Stabilirea pensiei de serviciu. Transformarea
pensiei de serviciu în pensie de asigurări sociale.
Art. 1 din O.U.G. nr.59/2011
Legea nr.119/2010
Potrivit dispoziţiilor art.1 din
O.U.G. nr.59/2011 „pensiile prevăzute la art.1 lit.c)-h) din Legea nr.119/2010
privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, care au făcut obiectul
recalculării conform prevederilor aceleiaşi legi, se revizuiesc, din oficiu, de
către casele teritoriale de pensii în evidenţa cărora se află dosarele de
pensie, prin emiterea unor decizii de revizuire, în termen de 30 de zile de la
data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă”.
În baza acestui text de lege,
intimata-recurentă a procedat la revizuirea pensiei contestatoarei, care a
făcut obiectul recalculării în baza dispoziţiilor Legii nr.119/2010.
Anterior însă,
intimata-contestatoare a supus controlului judecătoresc şi decizia de
recalculare a pensiei nr.71568/17.08.2010 emisă în baza Legii nr.119/2010 şi a
H.G. nr.737/2010, ambele coroborate cu dispoziţiile Legii nr.19/2000, iar prin
sentinţa civilă nr.977/10 decembrie 2010 pronunţată de Tribunalul Vâlcea,
irevocabilă prin decizia civilă nr.597/R-CA/31.03.2011 pronunţată de Curtea de
Apel Piteşti s-a anulat această decizie şi s-a dispus menţinerea în plată a
deciziei cu acelaşi număr din data de 23.03.2010, prin care contestatoarei i se
stabilise o pensie de serviciu în cuantum de
2693 lei.
Contrar susţinerilor recurentei,
aşa după cum bine a reţinut şi instanţa de fond, prin sentinţa civilă nr.977/10
decembrie 2010, intrată în puterea lucrului judecat, s-a stabilit irevocabil că operaţiunea
juridică de recalculare a pensiei de serviciu de care a beneficiat
contestatoarea este contrară art.1 din Protocolul nr.1 al Convenţiei, care se
aplică prioritar în raport de Legea nr.119/2010, iar contestatoarea este
îndreptăţită să i se plătească şi în viitor pensia de serviciu stabilită
iniţial, aceasta fiind un drept câştigat.
Nu s-a invocat în cauză excepţia
absolută şi peremptorie ce rezultă din dispoziţiile art.1201 Cod civil, ci
prezumţia legală ce rezultă din puterea ce legea o acordă autorităţii de lucru
judecat, în acest sens fiind dispoziţiile art.1200 pct.4 Cod civil.
Pe de altă parte, potrivit
art.1202 alin.2 Cod civil, „nicio dovadă contrară nu este primită împotriva prezumţiei
legale”, faţă de caracterul absolut al acesteia.
Aceasta înseamnă, că drepturile
recunoscute unei părţi printr-o hotărâre definitivă nu pot fi contrazise
printr-o altă hotărâre, ulterioară, pronunţată într-un alt proces.
În acest sens s-a pronunţat şi
instanţa supremă prin mai multe decizii (decizia civilă nr.5834/19.09.2007,
decizia civilă nr.995/4.02.2009), iar Curtea Europeană a Drepturilor Omului, în
jurisprudenţa sa, a decis că nu se poate concepe ca o hotărâre să îşi piardă
puterea lucrului judecat atunci când se schimbă cadrul legal, doar pentru
motivul că între timp s-a schimbat acest cadru (G.P. şi R.D. vs. I.
nr.28160/1995 şi nr.28382/1995).
În cauza dedusă judecăţii, s-a
statuat, cu putere de lucru judecat că intimata contestatoare, potrivit legii
speciale are vocaţie la pensia de
serviciu şi că este nelegală măsura recalculării pensiei prin utilizarea altor
criterii prevăzute de Legea nr.119/2010 şi Legea nr.19/2000, astfel că, nu este
posibilă revizuirea pensiei în baza O.U.G. nr.59/2011, prin care s-a adoptat
practic aceeaşi măsură de recalculare.
De altfel, O.U.G. nr.59/2011 nu
face altceva decât să interpreteze dispoziţiile Legii nr.119/2010, aşa după cum
se arată chiar în cuprinsul expunerii de motive a acestui act normativ. Este acelaşi
act normativ, prin care au fost desfiinţate pensiile de serviciu stabilite prin
legea specială, numai că în Legea nr.119/2010 s-a folosit termenul de
recalculare, iar prin O.U.G. nr.59/2011 termenul de revizuire, finalitatea
fiind însă aceeaşi, în sensul că prin O.U.G. nr.59/2011 de revizuire s-a
revenit la pensia recalculată potrivit Legii nr.119/2010.
În
motivarea contestaţiei se arată că, prin decizia nr.71568/ 18 iulie 2011,
contestatoarei i s-a revizuit pensia prin eliminarea pensiei de serviciu de
care a beneficiat până la data de 31 iulie 2011, în baza Legii nr. 567/2004
privind statutul personalului auxiliar de specialitate din cadrul instanţelor
judecătoreşti şi a parchetelor de pe lângă acestea, prin reducerea acesteia de
la suma de 2693 lei lunar la suma de 997 lei lunar.
Prin
sentinţa civilă nr.977/10.12.2011 a Tribunalului Vâlcea, irevocabilă prin decizia civilă nr.597/31 martie 2011 a Curţii de Apel
Piteşti, s-a dispus anularea deciziei nr.71568/17 august 2010 şi menţinerea
pensiei de serviciu stabilită în baza Legii nr. 567/2004.
În
temeiul O.U.G. nr.59/2011, pentru stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor
persoanelor prevăzute la art.1 lit.c-h din Legea nr.119/2010 a fost emisă
decizia nr.115420/18 iulie 2011, prin care i s-a stabilit pensia de asigurări
sociale din sistemul public de pensii.
Contestatoarea
arată că ceea ce legitimează prezumţia puterii lucrului judecat nu este atât
caracterul definitiv al hotărârii, cât adevărul ce trebuie să stea la baza ei,
adevărul constituind temeiul, raţiunea, fundamentul social şi moral al acestui
efect al hotărârii judecătoreşti. Într-o decizie de speţă, instanţa supremă a
statuat în sensul că „drepturile recunoscute unei părţi printr-o hotărâre
definitivă nu pot fi contrazise printr-o
hotărâre posterioară pronunţată într-un alt proces”.
De
asemenea, precizează că această ultimă decizie contestată este nelegală întrucât, prin sentinţa civilă
nr.977/10.12.2010 a Tribunalului Vâlcea, rămasă irevocabilă, s-a statuat cu
putere de lucru judecat că, potrivit legii speciale are vocaţie la pensia de
serviciu pe care este îndreptăţită să o primească în aceleaşi cuantum cu cel
din decizia aflată în plată la data adoptării Legii nr. 119/2010 şi că
recalcularea pensiilor de serviciu stabilite anterior prin legea specială este
vădit nelegală.
Contestatoarea
apreciază că decizia este nelegală şi pentru că se încalcă principiul
neretroactivităţii legii reglementat de art.1 din Codul civil şi de art.15
alin.2 din Constituţia României, precum
şi prevederile art.1 din Protocolul nr.1 la Convenţia europeană
asupra drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului.
Intimata
Casa Judeţeană de Pensii V. a formulat întâmpinare prin care a solicitat
respingerea contestaţiei ca neîntemeiată, deoarece nu există autoritate de
lucru judecat, decizia atacată fiind emisă în temeiul O.U.G. nr.59/2011,
conform căreia se revizuiesc, din oficiu, de către casele teritoriale de pensii
toate pensiile prevăzute la art.1 lit.c)- h) din Legea nr.119/2010.
Tribunalul
Vâlcea, Secţia I-a civilă, prin sentinţa civilă nr.1248 din 14 noiembrie 2011 a admis acţiunea, în
sensul că a anulat decizia nr.71568/18.07.2011, a menţinut decizia
nr.71568/6.04.2011 şi a obligat pe intimată să plătească contestatoarei
diferenţa dintre pensia stabilită prin decizia nr.71568/06.04.2011 şi pensia
revizuită stabilită prin decizia nr.71568 din 18 iulie 2011, începând cu data
de 1 august 2011 şi până la repunerea în
plată a celei dintâi decizii, reactualizate cu indicele de inflaţie de la data
plăţii efective a acestor sume.
Pentru
a se pronunţa această hotărâre, instanţa de fond a reţinut următoarele:
Prin
sentinţa civilă nr.977/10 decembrie 2010, pronunţată de Tribunalul Vâlcea în
dosarul nr.3341/90/2010, rămasă irevocabilă în urma respingerii recursului prin
decizia nr.597/R-CA/ 31.03. 2011, pronunţată de Curtea de Apel Piteşti, a fost
admisă contestaţia formulată de contestatoarea A.E., a fost anulată decizia nr.71568/17.08.2010,
emisă de intimata Casa Judeţeană de Pensii V. şi a fost menţinută pensia de
serviciu stabilită conform Legii nr. 567/2004.
În
motivarea acestei sentinţe, instanţa de judecată a apreciat că transformarea
pensiei de serviciu în pensie de asigurări sociale şi reducerea în acest fel a
cuantumului pensiei contestatoarei, în temeiul dispoziţiilor art.1 lit.c din
Legea nr.119/2010
privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, încalcă prevederile
Declaraţiei Universale a Drepturilor Omului, ale Cartei drepturilor
fundamentale a Uniunii Europene şi pe cele ale art.1 alin.1 din Primul protocol
adiţional la Convenţia
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, ratificată
de România prin Legea nr.30/18 mai 1994, care privesc protecţia proprietăţii.
În
baza acestor hotărâri judecătoreşti, prin decizia nr.71568/06.04.2011, emisă de
Casa Judeţeană de Pensii V., s-a dispus menţinerea pensiei de serviciu
stabilită conform Legii nr.567/2004, în cuantum de 2693 lei.
Prin
decizia nr.71568/18.07.2011 emisă de Casa Judeţeană de Pensii V., contestatoarei
i-au fost revizuite drepturile de pensie, în conformitate cu prevederile O.U.G.
nr.59/2011, începând cu data de 01.08.2011, stabilindu-i-se o pensie din
sistemul public de pensii în cuantum de 997 lei.
Instanţa
a apreciat că transformarea din nou a pensiei de serviciu în pensie de
asigurări sociale şi reducerea în acest fel a cuantumului pensiei
contestatoarei, în temeiul dispoziţiilor art.1 lit.c din Legea nr.119/2010
privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, la care fac trimitere prevederile
art.1 din O.U.G. nr.59/2011 pentru stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor
prevăzute la art.1 lit.c)-h) din Legea
nr.119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor încalcă
nu numai prevederile Declaraţiei Universale a Drepturilor Omului, ale
Cartei drepturilor fundamentale a Uniunii Europene şi pe cele ale art.1 alin.1
din Primul protocol adiţional la
Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale, ratificată de România prin Legea nr.30/18 mai 1994,
care privesc protecţia proprietăţii, ci şi principiul puterii lucrului judecat
şi dreptul la un proces echitabil, reglementat de art.6 din Convenţia pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
Astfel, prima instanţă a reţinut
irevocabil, în dosarul nr.3620/90/2010,
că prin reducerea pensiilor de
serviciu şi prin transformarea acestora în pensii de asigurări sociale au fost
încălcate prevederile internaţionale privitoare la drepturile fundamentale ale
omului, respectiv art.17 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, art.17 alin.1 din Carta Drepturilor
Fundamentale a Uniunii Europene, intitulat „Dreptul de proprietate” şi art.1 din Primul protocol adiţional la Convenţia pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, ratificată de
România prin Legea nr.30/18 mai 1994.
Curtea Europeană a Drepturilor
Omului de la Strasbourg
s-a pronunţat în nenumărate rânduri, chiar şi împotriva României, în sensul că
şi dreptul de creanţă reprezintă un „bun” în sensul art.1 din Primul protocol
adiţional la Convenţia
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, dacă este
suficient de bine stabilit pentru a fi exigibil sau dacă reclamantul poate
pretinde că a avut cel puţin o „speranţă legitimă” de a îl vedea concretizat.
Mai mult, Curtea Europeană a
Drepturilor Omului de la
Strasbourg s-a
pronunţat în mai multe rânduri în mod expres asupra faptului că dreptul la
pensie este un „bun” în sensul art.1 din Protocolul nr.1. Practica sa a evoluat
în timp, ajungându-se la concluzia că pensia reprezintă un bun în sensul art.1
din Protocolul nr.1, indiferent dacă aceasta are la bază principiul
contributivităţii sau este stabilită în baza unei legi speciale.
În cauza M. c. A. (cauza
nr.5849/1972), Curtea a reţinut că „o reducere substanţială a nivelului pensiei
ar putea fi considerată ca afectând substanţa dreptului de proprietate şi chiar
a dreptului de a rămâne beneficiar al sistemului de asigurare la bătrâneţe”
În cauza B. c. R.T. din 26
noiembrie 2002 (cauza 36541/97) Curtea a reţinut că dreptul la pensie stabilit
de autorităţile publice sub imperiul unei legi este un „bun” în sensul
Convenţiei.
Dreptul la pensie a fost asimilat
dreptului de proprietate şi în cauzele G. împotriva A., din anul 1996, sau în
cauza S. ş.a. împotriva M.B., din 1996.
Tot astfel, în cauza S. şi alţii
împotriva R.U., din 2006, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a stabilit că,
dacă statul a adoptat o legislaţie care reglementează drepturi provenite din
sistemul de asigurări sociale, indiferent dacă acestea rezultă sau nu din plata
unor contribuţii, acea legislaţie trebuie să fie considerată ca generând un interes
patrimonial în sensul art.1 din Protocolul adiţional la Convenţie. Curtea
a abandonat, în acest fel, distincţia dintre beneficiile de natură contributivă
şi cele necontributive sub aspectul incidenţei art. 1 din Protocolul adiţional la Convenţie.
Din cuprinsul tuturor acestor
decizii se poate trage concluzia că dreptul la pensie, indiferent dacă acesta
rezultă direct din lege sau este stabilit printr-o hotărâre judecătorească şi
dacă se bazează sau nu pe principiul contributivităţii, reprezintă un „bun” în
sensul art.1 alin.1 din Primul protocol adiţional la Convenţie.
Privarea de proprietate impune
statului obligaţia de a despăgubi pe proprietar, pentru că, fără plata unei
sume rezonabile, raportate la valoarea bunului, ea constituie o atingere
excesivă a dreptului la respectarea bunurilor sale, prevăzut de art.1 din
Protocolul nr.1. Imposibilitatea de a obţine fie şi o despăgubire parţială, dar
adecvată în cadrul privării de proprietate, constituie o rupere a echilibrului
între necesitatea protecţiei dreptului de proprietate şi exigenţele de ordin
general.
Legea nr.119/2010 şi O.U.G.
nr.59/2011 nu oferă contestatoarei posibilitatea de a obţine despăgubiri pentru
privarea de proprietate în cauză. Lipsa totală a despăgubirilor nu se poate
justifica, avându-se în vedere aspectele particulare ale speţei, cu atât mai
mult cu cât nicio circumstanţă excepţională nu a fost invocată de Guvern pentru
a o justifica. În cuprinsul Legii nr.119/2010, a fost justificată necesitatea
luării acestei măsuri, dar nu şi lipsa totală a despăgubirilor. Lipsa totală a
despăgubirilor le-a impus reclamanţilor o sarcină disproporţionată şi excesivă,
incompatibilă cu dreptul lor de proprietate garantat de art. 1 din Protocolul
nr. 1.
Reducerea pensiei de serviciu
odată cu transformarea ei în pensie de asigurări sociale şi imposibilitatea
contestatoarei de a-şi mai recupera vreodată sumele de bani rezultate din
diferenţa dintre pensia de serviciu anterioară şi pensia de asigurări sociale
au dus la ruperea, în defavoarea acesteia, a justului echilibru ce trebuie
păstrat între protecţia proprietăţii şi cerinţele interesului general.
De asemenea, procedându-se la recalculare
pensiei şi la lipsirea contestatoarei de cea mai mare parte a dreptului de
pensie deja câştigat, s-a adus atingere chiar substanţei dreptului de
proprietate al acesteia, atingere care, în concepţia instanţei europene, este
incompatibilă cu dispoziţiile art.1 din Protocolul nr.1 la Convenţie.
În aceste condiţii, instanţa a
apreciat că, prin recalcularea pensiei de serviciu şi prin transformarea
acesteia în pensie de asigurări sociale, în baza Legii nr.119/2010, au fost
încălcate dispoziţiile art.1 din Protocolul nr.1.
Ca urmare a acestei constatări şi
în aplicarea dispoziţiilor art.41 din Convenţie, instanţa a apreciat că există
îndreptăţirea contestatoarei să i se plătească în continuare pensia de serviciu
de care a beneficiat până la data de 1 august 2011, acordată prin Legea
nr.567/2004.
Constatarea nelegalităţii transformării din
nou a pensiei de serviciu în pensie de asigurări sociale şi a reducerii în
acest fel pentru a doua oară a cuantumului pensiei contestatoarei, în temeiul
dispoziţiilor art.1 lit.c din Legea nr.119/2010 privind stabilirea unor măsuri
în domeniul pensiilor, la care fac trimitere prevederile art.1 din O.U.G.
nr.59/2011 pentru stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor prevăzute la
art.1 lit.c)-h) din Legea nr.119/2010 privind stabilirea unor măsuri în
domeniul pensiilor este impusă şi de respectarea principiului puterii de lucru
judecat, reglementat de art.166 Cod procedură civilă şi art.1201 Cod civil.
Aspectul pozitiv al puterii de
lucru judecat presupune obligativitatea instanţelor judecătoreşti de a respecta
ceea ce s-a dispus printr-o hotărâre judecătorească definitivă anterioară cu
privire la problemele de drept dezlegate şi care au fost invocate din nou. O
astfel de obligaţie revine nu numai instanţelor judecătoreşti, ci şi părţii
care a pierdut procesul, care trebuie să respecte dispoziţiile hotărârilor
judecătoreşti.
Făcând aplicarea acestui
principiu, instanţa a apreciat că, în condiţiile în care prin sentinţa civilă
nr.977/2010, pronunţată de Tribunalul Vâlcea în dosarul nr.3341/90/2010, rămasă
irevocabilă în urma respingerii recursului prin decizia nr.597/R-CA/31.03.2011,
pronunţată de Curtea de Apel Piteşti, s-a statuat că transformarea pensiei de
serviciu în pensie de asigurări sociale şi reducerea în acest fel a cuantumului
pensiei contestatoarei, în temeiul dispoziţiilor art.1 lit.c din Legea nr.119/2010 privind
stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, încalcă prevederile Declaraţiei
Universale a Drepturilor Omului, ale Cartei drepturilor fundamentale a Uniunii
Europene şi pe cele ale art.1 alin.1 din Primul protocol adiţional la Convenţia pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, ratificată de
România prin Legea nr. 30/18 mai 1994, care privesc protecţia proprietăţii, nu
se poate ajunge la o altă concluzie în prezenta cauză, în care este atacată o
nouă decizie de recalculare, emisă în baza aceluiaşi act normativ şi cu
aceleaşi considerente.
Aceste statuări ale instanţei sunt
nu numai corecte, aşa cum s-a arătat anterior, ci şi obligatorii, atât pentru
instanţa de judecată sesizată cu prezentul litigiu, cât şi pentru părţi.
Prin emiterea unei noi decizii de recalculare
a pensiei de serviciu şi de transformare a acesteia în pensie de asigurări
sociale se încalcă şi prevederile art.6 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, care reglementează dreptul
la un proces echitabil.
Curtea Europeană a Drepturilor
omului de la Strasbourg
a statuat, în numeroase cauze că dreptul la un proces echitabil garantat de
art.6 din Convenţie trebuie interpretat în lumina preambulului acesteia, care
enunţă preeminenţa dreptului ca element de patrimoniu comun al statelor
contractante. Unul dintre elementele fundamentale ale preeminenţei dreptului
este principiul securităţii raporturilor juridice, care înseamnă, între altele,
că o soluţie definitivă a oricărui litigiu nu trebuie rediscutată (Hotărâre din
28 octombrie 1999, în cauza B. împotriva R., publicată în M.Of. nr.414/31
august 2000, paragraful 61; Hotărâre din 22 decembrie 2004, în cauza A.
împotriva R., publicată în M.Of. nr.875/29 septembrie 2005, paragraful 44;
Hotărâre din 19 octombrie 2006, în cauza R. împotriva R., publicată în M.Of.
nr.597/29 august 2007, paragrafele 23 şi 24; Hotărâre din 04 martie 2008, în
cauza L. împotriva României, publicată în M.Of. nr.64/03 februarie 2009,
paragraful 30).
În plus, Curtea a considerat că,
dacă se poate admite că statele intervin într-o procedură de executare a unei hotărâri
judecătoreşti, o asemenea intervenţie nu poate avea drept consecinţă
împiedicarea, anularea sau întârzierea într-un mod excesiv a executării, nici,
cu atât mai mult, repunerea în discuţie a fondului acesteia.
Tot astfel, Curtea a mai stabilit
că executarea unei sentinţe sau a unei decizii, indiferent de instanţa care o
pronunţă, trebuie considerată ca făcând parte integrantă din „proces”, în
sensul art.6 alin.1 din Convenţie. Dreptul de acces la justiţie ar fi iluzoriu
dacă ordinea juridică internă a unui stat contractant ar permite ca o hotărâre
definitivă şi obligatorie să rămână fără efect în detrimentul unei părţi.
Pentru cele ce preced, s-a admis
contestaţia, aşa după cum s-a arătat cu ocazia reproducerii dispozitivului
hotărârii.
Împotriva acestei sentinţe a
declarat recurs în termen legal intimata Casa Judeţeană de Pensii V., care o
critică pentru nelegalitate şi netemeinicie, invocând, prin modul de formulare
al recursului motivul de modificare prevăzut de art.304 pct.9 Cod procedură civilă.
Dezvoltând recursul, intimata
arată că soluţia pronunţată în fond este greşită, deoarece decizia contestată a
fost revizuită în baza art.1 din O.U.G. nr.59/2011 care prevede expres
revizuirea pensiilor de serviciu de către casele teritoriale de pensii, iar în
speţă nu există autoritate de lucru judecat, întrucât decizia contestată a fost
emisă în baza O.U.G. nr.59/2001, cu atât mai mult cu cât Legea nr.119/2010 a
fost declarată constituţională prin decizia nr.871/2010.
Se solicită admiterea recursului,
casarea sentinţei, iar pe fond respingerea contestaţiei ca neîntemeiată.
Examinând actele de la dosar, în
raport cu criticile invocate, Curtea a constatat că recursul este nefondat
pentru cele ce preced.
Într-adevăr, aşa după cum arată
şi recurenta, potrivit dispoziţiilor art.1 din O.U.G. nr.59/2011 „pensiile
prevăzute la art.1 lit.c)-h) din Legea nr.119/2010 privind stabilirea unor
măsuri în domeniul pensiilor, care au făcut obiectul recalculării conform
prevederilor aceleiaşi legi, se revizuiesc, din oficiu, de către casele
teritoriale de pensii în evidenţa cărora se află dosarele de pensie, prin
emiterea unor decizii de revizuire, în termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă”.
În baza acestui text de lege,
intimata-recurentă a procedat la revizuirea pensiei contestatoarei, care a
făcut obiectul recalculării în baza dispoziţiilor Legii nr.119/2010.
Anterior însă,
intimata-contestatoare a supus controlului judecătoresc şi decizia de
recalculare a pensiei nr.71568/17.08.2010 emisă în baza Legii nr.119/2010 şi a
H.G. nr.737/2010, ambele coroborate cu dispoziţiile Legii nr.19/2000, iar prin
sentinţa civilă nr.977/10 decembrie 2010 pronunţată de Tribunalul Vâlcea,
irevocabilă prin decizia civilă nr.597/R-CA/31.03.2011 pronunţată de Curtea de
Apel Piteşti s-a anulat această decizie şi s-a dispus menţinerea în plată a
deciziei cu acelaşi număr din data de 23.03.2010, prin care contestatoarei i se
stabilise o pensie de serviciu în cuantum de
2693 lei.
Contrar susţinerilor recurentei,
aşa după cum bine a reţinut şi instanţa de fond, prin sentinţa civilă nr.977/10
decembrie 2010, intrată în puterea lucrului judecat, s-a stabilit irevocabil că operaţiunea
juridică de recalculare a pensiei de serviciu de care a beneficiat contestatoarea
este contrară art.1 din Protocolul nr.1 al Convenţiei, care se aplică prioritar
în raport de Legea nr.119/2010, iar contestatoarea este îndreptăţită să i se
plătească şi în viitor pensia de serviciu stabilită iniţial, aceasta fiind un
drept câştigat.
Nu s-a invocat în cauză excepţia
absolută şi peremptorie ce rezultă din dispoziţiile art.1201 Cod civil, ci
prezumţia legală ce rezultă din puterea ce legea o acordă autorităţii de lucru
judecat, în acest sens fiind dispoziţiile art.1200 pct.4 Cod civil.
Pe de altă parte, potrivit
art.1202 alin.2 Cod civil, „nicio dovadă contrară nu este primită împotriva
prezumţiei legale”, faţă de caracterul absolut al acesteia.
Aceasta înseamnă, că drepturile
recunoscute unei părţi printr-o hotărâre definitivă nu pot fi contrazise
printr-o altă hotărâre, ulterioară, pronunţată într-un alt proces.
În acest sens s-a pronunţat şi
instanţa supremă prin mai multe decizii (decizia civilă nr.5834/19.09.2007,
decizia civilă nr.995/4.02.2009), iar Curtea Europeană a Drepturilor Omului, în
jurisprudenţa sa, a decis că nu se poate concepe ca o hotărâre să îşi piardă
puterea lucrului judecat atunci când se schimbă cadrul legal, doar pentru
motivul că între timp s-a schimbat acest cadru (G.P. şi R.D. vs. I.
nr.28160/1995 şi nr.28382/1995).
În cauza dedusă judecăţii, s-a
statuat, cu putere de lucru judecat că intimata contestatoare, potrivit legii
speciale are vocaţie la pensia de
serviciu şi că este nelegală măsura recalculării pensiei prin utilizarea altor
criterii prevăzute de Legea nr.119/2010 şi Legea nr.19/2000, astfel că, nu este
posibilă revizuirea pensiei în baza O.U.G. nr.59/2011, prin care s-a adoptat
practic aceeaşi măsură de recalculare.
De altfel, O.U.G. nr.59/2011 nu
face altceva decât să interpreteze dispoziţiile Legii nr.119/2010, aşa după cum
se arată chiar în cuprinsul expunerii de motive a acestui act normativ. Este
acelaşi act normativ, prin care au fost desfiinţate pensiile de serviciu
stabilite prin legea specială, numai că în Legea nr.119/2010 s-a folosit termenul
de recalculare, iar prin O.U.G. nr.59/2011 termenul de revizuire, finalitatea
fiind însă aceeaşi, în sensul că prin O.U.G. nr.59/2011 de revizuire s-a
revenit la pensia recalculată potrivit Legii nr.119/2010.
Referitor la critica ce vizează
constituţionalitatea dispoziţiilor Legii nr.119/2010, aşa după cum s-a arătat
anterior, în cauza ce a format obiectul dosarului nr.3341/90/2010 al
Tribunalului Vâlcea s-a analizat dreptul contestatoarei la pensia de serviciu
stabilită prin decizia nr.71568/23.03.2010 şi legalitatea recalculării acestei
pensii ca pensie de asigurări sociale în baza Legii nr.119/2010, aşa încât cele
statuate în acea cauză au intrat în puterea lucrului judecat şi nu mai pot fi
contrazise în prezentul dosar în care, prin decizia contestată, folosindu-se
termenul de revizuire, s-a revenit la pensia de serviciu stabilită prin legea
specială şi s-au încălcat efectele unei hotărâri judecătoreşti irevocabile.
Pentru toate aceste considerente, constatându-se că
sunt nefondate criticile invocate, în baza art.312 alin.1 Cod procedură civilă
s-a dispus respingerea recursului.