Internare într-o colonie
de muncă. Caracterul politic al măsurii administrative
Curtea de Apel Cluj,
Secţia I-a civilă,, decizia civilă nr. 3385 din 5 septembrie 2013
Prin sentinţa civilă nr. 471 din 25 martie 2013 a
Tribunalului Maramureş, a fost admisă în parte acţiunea formulată de
reclamanţii S.F.L. şi S.T., în contradictoriu cu pârâtul Statul Român prin
Ministerul Finanţelor Publice.
A fost constatat caracterul politic al măsurii
administrative a internării în colonii de muncă în perioada
20.03.1953-20.03.1955 (efectiv 20.03.1953-18.06.1954) dispusă prin Decizia
M.S.S. nr. 522/1953 pentru „manifestări duşmănoase la adresa conducătorului
U.R.S.S. şi regimului de democraţie populară”, măsură adoptată în privinţa lui
S.G., născut în data de 1 iunie 1909 în comuna …, judeţul Maramureş, fiul lui
…, decedat în 30.12.1988.
A fost respinsă în rest acţiunea, cu
privire la obligarea pârâtului la plata de daune morale.
A fost respinsă cererea reclamanţilor de obligare a
pârâtului la plata cheltuielilor de judecată.
Starea de fapt
Reclamanţii S.F.L. şi S.T. sunt fiul respectiv soţia
lui S.G., născut în data de 1 iunie 1909 în comuna …, jud. Maramureş, decedat
în Bucureşti în data de 30.12.1988.
Prin Decizia M.S.S. nr. 522 din 1953, acesta a fost
încadrat în CM, internat pe o perioadă de 24 de luni în colonii de muncă,
pentru perioada 20.03.1953 -20.03.1955, pentru manifestări duşmănoase la adresa
conducerii URSS, fiind eliberat din Penitenciarul Caransebeş în data de
18.06.1954, după cum relevă fotocopia Biletului de Liberare nr. 1929/1954, a
adresei nr. 2066 din 18.06.1954 emisă de Penitenciarul Caransebeş, de la fila
57 dosar, a notei datate 28.11.1953 de la fila 60 dosar şi a referatului din 5
iunie 1954 emis de Ministerul Afacerilor Interne.
De asemenea, fotocopia carnetului de muncă al
defunctului S.G. relevă o întrerupere de activitate în perioada
20.03.1953-14.08.1954.
Fişa personală, fişa matricolă penală atestă că
autorul reclamanţilor (care în unele acte figurează cu prenumele G., născut în
I. ori în S.) a suferit o măsură administrativă cu caracter politic.
Din cuprinsul referatului privind terminarea
cercetărilor asupra numitului S.G., reţinut în data de 21 martie 1953, de către
Ministerul Securităţii Statului regiunea Baia Mare rezultă că acesta a fost
apreciat ca fiind „un duşman recalcitrant împotriva regimului democrat,
împotriva marilor dascăli ai proletariatului, a luptei pentru pace şi duşmănos
împotriva clasei muncitoare”, „un element şovinist aducând insulte la adresa
partidului şi organelor de securitate a Statului”. S-a reţinut că acesta a
comentat în jurul problemei încetării din viaţă a conducătorului Uniunii
Sovietice, ar fi comentat spunând că regimul este ca acel din Uniunea Sovietică
pentru distrugerea intelectualităţii.
De asemenea, din fişa personală depusă la fila 66
dosar rezultă că acesta s-a manifestat duşmănos şi aducând insulte şi injurii
triviale conducătorului URSS cu ocazia încetării din viaţă, insulte la adresa
guvernului URSS şi al RPR, la adresa PMR şi MSS, având manifestări
şovine-naţionaliste şi împotriva ideologiei celor patru mari dascăli ai
proletariatului. Fişa personală relevă că S.G. a fost internat pentru
manifestări duşmănoase la adresa conducătorului URSS şi a regimului de
democraţie populară.
Toate aceste acte se coroborează cu depoziţia
martorului M.G., audiat la propunerea reclamantului.
Dezlegarea în drept
Raportat la prevederile art. 4 alin. 2 din Legea nr.
221/2009 şi la dispoziţiile art. 2 alin. 1 din OUG nr. 214/1999, se apreciază
că măsura administrativă a internării lui S.G. în colonii de muncă pe o
perioadă de 24 luni, dispusă prin Decizia nr. 522/1953, a avut un caracter
politic, autorul reclamanţilor susţinând principii democratice contrare
regimului politic al vremii, având o atitudine apreciată ca duşmănoasă.
Solicitarea reclamanţilor relativă la obligarea
Statului Român la stabilirea cuantumului despăgubirilor nu poate fi, însă,
primită, avându-se în vedere Deciziile nr. 1358/2010 şi nr. 1360/2010, ale Curţii
Constituţionale, publicate în Monitorul Oficial al României nr. 761 din data de
15 noiembrie 2010 şi Decizia nr. 12 pronunţată la data de 19.09.2011 pronunţată
de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie în recurs în interesul legii.
Întrucât reclamanţii nu au dovedit
efectuarea unor cheltuieli de judecată în acest litigiu, conform prevederilor
art. 274 Cod procedură civilă şi art. 1169 din Codul civil de la 1864, cererea
lor de obligare a pârâtului la plata acestora a fost respinsă.
Recursul pârâtului
Împotriva acestei sentinţe, a declarat în termen legal
recurs pârâtul Statul Român prin Ministerul Finanţelor Publice, solicitând
modificarea ei, în sensul respingerii acţiunii, pe motiv că decizia nr.
522/1953 a fostului Minister de Interne este singurul act care atestă,
eventual, trecerea prin sistemul penitenciar, însă nu şi temeiul legal pentru
stabilirea caracterului politic al măsurii administrative a internării în
colonii de muncă, nefiind întemeiată pe vreun act normativ dintre cele
prevăzute de art. 3 din Legea nr. 221/2009, nefiind suficientă constatarea
făcută de prima instanţă a faptului că antecesorul reclamanţilor a fost
internat pentru că era duşman al regimului comunist.
Întâmpinarea reclamanţilor intimaţi
Reclamanţii intimaţi, prin întâmpinare, au solicitat
respingerea recursului, cu cheltuieli de judecată, pe motiv că detenţia în
Penitenciarul Caransebeş constituie o măsură administrativă cu caracter
politic, aşa cum a reţinut prima instanţă.
Analizând recursul formulat prin prisma motivelor invocate,
raportat la dispoziţiile art. 304 1 Cod proc. civ .,
curtea apreciază că acesta nu este fondat, întrucât s-a dovedit măsura
detenţiei, s-a depus actul administrativ în baza căruia aceasta a avut loc,
recurentul susţinând, în esenţă, că acest act administrativ nu este fundamentat
pe vreunul dintre actele normative enumerate în art. 3 din legea specială de
reparaţie. În realitate, nu se poate susţine că internarea fără vreun temei
legal nu constituie o măsură administrativă cu caracter politic, deşi a avut la
bază opoziţia faţă de regimul totalitar comunist. Art. 3 din Legea nr. 221/2009
indică actele normative abuzive în temeiul cărora au fost dispuse măsuri
administrative cu caracter politic, în baza unor acte administrative.
Neindicarea vreunui temei legal în cuprinsul actului administrativ prin care
s-a dispus o măsură administrativă cu titlu de sancţiune pentru opoziţia faţă
de regimul totalitar comunist nu înlătură caracterul abuziv al măsurii, ci,
dimpotrivă, îl accentuează. Aceeaşi a fost interpretarea instanţelor şi în
materia altor legi de reparaţie, cum ar fi Legea nr. 10/2001, respectiv că
preluarea care nu a avut la bază vreun temei legal este una abuzivă, la fel ca
preluarea care a avut la bază un temei legal considerat abuziv prin legea specială
de reparaţie.
Din considerentele arătate, în temeiul art. 312 alin.
1 Cod proc. civ., curtea va respinge recursul ca nefondat.
Intimaţii au solicitat obligarea recurentului la plata
cheltuielilor de judecată în recurs, însă, deşi întâmpinarea a fost redactată
prin avocat, nu a fost depus vreun act care să ateste cuantumul onorariului
avocaţial, motiv pentru care, în temeiul art. 274 Cod proc. civ., solicitarea
lor urmează a fi respinsă.
|