Tutela
administrativă .
Legea nr. 554/2004, art. 3 alin. 1
Potrivit art 3 alin 1 din Legea
554/2004- Prefectul poate ataca direct
în faţa instanţei de contencios administrativ actele emise de autorităţile
administraţiei publice locale, dacă le consideră nelegale; acţiunea se
formulează în termenul prevăzut la art. 11 alin. (1), care începe să curgă de
la momentul comunicării actului către prefect şi în condiţiile prevăzute de
prezenta lege. Art 11 alin 1 si 3 din legea 554/2004, art. 11 – arata ca termenul
de introducere a acţiunii prin care se solicită anularea unui act administrativ
individual, a unui contract administrativ, recunoaşterea dreptului pretins şi
repararea pagubei cauzate se pot introduce în termen de 6 luni .
Curtea de Apel Ploieşti, Secţia a II-a civilă, de Contencios Administrativ şi Fiscal,
Decizia nr. 1791 din 8
septembrie 2011.
Prin acţiunea
înregistrată pe rolul Tribunalului Prahova reclamantul Prefectul Judeţului
Prahova, în contradictoriu cu paratul Consiliul Judeţean Prahova, a solicitat
să se constate nulitatea parţiala de drept a Hotararii nr 55/29.04.2009.
Arată reclamantul că actul administrativ atacat încalcă prevederile art. 46 alin.1 şi 2 din Legea 215/20010( r1)
a administraţiei publice locale, cu modificările şi completările ulterioare,
potrivit cărora nu poate lua parte la deliberare şi la adoptarea hotărârilor
consilierul local care, fie personal, fie prin soţ, soţie, afini sau rude până
la gradul al patrulea inclusiv, are un interes patrimonial în problema supusă dezbaterilor
consiliului local si art. 88 alin. 2 din Legea nr. 215/2001(r1) a
administraţiei publice locale, cu modificările şi completările ulterioare ” asa
cum rezulta in cazul de fata .
Prin sentinţa
nr. 357 din data de 10 mai 2011,
Tribunalul Prahova a admis excepţia tardivităţii acţiunii, invocată de
intimatul Consiliul Judeţean Prahova şi a respins acţiunea formulată de
Prefectul Judeţului Prahova, ca tardiv formulată.
Reclamantul a
declarat recurs.
Recursul
este nefondat.
Critica
recurentului referitoare la faptul ca instanţa de fond nu a stabilit daca actul
atacat este unul normativ sau individual , in raport de care trebuia stabilit
termenul privind exercitarea dreptului la actiune a prefectului este nefondata
.
Aceasta întrucât corect instanţa
de fond a stabilit ca indiferent de natura actului , potrivit art 3 alin I teza
II coroborat cu art 11 alin 1 din legea 554/2004 acţiunea prefectului in
contencios administrativ se formulează in termen de 6 luni de la data
comunicării actului .
Cum
Hotărârea nr 55/29.04.2009 a fost comunicata prefectului la data de 30.04.2009
cu adresa nr. 5581, acţiunea prin care se solicita anularea actului
administrativ in cauza depusa in instanţa la data de 28.03.2011 depăşeşte
termenul de 6 luni prevăzut de art 11 alin 1 din legea contenciosului
administrativ , motiv pentru care instanţa de fond a stabilit corect ca
acţiunea a fost tardiv introdusa si a respins-o pentru acest considerent .
Analizând
insa si susţinerile recurentului cu privire la caracterul actului in discuţie ,
acesta nu poate fi caracterizat ca fiind un act normativ ci unul individual, in
raport cu definiţia data actului administrativ normativ de art 3 lit a din
legea legea 52/2003
privind transparenţa decizională în administraţia publică, ca fiind „- actul
emis sau adoptat de o autoritate publică, cu aplicabilitate generală”.
Ca atare, actul administrative poate fi normativ, când prin el se statornicesc norme
juridice cu caracter general, si individual, când are drept scop naşterea, modificarea sau stingerea unor
raporturi juridice concrete cum este cazul in speţa .
Nu
poate fi reţinută ca întemeiata nici susţinerea recurentului ca nu a putut
analiza legalitatea hotărârii în cauza
in lipsa procesului verbal de şedinţa . Aceasta întrucât procesul
verbal de şedinţa putea fi consultat pe pagina de internet a administraţiei
locale emitente unde este obligatoriu a
fi afişat potrivit art 42 alin 1 pct.7 din legea 215/2001 cu modificările la zi
, sau in caz contrar avea posibilitatea de a fi solicitat in termen , in
vederea verificării legalităţii actului administrativ emis . |