Drept
la apărare. Încălcare. Casare cu trimitere
Curtea de Apel Cluj,
Secţia I-a civilă, decizia civilă nr. 3490 din 16 septembrie 2013
Prin cererea lui, reclamantul B.V. a solicitat
instanţei anularea avizului comisiei superioare nr. 164 din 15.03.2012 emis de
pârâtul I.N.E.M.R.C.M. şi a deciziei nr. 15006 din 21.12.2012 a Comisiei
Superioare de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap.
Prin sentinţa civilă nr. 1882/08.04.2013 a
Tribunalului Sălaj, […], s-a respins
excepţia lipsei calităţii procesuale pasive a pârâtei Casa Naţională de Pensii
Publice, excepţie invocată de către pârâtă.
S-a luat act de renunţarea la judecată a reclamantului
B.V. faţă de pârâtul Ministerul Sănătăţii.
S-a respins ca nefondată acţiunea precizată a
reclamantului B.V. împotriva pârâţilor Casa Naţională de Pensii Publice şi
Institutul Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă
pentru anularea avizului comisiei superioare nr. 164/15.03.2012, emis de
pârâtul I.N.E.M.R.C.M. şi a deciziei nr. 15006 din 21.12.2012 a Comisiei
Superioare de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap. S-a stabilit onorariu
definitiv pentru avocatul din oficiu, avocat B.A. în sumă de 300 lei, avansat
din fondul statului către Baroul de Avocaţi Sălaj.
Soluţia menţionată a avut la bază următoarele
considerente:
În conformitate cu prevederile art. 131 alin. 5 din
Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice şi art. 2 alin. 3
din H.G. nr. 118/2012, „C.N.P.P. are în subordine Institutul Naţional de
Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă, denumit în continuare
INEMRCM, care este instituţie publică cu personalitate juridică şi autonomie
ştiinţifică. În subordinea INEMRCM se înfiinţează centre regionale de expertiză
medicală a capacităţii de muncă”.
În această situaţie, instanţa a respins excepţia
lipsei calităţii procesuale pasive a pârâtei Casa Naţională de Pensii Publice,
deoarece pârâtul INEMRCM se află în subordinea directă a acesteia.
În baza art. 246 C.pr.civ. instanţa a luat act de
renunţarea la judecată a reclamantului B.V. împotriva pârâtului Ministerul
Sănătăţii, făcută verbal în faţa instanţei de judecată în şedinţa publică din
18.03.2013.
De asemenea, tribunalul s-a raportat la procedura
stabilită prin prevederile art. 71 al. 1-9 din Legea nr. 263/2010 privind
sistemul unitar de pensii publice, sens în care a reţinut că prin certificatul
de încadrare în grad de handicap nr. 12364 din 10.10.2012 emis de către Comisia
de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap din cadrul Consiliului Judeţean
Sălaj, s-a stabilit că reclamantul B.V. nu se încadrează în gradul de handicap
uşor.
Prin avizul nr. 164 din 15.03.2012 emis de Comisia
Superioară din cadrul pârâtului I.N.E.M.R.C.M. s-a stabilit că se menţin
concluziile internării din perioada 21-24.02.2012 din INEMRCM privind
deficienţa funcţională, incapacitatea adaptativă şi incapacitatea de muncă,
concluziile fiind bazate pe rezultatele investigaţiilor efectuate conform
protocolului de diagnostic, în concordanţă cu HG 155/2011.
Comisia Superioară de Evaluare a
Persoanelor Adulte cu Handicap din cadrul M.M.F.P.S. a emis decizia nr. 15006
din 21.12.2012 prin care a respins contestaţia nr. 129716 din 24.10.2012 împotriva
certificatului de încadrare în grad şi tip de handicap nr. 12364 din 10.10.2012
eliberat de Comisia de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap Sălaj, motivat
de faptul că, au fost respectate criteriile medico-psihosociale aprobate prin
Ordinul ministrului muncii, familiei şi egalităţii de şanse şi al ministrului
sănătăţii publice nr. 762/1.992/2007 CAP. 7.I.
În conformitate cu prevederile art. 80 alin. (1) din
Legea nr. 263/2010, modificată şi completată I.N.E.M.R.C.M. poate convoca
persoanele convocate pe motiv de invaliditate, concluziile expertizării fiind
obligatorii în privinţa stabilirii, după caz, a menţinerii în acelaşi grad de
invaliditate, încadrării în alt grad de invaliditate sau redobândirii
capacităţii de muncă.
Prevederile Legii nr. 263/2010 sunt completate din
punct de vedere metodologic prin dispoziţiile art. 7¹ alin. 1 lit. c, alin. 2
şi alin. 4 respectiv art. 8 lit. d¹ din anexa la H.G. nr. 1229/2005, modificată
şi completată, care stabilesc competenţa intimatului INEMRCM prin comisiile
sale de avizare şi control de a convoca pensionarii de invaliditate supuşi
revizuirii medicale, explorărilor funcţionale şi investigaţiilor de laborator
necesare evaluării capacităţii de muncă. Urmare acestor investigaţii, comisiile
de avizare şi control din cadrul intimatului emit decizii medicale asupra
capacităţii de muncă.
Decizia asupra capacităţii de muncă a contestatorului
nr. 437/24.02.2012 a fost emisă de Comisia de avizare şi control din cadrul
intimatului INEMRCM în concordanţă cu competenţele sale legale prin
dispoziţiile art. 7¹ alin. 1 lit. c şi alin. 4 din Anexa la H.G. nr. 1229/2005,
modificată şi completată. Decizia respectă toate condiţiile cerute pentru
validitatea sa, fiind întocmită în urma internării reclamantului la INEMRCM, în
conformitate cu Criteriile şi normele de diagnostic clinic, diagnostic
funcţional şi de evaluare a capacităţii de muncă pe baza cărora se face
încadrarea în gradul I, II şi III de invaliditate, aprobate prin H.G. nr.
155/2011.
Având în vedere prevederile art. 78 alin. (6) din
Legea nr. 263/2010 rap. la art. 7² alin. 2 lit. c din Anexa la H.G. nr.
1229/2005 şi art. 99 din H.G. nr. 257/2011, în urma contestaţiei formulate de
reclamant, situaţia medicală a acestuia, întocmită în urma internării la
INEMRCM, a fost reanalizat de Comisia Superioară de Expertiză Medicală a
Capacităţii de Muncă din cadrul intimatului.
Prin intermediul Avizului nr. 164/15.03.2012 Comisia
Superioară de Expertiză Medicală a Capacităţii de Muncă din cadrul intimatului
INEMRCM s-a pronunţat în sensul menţinerii concluziilor medicale, care au stat
la baza emiterii Deciziei nr. 437/24.02.2012 adoptată de Comisia de avizare şi
control care funcţionează în cadrul pârâtului.
Prin încheierea civilă din 04.03.2013 pronunţată de
Tribunalul Sălaj în prezentul dosar, a fost admisă cererea de ajutor public
judiciar a reclamantului, motivat de lipsa de venituri a acestuia,
acordându-i-se asistenţă avocaţială gratuită.
Instanţa a stabilit onorariu definitiv în sumă de 300
lei pentru apărătorul din oficiu, avocat B.A., care va fi avansat din fondul
statului către Baroul de Avocaţi Sălaj.
În aceste circumstanţe acţiunea reclamantului apare ca
nefondată, fiind respinsă în consecinţă de către instanţă.
Faţă de cele ce preced, instanţa a respins ca
nefondată acţiunea reclamantului.
Împotriva acestei sentinţe a declarat
recurs reclamantul B.V., solicitând
admiterea acestuia.
În susţinere, reclamantul precizează că i-a fost
încălcat dreptul la apărare întrucât nu i s-a dat cuvântul asupra fondului
cauzei.
De asemenea, menţionează că a depus la dosar acte
medicale pe care le indică punctual, subliniind că acestea nu au fost însă
avute în vedere de către prima instanţă, deşi erau de natură să infirme
concluziile referitoare la capacitatea lui de muncă, sens în care apreciază că
prima instanţă nu a cercetat fondul cauzei.
Consideră că nu i-a fost respectat dreptul la apărare,
câtă vreme avocatul desemnat din oficiu a studiat dosarul cu superficialitate,
omiţând să facă vreo referire la actele medicale pe care acesta i le-a pus la
dispoziţie. De asemenea, concluziile apărătorului din oficiu au constat doar
într-o singură frază prin care a relatat că reclamantul recurent suferă de mai
multe boli cronice nerecuperabile.
Intimatul pârât Institutul Naţional de Expertiză Medicală
şi Recuperarea Capacităţii de Muncă ( INEMRCM ) a depus întâmpinare în data de
25.07.2013 (f. 24), prin care s-a
opus admiterii recursului, precizând că a respectat toate dispoziţiile legale
şi procedurale privitoare la stabilirea capacităţii de muncă a
recurentului-reclamant.
În acest sens, se arată că decizia şi avizul care fac
obiectul prezentului recurs au fost emise în condiţii de deplină legalitate şi
în concordanţă cu diagnosticul din Foaia de observaţie de expertiză medicală şi
recuperare a capacităţii de muncă nr. 1389/2012, întocmită cu ocazia internării
reclamantului la INEMRCM în intervalul 21.02.2012 - 24.02.2012. Documentaţia
medicală a fost administrată ca probă cu înscrisuri în faţa instanţei de fond.
In conformitate cu prevederile art. 80 alin. (1) din
Legea nr. 263/2010, modificată şi completată, intimatul-pârât poate convoca
persoanele pensionate pe motiv de invaliditate, concluziile expertizării fiind
obligatorii în privinţa stabilirii, după caz, a menţinerii în acelaşi grad de
invaliditate, încadrării în alt grad de invaliditate sau redobândirii
capacităţii de muncă. Prevederile Legii nr. 263/2010 sunt completate din punct
de vedere metodologic prin dispoziţiile art. 7* alin. (1) lit. c), alin. (2) şi
alin. (4) respectiv art. 8 lit. d*) din Anexa la H.G. nr. 1229/2005, modificată
şi completată, care stabilesc competenţa intimatului INEMRCM prin comisiile
sale de avizare şi control de a convoca pensionarii de invaliditate supuşi
revizuirii medicale în una dintre secţiile sale clinice, în vederea
examinărilor medicale, explorărilor funcţionale şi investigaţiilor de laborator
necesare evaluării capacităţii de muncă. Urmare acestor investigaţii, comisiile
de avizare şi control din cadrul intimatului emit decizii medicale asupra
capacităţii de muncă.
Decizia asupra capacităţii de muncă a recurentului -
reclamant nr. 437/24.02.2012 a fost emisă de Comisia de avizare şi control din
cadrul intimatului-pârât, în concordanţă cu competenţele sale legale stabilite
prin dispoziţiile art. 7* alin. (1) lit. c) şi alin. (4) din Anexa la H.G. nr.
1229/2005, modificată şi completată. Decizia respectă toate condiţiile cerute
pentru validitatea sa, fiind întocmită în urma internării reclamantului în
INEMRCM, în conformitate cu Criteriile şi normele de diagnostic clinic,
diagnostic funcţional şi de evaluare a capacităţii de muncă pe baza cărora se
face încadrarea în gradul I, II şi III de invaliditate, aprobate prin H.G. nr.
155/2011.
Având în vedere prevederile art. 78 alin. (6) din
Legea nr. 263/2010 rap. la art. 7^ alin. (2) lit. c) din Anexa la H.G. nr.
1229/2005 şi art. 99 din H.G. nr. 257/2011, în urma
contestaţiei formulate de
recurentul-reclamant, situaţia medicală al acestuia, întocmită în urma
internării la INEMRCM, a fost reanalizat de Comisia Superioară de Expertiză
Medicală a Capacităţii de Muncă din cadrul intimatului-pârât. Prin intermediul
Avizului nr. 164/15.03.2012, Comisia Superioară de Expertiză Medicală a
Capacităţii de Muncă din cadrul intimatului INEMRCM s-a pronunţat în sensul
menţinerii concluziilor medicale care au stat la baza emiterii Deciziei nr.
437/24.02.2012 adoptată de Comisia de avizare şi control a INEMRCM.
Afecţiunile documentate de recurentul-reclamant prin
documentele administrate ca probe cu înscrisuri în faţa instanţei de fond nu
modifică diagnosticul neinvalidant, stabilit în funcţie de Criteriile de
expertiză medicală aprobate prin H.G. nr. 155/2011. Recurentul-reclamant nu a
solicitat administrarea probei cu expertiza medicală în faţa instanţei de fond,
construindu-şi acţiunea numai pe baza documentelor medicale menţionate mai sus,
fără relevanţă în susţinerea obiectului acţiunii sale.
În drept, se invocă dispoziţiile Codului de procedură
civilă, ale Legii nr. 263/2010 şi ale H.G. nr. 1229/2005.
În probaţiune s-au depus înscrisuri.
Recursul este fondat pentru cele ce succed:
Potrivit art. 24 din Constituţia României, dreptul la
apărare este garantat, iar în tot cursul procesului, părţile au dreptul să fie
asistate de avocat, ales sau numit din oficiu, în acelaşi sens fiind şi
prevederile art. 15 din legea nr. 304/2004.
Pentru a da valoare acestui principiu şi în acord cu
Directiva Consiliului uniunii Europene nr. 2003/8/CE, legiuitorul a instituit
prin dispoziţiile art. 6 al. 1 lit. a OUG nr. 51/2008 ajutorul public judiciar
sub forma plaţii onorariului pentru asigurarea reprezentării, asistenţei
juridice şi, după caz, a apărării, printr-un avocat numit sau ales, pentru
realizarea sau ocrotirea unui drept ori interes legitim în justiţie sau pentru
prevenirea unui litigiu.
Potrivit art. 23 din OUG nr. 51/2008, ajutorul public
judiciar sub forma asistenţei prin avocat se acordă conform prevederilor
cuprinse în Legea nr. 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de
avocat, referitoare la asistenţa judiciară sau asistenţa judiciară gratuită.
Conform art. 2 al. 2 şi 5 din Legea nr. 51/1995, în
exercitarea dreptului la apărare, avocatul are dreptul şi obligaţia de
a stărui pentru realizarea liberului acces la justiţie şi pentru un proces
echitabil.
Reţinând normele legale evocate şi având în vedere
documentaţia existentă la dosar, Curtea apreciază că în cauză nu se poate
reţine că reclamantului recurent i-a fost respectat dreptul la apărare,
respectiv că acesta ar fi beneficiat de un proces echitabil, câtă vreme avocatul
desemnat din oficiu nu a acţionat în sensul apărării intereselor lui.
Reclamantului i-a fost admisă cererea de ajutor public
judiciar sub forma asistenţei prin avocat şi i-a fost desemnat un apărător din
oficiu, însă dreptul la apărare i-a fost prejudiciat, fiind golit practic de
conţinut, concluzie justificată de lipsa exercitării oricăror mijloace juridice
specifice în acest sens.
În concret, prin încheierea din 04.03.2013
reclamantului recurent i-a fost admisă cererea de ajutor public judiciar sub
forma asistenţei prin avocat. La primul termen de judecată ce a urmat admiterii
cererii de ajutor public judiciar, respectiv 18.03.2013 cauza a fost amânată
pentru data de 08.04.2013 pentru a da posibilitatea avocatului desemnat din
oficiu să studieze dosarul.
În şedinţa publică din 08.04.2013,
instanţa a constatat depunerea unor acte, respectiv a pus în discuţie excepţia
lipsei calităţii procesuale pasive proprii, invocată de către Casa Naţională de
Pensii Publice prin întâmpinare, excepţie cu privire la care reprezentanta
reclamantului a solicitat respingerea.
Constatând că nu s-au formulat cereri în probaţiune,
prima instanţa a acordat cuvântul în dezbateri, iar în cadrul acestora
reprezentanta reclamantului s-a limitat a solicita „admiterea acţiunii aşa cum
a fost formulată în scris”.
Deşi în sarcina avocatului subzista obligaţia legală
de a apăra interesele reclamantului, nu se poate reţine că acesta a acţionat în
consecinţă. Astfel, avocatul nu a propus nicio probă, deşi în raportul de
obiectul cauzei, documentaţia de la dosar şi susţinerile din întâmpinările
depuse, era necesară formularea de cereri în acest sens.
De asemenea, concluziile formulate cu ocazia
dezbaterilor au confirmat o manieră superficială de îndeplinire a obligaţiilor
ce-i incumbau, în condiţiile în care apărătorul s-a limitat la a solicita
admiterea acţiunii aşa cum aceasta a fost formulată.
Curtea concluzionează că judecarea la fondul cauzei
s-a realizat cu încălcarea dreptului la apărare, calitatea serviciilor
avocatului din oficiu afectând însăşi accesul la justiţie a reclamantului
(cauza Airey contra Irlandei), în sensul art. 6 al. 1 din Convenţia
Europeană a Drepturilor Omului, astfel că în baza art. 312 al. 1, 5 coroborat
cu art. 304 pct. 5 Cod de procedură civilă, Curtea va admite recursul şi va
casa în parte sentinţa atacată şi va trimite cauza spre rejudecare primei
instanţe.
Vor menţinute dispoziţiile instanţei privitoare la
respingerea excepţiei lipsei calităţii procesuale pasive a pârâtei Casa
Naţională de Pensii Publice şi la dispoziţia prin care a luat act de renunţarea
la judecată a reclamantului faţă de Ministerul Sănătăţii.
În rejudecare, în conformitate cu prevederile art. 316
Cod de procedură civilă, prima instanţă va pune în vedere avocatului desemnat
din oficiu în primul ciclu procesual să îşi exprime poziţia procesuală cu
privire la întâmpinările formulate în cauză de către instituţiile pârâte, să
formuleze cereri în probaţiune, cu atât mai mult cu cât prin întâmpinarea
depusă în recurs de către intimatul Institutul Naţional de Expertiză Medicală
şi Recuperarea Capacităţii de Muncă (INEMRCM), se invocă omisiunea
reclamantului de a solicita la fondul cauzei administrarea probei constând în
expertiza medicală, precum şi să utilizeze toate instrumentele specifice,
astfel încât calitatea serviciilor să răspundă cerinţelor impuse de legiuitor.
În virtutea rolului activ, prima instanţă va
dispune administrarea tuturor probelor necesare pentru a preveni orice greşeală
privind aflarea adevărului în cauză, astfel încât să pronunţe o hotărâre legală
şi temeinică. De asemenea, va veghea la modul în care avocatul desemnat din
oficiu îşi duce la îndeplinire sarcinile şi, în măsura în care este sesizat sau
carenţele serviciilor prestate de apărător sunt evidente, să procedeze fie la
numirea unui alt avocat, fie să-l oblige pe cel deja numit să-şi îndeplinească
obligaţiile.
|