Deducere TVA. Delegarea managementului unei societăţi comerciale
Îndeplinirea
atribuţiilor specifice funcţiei de administrator reprezintă servicii destinate
utilizării în folosul operaţiunilor
taxabile ale reclamantei, opinia contrară conducând la concluzia de
neacceptat cum că, funcţia de administrator, respectiv managementul firmei, nu
ar putea fi delegat unei societăţi specializate care, în schimbul unei
remuneraţii, îşi asumă succesul ori răspunderea pentru insuccesul societăţii
administrate.
Pentru
delegarea managementului unei societăţii comerciale nu este necesar ca
societatea care decide delegarea, să aibă înscris acest aspect în statutul său
ca obiect de activitate, pentru a considera această acţiune ca privind operaţiunile sale taxabile, fiind greu de conceput ca o
societate să aibă înscris ca obiect delegarea
propriului management.
Prin cererea adresată Tribunalului Botoşani – Secţia Comercială, Contencios
Administrativ şi Fiscal în data de 18.06.2010, reclamanta S.C. „D.” S.R.L.
Dorohoi, jud. Botoşani în contradictoriu cu pârâta Direcţia Generală a
Finanţelor Publice Judeţene Botoşani a solicitat anularea Deciziei nr.
70/18.12.2009 şi a Deciziei de impunere nr. 341/12.10.2009, în ceea ce priveşte
neacordarea dreptului de deducere pentru suma de 4.798 lei, aferentă
indemnizaţia de administrator plătită către S.C. „C. ATG” S.R.L. Baia Mare.
În
motivarea contestaţiei, reclamanta a arătat că, prin Decizia de impunere nr.
341/12.10.2009, emisă in baza raportului de inspecţie fiscală, organele de
inspecţie fiscala nu au acordat drept de deducere a taxei pe valoare adăugată
pentru suma de 4.798 lei, pe considerentul că emitentul facturii nu a putut fi
identificat in urma controalelor încrucişate si nu s-a putut determina realitatea prestării si nici realitatea
datelor înscrise în factura fiscala în baza căreia s-a dedus TVA.
S.C.
„D.” S.R.L. Dorohoi, a dedus TVA în sumă de 4.798 lei înscrisă in factura nr.
44/31.03.2009, reprezentând servicii de administrare firmă conform contractului
pentru luna iunie 2009, emisă de S.C. „C.ATG” S.R.L. Baia Mare, înregistrând în
contabilitate factura pentru care s-a exercitat dreptul de deducere a TVA.
Având
în vedere disp. art. 146 alin. 1 lit. a) şi art. 145 din Legea nr. 571/2003,
reclamanta a apreciat că are dreptul la deducerea T.V.A.
În
cursul judecăţii s-a dispus introducerea în cauză, a ANAF – Direcţia Generală
de Administrare a Marilor Contribuabili Bucureşti, întrucât societatea a fost
preluată de către aceasta, având loc transmiterea calităţii procesuale pasive.
Întrucât actele contestate au fost emise de Direcţia Generală a Finanţelor
Publice Judeţene Botoşani, instanţa a menţinut în cauză şi această instituţie
în calitate de pârâtă.
Pârâta
Direcţia Generală a Finanţelor Publice Judeţene Botoşani, prin întâmpinare
a solicitat respingerea contestaţiei ca
neîntemeiată.
În
motivare a arătat că reclamanta nu a putut face dovada că serviciile de
administrare firmă emise de S.C. „C. ATG” S.R.L. Baia Mare au fost executate în
scopul operaţiunilor sale taxabile şi în ce s-au concretizat serviciile
respective, considerând că pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei pe
valoare adăugată este suficienta numai prezentarea facturilor emise de SC „C.
ATG” SRL Baia Mare, care este de altfel unul din cei trei membri ai consiliului
de administraţie ai SC „D.” SRL Dorohoi, iar obligaţiile si răspunderile sale
în calitate de administrator sunt prevăzute în Legea societarilor comerciale în
limita competentelor aprobate de Adunarea Generală.
Prin
sentinţa nr. 3200 din 7 decembrie 2011
Tribunalul Botoşani a respins ca nefondată contestaţia.
În
motivare, prima instanţă a reţinut că, reclamanta a plătit cu factura fiscală
nr. 44/31.13.2009 contravaloarea serviciului de administrator prestat de S.C.
„C. ATG” S.R.L. Baia Mare, iar organele fiscale nu au acordat dreptul de
deducere a T.V.A.-ului aferent acestui serviciu.
Din
expertiza efectuată în cauză a rezultat că S.C. „C. ATG” S.R.L. Baia Mare şi-a
îndeplinit mandatul de administraţie la
S.C. „D.” S.R.L. Dorohoi şi că indemnizaţia s-a decontat
conform facturii comerciale nr. 44/31.03.2009, potrivit prevederilor Legii nr.
31/1990 şi Legii nr. 571/2003, arătând că documentele justificative care sau
stat la baza deducerii T.V.A. furnizează toate informaţiile prevăzute prin
dispoziţiile legale în vigoare la data efectuării operaţiunii.
Aceste
aspecte corespund situaţiei de fapt reţinute prin actele administrative
contestate.
Ceea
ce contrazice reclamanta prin acţiunea formulată este modalitatea de
interpretare a dispoziţiilor art. 145 din Legea nr. 571/2003 privind dreptul de
deducere al T.V.A.-ului aferent acestor servicii de administrare.
Deşi
expertul afirmă că aceste servicii trebuie să beneficieze de dreptul de
deducere a T.V.A., instanţa a constatat că interpretarea legii este atributul
exclusiv al instanţei de judecată, reţinând următoarele:
Potrivit
art. 145 din Legea nr. 571/2003, persoana impozabilă are dreptul să deducă taxa
aferentă achiziţiilor, dacă acestea sunt destinate utilizării în folosul
operaţiunilor taxabile.
Prin
urmare, nu poate fi dedusa T.V.A. aferentă intrărilor pentru operaţiuni care nu
au legătură cu activitatea economica a persoanei impozabile, întrucât dreptul
de deducere a taxei aferente achiziţiilor de servicii este condiţionat de
efectuarea acestora în scopul
operaţiunilor taxabile ale persoanei impozabile.
În
consecinţă, în cazul unor servicii facturate care nu sunt legate de obiectul de
activitate al persoanei impozabile sau nu au fost efectuate în scopul
operaţiunilor sale taxabile, taxa pe valoare adăugată nu este deductibilă.
Aşa
fiind, instanţa de fond a apreciat că îndeplinirea atribuţiilor specifice
funcţiei de administrator nu constituie echivalentul unor servicii destinate
utilizării în folosul operaţiunilor taxabile, respectiv, aferente unor servicii
efectuate în vederea îndeplinirii scopului economic al societăţii comerciale,
ci, acestea au un caracter intrinsec, ţinând doar de buna funcţionare şi administrare
a societăţii, motiv pentru care apreciază că reclamanta nu poate beneficia de
dreptul de deducere pentru T.V.A.-ul aferent indemnizaţiei de administrator.
Prin
decizia nr.1876/10.04.2012, Curtea de Apel Suceava – Secţia a II-a Civilă, de
Contencios Administrativ şi Fiscal a respins, ca nefondat, recursul declarat de
reclamanta S.C. „D.” S.R.L., reţinând următoarele:
În
motivarea recursului, reclamanta a arătat că, eronat prima instanţă a reţinut
faptul că indemnizaţia de administrator plătită şi al cărei deducere şi
rambursare s-a solicitat este aferentă
facturii nr. 44/31.03.2009. În realitate
s-a solicitat dreptul de deducere şi rambursare pentru indemnizaţia de
administrator conform Facturilor nr.
44/31.03.2009 şi 47/30.04.2009.
În
mod greşit s-a reţinut de asemenea şi situaţia de fapt dedusă judecăţii, în
cauză nefiind vorba de servicii ci de
mandat de administrator executat de către S.C. „C. ATG” S.R.L. Baia Mare pe baza numirii de către AGA.
De
asemenea, greşit instanţa de fond a apreciat că „atribuţiile specifice funcţiei
de administrator nu constituie echivalentul unor servicii efectuate în vederea
îndeplinirii scopului economic al societăţii comerciale”. În acest sens şi în
contradicţie cu aprecierile instanţei de fond, recurenta a considerat că sunt
relevante prevederile art. 70 din Legea nr. 31/1990 privind societăţile
comerciale, care stabilesc că, „Administratorii pot face toate operaţiunile
cerute pentru aducerea la îndeplinire a obiectului de activitate al
societăţii”.
Deci, în mod incorect instanţa de fond a considerat
că: „administrarea societăţii nu are legătură cu obiectul de activitate ale
societăţii” şi că „atribuţiile specifice funcţiei de administrator nu constituie echivalentul unor
servicii efectuate în vederea îndeplinirii scopului economic al societăţii
comerciale ” din moment ce activitatea de administrare presupune chiar aducerea
la îndeplinire a obiectului de activitate şi al scopului societăţii.
De
altfel, reclamanta a făcut dovada îndeplinirii condiţiilor de exercitare a
dreptului de deducere a TVA aferentă acestor servicii, conform prevederilor
art. 146 alin. 1 pct. a) din Legea nr. 571/2003 – Cod procedură civilă fiscal,
aspect confirmat şi de raportul de expertiză întocmit în cauză de către
expertul fiscal M.G..
Curtea
a constatat că recurenta S.C. „D.” S.R.L. Dorohoi a dedus TVA în sumă de 4.798
lei înscrisă în facturile nr. 44/31.03.2009 şi 47/30.04.2009 reprezentând
servicii de administrare firmă emise de
S.C. „C. ATG” S.R.L. Baia Mare, înregistrând în contabilitate facturile pentru care şi-a exercitat dreptul de deducere a TVA.
Organele
fiscale au stabilit că suma de 4.798 lei cu titlu de TVA a fost nelegal dedusă întrucât s-a constatat că
emitentul facturii nu a putut fi identificat în urma controalelor încrucişate
şi nu s-a putut determina realitatea
prestării şi nici realitatea datelor
înscrise în factura fiscală în baza căreia contestatoarea a dedus TVA.
Cu
privire la considerentele primei
instanţe, Curtea a reţinut că îndeplinirea atribuţiilor specifice funcţiei de
administrator reprezintă servicii destinate utilizării în folosul
operaţiunilor taxabile ale reclamantei,
opinia contrară conducând la concluzia de neacceptat cum că, funcţia de
administrator, respectiv managementul firmei, nu ar putea fi delegat unei
societăţi specializate care, în schimbul unei remuneraţii, îşi asumă succesul
ori răspunderea pentru insuccesul societăţii administrate.
Pentru
delegarea managementului unei societăţii comerciale nu este necesar ca
societatea care decide delegarea, să aibă înscris acest aspect în statutul său
ca obiect de activitate, pentru a considera această acţiune ca privind operaţiunile sale taxabile, fiind greu de conceput ca o
societate să aibă înscris ca obiect
delegarea propriului management.
Pe
de altă parte, însă, pretenţiile reclamantei recurente sunt nefondate, atâta
timp cât, din nici un mijloc de probă nu rezultă realitatea prestării
serviciului înscris în facturile fiscale nr. 44/31.03.2009 respectiv nr. 47/30.04.2009, aspect care a fost reţinut
în decizia nr. 70/18.12.2009 emisă de Direcţia Generală a Finanţelor Publice
Botoşani.
Asta,
în condiţiile în care, art. 155 alin. 5 din Codul fiscal impune ca, pentru
deducerea TVA, factura fiscală să fie emisă pe numele persoanei solicitante de
către o persoană opozabilă înregistrată ca plătitor de TVA.
Ori, S.C. „C. ATG” S.R.L. Baia Mare nu a fost
identificată la sediul social declarat pentru a se putea stabili realitatea prestării serviciului pretins de reclamantă, realitatea
datelor înscrise în factura fiscală şi exigibilitatea TVA (colectare TVA de
către prestator).
Cum
recurenta a avut posibilitatea de a dovedi realitatea consemnărilor din facturile fiscale nr.
44/31.03.2009 şi 47/30.04.2009, atât la
prima instanţă cât şi în recurs, neîndeplinindu-şi această obligaţie, Curtea,
în baza art. 312 Cod procedură civilă, a
respins recursul, ca nefondat.