Închiderea procedurii
insolvenţei. Recurs nefondat. Neformularea cererii de antrenare a răspunderii
patrimoniale nici de către creditori nici de către lichidator. Lipsa
obiecţiunilor la rapoartele lichidatorului referitoare la cauzele insolvenţei
Secţia a IIa civilă, de contencios administrativ şi
fiscal, decizia nr. 5271 din 11 iunie 2012
Prin sentinţa civilă nr.6539
din 6.12.2011 a Tribunalului Specializat Cluj sau respins obiecţiunile
formulate de creditoarea A.V.A.S. BUCUREŞTI, sa încuviinţat raportul final şi
bilanţul general întocmite de lichidatorul judiciar C.I.I. G.M.L. şi sa dispus
închiderea procedurii de faliment în forma simplificată a debitoarei SC D.I.E.
SRL, precum şi radierea societăţii comerciale din Registrul Comerţului Cluj.
Sa dispus notificarea
hotărârii şi descărcarea lichidatorului judiciar de îndatoriri şi de
responsabilităţi cu privire la procedură şi sa încuviinţat onorariul
lichidatorului judiciar doar în sumă de 3.000 lei + TVA şi dispune plata
acestei sume din fondul de lichidare.
Analizând obiecţiunile
formulate de către creditoarea A.V.A.S. BUCUREŞTI împotriva raportului final
întocmit de lichidatorul judiciar, judecătorul sindic lea respins, având în
vedere următoarele considerente:
Raportul cauzelor încetării
de plăţi a fost publicat in BPI in luna mai 2011, iar renunţarea la judecata a
cererii pentru instituirea răspunderii materiale a fost adusa la cunoştinţa
creditorilor, context in care creditoarea AVAS nu a solicitat autorizarea sa
pentru a promova o cerere întemeiata pe prev. art. 138 din lege.
Analizând cererea de
închidere a procedurii formulată de lichidatorul judiciar, aceasta a fost
admisă de către judecătorul sindic, în baza prev. art. 129 coroborat cu prev.
art.132 alin.2 din Legea nr. 85/2006, fiind aprobat raportul final al
lichidatorului judiciar, dispunânduse închiderea procedurii şi radierea
debitoarei din Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul Cluj,
constatânduse că în patrimoniul debitoarei nu mai există bunuri de valorificat
sau sume de distribuit.
Pentru a hotărî astfel,
judecătorul sindic a considerat că se impune închiderea procedurii, întrucât în
patrimoniul debitoarei nu mai există sume de bani care ar putea fi utilizate
pentru acoperirea creanţelor creditorilor, fiind pe deplin incident textul art.
132 alin.2 din Legea nr. 85/2006, nemaijustificânduse continuarea procedurii
şi grevarea, în continuare, a fondului de lichidare.
În conformitate cu prev. art.
135 şi 136 din acelaşi act normativ, sa dispus şi notificarea prezentei
hotărâri, precum şi descărcarea lichidatorului judiciar de orice îndatoriri sau
responsabilităţi cu privire la procedură, debitor şi averea lui.
Pentru a dispune astfel
judecătorul sindic a avut in vedere prevederile legale ale art. 19 alin.2
potrivit cărora , in cazul in care remuneraţia se va achita din fondul
constituit conform prev. art. 4, aceasta se încuviinţează obligatoriu doar pe
baza criteriilor stabilite prin legea privind profesia de practician in insolventa.
Împotriva acestei sentinţe a
declarat recurs Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului – A.V.A.S.,
solicitând admiterea recursului, casarea hotărârii atacate în sensul admiterii
obiecţiunilor formulate de recurentă şi pe cale de consecinţă, continuarea
procedurii de lichidare a debitoarei până la recuperarea tuturor datoriilor pe
care SC D.I.E. SRL le are de achitat creditorilor.
Consideră că instanţa de fond
a pronunţat o hotărâre, cu încălcarea dispoziţiilor legale aplicabile in cauza,
pentru următoarele considerente:
Invederează instanţei că
ideea principala care se desprinde din contextul supus judecăţii este ca, daca
ar fi existat sumele necesare (chiar si prin avansarea acestora de către
creditori), continuarea procedurii sar impune, atât Legea nr. 85/2006, prin
etapele si metodele prevăzute, cat si interesul creditorilor, tinzând in acest
sens.
Din punctul de vedere al
recurentei, pornind de la însăşi izvorul creanţei solicitate de AVAS, respectiv
creanţa pe care debitoarea o datora CAS Cluj, o aplicare a dispoziţiilor art.
138 din Legea nr. 85/2005 reprezintă, de fapt, găsirea persoanei din conducerea
debitoarei, vinovate de deturnarea sumelor oprite de la angajatul asigurat si
folosite in alte scopuri decât cel prevăzut de lege, respectiv virarea sumelor
reţinute către CAS, o încălcare flagranta si constanta a dispoziţiilor art. 94
din OUG nr. 150/2002 modificata, conform cărora utilizarea in alte scopuri sau
nevirarea la fond a contribuţiei reţinute de la asiguraţi constituie infracţiunea
de deturnare de fonduri şi se pedepseşte conform prevederilor art. 3021 din
Codul penal (în prezent art, 454 C.pen.).
Apreciază că aceste
considerente ar trebui sa constituie motive suficiente pentru ca lichidatorul
judiciar sa formuleze cerere de chemare in judecata in temeiul dispoziţiilor
art. 138 din Legea nr. 85/2006.
De asemenea, consideră ca
prin soluţionarea obiecţiunilor, judecătorul sindic sa pronunţat implicit si
pe aspectul prevăzut de art. 138 din Legea nr. 85/2006, deşi nu a fost investit
cu o astfel de cerere. Insa, prin neabordarea caii prevăzute de dispoziţiile
art. 138 din Legea nr. 85/2006, ca urmare a săvârşirii faptei de deturnare de
fonduri, statul roman, reprezentat în cauza de fata prin A.V.A.S. a suferit un
prejudiciu "a cărui existenta certa se stabileşte prin constatarea de
către judecătorulsindic nu numai a faptului ca societatea a ajuns în încetare
de plăţi ci si a împrejurării ca obligaţiile fata de creditori nu pot fi
plătite integral din averea debitorului ." (Ion Turcu Răspunderea
organelor de conducere ale debitorului in procedura insolventei).
Având în vedere contextul
prezentat anterior, opinia recurentei este ca lichidatorul judiciar nu a
aplicat corect regulile răspunderii instituite de dispoziţiile art. 138 si urm.
din Legea 85/2006.
Este evident ca aceste fapte
trebuie privite in contextul stării de insolventa a debitoarei, ca fiind un
complex de cauze sau condiţii care au dus sau au favorizat ajungerea societăţii
în încetare de plăţi. Prin aceste fapte debitoarea a fost lipsita de
lichidităţi tocmai pentru ca, probabil, a fost administrata cu reacredinţă sau
cu neglijenta, creditorii nemaiputândusi recupera creanţele, scopul acestei
dispoziţii legale fiind tocmai punerea la îndemâna creditorilor a unor
proceduri speciale, prin care sa poată sasi acopere creanţele de la persoanele
vinovate de ajungerea societăţii in incapacitate de plata, atât în ceea ce
priveşte judecarea acestora, cat si in ceea ce priveşte probaţiunea, legea
instituind prezumţii de culpa si de cauzalitate intre fapta si prejudiciu.
Mai arată că lichidatorul nu
este un executor judecătoresc care ar avea doar obligaţia de a vinde bunuri
aflate in averea debitoarei (cum, din păcate mult prea adesea se confunda), ci
atribuţiile sale sunt mult mai complexe. Nu întâmplător, in cadrul art. 25 din
Legea nr. 85/2006, prima dintre atribuţiile lichidatorului consta in
"examinarea activităţii debitorului in raport cu situaţia de fapt si
întocmirea unui raport amănunţit asupra cauzelor si împrejurărilor care au dus
la insolventa, cu menţionarea persoanelor cărora lear fi imputabila",
aceasta analiza realizata de către un specialist, respectiv lichidatorul,
constituind premisa declanşării unor potenţiale acţiuni în baza art. 138 din
Legea nr. 85/2006.
Analizând recursul declarat
de către creditoare prin prisma motivelor de recurs şi a dispoziţiilor art.304
şi 3041C.pr.civ., Curtea la apreciat ca fiind nefondat pentru următoarele
considerente:
Probele existente la dosar
relevă fără echivoc împrejurarea că nici unul din creditori nu au dorit
avansarea unor sume necesare pentru continuarea procedurii, prevalânduse de
existenţa fondului de lichidare prevăzut de art.4 alin.4 din Legea nr.85/2006.
În aceste condiţii, se poate
observa că în mod corect lichidatorul judiciar a propus închiderea procedurii
insolvenţei debitoarei, în temeiul art.131 din Legea nr.85/2006, constatând că
debitoarea nu deţine bunuri care pot fi valorificate în procedură, că nu există
sume de bani disponibile care să o susţină şi nici un creditor nu doreşte să
avanseze sumele necesare continuării procedurii.
Apărările recurentei AVAS
privind nelegalitatea hotărârii judecătorului sindic determinată de
soluţionarea necorespunzătoare a obiecţiunilor nu poate fi primită. Astfel, Curtea
constată că nu constituie un impediment la închiderea procedurii insolvenţei
faptul ca nu a fost formulata o cerere de antrenare a răspunderii patrimoniale
întemeiata pe dispoziţiile art. 138 din Legea nr. 85/2006 rep. întrucât
lichidatorul judiciar are obligaţia a promova cererea de antrenarea răspunderii
pentru situaţia in care apreciază ca exista dovezi ale vinovăţiei
administratorilor statutari ai debitoarei, nefiind îndrituit a formula cereri
vădit nefondate.
Curtea va achiesa la
statuările judecătorului sindic potrivit cărora creditoarea avea posibilitatea
sa formuleze obiecţiuni la raportul privind cauzele si împrejurările care au
determinat starea de insolventa sau la rapoartele ulterior întocmite de către
lichidator, rapoarte in care au fost analizate detaliat împrejurările care au
generat insolventa debitoarei.
De asemenea, creditoarea avea
posibilitatea de a solicita formularea unei cereri de antrenare a răspunderii
în conformitate cu art. 138 alin 3 din Legea nr. 85/2006, însa nu a uzat de aceasta
procedura.
Se poate conchide, aşadar, că
în derularea procedurii insolvenţei debitoarei, drepturile tuturor părţilor au
fost respectate iar procedura sa desfăşurat cu respectarea dispoziţiilor
legale astfel că obiecţiunile creditoarei şi apoi recursurile acestora apar ca
nefondate.
Mai mult se poate observa că
lichidatorul judiciar al debitoarei nu a omis să analizeze cauzele şi
împrejurările care au determinat insolvenţa debitoarei şi a analizat şi dacă
există persoane vinovate de starea de insolvenţă a debitoarei apreciind că
formularea unei cereri întemeiate pe prevederile art.138 din Legea nr.85/2006
nu se justifică.
De altfel, obligarea
lichidatorului judiciar la convocarea creditorilor pentru a analiza
oportunitatea formulării unei acţiuni în răspunderea administratorilor
statutari ai debitoarei nu poate fi justificată câtă vreme creditorii pot
solicita autorizarea lor pentru formularea unei astfel de cereri, desigur, în
condiţiile art. 138 alin.3 din Legea nr. 85/2006.
Potrivit art.131 din Legea
nr.85/2006, în orice stadiu al procedurii prevăzute de prezenta lege, dacă se
constată că nu există bunuri în averea debitorului ori că acestea sunt
insuficiente pentru a acoperi cheltuielile administrative şi nici un creditor
nu se oferă să avanseze sumele corespunzătoare, judecătorulsindic va da o
sentinţă de închidere a procedurii, prin care se dispune şi radierea
debitorului din registrul în care este înmatriculat.
În speţă, se constată că
ipoteza normei legale este îndeplinită. Astfel, se poate observa că prin
raportul final întocmit de către lichidatorul judiciar sa evidenţiat că în
patrimoniul debitoarei nu există bunuri care să poată acoperi cheltuielile
aferente procedurii iar creditorii nu sau oferit să avanseze sumele
corespunzătoare.
Se poate conchide, aşadar, că
susţinerile creditoarei potrivit cărora dispoziţiile art.131 alin.1 din Legea
nr.85/2006 nuşi găsesc aplicare în speţă sunt nefondate şi urmează a fi
înlăturate.
Pentru toate aceste
considerente, Curtea va aprecia recursul declarat de către creditoare ca fiind
nefondat iar în temeiul art.312 alin.1 C.pr.civ. raportat la art.8 din Legea
nr.85/2006 îl va respinge şi va menţine în întregime hotărârea recurată.
(Judecător Mihaela Sărăcuţ) |