Pensionar militar. Decizie de
reducere a pensiei în temeiul Legii nr. 119/2010. Analizarea raportului de proproţionalitate
dintre scopul urmărit şi mijloacele de realizare
Curtea de Apel Cluj, Secţia Ia civilă, decizia nr. 2396
din 14 mai 2012
În urma deliberării, reţine
că prin cererea înregistrată sub nr. de mai sus, reclamantul M.S. în
contradictoriu cu pârâţii CASA SECTORIALA DE PENSII A MINISTERULUI APARARII
NATIONALE si MINISTERUL APARARII NATIONALE, a solicitat anularea Deciziei nr.
91686/31.12.2010 privind recalcularea pensiei de serviciu si restabilirea
situaţiei anterioare acesteia în sensul repunerii în drepturile legal dobândite
prin Decizia nr. 0198099/02.08.2008 si restituirea sumelor reţinute.
La data de 26.01.2012, prin
sentinţa civilă nr. 824/2012, pronunţată de Tribunalul Cluj, sa admis acţiunea
formulata de reclamantul M.S., în contradictoriu cu pârâţii CASA SECTORIALĂ DE
PENSII A MINISTERULUI APĂRARII NAŢIONALE si MINISTERUL APARARII NATIONALE.
Sa constatat nulitatea
Deciziei nr.91686/31.12.2010 emisa de Direcţia financiarcontabila din cadrul
Ministerului Apărării Naţionale si sa dispus repunerea părţilor in situaţia
anterioara emiterii acestei decizii.
Au fost obligaţi pârâţii, in
solidar, la plata către reclamant a sumei de 400 lei cu titlu de cheltuieli de
judecata.
Pentru a hotărî astfel, prima
instanţă a reţinut că prin Decizia nr. 91686/31.12.2010, emisă în baza Legii
nr. 119/2010 si art. 14 alin.1 din HG nr. 735/2010, sa stabilit în favoarea
reclamantului o pensie în cuantum de 2079 lei .
Sa apreciat că această
decizie este lovită de nulitate absolută având în vedere că a fost emisă în
baza art. 14 alin.1 din HG nr. 735/2010 care la data emiterii deciziei era
suspendată.
De asemenea, sa mai reţinut
că sunt întemeiate argumentele reclamantului referitoare la încălcarea art. 1
din protocolul 1 la CEDO şi a principiului nediscriminării.
Potrivit dispoziţiilor art.
274 Cod de procedură civilă pârâţii au fost obligaţi în solidar la plata
cheltuielilor de judecată în cuantum de 400 lei.
În termen legal, au declarat
recurs pârâţii Ministerul Apărării Naţionale şi Casa Sectorială de Pensii a
Ministerului Apărării Naţionale.
În motivarea recursului, sa
invocat că reclamantului i sa păstrat în plată, conform OUG nr.1/2010
cuantumul pensiei militare de stat, nefiind posibilă prin urmare, repunerea
părţilor în situaţia anterioară, subsecvent măsurii de anulare a deciziei
atacate.
În baza aceluiaşi act
normativ reclamantului ia fost emisă o decizie de revizuire a pensiei cu
luarea în considerare a veniturilor efectiv realizate, astfel încât decizia de
recalculare a pensiei a rămas fără obiect.
La momentul emiterii deciziei
de recalculare HG nr.735/2010 nu era suspendată de către guvern, recurenţii
având obligaţia respectării sale.
Nu sunt incidente normele
Legii nr.263/2010, reţinute de prima instanţă ca fiind încălcate, deoarece
decizia de recalculare a fost emisă în baza Legii nr.119/2010, care face
trimitere la Legea nr.19/2000.
Nu este posibilă repunerea
părţilor în situaţia anterioară deoarece Legea nr.164/2001 şi Legea nr.19/2000
erau abrogate de la data pronunţării hotărârii.
Principiul proporţionalităţii
nu a fost încălcat.
Prin întâmpinarea formulată,
reclamantul M.S. sa opus admiterii recursului.
În probaţiune sau depus
înscrisuri.
Recursul este parţial fondat.
Prin art.1 lit. b din Legea
nr. 119/2010, privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, pensiile
militare de stat au devenit pensii în înţelesul Legii nr.19/2000, calculate pe
baza veniturilor realizate.
În aplicarea acestui act
normativ, Ministerul Apărării Naţionale a emis în luna decembrie 2010 decizia
contestată prin care, începând cu data de 1 ianuarie 2011, sa stabilit în
favoarea reclamantului pensia de asigurări sociale, care înlocuia pensia
militară de stat stabilită în temeiul Legii nr. 164/2001.
Curtea constată că nu este
incidentă soluţia respingerii acţiunii ca rămasă fără obiect în raport de
păstrarea temporară în plată a pensiei militare de stat în baza OUG nr. 1/2011.
Deşi prezentul litigiu este generat de nemulţumirea reclamantului privitor la
noul cuantum al pensiei, acest cuantum este însă rezultatul procesului de
recalculare efectuat în baza Legii nr. 119/2010. Prin urmare, ceea ce contestă,
în primul rând, reclamantul este „recalcularea” drepturilor de pensie,
respectiv trecerea de la pensia militară de stat, stabilită potrivit unor
criterii care nu au în vedere principiul contributivităţii, la o pensie care se
grefează pe un alt mod şi bază de calcul.
În analiza pe fond a
prezentului recurs, Curtea de Apel va reţine următoarele repere cu caracter
obligatoriu, stabilite prin decizii ale Curţii Constituţionale, ale Înaltei
Curţi de Casaţie şi Justiţie şi ale Curţii Europene a Drepturilor Omului:
În ceea ce priveşte controlul
de constituţionalitate al Legii nr.119/2010, exercitat în temeiul art.146 lit.
a din Constituţie, prin Decizia nr. 871 din 25 iunie 2010, Curtea
Constituţională a statuat că prevederile art. 15 şi 12 din Legea nr. 119/2010
sunt constituţionale, în raport cu dispoziţiile constituţionale ale art. 15
alin. (2) neretroactivitatea legii, art. 16 egalitatea în drepturi, art. 44 dreptul
de proprietate privată, art. 47 alin. (1) nivelul de trai şi dreptul la
pensie, art. 53 restrângerea exerciţiului unor drepturi, art. 135 alin. (2)
lit. f) privind obligaţia statului de a asigura crearea condiţiilor necesare
pentru creşterea calităţii vieţii.
Curtea Constituţională a
pronunţat şi Decizia nr. 873 din 25 iunie 2010 prin care sa constatat
constituţionalitatea dispoziţiilor art. 1 lit. a), b), d)i) şi art. 212 din
Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor; sa
analizat din nou legea criticată pe temeiul neretroactivităţii, dar şi în baza
art. 20 din Constituţie raportat la art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la
Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale
(dreptul la respectarea "bunurilor") şi art. 53 (restrângerea
exerciţiului unor drepturi), critici care au fost înlăturate.
Această orientare a instanţei
constituţionale a fost exprimată şi cu ocazia soluţionării unor excepţii de
neconstituţionalitate în cauze generate de aplicarea Legii nr.119/2010 ex.
Decizia nr.1579/13.12.2011.
În ceea ce priveşte recursul
în interesul legii referitor la aplicarea Legii nr.119/2010, Înalta Curte de
Casaţie şi Justiţie prin Decizia nr. 29/12.12.2011 (aplicabilă pentru
identitate de raţiune şi în cazul recalculării pensiilor militare de stat, aşa
cum rezultă în mod expres din considerentele deciziei) a concluzionat, pe baza
aspectelor analizate de către Curtea Constituţională prin Deciziile nr. 871 şi
nr. 873/2010 cu privire la neretroactivitatea legii şi la discriminare,
reţinând următoarele:
„(…)Instanţele judecătoreşti
nu erau în drept să facă aprecieri asupra unor critici de
neconstituţionalitate, sub aspectul respectării principiului neretroactivităţii
legii, formulate de părţile din litigiile deduse judecăţii şi care au fost
soluţionate diferit.
Instanţele de drept comun ar
fi fost îndrituite la o evaluare separată a chestiunii retroactivităţii legii
numai în cazul în care această analiză se impunea în mod distinct, din
perspectiva Convenţiei europene a drepturilor omului, altfel decât în contextul
"ingerinţei" în analiza de convenţionalitate în baza art. 1 din
Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale.
Însă, în jurisprudenţa Curţii
Europene o problemă de retroactivitate a legii este ataşată, de regulă, unei
plângeri ţinând de dreptul la un proces echitabil în temeiul art. 6 alin. (1)
din Convenţie (ca de exemplu în Cauza Maggio ş.a. împotriva Italiei din 31 mai
2011), premisă care, în contestaţiile formulate împotriva deciziilor de
recalculare a pensiilor speciale în baza Legii nr. 119/2010, nu era
îndeplinită, întrucât în cursul judecării acestor plângeri nu a intervenit
intempestiv un alt act normativ care să afecteze în mod decisiv soarta
procesului; pe de altă parte, neretroactivitatea Legii nr. 119/2010 în raport
cu legile prin care aceste pensii speciale au fost stabilite iniţial (conform
statutelor profesionale ale categoriilor de persoane vizate) a fost deja constatată
prin deciziile Curţii Constituţionale anterior menţionate, instanţa
constituţională fiind unica autoritate de jurisdicţie constituţională în
România, potrivit art. 1 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, republicată.
În mod similar, nici
referitor la discriminare instanţele de drept comun nu puteau face reevaluări
în temeiul art. 16 din Constituţie, iar perspectiva analizei în baza art. 14
coroborat cu art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale ar fi presupus stabilirea
premisei că standardul european este superior standardului constituţional, ceea
ce nu poate fi reţinut, faţă de împrejurarea că, dintre categoriile de
pensionari cu pensii speciale, doar magistraţii au fost exceptaţi în urma
constatării neconstituţionalităţii prevederilor art. 1 lit. c) din Legea nr.
119/2010 (în forma supusă controlului exercitat de Curtea Constituţională pe
calea obiecţiei de neconstituţionalitate), în raport cu art. 124 alin. (3) şi
art. 132 alin. (1) din Constituţie, iar nu prin afirmarea şi asumarea ab initio
a intenţiei legiuitorului de a excepta prin legea nouă această categorie de la
măsura recalculării pensiei speciale.
În plus, în temeiul
Convenţiei pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale
(art. 14 coroborat cu art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional), numai o susţinere
de tratament inegal, fără o justificare obiectivă şi rezonabilă, între persoane
aflate în cadrul aceleiaşi categorii de beneficiari de pensii speciale (cuprinse
în cadrul unei scheme profesionale identice la momentul stabilirii pensiei de
serviciu, deci aflate în situaţii analoage) ar fi fost una care ar fi permis
instanţelor o analiză care să nu se suprapună celei a Curţii
Constituţionale.(…)”
De asemenea, Înalta Curte de
Casaţie şi Justiţie a efectuat o analiză de compatibilitate cu art.1 din
Protocolul nr.1, adiţional la Convenţie.
„(…)În ce priveşte existenţa
unui "bun" sau "interes patrimonial", în sensul autonom al
art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor
omului şi a libertăţilor fundamentale, în mod unanim instanţele au constatat că
aceasta se verifică în patrimoniul reclamanţilor care, înainte de adoptarea
Legii nr. 119/2010 şi a recalculării pensiilor speciale pe care aplicarea
acesteia a presupuso, se puteau prevala de garanţiile oferite de art. 1 din
Protocol nr. 1 adiţional la Convenţie.
Ca situaţie premisă comună în
acest segment al pensiilor speciale, pensiile de serviciu au fost stabilite şi
recunoscute de legiuitorul român pentru anumite categorii socioprofesionale,
enumerate în art. 1 din Legea nr. 119/2010, acestea fiind compuse dintro parte
contributivă (identică celei calculate în baza sistemului public de asigurări
sociale de drept comun în reglementarea Legii nr. 19/2000, în prezent abrogată
şi înlocuită cu Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice),
ce se suportă din bugetul asigurărilor sociale de stat, şi
o parte necontributivă, care
se achita de la bugetul de stat.
Aşa cum sa stabilit prin
Decizia nr. 20 din 2 februarie 2000 a Curţii Constituţionale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 72 din 18 februarie 2000, aceste
pensii speciale au fost concepute de legiuitor nu cu titlu de privilegiu, ci au
fost justificate în mod obiectiv şi constituiau o compensaţie parţială a
inconvenientelor ce au rezultat din rigoarea statutelor speciale cărora trebuie
să li se supună fiecare dintre categoriile socioprofesionale avute în vedere de
acestea: militari, poliţişti, funcţionari publici cu statut special, personal
auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe
lângă acestea, personal diplomatic şi consular, funcţionari parlamentari,
senatori şi deputaţi, personal aeronautic civil navigant profesionist din
aviaţia civilă, personalul Curţii de Conturi.
Acelaşi legiuitor, în anul
2010, în scopul reformării sistemului de pensii, pentru reechilibrarea
acestuia, în vederea eliminării inechităţilor din sistem şi având în vedere
situaţia de criză economică şi financiară cu care se confruntă statul (deci,
atât bugetul de stat, cât şi bugetul asigurărilor sociale de stat), a prevăzut
recalcularea pensiilor speciale, stabilind că acestea devin pensii în înţelesul
Legii nr. 19/2000.
Aplicarea acestui act
normativ (Legea nr. 119/2010) a avut ca efect imediat reducerea cuantumului
sumelor aflate în plată cu titlu de pensii de serviciu, emiterea unor decizii
de recalculare cuprinzând noul cuantum, plătibil în viitor, situaţie în care
cei vizaţi au promovat cereri în justiţie prin care au solicitat anularea
acestor decizii de recalculare şi menţinerea în plată a deciziilor în cuantumul
anterior, pentru motivul încălcării dreptului lor de proprietate, astfel cum
este ocrotit în sistemul Convenţiei europene a drepturilor omului prin art. 1
din Primul Protocol adiţional.
Ca atare, jurisdicţiile
naţionale au analizat plângerile formulate în raport cu prevederile art. 1 din
Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale (sau art. 14 din Convenţie coroborat cu art. 1 din
Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţie).
În mod corect instanţele au
constatat că pensiile de serviciu, stabilite în temeiul actelor normative
speciale în baza cărora cei vizaţi le încasau, reprezintă un "interes
patrimonial" ce intră în sfera de protecţie a art. 1 din Protocolul nr. 1
adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale, atât sub aspectul părţii contributive (partea achitată de la bugetul
asigurărilor sociale de stat), cât şi sub aspectul părţii necontributive (care
se suporta de la bugetul de stat). În acest sens, Înalta Curte are în vedere
jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului în Cauza Stec ş.a. împotriva
Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord din 12 aprilie 2006, Cauza
Rasmussen împotriva Poloniei din 28 aprilie 2009 (§ 71), Cauza Kjartan
Asmundsson împotriva Islandei din 12 octombrie 2004 (§ 39) etc.
Totodată, instanţele de
judecată au apreciat unanim că, întrucât prin adoptarea şi aplicarea
dispoziţiilor Legii nr. 119/2010 pensiile speciale au devenit pensii în
înţelesul Legii nr. 19/2000, iar titularii de pensii speciale au devenit
titulari de pensii de asigurări sociale de stat, cu consecinţa diminuării
cuantumului pensiei până la limita corespunzătoare unui beneficiu contributiv,
statul suprimând achitarea părţii necontributive (suportată până atunci de la
bugetul de stat), această lege reprezintă o "ingerinţă" din
perspectiva respectării dreptului de proprietate al reclamanţilor, în raport cu
art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor
omului şi a libertăţilor fundamentale. Sub acest aspect este avută în vedere
jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului în Cauza Rasmussen împotriva
Poloniei din 28 aprilie 2009 (§ 71), Cauza Aizpurua Ortiz ş.a. împotriva
Spaniei din 2 februarie 2010 (§ 48), Cauza Kjartan Asmundssen împotriva
Islandei din 12 octombrie 2004 (§ 39 şi 40).
Pentru ca ingerinţa să nu
conducă la încălcarea art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţia pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, ea trebuie să fie
legală, să urmărească un scop legitim şi să respecte un rezonabil raport de
proporţionalitate între mijloacele utilizate şi scopul urmărit a fi realizat.
Din perspectiva acestor
condiţii, Înalta Curte constată că în mod unanim instanţele au reţinut că
ingerinţa este legală, întrucât este reglementată de Legea nr. 119/2010, şi
urmăreşte un "scop legitim", de utilitate publică, în deplină
concordanţă cu jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului (de exemplu,
Cauza Wieczorek împotriva Poloniei din 8 decembrie 2009, § 59), constând în
necesitatea reformării sistemului de pensii, reechilibrarea sa, eliminarea inechităţilor
existente în sistem şi, nu în ultimul rând, situaţia de criză economică şi
financiară cu care se confruntă statul, deci atât bugetul de stat, cât şi cel
de asigurări sociale.
Înalta Curte constată însă că
analiza cerinţei privind existenţa "raportului rezonabil de
proporţionalitate" a fost sursa practicii neunitare ce a condus la
iniţierea prezentului recurs în interesul legii, întrucât instanţele nu au
aplicat testul justului echilibru în funcţie de circumstanţele concrete ale
fiecărei cauze; pe de altă parte, nici "ingerinţa" nu a fost
analizată în toate cazurile din perspectiva "dreptului la respectarea
bunurilor" (regula generală şi, totodată, prima normă din art. 1 din
Protocolul nr. 1), ci precum o încălcare de tipul "privării de proprietate"
(cea dea doua normă din acelaşi text).
Astfel, prin recalcularea
pensiilor speciale, cei vizaţi şiau văzut limitat dreptul cu sume diferite
care se încadrează procentual între 30% şi 80%, uneori chiar mai mult, ca efect
al suprimării beneficiului ce reprezenta suplimentul acordat de la bugetul de
stat (deci, cu partea necontributivă) care a variat de la o categorie
profesională la alta, iar în cadrul aceleiaşi categorii, de la o persoană la
alta, potrivit condiţiilor prevăzute de legea ce definea fiecare statut
profesional în parte şi calificarea fiecărui beneficiar pentru obţinerea
pensiei speciale; din analiza jurisprudenţei ataşate recursului în interesul
legii se constată însă că instanţele judecătoreşti nu au stabilit în mod
riguros, în concret, acest element ce reprezintă o circumstanţă importantă în
identificarea premiselor de analiză a raportului de proporţionalitate, fiind
util a se observa proporţia reducerii beneficiului social în discuţie pentru
reclamantul cauzei, iar nu indicarea unei marje generale a diminuării pensiilor
speciale pentru toate categoriile de persoane vizate de Legea nr. 119/2010.
Or, instanţa europeană
însăşi, în aplicarea acestui test de proporţionalitate, analizează situaţia
reclamantului din fiecare cauză, determină anumite circumstanţe particulare în
plângerile pe care le soluţionează, se raportează în mod necesar la situaţia de
fapt pe care ea însăşi a reţinuto în legătură cu respectiva plângere şi, numai
pe baza acestui ansamblu de constatări, conchide asupra raportului de
proporţionalitate, fără a stabili vreodată o concluzie cu caracter general,
chiar referitoare la o anumită categorie vizată de "ingerinţă", în
afara statutului de "victimă" (dacă se au în vedere cauzele cu mai
mulţi reclamanţi de exemplu, Aizpurua Ortiz ş.a. împotriva Spaniei). Apoi, se
reţine că raportul de proporţionalitate este compromis dacă acel reclamant
suportă o sarcină individuală excesivă, exorbitantă, care excedează marjei de
apreciere a statului în reglementarea aspectelor legate de politica sa socială
(marjă care, în acest domeniu, este una extensivă); asemenea concluzii sunt
stabilite, de exemplu, când reclamantul este lipsit total de respectivul
beneficiu social ori când acestuia iau fost suprimate integral mijloacele de
subzistenţă.
În acelaşi timp, fără a fi
limitative, în ansamblul circumstanţelor obiective de analiză, ar putea fi
avute în vedere criterii precum indemnizaţia socială pentru pensionari
(prevăzută de art. 7 din Legea nr. 118/2010 privind unele măsuri necesare în
vederea restabilirii echilibrului bugetar) ori pensia medie lunară, după cum
vor trebui identificate circumstanţele particulare ale cauzei.
Este esenţial a se constata
că în privinţa fiecărui reclamant în parte a fost depăşit un anumit "prag
de dificultate" pentru ca instanţa europeană însăşi să constate o
încălcare a drepturilor ocrotite de art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la
Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale
(cum se reţine, de exemplu, în Decizia asupra admisibilităţii în Cauza Hasani
împotriva Croaţiei).
Totodată, este necesar a se
preciza că în analiza raportului de proporţionalitate instanţele trebuie să
urmărească raţionamentul Curţii Europene a Drepturilor Omului în plângerile
vizând încălcarea art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţie şi în care
Curtea însăşi a analizat tipuri de "ingerinţe" în dreptul la
respectarea bunurilor prin măsuri legislative adoptate de stat în prestaţiile
de asigurări sociale, iar nu să se recurgă la specia proximă (încălcări ale
art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional, de tipul privării de proprietate) ori la
alte cauze prin care au fost reclamate alte încălcări (chiar perspectiva
analizării discriminării în legătură cu art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional
având alţi parametri de evaluare).
Înalta Curte are în vedere
jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului (Cauza Hasani împotriva
Croaţiei decizie de admisibilitate din 30 septembrie 2010, Cauza Rasmussen
împotriva Poloniei, Cauza Banfield împotriva Regatului Unit al Marii Britanii
şi Irlandei de Nord din 18 octombrie 2005, Cauza Callejas împotriva Spaniei din
18 iunie 2002 decizie asupra admisibilităţii, Cauza Maggio ş.a. împotriva
Italiei din 31 mai 2011, Cauza Moskal împotriva Poloniei din 15 septembrie
2009, Cauza Kjartan Asmundsson împotriva Islandei) în cauze în care statele
contractante au adoptat măsuri legislative prin care au suprimat sau au
limitat, pentru viitor, plata unor pensii speciale sau a altor beneficii
sociale aflate în plată.
În raport cu jurisprudenţa
Curţii Europene a Drepturilor Omului reiese că stabilirea raportului de
proporţionalitate nu este decât o chestiune de apreciere în fiecare cauză în
parte, în funcţie de circumstanţele sale particulare.(…)”
Prin Decizia de
inadmisibilitate din 7 februarie 2012 a Curţii Europene a Drepturilor Omului în
cauzele conexate Ana Maria Frimu, Judita Vilma, Edita Tanko, Marta Molnar şi
Lucia Gheţiu împotriva României sa reţinut că:.
„Curtea a reiterat că, deşi
articolul 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţie garantează plata
prestaţiilor sociale pentru persoanele care au achitat contribuţii la bugetul
asigurărilor sociale, acest lucru nu poate fi interpretat ca oferind dreptul la
acordarea unei pensii întrun cuantum determinat (a se vedea, în special, Skorkiewicz
c. Poloniei, decizia din 1 iunie 1999, nr. 39860/98; decizia Jankovic c.
Croaţiei, nr. 43440/98; decizia Kuna c. Germaniei, nr. 52449/99; Blanco
Callejas c. Spaniei, decizia din 18 iunie 2002, nr. 64100/00, şi Maggio şi
alţii c. Italiei, 31 mai 2011, nr. 46286/09, 52851/08, 53727/08, 54486/08 şi
56001/08, par. 55).
Statele părţi la Convenţie
dispun de o marjă largă de apreciere pentru reglementarea politicii lor
sociale. Curtea a reamintit, în acest sens, dată fiind cunoaşterea directă a
propriei societăţi şi a nevoilor sale, că autorităţile naţionale sunt, în
principiu, cel mai bine plasate pentru a alege mijloacele cele mai adecvate în
atingerea scopului stabilirii unui echilibru între cheltuielile şi veniturile
publice, iar Curtea respectă alegerea lor, cu excepţia cazului în care aceste
mijloace se dovedesc în mod evident lipsite de un temei rezonabil (Jankovic,
citată anterior; Kuna, citată anterior, şi Mihăieş şi Senteş c. României,
decizia din 6 decembrie 2011, nr. 44232 /11 şi 44605/11). În speţă, Curtea a
subliniat că
reforma sistemelor de pensii
a fost fundamentată pe motivele obiective invocate la adoptarea Legii nr.
119/2010, şi anume contextul economic actual şi corectarea inegalităţilor
existente între diferitele sisteme de pensii.
De asemenea, Curtea a luat
act de faptul că pensia datorată reclamantelor, în baza contribuţiilor la
bugetul asigurărilor sociale, plătite de acestea în cursul anilor de serviciu,
nu a fost în niciun fel afectată de reformă şi acestea au pierdut doar
suplimentul la pensie, care era acoperit integral de la bugetul de stat şi care
reprezenta un avantaj de care au beneficiat în calitate de personal auxiliar al
instanţelor.
În această privinţă, Curtea a
considerat că reducerea pensiilor reclamantelor, deşi substanţială, constituia
o modalitate de a integra aceste pensii în regimul general al pensiilor,
prevăzut de Legea nr. 19/2000, pentru a echilibra bugetul şi a corecta
diferenţele existente între sistemele de pensie. Ca şi Curtea Constituţională,
Curtea Europeană a Drepturilor Omului a constatat că aceste motive nu pot fi
considerate drept nerezonabile sau disproporţionate.
De asemenea, Curtea a reţinut
că reforma sistemului de pensii nu a avut un efect retroactiv şi nu a adus
atingere drepturilor la prestaţii sociale, dobândite în temeiul contribuţiilor
la bugetul asigurărilor sociale, achitate în timpul anilor de serviciu.
În ceea ce priveşte diferenţa
de tratament, în raport de alte categorii de pensionari, Curtea a constatat că
o diferenţă este discriminatorie, în sensul art. 14 din Convenţie, în cazul în
care nu are nici o justificare obiectivă şi rezonabilă.
În speţă, Curtea a reţinut
faptul că foştii poliţişti se bucură în continuare de un mod de calcul
favorabil al pensiilor lor, dar acest lucru ţine, de asemenea, de marja de
apreciere a statului. În orice caz, trebuie remarcat faptul că această
diferenţă nu este una lipsită de justificare, iar Curtea Constituţională a
concluzionat că natura profesiei constituie motivul acordării anumitor privilegii.
Având în vedere aceste
considerente, Curtea a considerat că măsurile criticate de reclamante nu leau
determinat pe acestea să suporte o sarcină disproporţionată şi excesivă,
incompatibilă cu dreptul de proprietate şi nu au fost în mod nejustificat
discriminate în comparaţie cu alţi pensionari.”
În raport de aceste dezlegări
şi statuări obligatorii, apreciind că, întrucât raţiunea este aceeaşi, în speţă
sunt aplicabile, mutatis mutandis, inclusiv considerentele CEDO din speţa
invocată mai sus, chiar dacă privesc situaţia unei alte categorii socioprofesionale.
În cazul concret dedus
judecăţii, pentru a se putea analiza raportul de proporţionalitate între scopul
urmărit şi mijloacele de realizare, se impune o analiză a pensiei
reclamantului.
În concret, Curtea de Apel
reţine că reclamantul a avut o pensie militară de stat în cuantum brut de 4025
lei brut, o pensie recalculată în baza Legii nr. 119/2010 de 1638 lei, care a
fost revizuită în temeiul OG nr. 1/2011, ajungând la un cuantum de 3404 lei, superior
pensiei medii pentru limită de vârstă în luna ianuarie 2011 în România, care
este de 860 lei, conform datelor statistice ale Casei Naţionale de Pensii şi
Alte Drepturi de Asigurări Sociale, ceea ce nu poate avea semnificaţia unei
lipsiri totale a mijloacelor de subzistenţă ale reclamantului.
Drept urmare, reţinând şi că
în cauză reclamantul nu a invocat alte criterii care să fie avute în vedere la
stabilirea raportului de proporţionalitate, având în vedere şi Decizia nr.
29/2011 pronunţată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în care se
evidenţiază că în raport de jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului
este necesar să se analizeze situaţia particulară a fiecărui reclamant, Curtea
de Apel apreciază că în raport de probele administrate reclamantul nu suportă o
sarcină individuală excesivă, de natură a aprecia că nu ar fi respectat
raportul de proporţionalitate între mijloacele utilizate şi scopul urmărit.
Nu reprezintă un motiv de
nulitate emiterea deciziei de recalculare după expirarea termenului asumat prin
Legea nr. 119/2010, având în vedere că intenţia legiuitorului de recalculare a
pensiilor militare nu are caracter temporar, respectiv 5 luni de la intrarea în
vigoare a HG nr. 735/2010, act normativ care, de altfel, a fost suspendat şi
abrogat, ceea ce infirmă rolul său de a determina momentul de curgere a acestui
termen.
Chiar şi în măsura în care
ulterior emiterii deciziei de recalculare sa păstrat în plată pensia militară
de stat, acest aspect nu este de natură să înlăture efectul esenţial al noii
legi, constând în trecerea la un nou sistem de stabilire a pensiilor
militarilor pentru viitor. Mai mult, plata drepturilor de pensiei în cuantumul
stabilit anterior recalculării este doar una temporară, fiind limitată în timp
de procesul de revizuire impus prin prevederile OUG nr. 1/2011.
Curtea constată însă că
argumentul reţinut de prima instanţă cu privire la nulitatea deciziei de
recalculare în raport de suspendarea HG nr. 735/2010 este neîntemeiat.
Astfel, deşi prin sentinţa
civilă nr. 338/2010 a Curţii de Apel Cluj sa dispus suspendarea executării HG
nr. 735/21 iulie 2010, temeiul juridic al trecerii de la un sistem de pensie la
altul, de la pensia militară la pensia publică bazată pe Legea nr. 19/2000,
este asigurat de Legea nr. 119/2010, măsura fiind constituţională, legală şi
justificată, aşa cum au arătat Curtea Constituţională a României, Înalta Curte
de Casaţie şi Justiţie şi CEDO în soluţiile menţionate mai sus, iar principiile
modului de calcul a pensiei se regăsesc în Legea nr. 119/2010.
Procesul de recalculare a
pensiei sa realizat în temeiul Legii nr. 119/2010, astfel că nu prezintă
relevanţă faptul că prin hotărâre judecătorească au fost suspendate şi,
ulterior, anulate dispoziţii ale HG nr. 735/2010, act normativ care
reglementează doar metodologia efectivă de calcul a pensiei şi nu pune în
discuţie trecerea la un nou sistem de stabilire a pensiilor militare.
În fine, principiul
egalităţii a fost respectat prin emiterea deciziei de revizuire a pensiei (fila
12 recurs), conform OUG nr. 1/2011, pe baza veniturilor efectiv realizate de
reclamant, care beneficiază, prin urmare, de acelaşi tratament juridic cu
ceilalţi pensionari.
Pentru considerentele expuse
anterior, Curtea de Apel, în temeiul art. 312 alin. 3 raportat la art. 304 pct.
9 Cod procedură civilă, va admite în parte recursul, va modifica în parte
hotărârea în sensul respingerii ca nefondate a acţiunii.
Va fi
menţinută dispoziţia de respingere a excepţiei lipsei de obiect. (Judecător
Daniela Griga) |