Obligativitatea
şi opozabilitatea „erga omnes” a deciziilor Curţii Constituţionale.
Art.147 alin.(1) şi
(4) din Constituţie
Art.31 din Legea nr.47/1992
Deciziile Curţii
Constituţionale nr.1358/2010 şi nr.1360/2010
Deciziile
Curţii Constituţionale sunt obligatorii şi faţă de declararea
neconstituţionalităţii a art.5 alin.1 lit.a din Legea nr.221/2009, prin Decizia
nr.1358/2010, nu mai există cadru legal pentru satisfacerea pretenţiilor
recurentului.
Potrivit
art.31 din Legea nr.47/1992, privind organizarea şi funcţionarea Curţii
Constituţionale, republicată, decizia prin care se constată
neconstituţionalitatea unei legi sau a unei ordonanţe, ori dispoziţiei unei
legi sau unei ordonanţe, în vigoare, este definitivă şi obligatorie, producând
efecte de la data publicării sale asupra cauzelor în care îşi are incidenţa
textul legal declarat neconstituţional.
Alin.3
al aceluiaşi text, face trimitere la situaţia în care, în termen de 45 zile de
la comunicarea deciziei Curţii Constituţionale, Parlamentul sau Guvernul, după
caz, nu pune de acord prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile
Constituţiei, primele fiind suspendate de drept în acest interval de timp, după
care îşi încetează efectele juridice.
Pe cale
de consecinţă, prezenta Curte nu poate decât să constate că textul legal care a
constituit temeiul juridic al pretenţiilor reclamantului, nu a fost modificat
în perioada de 45 zile, care a urmat publicării deciziilor sus-menţionate în
Monitorul Oficial al României, prin urmare, acesta şi-a încetat efectele
juridice.
Astfel, în mod
corect prima instanţă a reţinut că, prin deciziile nr.1.354/20 octombrie
2010, nr.1.358/21 octombrie 2010, şi nr.1.360/21 octombrie
2010, referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art.5 alin.(1) lit.a) teza întâi din Legea nr.221/2009 privind
condamnările cu caracter politic şi măsurile administrative asimilate acestora,
pronunţate în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, publicate în Monitorul Oficial nr.761 din 15.11.2010, s-a
declarat neconstituţionalitatea textelor legale sus-menţionate, pe care
reclamantul şi-a fondat cererea.
În raport de dispoziţiile art.147 alin.(1) şi (4) din Constituţie şi ale
art.31 alin.(1) şi (3) din Legea nr.47/1992, deciziile Curţii Constituţionale
sunt general obligatorii, opozabile ,,erga
omnes”, inclusiv pentru instanţele judecătoreşti şi au putere numai
pentru viitor, ceea ce înseamnă că după publicare, vor avea efecte asupra
tuturor cauzelor în curs de judecată, în care nu s-a pronunţat o hotărâre
judecătorească definitivă de admitere a acţiunii reclamanţilor şi acordare a
despăgubirilor în temeiul art.5 alin.(1) lit.a) din Legea nr.221/2009.
În acest sens, s-a apreciat că, dispoziţia din lege declarată
neconstituţională nu se mai poate aplica, instanţa învestită cu soluţionarea
unei acţiuni căreia îi este incidentă norma declarată neconstituţională având
obligaţia să nu o mai aplice.
Deciziile Curţii Constituţionale nr.1358/2010 şi nr.1360/2010 au fost
publicate în Monitorul Oficial la data de 15 noiembrie 2010, astfel încât,
începând cu această dată, dispoziţiile art.5 alin.(1) lit.a) teza întâi din
Legea nr.221/2009 sunt suspendate de drept, urmând ca, în situaţia în care, în
termen de 45 de zile, Parlamentul nu pune de acord aceste prevederi legale cu
dispoziţiile Constituţiei, acestea să-şi înceteze efectele juridice.
Cum în termenul de 45 de zile autorităţile competente nu au intervenit
în scopul compatibilizării cu dispoziţiile Constituţiei, a prevederilor art.5
alin.(1) lit.a) teza întâi din Legea nr.221/2009, prevederi care constituiau
temeiul juridic al acţiunilor deduse judecăţii, faţă de efectul ex nunc al deciziilor Curţii
Constituţionale, s-a reţinut că prezumţia de constituţionalitate a textului de
lege atacat este înlăturată numai pentru viitor, odată cu publicarea deciziei.
Prin urmare, după publicarea celor două decizii ale Curţii
Constituţionale, nu mai există temei juridic pentru acordarea daunelor morale,
ca măsuri reparatorii, putând fi acordate în continuare, doar măsurile
reparatorii la care se referă art.5 alin.(1) lit.b) şi c) din Legea
nr.221/2009.
La momentul publicării celor două decizii, cererea
reclamantului-recurent nu fusese soluţionată definitiv, astfel că, după acest
moment, Statul nu mai datorează despăgubiri cu titlu de daune morale
persoanelor care au suferit condamnări ori care au fost supuse unor măsuri
administrative cu caracter politic în sensul Legii nr.221/2009.
(Decizia civilă nr.1673/R/03 octombrie 2011)
Prin acţiunea înregistrată la data de 27.02.2009, reclamantul M.C. a
chemat în judecată pe pârâtul Statul Român prin Ministerul Finanţelor Publice,
solicitând ca prin hotărârea ce se va pronunţa să se dispună obligarea acestuia
la plata despăgubirilor civile în cuantum de 500.000 euro, calculate în lei la
data plăţii, reprezentând prejudiciul moral suferit prin condamnarea sa
politică, cu cheltuieli de judecată.
În motivare,
reclamantul a arătat, în esenţă, că a fost condamnat prin sentinţa penală nr.60/1958 a Tribunalului Militar al
Regiunii a II-a Militară B. la 8 ani muncă silnică şi 3 ani degradare civică
şi, respectiv la 12 ani muncă silnică după admiterea recursului declarat de
procuror împotriva acestei sentinţe pentru fapta prevăzută de art.284 Cod
penal, fiind încarcerat la
Penitenciarul Piteşti şi Jilava.
Detenţia a avut urmări negative atât
asupra sănătăţii sale fizice şi psihice, cât şi asupra vieţii sociale şi
familiei sale.
Reclamantul
şi-a întemeiat acţiunea pe dispoziţiile art.504 Cod procedură penală.
La data de
15.10.2009 reclamantul şi-a completat acţiunea, solicitând să se constate
caracterul politic al condamnării sale şi şi-a precizat şi temeiul de drept al
cererilor sale, respectiv Legea nr.221/2009 şi art.504 Cod procedură penală.
Prin
întâmpinarea formulată la data de 08.12.2009, pârâtul a invocat excepţia
inadmisibilităţii acţiunii, susţinând că, pe de o parte, condamnarea
reclamantului nu are caracter politic, acesta fiind pedepsit pentru săvârşirea
unei infracţiuni economice, iar pe de altă parte că acesta nu a precizat
cuantumul pretenţiilor sale şi că acestea trebuie acordate pe baze echitabile,
corespunzătoare prejudiciului real şi efectiv produs, suferinţelor morale
cauzate şi implicaţiilor în circuitul vieţii particulare a reclamantului.
La data de 28.04.2010 Statul Român prin
Ministerul Finanţelor Publice a invocat excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art.5 alin.1 lit.a din Legea nr.221/2009, apreciind că acest text
de lege a fost adoptat cu încălcarea dispoziţiilor art.138 alin.5, art.111
alin.1, art.148 alin.2 şi art.16 din Constituţia României.
Dezvoltarea
acestor motive se regăseşte în încheierea de şedinţă din data de 20.05.2010,
prin care tribunalul a admis cererea de sesizare a Curţii Constituţionale, a
suspendat judecata cauzei până la soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art.5 alin.1 din Legea nr.221/2009 şi a
înaintat Curţii Constituţionale dosarul în vederea soluţionării excepţiei.
Prin decizia
nr.1586/07.12.2010, Curtea Constituţională a respins sesizarea ca inadmisibilă,
arătând că asupra constituţionalităţii dispoziţiilor art.5 alin.1 lit.a teza 1
din Legea nr.221/2009 s-a mai pronunţat prin deciziile nr.1358/2010 şi
nr.1360/2010, în sensul admiterii acesteia şi declarării neconstituţionale a
dispoziţiilor de mai sus.
La data de
03.03.2011 reclamantul a formulat cerere de suspendare a judecăţii, în baza
art.147 alin.1 din Constituţia României, iar la termenul din data de 03.03.2011
intimata a invocat excepţia inadmisibilităţii acţiunii în raport de
dispoziţiile art.504 Cod procedură penală.
Prin sentinţa
civilă nr.86/2011 din 3 martie 2011, Tribunalul Argeş – Secţia civilă a respins
atât cererea de suspendare, cât şi acţiunea.
În adoptarea acestei soluţii, tribunalul a
analizat
cu prioritate cererea de suspendare a judecăţii, pe care a apreciat-o ca
neîntemeiată, reţinând că potrivit dispoziţiilor art.147 alin.1 din
Constituţie, dispoziţiile din legile şi ordonanţele în vigoare, precum şi cele
din regulamente, constatate ca fiind neconstituţionale, îşi încetează efectele
juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curţii Constituţionale dacă,
în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord
prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei. Pe durata acestui
termen, dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale sunt suspendate de
drept.
Instanţa a
observat că, în raport de data publicării deciziilor nr.1358/2010,
nr.1369/2010 ale Curţii Constituţionale
în M.O., respectiv 15.11.2010, la data formulării cererii de suspendare
termenul de 45 zile fusese depăşit, astfel că nu mai erau suspendate de drept,
ci ca urmare a faptului că autorităţile legislative nu au modificat
dispoziţiile Legii nr.221/2009 în raport de deciziile de mai sus în interiorul
acestui termen, acestea îşi încetaseră efectele juridice.
De asemenea,
tribunalul a apreciat că, în ceea ce priveşte excepţia inadmisibilităţii
acţiunii în raport de dispoziţiile art.504 Cod procedură penală,
inadmisibilitatea constituie o apărare de fond, astfel că, analizând fondul
acţiunii va avea în vedere şi apărările invocate prin întâmpinarea din data de
08.12.2009 şi cea invocată la 03.03.2011.
Pe fondul
cauzei, instanţa a reţinut că reclamantul şi-a întemeiat acţiunea pe
dispoziţiile Legii nr.221/2009, art.5 alin.1 fiind cel care prevedea acordarea
despăgubirilor pentru suferinţele morale suferite de condamnaţii politici, dar
şi pe dispoziţiile art.504 Cod procedură penală.
În ceea ce
priveşte aplicabilitatea dispoziţiilor art.504 Cod procedură penală, tribunalul
a apreciat că în cauză nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de art.504, 506
Cod procedură penală, în sensul că reclamantul a fost condamnat prin sentinţa
penală nr.60/1958 a Tribunalului Militar
al Regiunii a II-a Militară Bucureşti la 8 ani muncă silnică şi 3 ani degradare
civică şi, respectiv la 12 ani muncă silnică. Cauza acestuia nu a fost
rejudecată şi nu a fost pronunţată o hotărâre definitivă de achitare, în raport
de care se putea verifica şi dacă aceasta s-a introdus în termenul de 18 luni
prevăzut de dispoziţiile art.506 alin.2 Cod procedură penală.
Cât priveşte
întemeierea acţiunii pe dispoziţiile art.5 alin.1 lit.a, b din Legea
nr.221/2009, tribunalul a reţinut că, prin decizia nr.1354/21.10.2010
pronunţată de Curtea Constituţională, publicată în Monitorul Oficial
nr.761/15.11.2010, s-a stabilit că dispoziţiile art.I pct.1 şi art.II din
O.U.G. nr.62/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr.221/2009 sunt
neconstituţionale, iar, prin decizia nr.1358/2010 pronunţată de Curtea
Constituţională, publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr.761/15.11.2010,
s-a reţinut că prevederile art.5 alin.1 lit.a teza întâi din Legea nr.221/2009
sunt neconstituţionale.
S-a reţinut
că, în baza art.31 alin.3 din Legea nr.47/1992 privind organizarea şi
funcţionarea Curţii Constituţionale, dispoziţiile din legile şi ordonanţele în
vigoare constatate ca fiind neconstituţionale îşi încetează efectele juridice
la 45 de zile de la publicarea deciziei Curţii Constituţionale, dacă, în acest
interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pune de acord prevederile
neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei. Pe durata acestui termen,
dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale sunt suspendate de drept,
iar efectul suspendării constă în suprimarea temporară a acţiunii normei
juridice, astfel că tribunalul nu se poate raporta în soluţionarea cauzei la
respectiva normă juridică.
Având în
vedere dispoziţiile art.31 din Legea nr.47/1992, s-a reţinut că decizia prin
care se constată neconstituţionalitatea unei ordonanţe ori dispoziţiei unei
legi sau a unei ordonanţe în vigoare este definitivă şi obligatorie, producând
efecte de la publicarea sa asupra cauzelor în care îşi are incidenţă textul legal
declarat neconstituţional.
Alin.3 al
aceluiaşi text face trimitere la situaţia în care, în termen de 45 zile de la
comunicarea deciziei Curţii Constituţionale, Parlamentul sau Guvernul, după
caz, nu pun de acord prevederile constituţionale cu dispoziţiile Constituţiei,
primele fiind suspendate de drept în acest interval de timp,după care îşi
încetează efectele juridice. În acest sens sunt şi dispoziţiile art.147 alin.1
din Constituţie. Textul legal care a constituit temeiul juridic al acţiunii
reclamantului nu a fost modificat în perioada de 45 zile de la publicarea
deciziilor în M.O. al României, astfel că acestea şi-au încetat efectele
juridice.
Faţă de
considerentele expuse şi de deciziile Curţii Constituţionale, care sunt general
obligatorii şi produc efecte de la data publicării în Monitorul Oficial,
tribunalul a reţinut că, nemaiexistând cadrul legal în limitele căruia
reclamantul să-şi întemeieze pretenţia, dispărând temeiul de drept menţionat,
în domeniul acordării de despăgubiri pentru daunele morale persoanelor
persecutate din motive politice în perioada comunistă, existând reglementări
paralele şi anume, Decretul-lege nr.118/1990, la care reclamantul a apelat
anterior prezentului demers procesual şi O.U.G. nr.214/1999, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr.568/2011, cu modificările şi
completările ulterioare, având în vedere şi aspectele deduse din jurisprudenţa
instanţei europene, acţiunea este nefondată.
Împotriva
acestei sentinţe a declarat recurs, în termen legal, reclamantul M.C., pe care
a criticat-o pentru nelegalitate şi netemeinicie, în temeiul art.304 pct.7 şi 9
şi art.3041 Cod procedură civilă, invocând următoarele motive:
Se susţine că
în mod nelegal instanţa a respins cererea de suspendare şi acţiunea.
Astfel, la
termenul la care s-a pronunţat soluţia criticată reclamantul a solicitat
suspendarea cauzei în temeiul art.147 alin.1 din Constituţia României, dat
fiind faptul că de la investirea tribunalului cu cererea fundamentată şi
precizată pe dispoziţiile art.5 alin.1 lit.a din Legea nr.221/2009, prin
decizie a Curţii Constituţionale a dispărut cadrul legislativ care a determinat
promovarea acţiunii.
O alta cauză
de nelegalitate a soluţiei criticate este pronunţarea asupra fondului în sensul
respingerii acţiunii ca nefondate, în condiţiile în care în cauză nu s-au
administrat probatorii pe fondul cauzei, ci pur şi simplu s-au acordat doar
termene în vederea soluţionării excepţiilor de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art.5 alin.1 lit.a din Legea nr.221/2009 şi a O.G. nr.62/2010.
Astfel, este
evident chiar şi din considerentele expuse de instanţa de fond că aceasta se
află în eroare întrucât reclamantul şi-a precizat acţiunea în ceea ce priveşte
temeiul de drept, deoarece nu a mai invocat dispoziţiile art.504 Cod procedură
penală, ci strict dispoziţiile legii speciale, dispoziţii declarate însă
neconstituţionale pe parcursul procesului. Aşadar, cererea recurentului putea
fi respinsă cel mult ca inadmisibilă şi nu ca nefondată, întrucât împrejurarea
că este beneficiarul dispoziţiilor Decretului-lege nr.118/1990 şi a O.U.G.
nr.214/2009 nu poate fi apreciată ca o reparare integrală a prejudiciului moral
suferit, acest aspect rezultând din practica instituţiilor de judecată şi chiar
a acestui complet care, anterior declarării neconstituţionalităţii Legii
nr.221/2009 a obligat Statul Român în speţe similare la despăgubiri morale.
Un alt aspect
de nelegalitate şi netemeinicie a soluţiei criticate este acela că instanţa nu
sesizează că acţiunea reclamantului are şi un capăt de cerere distinct privind
constatarea caracterului politic al condamnării, astfel că asupra acestui
aspect instanţa de fond nu s-a aplecat deloc, nu a făcut niciun fel de
aprecieri, ceea ce poate fi asimilat ca o necercetare a fondului cauzei, făcând
astfel imposibil controlul judecătoresc.
Se mai susţine
că prin soluţia criticată recurentul este practic grav prejudiciat, pentru că
şi în cazul în care se va produce armonizarea legislaţiei naţionale la
legislaţia europeană şi vidul legislativ creat prin cele două decizii ale
Curţii Constituţionale va fi acoperit printr-o altă normă specială (adoptarea
ei fiind pe rolul Parlamentului României), recurentul nu mai poate formula o
astfel de acţiune.
Aşadar, este
nelegală soluţia potrivit căreia s-a respins ca nefondată acţiunea, în
condiţiile în care chiar şi pârâtul Statul Român prin reprezentanţii săi au
arătat că acţiunea este la acest moment inadmisibilă, întrucât nu mai există
cadrul juridic care a fundamentat introducerea sa.
Pentru aceste
motive se solicită admiterea recursului şi modificarea sentinţei în sensul
respingerii acţiunii ca inadmisibilă şi nu ca nefondată, iar în subsidiar
casarea cu rejudecare pentru analiza tuturor petitelor cu care instanţa a fost
investită.
Curtea a
respins recursul ca nefondat, reţinând următoarele:
Deciziile
Curţii Constituţionale sunt obligatorii şi faţă de declararea
neconstituţionalităţii a art.5 alin.1 lit.a din Legea nr.221/2009, prin Decizia
nr.1358/2010, nu mai există cadru legal pentru satisfacerea pretenţiilor
recurentului.
Potrivit art.31 din Legea
nr.47/1992, privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale,
republicată, decizia prin care se constată neconstituţionalitatea unei legi sau
a unei ordonanţe, ori dispoziţiei unei legi sau unei ordonanţe, în vigoare,
este definitivă şi obligatorie, producând efecte de la data publicării sale
asupra cauzelor în care îşi are incidenţa textul legal declarat
neconstituţional.
Alin.3 al aceluiaşi text, face
trimitere la situaţia în care, în termen de 45 zile de la comunicarea deciziei
Curţii Constituţionale, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pune de acord
prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei, primele fiind
suspendate de drept în acest interval de timp, după care îşi încetează efectele
juridice.
Pe cale de consecinţă, prezenta
Curte nu poate decât să constate că textul legal care a constituit temeiul
juridic al pretenţiilor reclamantului, nu a fost modificat în perioada de 45
zile, care a urmat publicării deciziilor sus-menţionate în Monitorul Oficial al
României, prin urmare, acesta şi-a încetat efectele juridice.
Astfel, în mod
corect prima instanţă a reţinut că, prin deciziile nr.1.354/20 octombrie 2010, nr.1.358/21 octombrie 2010, şi nr.1.360/21 octombrie 2010, referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art.5 alin.(1) lit.a) teza întâi din Legea nr.221/2009 privind
condamnările cu caracter politic şi măsurile administrative asimilate acestora,
pronunţate în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, publicate în Monitorul Oficial nr.761 din 15.11.2010, s-a declarat
neconstituţionalitatea textelor legale sus-menţionate, pe care
reclamantul şi-a fondat cererea.
În raport de dispoziţiile art.147 alin.(1) şi (4) din Constituţie şi ale
art.31 alin.(1) şi (3) din Legea nr.47/1992, deciziile Curţii Constituţionale
sunt general obligatorii, opozabile ,,erga omnes”, inclusiv pentru
instanţele judecătoreşti şi au putere numai pentru viitor, ceea ce înseamnă că
după publicare, vor avea efecte asupra tuturor cauzelor în curs de judecată, în
care nu s-a pronunţat o hotărâre judecătorească definitivă de admitere a
acţiunii reclamanţilor şi acordare a despăgubirilor în temeiul art.5 alin.(1)
lit.a) din Legea nr.221/2009.
În acest sens, s-a apreciat că, dispoziţia din lege declarată neconstituţională
nu se mai poate aplica, instanţa învestită cu soluţionarea unei acţiuni căreia
îi este incidentă norma declarată neconstituţională având obligaţia să nu o mai
aplice.
Deciziile Curţii Constituţionale nr.1358/2010 şi nr.1360/2010 au fost
publicate în Monitorul Oficial la data de 15 noiembrie 2010, astfel încât,
începând cu această dată, dispoziţiile art.5 alin.(1) lit.a) teza întâi din
Legea nr.221/2009 sunt suspendate de drept, urmând ca, în situaţia în care, în
termen de 45 de zile, Parlamentul nu pune de acord aceste prevederi legale cu
dispoziţiile Constituţiei, acestea să-şi înceteze efectele juridice.
Cum în termenul de 45 de zile autorităţile competente nu au intervenit
în scopul compatibilizării cu dispoziţiile Constituţiei, a prevederilor art.5
alin.(1) lit.a) teza întâi din Legea nr.221/2009, prevederi care constituiau
temeiul juridic al acţiunilor deduse judecăţii, faţă de efectul ex nunc
al deciziilor Curţii Constituţionale, s-a reţinut că prezumţia de
constituţionalitate a textului de lege atacat este înlăturată numai pentru
viitor, odată cu publicarea deciziei.
Prin urmare, după publicarea celor două decizii ale Curţii
Constituţionale, nu mai există temei juridic pentru acordarea daunelor morale,
ca măsuri reparatorii, putând fi acordate în continuare, doar măsurile
reparatorii la care se referă art.5 alin.(1) lit.b) şi c) din Legea
nr.221/2009.
La momentul publicării celor două decizii, cererea
reclamantului-recurent nu fusese soluţionată definitiv, astfel că, după acest
moment, Statul nu mai datorează despăgubiri cu titlu de daune morale
persoanelor care au suferit condamnări ori care au fost supuse unor măsuri
administrative cu caracter politic în sensul Legii nr.221/2009.
Deşi acţiunea a fost respinsă ca nefondată, din considerentele sentinţei
rezultă cu claritate că prima instanţă nu a analizat fondul cauzei.
Acţiunea a fost respinsă ca urmare a inexistenţei unei dispoziţii legale
aplicabile în cauză, astfel că lipsind temeiul juridic, acţiunea apare ca fiind
astfel inadmisibilă.
Pentru aceste considerente,
în temeiul art.312 Cod procedură civilă recursul a fost respins ca nefondat.