Tutela administrativă.
Legea nr.
554/2004, republicată, art. 3 alin. 1
Aspecte legate de aplicabilitatea O.U.G. nr.
34/2009, privind organizarea concursurilor şi examenelor pentru ocuparea
posturilor vacante. Motive de nelegalitate a Hotărârii Consiliului Local.
Hotărârea
Consiliului Local adoptată în baza unui temei legal abrogat - art. 50 alin. 4 din O.U.G. nr. 189/2008,
aprobat prin Legea nr. 269/2009. Organizarea unui concurs pentru un post deja
ocupat.
Secţia a II-a Civilă, de Contencios
Administrativ şi Fiscal
Decizia nr. 882R din 27 martie 2012
Prin Sentinţa nr.
1637/8.06.2011 pronunţată de Tribunalul Harghita, s-a admis în parte acţiunea
formulată de reclamantul Prefectul Judeţului Harghita, împotriva pârâtului
Consiliul Local al Comunei Joseni, şi,
în consecinţă, s-a anulat Hotărârea nr. 7/2011 emisă de pârât şi s-a respins
cererea de anulare a Hotărârii nr. 46/2010 emisă de Consiliul Local al comunei
Joseni.
În considerentele
acestei hotărâri, instanţa de fond a avut în vedere următoarele:
Prin acţiunea
înregistrată la data de 04.04.2011, reclamantul Prefectul Judeţului Harghita,
cu sediul în municipiul Miercurea Ciuc, Piaţa Libertăţii nr. 5, judeţul
Harghita, a chemat în judecată pe pârâtul Consiliul Local al Comunei Joseni,
judeţul Harghita, solicitând instanţei anularea Hotărârii nr. 46/2010 privind
modificarea statului de funcţii al aparatului de specialitate a Primarului
comunei Joseni şi a Hotărârii nr. 7/2011 privind desemnarea comisiei de
examinare pentru evaluarea proiectelor de management al Căminului Cultural
rugându-vă ca, în contradictoriu cu Consiliul local al comunei Joseni.,
Tribunalul a reţinut
că, prin H.C.L. nr. 46/2010, a fost aprobată modificarea anexei nr. 2 a H.C.L.
nr. 32/2010, în sensul că funcţia de administrator de cămin cultural se
transformă în funcţia de manager cultural. Pentru ocuparea acestei funcţii s-a
hotărât organizarea unui concurs, fără alte precizări.
Prin H.C.L. nr.
7/2011, a fost desemnată comisia de examinare pentru evaluarea proiectelor de
management, care urma să îşi înceapă activitatea la 16.02.2011, şi comisia
pentru soluţionarea contestaţiilor.
Cu privire la Hotărârea nr. 46/2010, Tribunalul a constatat că art.
50 alin. 4 din O.U.G. nr. 189/2008 a prevăzut că, în cazul persoanelor care
ocupau funcţii de conducere şi nu aveau încheiate contracte de management cu
autoritatea, raporturile de muncă au încetat de drept. În consecinţă, Hotărârea
este legală din punctul de vedere al modificării funcţiei de conducere a
Căminului Cultural din Joseni. Sentinţa invocată de reclamant ca jurisprudenţă
privea un alt tip de post, căruia nu i se aplica art. 50 din O.U.G. nr. 189/2008,
astfel că nu este relevantă.
Din punctul de
vedere al posibilităţii ocupării funcţiei de manager, Hotărârea nr. 46/2010
este de asemenea legală, pentru că nu prevede vreo dată pentru concurs (art.
2), ci numai o dispoziţie de principiu privind organizarea acestuia, iar în
prezent postul respectiv poate fi ocupat, în conformitate cu prevederile art.
III alin. 2 din O.U.G. nr. 35/2011.
Referitor la Hotărârea nr. 7/2011, Tribunalul a reţinut că
pârâtul nu a dovedit că a pregătit concursul în conformitate cu prevederile
art. 6 alin. 1 lit. a din O.U.G. nr. 189/2008, în sensul elaborării şi
aprobării prealabile a regulamentului de organizare şi desfăşurare a
concursului, de soluţionare a contestaţiilor, precum şi a caietului de
obiective, pe baza documentelor prevăzute la art. 5, iar în plus comisia de
examinare nu respectă dispoziţiile art. 16 alin. 3 din acelaşi act normativ, în
sensul că numărul de reprezentanţi ai autorităţii este mai mare de o treime.
Împotriva acestei Sentinţe, a declarat recurs,
în termenul legal, reclamantul Prefectul Jud. Harghita, criticând hotărârea
atacată ca nelegală, pentru următoarele
considerente:
S-a susţinut că motivele reţinute pentru
respingerea petitului vizând anularea H.C.L. nr. 46/2010 se bazează pe articole
de lege abrogate încă din 2009, astfel, dispoziţiile art. 50 din OUG nr.
189/2009 fiind abrogate expres prin art. I pct. 48 din Legea nr. 269/2009.
S-a mai arătat că, obiectul de reglementare al
art. 1 al H.C.L. nr. 46/2010 nu era încetarea de drept a raporturilor de muncă
sau modificarea funcţiei devenite eventual vacante în urma aplicării art. 50
din OUG nr. 189/2008, şi că funcţia astfel modificată, era o funcţie de
execuţie şi ocupată în mod legal de o
persoană angajată în baza unui contract de muncă. Tocmai din acest motiv,
jurisprudenţa invocată de recurent era relevantă, fiind vorba de soluţia dacă
într-o cauză similară.
În ceea ce
priveşte art. 2 al Hotărârii, instanţa de fond a reţinut că acesta, fiind o
dispoziţie de principiu, este legal întrucât nu cuprinde nici o dată, şi,
oricum, în prezent se poate organiza concurs, conform prevederilor art. III
alin. 2 din OUG nr. 35/2011.
Este evident că
dispoziţia cuprinsă în art. 2 al Hotărârii este o reglementare cu caracter
normativ, adresându-se unui număr
nedeterminat de persoane (posibili candidaţi pentru postul de manager al
Căminului cultural). Teoretic, simpla existenţă a unui act administrativ poate
face loc executării sau contestării lui (pe cale administrativ şi/sau
jurisdicţională), fără să fie necesară notificarea (comunicarea), respectiv
publicarea sa. De altfel, actele
normative intră în vigoare de la momentul publicării sau aducerii la cunoştinţă
publică, formalitate precizată în art. 3 al Hotărârii nr. 46/2010.
Aşadar, art. 2 al
H.C.L. nr. 46/2010 cuprinde o normă imperativă, cu caracter normativ
susceptibilă de imediata executare, voinţa Consiliului local fiind expres şi
concret exprimată în sensul organizării concursului de proiecte, şi-n
consecinţă, tocmai din acest motiv încalcă prevederile art. 22 din O.U.G. nr.
34/2009 şi este nelegal. O astfel de dispoziţie legală nu putea fi cuprinsă
într-un act administrativ adoptat la data de 27 octombrie 2010 (data adoptării
Hotărârii nr. 46/2010).
Examinând hotărârea
atacată, prin prisma acestor considerente, precum şi din oficiu, potrivit
dispoziţiilor art. 3041 Cod procedură civilă, Curtea a reţinut
următoarele:
Având în vedere soluţia primei instanţe, de
admitere doar în parte a acţiunii formulate de Prefectul Jud. Harghita, precum
şi limitele investirii instanţei de control judiciar prin cererea de recurs,
Curtea va fi ţinută să analizeze hotărârea atacată doar cu privire la petitul
vizând anularea H.C.L. nr. 46/2010 a Consiliului local Joseni.
Potrivit
dispoziţiilor art. 1 din H.C.L. nr. 46/27.10.2010, s-a aprobat modificarea
Anexei nr. 2 a H.C.L. nr. 32/2010, cu privire la poziţia nr. 28, în sensul că
în statul de funcţii, cu referire la Căminul Cultural, funcţia de administrator
cămin cultural se transformă în cea de manager cultural.
În primul rând este de observat că, potrivit
art. 22 din O.U.G. nr. 34/2009 (în vigoare din 14.04.2009, publicată în M.Of.
nr. 249/2009), s-a suspendat organizarea concursurilor sau a examenelor pentru
ocuparea posturilor vacante, aplicabilitatea acestei dispoziţii fiind
prelungită succesiv, până la 31.12.2012, după cum rezultă din art. II
din Legea nr. 283/2011, care modifică art. 20 din OUG nr. 34/2009.
În al doilea rând, este de observat că la data
organizării concursului, postul în cauză, era deja ocupat, şi pentru vacantarea
acestui post se impunea ca pentru persoana în cauză să înceteze Contractul
individual de muncă, pentru că numai în aceste condiţii, s-ar fi putut organiza
un concurs pentru ocuparea acestei funcţii.
În al treilea rând, după cum s-a susţinut şi
în motivarea recursului, modificarea Anexei 2 a H.C.L. nr. 32/2010, prin H.C.L.
nr. 46/2010 nu era permisă de O.U.G. nr. 34/2009, pentru motivele arătate în
cele ce preced.
Mai mult,
la data adoptării Hotărârii în cauză – 27.10.2010 – art. 50 alin. 4 al
O.U.G. nr. 189/2008, indicat de prima instanţă drept temei al respingerii
primului petit, erau deja abrogate, prin Legea nr. 269/2009.
Şi nu în ultimul rând, este de observat
că la dosarul cauzei nu au fost depuse
înscrisurile care au stat la baza adoptării Hotărârii, şi despre care se fac
referire, în partea introductivă a H.C.L. nr. 46/2010, respectiv Proiectul de
lege, sesizarea Comisiei de specialitate în legătură cu activitatea
administratorului în funcţie şi propunerea privind reorganizarea activităţii
culturale, prin transformarea postului de administrator cămin cultural, în post
de manager cultural.
Cu referire la acest aspect, Curtea a apreciat
că pârâta avea obligaţia să depună aceste înscrisuri, în oricare din cele două
faze procesuale, obligaţie neîndeplinită însă, ceea ce face imposibilă
exercitarea controlului de legalitate
asupra acestui act normativ.
Pentru aceste considerente, Curtea a apreciat
ca întemeiat recursul promovat în cauză, urmând ca potrivit art. 312 alin. 1
teza I Cod procedură civilă, să-l admită ca atare, şi pe cale de consecinţă, să
procedeze la modificarea în parte a hotărârii atacate, în sensul anulării şi a H.C.L. nr. 46/27.10.2010
a Consiliului Local Joseni.
Pentru că nu au existat alte motive care să
atragă reformarea hotărârii atacate, ca urmare a examinării acesteia şi din
oficiu, potrivit art. 3041 Cod procedură civilă, Curtea a menţinut ca legale şi temeinice
celelalte dispoziţii ale hotărârii atacate. |