum şi a a jurisprudenţei
Curţii Europene a Drepturilor Omului, nefiind vorba despre motive invocate din oficiu
de către instanţă sau de depăşirea limitelor cererii de apel, astfel cum în mod
eronat susţine recurenta-pârâtă în cauză.
Analizând
în continuare critica privitoare la faptul că hotărârea instanţie de apel a
fost dată cu încălcarea sau aplicarea greşită a legii în speţă, critică care se
regăseşte în ambele recursuri, Înalta Curte constatând că ambele recursuri sunt
întemeiate, pentru considerentele ce succed:
În
primul rând, s-a avut în vedere faptul că prin cererea de chemare în judecată,
astfel cum a fost precizată sub aspectul cadrului procesual pasiv şi al
obiectului, intimata-reclamantă S.(fostă C.) S.C. a chemat în judecată pe
pârâţii Municipiul Câmpulung prin Primar, SC I. SA şi, ulterior, SC R. SRL
pentru a fi obligaţi să-i respecte dreptul de proprietate asupra imobilelor
situate pe raza localităţii C.-M., în str.M.B. nr.59 (fost 63), respectiv,
str.N.L. (fostă M. K.) nr.1 (fost 11), judeţul A.
S-a
statuat în speţă, că imobilele revendicate de reclamantă fac parte din
categoria acelora preluate de către stat în perioada 6 martie 1945 – 22
decembrie 1989, fiind naţionalizate în baza Decretului nr.92/1950, regimul
juridic al acestora, privind restituirea, fiind supus normelor speciale în
materie, prevăzute de Legea nr.10/2001 (a se vedea sentinţa civilă
nr.2728/19.12.2008 a Judecătoriei Câmpulung, revocabilă, prin nerecurare).
Prin
acţiunea în revendicare ce formează obiectul prezentului dosar, formulată la
data de 16 august 2007, reclamanta a solicitat, pe calea dreptului comun,
restituirea imobilelor în proprietate, fără ca anterior să fie exercitat vreun
alt demers în acest sens.
Fără
a nega încadrarea situaţiei de fapt şi de drept dedus judecăţii în dispoziţiile
Legii nr.10/2001, republicată, care reglementează regimul juridic al imobilelor
preluate în mod abuziv de stat în perioada de referinţă a legii, instanţa de
apel a considerat că trebuie acordată prioritate principiilor Convenţiei
Europene a Drepturilor Omului şi Libertăţilor Fundamentale, rezolvând
conflictul de norme în favoarea aplicării regulilor cu caracter internaţional.
Înalta
Curte, ca instanţă de recurs, a constatat că problema de drept în cauză a fost
tranşată în mod nelegal, dându-se interpretare eronată dispoziţiilor legale
incidente raportului juridic pendinte, în funcţie de particularităţile speţei,
fără a se analiza corect fondul pretenţiilor deduse judecăţii în raport de
dezlegarea dată prin recursul în interesul legii pronunţat cu privire la
această chestiune, prin Decizia nr.33 din 9 iunie 2008 a Secţiilor Unite ale
Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
Raportat
la dispoziţiile art.6 alin.(2) din Legea nr.213/1998, invocate de
intimata-reclamantă prin întâmpinarea formulată în recurs, referitoare la
imobilele preluate de stat fără titlu valabil, se reţine că „acestea pot fi
revendicate de foştii proprietari sau de succesorii acestora, dacă nu fac
obiectul unei legi speciale de reparaţie”.
Or,
Legea nr.10/2001 reglementează măsuri reparatorii pentru toate imobilele
preluate în mod abuziv în perioada de referinţă a legii, astfel că, după
intrarea în vigoare a acestui act normativ, nici dispoziţiile art.6 alin.(2)
din Legea nr.213/1998 nu mai pot constitui temei pentru revendicarea unor
imobile aflate în această situaţie.
Pe
de altă parte, Legea nr.10/2001 instituie atât o procedură administrativă
prealabilă, cât şi anumite termene şi sancţiuni menite să limiteze
incertitudinea raporturilor juridice născute în legătură cu imobilele preluate
abuziv de stat, astfel că, în prezent, Legea nr.10/2001, în limitele date de
dispoziţiile art.6 alin.(2) din Legea nr.213/19998, constituie dreptul comun în
materia retrocedării imobilelor preluate de către stat, cu sau fără titlu
valabil, în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989.
Este
cert, că intimata-reclamantă în cauză nu a formulat notificare în temeiul Legii
nr.10/2001, în baza căreia putea obţine măsuri reparatorii pentru imobilele
preluate abuziv, ceea ce includea şi posibilitatea restituirii în natură a
acestora, ca măsură prevalentă a legii speciale, în condiţiile în care aceasta
era posibilă.
Problema
dacă adevăratul proprietar are un drept de opţiune între aplicarea acestei legi
speciale de reparaţie şi prevederile dreptului comun în materia revendicării,
respectiv Codul civil, îndelung controversată în practica instanţelor, a fost
lămurită prin Decizia în interesul legii nr.33/9.06.2008, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.108/23.02.2009, obligatorie de la
această dată, conform dispoziţiilor art.329 alin (3) Cod procedură civilă.
Astfel,
în decizia amintită s-a statuat cu privire la acţiunile întemeiate pe dreptul
comun, având ca obiect revendicarea imobilelor preluate în mod abuziv în
perioada de referinţă a Legii nr.10/2001, formulate după intrarea în vigoare a
acestei legi, în sensul următor:
a)
concursul dintre legea specială şi legea generală se rezolvă, în favoarea legii
speciale, conform principiului „specialia
generalibus derogant”, chiar dacă acesta nu este prevăzut expres în legea
specială;
b)
în cazul în care sunt sesizate neconcordanţe între legea specială şi C.E.D.O.,
convenţia are prioritate. Această prioritate poate fi dată în cadrul unei
acţiuni în revendicare, întemeiată pe dreptul comun, în măsura în care, astfel,
nu s-ar aduce atingere unui alt drept de proprietate ori securităţii
raporturilor juridice.
În
ceea ce priveşte incidenţa Convenţiei Europene a Drepturilor Omului, trebuie
ţinut seama de faptul că norma convenţională cuprinsă în art.1 din Protocolul
nr.1 adiţional la Convenţie,
garantează protecţia unui bun actual
aflat în patrimoniul persoanei interesate sau a unei speranţe legitime cu privire la valoarea patrimonială respectivă.
Curtea
Europeană a apreciat în jurisprudenţa sa constantă, că simpla solicitare de a
obţine un bun preluat de stat nu reprezintă niciun bun actual şi nicio speranţă
legitimă, situaţie în care, trebuie analizată eficienţa invocării garanţiilor
art.1 din Primul Protocol Adiţional la Convenţie.
Instanţa
de apel, în cauză, nu a analizat în nici un fel pretenţiile intimatei-reclamante
în raport de asemenea considerente, limitându-se să desfiinţeze sentinţa
apelată şi să trimită cauza spre rejudecare, apreciind că nu s-a soluţionat
fondul litigiului.
Pentru
ca instanţa de apel să stabilească pe deplin împrejurările cauzei, în scopul
aplicării corecte a legii, Î.C.C.J., având în vedere dispoziţiile art.314 Cod
procedură civilă, a admis ambele recursuri, a casat decizia recurată şi a
trimis cauza spre rejudecare la aceeaşi instanţă de apel.
Rejudecând
apelul, după casarea cu trimitere, Curtea a analizat criticile formulate de
reclamantă, care se referă la următoarele aspecte:
-
instanţa de fond nu a procedat la o comparare a titlurilor de proprietate ale
părţilor din proces, sens în care titlul dobândit de autorii reclamantei este preferabil
cel al intimatei-pârâte, fiind autentic şi invincibil, iar pârâta a dobândit
imobilele de la stat, care nu era proprietar; În acest sens sunt şi
dispoziţiile art.1 şi 2 din Legea nr.10/2001, care precizează că bunurile se
restituie indiferent în posesia cui se află şi există prezumţia caracterului
abuziv al preluării, sens în care trebuie să se recunoască cu caracter
retroactiv, titlul de proprietate al reclamantei;
-
instanţa de fond trebuia să facă aplicarea jurisprudenţei CEDO, conform disp.art.20
din Constituţia României, în sensul că aceasta este prioritară faţă de dreptul
intern, fiind încălcat art.1 din Protocolul nr.1 la CEDO, aşa cum s-a stabilit în
mod constant în jurisprudenţa CEDO, respectiv Cauzele Stăin, Păduraru,
Porteanu, Daşoveanu şi alţii împotriva României, sens în care imobilele trebuie
restituite în natură reclamantei.
-
prin respingerea acţiunii la instanţa de fond ca inadmisibilă s-a încălcat
dreptul la un proces echitabil în sensul disp.art.6 din CEDO, legiuitorul
permiţând atât introducerea acţiunii în revendicare, cât şi posibilitatea
recurgerii la Legea
nr.10/2001, raportat la faptul că există finalităţi diferite ale acţiunilor
respective, acţiunea în revendicare este independentă de procedura instituită
prin Legea nr.10/2001.
Examinând
actele şi lucrările dosarului şi sentinţa apelată prin prisma motivelor de apel
invocate de apelanta-reclamantă, Curtea a constatat că apelul este nefondat
pentru următoarele considerente:
Întrucât
sentinţa instanţei de fond s-a pronunţat în mod legal pe excepţia
inadmisibilităţii promovării acţiunii în revendicare, prima critică care
vizează faptul că instanţa nu a analizat prin comparaţie titlurile de
proprietate ale părţilor şi care se referă în mod clar la fondul cauzei, nu se
mai impune a fi analizată atâta vreme cât instanţa de fond a pronunţat o
soluţie legală şi temeinică, sens în care Curtea a examinat celelalte critici
invocate de apelanta-reclamantă care se referă la pretinsa admisibilitate a
acţiunii în revendicare, raportat la dispoziţiile Legii nr.10/2001, precum şi
la susţinerile acesteia, că prin soluţia pronunţată de către prima instanţă
i-au fost încălcate dispoziţiile art.1 din Protocolul nr.1 adiţional la CEDO, precum şi art.6 din
Convenţia Europeană a Drepturilor Omului.
Astfel,
pe calea deciziei nr.33/2008
a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, instanţa supremă a rezolvat o primă
problemă de principiu soluţionată neunitar până la acel moment, de instanţele
de judecată şi anume, aceea a existenţei unui drept de opţiune între aplicarea
legii speciale, Legea nr.10/2001 şi dreptul comun.
Pe calea acestor considerente, raportate şi la decizia nr.
LIII/2007, s-a afirmat că, în principiu, persoanele cărora le sunt aplicabile
dispoziţiile Legii nr. 10/2001 nu au posibilitatea de a opta între calea
prevăzută de acest act normativ şi aplicarea dreptului comun în materia
revendicării, respectiv art.480 Cod civil.
Totodată, s-a precizat că numai persoanele exceptate de la
procedura acestui act normativ, precum şi cele care, din motive independente de
voinţa lor, nu au putut să utilizeze această procedură în termenele legale, au
deschisă calea unei acţiuni în revendicarea/retrocedarea bunului litigios, dacă
acesta nu a fost cumpărat cu bună-credinţă şi cu respectarea dispoziţiilor
Legii nr. 112/1995, de către chiriaşi.
Această
orientare este urmată în mod constat de Secţia Civilă şi de Proprietate
Intelectuală a instanţei supreme care, ulterior deciziei în interesul legii a
stabilit, prin decizii de speţă, că acţiunea în revendicare pe calea dreptului
comun este inadmisibilă, atunci când, din probele administrate rezultă că
imobilele revendicate formau obiect de reglementare in
rem al Legii nr.10/2001, acestea se mai aflau încă
la stat sau la unitatea deţinătoare, iar reclamanta, fără nici o justificare
obiectivă, nu a urmat procedura prevăzută de legea specială, ci a recurs direct
la acţiunea de drept comun.
Aceeaşi
soluţie a fost adoptată şi atunci când reclamanta solicita pe calea dreptului
comun despăgubiri pentru imobilele preluate abuziv, arătându-se că după
apariţia Legii nr. 10/2001, aceasta avea la dispoziţie procedura prin care să
obţină măsuri reparatorii prin echivalent, procedură ce este dată şi de
prevederile Titlului VII al Legii nr. 247/2005.
Pe
calea considerentelor deciziilor de speţă, pronunţate ulterior deciziei nr.
33/2008, Curtea, realizând un examen de compatibilitate a acestei soluţii cu
exigenţele art. l din Protocolul nr. 1 la Convenţie, precizează că nu se poate reţine
încălcarea dreptului de proprietate, deoarece reclamanta a avut asigurată
posibilitatea legală de a se adresa autorităţii competente pentru a solicita
măsurile reparatorii prevăzute de Legea nr. 10/2001, dar nu a înţeles să
recurgă la această procedură pentru a obţine restituirea în natură sau prin
echivalent a imobilelor care fac obiect de reglementare al acestui act
normativ.
În
acest sens, sunt relevante şi considerentele formulate de instanţa de
contencios european al drepturilor omului prin care se explică întinderea
competenţei sale rationae temporis şi
se arată că prin Convenţie nu se impune statelor obligaţia de a repara
prejudiciile produse prin acte ale statului, anterior ratificării Convenţiei.
Pentru
a fi aplicabile dispoziţiile art. l din Protocolul nr. l, trebuie să analizeze
dacă reclamanta are un drept de proprietate actual,
cât timp Convenţia nu garantează dreptul de a obţine
proprietatea unui bun.
Curtea
Europeană a Drepturilor Omului a admis că, prin excepţie, art. 1 din Protocolul
nr. 1 garantează speranţa legitimă
de a obţine un bun sau o creanţă certă cu valoare
patrimonială, însă, pentru a exista speranţă legitimă, este necesar ca
solicitarea de a obţine un bun să se bazeze pe un act juridic ale cărui condiţii să
fie îndeplinite indiscutabil şi să devină practic o formalitate recunoaşterea
actuală a dreptului; simpla posibilitate de a obţine, prin efectul unei legi,
proprietatea unui bun nu constituie o speranţă legitimă în lipsa îndeplinirii
tuturor condiţiilor legale (CEDO,
Secţia a II-a, NEMCOVA ş.a. c/a Republicii Cehe, 9
noiembrie 2004; CEDO, Secţia a IV-a, JANTNER c/a Slovaciei, 4
martie 2003; CEDO, Marea Cameră, KOPECY c/a Slovaciei, 28
septembrie 2004; CEDO, Marea Cameră, VON MALTZAN ş.a. c/a
Germaniei, 23 martie 2005; CEDO, Secţia a IV-a PODER
c/a Estoniei, 26 aprilie 2005).
Recent,
Curtea Europeană a Drepturilor Omului, Secţia a III-a, în cauza Maria Atanasiu şi alţii c/a
României a apreciat că, în ceea
ce priveşte acţiunea în revendicare întemeiată pe prevederile de drept comun,
motivată de necesitatea de a asigura aplicarea coerentă a legilor de reparaţie nu relevă, în sine, o problemă
din perspectiva dreptului de acces la o instanţă garantat de art. 6 §1 din
Convenţia, cu condiţia ca procedura prevăzută de Legea nr. 10/2001 să fie
privită ca o cale de drept efectivă (par. 118 din Hotărârea
din 12 octombrie 2010).
De
altfel, şi înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în Secţiile Unite, dar şi prin
decizii de speţă, a precizat că, în sine, mecanismul instituit prin Legea nr.
10/2001 nu relevă o încălcare a dispoziţiilor art. 6 par. l din Convenţie,
deoarece accesul la justiţie şi dreptul la un proces echitabil sunt asigurate,
sub toate aspectele, în cadrul procedurii judiciare prevăzute de Cap. III al
Legii nr. 10/2001, deci în condiţiile şi prin căile prevăzute de legea specială.
De
asemenea, prealabil acestei decizii, prin decizia nr.XX/2007, Secţiile Unite au
recunoscut competenţa instanţelor de judecată de a soluţiona pe fond nu numai
contestaţia formulată împotriva deciziei/dispoziţiei de respingere a cererilor
prin care s-a solicitat restituirea în natură a imobilelor preluate abuziv, ci
şi notificarea persoanei pretins îndreptăţite în cazul refuzului nejustificat
al entităţii deţinătoare de a răspunde la notificarea părţii interesate,
asigurând aşadar, în limitele sesizării, efectivitatea procedurii instituite
prin legea specială.
Raportul
dintre legea specială şi legea generală a fost explicat în privinţa
retrocedării imobilelor expropriate pentru care nu s-a realizat utilitatea
publică, prin decizia nr.LIII/2007 prin care Secţiile Unite ale instanţei
supreme au stabilit că dispoziţiile art.35 din Legea nr.33/1994 privind
exproprierea pentru cauză de utilitate publică se interpretează în sensul că
aceste dispoziţii nu se aplică în cazul acţiunilor având ca obiect imobile
expropriate în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, introduse după
intrarea în vigoare a Legii nr. 10/2001. Bunăoară, printr-o serie de hotărâri
judecătoreşti pronunţate în perioada 2009-2010, Înalta Curte de Casaţie şi
Justiţie - Secţia Civilă şi de Proprietate Intelectuală, consecventă deciziei
nr. 33/2008 a Secţiilor Unite a respins acţiunile în revendicare formulate în
temeiul dreptului comun cu privire la imobilele care constituiau obiect de
reglementare a Legii nr. 10/2001 şi pentru a căror redobândire în natură sau
prin echivalent, foştii proprietari sau moştenitorii acestora nu au urmat, fără
vreo justificare obiectivă, procedura prevăzută de legea specială.
Argumentelor
invocate în speţa dedusă judecăţii prin motivele de apel, prin care reclamanta
afirma neconcordanţa dintre reglementarea naţională şi cea europeană în
privinţa protecţiei dreptului de proprietate, prin raportate la jurisprudenţa
Curţii Europene a Drepturilor Omului care, în mod constant, a reţinut că un
reclamant nu poate pretinde o încălcare a art. l din Primul Protocol, decât în
măsura în care hotărârile contestate se raportau la „bunurile”
sale, în sensul acestei prevederi.
Astfel,
pe calea unor considerente s-a arătat că: Noţiunea de „bunuri” (autonomă în
sensul jurisprudenţei CEDO ) poate cuprinde atât „bunuri actuale”, cât şi
valori patrimoniale, inclusiv creanţe, în baza cărora reclamantul poate
pretinde că are cel puţin „o speranţă legitimă” de a obţine folosirea efectivă
a dreptului de proprietate.
În schimb, speranţa de a i se recunoaşte un vechi
drept de proprietate, a cărui exercitare efectivă nu a mai fost posibilă o
perioadă îndelungată, nu poate fi considerată ca „bun” în sensul art. 1 din
Primul Protocol adiţional la
Convenţie (conform hotărârii în cauza Prinţul Hans-Adam II de
Lichtenstein împotriva Germaniei, cererea nr. 42527/98, din 27 iunie 2001
alin.83, constatări reluate de Curtea Europeană şi în cauze contra României:
cauza Zamfirescu din 14.12.2006, cauza Caracas din 29 iulie 2006, cauza Lungoci
din 26.01.2006sau cauza Constandache din 11.06.2002).
În
toate aceste cauze repetitive, Curtea Europeană a Drepturilor Omului nu a
sancţionat obligativitatea parcurgerii procedurii administrative prevăzute de
Legea nr. 10/2001 şi respectiv, Legea nr. 247/2005, ci accesul „teoretic şi
iluzoriu” la despăgubirile ce pot fi acordate în temeiul acestor legi, cauzat
de funcţionarea ineficientă la data soluţionării cauzelor a Fondului
„Proprietatea” şi neîndeplinirea obligaţiei Statului Român, ca unic acţionar la
această societate de investiţii, de a asigura o funcţionare eficientă a
mecanismului administrativ instituit prin conversia titlurilor de despăgubire
emise de Comisia Centrală, în despăgubiri efective.
Dacă s-ar
accepta motivarea reclamantei, conform căreia toate persoanele care nu au
formulat în termenul prevăzut de art. 22 din Legea nr. 10/2001, notificări
pentru restituirea imobilelor preluate abuziv, ar putea solicita în baza art.
480 Cod civil, instanţei, restituirea acestora în natură prin intermediul unei
acţiuni în revendicare, s-ar crea o situaţie discriminatorie. Discriminarea
priveşte persoanele diligente care au formulat notificări în termenul legal
prevăzut de Legea nr. 10/2001, au urmat procedura administrativă, s-au judecat
cu autorităţile statului timp îndelungat, şi, în cel mai bun caz, dosarele de
restituire se află pe rolul A.N.R.P. – Comisia Centrală.
Este evident
faptul că Legea nr.10/2001 nu intră în conflict cu reglementările
internaţionale, termenul instituit pentru formularea notificărilor având ca
scop asigurarea securităţii raporturilor juridice, siguranţa circuitului civil,
fapt consacrat de Convenţia Europeană a Drepturilor Omului.
Legea nr.
10/2001 nu restrânge în niciun fel liberul acces la justiţie, în cuprinsul
respectivului act normativ fiind prevăzute posibilităţile pe care persoanele
îndreptăţite le au de a ataca în instanţă actele emise în baza legii ori
obligarea entităţilor investite cu soluţionarea notificărilor de a propune
măsurile reparatorii în natură sau echivalent. În lipsa unui răspuns din partea
respectivelor entităţi, instanţa de judecată poate dispune direct restituirea
imobilelor în natură în situaţia în care acestea sunt libere de construcţii,
etc.
Respingerea ca
inadmisibilă a cererii reclamantei nu aduce atingere liberului acces la
justiţie al acesteia şi nici dreptului său de proprietate.
Faptul că
reclamanta nu mai este în termen să formuleze notificare conform Legii nr.
10/2001 nu înseamnă că legea îi dă dreptul să formuleze o acţiune în
revendicare pe dreptul comun. Lipsa de diligenţă a reclamantului şi eludarea
dispoziţiilor legilor speciale nu poate fi acoperită prin permisiunea acestuia
de a apela la dreptul comun.
Astfel,
exercitarea unui drept de către titularul său nu poate avea loc decât într-un
anumit cadru, prevăzut de legiuitor, cu respectarea anumitor exigenţe, între
care şi stabilirea unor termene după a căror expirare valorificarea
respectivului drept nu mai este posibilă. Neexercitarea acestui drept în
termenul stabilit de lege sau după respectarea procedurii prealabile, stabilită
în mod imperativ de către legislaţia internă, datorită lipsei de diligenţe sau
relei credinţe a titularului acestuia, nu poate fi considerată consecinţa
îngrădirii liberului acces la justiţie al persoanelor care au pierdut posibilitatea
valorificării dreptului.
Stabilirea
unor condiţii obligatorii sau a unor termene în raport de care părţile au
obligaţia să îndeplinească actele de procedură nu poate fi considerată de
natură să îngrădească accesul liber la justiţie, finalitatea fiind, dimpotrivă,
de a-l facilita prin asigurarea unui climat de ordine indispensabil exercitării
în condiţii optime a acestui drept constituţional, prevenindu-se eventualele
abuzuri şi limitându-se efectele perturbatoare asupra stabilităţii şi securităţii
raporturilor juridice civile.
De
altfel, în Cauza „Union Alimentaria Sanders SA contra Spaniei” Curtea Europeană
a Drepturilor Omului a statuat că partea interesată, este la rândul ei ţinută
să aducă la îndeplinire cu diligenţă toate actele procesuale ce-i revin
potrivit legislaţiei interne, să nu uzeze de manevre dilatorii şi să folosească
posibilităţile oferite de normele procesuale interne pentru reducerea timpului
în care se derulează procedura de judecată sau să eludeze procedura internă,
invocând dispoziţiile art.6 din CEDO, cu alte cuvinte să nu întreprindă
demersuri contrare realizării acestui scop.
Conform
deciziei nr. 33/09.06.2008 pronunţată de Secţiile Unite ale Înaltei Curţi de
Casaţie şi Justiţie, acţiunile întemeiate pe dispoziţiile dreptului comun,
având ca obiect revendicarea imobilelor preluate în mod abuziv în perioada
1945-1989, formulate după intrarea în vigoare a Legii nr. 10/2001, sunt
inadmisibile, prevederile legii speciale având prioritate.
Această
decizie a instanţei supreme este obligatorie pentru toate instanţele
judecătoreşti conform art. 329 alin. 3 Cod de procedură civilă, judecătorii
investiţi cu soluţionarea unei acţiuni în revendicare pe drept comun a unui
imobil preluat în perioada 1945-1989 trebuind să o respingă ca inadmisibilă,
prioritate având acţiunile întemeiate pe dispoziţiile Legii nr. 10/2001.
În concordanţă
cu cele afirmate anterior, legiuitorul, prin redactarea Legii nr. 1/30.01.2009,
a tranşat odată pentru totdeauna chestiunea prevalenţei legii speciale în
domeniul proprietăţii şi a restituirii imobilelor preluate abuziv de regimul
comunist, prevalenţă faţă de prevederile dreptului comun. Astfel, art. 46 pct.
41 al Legii nr. 10/2001 prevede faptul că: „Persoana îndreptăţită are obligaţia
de a urma calea prevăzută de prezenta lege, după intrarea acesteia în vigoare.
Prevederile prezentei legi se aplică cu prioritate.”
Prioritatea
dată acţiunii în revendicare de care se prevalează reclamanta prin cererea de
chemare în judecată se referă la situaţia în care s-ar constata de către o
instanţă judecătorească faptul că există neconcordanţe între legea specială şi
Convenţie, aceasta din urmă având prioritate şi numai în situaţia în care nu
s-ar aduce atingere unui alt drept de proprietate.
Prin Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, s-a reglementat situaţia juridică a
imobilelor preluate de stat în perioada de timp menţionată, inclusiv a celor
naţionalizate – imobilele revendicate de reclamantă încadrându-se în sfera de
reglementare a acestui act normativ, imobil naţionalizat prin Decretul nr.
92/1950 – şi s-a statuat, într-o manieră clară şi explicită, care sunt
condiţiile în care aceste imobile pot fi retrocedate foştilor proprietari sau
moştenitorilor acestora, ori în cazul imposibilităţii restituirii, care sunt
măsurile reparatorii care pot fi acordate (art. 11), precum şi procedura
judiciară în cadrul căreia poate fi obţinută restituirea sau despăgubirea.
În cauză,
instanţa fondului a stabilit faptul că reclamanta nu a formulat notificare în
condiţiile art. 21 din Legea nr. 10/2001, situaţie reţinută şi de către Înalta
Curte de Casaţie şi Justiţie prin decizia de casare şi necontestată de către
reclamantă.
Prin raportare
la situaţia de fapt corect stabilită de instanţele anterioare, în cauza
pendinte sunt incidente prevederile Legii nr. 10/2001, act normativ care
instituie o procedură administrativă prealabilă şi obligatorie pentru
restituirea în natură sau acordarea de măsuri reparatorii prin echivalent şi
care se finalizează prin emiterea deciziei sau dispoziţiei motivată de
soluţionare a notificării, supusă controlului instanţelor de judecată pe calea
contestaţiei, conform dispoziţiilor art. 26 alin. 3 din Legea nr. 10/2001.
S-a reţinut că
prin admiterea excepţiei de inadmisibilitate nu s-a adus atingere dreptului
privind accesul liber la justiţie reglementat de art. 21 din Constituţia
României, întrucât decizia prin care este soluţionată notificarea emisă în
temeiul Legii nr. 10/2001 poate fi supusă controlului de către instanţa de
judecată.
Pe de altă
parte, potrivit deciziei nr. 33 pronunţată asupra recursului în interesul legii
la data de 9 iunie 2008 de către Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Secţii
Unite, concursul dintre legea specială şi legea generală se rezolvă în favoarea
legii speciale, conform principiului specialia generalibus derogant. Or,
obiectul de reglementare al Legii nr. 10/2001 face din acest act normativ o
lege specială faţă de Codul civil care constituie dreptul comun al acţiunii în
revendicare.
În condiţiile
în care reclamanta nu a susţinut şi implicit, nu a dovedit că ar fi fost
exceptată în vreun mod de la aplicarea Legii nr. 10/2001 sau că, din motive
independente de voinţa sa, nu a putut acţiona în termenele legale în procedura
judiciară prevăzută de Legea nr. 10/2001, în mod judicios prima instanţă de
fond a reţinut că nu poate primi şi soluţiona pe fond cererea introductivă de
instanţă.
Dezlegările
date problemelor de drept prin deciziile pronunţate în interesul legii de
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, potrivit dispoziţiilor art. 329 alin. 3
Cod procedură civilă, sunt obligatorii pentru toate instanţele judecătoreşti.
Astfel de decizii trebuie respectate şi aplicate în practica instanţelor tocmai
pentru a se atinge scopul prevăzut de art. 329 alin. 1 Cod procedură civilă,
anume interpretarea şi aplicarea unitară a legii pe întreg teritoriul României.
Din
perspectivă convenţională, art. 6 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului
garantează fiecărei persoane „dreptul la un tribunal”, ceea ce înseamnă dreptul
ca o instanţă judiciară să soluţioneze orice contestaţie privitoare la
drepturile şi obligaţiile sale civile.
Împrejurarea
că Legea nr. 10/2001 prevede obligativitatea parcurgerii unei proceduri administrative
prealabile nu înseamnă privarea de dreptul la un tribunal în sensul art. 6 din
Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, întrucât, împotriva dispoziţiei sau
deciziei emise în procedura administrativă, legea prevede calea contestaţiei în
instanţă (art. 26), actul normativ asigurând astfel o jurisdicţie deplină.
Totodată, s-a
reţinut că prin decizia nr. XX din 19 martie 2007, pronunţată în recurs în
interesul legii de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Secţiile Unite, s-a
recunoscut competenţa instanţelor de judecată de a soluţiona pe fond nu numai
contestaţia formulată împotriva deciziei/dispoziţiei de respingere a cererilor
prin care s-a solicitat restituirea în natură a imobilelor preluate abuziv, ci
şi notificarea persoanei pretins îndreptăţite, în cazul refuzului nejustificat
al entităţii deţinătoare de a răspunde la notificarea părţii interesate.
În consecinţă,
aşa cum s-a reţinut şi în considerentele deciziei în interesul legii nr.
33/09.06.2008, întrucât persoana îndreptăţită are posibilitatea de a supune
controlului judecătoresc toate deciziile care se adoptă în cadrul procedurii
Legii nr.10/2001, inclusiv refuzul persoanei juridice de a emite decizia de
soluţionare a notificării, este evident că are pe deplin asigurat accesul la
justiţie.
În
jurisprudenţa sa, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a statuat că art.1 din
Protocolul nr.1 adiţional la
Convenţie nu poate fi interpretat ca restrângând libertatea
statelor contractante de a alege condiţiile în care acceptă să restituie
bunurile ce le-au fost transferate înainte ca ele să ratifice Convenţia.
Reglementarea
unei proceduri speciale de restituire a bunurilor preluate de stat şi aflate în
posesia unei unităţi deţinătoare nu vine în conflict cu norma europeană şi se
înscrie în soluţiile de restituire a bunurilor confiscate, adoptate de stat.
Fiind
reglementată prin norme cu caracter special, pentru considerentele anterior
expuse, respectarea acestei proceduri este obligatorie, excluzând posibilitatea
promovării unei acţiuni întemeiate pe dreptul comun în materie.
Faţă de cele
arătate mai sus, Curtea, în baza disp.art.296 Cod procedură civilă, a respins
ca nefondat apelul declarat de apelanta-reclamantă.