Dreptul
exclusiv al angajatorului de a stabili atribuţiile corespunzătoare fiecărui
salariat.
Art .40 alin.1 din Codul muncii
Potrivit
disp.art.40 alin.1 din Codul muncii, angajatorul are dreptul exclusiv de a
stabili atribuţiile corespunzătoare fiecărui salariat şi de da dispoziţii cu
caracter obligatoriu pentru salariat, precum şi de a exercita controlul asupra
modului de îndeplinire a sarcinilor de serviciu.
Aşa după cum
s-a precizat mai sus, recurentului-contestator nu i s-au atribuit sarcini noi
ce nu ar fi intrat în atribuţiile postului de controlor de gestiune, ci doar i
s-a solicitat săptămânal să efectueze controale şi monitorizări, ale căror
rezultate să fie menţionate şi aduse la cunoştinţa superiorilor printr-un
raport corespunzător.
De altfel, aşa
cum s-a precizat şi în întâmpinarea depusă de către intimată,
recurentul-reclamant a mai fost sancţionat disciplinar pentru abateri
asemănătoare repetate, situaţie faţă de care se justifică măsura luată de către
intimată în sensul desfacerii disciplinare a contractului de muncă.
(Decizia civilă nr.2533/R-CM/09 decembrie
2011)
Prin acţiunea
înregistrată la data de 3.02.2011, contestatorul B.I. a chemat în judecată intimata S.C. V. S.A., solicitând
anularea deciziei
nr. 21/27.01.2011, reintegrarea sa în funcţia avută anterior, obligarea
intimatei la plata drepturilor salariale şi a celorlalte drepturi de care ar fi
beneficiat, cuvenite de la data concedierii şi până la reintegrarea efectivă,
cu cheltuieli de judecată.
În
motivarea contestaţiei s-a susţinut de către contestator că lucrează în
unitatea intimată din anul 2007, în funcţia de controlor de gestiune, însă în
luna iulie a anului 2010, în timp ce se afla în concediu de odihnă, i-a fost
trimis pe e-mail „raportul de gestiune din aria de supraveghere”, ce cuprindea
sarcini privind monitorizarea activităţilor de acces şi securitate, achiziţii
şi contracte, administrarea numerarului, producţie, mentenanţă, logistică,
administrare documente, protecţia mediului în unitate. S-a mai susţinut că
aceste atribuţii sunt specifice funcţiei de auditor iar intimata avea angajat
un auditor. Contestatorul a mai susţinut că,deşi avea foarte mult de lucru, a
încercat în prima lună să efectueze aceste activităţi suplimentare, însă
raportul său a fost apreciat ca necorespunzător în proporţie de 90%.
Contestatorul
a mai susţinut în contestaţie că s-a urmărit îndepărtarea sa din unitate, fiind
lansat un anunţ pentru ocuparea postului său încă înainte de a fi sancţionat
prima dată. Astfel, i-au fost aplicate 3 sancţiuni pentru aceeaşi faptă, fiind
vorba doar de neefectuarea raportului de evenimente, respectiv avertisment la
data de 11.10.2010 şi reducerea salariului de bază cu 5% pe o lună la data de
10.11.2010.
La data de
10.03.2011 intimata a depus la dosar întâmpinare prin care a solicitat
respingerea contestaţiei pentru următoarele considerente:
-
contestatorul nu a fost sancţionat disciplinar de mai multe ori pentru aceeaşi
abatere, ci pentru abateri asemănătoare, repetate;
-
contestatorul a fost angajatul societăţii intimate în funcţia de controlor
gestiune centru de profit iar din 26.07.2010 avea ca sarcină de serviciu
întocmirea şi transmiterea săptămânală a „Raportului de evenimente din aria de
supraveghere” către directorul executiv CP P. şi către directorul naţional
audit intern şi control de gestiune;
- pentru
netransmiterea rapoartelor eferente săptămânilor 30, 31, 32 şi 34 din 2010,
prin decizia nr. 35/11.10.2010 contestatorul a fost avertizat în scris că
trebuie să respecte sarcinile de serviciu prevăzute în fişa postului;
- pentru
netransmiterea rapoartelor eferente săptămânilor 37, 38, 39, 40 şi 41 din 2010,
prin decizia nr. 36/10.11.2010 a fost sancţionat cu reducerea salariului cu 5%
pe o lună; cu toate acestea, nici în săptămânile 42-51 ale anului 2010
contestatorul nu şi-a îndeplinit sarcinile de serviciu ce-i reveneau, situaţie
ce a continuat şi la începutul anului 2011;
- în aceste
condiţii, s-a emis decizia nr. 21/27.01.2011 prin care i s-a desfăcut
disciplinar contractul individual de muncă;
- contractul
de muncă al contestatorului a fost desfăcut disciplinar şi nu pentru
necorespundere profesională, contestatorul fiind singurul dintre cei 9
controlori de gestiune care a refuzat să întocmească şi să transmită raportul;
- activitatea
desfăşurată de către contestator în cadrul societăţii se diminuase, neacoperind
o normă întreagă.
Tribunalul
Argeş, Secţia civilă, prin sentinţa civilă nr.1423/27.06.2011 a respins
contestaţia, reţinând următoarele:
Contestatorul
a devenit angajatul societăţii intimate din data de 1.06.2007, pe perioadă
nedeterminată, în funcţia de „controlor intern de gestiune” în cadrul sediului
secundar din Piteşti.
La data de
27.01.2011 se emite de către intimată decizia nr. 21, prin care a dispus
sancţionarea contestatorului cu desfacerea disciplinară a contractului
individual de muncă, începând cu data de 1.02.2011. Din conţinutul deciziei
reiese că s-a dispus sancţionarea contestatorului pentru neîntocmirea şi
netransmitere „Raportului de evenimente din aria de supraveghere” pe o perioadă
de 10 luni (respectiv pentru săptămânile 42-51 ale anului 2010 şi pentru
săptămâna 1 pentru anul 2011), ca urmare a neîndeplinirii sarcinilor de
serviciu.
Anterior
emiterii deciziei de sancţionare contestatorul a fost convocat pentru
efectuarea cercetării disciplinare prealabile, şi şi-a exprimat punctul de
vedere cu privire la pretinsele abateri printr-o nota explicativă.
După
cum reiese din această notă explicativă şi din răspunsurile la interogatoriu
ale contestatorului, acesta susţine că întocmirea „Raportului de evenimente din
aria de supraveghere” nu constituie atribuţiunea sa, care să fie prevăzută în
fişa postului său.
Contestatorul
a înţeles să conteste astfel decizia de concediere, susţinând că în realitate
s-a dorit de către conducerea societăţii îndepărtarea sa din unitate.
Potrivit art.
247 alin. 2 C.
muncii, republicat, abaterea disciplinară este o faptă în legătură cu munca şi
care constă într-o acţiune sau inacţiune săvârşită cu vinovăţie de către
salariat, prin care acesta a încălcat normele legale, regulamentul intern,
contractul individual de muncă sau contractul colectiv de muncă aplicabil,
ordinele şi dispoziţiile legale ale conducătorilor ierarhici.
S-a susţinut
de către angajator că prin fapta sa contestatorul a încălcat pct. 3.1 lit. b,
c, i, pct. 3.2. lit. a şi d, pct. 3.5 lit. b din Fişa de post, art. 33, 34 şi
49 din Regulamentul Intern, precum şi prevederile contractului individual de
muncă şi ale Codului muncii.
Potrivit pct.
3.1 lit. b, c şi i din Fişa postului, contestatorul răspundea de organizarea
activităţii de control de gestiune a societăţii, la nivelul ariei patrimoniale
avute în supraveghere, de organizarea şi derularea misiunilor de control de
gestiune planificate conform Planului de Control de Gestiune sau inopinate
(...) şi prezentarea rezultatelor misiunii persoanelor responsabile de
administrarea patrimoniului şi răspundea de îndeplinirea misiunilor din Planul
anual de activitate din aria de responsabilitate.
Potrivit pct.
3.2. lit. a şi d din fişa postului contestatorul avea sarcina de a răspunde de
aplicarea politicilor/standardelor/regulamentelor de control de gestiune şi de
a răspunde de întocmirea situaţiilor şi raportărilor solicitate de
Coordonatorul Control Gestiune, iar potrivit pct. 3.5 lit. b din aceeaşi fişă
de post contestatorul avea obligaţia de a întocmişi transmite rapoarte la
solicitarea şefului, la termenele cerute de acesta.
Toate aceste
obligaţii au fot însuşite de către contestator prin semnarea fişei postului la
data de 15.01.2009.
Contestatorul
a susţinut că întocmirea acestui raport nu era o sarcină care să-i fi fost
prevăzută în fiţa postului său, fiind atribuţie a auditorului societăţii.
Instanţa a
apreciat că cele susţinute de către contestator nu corespund realităţii,
întocmirea şi transmiterea raportului fiind chiar finalitatea activităţii sale
de controlor de gestiune, activitate care se circumscrie textelor susmenţionate
din fişa postului.
În aceste
condiţii, instanţa a apreciat că fapta reţinută în sarcina contestatorului
reprezintă abatere disciplinară.
În privinţa
sancţiunii aplicate, s-a constatat că şi aceasta a fost corect determinată de
către angajator, în condiţiile în care contestatorul a mai fost anterior
sancţionat disciplinar cu avertisment scris şi cu reducerea salariului de bază
cu 5% pe o lună.
Împotriva
sentinţei instanţei de fond, în termen legal a declarat recurs contestatorul
B.I., criticând-o pentru nelegalitate fără a invoca vreun temei legal, însă
criticile sale pot fi încadrate în disp.art.304 pct.9 Cod procedură civilă,
după cum urmează:
- în mod
greşit s-a pronunţat instanţa de fond, reţinând în mod eronat că prin semnarea
fişei de post la data de 15.01.2009 şi-a însuşit noile atribuţii, în realitate,
acesta avea funcţia de controlor de gestiune şi intimata a extins în mod
nejustificat atribuţiile sale de serviciu, ceea ce echivalează cu o schimbare a
felului muncii, situaţie inadmisibilă atâta vreme cât nu există nici un fel de
modificări ale contractului de muncă sau a unui act adiţional în acest sens;
-
se precizează că, atâta vreme cât nu existau în fişa postului noile atribuţii
de serviciu, nu poate fi vorba de abatere disciplinară care să justifice
sancţiunea desfacerii disciplinare a contractului de muncă, sens în care
solicită admiterea recursului şi modificarea sentinţei instanţei de fond în
sensul admiterii contestaţiei sale.
S-a formulat
întâmpinare de către intimata SC V. SA prin care s-a solicitat respingerea
recursului ca nefondat pe considerentul că, în mod legal s-a pronunţat instanţa
de fond atâta vreme cât acesta a refuzat în mod categoric şi neîntemeiat să-şi
îndeplinească atribuţiile deja existente şi prevăzute în fişa de post şi de a
nu respecta dispoziţiile superiorilor ierarhici, iar susţinerea că există
sarcini noi care exced fişei postului, nu poate fi luată în considerare atâta
vreme cât şi-a asumat personal exercitarea acestor sarcini; în plus, acesta a
mai fost sancţionat disciplinar de mai multe ori pentru abateri asemănătoare.
Examinând
actele şi lucrările dosarului şi sentinţa recurată prin prisma motivelor de
recurs invocate de recurentul-contestator, Curtea a constatat că recursul este
nefondat pentru următoarele considerente:
În mod legal
s-a pronunţat instanţa de fond atunci când a respins contestaţia formulată de
către recurent, reţinând că sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de
disp.art.247 alin.2 din Codul muncii, în sensul abaterii disciplinare care este
o faptă în legătură cu munca şi care constă dintr-o acţiune sau inacţiune
săvârşită cu vinovăţie de către salariat prin aceea că a încălcat regulamentul
intern, contractul individual de muncă, precum şi ordinele şi dispoziţiile
legale ale conducătorilor ierarhici.
Practic, prin
criticile sale, se invocă de către recurentul-contestator faptul că nu poate
exista abatere disciplinară atâta vreme cât acesta nu avea atribuţii în fişa
postului cu privire la care s-a reţinut încălcarea acestora, însă din înscrisurile
depuse la dosar se reţine tocmai contrariul şi anume că aceste atribuţii au
fost însuşite de către recurentul-contestator prin semnarea fişei postului la
data de 15.01.2009, situaţie necontestată de către acesta şi care, în mod evident, produce consecinţe
juridice fiind un acord valabil între ambele părţi.
Pe de altă
parte, în mod legal a reţinut prima instanţă că recurentul refuza să
îndeplinească activităţile de control săptămânal, să întocmească şi să
transmită „raportul de evenimente din aria de supraveghere” iar toţi
controlorii de gestiune din punctele de lucru sunt subordonaţi profesional
direct Coordonatorului Naţional Control Gestiune, care la rândul său se
subordonează direct Directorului Naţional Audit Intern şi Control de Gestiune.
Astfel,
potrivit disp.art.40 alin.1 din Codul muncii, angajatorul are dreptul exclusiv
de a stabili atribuţiile corespunzătoare fiecărui salariat şi de da dispoziţii
cu caracter obligatoriu pentru salariat, precum şi de a exercita controlul
asupra modului de îndeplinire a sarcinilor de serviciu.
Aşa după cum
s-a precizat mai sus, recurentului-contestator nu i s-au atribuit sarcini noi
ce nu ar fi intrat în atribuţiile postului de controlor de gestiune, ci doar i
s-a solicitat săptămânal să efectueze controale şi monitorizări, ale căror
rezultate să fie menţionate şi aduse la cunoştinţa superiorilor printr-un
raport corespunzător.
De altfel, aşa
cum s-a precizat şi în întâmpinarea depusă de către intimată,
recurentul-reclamant a mai fost sancţionat disciplinar pentru abateri
asemănătoare repetate, situaţie faţă de care se justifică măsura luată de către
intimată în sensul desfacerii disciplinare a contractului de muncă.
Faţă de cele
arătate mai sus, Curtea, în baza disp.art.312 şi art.316 Cod procedură civilă,
precum şi art.291 din Codul muncii, a respins ca nefondat recursul declarat de
recurentul-contestator.