Înlăturarea limitării dreptului
la muncă. Nulitatea clauzelor ce prevăd astfel de limitări.
Carta Europeană a Drepturilor
Fundamentale a Uniunii Europene, art. 15 şi art. 52
Salariatului nu-i poate fi
limitată exercitarea dreptului fundamental la muncă – înscris în art.15
coroborat cu art.52 din Carta Europeană a Drepturilor Fundamentale a Uniunii
Europene - în absenţa unor prevederi care să justifice restrângerile şi să
evidenţieze necesitatea acestora sau faptul că limitările răspund efectiv
obiectivelor de interes general recunoscute de Uniune sau necesităţii
protejării drepturilor şi libertăţilor celorlalţi.
Limitările impuse exercitării
dreptului la muncă, prin aplicarea disp.art.3 alin.2 din OUG nr.259/7.12.200 -
respinsă prin Legea nr.605/200 - apar ca
fiind excesive în absenţa unei compensări, în condiţiile în salariatul lucrează tot în unităţi subordonate Ministerului
Sănătăţii şi finanţate de la bugetul de stat.
Curtea de Apel Ploieşti, Secţia I
Civilă,
Decizia civilă nr. 3096 din 26
septembrie 2012
Prin cererea înregistrată pe
rolul Tribunalului Prahova sub nr. 10029/105/2011, reclamanta GAE a chemat în
judecată pe pârâta DSPP solicitând instanţei ca prin sentinţa ce se va pronunţa
să se constate nulitatea absolută a actului adiţional încheiat la data de
06.04.2000 la contractul individual de muncă nr. 24/2000 precum şi restituirea sumei de 12.000 lei achitată în baza acestui
act.
Pe baza probatoriilor
administrate în cauză, prin sentinţa civilă nr. 3983 din data de 14.06.2012
pronunţată de Tribunalul Prahova s-a respins în totalitate acţiunea formulată
de reclamanta GAE în contradictoriu cu pârâta DSPP, ca neîntemeiată.
Pentru a pronunţa această
sentinţă, prima instanţă a reţinut, în esenţă, următoarele:
Din probatoriile administrate în
cauză, respectiv înscrisurile depuse la dosar, s-a reţinut că reclamanta a fost
încadrată conform contractului individual de muncă nr.24/17.04.2000, în cadrul
DSPP în funcţia de medic rezident I laborator, durata pentru care contractul a
fost perfectat fiind nedeterminată.
Prin actul adiţional la
contractul de muncă încheiat la data de 06.04.2000 reclamanta se obliga să
presteze activitate în cadrul unităţii-pârâte ca specialist pentru o perioada
de minimum 5 ani de la obţinerea specialităţii, articolul 2 al actului
adiţional stipulând că în caz de nerespectare a prevederilor acestui înscris
reclamanta va restitui o sumă echivalentă cu 36 de salarii medii pe economie
din perioada renunţării.
S-a avut în vedere faptul că
reclamanta a semnat actul adiţional sus
menţionat fără niciun fel de obiecţie, ceea ce înseamnă că şi-a însuşit
întrutotul conţinutul acestuia.
Prin actul adiţional în discuţie
s-a dorit o fidelizare a cadrelor medicale, întrucât pentru perioada în care
s-au desfăşurat activităţile specifice obţinerii specializării cheltuielile au
fost suportate de Ministerul Sănătăţii, fiind avansate angajatorului din
prezenta cauză.
Astfel, Ministerul Sănătăţii în
calitate de gestionar al sistemului public de sănătate are posibilitatea să
gestioneze, în mod eficient, resursele umane din domeniul sănătăţii şi să
asigure cu precădere servicii medicale în domeniile si în zonele deficitare.
In conformitate cu art.3 alin.2
din OUG nr.259/7.12.2000 medicii si farmaciştii rezidenţi ce ocupă prin concurs
posturile pentru care se organizează rezidenţiat încheie contract de muncă cu
unitatea sanitară care a solicitat postul respectiv, după obţinerea diplomei
fiind obligaţi să lucreze cel puţin 5 ani la unitatea sanitara cu care au
încheiat contractul, acesta urmând a cuprinde o clauză conform căreia
nerespectarea obligaţiei mai sus
prevăzute atrage răspunderea materială a rezidentului în sensul obligării acestuia la o suma
echivalentă cu cel puţin 36 salarii medii pe economie, sumă calculată la data
încetării contractului individual de muncă din iniţiativa rezidentului.
Referitor la cererea de
constatare a nulităţii absolute a actului adiţional încheiat la data de
06.04.2000, prima instanţă a apreciat că nu există şi, cu atât mai puţin au
fost probate, motive de natură a atrage nulitatea absolută a
acestui act care, aşa cum s-a mai arătat, a fost semnat personal şi fără
obiecţiuni de către reclamantă, act care nu conţine clauze contrare legii.
Susţinerea reclamantei în sensul
că prin acest act adiţional s-ar îngrădi dreptul constituţional la muncă, nu a
putut fi reţinută câtă vreme eventualele asemenea restrângeri presupun anumite
compensaţii care nu sunt neapărat de natură financiară.
Ori, semnarea actului adiţional
s-a făcut în condiţiile în care reclamantei i-a fost oferit un loc de muncă, în
condiţii strict determinate de legea în vigoare la data semnării contractului.
Raporturile de muncă ale
reclamantei cu unitatea pârâtă au
încetat în temeiul disp.art.79 alin.1 si 4 din Codul muncii, prin demisie,
unitatea angajatoare emiţând în acest
sens Dispoziţia nr.6/08.01.2008.
Având în vedere că reclamanta nu
a înţeles să presteze activitate în cadrul unităţii pârâte o perioada de cel
puţin 5 ani după obţinerea specializării, fiind
încălcate astfel prevederile actului adiţional din 06.04.2000 la
contractul individual de muncă nr.24/2000, tribunalul a constatat că nu se
justifică obligarea pârâtei la
restituirea către reclamantă a sumei de 12.000 lei, motiv pentru care acţiunea
a fost respinsă în totalitate ca fiind neîntemeiată.
Împotriva sentinţei primei
instanţe a declarat recurs reclamanta criticând-o ca nelegală şi netemeinică,
invocând în acest sens disp. art. 304 pct.8 şi 9 Cod pr.civilă.
Examinând sentinţa atacată, prin
prisma criticilor formulate în recurs,
în raport de actele şi lucrările dosarului, de dispoziţiile legale ce au
incidenţă în soluţionarea cauzei, Curtea a constatat că recursul este fondat
potrivit considerentelor ce urmează:
La data de 17.04.2000 recurenta
reclamantă a încheiat contractul individual de muncă înregistrat sub nr.
24/2000 cu DSPP pe postul de medic laborator pentru o perioadă nedeterminată.
Anexă la contractul individual de muncă apare un act adiţional, 06.04.2000 -
anterior încheierii contractului de muncă - prin care recurenta este obligată
să funcţioneze ca specialist pe acest post o perioadă de minim 5 ani de la data
obţinerii specialităţii. Prin actul adiţional se prevedea faptul că în cazul
nerespectării prevederilor art. 1 recurenta va restitui către DSPJPH o sumă
echivalentă cu 36 salarii medii pe economie din perioada renunţării.
La data de 27.12.2007 recurenta
reclamantă şi-a depus cererea de demisie la pârâtă şi a început activitatea ca
medic specialist în cadrul unităţii sanitare SBI, unitate care face parte din
sistemul public de sănătate.
Actul adiţional a cărui nulitate
se solicită a se constata a fost încheiat în considerarea dispoziţiilor OUG nr.259/2000
care prevedea în art.3 alin.3 că în contractul individual de muncă încheiat
între rezident şi unitatea sanitară
trebuie cuprinsă o clauză conform căreia nerespectarea obligaţiei de a
lucra cel puţin 5 ani la unitatea sanitară respectivă atrage răspunderea
materială a rezidentului, în sensul obligării acestuia la plata unei sume
echivalente cu cel puţin 36 de salarii medii pe economie.
Curtea va reţine faptul că OUG
nr.259/2000 a fost respinsă prin Legea nr.605/2001 astfel că actele adiţionale
încheiat în temeiul ei nu mai pot produce efecte.
Mai mult prevederea potrivit
căreia salariatul ar fi obligat la plata a 36 salarii medii, în cazul în care
nu respectă termenul de 5 ani, nu are suport legal în niciuna din
reglementările specifice codului muncii: nu reprezintă nici răspundere
materială, nefiind întrunite elementele acesteia, şi nici situaţia în care
angajatorul ar fi suportat cheltuieli cu pregătirea profesională a angajatului.
Curtea va constata că există o
contradicţie între norma legală cuprinsă în OUG 259/2000 şi normele dreptului
comunitar.
Astfel, salariatului nu-i poate
fi limitată exercitarea dreptului fundamental la muncă – înscris în art.15
coroborat cu art.52 din Carta Europeană a Drepturilor Fundamentale a Uniunii
Europene - în absenţa unor prevederi care să justifice restrângerile şi să
evidenţieze necesitatea acestora sau faptul că limitările răspund efectiv
obiectivelor de interes general recunoscute de Uniune sau necesităţii
protejării drepturilor şi libertăţilor celorlalţi.
În prezenta cauză, limitările
impuse exercitării dreptului la muncă apar ca fiind excesive în absenţa unei
compensări, în condiţiile în care recurenta reclamantă lucrează tot în unităţi
subordonate Ministerului Sănătăţii şi finanţate de la bugetul de stat.
Pentru aceste considerente,
curtea a constatat că actul adiţional din data de 06.04.2000 la CIM 24/2000 este lovit de
nulitate absolută şi, pe cale de consecinţă, a dispus restituirea sumei de
12.000 lei achitată de recurenta reclamantă în baza acestui act adiţional.