36. Casare cu trimitere spre
rejudecare la instanţa iniţial sesizată pentru soluţionarea fondului cauzei.
Pentru justa soluţionare a cauzei, instanţa de fond ar fi
trebuit să justifice temeinic de ce nu sunt aplicabile în speţă prevederile
art.62 alin.(1) pct.(4) din Convenţia Naţiunilor Unite asupra dreptuluiMării (UNCLOS), încheiată la Montego Bay în anul 1982 şi de
art.18 din Legea nr.36/2002 pentru modificarea şi completarea Legii nr.17/1990,
potrivit cărora cetăţenii altor state care pescuiesc în Zona Economică
Exclusivă a unui stat riveran trebuie să se conformeze măsurilor de conservare
şi celorlalte condiţii stabilite prin legile statului riveran respectiv, în
ceea ce priveşte eliberarea de permise pescarilor sau pentru vasele şi uneltele
de pescuit, determinarea speciilor al căror pescuit este autorizat,
reglementarea zonelor de pescuit, a tipului, mărimii şi numărului
instrumentelor, precum şi al numărului navelor ce pot fi folosite, iar
jurisdicţia penală a României se aplică şi vaselor străine folosite în scopuri
comerciale, aflate în zona contiguă, dacă au săvârşit fapte care potrivit legii
penale române sunt considerate infracţiuni.
Prima instanţă nu a desăvârşit fondul cauzei, în
condiţiile în care a reţinut aplicabilitatea prevederilor art.17 alin.(1) din
Regulamentul nr.2371/2002 al Consiliului Europei, în absenţa unui acord între
statele Român şi Bulgar cu privire la măsurile menite să asigure accesul egal
al navelor lor de pescuit în apele comunitare ale Mării Negre, înlăturând
nemotivat prevederile art.62 alin.(1) şi (4) din Convenţia Naţiunilor Unite
asupra dreptului Mării, încheiată la Montego
Bay în anul 1982 şi ale art.18 din Legea nr.36/2002 pentru
modificarea şi completarea Legii nr.17/1990 privind regimul juridic al apelor
maritime interioare, al mării teritoriale şi ale zonei contigue ale României.
În eventualitatea că cele două state comunitare nu au
convenit asupra măsurilor menite să asigure accesul egal al navelor lor de
pescuit în apele comunitare ale Mării Negre, va trebui să se stabilească dacă
şi în ce condiţii sunt aplicabile prevederile art.17 alin.(1) din Regulamentul
nr.2371/2002 al Consiliului sau dacă sunt ori nu aplicabile prevederile Legii
nr.110/1996 privind ratificarea de către România a Convenţiei Naţiunilor Unite
asupra dreptului Mării (UNCLOS), încheiată la Montego Bay în anul
1982 cu trimitere expresă la regimul juridic special ce vizează Zona Economică
Exclusivă a unui stat riveran.
Art.62 alin.(1) pct.(4)
din Convenţia Naţiunilor Unite
asupra dreptuluiMării (UNCLOS), încheiată la Montego Bay în anul 1982
Art.17 alin.(1) din
Regulamentul nr.2371/2002 al Consiliului Europei
Art.64, 65 din OUG nr.23/2008
Prin sentinţa penală nr.287 din 18 octombrie
2011 pronunţată de Judecătoria Mangalia în dosarul nr.3348/254/2011, inculpatulH.S., născut la data de
21.04.1968 în localitatea Plovdiv, Republica Bulgaria, domiciliat în oraşul
Balcik, Republica Bulgaria, cetăţean bulgar, studii medii, având trei copii
minori în întreţinere, de ocupaţie marinar la
S.C. D.F. S.R.L. Balcik, fără antecedente
penale, a fost achitat, în temeiul prevederilor art.11 pct.(2) lit.a) Cod
procedură penală raportat la art.10 lit.d) Cod procedură penală pentru
săvârşirea infracţiunii de nedeţinere a autorizaţiei de pescuit comercial
prevăzută de art.64 lit.a) din OUG nr.23/2008, infracţiunii de folosire de
pescuit de către persoanele neautorizate a năvoadelor, voloacelor,
prostovoalelor, vârşelor, vintirelor, precum şi a altor tipuri de unelte de
pescuit comercial, prevăzută de art.64 lit.k) din OUG nr.23/2008 şi
infracţiunii de pescuit cu unelte şi scule neautorizate prev. de art.65
alin.(1) lit.b) din OUG nr.23/2008.
În baza prevederilor art.11 pct.(2) lit.a)
Cod procedură penală raportat la art.10 lit.(b1) Cod procedură
penală inculpatul H.S a fost achitat pentru săvârşirea infracţiunii de pescuit
al resurselor acvatice vii cu unelte de pescuit având ochiul de plasă sub
dimensiunile minime legale, prevăzută de art.64 lit.i) din OUG nr.23/2008.
În temeiul prevederilor art.181
Cod penal raportat la art.91 lit.c) Cod penal s-a aplicat inculpatului H.S. o
amendă administrativă în cuantum de 1000 RON.
Conform prevederilor art.357 alin.(2)
lit.e) Cod procedură penală s-a dispus restituirea către inculpat a navei de
pescuit BG 5159 – pavilion Bulgaria,
reţinută în baza dovezii întocmite la data de 13.04.2011 de I.J.P.F. Constanţa – Grup Nave
Mangalia.
În baza prevederilor art.118 alin.(1)
lit.e) şi f) Cod penal s-a dispus confiscarea plaselor de pescuit reţinute în
baza dovezii întocmite la data de 13.04.2011 de I.J.P.F. Constanţa – Grup Nave Mangalia şi a sumei de
1386 lei, reprezentând contravaloarea cantităţii de 66 kg calcan.
Inculpatul H.S. a fost obligat să
plătească statului suma de 800 RON cu titlu de cheltuieli judiciare.
Pentru a se pronunţa în sensul
celor menţionate Judecătoria a reţinut următoarele:
Inculpatul este proprietarul
navei de pescuit sub pavilion bulgăresc cu nr. BG 5159 şi împreună cu membrii
echipajului, respectiv Y.S., Z.Z., P.V., I.N., E.A., Y.Z.M.I., S.T. şi Y.Z., a
plecat din portul Balcik în seara zilei de 12.04.2011 pentru a verifica plasele
de pescuit pe care le montase cu 10 zile înainte în apele Mării Negre, astfel
cum se reţine din declaraţiile inculpatului coroborate cu declaraţiile
martorilor audiaţi în faza de urmărire penală şi în faza de judecată, cu
înscrisurile anexate la dosarul de urmărire penală şi cu înscrisul anexat la
fila 29 din dosarul cauzei.
Membrii echipajului au încercat
să ridiceplasele la bordul naveidar au constatat că una dintreplasele montate de aceştia era încurcată cu
altă plasă, nemarcată, pe care au ridicat-o pe punte şi au decis să se
deplaseze la capătul opus al acesteia, capăt despre care inculpatul ştia că se
află în apele maritime române (declaraţiile inculpatului coroborate cu
declaraţiile martorilor audiaţi în cauză).
La data de 13.04.2011, în jurul
orei 5:20, echipajul navei de patrulare maritimă cu număr MAI 1103, aparţinând
Grupului de Nave Mangalia, a fost sesizat de către Biroul de Supraveghere şi
Control Naval al I.J.P.F. Constanţa pentru a se deplasa în punctul de
coordonate 43°.46'.0 N şi 28°.58'2 E pentru a identifica o ţintă suspectă.
În jurul orelor 06:30, nava de
patrulare a identificat în apele teritoriale româneşti, la distanţa de
aproximativ 20 mile
marine travers de localitatea 2 Mai, jud. Constanţa, nava de pescuit sub
pavilion bulgăresc „BG 5150" care se deplasa către nord cu viteza de
aproximativ două noduri, astfel cum se reţine din procesul-verbal de depistare
anexat la dosarul de urmărire penală, din declaraţia dată de inculpat şi din
declaraţiile martorilor audiaţi în cauză.
În jurul orelor 6,55 s-au
efectuat somaţiile legale în canalul de comunicare 16 internaţional şi codul
internaţional de semnale pentru oprirea ambarcaţiunii, lucru care s-a şi
realizat, astfel cum se reţine din procesul-verbal de depistare anexat la dosarul
de urmărire penală şi din declaraţia dată de inculpat în cauză.
Procedându-se la abordarea şi
controlul navei, s-a constatat că echipajul este format din 10 persoane de
naţionalitate bulgară, după cum urmează: inculpatul H.S., comandant al navei,
şi numiţii Y.S., Z.Z., P.V., I.N., E.A., Y.Z.M.I., S.T. şi Y.Z., membri ai
echipajului.
Inculpatul a prezentat organelor
de control documentele în baza cărora desfăşura activitatea de pescuit,
respectiv aprobarea specială pentru efectuarea de pescuit economic de calcan în
Marea Neagră pentru anul 2011 eliberată de MAA – Agenţia Executivă pentru
Pescuit şi Acvacultură din Bulgaria sub nr. 08104555/02.02.2011, aprobarea
pentru pescuit economic în Marea Neagră şi Dunăre, eliberată de MAA – Agenţia
Executivă pentru Pescuit şi Acvacultură din Bulgaria sub nr. 08104555 din
29.06.2009, jurnalul de bord, autorizaţie de navigaţie nr. 13-0327-09 eliberată
de Ministerul Transporturilor din Republica Bulgaria, şi atestat de capacitate
nr. 2429 pe numele H.S., proces-verbal de constatare nr. 6/03.02.2011 întocmit
de Agenţia Executivă Pescuit şi Acvacultura din Republica Bulgaria, jurnal de
vapor, permis de pescuit comercial nr. 08104555-008 din 29.12.2010.
Cu ocazia controlului efectuat la
bordul navei bulgăreşti, pe puntea navei s-a constatat existenţa mai multor
recipiente din plastic, de diferite culori şi mărimi, goale, iar în prova s-a
identificat o ladă din plastic în care se aflau depozitate 11 bucăţi de peşte
proaspăt din specia calcan, astfel cum rezultă din procesul-verbal de depistare
anexat la fila 10 din dosarul de urmărire penală,din declaraţia dată de inculpat în cauză şi
din declaraţiile date de martorii audiaţi atât în faza de urmărire penală, cât
şi în faza de judecată.
La bordul navei se afla, potrivit
declaraţiilor date de inculpat, coroborate cu declaraţiile martorilor audiaţi
în cauză, o plasă de pescuit nemarcată având caracteristicile specifice celor
folosite la prinderea peştelui din specia calcan.
Fiind întrebat despre existenţa
altor plase de pescuit existente în zona economică exclusivă a României,
inculpatul a declarat că anterior controlului montase o plasă de pescuit, plasă
pe care o căuta în momentul depistării.
În apropierea locului în care a
fost oprită nava de pescuit supusă controlului, echipa de control a observat pe
luciul apei un bidon din material plastic, de culoare galben şters, despre care
a presupus că poate marca existenţa unei plase de pescuit, astfel cum rezultă
din procesul-verbal de depistare, iar poliţiştii de frontieră i-au solicitat
inculpatului să procedeze la recuperarea acesteia.
După recuperarea a patru plase de
pescuit, inculpatul a întrerupt scoaterea plasei în continuare şi a refuzat
balizarea acesteia, motivând că plasa respectivă nu îi aparţine şi că acestea
sunt indicaţiile pe care le-a primit din partea autorităţilor bulgare, astfel
cum se reţine din procesul-verbal de depistare anexat la dosarul de urmărire
penală, din declaraţiile inculpatului şi din declaraţiile martorilor audiaţi
atât în faza de urmărire penală cât şi în faza de judecată.
Nava de pescuit aflată sub
comanda inculpatului a fost condusă de nava de patrulare maritimă MAI 1103 în portul
Mangalia, pentru continuarea cercetărilor.
Potrivit procesului-verbal de
cercetare la faţa locului anexat la dosarul de urmărire penală, cu ocazia
controlului efectuat la bordul navei bulgăreşti, pe puntea navei, înspre pupa
navei, s-a constatat existenţa a 109 lăzi din plastic, de diferite culori şi
mărimi, goale, precum şi 4 lăzi în care se aflau 5 setci pentru pescuitul
calcanului, ude, cu latura ochiului de 180 mm., înălţimea ochiului de 8,5 mm., în lungime totală
de 400 metri.
Totodată, în camera frigorifică,
s-au identificat21 bucăţi peşte din
specia calcan, cântărind 66 kg,
care ulterior au fost ridicate şi predate către S.C. A.M. S.R.L. Mangalia,
astfel cum rezultă din înscrisurile anexate la fila 77 -79 din dosarul de
urmărire penală.
Din analiza procesului-verbal
anexat la dosarul de urmărire penală, se reţine de către instanţă faptul că la
data de 13.04.2011, orele 12,18, nava de patrulare cu numărMAI 2104 a recuperat din zona bidonului din
material plastic, de culoare galben şters identificat în apropierea locului de
oprire a navei condusă de inculpat, 1200 metri de plasă tip setcă, cu fir textil,
cu ochiuri de 180 mm.
Atât plasa anterior menţionată cât şi plasa în
lungime de 400 metri menţionată în procesul-verbal de cercetare la faţa locului
au fost ridicate şi depuse la Camera de Corpuri Delicte a Inspectoratului
Judeţean al Poliţiei de Frontieră Constanţa.
În ceea ce priveşte plasa de
pescuit tip setcă identificată la bordul navei de pescuit aflată sub comanda
inculpatului cât şi cele ridicate ulterior, se reţine de către instanţă, din
analiza procesului-verbal de cercetare la faţa locului, la care au participat
şi reprezentanţii ANPA - Filiala Dobrogea, împrejurarea că au dimensiuni
interzise de lege pentru pescuitul peştelui din speciacalcan, având dimensiunea ochiului de 180 mm.
Nava de pescuit BG 5159 -
pavilion Bulgaria a fost reţinută în baza dovezii întocmite la data de
13.04.2011 de I.J.P.F. Constanţa - Grup Nave Mangalia.
Prin rezoluţia dată de Parchetul
de pe lângă Curtea de Apel Constanţa la data de 14.04.2011, s-a dispus
începerea urmăririi penale faţă de inculpat sub aspectul săvârşirii
infracţiunilor de nedeţinere a autorizaţiei de pescuit comercial şi pescuitul
resurselor acvatice vii cu unelte de pescuit având ochiul de plasă sub
dimensiunile minime legale, prevăzute de dispoziţiile art. 64 lit. a şi i din
OUG 23/2008 modificată şi completată prin Legea nr.317/2009.
Prin ordonanţa din 10.05.2011
dată de Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Constanţa s-a dispus extinderea
cercetărilor faţă de învinuit, începerea urmăririi penale pentru săvârşirea
infracţiunilor de folosire la pescuit de către persoane neautorizate a
năvoadelor, voloacelor, prostovoalelor, vârşelor, vintirelor, precum şi a altor
tipuri de unelte de pescuit comercial, prevăzută de dispoziţiile art. 64 lit. k
din OUG 23/2008 şi pescuit cu unelte şi scule neautorizate, prevăzută de
dispoziţiile art. 65 alin. 1 lit. b din OUG 23/2008, modificată şi completată
prin Legea nr. 317/2009, cu aplicarea dispoziţiilor art. 33 lit. a din Codul
penal şi schimbarea încadrării juridice a faptelor în infracţiunile de
nedeţinere a autorizaţiei de pescuit comercial, pescuitul resurselor acvatice
vii cu unelte de pescuit având ochiul de plasă sub dimensiunile minime legale
şi folosire la pescuit de către persoane neautorizate a năvoadelor, voloacelor,
prostovoalelor, vârşelor, vintirelor, precum şi a altor tipuri de unelte de
pescuit comercial, prevăzute de dispoziţiile art. 64 lit. a, i şi k din OUG
23/2008 şi pescuit cu unelte şi scule neautorizate, prevăzută de dispoziţiile
art. 65 alin. 1 lit. b din OUG
23/2008, modificată şi completată prin Legea nr.317/2009, cu aplicarea
dispoziţiilor art. 33 lit. a din Codul penal.
Prin
ordonanţa din 16.04.2011 dată de Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Constanţa
s-a dispus faţă de învinuit măsura preventivă a obligării de a nu părăsi ţara
fără încuviinţarea procurorului pentru o perioadă de 30 de zile, măsură
preventivă care a încetat la data de 15.05.2011.
Cu
privire la inculpat, instanţa reţine împrejurarea că are vârsta de 43 de ani,
este de profesie marinar la S.C. D.F. S.R.L. Balcik, este divorţat, are în
întreţinere 3 copii minori, nu are antecedente penale şi a manifestat o
conduită procesuală cooperantă, prezentându-se la toate solicitările organelor
de urmărire penală precum şi în faţa instanţei de judecată
Instanţa reţine totodată împrejurarea că
prejudiciul cauzat prin faptele reţinute în sarcina inculpatului în cuprinsul
rechizitoriului a fost recuperat prin valorificarea peştelui din specia calcan
ridicat de la bordul navei de pescuit sub pavilion bulgăresc iar MADR, deşi
citat prin ANPA - Filiala Dobrogea, nu s-a constituit parte civilă în procesul
penal.
Având în
vedere situaţia de fapt anterior reţinută pe baza probelor administrate în
ambele faze ale procesului penal, urmărirea penală şi judecata, instanţa
apreciază că în sarcina inculpatului nu poate fi reţinută săvârşirea
infracţiunilor de nedeţinere a autorizaţiei de pescuit comercial, de folosire
la pescuit de către persoane neautorizate a năvoadelor, voloacelor,
prostovoalelor, vârşelor, vintirelor, precum şi a altor tipuri de unelte de
pescuit comercial, prevăzute de dispoziţiile art.64 lit.a şi k din OUG 23/2008
şi de pescuit cu unelte şi scule neautorizate, prevăzută de dispoziţiile art.
65 alin. 1 lit. b din OUG 23/2008, modificată şi completată prin Legea
nr.317/2009, faptele săvârşite de acesta neîntrunind, nici sub aspectul laturii
obiective şi nici sub aspectul laturii subiective, elementele constitutive ale acestor
infracţiuni.
Astfel, din probele administrate în cauză a
rezultat că la momentul controlului efectuat de către organele poliţiei de
frontieră române, respectiv la data de 13.04.2011, nava de pescuit BG 5159
aflată sub comanda inculpatului prezenta caracteristicile unei nave comunitare
de pescuit, potrivit definiţiei date de art.3 lit.c şi d din Regulamentul CE
nr.2371/2002 al Consiliului, iar inculpatul desfăşura activitatea de pescuit în
ape comunitare, astfel cum sunt definite de art. 3 lit. a din regulamentul
anterior menţionat,şi în baza
autorizării de către autorităţile bulgare în conformitate cu dispoziţiile
Regulamentului CE nr.1224/2009 al Consiliului, de stabilire a unui sistem
comunitar de control pentru asigurarea respectării normelor politicii comune în
domeniul pescuitului.
Astfel, potrivit art.3 lit.c şi d din
Regulamentul CE nr.2371/2002 al Consiliului, „navă comunitară de pescuit”
înseamnă orice navă echipată pentru exploatarea comercială a resurselor
acvatice vii, aflată sub pavilionul unui stat membru şi înregistrată în
Comunitate, iar potrivit art. 3 lit. a din acelaşi regulament, „ape comunitare”
înseamnă apele aflate sub suveranitatea sau jurisdicţia statelor membre, cu
excepţia apelor adiacente teritoriilor prevăzute în anexa II la tratat.
Potrivit art.4
punctele9 şi 10 din Regulamentul CE nr.1224/2009
al Consiliului,„licenţă de pescuit”
înseamnă un document oficial care conferă titularului său dreptul, astfel cum
este determinat de normele naţionale, de a utiliza o anumită capacitate de
pescuit în scopul exploatării comerciale a resurselor acvatice vii iar
„autorizaţie de pescuit” înseamnă o autorizaţie de pescuit eliberată pentru o
navă de pescuit comunitară, care o autorizează să desfăşoare activităţi
specifice de pescuit pentru o perioadă specificată, într-o anumită zonă sau
pentru o anumită zonă de pescuit în anumite condiţii.
În concret, potrivit probelor
administrate în cauză, nava de pescuit BG 5159 a fost identificată în apele
aflate sub jurisdicţia statului român, la distanţa de aproximativ 20 mile
marine travers de localitatea 2 Mai, judeţul Constanţa, în afara apelor situate
în zona de 12 mile marine de la baza ţărmului românesc, era echipată pentru
exploatarea comercială a resurselor acvatice vii şi înmatriculată în Registrul
Naţional al Pescadoarelor din Republica Bulgaria, parte din Registrul Uniunii
cu începere de la datade 01.01.2007,
iar inculpatul era autorizat să desfăşoare activităţi de pescuit comercial de
calcan în Marea Neagră, potrivit aprobării speciale pentru efectuarea de
pescuit economic de calcan în Marea Neagră pentruanul 2011 eliberată deMAA – Agenţia Executivă pentru Pescuit şi
Acvacultură din Bulgaria subnr.
08104555/02.02.2011,a aprobării pentru
pescuit economic în Marea Neagră şi Dunăre, eliberată de MAA – Agenţia
Executivă pentru Pescuit şi Acvacultură din Bulgaria subnr. 08104555 din 29.06.2009, a autorizaţiei
de navigaţie nr. 13-0327-09 eliberată de MT din Republica Bulgaria, a
atestatului de capacitate nr. 2429, a procesului-verbal de constatare nr.
6/03.02.2011 întocmit de Agenţia Executivă Pescuit şi Acvacultura din Republica
Bulgaria şi a permisului de pescuit comercial nr.08104555-008 din 29.12.2010
anexate la filele 156-186 din dosarul de urmărire penală.
Susţinerile
din rechizitoriu în sensul că inculpatul ar fi trebuit să se conformeze
dispoziţiilor Ordinului MADR nr. 36/10 februarie 2011, privind practicarea
pescuitului comercial de calcan în Marea Neagră şi să obţină autorizaţie de la
organele competente române, nu pot fi primite.
Astfel, potrivit art.17 alin.1 din
Regulamentul CE nr. 2371/2002 al Consiliului,„navele comunitare de pescuit au acces în mod egal la ape și resurse în toate apele comunitare, altele decât cele
prevăzute în articolul 2, cu respectarea măsurilor adoptate conform capitolului
II” iar potrivit alin.2,„în apele
situate în zona de 12 mile marine de la baza țărmului aflate sub suveranitatea și jurisdicția lor, statele membre sunt
autorizate, de la 1 ianuarie 2003 până la 31 decembrie 2012, să limiteze pescuitul
pentru navele de pescuit ce operează în mod tradițional în apele respective și provin din
porturile de pe țărmurile adiacente, fără a aduce
atingere regimurilor aplicabile navelor comunitare de pescuit aflate sub
pavilionul altui stat membru, în baza relațiilor de vecinătate existente între statele membre și modalităților prevăzute în anexa I ce stabilește, pentru fiecare stat membru, zonele geografice din interiorul zonelor de
coastă ale altor state membre unde se desfășoară activități de pescuit, precum și speciile vizate”.
De
asemenea, potrivit art. 10 din acelaşi Regulament, statele membre pot adopta
măsuri de conservare și gestionare a populațiilor piscicole în apele aflate sub suveranitatea sau
jurisdicția lor, cu condiția ca aceste măsuri să se aplice exclusiv navelor de
pescuit aflate sub pavilionul statului membru interesat și care sunt înregistrate în Comunitate sau, în cazul în
care activitățile de pescuit nu sunt desfășurate de o navă de pescuit, să se aplice unor persoane
stabilite în statul membru în cauză și aceste măsuri să fie compatibile cu obiectivele stabilite în articolul 2
alineatul (1) și să nu fie mai puțin severe decât legislația comunitară existentă.
Normele comunitare anterior menţionate
reglementează expres principiul accesului liber la zonele de pescuit, principiu care în esenţă prevedeaccesul liber al oricărui operator
comunitar din domeniul pescuitului laresursele zonelor de pescuit ale Uniunii,
indiferent care ar fi statulmembru riveran.
Ori, potrivit art. 6 alin.2 din Regulamentul anterior menţionat, statul membru de pavilion
garantează că informaţiile conţinute în licenţa de pescuit sunt exacte şi conforme cu cele conţinute
în registrul comunitar al flotei de pescuit menţionat la articolul 15 din
Regulamentul (CE) nr. 2371/2002 iar potrivit art. 7 alin.4, nu se eliberează
autorizaţie de pescuit dacă nava de pescuit în cauză nu deţine o licenţă de
pescuit obţinută în conformitate cu art. 6 sau dacă licenţa de pescuit a fost
suspendată sau retrasă.
Coroborând textele comunitare
anterior menţionate cu dispoziţiileart. 4 punctele9 şi 10 din Regulamentul CE nr. 1224/2009 al
Consiliului, rezultă fără putinţă de tăgadă, în aprecierea instanţei, că navele
de pescuit comunitare care operează în apele comunitare în afara zonei de 12
mile marine de la baza ţărmului statelor membre riverane îşi pot desfăşura
activitatea în baza licenţei de pescuit şi a autorizaţiei de pescuit emise de
statele membre de pavilion, fără a fi necesară vreo autorizare specială din
partea statelor costiere astfel cum sunt definite de art. 4 punctul 25 din
regulamentul menţionat.
De
asemenea, în temeiul principiului supremaţiei dreptului comunitar, orice normă
comunitară are forţă juridică superioară normelor naţionale, chiar şi atunci
când acestea din urmă au fost adoptate ulterior normei comunitare.
De
asemenea, regulamenteleau caracter obligatoriu de la data intrării lor în vigoare
atât pentru statele membre cât si pentru persoanele fizice si juridice aflate
pe teritoriul acestora şi se aplică direct pe teritoriul statelor membre,
cărora le este interzis sa adopte masuri de transpunere sau orice alte măsuri
care ar putea îngrădi aplicarea lor directă.
De altfel, Ordinul nr. 36/2011 al MADR,
la nerespectarea căruia se face referire în rechizitoriu, nu face altceva decât
să transpună în dreptul intern acquis-ul comunitar în domeniul politicii comune a pescuitului
şi prevederile Regulamentului CE nr. 2371/2002 al Consiliului.
Susţinerile procurorului în sensul că
accesul navelor comunitare de pescuit în apele comunitare este supus
controlului din partea ţărilor membre ale Uniunii Europene sunt reale dar, faţă
de situaţia de fapt rezultată din probatoriul administrat în cauză, nu pot
conduce la condamnarea inculpatului pentru comiterea infracţiunilor prevăzute
de art. 64 lit. a şi k din OUG 23/2008.
Astfel, conservarea şi exploatarea
durabilă a resurselor piscicole reclamă, potrivit chiar preambulului
Regulamentului CE nr. 1224/2009,punerea
în aplicare a unui sistem eficient de control,măsurile prevăzute de regulament vizândinstituirea unui sistem comunitar de control, inspecţie şi asigurare a
respectării normelor, cu o abordare globală şi integrată în conformitate cu
principiul proporţionalităţii, astfel încât să se garanteze respectarea tuturor
normelor politicii comune în domeniul pescuitului.
Susţinerile procurorului în
sensul că activitatea de pescuit desfăşurată de inculpat aîncălcat prevederile Regulamentului UE nr.
1256/2010 al Consiliului nu pot fi reţinute.
Astfel, potrivit aprobării speciale pentru efectuarea de pescuit economic
de calcan în Marea Neagră pentru anul 2011 eliberată inculpatului de MAA din
Republica Bulgaria, vasului de pescuit BC 5159 i-a fost repartizată o cotă
individuală de pescuit de 501 KG calcan, cotă ce nu fusese depăşită la data de
13.04.2011, potrivit tabelului anexat autorizaţiei, şi se impută asupra
capturii totale admisibile (TAC) alocate Bulgariei prin anexa la Regulamentul
UE nr. 1256/2010 al Consiliului, iar nu asupra capturii totale alocatăRomâniei.
De asemenea, nava de pescuit
aparţinând inculpatuluiarborează
pavilionul Bulgariei, ţară membră a Uniunii Europene cu începere de la data de
01.01.2007, şi reprezintă astfel o „navă din UE”, în accepţiunea art. 3 lit. c
din Regulamentul UE nr. 1256/2010 al Consiliului.
Faţă de ansamblul
considerentelor de fapt şi de drept anterior expuse şi în condiţiile în care
pentru nava de pescuit aflată sub comanda inculpatului au fost emise de către
autorităţile bulgare atât licenţă cât şi autorizaţie de pescuit iar acestea
erau valabile la data de 13.04.2011, instanţa apreciază că faptele reţinute în
sarcina inculpatului nu întrunesc elementele constitutive ale infracţiunilor de nedeţinere a autorizaţiei de
pescuit comercial şi de folosire la pescuit de către persoane neautorizate a
năvoadelor, voloacelor, prostovoalelor, vârşelor, vintirelor, precum şi a altor
tipuri de unelte de pescuit comercial, prevăzute de dispoziţiile art. 64 lit. a
şi k din OUG 23/2008.
Cât priveşte fapta reţinută în sarcina
inculpatului în sensul că a folosit la pescuitul resurselor acvatice vii unelte
de pescuit având ochiul de plasă sub dimensiunile minime legale, instanţa
apreciază că nu întruneşte elementele constitutive ale infracţiunii de pescuit
cu unelte şi scule neautorizate, prevăzută de dispoziţiile art. 65 alin. 1 lit.
b din OUG 23/2008, modificată şi completată prin Legea nr.317/2009.
Astfel, pe de o parte, pescuitul
resurselor acvatice vii cu unelte de pescuit având ochiul de plasă sub
dimensiunile minime legale are o incriminare distinctă în dispoziţiile art. 64
lit. i din OUG nr. 23/2008, iar pe de altă parte, plasa de pescuit identificată
de organele de control ale poliţiei de frontieră la bordul navei inculpatului
prezenta, potrivit procesului-verbal de depistare şi procesului-verbal de
ridicare în vederea confiscării anexat la fila 78 din dosarul cauzei,
caracteristicile unei plase de tip setcă din plasă poliamidică, a cărei
folosire este admisă la pescuitul comercial în apele maritime, potrivit art. II
din anexa la Ordinul nr. 449/2008 al MADR.
Pe cale de consecinţă, instanţa
apreciază că fapta reţinută în sarcina inculpatului în sensul că a folosit la
pescuitul resurselor acvatice viiunelte
de pescuit având ochiul de plasă sub dimensiunile minime legale întruneşte
elementele constitutive ale infracţiunii prevăzute de art.64 lit. i din OUG nr. 23/2008.
Vinovăţia inculpatului reiese din
declaraţiile date de acesta în faţa organelor de urmărire penală şi în faţa
instanţei de judecată, în care a recunoscut faptul că la bordul navei sale de
pescuit a fost identificată o plasă de pescuit calcan cu ochiuri de 180 mm şi
un număr de 10 bucăţi de peşte proaspăt din specia calcan, şi din înscrisurile
aflate la dosar, respectiv procesul – verbal de depistare, procesul-verbal de
cercetare la faţa locului şi procesul-verbal de ridicare în vederea
confiscării, dar şi din declaraţiile martorilor audiaţi în cauză.
În drept, potrivit art. 17 Cod
penal, „Infracţiunea este fapta prevăzută de legea
penală, care prezintă pericol social şi este săvârşită cu vinovăţie” iar
potrivit art. 18 Cod penal, „Fapta care prezintă pericol
social în înţelesul legii penale este orice acţiune sau inacţiune prin care se
aduce atingere uneia dintre valorile arătate în art. 1 şi pentru sancţionarea
căreia este necesară aplicarea unei pedepse”.
Având în vedere toate
considerentele de fapt anterior expuse şi dispoziţiile legale anterior citate,
instanţa apreciază că fapta inculpatului, deşi întruneştedin punct
de vedere formal elementele constitutive ale infracţiunii pentru care s-a
dispus trimiterea în judecată,prin
atingerea minimă adusă valorii sociale ocrotite de lege şi prin conţinutul ei
concret, este lipsită în mod vădit de importanţă şi nu prezintă gradul de
pericol social al infracţiunii prevăzute de art. 64 lit. i din OUG nr. 23/2008.
Astfel, potrivit art. 181
alin. (3) din Codul penal, la stabilirea în concret a gradului de pericol
social se ţine seama de modul şi mijloacele de săvârşire a faptei, de scopul
urmărit, de împrejurările în care fapta a fost comisă, de urmarea produsă sau
care s-ar fi putut produce, precum şi de persoana şi conduita făptuitorului.
Raportând fapta inculpatului la
criteriile de individualizare menţionate anterior, instanţa reţine că la bordul
navei sale de pescuit a fost identificată o singurăplasa de pescuit calcan cu ochiuri de 180 mm
şi un număr de doar 10 bucăţi de peşte proaspăt din specia calcan, prejudiciul
a fost recuperat prin valorificarea peştelui iar MADR, deşi citat prin Agenţia
Naţională Pentru Pescuit şi Acvacultură - Filiala Dobrogea, nu s-a constituit
parte civilă în procesul penal.
Susţinerile procurorului, în
sensul că la bordul navei au fost identificate patru plase de pescuit cu
dimensiunile ochiurilor sub limitele legale şi un număr de 21 de bucăţi de peşte
din specia calcan nu pot fi reţinute întrucât nu au fost dovedite ci combătute
prin probele administrate în cauză.
Astfel, potrivit declaraţiilor
martorilor audiaţi în cauză şi potrivit declaraţiilor inculpatului date în
cursul procesului penal, constante atât în faza de urmărire penală cât şi în
faza de judecată, dar şi potrivit procesului-verbal de depistare, la bordul
navei de pescuit aparţinând inculpatului a fost identificată o singură plasă de
pescuit calcan cu ochiuri de 180 mm şi un număr de doar 11 bucăţi de peşte
proaspăt din specia calcan iar restul cantităţii de peşte a rezultat din
plasele ridicate din apă la solicitarea organelor de control.
Susţinerile procurorului în
sensul că plasele ridicate din apă ulterior efectuării controlului la bordul
navei aparţineau tot inculpatului nu pot fi reţinute, întrucât nici acestea nu
au fost dovedite prin probe certe, de natură să dovedească fără dubiu vinovăţia
inculpatului, ci chiar infirmate prin declaraţiile martorilor audiaţi în cauză,
potrivit cu care inculpatul nu obişnuia să marcheze locul de amplasare al
plaselor prin semne exterioare ci îl identifica prin intermediul mijloacelor
tehnice de tip GPS aflate în dotarea navei de pescuit.
Mai mult, nava de pescuit se afla
în momentul identificării sale în deplasare, astfel cum rezultă din
procesul-verbal de depistare, membrii echipajului nu desfăşurau activităţi de
pescuit, semnul plutitor a fost identificat în apropierea locului în nava a
fost oprită la semnalul navei române de patrulare iar din piesele dosarului nu
rezultă dovezi certe care să ateste că semnul plutitor din dreptul căruia au
fost ridicate celelalte patru plase în care se aflau mai mulţi peşti vii din
specia calcan dar şi plasa în lungime de 1200 metri ridicată de organele de
control al poliţiei de frontieră ar fi fost instalat de către inculpat ori că
plasele menţionate îi aparţineau acestuia din urmă.
De asemenea, chiar şi în ipoteza
în care s-ar admite că plasele ridicate din apă în prezenţa organelor de
control îi aparţineau inculpatului, se remarcă împrejurarea că prejudiciul
cauzat prin fapta acestuia are o valoare foarte mică, de doar 1386 lei, astfel
cum s-a reţinut şi în cuprinsul rechizitoriului, şi a fost integral recuperat.
Se reţine totodată faptul că
activitatea inculpatului nu a avut drept consecinţă, potrivit probatoriului
administrat în cauză, realizarea de capturi complementare la alte specii de
peşti demersali (rechin, vulpe de mare, pisică de mare, etc.) sau demamifere marine.
În plus, legiuitorul însuşi a
considerat că infracţiunea reţinută în sarcina inculpatului prezintă un grad nu
foarte ridicat de pericol social generic din moment ce a prevăzut pentru
aceasta numai pedeapsa amenzii penale.
De asemenea, inculpatul a
manifestat o atitudine cooperantă atât la momentul efectuării controlului de
către organele poliţiei de frontieră cât şi prin prezentarea în faţa organelor
de urmărire penală şi comportarea sinceră în cursul ambelor faze ale procesului
penal.
În
ceea ce priveşte persoana inculpatului, din probele administrate în cauză a
rezultat că acesta este o persoană integrată social, îşi câştigă existenţa prin
mijloace oneste, conştientizează consecinţele pe care le implică săvârşirea de
fapte antisociale, prezintă un nivel motivaţional crescut de a nu mai repeta pe
viitor o conduită ilicită similară iar implicarea în prezentul dosar penal
constituie o excepţie în ansamblul comportamentului prosocial manifestat de
către acesta.
Coroborând
toate aceste împrejurări, atât cu privire la faptă, cât şi cu privire la persoana
inculpatului, instanţa apreciază, pe de o parte, că fapta săvârşită de acesta
nu prezintă gradul de pericol social al infracţiunii prevăzute de art. 64 lit.
i din OUG nr. 23/2008 şi, iar pe de altă parte, că inculpatul se poate îndrepta
doar prin aplicarea unei sancţiuni cu caracter administrativ.
De asemenea, potrivit art. 89 alin.1
din Regulamentul CE nr. 1224/2009, statele membre se asigură de adoptarea sistematică a
măsurilor adecvate, inclusiv de luarea unor măsuri administrative sau penale,
conform legislaţiei naţionale, împotriva persoanelor fizice sau juridice
suspectate de încălcarea oricăreia dintre normele politicii comune în domeniul
pescuitului iar potrivit alin.2,nivelul
general al sancţiunilor şi al sancţiunilor complementare se calculează în
conformitate cu dispoziţiile relevante ale legislaţiei naţionale, în aşa fel
încât să asigure că acestea îi privează efectiv pe cei răspunzători de
beneficiile economice derivate din încălcările legii pe care aceştia le-au
comis, fără a aduce atingere dreptului legitim la exercitarea profesiei.
Respectivele sancţiuni pot genera rezultate proporţionale cu gravitatea
încălcărilor respective, efectiv descurajând prin aceasta infracţiunile
ulterioare de aceeaşi natură.
Totodată, statele membre pot
aplica un sistem conform căruia o amendă este proporţională cu cifra de afaceri
a unei persoane juridice sau cu avantajul financiar obţinut sau vizat prin
comiterea încălcării.
Pentru considerentele de fapt şi
de drept naţional şi comunitar anterior expuse, în temeiul art. 11 pct. 2 lit.
a) din Codul de procedură penală raportat la art. 10 alin. (1) lit. b1
din Codul de procedură penală, instanţa va dispune achitarea inculpatului
pentru săvârşirea infracţiunii de pescuit alresurselor acvatice vii cu unelte de pescuit având ochiul de plasă sub
dimensiunile minime legale.
Totodată, în temeiul art. 181
alin. (3) din Codul penal raportat la art. 91 lit. c din Codul penal, instanţa
va aplica inculpatului sancţiunea cu caracter administrativ a amenzii de 1.000
lei, aceasta fiind de natură, în opinia instanţei, să asigure atingerea
scopului preventiv – educativ al sancţiunilor de drept penal.
Având în vedere soluţia
pronunţată asupra laturii penale a procesului şi văzând şi dispoziţiile art. 66
din OUG nr. 23/2008 coroborate cu dispoziţiile art. 118 Cod penal, instanţa, în
baza art. 357 alin.2 lit. e Cod procedură penală vadispune restituirea către inculpat a navei de
pescuit BG 5159 - pavilion Bulgaria, navă reţinută în baza dovezii întocmite la
data de 13.04.2011 de I.J.P.F. Constanţa - Grup Nave Mangalia.
În conformitate cu
prevederileart. 118 alin.1 lit. e şi f
Cod penal şi constatând că deţinerea uneltelor de pescuit identificate cu
prilejul controlului efectuat de către nava de patrulare a poliţiei de
frontieră nu este permisă de lege, iar suma de 1386 lei a rezultat din
săvârşirea unei fapte prevăzute de legea penală, instanţa va dispune
confiscarea plaselor de pescuit reţinute în baza dovezii întocmite la data de
13.04.2011 de I.J.P.F. Constanţa - Grup Nave Mangalia şi a sumei de 1386 lei
reprezentând contravaloareacantităţii
de 66 Kg calcan.
Având în vedere temeiurile
achitării inculpatului, instanţa, înbaza art. 192 alin.1 punctul 1 lit. d Cod procedură penală, îl va obliga
pe inculpatul H.S. la plata către stat a sumei de 800 RON reprezentând
cheltuieli judiciare avansate de stat în cauză, urmând ca restul cheltuielilor
judiciare efectuate în cauză să rămână în sarcina statului, în conformitate cu
prevederile art. 192 alin.3 Cod procedură penală.
Împotriva sentinţei penale
nr.287/18.10.2011 a Judecătoriei Mangalia au declarat recurs, în termen legal,
Parchetul de pe lângă Judecătoria Mangalia şi inculpatul H.S. criticând-o
pentru netemeinicie şi nelegalitate.
Parchetul a criticat soluţia de
achitare a inculpatului H.S. pentru săvârşirea infracţiunilor prevăzute de
art.64 lit.a) şi k) din OUG nr.23/2008 şi de art.65 alin.(1) lit.b) din OUG
nr.23/2008 motivat, în esenţă, de împrejurarea că, potrivit prevederilor art.8
din Regulamentul CE nr. 2371/2002 al Consiliului orice stat membru al Uniunii
are posibilitatea luării unor măsuri de urgenţă în situaţia în care există
dovezi ale unei ameninţări grave şi neprevăzute pentru conservarea resurselor
acvatice vii sau a ecosistemului marin, ce apar ca urmare a activităţilor de
pescuit în apele aflate sub suveranitatea sau jurisdicţia sa, iar în aplicarea
respectivelor prevederi legale MADR din România a dispus emiterea anuală a unor
ordine de prohibiţie pentru pescuit, stabilirea sculelor şi uneltelor de
pescuit pentru calcan în Marea Neagră şi potrivit Ordinului nr.36 din
10.02.2011 pescuitul de calcan în apele Mării Negre aflate sub jurisdicţia
României se poate face numai în baza unei autorizaţii speciale de pescuit
calcan, pe care inculpatul nu o deţinea.
Referitor la achitarea
inculpatului pentru săvârşirea infracţiunii prevăzute de art.64 lit.i) din OUG
nr.23/2008 Parchetul a susţinut că, prezintă gradul de pericol social specific
infracţiunii, în condiţiile în care inculpatul cu ajutorul unei nave de pescuit
efectua pescuit comercial cu plase având ochiul sub dimensiunile legale, aspect
de natură să aducă grave prejudicii ecosistemului marin.
În concluzie, s-a solicitat, în
recursul Parchetului, casarea hotărârii de fond urmare admiterii acestuia şi în
rejudecare condamnarea inculpatului pentrutoate infracţiunile ce au făcut obiectul trimiterii în judecată a
acestuia. Totodată, în temeiul prevederilor art.66 din OUG nr.23/2008 s-a
solicitat confiscarea navei de pescuit folosită la săvârşirea infracţiunilor.
Recurentul inculpat H.S. a
susţinut că nu a săvârşit infracţiunea prevăzută de art.64 lit.i) din OUG
nr.23/2008, în condiţiile în care plasele de pescuit nu-i aparţineau, fiind
scoase din apă la cererea autorităţilor române, iar cele care-i aparţineau
prezentau ochiuri în dimensiunile legale de 200 mm.
Drept urmare, s-a solicitat
admiterea recursului inculpatului, casarea în parte a hotărârii de fond şi
rejudecând să se dispună achitarea şi pentru infracţiunea prevăzută de art.64
lit.i) din OUG nr.23/2008 pentru inexistenţa faptei.
Examinând sentinţa penală
nr.287/18.10.2011 a Judecătoriei Mangalia în raport de probatoriul administrat,
de criticile din recursul Parchetului şi inculpatului, cât şi din oficiu, în
limitele prevăzute de art.3856 alin.(3) Cod procedură penală Curtea
constată următoarele;
În susţinerea soluţiei de
achitare a inculpatului H.S. pentru infracţiunile prevăzute de art.64 lit.a) şi
k) şi de art.65 alin.(1) lit.b) din OUG nr.23/2008, instanţa de fond a invocat
prevederile art.17 alin.(1) din regulamentul C.E. nr.2371/2002 al Consiliului
Europei, care fac referire la împrejurarea că navele comunitare de pescuit au
acces egal la ape şi resurse acvatice în toate apele comunitare şi, fără o
fundamentare temeinică, a pus semnul egalităţii între noţiunile de acces egal
şi acces liber.
Clarificarea terminologiei de
acces egal la ape şi resurse acvatice în toate apele comunitare se impunea
odată în plus şi datorită împrejurării că textul art.17 alin.(1) şi (2) din
Regulamentul C.E. nr.2371/2002 al Consiliului se referă la respectarea
măsurilor adoptate, pe care însă nu le precizează, iar pentru zona Mării Negre
nu au fost stabilite condiţiile de acces egal la apele şi resursele acvatice
din apele comunitare.
În aceeaşi ordine de idei,
reţinându-se şi împrejurarea că între România şi Bulgaria nu a fost stabilită
de comun acord linia de demarcaţie între zonele economice exclusive ale celor
două state şi că, nava „BG 5159” sub pavilion bulgăresc a fost depistată în
zona economică exclusivă a României, instanţa de fond trebuia să menţioneze, pe
bază de probe, care măsuri de acces a navelor comunitare au fost adoptate de
cele două state riverane şi implicit, dacă prevederile art.17 alin.(1) din
Regulamentul C.E. nr.2371/2002 al Consiliului sunt aplicabile şi au fost
respectate de inculpat.
Pentru justa soluţionare a cauzei,
instanţa de fond ar fi trebuit să justifice temeinic de ce nu sunt aplicabile
în speţă prevederile art.62 alin.(1) pct.(4) din Convenţia Naţiunilor Unite
asupra dreptuluiMării (UNCLOS), încheiată
la Montego Bay în anul 1982 şi de art.18 din Legea nr.36/2002 pentru
modificarea şi completarea Legii nr.17/1990, potrivit cărora cetăţenii altor
state care pescuiesc în Zona Economică Exclusivă a unui stat riveran trebuie să
se conformeze măsurilor de conservare şi celorlalte condiţii stabilite prin
legile statului riveran respectiv, în ceea ce priveşte eliberarea de permise
pescarilor sau pentru vasele şi uneltele de pescuit, determinarea speciilor al
căror pescuit este autorizat, reglementarea zonelor de pescuit, a tipului,
mărimii şi numărului instrumentelor, precum şi al numărului navelor ce pot fi
folosite, iar jurisdicţia penală a României se aplică şi vaselor străine
folosite în scopuri comerciale, aflate în zona contiguă, dacă au săvârşit fapte
care potrivit legii penale române sunt considerate infracţiuni.
Raportat la cele ce preced,
Curtea constată că prima instanţă nu a desăvârşit fondul cauzei, în condiţiile
în care a reţinut aplicabilitatea prevederilor art.17 alin.(1) din Regulamentul
nr.2371/2002 al Consiliului Europei, în absenţa unui acord între statele Român
şi Bulgar cu privire la măsurile menite să asigure accesul egal al navelor lor
de pescuit în apele comunitare ale Mării Negre, înlăturând nemotivat
prevederile art.62 alin.(1) şi (4) din Convenţia Naţiunilor Unite asupra
dreptului Mării, încheiată la Montego Bay în anul 1982 şi ale art.18 din Legea
nr.36/2002 pentru modificarea şi completarea Legii nr.17/1990 privind regimul
juridic al apelor maritime interioare, al mării teritoriale şi ale zonei
contigue ale României.
Neclarificând regimul juridic
aplicabil în speţă, vis-a-vis de faptele pentru care a fost trimis în judecată
inculpatul H.S., prima instanţă a pronunţat o hotărâre care nu răspunde unor
cereri esenţiale pentru părţi şi care influenţează soluţionarea cauzei (art.3859
alin.(1) pct.(10) Cod procedură penală), impunându-se casarea acesteia, urmare
admiterii recursurilor Parchetului şi inculpatului, cu trimiterea cauzei spre
rejudecare aceleiaşi instanţe de fond, respectiv Judecătoriei Mangalia, judeţul
Constanţa.
Casarea cu trimitere spre
rejudecare la instanţa de fond se impune, în aprecierea Curţii, pentru că
lămurirea aspectelor neelucidate ar întârzia nejustificat judecata în recurs,
dar şi pentru a nu priva părţile de un grad de jurisdicţie şi a le asigura
dreptul la un proces echitabil.
Cu prilejul rejudecării, instanţa
de fond va trebui să stabilească, pe bază de probe, dacă între România şi
Bulgaria s-au stabilit de comun acord măsurile menite să asigure accesul egal
al navelor lor de pescuit în apele comunitare ale Mării Negre şi, în caz
afirmativ, dacă nava de pescuit sub pavilion bulgăresc „BG 5159”, al cărei
comandant era inculpatul H.S., s-a conformat acestora.
În eventualitatea că cele două
state comunitare nu au convenit asupra măsurilor menite să asigure accesul egal
al navelor lor de pescuit în apele comunitare ale Mării Negre, va trebui să se
stabilească dacă şi în ce condiţii sunt aplicabile prevederile art.17 alin.(1)
din Regulamentul nr.2371/2002 al Consiliului sau dacă sunt ori nu aplicabile
prevederile Legii nr.110/1996 privind ratificarea de către România a Convenţiei
Naţiunilor Unite asupra dreptului Mării (UNCLOS), încheiată la Montego Bay în
anul 1982 cu trimitere expresă la regimul juridic special ce vizează Zona
Economică Exclusivă a unui stat riveran.
După ce va stabili regimul
juridic aplicabil zonei în care a fost depistată nava de pescuit sub pavilion
bulgăresc „BG 5159”, instanţa de fond va fi în măsură să concluzioneze temeinic
dacă inculpatul H.S., în calitate de comandant al navei respective, a încălcat
sau nu normele legaleoperante în
materie şi să pronunţe o soluţie legală şi temeinică.
Urmare celor constatate, Curtea,
făcând aplicarea prevederilor art.38515 pct.(1) lit.c) cu referire
la art.3859 pct.(10) Cod procedură penală, va admite recursurile
Parchetului de pe lângă Judecătoria Mangalia şi inculpatului H.S., va casa în
totalitate sentinţa penală nr.287/18.10.2011 a Judecătoriei Mangalia şi va
dispune rejudecarea cauzei ce face obiectul dosarului nr.3348/254/2011 al
Judecătoriei Mangalia, judeţul Constanţa de către respectiva instanţă de fond.
În temeiul prevederilor art.189
Cod procedură penală onorariul parţial cuvenit avocatului din oficiu N.C., în
sumă de 50 lei, se va plăti din fondurile Ministerului Justiţiei către Baroul
Constanţa.