Nelegalitate act
administrativ. Reconstituirea dreptului de proprietate privată asupra unor terenuri.
Examinarea în cadrul aceluiaşi proces a legalitătii actelor administrative pe
cale directă şi pe calea indirectă a exceptiei de nelegalitate la cererea
aceleiaşi persoane.
Art.4, art. 7 din Legea nr.
554/2004 Art.15 alin. 2 din Constitutia României
În conformitate cu
dispozitiile art.4 din Legea nr. 554/2004 în vigoare la momentul solutionării
cauzei, „legalitatea unui act administrativ unilateral cu caracter individual,
indiferent de data emiterii acestuia, poate fi cercetată oricând în cadrul unui
proces, pe cale de exceptie, din oficiu sau la cererea părtii interesate.”.
Examinarea în cadrul
aceluiaşi proces, a legalitătii actelor administrative pe cale directă exclude
controlul judecătoresc şi pe calea indirectă a exceptiei de nelegalitate, la cererea
aceleiaşi persoane interesate, pentru faptul că o dată anulate actele pe cale
directă, litigiul cu care este sesizată instanta de contencios administrativ în
conditiile art.4 din Legea nr. 554/2006 nu mai are obiect.
Din probele administrate,
înscrisuri, expertiză topografică rezultă fără putintă de tăgadă că actele a
căror anulare se solicită au fost întocmite în anul 1978, expertul mentionând
că „ce este sigur este că această lucrare a fost executată înainte de anul
1989, lucrare de acest gen executânduse pe o durată de câtiva ani”.
În atare situatie, rezultă că
reclamantul a supus analizei instantei de contencios administrativ examinarea
legalitătii celor două acte contestate, iar instanta a admis cererea prin
raportare însă la acte normative care nu erau în vigoare la momentul întocmirii
lor, respectiv art.3 din Legea nr. 69/1991 şi art.11 al.2 din Legea nr. 7/1996
cu încălcarea principiului constitutional prevăzut în art.15 al 2 din
Constitutia României, respectiv cel al neretroactivitătii legii civile.
În concluzie, cum atât Actul
de delimitare cât si Harta cadastrală au fost întocmite înainte de anul 1990,
legalitatea acestora trebuia invocată şi analizată din perspectiva actelor
normative in vigoare în acea perioadă, potrivit principiului tempus regit actum
si nicidecum in raport de Legea nr.69/1991 si Legea nr.7/1996.
Decizia civilă nr.
250/CA/06.02.2013 Dosar nr. 1556/88/2010*
1. Prin cererea înregistrată
pe rolul Tribunalului Tulcea sub nr.756/88/2008 din 07.04.2008, reclamantul
M.V. a chemat în judecată pe pârâtii ADS, Primăria Municipiului Tulcea şi
Comisia Locală a comunei F. pentru reconstituirea dreptului de proprietate
privată asupra terenurilor pentru ca prin hotărârea ce se va pronunta să se
dispună anularea protocolului nr.51845 din 2 decembrie 2004 încheiat între
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale – A.D.S. Bucureşti şi Primăria
Tulcea – Comisia Municipală Tulcea pentru Stabilirea Dreptului de Proprietate
cu privire la retrocedarea suprafetei de 7,11 ha livadă, tarla 43, parcela 654
către Comisia Municipală Tulcea pentru Stabilirea Dreptului de Proprietate
Privată asupra Terenurilor.
In motivarea cererii,
reclamantul a arătat că este reclamant şi în cauza ce face obiectul dosarului
de fond funciar nr.2184/327/2007, aflat pe rolul Judecătoriei Tulcea, având ca
obiect punerea sa în posesie pentru suprafata de 5 ha teren arabil, pe
amplasamentul situat în extravilanul comunei F., satul C., judetul Tulcea,
precum şi modificările titlului de proprietate nr.96664/04.06.2007 emis de
Comisia Judeteană de Fond Funciar Tulcea, pe numele său, pentru suprafata de 5
ha, teren extravilan în sensul înscrierii amplasamentului indicat în raportul
de expertiză tehnică extrajudiciară întocmit de S.D.
In timpul solutionării
procesului, la dosarul cauzei, pârâta Administratia Domeniilor Statului –
Bucureşti a depus la data de 24.01.2008 o adresă de înaintare a protocoalelor
nr.51845/02.12.2004 şi 101559/22 octombrie 2003 cu anexele.
Protocolul nr.51845/2004 avea
ca obiect predarea de către A.D.S. Bucureşti către Comisia Locală de Aplicare a
Legii Fondului Funciar – Tulcea a suprafetei de 7,11 ha teren suprafată
defrişată tarlaua 43, parcela 654 ce apartinea S.C. D. Tulcea
S.A. în loc ca această
suprafată să fie predată cum este corect către Comisia Locală de Fond Funciar a
comunei F., judetul Tulcea conform prevederilor Legii nr.1/2000 şi nr.247/2005.
2. Prin Sentinta civilă
nr.1241/12.06.2008, Tribunalul Tulcea a declinat competenta solutionării cauzei
în favoarea Curtii de Apel Constanta, apreciind că în cauză sunt incidente
dispozitiile art.10 alin.1 din Legea nr.554/2004, referitoare la calitatea
autoritătii publice ale cărei acte se contestă.
In cauză, a formulat cerere
de interventie în nume propriu G.A. prin care a solicitat respingerea actiunii
ca nefondată.
3. Urmare declinării şi
înregistrării dosarului sub nr.1220/36/2008, Curtea de Apel Constanta a invocat
la rândul său, exceptia necompetentei materiale în raport cu obiectul
litigiului respectiv anularea protocolului nr.51845/02.12.2004, iar prin Sentinta
civilă nr.37/CA/2009 a declinat competenta solutionării cauzei în favoarea
Judecătoriei Tulcea.
4. La Judecătoria Tulcea,
cauza a fost înregistrată sub nr.1745/327/2009.
La termenul din 11 februarie
2010, reclamantul a invocat exceptia de nelegalitate a Actului de delimitare a
teritoriului cadastral al municipiului Tulcea înregistrat sub nr.1407/22
octombrie 1999.
In motivarea exceptiei de
nelegalitate, reclamantul a arătat că din cuprinsul actului de delimitare,
rezultă că ulterior datei de 01.09.1990, prin conventia privată a
reprezentantului comunei F. şi a reprezentantului O.C.O.T. Tulcea – fără
aplicarea ştampilei acestei institutii şi în lipsa semnăturii reprezentantului
oraşului Tulcea şi aplicării ştampilei, sa schimbat partial organizarea
administrativteritorială a comunei F., parcela 654, tarla 43 extravilan, sat
C., comuna F., judetul Tulcea, fiind trecută în extravilanul municipiului
Tulcea.
A mai arătat reclamantul că,
deşi terenul extravilan sat C., comuna F., judet Tulcea, P 654, T 43 se află în
teritoriul administrativ al comunei F., judetul Tulcea în loc să fi fost predat
Comisiei comunale de stabilire a dreptului de proprietate privată asupra
terenurilor F., a fost predat Comisiei Locale de Fond Funciar a Municipiului
Tulcea, contrar prevederilor art.2 alin.1 din Legea nr.1/2000 în vigoare la
data încheierii Protocolului, în redactarea anterioară modificării făcute prin
Legea nr.247/2005 potrivit cu care, în aplicarea prevederilor prezentei legi
reconstituirea dreptului de proprietate se face pe vechile amplasamente, dacă
acestea sunt libere.
Predareaprimirea terenului
în litigiu sa făcut cu încălcarea şi a dispozitiilor art.3 alin.3 din Legea
nr.268/28.05.2001 şi a art.9 alin.1 din H.G. Nr.626/2001 privind normele
metodologice de aplicare a Legii nr.268/2001.
Reclamantul sa adresat
A.D.S. Bucureşti pentru a intra în posesia documentatiei doveditoare a
apartenentei terenului extravilan tarla 43 parcela 654 la perimetrul fostei
comune C., judetul Tulcea sau, dimpotrivă, la perimetrul Municipiului Tulcea,
însă prin adresa nr.51638 din 30 octombrie 2008 i sa răspuns că nu detine
astfel de documente.
Consideră reclamantul că, în
mod abuziv, terenul în discutie, ce a făcut parte din extravilanul fostei
comune C., judetul Tulcea, în prezent sat C., comuna F., judetul Tulcea este
considerat ca făcând parte din teritoriul municipiului Tulcea.
A mai arătat reclamantul în
motivarea exceptiei de nelegalitate că, deşi a făcut dovada cu extrasul din
Planul cadastral extravilan al comunei F., că terenul din T 43 P 654 se află pe
teritoriul administrativ al comunei F., O.C.P.I. Tulcea a depus actul de
delimitare al teritoriului cadastral al municipiului Tulcea nr.1407 din 22
octombrie 1994 în baza căruia acelaşi teren a fost trecut în teritoriul
administrativ teritorial al municipiului Tulcea, contrar prevederilor art.38
din Legea nr.1/2000.
Prin încheierea din 29 martie
2010, Judecătoria Tulcea a dispus sesizarea Tribunalului Tulcea, ca instantă de
contencios administrativ cu solutionarea exceptiei de nelegalitate a Actului de
delimitare al teritoriului cadastral al municipiului Tulcea şi suspendarea
judecării cauzei până la solutionarea exceptiei de nelegalitate.
La Tribunalul Tulcea cauza
privind solutionarea exceptiei de nelegalitate a fost înregistrată sub
nr.1556/88/2010.
Reclamantul a formulat
precizări cu privire la exceptia de nelegalitate invocată, la termenul din 12
august 2010, arătând că în baza Actului de delimitare a teritoriului cadastral
al municipiului Tulcea sa întocmit Schita cadastrală a municipiului Tulcea,
scara 1:25.000 şi lucrarea Registrul cadastral al parcelelor, schită cadastrală
care cuprinde semnăturile şi ştampilele autoritătilor publice ale comunelor
V.N., N., M. K., F., S. şi O.C.O.T. Tulcea, neavând aplicate semnăturile şi
ştampila autoritătilor publice din comunele Ceatalchioi, Pardina, Maliuc şi
oraşul Tulcea.
A mai arătat reclamantul că actul
de delimitare a teritoriului cadastral al municipiului Tulcea nu precizează
data încheierii, temeiul juridic şi scopul întocmirii, neputânduse distinge ce
institutie a aplicat nr. de înregistrare 1407/22 octombrie 1999 din moment ce
la baza sau în temeiul acestuia sa întocmit un alt plan cadastral scara
1:20000 – valabil în anul 1979, precum şi un alt plan cadastral scara 1: 25000
– valabil pentru anul 1999.
Actul de delimitare a
teritoriului cadastral al municipiului Tulcea este un act de autoritate
publică, dispune în regim de putere publică cu privire la delimitarea
teritorialcadastrală a municipiului Tulcea, susceptibilă de a da naştere, de a
modifica sau de a stinge raporturi juridice capabil prin el însuşi să producă
efecte juridice directe.
A mai arătat reclamantul că
schita generală a teritoriului cadastral Tulcea scara 1:25000 parte componentă
a actului de delimitare a teritoriului cadastral al municipiului Tulcea este
contrară anexei 1 la Legea nr.2/1968 republicată.
Realizarea acestui act de
delimitare a teritoriului cadastral al municipiului Tulcea este făcută
unilateral de autoritătile publice şi nu prin lege şi referendum.
In cauză, au fost introduse
în calitate de pârâte comunele ale căror reprezentanti au semnat actul de
delimitare a teritoriului cu privire la care sa invocat exceptia de
nelegalitate.
Pârâtele ADS – Bucureşti şi comuna
V.N. au invocat exceptia inadmisibilitătii exceptiei de nelegalitate a actului
de delimitare a teritoriului motivat de împrejurarea că nu îndeplineşte
caracterul de act administrativ în conditiile Legii nr.554/2004.
Prin Sentinta civilă nr.2994/25
noiembrie 2010, Tribunalul Tulcea a admis exceptia de inadmisibilitate a
exceptiei de nelegalitate şi a respins ca inadmisibilă exceptia de
nelegalitate.
Împotriva acestei hotărâri au
formulat recurs reclamantul M.V. şi intervenientul
G.A.
9. Prin Decizia civilă
nr.1270/CA/31 octombrie 2011, Curtea de Apel Constanta a luat act de renuntarea
la judecata recursului formulat de intervenientul G.A., a admis recursul
declarat de către reclamantul M.V., a casat hotărârea recurată şi a trimis
cauza spre rejudecare primei instante.
10. La Tribunalul Tulcea,
cauza a fost înregistrată sub nr.1556/88/2010.
11. Prin actiune separată
înregistrată sub nr.984/327/2010 la Judecătoria Tulcea din 15.02.2010,
reclamantul M.V. a chemat în judecată pe pârâtii Comuna F., judetul Tulcea şi
Municipiul Tulcea, pentru ca prin hotărârea ce se va pronunta să se constate
nulitatea absolută partială a actului de delimitare a teritoriului cadastral al
municipiului Tulcea, înregistrat sub nr.1407/22 octombrie 2009, a cadastrului funciar
– Registrul parcelelor şi a
schitei cadastrale a municipiului Tulcea, scara 1:25000, întocmite în baza
acestui act de delimitare numai sub aspectul trecerii şi evidentierii
cadastrale în aceste acte a parcelei 654 tarlaua 43 extravilan, sat C., comuna
F., judetul Tulcea, contrar situatiei existente, redate în Planul cadastral F.,
judetul Tulcea, în vigoare la data de 01.01.1990.
A mai solicitat reclamantul
revenirea acestei parcele de teren extravilan la situatia anterioară de
evidentă cadastrală.
In motivarea cererii
reclamantul a arătat în esentă că actul de delimitare contestat nu a avut la
bază niciun act normativ şi nici nu ar putea exista vreun asemenea act din
moment ce organizarea administrativteritorială este o problemă care tine de
atributia exclusivă a parlamentului şi că actele a căror nulitate absolută o
solicită sunt întocmite cu încălcarea flagrantă a prevederilor legale.
A mai arătat reclamantul că
la emiterea actelor atacate nu au fost respectate dispozitiile art.3 alin.1 din
Legea nr.61/1299, art.72 alin.3) lit. „o” din Constitutie, art.4, 4.1., 4.1.1.
şi 4.1.2. din Ordinul nr.425 din 02.02.1999 privind Normele tehnice pentru
introducerea cadastrului general – art.44 din Legea nr.18/1991.
In cauză a formulat cerere de
interventie în interes propriu G.A. solicitând respingerea actiunii ca
nefondată.
12.Prin Sentinta civilă
nr.2327 din 11 august 2010, Judecătoria Tulcea a declinat competenta
solutionării cauzei în favoarea Tribunalului Tulcea, retinând că actul de
delimitare a teritoriului cadastral este un act administrativ emis de o
autoritate publică în vederea punerii în aplicare a unor dispozitii legale
referitoare la organizarea administrativteritorială.
13. La Tribunalul Tulcea
cauza a fost înregistrată sub nr.2957/88/2010.
Prin Încheierea din 21
octombrie 2010 sa dispus conexarea dosarului nr.2957/88/2010 la dosarul
nr.1556/88/2010, iar prin Încheierea din 18 noiembrie 2010 pronuntată în
dosarul nr.1556/88/2010 sa disjuns din nou dosarul nr. 2957/88/2010.
Prin Sentinta civilă nr.2998
din 25 noiembrie 2010, Tribunalul Tulcea a declinat competenta solutionării
cauzei în favoarea Judecătoriei Tulcea, a constatat ivit conflictul de
competentă şi a trimis cauza Curtii de Apel Constanta pentru a se pronunta
asupra acestuia.
14. Prin Sentinta civilă
nr.12/CA/06.04.2011 Curtea de Apel Constanta a stabilit competenta de
solutionare a cauzei în favoarea Tribunalului Tulcea.
15. La Tribunal cauza a fost înregistrată
sub nr.2103/88/2011.
Printro altă Sentinta civilă
nr.5/CA/03.02.2011 Curtea de Apel Constanta a stabilit competenta de
solutionare a dosarului nr.2957/88/2010 în favoarea Judecătoriei Tulcea.
Împotriva acestei sentinte civile a formulat recurs reclamantul M.V., iar prin
Decizia civilă nr.4011 din 9 septembrie 2011 Inalta Curte de Casatie şi
Justitie a admis recursul, a modificat sentinta în sensul că a stabilit
competenta solutionării cauzei în favoarea Tribunalului Tulcea – Sectia
contencios administrativ şi fiscal, retinând că schita cadastrală şi actul de
delimitare a teritoriului cadastral al municipiului Tulcea au fost emise de
autoritătile publice în regim de putere publică.
Prin Încheierea din 24
noiembrie 2011, sa dispus conexarea dosarului nr.2103/88/2011 la
nr.1556/88/2010*.
16. Prin Sentinta civilă
nr.4124/26.07.2012 Tribunalul Tulcea a respins, ca nefondate, exceptia lipsei
capacitătii de folosintă a comunei V.N. şi exceptia lipsei calitătii procesuale
pasive a comunei V.N.
A admis exceptia de
nelegalitate a actului administrativ formulată de reclamantul M.V., şi a
constatat că actul de delimitare al teritoriului cadastral al Municipiului
Tulcea înregistrat sub nr.1407/22 octombrie 1999 la O.C.P.I. Tulcea şi Harta
Cadastrală a Municipiului Tulcea, scara 1:25.000, în partea referitoare la
delimitarea teritoriului Municipiului Tulcea de cel al comunei F. contravine
dispozitiilor art.3 din Legea nr.69/19991 şi art.11 alin.2 din Legea nr.7/1996.
A anulat în parte Actul de
delimitare nr.1407/1999 şi Harta cadastrală scara
1:25.000 a Municipiului
Tulcea, respectiv în partea referitoare la delimitarea teritoriului
Municipiului Tulcea fată de comuna F.
A respins cererea de
interventie formulată de intervenientul pârât G.A., ca nefondată.
A obligat pârâtii la plata
sumei de 1500 lei cheltuieli de judecată către reclamant.
Pentru a pronunta această
hotărâre tribunalul a retinut că prin actul de delimitare al teritoriului
cadastral al municipiului Tulcea înregistrat sub nr.1407 din 22 octombrie 1999
sa stabilit linia de hotar a teritoriului oraş Tulcea.
Actul poartă ştampilele
comunelor N., F., S., M.K., V.N. şi semnăturile unor persoane neindicate în
cuprinsul actului prin nume şi calitatea în care au actionat. Acest act de
delimitare a fost avut în vedere la întocmirea hărtii cadastrale a municipiului
Tulcea.
In spetă, nu sa făcut dovada
că Actul de delimitare contestat este întocmit de către comisia constituită
conform art.11 din Legea nr.7/1996, situatie în care este nelegal întocmit în
partea referitoare la delimitarea teritoriului municipiului Tulcea fată de
limitele comunei F., în raport cu care reclamantul a justificat interesul.
Fiind nelegal actul de
delimitare, este nelegală şi harta cadastrală a municipiului Tulcea, scara
1:25000 de asemenea, în partea referitoare la limitele hotarelor municipiului Tulcea
fată de cele ale comunei F..
A retinut instanta, că în
aceste conditii este întemeiată atât exceptia de nelegalitate cât şi actiunea
în nulitate a celor două acte, reclamantul luând la cunoştintă de emiterea
acestora cu ocazia procesului ce face obiectul dosarului nr.2184/327/2007.
Cât priveşte exceptia lipsei
capacitătii de folosintă a comunei V.N., instanta a retinut că este
neîntemeiată fată de dispozitiile art.20 alin.1 din Legea nr.215/2001 a
administratiei publice locale şi art.21 alin.1 din aceeaşi lege, potrivit
cărora „comunele, oraşele, municipiile şi judetele sunt unităti administrativteritoriale
în care se exercită autonomia locală şi în care se organizează şi functionează
autorităti ale administratiei publice locale” iar „unitătile administrativteritoriale
sunt persoane juridice de drept public, cu capacitate juridică deplină şi
patrimoniu propriu. Acestea sunt subiecte juridice de drept fiscal, titulare
ale codului de înregistrare fiscală şi ale conturilor deschise la unitătile
teritoriale de trezorerie, precum şi la unitătile bancare. Unitătile
administrativteritoriale sunt titulare ale drepturilor şi obligatiilor ce
decurg din contractele privind administrarea bunurilor care apartin domeniului
public şi privat în care acestea sunt parte, precum şi din raporturile cu alte
persoane fizice sau juridice, în conditiile legii”.
A retinut prima instantă că
este neîntemeiată şi exceptia lipsei calitătii procesuale pasive a comunei V.N.
fată de împrejurarea că se invocă exceptia de nelegalitate şi se solicită
anularea actului de delimitare la întocmirea căruia a participat.
In ceea ce priveşte cererea
de interventie, sa constatat că aceasta este nefondată fată de admiterea
cererii principale.
17. Împotriva hotărârii
mentionate au declarat recurs pârâtii Primăria Municipiului Tulcea şi Comisia
Locală a Municipiului Tulcea, Comuna F.,
Comuna M.K., Oficiul de
Cadastru şi Publicitate Imobiliară Tulcea dar şi intervenientul G.A., care au
criticat solutia instantei de fond ca fiind nelegală şi netemeinică.
17.1. Recursul pârâtului
Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară Tulcea
Pârâtul Oficiul de Cadastru
şi Publicitate Imobiliară Tulcea a criticat hotărârea instantei de fond ca
fiind nelegală şi netemeinică, motivat de faptul că instanta de fond in mod
greşit a retinut ca dată a întocmirii actelor in spetă, ca fiind 22.10.1999,
analizândule in raport de normele legale in vigoare la acea dată,
Însă, actul de delimitare
avut in vedere la întocmirea hartii cadastrală a Municipiului Tulcea a fost
întocmit anterior anului 1990, aspect ce rezultă şi din elementele pe care le
contine harta (la scara 1:25.000) si anume: sunt individualizate IASuri,
Consiliul Popular Tulcea, Ferma PCR; ştampile aplicate pe harta contin stema
Republicii Socialiste România, elemente care nu se puteau regăsi in documente
întocmite in anul 1999.
Numărul 1407/22.10.1999 aflat
pe Actul de delimitare reprezintă un număr de intrare a acestui document in
evidentele O.J.C.G.C. Tulcea, la înfiintarea acestei institutii.
În concluzie, atât Actul de
delimitare, cât si Harta cadastrală au fost întocmite înainte de anul 1990 si,
in consecintă, legalitatea acestora trebuie analizată in functie de actele
normative in vigoare in acea perioadă si nicidecum in functie de Legea nr.69/1991
si Legea nr.7/1996.
Solicită admiterea recursului
si respingerea exceptiei de nelegalitate.
În drept, a invocat
dispozitiile art.4 alin.3 Legea nr.554/2004 precum si art. 304 alin 9 din Codul
de procedura civila.
17.2. Recursul pârâtei Comuna
M.K.
Pârâta Comuna M.K. a criticat
aceeaşi hotărâre sub aspectul obligării sale la plata cheltuielilor de judecată,
având in vedere faptul ca hotărârea dată vizează in mod direct Primăria
Municipiului Tulcea a cărui Harta Cadastrala a fost anulată in parte si
nicidecum nu priveşte Comuna M.K. şi că nu putea fi obligată la plata
cheltuielilor de judecată numai pentru faptul că a participat la întocmirea
unui act de delimitare a teritoriului a cărui anulare se solicită.
17.3. Recursul pârâtei Comuna
F.
Pârâta Comuna F. a criticat
hotărârea instantei de fond sub aspectul obligării sale la plata cheltuielilor
de judecată către reclamant, invocând motive identice cu cele ale Comunei
Mihail Kogălniceanu.
17.4. Recursul pârâtelor
Primăria Municipiului Tulcea şi Comisia Locală a Municipiului Tulcea
Primăria Municipiului Tulcea
şi Comisia Locală a Municipiului Tulcea au criticat sentinta pronuntată de
Tribunalul Tulcea ca fiind nelegală si netemeinică motivat de faptul că actul
de delimitare nr. 1407/1999 si Harta Cadastrală scara 1:25:000, sunt întocmite
cu respectarea legislatiei in vigoare, fiind temeinice si legale.
Aşa cum reiese din actele
administrate in dosarul cauzei, suprafata de teren respectiv Tarla 43, Parcela
654 se afla pe teritoriul administrativ al Municipiului Tulcea si nu pe
teritoriul administrativ al Comunei F., jud.Tulcea aşa cum greşit a retinut
instanta de fond.
Solicită admiterea
recursului, casarea sentintei recurate si pe cale de consecintă, respingerea
actiunii reclamantului ca nefondata.
]7.5 Recursul
intervenientului G.A.
Prin recursul declarat
intervenientul G.A. critică hotărârea atacată ca fiind nelegală şi netemeinică
din următoarele motive:
1.Instanta de fond a stabilit
în mod greşit şi arbitrar că „prin Actul de delimitare al teritoriului
cadastral al municipiului Tulcea înregistrat sub nr.1407 din 22 octombrie 1999
sa stabilit linia de hotar a teritoriului oraş Tulcea" şi că acest act „a
fost avut în vedere la întocmirea hărtii cadastrale a municipiului Tulcea"
fără a tine cont de faptul că în cuprinsul actului se vorbeşte de puncte
marcate pe hartă, de unde se deduce că la data întocmirii actului de delimitare
harta era deja întocmită, iar actul de delimitare nu face decât să descrie
traseele dintre punctele de pe hartă.
Actul de delimitare şi harta
cadastrală sunt în vigoare şi sunt folosite de mai multe decenii.
Instanta de fond nu a făcut
cercetări asupra situatiei existente la data întocmirii actului precum şi după
întocmirea acestuia, sugerând doar că prin acest act sau modificat limite
teritoriale ale localitătilor fără a face precizări din care să rezulte că
acest lucru sa făcut în realitate.
Instanta de fond nu a făcut
cercetări nici asupra faptului că „Actul de delimitare al teritoriului
cadastral al municipiului Tulcea înregistrat sub 001407 din 22 octombrie
1999" este mentionat întro adresă din anul 1979, după cum retine la
penultimul aliniat de la pagina 4 a hotărârii „în adresa 00127/26.01.1979 a
fostului
O.J.C.G.C. Tulcea,
actualmente O.C.P.I. Tulcea. se indică ce anume acte au fost predate
Consiliului Popular al municipiului Tulcea, respectiv: dosarul juridic
1407/22.10.1999, indexul alfabetic, registrul parcelelor, fişa centralizatoare,
Olanul cadastral 1:20.000".
Instanta de fond nu a făcut
cercetări nici asupra comisiei care a întocmit actul respectiv şi care erau
reglementările în vigoare la data reală a întocmirii actului. Astfel instanta
nu face precizarea din ce cauză comisia nu este legală decât pentru o parte a
actului de delimitare şi pentru restul actului este legală.
Instanta de fond în mod
greşit a dispus anularea hartii 1:25.000 deoarece în „adresa nr.127/26.01.1979
a fostului O.J.C.G.C. Tulcea, actualmente O.C.P.I. Tulcea" unde se
mentionează actul de delimitare, se face vorbire de harta 1:20.000.
6. Instanta de fond a
încălcat şi regulile de procedură, astfel:
dezbaterile pe fondul cauzei
au avut loc pe data de 31.05.2012. După repetate amânări ale pronuntării
solutiei (07.06.2012, 14.06.2012, 19.06.2012) instanta a dispus repunerea
cauzei pe rol şi introducerea în cauză a unei noi părti, respectiv a
O.C.P.I. Tulcea. Despre acest
lucru nici nu se face vorbire în sentintă.
nu au fost stabilite corect
nici părtile interesate în această cauză deoarece în zona la care se referă
actul de delimitare se găsesc mai multe proprietăti, iar detinătorii acestora
trebuiau citati pentru a fi în cunoştintă despre această cauză, precum şi
despre anularea actului de delimitare şi a hărtii.
7. Instanta de fond în mod
nelegal şi netemeinic a anulat partial actul de delimitare şi harta 1:25.000
fără a motiva sau a face precizări de ce numai o parte a acestor documente este
nelegală iar restul este legal.
Fată de cele arătate,
solicită admiterea recursului, casarea sentintei civile nr.4124/06.07.2012 a
Tribunalului Tulcea şi trimiterea cauzei pentru rejudecare la aceeaşi instantă;
obligarea reclamantului la plata cheltuielilor de judecată.
În drept, a invocat
dispozitiile art. 304 Cod de procedură civilă.
18. Intimatul reclamant M.V.,
legal citat, a depus la dosar documentatia necesară solutionării exceptiei
lipsei de interes şi a exceptiei neîndeplinirii procedurii prealabile prev. de
art.7 alin.1 din Legea nr.554/2004, şi întâmpinare, în care a arătat:
Referitor la exceptia lipsei
de interes învederează că, la data de 12.11.2012, pe rolul Judecătoriei Tulcea
sa înregistrat o cerere de revizuire a hotărârilor judecătoreşti pronuntate
în: dosarul Judecătoriei Tulcea nr. 2184/327/2004, în dosarul Judecătoriei
Tulcea nr. 1190/327/2008 şi în dosarul Tribunalului Tulcea nr. 1190/327/2008, situatie
cu care dovedeşte faptul că are interes în solutionarea definitivă şi
irevocabilă a cauzei ce formează obiectul dosarului nr. 1556/88/2010, al Curtii
de Apel Constanta.
În ce priveşte neîndeplinirea
procedurii prealabile prev. de art. 7 alin. 1 din Legea nr. 554/2004,
documentatia anexată dovedeşte faptul că la termenul din 14.10.2010 fixat în
dosarul Judecătoriei Tulcea nr.1745/327/2009, OCPI Tulcea a depus, la cererea
instantei, adresa nr.7304/06.01.2010, la care sa ataşat următoarea
documentatie: Actul de delimitare al teritoriului cadastral al municipiului
Tulcea nr. 1407/22.10.1999; Extras cadastru funciar registrul parcelelor, pag.
21 şi 44 şi Schita cadastrală a municipiului Tulcea scara 1: 25.000.
După ce aceste acte au fost
solicitate în xerocopie contra plată de avocatul ales, la data de 15.02.2010,
arată intimatul reclamant că sa adresat cu cerere la Primăria municipiului
Tulcea şi Primăria comunei F. pentru, ca, în conformitate cu disp. art. 7 din
Legea nr. 554/2004, săşi exprime punctul de vedere cu privire la nulitatea
absolută partială a actului de delimitare a teritoriului cadastral al
municipiului Tulcea, înregistrat sub nr.1407/22.10.1999 a Cadastrului funciar registrul
parcelelor şi a Schitei cadastrale a municipiului Tulcea, scara 1:25.000,
întocmite în baza acestui Act de delimitare, numai sub aspectul trecerii şi
evidentierii cadastrale ilegale, în aceste acte, a P 654 T 43 extravilan, sat
C., comuna F., judetul Tulcea, contrar situatiei existente, redate în Planul
cadastral F., judetul Tulcea, în vigoare la data de 01.01.1990 şi revenirea
acestei parcele de teren extravilan la situatia anterioară de evidentă
cadastrală.
În privinta naturii juridice
a Actului de delimitare a teritoriului cadastral al municipiului Tulcea şi a
Schitei cadastrale, ICCJ Bucureşti, prin decizia civilă nr. 4011/09.09.2011, a
stabilit că Actul de delimitare în cauză a fost emis de autoritătile publice în
regim de putere publică, fiind de fapt, act asimilat unui act administrativ,
dat unilateral de autorităti publice semnatare, fără consultarea expresă prin
referendum a populatiei, însuşit de municipiul Tulcea, prin care sa schimbat
unilateral organizarea administrativteritorială a unor entităti administrativteritoriale.
contrar Anexei I la Legea nr.2/1968, republicată şi art. 3 alin. 1 din Legea
nr. 61/1991; art. 72 alin. 3 lit. „o" din Constitutie; art. 4 pct. 4.11 şi
4.12 din Normele tehnice pentru introducerea cadastrului general, aprobate prin
Ordinul nr. 425/02.02.1999; art. 44 din Legea fondului funciar nr. 18/1991, în
redactarea initială.
Prin acest act, pe lângă
faptul că sa modificat ordinea juridică în privinta organizării administrativteritoriale
a comunelor limitrofe municipiului Tulcea, sau lezat drepturi şi interese
legitime, sau născut raporturi juridice legate de reconstituirea sau
constituirea proprietătii în sarcina altor comisii locale de fond funciar decât
cele abilitate potrivit organizării administrativteritoriale a Legii nr.
2/1968, care au nedreptătit persoanele fizice în privinta reconstituirii
proprietătii pe vechiul amplasament, unde a existat terenul autorilor lor.
Prin emiterea Actului de
delimitare cadastrală în cauză, autoritătile publice locale nu sau comportat
în calitate de proprietari ori de reprezentanti ai statului pentru
administrarea propriului patrimoniu, ci ca autorităti publice în vederea
exercitării legii şi a executării în concret a Legii administrativteritoriale,
deci au emis un act administrativ de autoritate, s+au manifestat ca autorităti
administrative şi nu ca persoane juridice care dispun asupra propriului
patrimoniu.
Acest act de delimitare îşi
produce efectele juridice patrimoniale, independent de consimtământul
destinatarilor lui, care se văd astfel privati fortat de dreptul lor de
proprietate, fiind un act care stabileşte unilateral un raport „oblic", de
putere, între o autoritate publică şi un particular.
În privinta unor astfel de
acte administrative de delimitare a teritoriului cadastral, intrate în
circuitul civil, autoritătile publice nemaiputând reveni asupra lor, cei
interesati putând solicita instantei constatarea nulitătii absolute fără a mai
fi necesară îndeplinirea procedurii prealabile prev. de art.7 alin.1 din Legea
554/2004.
Ridicarea unei astfel de
exceptii de către instanta de recurs este contrară legii şi nu are nicio
relevantă juridică faptul că, totuşi, sa încercat să se respecte şi o astfel
de procedură.
Dacă autoritătile publice ar
proceda la constatarea nulitătii absolute a unui astfel de act, sar transforma
în instantă de judecată, ceea ce ar contraveni respectării principiului
separatiei puterilor în stat.
Prin urmare, solicită
respingerea recursurilor declarate în cauză şi mentinerea ca legală şi
temeinică a hotărârii instantei de fond.
19. Examinând recursurile în
limitele investirii instantei, prin prisma criticilor aduse hotărârii de către
recurenti, dar şi potrivit art.3041 din Codul de procedură civilă, a probelor
şi apărărilor formulate contradictoriu de ambele părti, Curtea constată
următoarele considerente:
În referire la exceptia
inadmisibilitătii exceptiei de nelegalitate invocată de Curte, motivat de
faptul că aceeaşi instantă a fost investită şi cu solutionarea actiunii directe
în contencios administrativ prin care sa solicitat anularea actului de
delimitare al teritoriului cadastral al municipiului Tulcea nr. 1407/22.10.1999
şi a hărtii cadastrale, se constată că este întemeiată.
În conformitate cu
dispozitiile art.4 din Legea nr. 554/2004 în vigoare la momentul solutionării
cauzei, „legalitatea unui act administrativ unilateral cu caracter individual,
indiferent de data emiterii acestuia, poate fi cercetată oricând în cadrul unui
proces, pe cale de exceptie, din oficiu sau la cererea părtii interesate.”.
Ca natură juridică exceptia
de nelegalitate reprezintă un mijloc de apărare prin care, în cadrul unui
proces în curs de judecată pentru alte temeiuri decât nevalabilitatea actului
administrativ, una din părti, amenintată să i se aplice un act ilegal, se apără
invocând acest viciu şi cere ca actul să nu fie luat în considerare la
solutionarea spetei.
În speta de fată, criticile
de nelegalitate în privinta celor două acte administrative sunt prezente atât
pe calea exceptie de nelegalitate cu care a fost investit tribunalul prin încheierea
din 29 martie 2010 a Judecătoriei Tulcea cât şi în cadrul actiunii directe în
anulare, ambele cauze fiind conexate sub 1556/88/2010*.
În consecintă, examinarea în
cadrul aceluiaşi proces, a legalitătii actelor administrative pe cale directă
exclude controlul judecătoresc şi pe calea indirectă a exceptiei de
nelegalitate, la cererea aceleaşi persoane interesate, pentru faptul că o dată
anulate actele pe cale directă, litigiul cu care este sesizată instanta de
contencios administrativ în conditiile art.4 din Legea nr. 554/2006 nu mai are
obiect.
În referire la această
exceptie reclamantul, prin reprezentant, a arătat la termenul din 17.10.2012 că
întelege să renunte la cererea prin care a invocat exceptia de nelegalitate,
prezentând interes solutionarea actiunii directe. De asemenea, prin concluziile
scrise depuse în termenul de amânare a pronuntării a învederat practica
constantă a ICCJ care prin solutii de spetă a statuat faptul că, în astfel de
situatii, solutionarea exceptiei de nelegalitate a actului administrativ nu
este admisibilă, motiv pentru care, în privinta acestei probleme de drept, a
solicitat ca instanta învestită cu solutionarea recursului să procedeze în
consecintă.
În referire la exceptia
lipsei procedurii prealabile conform art.7 din Legea nr. 554/2004 Curtea retine
că din înscrisurile depuse în fata instantei de recurs rezultă că reclamantul sa
adresat pârâtelor Primăria Tulcea şi F.15.02.2010, fiind respectate din acest
punct de vedere dispozitiile legale invocate mai sus.
Exceptia lipsei de interes a
reclamantului în formularea actiunii, exceptie invocată de recurentul G.A. la
termenul din 17.10.2012, Curtea o apreciază ca neîntemeiată deoarece
reclamantul se consideră persoană vătămată prin cele două acte contestate, dovedind
că împotriva Sentintei civile nr. 2689/21.10.2008 a Judecătoriei Tulcea a
formulat calea extraordinară a revizuirii.
În referire la fondul
actiunii în anulare Curtea constată că OCOT Tulcea a înaintat către Consiliul
Popular al municipiului Tulcea, cu adresa de înaintare nr.127/26.01.1979 un
dosar juridic E 140 cu nr.1407/22.10.1999, care continea „actul de delimitare
al teritoriului cadastral al municipiului Tulcea, semnat de reprezentantii
localitătilor vecine şi schita cadastrală generală scara 1:25.000”.
Acest dosar a fost
înregistrat în evidentele O.J.J.G.C Tulcea, la înfiintarea acestei institutii
sub nr. 1407/22.10.1999.
Din probele administrate,
înscrisuri, expertiză topografică rezultă fără putintă de tăgadă că actele a
căror anulare se solicită au fost întocmite în anul 1978, expertul mentionând
că „ce este sigur este că această lucrare a fost executată înainte de anul
1989, lucrare de acest gen executânduse pe o durată de câtiva ani”.
Că este întocmită delimitarea
teritorială înainte de 1990 rezultă şi din următoarele semne distinctive: aplicarea
ştampilei RSR, mentionarea denumirilor IAS, Consiliul Popular Tulcea, Ferma PCR.
În atare situatie rezultă că
reclamantul a supus analizei instantei de contencios administrativ examinarea
legalitătii celor două acte contestate, iar instanta a admis cererea prin
raportare însă la acte normative care nu erau în vigoare la momentul întocmirii
lor, respectiv art.3 din Legea nr. 69/1991 şi art.11 al.2 din Legea nr. 7/1996
cu încălcarea principiului constitutional prevăzut în art.15 al 2 din
Constitutia României, respectiv cel al neretroactivitătii legii civile.
În concluzie, cum atât Actul
de delimitare cât si Harta cadastrală au fost întocmite înainte de anul 1990
legalitatea acestora trebuia invocată şi analizată din perspectiva actele
normative in vigoare în acea perioadă, potrivit principiului tempus regit actum
si nicidecum in raport de Legea nr.69/1991 si Legea nr.7/1996, Curtea apreciază
hotărârea tribunalului ca fiind nelegală.
Pe cale de consecintă, în
temeiul art.312 din Codul de procedură civilă Curtea va admite recursurile şi
va modifica în parte hotărârea recurată în sensul că va respinge exceptia de
nelegalitate ca fiind inadmisibilă.
În ceea ce priveşte actiunea
directă a reclamantului, de anulare partială a actului de delimitare
nr.1407/1999 şi a Hărtii cadastrale a municipiului Tulcea în partea referitoare
la delimitarea teritorială fată de com. F., Curtea o va respinge ca nefondată.
În considerarea dispozitiilor
art.274 din Codul de procedură civilă, lipsind culpa procesuală a recurentelor
pârâte, actiunea reclamantului fiind respinsă Curtea constată că acesta nu este
îndreptătit la plata cheltuielilor de judecată, cererea sa urmând a fi
respinsă.
Fată de considerentele mai
sus retinute Curtea apreciază ca fiind întemeiată cererea de interventie în
interes propriu formulată de G.A.
Vor fi mentinute celelalte
dispozitii din hotărâre.
|