Procedura insolventei.
Contestatie împotriva raportului asupra fondurilor obtinute şi a planului de
distributie. Constituirea unui depozit colateral în vederea garantării
creditului.
Art.121 pct.2 şi art.123
pct.7 din Legea nr.85/2006
Art.4 alin.6 lit.c din Legea
nr.85/2006
Art.73 alin.5 din Hotărârea
nr.3/2007
După cum rezultă din tabelul
definitiv consolidat al obligatiilor debitoarei, în faliment, creditoarea a
fost înscrisă cu o creantă de 2.133.218,54 lei la rangul de prioritate prevăzut
de art.121 pct.2 (creantele creditorilor garantati, cuprinzând tot capitalul,
dobânzile, majorările şi penalitătile de orice fel, precum şi cheltuielile,
pentru creantele născute înainte de deschiderea procedurii) şi art.123 pct.7
(creantele reprezentând credite bancare, cu cheltuielile şi dobânzile aferente)
din Legea nr.85/2006.
Referitor la aplicarea
onorariului variabil de 10% şi a procentului de 2% datorat către UNPIR asupra
sumei de 257.322,56 lei (echivalentul a 60.000 euro), se constată că transferul
sumei în contul unic de lichidare nu poate fi asimilat unei încasări/recuperări
de sume care să justifice remunerarea lichidatorului cu cota variabilă a
onorariului său şi, totodată, aplicarea cotei de 2% pentru UNPIR, conform art.4
alin.6 lit.c din Legea nr.85/2006.
Cu privire la plata
consumabilelor şi a combustibilului, art.4 din Legea nr.85/2006 prevede că „(1)
Toate cheltuielile aferente procedurii instituite prin prezenta lege, inclusiv
cele privind notificarea, convocarea şi comunicarea actelor de procedură
efectuate de administratorul judiciar şi/sau de lichidator, vor fi suportate
din averea debitorului.
(9) Sumele mentionate la alin.1
vor fi considerate cheltuieli de lichidare în conformitate cu art.121 şi art.123
pct.1 şi vor fi plătite în momentul existentei disponibilului în contul
debitorului.”
Decizia civilă nr.
141/06.02.2013 Dosar nr. 3935/118/2010/a1
Prin cererea formulată la
data de 03.02.2012 şi înregistrată pe rolul Tribunalului Constanta sub
nr.3935/118/2010/a1, creditoarea Banca I.R. S. a formulat contestatie la
raportul asupra fondurilor obtinute şi la planul de distributie nr.1 întocmite
de lichidatorul judiciar al debitoarei SC D.I. SRL – D. t Co SPRL.
În motivarea contestatiei,
creditoarea a arătat că, anterior deschiderii procedurii fată de debitoarea SC
D.I. SRL, aceasta a garantat, prin contractul de garantie reală mobiliară,
datoriile decurgând din contractul de credit încheiat cu SC
T.C. SRL. În consecintă, a
fost constituit depozitul colateral în sumă de 60.000 euro, constituit la Banca
I.R. S. ca garantie la creditul mentionat.
La data de 26.08.2010, prin
adresa nr.3572, lichidatorul judiciar a solicitat transferarea tuturor sumelor
privind pe debitoare în contul unic de lichidare. Creditoarea a dat curs
solicitării, iar suma a fost transferată la PB. – Sucursala Constanta,
constituinduse un depozit cu suma de 60.000 euro, care a generat dobânzi în
cuantum de 25.598,70 lei.
În ceea ce priveşte planul de
distributie, în opinia contestatoarei, suma ce a constituit garantie nu poate
fi calificată ca recuperări de sume. În aceste conditii, în mod nelegal
lichidatorul judiciar a retinut din această sumă cheltuieli de procedură în
cuantum de 63.776,86 lei şi a conservat suma de 39.144, 40 lei, distribuind
către creditorul garantat numai suma de 180.000 lei.
În drept, sau invocat
dispozitiile art.19, 23, 121 şi 122 din Legea nr.85/2006.
Prin sentinta civilă nr.1278/02.04.2012,
judecătorul sindic a admis în parte contestatia la raportul şi planul de
distribuire a sumelor realizate în urma lichidării şi a dispus refacerea
raportului şi a planului de distributie nr.1 în sensul că suma de 80.582,07
lei, prevăzută ca plată pentru 41.437,67 lei – cheltuieli de procedură şi
39.144, 40 lei – sumă conservată să fie distribuită creditoarei Banca I.R. S..
Pentru a pronunta această
hotărâre, judecătorul sindic a retinut că singura sumă de bani ce a constituit
obiectul planului de distributie nr.1 a fost cea care a reprezentant garantia
creditoarei contestatoare şi dobânda acumulată la această sumă.
O primă problemă care se pune
în prezenta contestatie este dacă transferul acestei sume în contul averii
debitoarei poate fi calificat ca o recuperare a unei sume de bani în cadrul
procedurii, în raport de care lichidatorul judiciar are dreptul la încasarea
onorariului variabil.
A doua problemă este legată
de posibilitatea retinerii din suma respectivă a cheltuielilor de procedură,
altele decât onorariul variabil al lichidatorului judiciar.
Sub primul aspect, instanta a
retinut că onorariul variabil al lichidatorului judiciar este datorat pentru
sumele de bani obtinute din recuperarea creantelor societătii în insolventă de
la debitorii săi sau din fondurile obtinute din vânzarea bunurilor. Nu există
identitate de sens între sumele de bani „încasate” de către debitoare şi sumele
de bani rezultate din recuperarea unor creante. Raportul este de la întreg la
parte, în cadrul sumelor de bani încasate de către debitoare regăsinduse şi
cele încasate prin recuperarea creantelor, însă fără să se confunde cu acestea.
Diferentierea este esentială, întrucât debitoarea poate încasa sume din
activitatea curentă în cadrul perioadei de observatie sau chiar din continuarea
unor contracte în perioada de lichidare, fără ca lichidatorul judiciar să aibă
o contributie în acest sens.
Onorariul trebuie să
reprezinte plata eforturilor depuse de lichidatorul judiciar pentru obtinerea
fondurilor necesare acoperirii creantelor. În acest sens, se acceptă ideea că
onorariul variabil este datorat pentru creantele a căror recuperare prezintă
dificultăti şi este nevoie de demersuri judiciare pentru încasarea lor.
În spetă însă, suma de bani
în discutie a constituit o garantie în favoarea creditoarei contestatoare.
Transferul sumei de bani dintrun cont în altul echivalează cu predarea bunului
adus garantie, simpla „predare” a bunului neputând fi considerată ca o obtinere
de fonduri. Prin analogie, dacă bunul adus garantie era nefungibil (de ex.: un
autoturism) simplul fapt al predării acestui bun nu poate genera fonduri. În
consecintă, onorariul variabil aferent acestei sume nu este datorat
lichidatorului judiciar, nici măcar în ceea ce priveşte dobânda acumulată până
la data distributiei, aceasta fiind doar un accesoriu al sumei principale,
datorată creditorului garantat, în temeiul art.121 alin.1 pct. 2 din Legea
85/2006.
Pentru aceleaşi considerente,
cota de 2% retinută a fi plătită către UNPIR nu este datorată, întrucât suma de
bani distribuită nu intră în categoria fondurilor obtinute în cadrul
procedurii.
De asemenea, în temeiul
art.89 alin.7 din Statutul privind organizarea şi exercitarea profesiei de
practician în insolventă, vor fi excluse din categoria cheltuielilor de
procedură cheltuielile privind plata combustibilului şi a consumabilelor.
În ceea ce priveşte celelalte
cheltuieli de procedură, nu poate fi acceptat punctul de vedere al creditoarei
contestatoare, în sensul că niciun fel de cheltuială nu poate fi oprită din
această sumă, întrucât aceasta nu a generat cheltuieli.
Textul art.121 alin.1 din
Legea 85/2006 nu poate fi interpretat în sensul că toate cheltuielile de
procedură legate de deschiderea procedurii, publicitatea impusă de lege, taxele
poştale sau impozitele aferente, onorariul fix al lichidatorului (acesta este
de altfel prevăzut expres pentru plata cu prioritate de textul art.121) şi
remuneratiile persoanelor angajate, care au contribuit la desfăşurarea
procedurii în urma căreia creditorul a recuperat cel putin o parte din creantă
trebuie să fie puse în seama exclusiv a creditorilor negarantati sau, şi mai
mult, să fie acoperite din fondurile contului special constituit în temeiul
art.4 din Legea 85/2006, o asemenea interpretare fiind contrară spiritului
legii şi total inechitabilă. Desigur, în lumina textului citat, în măsura în
care se poate delimita clar ce parte din cheltuieli au fost făcute exclusiv
pentru bunurile supuse garantiei, doar acestea pot fi plătite din sumele obtinute
din valorificarea unui astfel de bun. Sunt însă cheltuieli care sunt comune
întregii proceduri şi care trebuie plătite cu prioritate, indiferent de natura
sumei distribuită.
În ceea ce priveşte suma de
39.144,40 lei, conservată cu titlu de cheltuieli ulterioare, instanta a
constatat că, întradevăr, sa făcut o greşită aplicare a dispozitiilor art.121
si art.127 alin.4 din Legea 85/2006.
Întrucât cheltuielile de
procedură se distribuie cu prioritate, conform dispozitiilor art.123 pct.1 din
Legea 85/2006, este firesc ca, pentru plata unor cheltuieli ce pot fi
previzionate ca trebuind a fi acoperite în perioada următoare, lichidatorul
judiciar să rezerve sume de bani cu această destinatie.
Totodată însă, legiuitorul a
înteles să acorde o protectie specială creditorului diligent, care şia
constituit garantii asupra bunurilor debitorului pentru recuperarea creantei
sale. Protectia este urmarea firească a caracterului concursual al procedurii
de insolventă, raportat la faptul că, dacă acest creditor diligent nu ar fi
nevoit să vină în concurs cu ceilalti creditori în cadrul procedurii de
insolventă, ar putea săşi îndestuleze creanta din executarea garantiei în
procedura de drept comun.
Aşadar, textul art. 121 din
Legea 85/2006 tratează o situatie distinctă, derogatorie de la situatia comună
a valorificării bunurilor debitoarei, normă care trebuie coroborată cu
prevederile art.127 din Legea 85/2006 în situatia bunurilor aduse garantie, în
sensul că, în situatia valorificării acestor categorii de bunuri, nu se pot
previziona sume decât pentru plata cheltuielilor ce vor fi generate în viitor
de acele bunuri.
Împotriva acestei hotărâri,
în termen legal, a formulat recurs D. t CO SPRL lichidator judiciar al SC D.I.
SRL criticândo sub următoarele aspecte:
În ceea ce priveşte
calificarea creantei Băncii I.R. S. – în categoria creantelor garantate, arată
recurentul că Banca I.R. S. a fost înscrisă în tabelul preliminar al
obligatiilor debitoarei cu suma de 60.000 Euro din totalul creantei declarate
de 512.207,26 Euro.
Împotriva măsurii de
înscriere partială a creantei sale, Banca I.R. S. a formulat contestatie, iar
prin Sentinta civilă nr.5083/27.09.2010 pronuntată în dosarul nr.9247/118/2010
contestatia a fost admisă şi sa dispus înregistrarea creditoareicontestatoare
în tabelul obligatiilor debitoarei cu suma de 512.207,26 Euro în echivalentul
în lei la data deschiderii procedurii la cursul BNR, la ordinea de prioritate
prevăzută de art.123 pct.7 din Legea nr.85/2006. Hotărârea a rămas irevocabilă
prin nerecurare.
Prin urmare, în mod greşit
instanta de fond a solutionat contestatia la planul de distributie prin prisma
calificării creantei detinute de Banca I.R. S. ca fiind creantă garantată, în
sensul definit de art.121 pct.2 din Legea nr.85/2006, situatie care demonstrează
că solutia primei instante este în mod evident eronată, în totalitate.
În ceea ce priveşte
înlăturarea onorariul variabil, stabilit în favoarea lichidatorului judiciar,
în cota de 10 % din valoarea fondurilor obtinute.
Prin încheierea nr.300/19.04.2010,
pronuntată în dosarul nr.3935/118/2010, prin care sa dispus deschiderea
procedurii insolventei fată de debitoare a fost desemnat în calitate de
administrator judiciar Societatea D. t Co. S.P.R.L., cu un onorariu de 3.000
lei plus 10 % din valoarea fondurilor obtinute (sume ce nu contin TVA).
Întregirea patrimoniului
debitoarei cu suma de 257.322.56 lei (echivalent a
60.000 euro) a fost
rezultatul demersurilor administratorului judiciar.
Astfel cum sa arătat în fata
primei instante, anterior deschiderii procedurii Banca I.R. S. a început
procedura de executare silită, prin intermediul BEJ O.S., în cadrul dosarului
de executare nr.496/2009, fiind indisponibilizată prin poprire suma de 60.000
euro.
Însă, ca efect al deschiderii
procedurii insolventei, potrivit dispozitiilor art. 36 din legea insolventei,
executarea silită a fost suspendată de drept.
În exercitarea atributiilor
sale, administratorul judiciar a efectuat demersurile necesare pentru
întregirea patrimoniului debitoarei cu această sumă, sens în care au fost
efectuate operatiunile necesare încasării sumei în contul unic de lichidare şi
păstrarea acesteia întrun cont special de depozit care să genereze dobânzi.
Concluzionând, sub acest prim
aspect, dreptul practicianului in insolventă la onorariul variabil sa născut
în perioada de observatie (19.04.2010 26.09.2011), la momentul încasării sumei
de 257.322.56 lei (echivalent a 60.000 euro) în contul unic de lichidare.
Caracterul irevocabil al
cuantumului onorariului variabil stabilit pentru administratorul judiciar.
Onorariul variabil cuvenit
administratorului judiciar a fost stabilit prin Încheierea nr.300/19.04.2010 rămasă
irevocabilă la valoarea de 10% din fondurile încasate în contul unic de
lichidare.
În aceste conditii, onorariul
variabil al administratorului judiciar este datorat, în măsura în care prin
hotărârea de desemnare a administratorului judiciar şi stabilirea onorariului
fix şi variabil nu se face distinctie asupra sursei de încasare a fondurilor
obtinute în contul unic de lichidare.
În mod eronat instanta a
retinut că onorariul variabil este datorat numai pentru sumele de bani obtinute
din recuperarea creantelor societătii în insolventă de la debitorii săi sau din
fondurile obtinute din vânzarea bunurilor în măsura în care prin hotărârea de
desemnare a administratorului judiciar nu se face această distinctie cu privire
la sursa fondurilor încasate fată de care să se aplice onorariul variabil.
Fată de acest aspect,
solicită recurenta a se observa faptul că drepturile şi obligatiile
practicianului în insolventă sau născut la data desemnării sale, dreptul la
onorariul variabil fiind stabilit, irevocabil, prin hotărârea de deschidere a
procedurii insolventei şi desemnarea în calitate de administrator judiciar.
În privinta atributiilor
practicianului în insolventă, acestea sunt prevăzute în art. 20 din legea
insolventei şi nu sunt limitate la demersurile de recuperare a creantelor
societătii în insolventă de la debitorii săi şi de valorificare a bunurilor,
singurele activităti care săi permită încasarea onorariului variabil.
Pe de altă parte, precizează
recurenta că valorificarea bunurilor debitoarei în perioada de
observatie/reorganizare este restrictionată, în limitele prevăzute de legea
insolventei.
Mai mult chiar, potrivit
art.49 alin.1 din legea insolventei, ,,Pe perioada de observatie, debitorul va
putea să continue desfăşurarea activitătilor curente şi poate efectua plăti
către creditorii cunoscuti, care se încadrează în conditiile obişnuite de
exercitare a activitătii curente, după cum urmează:
a) sub supravegherea
administratorului judiciar, dacă debitorul a făcut o cerere de reorganizare, în
sensul art. 28 alin. (1) lit. h), şi nu ia fost ridicat dreptul de
administrare;
b) sub conducerea
administratorului judiciar, dacă debitorului i sa ridicat dreptul de
administrare.
Cu privire la onorariul
stabilit pentru perioada de faliment, arată recurenta că prin Sentinta civilă
nr.5266 din data de 26.09.2010 pronuntată de judecătorul sindic sa dispus
intrarea în faliment a debitoarei şi a fost desemnat în calitate de lichidator
D. t CO SPRL, cu un onorariu de 3.000 lei plus 10% din valoarea fondurilor
obtinute în cadrul procedurii, prin vânzarea bunurilor şi recuperarea
creantelor.
În conditiile în care onorariul
variabil cuvenit administratorului judiciar nu a fost achitat acestuia,
lichidatorului judiciar are îndatorirea să efectueze plata acestuia ca
obligatie născută după deschiderea procedurii şi integrată în categoria
cheltuielilor de procedură.
Având în vedere faptul că
suma de 257.322.56 lei a fost încasată în contul unic de lichidare ca urmare a
actiunilor întreprinse de practicianul în insolventă, fiind o componentă a
averii debitoarei, care a fost identificată în cadrul inventarierii bunurilor
ca disponibilităti băneşti aceasta reprezintă în mod cert sumă încasată /
recuperată în cadrul procedurii, destinată a face obiect al distribuirii de
fonduri conform dispozitiilor legii insolventei.
Concluzionând, recurenta
solicită a se constatata că, în mod vădit eronat, instanta de fond a dispus
înlăturarea de la distribuire a onorariul variabil, stabilit în favoarea
administratorului judiciar, încălcând dreptul acestuia la onorariul stabilit
printro hotărâre judecătorească irevocabilă.
În ceea ce priveşte
înlăturarea procentului de 2 % datorat către U.N.P.I.R., arată că, în temeiul
dispozitiilor art. 4 alin. 6 lit c). din legea insolventei, se instituie
obligatia platii către U.N.P.I.R. a sumei reprezentând un procent de 2% din
suma distribuita, astfel: „preluarea a 2,0 % din sumele recuperate in cadrul
procedurilor de insolventa, inclusiv din fondurile obtinute din vânzarea
bunurilor din averea debitorului, suma care va fi inclusa in categoria
cheltuielilor aferente procedurii in sensul alin. (1)."
Având în vedere
considerentele expuse anterior, apreciază ca fiind eronata solutia pronuntata
de instanta de fond, în sensul de a înlătura de la distribuire procentul de 2%
datorat către UNPIR.
În ceea ce priveşte
cheltuielile de procedură referitoare la plata consumabilelor şi plata
combustibilului, apreciază recurenta că hotărârea atacată a fost dată cu
interpretarea eronată a prevederilor Legii insolventei nr.85/2006 referitoare
la cheltuielile de procedură şi achitarea acestora din fondurile debitoarei.
Potrivit dispozitiilor art. 4
alin. (l) din Legea 85/2006: "toate cheltuielile aferente procedurii
instituite de legea insolventei, inclusiv cele privind notificarea, convocarea şi
comunicarea actelor de procedură efectuate de administratorul judiciar şi/sau
de lichidator, vor fi suportate din averea debitorului".
Potrivit dispozitiilor art. 4
alin. (9) din lege "sumele mentionate la alin.(l) vor fi considerate
cheltuieli de lichidare în conformitate cu art. 121 şi art. 123 pct.l şi vor fi
plătite în momentul existentei disponibilului în contul debitorului ".
Prin urmare, rezultă în mod
explicit din cuprinsul textului de lege invocat că toate cheltuielile de
procedură, astfel cum sunt reglementate în textul art.121, 123 pct.l din legea
insolventei, vor fi suportate din averea debitorului, iar în lipsa disponibilitătilor
în contul debitorului se va utiliza fondul de lichidare.
Este evident faptul că
Statutul privind organizarea şi exercitarea profesiei de practician în
insolventă, opozabilă şi obligatorie pentru membrii acesteia, nu poate
substitui/înlocui norma legala izvorâtă şi descrisă în textul Legii insolventei
nr.85/2006 referitoare la calificarea cheltuielilor de procedură şi achitarea
acestora din averea debitoarei.
În ceea ce priveşte suma
conservată pentru o distributie ulterioară, întradevăr, prin planul de
distributie nr.1 a fondurilor obtinute din lichidarea debitoarei SC D.I. SRL a
fost conservată suma de 39.144,00 lei în vederea acoperirii cheltuielilor
ulterioare aferente procedurii, sumă ce va constitui "Soldul aflat în
contul de lichidare după prima distribuire" în cadrul următoarei
distribuiri de fonduri.
Apreciază recurenta că în
categoria sumelor provizionate astfel cum sunt definite de art.127 din legea
insolventei nu sunt incluse în mod strict numai sumele pentru plata
cheltuielilor ce vor fi fost generate de bunurile aduse în garantie, ci şi alte
cheltuieli aferente desfăşurării procedurii, în virtutea caracterului de
executare silită colectivă a procedurii insolventei reglementate de legea
85/2006.
A mentine rationamentul
primei instante cu privire la provizionarea strictă a sumelor ce vor fi
generate în viitor de bunurile garantate, ar putea conduce la situatia în care
toate cheltuielile aferente procedurii ce nu au putut fi acoperite din
fondurile obtinute din lichidarea averii debitoarei, cheltuieli efectuate în
beneficiul tuturor creditorilor (cheltuieli comune atât pentru bunurile
garantate, cât şi pentru cele negarantate), să fie suportate numai de către
creditorii chirografari sau, în cazul insuficientei fondurilor, să fie solicitate
a fi plătite din fondul de lichidare.
În mod evident, rationamentul
conduce către o situatie inadmisibilă în cazul debitoarei ce a detinut bunuri
în patrimoniu (bunuri garantate şi bunuri negarantate).
În egală măsură, a mentine
rationamentul primei instante cu privire la provizionarea strictă a sumelor ce
vor fi generate în viitor de bunurile garantate, motivat de calitatea sa de
creditor diligent, care şia constituit garantii, echivalează cu o veritabilă
modificare a caracterului concursual al procedurii insolventei de executare
silită colectivă întro executare silită individuală.
Apreciază recurenta că nu
poate fi admisă sustinerea referitoare la "caracterul special al
prevederilor art.121 din Legea nr.85/2006 fată de dispozitiile art.123 si 127
din aceeaşi lege.", deoarece aceasta este lipsită de substantă de vreme ce
legiuitorul a înteles să acorde protectie creditorului garantat, însă nu 1a
absolvit de obligatia de a suporta şi cheltuielile aferente procedurii
insolventei cu privire la bunul grevat în favoarea sa.
Solicită recurenta a se
observa că nu există nicio prevedere expresă care să duca la absolvirea
creditorului garantat de plata cheltuielilor de procedură aferente bunului
(fondurilor băneşti în spetă) a cărui valoare face obiectul distribuirii, ci
dimpotrivă sunt norme explicite în acest sens.
Concluzionând, având în
vedere considerentele expuse şi analizate prin prisma dispozitiilor legale
incidente în cauză, solicită admiterea recursului şi modificarea în tot a
hotărârii atacate, în principal în sensul respingerii contestatiei formulate
de Banca I.R. S. Agentia Constanta; în subsidiar în sensul refacerii planului
de distribuire prin încadrarea creantei detinute de intimata contestatoare la
ordinea de prioritate prevăzută de art.123 pct.7 din legea insolventei.
Prin întâmpinarea depusă la
dosar, Banca I.R. S. a solicitat respingerea recursului ca nefondat şi
păstrarea ca temeinică şi legală a hotărârii instantei de fond.
În mod corect, instanta de
fond a calificat creanta Băncii ca fiind o creantă garantată, aceasta fiind
înscrisă de însuşi lichidatorul judiciar în tabelul definitiv al creantelor
debitoarei la ordinea de prioritate prevăzută de art.123 pct.7 şi 121 pct.2 din
Legea nr.85/2006.
Dacă lichidatorul judiciar
invocă greşita întocmire a tabelului definitiv, respectiv faptul că în rubrica
"rangul de prioritate" trebuia trecut numai art.123 pct.7, această
sustinere nu poate fi primită, motivat de principiul de drept potrivit cu care
"nimeni nu poate invoca în sustinerea intereselor sale propria sa
culpă".
Analizând cauza sub aspectul
motivelor invocate, Curtea constată că recursul este nefondat.
În ceea ce priveşte creanta
afirmată de Banca I.R. S., se constată, astfel cum rezultă din tabelul
definitiv consolidat al obligatiilor debitoarei SC D.I. SRL, în faliment, că
această creditoare a fost înscrisă cu o creantă de 2.133.218,54 lei la rangul
de prioritate prevăzut de art.121 pct.2 (creantele creditorilor garantati,
cuprinzând tot capitalul, dobânzile, majorările şi penalitătile de orice fel,
precum şi cheltuielile, pentru creantele născute înainte de deschiderea
procedurii) şi art.123 pct.7 (creantele reprezentând credite bancare, cu
cheltuielile şi dobânzile aferente) din Legea nr.85/2006.
Sustinerea recurentei privind
încadrarea greşită a creantei în categoria creantelor garantate nu poate fi
retinută.
Pe de o parte, lichidatorul
judiciar invocă o greşeală proprie în întocmirea tabelului de creantă,
sustinând că acesta nu respectă dispozitiile sentintei civile nr.9247/118/2010
a Tribunalului Constanta, ori, nimeni nu se poate prevala în cauză de propria
turpitudine.
Pe de altă parte, dezlegarea
dată de judecătorul sindic prin hotărârea invocată se limitează la ceea ce a
făcut obiectul judecătii, instanta neputând să se pronunte asupra a ceea ce
creditoarea nu a contestat, făcândui astfel o situatie mai grea.
Astfel, creditoarea Banca
I.R. S. a fost înscrisă în tabelul preliminar al obligatiilor debitoarei cu
suma de 60.000 Euro din totalul creantei declarate de 512.207,26 Euro.
Împotriva măsurii de înscriere partială a creantei sale, Banca I.R.
S. a formulat contestatie,
iar prin Sentinta civilă nr.5083/27.09.2010 pronuntată în dosarul
nr.9247/118/2010 contestatia a fost admisă, dispunânduse înregistrarea creditoareicontestatoare
în tabelul obligatiilor debitoarei cu suma de 512.207,26 Euro în echivalentul
în lei la data deschiderii procedurii la cursul BNR, la ordinea de prioritate
prevăzută de art.123 pct.7 din Legea nr.85/2006.
Prin urmare, ceea ce a făcut obiectul
judecătii a fost întinderea şi natura creantei, iar nu rangul de prioritate,
necontestat de altfel de către creditoare, situatie în care nu se poate sustine
că există o contradictie între modul în care a fost întocmit tabelul de creante
şi sentinta civilă nr.5083/27.09.2010.
Referitor la aplicarea
onorariului variabil de 10% şi a procentului de 2% datorat către UNPIR asupra
sumei de 257.322,56 lei (echivalentul a 60.000 euro), Curtea constată că,
astfel cum a retinut şi prima instantă, transferul sumei în contul unic de
lichidare nu poate fi asimilată unei încasări/recuperări de sume care să
justifice remunerarea lichidatorului cu cota variabilă a onorariului său şi,
totodată, aplicarea cotei de 2% pentru UNPIR, conform art.4 alin.6 lit.c din
Legea nr.85/2006.
Suma respectivă a fost
constituită de debitoarea SC D.I. SRL ca depozit colateral, la dispozitia
băncii creditoare Banca I.R. S., ca garantie în favoarea debitoarei principale
SC T.C. SRL. Suma sa aflat întrun cont al debitoarei, fiind doar
indisponibilizată la dispozitia creditoarei, astfel că mutarea ei în contul
unic de lichidare deschis în temeiul art.4 alin.2 din lege, la cererea
administratorului judiciar, nu poate fi apreciată ca o încasare sau recuperare
a sumei.
Interpretarea dată de
judecătorul sindic privind calificarea sumei mentionate nu este de natură a
nega dreptul recurentei la onorariul în cotă variabilă de 10% stabilit prin
hotărârea de deschidere a procedurii şi mentinut prin hotărârea de intrare în
faliment a debitoarei, ci doar vine să individualizeze sumele asupra cărora se
aplică respectiva cotă procentuală.
Cu privire la plata
consumabilelor şi a combustibilului, art.4 din Legea nr.85/2006 prevede că „(1)
Toate cheltuielile aferente procedurii instituite prin prezenta lege, inclusiv
cele privind notificarea, convocarea şi comunicarea actelor de procedură
efectuate de administratorul judiciar şi/sau de lichidator, vor fi suportate
din averea debitorului.
(9) Sumele mentionate la
alin.1 vor fi considerate cheltuieli de lichidare în conformitate cu art.121 şi
art.123 pct.1 şi vor fi plătite în momentul existentei disponibilului în contul
debitorului.”
Cheltuielile de procedură
sunt taxele, timbrele sau orice alte cheltuieli aferente procedurii instituite
prin Legea nr.85/2006, inclusiv cheltuielile necesare pentru conservarea şi
administrarea bunurilor din averea debitorului.
Potrivit art.73 alin.5 din
Hotărârea nr.3/2007 privind aprobarea Statutului de organizare şi functionare
şi a Codului de etică profesională şi disciplină ale Uniunii Nationale a
Practicienilor în Insolventă din România, în vigoare la momentul întocmirii
planului de distributie contestat în cauză, „Nu reprezintă cheltuieli de
procedură, ci sunt cheltuieli proprii ale cabinetului sau ale societătii profesionale
următoarele: cheltuieli de transport, consumabile, abonamente, chirie,
asigurare profesională, cotizatie profesională, întretinere şi reparatii,
cheltuieli indirecte etc.”
Chiar dacă dispozitiile
citate sunt date în reglementarea procedurii de administrare a fondului de
lichidare constituit conform art.4 din Legea nr.85/2006 privind procedura
insolventei, ele sunt aplicabile şi în situatia în care cheltuielile de
procedură se suportă din averea debitoarei, neexistând niciun motiv de aplicare
a unui tratament juridic diferit în cele două situatii.
Mai mult, conform art.13 lit.
a din Statut, membrii Uniunii au obligatia să respecte actele normative care
reglementează activitatea de practician în insolventă, precum şi hotărârile şi
deciziile Uniunii, aşa încât recurenta nu poate invoca inaplicabilitatea în
cauză a dispozitiilor normative din Statut.
În ceea ce priveşte suma de
39.144,00 lei conservată pentru o distributie ulterioară, Curtea constată că
recurentul nu a justificat provizionarea acestei sume fată de disp. art.127
pct.4 din Legea nr.85/2006, care prevăd că vor fi provizionate, cu ocazia
distribuirilor partiale, rezervele destinate să acopere cheltuielile viitoare
ale averii debitorului.
Pentru considerentele expuse,
apreciind că motivele invocate de recurent sunt nefondate, urmează a respinge
recursul ca atare, în baza art.312 alin.1 Cod procedură civilă.
|