Contestaţie formulată în baza art.205 si 206 C.pr.fisc. Procedura obligatorie. Declanşarea în paralel a demersului judiciar fără a finaliza aşa cum prevede art 7 din Legea nr.554/2004 procedura prealabilă. Inadmisibilitate
Prin sentinţa
civilă nr.3376 din 19 mai 2011 pronunţată de Tribunalul Sălaj au fost respinse
excepţiile prematurităţii şi a inadmisibilităţii acţiunii.
A fost admisă în
parte cererea formulată de reclamanta S.C. G.T.S. S.R.L. Zalău, în
contradictoriu cu pârâtul MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE - AGENŢIA NAŢIONALĂ DE
ADMINISTRARE FISCALĂ - DIRECŢIA GENERALĂ
A FINANŢELOR PUBLICE SĂLAJ şi s-a dispus modificarea sumelor la care reclamanta
a fost obligată prin Dispoziţia fiscală nr.2376/14.07.2009 şi Decizia de
impunere nr.278/15.07.2009 în sensul că aceasta a achitat doar suma de 16.155
lei reprezentând majorări de întârziere şi penalităţi.
A fost obligată
pârâta şi la 4.150 lei cheltuieli de judecată către reclamantă.
Pentru a
pronunţa această soluţie instanţa a reţinut în legătură cu excepţiile invocate
de cauză de pârâtă, respectiv prematuritatea şi inadmisibilitatea acţiunii,
următoarele.
Cele
două decizii au fost comunicate reclamantei în data de 20.07.2009 şi împotriva
lor a formulat contestaţie administrativă, în termen de 30 de zile, respectiv
în data de 20.08.2009.
Pârâta
avea obligaţia să răspundă contestaţiei în termen de 45 de zile de la data
primirii, termenul expirând la 6 octombrie 2009. Nu a făcut-o în termenul legal
şi prin urmare, reclamanta avea la dispoziţie termenul de 6 luni prevăzut de
legea contenciosului administrativ pentru a solicita anularea actelor
administrativ fiscale contestate.
Din cuprinsul
întâmpinării depuse de Direcţia Generală a Finanţelor Publice a Judeţului
Sălaj, rezultă că o astfel de decizie a fost totuşi emisă în data de 20 aprilie
2010, numai că la acea dată, prezentul litigiu era deja pe rolul instanţei iar
faptul că nu a răspuns contestaţiei în termen legal nu poate fi folosit
împotriva reclamantei.
Prin urmare,
cele două excepţii nu au nici un fel de susţinere, urmând a fi respinse
ca nefondate.
Referitor la fondul cauzei,
instanţa a reţinut că în urma unui control efectuat de pârâtă la sediul
reclamantei, control având ca obiect, inspecţia fiscală generală pe perioada
01.01.2004-31.12.2008, s-a constatat că aceasta nu a declarat TVA-ul de plată
eferent lunii decembrie 2004, în sumă de 16.596 lei, nu a colectat TVA -ul
aferent cheltuielilor de protocol efectuate peste plafoanele legale în sumă de
660 lei.
Măsura dispusă
prin Dispoziţia nr.2376/14.07.2009 a fost aceea a înregistrării în evidenţa
contabilă a societăţii a TVA-ului stabilit suplimentar în sumă de 17.256 lei, a
majorărilor şi a penalităţilor de întârziere în sumă de 26.341 lei.
În data de
15.07.2009 a fost emisă şi Decizia de impunere nr.278, care face referire la
aceeaşi sumă.
În cuprinsul
raportului de inspecţie fiscală generală se reţine că pentru luna decembrie
2004 societate a avut TVA de plată la bugetul de stat în sumă de 16.595,61 lei.
Societatea a întocmit decontul de TVA pe luna decembrie 2004 dar nu a fost
depus la AFP Zalău. Suma de 16.596 lei reprezintă TVA de plată la bugetul de
stat.
În baza Legii
nr.571/2003 rep.art. 156 alin 1 „Persoanele înregistrate conform art.153
trebuie să depună la organele fiscale competente, pentru fiecare perioadă fiscală,
un decont de taxa, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care
se încheie perioada fiscală respectivă".
Nedepunerea
decontului de TVA pe luna decembrie 2004 constituie contravenţie prevăzută de
art.219 alin.1 lit.b din codul de procedură fiscală unde se prevede „Constituie
contravenţii următoarele fapte: b) neîndeplinirea la termen a obligaţiilor de
declarare prevăzute de lege a bunurilor şi veniturilor impozabile sau, după
caz, a impozitelor, taxelor contribuţiilor şi a altor sume".
Societatea a
fost sancţionată contravenţional în baza OG 92/2003 rep art.219 alin.2 lit.d
prin procesul verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor seria
A/2009 nr.0091332 din data de 14.07.2009 cu suma de 5.000 lei.
Din probele
administrate în cauză, dar şi din constatările efectuate de expertul numit,
rezultă că reclamanta a depus declaraţia 300 privind decontul de TVA aferent
lunii decembrie 2004, la data de 23 mai 2005.
Procedura de
declarare nu a fost finalizată, neexistând indicii dacă acest decont a fost
prelucrat în momentul primirii aspect ce rezultă din fişa sintetică editată la
data de 30.06.2005.
În conformitate
cu OMF 338/2004, în cazul declaraţiilor depuse direct la sediul organului
fiscal prelucrarea datelor se face în prezenţa plătitorului. Nici părţile şi
nici expertul fiscal nu au putut determina motivul pentru care decontul nu a
fost prelucrat. Indiferent cui îi aparţine culpa, important este faptul că
reclamanta datora suma ce i se impută şi care reprezintă TVA şi a cărei scadenţă
era la data de 25.01.2005.
Cu toate aceste,
la data controlului, reclamanta nu mai datora TVA, întrucât această sumă se
recuperează în interiorul perioadei verificate integral din TVA de recuperat
înregistrat în aceeaşi perioadă.
De altfel, şi
pârâta recunoaşte că această sumă s-a compensat cu TVA-ul de recuperat din
perioadele următoare.
În schimb,
pârâta are obligaţia de a achita majorări de întârziere şi penalităţi.
Conform
prevederilor art.117 Cod procedură fiscală, în cazul compensărilor, dobânzile
şi penalizările de întârziere se datorează până la data stingerii inclusiv.
Data stingerii este data depunerii la organul competent a cererii de compensare
iar pentru compensările efectuate înaintea restituirii sau rambursării sumei
cuvenite debitorului - data depunerii cererii de rambursare sau restituire.
Din situaţia
cuprinzând calcului majorărilor şi al penalităţilor, rezultă că suma de 26.341
lei a fost calculată asupra sumei de 16.596 lei şi a celorlalte diferenţe
stabilite suplimentar şi care nu fac obiectul prezentei cauze. Or, în perioada
controlată, societatea a înregistrat şi suma negativă de TVA, iar soldul rămas
neachitat a fost mai mic.
În final,
consideră că, suma datorată de reclamantă este doar de 16.155 lei, sens în care
a fost admisă în parte cererea formulată de reclamantă, instanţa a dispus
modificarea sumelor la care reclamanta a fost obligată prin Dispoziţia fiscală
nr.2376/14.07.2009 şi Decizia de impunere nr.278/15.07.2009 în sensul că acesta
a achitat doar suma de 16.155 lei reprezentând majorări de întârziere şi
penalităţi.
În temeiul
art.274 Cod procedură civilă, instanţa a obligat pârâta şi la 4.150 lei
cheltuieli de judecată către reclamantă.
Împotriva
acestei soluţii a formulat recurs Direcţia Generală a Finanţelor Publice Sălaj
prin care a solicitat admiterea recursului şi modificarea în totalitate a
sentinţei atacate în sensul respingerii acţiunii reclamantei.
În motivare se
arată că sentinţa pronunţată prin prisma art. 304 punct. 9 Cod Procedură Civilă
si în considerarea dispozitiilor art. 304/1 deoarece instanţa de fond a
pronuţat hotararea judecatoreasca fara a analiza in drept temeinicia şi
legalitatea actelor emise de unitatea fisclă.
Prin actiunea cu
care reclamanta S.C. G.T.S. SRL a investit instanţa de judecată, s-a solicitat
ca în temeiul art. 1 din Legea nr. 554/2004 instanţa să dispună anularea
Deciziei de impunere nr.278 din 15.07.2009 si a Dispoziţiei de masuri nr.2375
din 14.07.2009.
Dupa cum se
poate observa,reclamanta a contestat actele administrative fiscal si nu actul
jurisdictional respectiv Decizia nr.54 din 20.04.2010 emisă de organul
administrativ jurisdictional investit de reclamanta prin formularea în baza lui
art.205 si 206 Cod procedura fiscala.
Contestaţia
formulată în baza lui art.205 si 206 Cod procedura fiscal,este o procedura
obligatorie în materia fiscala,posibilitatea atacari lor în contencios
administrativ fiind posibila doar dupa parcurgerea de catre reclamanta a
acestei proceduri conform dispoziţiilor art.7 din Legea nr.554/2004 .
Asa cum reiese
si din dispozitivul sentintei precum si din acţiunea promovata,reclamanta nu a
inţeles sa atace aceasta Decizie emisa pe calea administrative de atac, desi
excepţiile au fost invocate si puse în discuţia partiilor, depunând in
probatiune in fata instanţei actul administrative jurisdictional emis.
Reclamanta nu a
însusit actul jurisdicţional emis, desi instituitia a facut dovada emiterii
acesteia, comunicarii acesteia cu reclamanta atat prin posta cu confirmare
precum si publicarea de catre organul administrativ de atac a acestuia conform
dispoziţiilor art.44 Cod procedură fiscal , pe pagina de internet a ANAF-ului .
Prin
urmare, întrucat reclamanta nu a urmat procedura legala instituita de
lege,solicitam instanţei de recurs admiterea excepţiei inadmisibilităţii acţiunii
formulata de catre reclamanta.
Astfel, în speţă
sunt aplicabile dispoziţiile art.205 alin.(1) din O.G. nr.92/2003 republicată
privind Codul de procedură fiscală care prevede că "Impotriva titlului de
creanţă,precum şi impotriva altor acte administrative fiscale se poate formula
contestaţie potrivit legii.
Contestaţia este
o cale administrativă de atac şi nu Înlătură dreptul la acţiune al celui care
se consideră lezat în drepturile sale printr-un act administrativ fiscal iar
art.209 din acelaşi act normativ prevede că "Contestaţiile formulate.
Împotriva
deciziilor de impunere , a actelor administrative fiscale asimilate deciziilor
de impunere se soluţionează după cum urmează:
a) contestaţiile care au ca obiect
impozite, taxe, contribuţii, datorie vamală, precum şi accesorii ale acestora,
al căror cuantum este sub 1.000.000 lei, se soluţionează de către organele
competente constituite la nivelul direcţiilor generale unde contestatarii au
domiciliul fiscal "
Contestatoarea a
înţeles să urmeze prevederile art.205 Cod procedură fiscală,in sensul de a
contesta pe calea administrativ jurisdicţională măsurile fiscale dis puse prin
actul administrativ de către organul fiscal
Astfel,în urma
contestaţiei formulată împotriva Deciziei de impunere nr.278 din 15.07.2009 şi
a Dispoziţiei de măsuri nr.2376 din 14.07.2009,organul de soluţionare a
contestaţiilor formulate pe calea administrativ jurisdicţională, în baza
art.216 Cod procedură fiscală, la data de 20.04.2010 a emis actul
administrative jurisdicţional reprezentând DECIZIA NR.54, prin care s-a dispus
respingerea contestaţiei formulată de contestatoarea reclamantă S.C. G.T.S.
SRL-ZaIău.
Această decizie
emisă de organele de soluţionare în cadrul acestei proceduri pot fi atacate la
instanţele judecătoreşti,iar hotărârile instanţelor sunt supuse
recursului,existând astfel liberul acces la justiţie şi a dreptului persoanei
vătămate într-un drept al său de o autoritate" publică,printr-un' act
administrativ de a obţine recunoaşterea dreptului pretins,anularea actului şi
repararea pagubei.
Se face
precizarea că, solutionarea starilor contencioase de natura fiscala prezinta
urmatoarea particularitate: rezolvarea contestatiilor urmeaza mai intai calea
procedurilor administrative si numai ulterior se poate recurge la proceduri
jurisdictionale.
Doctrina a
aratat ca introducerea in mod expres de legiuitor a calificarii contestatiei
fiscale drept o cale administrativa de atac, deci negarea in realitate a
caracterului
administrativ jurisdictional al procedurii fiscale, urmareste in substanta
impunerea obligativitatii parcurgerii prealabile a acestei proceduri
administrative, inainte de sesizarea instantei judecatoresti cu o actiune de
contencios administrative, nu se impiedica liberul acces la justitie.
Consecinta
calificarii explicite a procedurii fiscale drept o procedura administrativa
jurisdictionala, şi de asemenea obligativitatea parcurgerii ei înainte
de sesizarea
instantei de contencios administrativ, conduce la sanctionarea actiunii ca
fiind prematură.
De asemenea prin
Decizia nr. 409/2004, instanta constitutionala işi reconsidera jurisprudenţa in
aceasta materie, in sensul ca stabileste motivat faptul ca procedurii de
solutionare a contestatiilor formulate impotriva actelor administrative fiscale
nu i se aplica dispozitiile art. 21 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
republicata.
Mai mult, prin
Decizia de impunere nr.278 şi a Dispoziţiei de măsuri nr 2376 emise în baza
Raportul de Inspecţie Fiscală, se menţionează modalitatea de contestare a
acestor acte administrative,invocându-se baza legală a posibilităţii de
contestare a acestora,respective art.205 din O.G nr.92/2003 republicată privind
Codul de procedură fiscală.
Având în vedere
articolele invocate şi coroborând acestea cu dispoziţiile art.7 alin.(1) din
Legea nr.554/2004 privind Legea contenciosului administrativ ,articol care
prevede procedura prealabilă ce trebuie urmată de contestator, considerăm că
reclamanta este în eroare acţiunea introdusă de reclamantă împotriva actelor
administrative emise în baza Raportului de inspectie fiscală întocmit de
organul fiscal,fiind astfel prematură pe calea contenciosului administrativ.
De
asemenea, reclamanta solicită suspendarea acestor acte administrative
jurisdictionale. Referitor la aceste solicităm arătăm următoarele: In temeiul
Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004,cu modificările ulterioare
instanta competentă poate suspenda executarea, dacă se depune o cautiune de
până la 20% din cuantumul sumei contestate, iar în cazul cererilor al căror
obiect nu este evaluabil în bani, o cautiune de până la 2.000 lei.
Conform Deciziei
de Impunere nr.278 din 15.07.2009 şi a Dispoziţiei de măsuri ,acte emise în
baza Raportului de Inspecţie Fiscală încheiat de către Activitatea de Inspecţie
Fiscală Sălaj ,s-au stabilit în sarcina reclamantei taxa pe valoarea adaugata
în suma de 16.595,61 lei stabilita suplimentar de catre organele de inspectie
fiscala si majorarile de întârziere aferente în suma de 25.621 lei.
Sumele stabilite
ca fiind datorate de către societatea debitoare către bugetul de stat,au fost
constatate ca urmare a inspecţiei fiscale generale efectuată de organele de
inspecţie asupra modului de Înregistrare, determinare declarare, la bugetul de
stat a impozitelor şi contribuţiilor datorate de S.C. G.T.S. SRL- Zalău.
Urmare
întocmirii Raportului de Inspecţie Fiscală şi a emiterii Deciziei de Impunere
Fiscală nr.278 şi A Dispoziţiei de măsuri nr.2375, societatea debitoare a depus
o contestaţie cu privire la măsurile dispuse de organele de inspecţie, urmând
astfel calea administrativă jurisdicţională de atac prevăzută de art.206 Cod
procedură fiscală.
Conform
dispoziţiilor art.216 alin.(1) Cod de procedură fiscală "Introducerea
contestaţiei pe cale administrativă de atac nu suspendă executarea actului
administrativ fiscal.
Prin acţiunea
formulată reclamanta solicită suspendarea executării actelor administrative cu
caracter fiscal, până la soluţionarea irevocabilă a cauzei în baza art.15
alin.1 din Legea nr.554/2004.
Invederează
instanţei că, conform art.14 alin.1 din Legea nr.554/2004,pentru a se dispune
suspendarea executării actului administrativ fiscal,trebuie să fie îndeplinite
cumulativ două condiţii in cazuri bine justificate în sensul art.2 alin.1, şi
pentru prevenirea unei pagube iminente în sensul art.2 alin.1 lit.ş), respectiv
împrejurările legate de starea de fapt şi de drept, care sunt de natură să
creeze o îndoială serioasă în privinţa legalităţii actului administrativ.
Arătăm instanţei că,aceste condiţii nu au fost îndeplinite de reclamantă,
întrucât aceasta nu a făcut dovada îndeplinirii condiţiilor prevăzute de
dispoziţiile art.14 şi art.15 din Legea nr.554/2004.
Invederează
instanţei faptul că actele administrativ fiscale emise de Activitatea de
Inspecţie Fiscală se bucură de prezumţia de legalitate, fiind emise în baza şi
pentru executarea în concret a legilor.
Prin urmare,
consideră că analizarea pur teoretică de către instanţa de judecată, a
premiselor suspendării executării actului administrativ fiscal formulată de
către reclamantă nu este relevantă fără a se reţine de către aceasta, a
existenţei în concret a cazului bine justificat şi a iminenţei unei pagube în
raport cu natura şi amploarea măsurii dispuse de autoritatea publică emitentă,
ori cu datele economice ale contribuabilului.
Chiar dacă
instanţa ar accepta că prin executarea actului s-ar produce un prejudiciu
însemnat pentru societate reclamantă,suspendarea actului nu se poate dispune
întrucât, aşa cum am arătat cele două condiţii prevăzute de lege trebuie
îndeplinite cumulativ.
În ceea e
priveşte fondul cauzei recurenta a învederat că apreciază că toate statuările
din actele îndeplinite de inspecţia fiscală au fost corecte întrucât societatea
supusă controlului S.C. G.T.S. SRL nu a respectat dispoziţiile legale incidente
în materia TVA.
Intimata prin întâmpinare a
solicitat respingerea recursului cu consecinţa obligării recurentei la plata
cheltuielilor de judecată.
Raportat la excepţia inadmisibilităţii
acţiunii şi la chestiunile legate de prematuritate a apreciat că
în mod legal prima instanţă a respins excepţiile întrucât a fost respectată
procedura prealabilă prevăzută de lege iar instanţa a reţinut că în această
manieră pârâta şi-ar invoca propria culpă.
Intimata
învederează că i-au fost comunicate decizia de impunere nr.278/15 iulie 2009 şi
dispoziţia nr.2376/14 iulie 2009 iar împotriva acestora a formulat contestaţie
administrativă în termenul de 30 de zile prev. de Legea nr.554/2004 iar
potrivit art.80 din OG nr.92/2003 recurenta pârâtă avea obligaţia să răspundă
contestaţiei formulate în termen de 45 de zile ce expira la 6.10.2009 iar în
lipsa unui răspuns în termenul de 6 luni calculat de la expirarea termenului în
care recurenta era obligată să răspundă s-a adresat Tribunalului Sălaj
solicitând anularea actelor administrativ fiscale nelegale.
Pentru ipoteza
în care nu proceda la atacate în instanţă a acestor acte administrativ fiscale
nelegale şi în care aştepta răspunsul recurentei pârâte la contestaţia
formulată risca pierderea termenului de 6 luni prev. de Legea nrt.554/2004
urmând a se invoca tardivitatea acţiunii sau chiar prescripţia dreptului de a
mai solicita anularea actelor.
Decizia nr.54
din 20 aprilie 2010 nu a fost comunicată niciodată intimatei iar înscrisurile
depuse în probaţiune pentru a dovedi contrarul nu realizează acest lucru întrucât
nu există pe acestea nicio ştampilă astfel că apreciază că înscrisul a fost
întocmit pro cauza.
Chiar dacă s-ar
admite că a fost emisă această decizie intimata subliniază că aceasta s-a
realizat după expirarea termenului de 6 luni pe care îl avea la dispoziţie
pentru atacarea actelor administrativ fiscale nelegale.
Esenţial pentru
respingerea celor două excepţii invocate este faptul că legea contenciosului
administrativ împreună cu art.52 din Constituţia României Revizuită dispune
expres ca în situaţia nesoluţionării în termen a contestaţiei administrative
formulate contribuabilul are dreptul de a solicita analiza pe fond a cauzei
sale de către instanţa judecătorească competentă.
Recurenta emis
decizia la 8 luni de la data înregistrării astfel că aceasta este tardivă şi
inopozabilă reclamantei astfel că apare ca fiind inadmisibil inechitabil şi
discriminatoriu ca reclamantei s-i fie aplicate sancţiunea decăderii şi ar
însemna că reclamata este mai presus de lege astfel că cel puţin teza
inopozabilităţii efectelor deciziei poate fi reţinută ca urmare a constatării
tardivităţii emiterii acesteia.
Este adevărat că
în conformitate cu disp. art.218 alin.2 C.p.fiscală putea atac doar această
decizie însă numai dacă recurenta pârâtă ar fi emis decizia fie în termenul de
45 de zile fie în termenul de 6 luni. Ori în lipsa acesteia reclamanta nu putea
să rămână în pasivitate şi să nu se prevaleze de căile legale de contestare a
actelor în aşteptarea unui termen incert.
Întrucât
instanţa de fond s-a investit cu soluţionarea pe fond a acţiunii formulate
reclamanta nu mai avea nici un interes să atace decizia nr.54 printr-o
eventuală precizare a acţiunii.
Intimata a mai
invocat prevederile art.2 alin.2 şi ale art.8 şi 11 din Legea nr.554/2004
concluzionând că nesoluţionarea în termenul legal a contestaţiei administrative
dă dreptul contribuabilului să introducă acţiune de contencios fiscal pentru a
obţine verificarea pe fond a cauzei, întrucât contenciosul fiscal român este un
contencios de plină jurisdicţie care permite instanţei să analizeze fondul
cauzei atunci când organul administrativ nu a soluţionat în termenul legal
contestaţia .
În ceea ce
priveşte fondul cauzei arată că apreciază hotărârea atacată ca temeinică şi
legală şi solicită menţinerea acesteia.
Analizând
recursul declarat prin prisma motivelor invocate şi a actelor dosarului Curtea
reţine următoarele:
Reclamanta S.C.
G.T.S. S.R.L. în contradictoriu cu Ministerul Finanţelor Public - Agenţia
Naţională de Administrare Fiscală - Direcţia Generală a Finanţelor Publice a
Judeţului Sălaj, prin cererea formulată solicită a se dispune suspendarea
executării Dispoziţiei privind măsurile stabilite de organele de inspecţie
fiscală nr.2376/14.07.2009, precum şi suspendarea executării Deciziei de
impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată stabilite de
inspecţia fiscală nr.278/15.07.2009 până la soluţionarea prezentei acţiuni şi
anularea Dispoziţiei privind măsurile stabilite de organele de inspecţie
fiscală nr.2376/14.07.2009 comunicată în data de 20.07.2009 şi a Deciziei de
impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată stabilite de
inspecţia fiscală nr.278/15.07.2009 ca fiind neîntemeiate şi nelegale, precum
şi anularea actelor care au stat la baza celor două acte administrativ-fiscale
atacate şi obligarea pârâtei la plata cheltuielilor de judecată ocazionate cu
prezentul litigiu.
Motivarea
acţiunii se fundamentează pe susţinerea împrejurării că în urma unui control
efectuat la sediul său în perioada 01.01.2004-31.12.2008, s-a emis dispoziţia
fiscală nr.2376/2009 prin care s-a luat măsura obligării sale la înregistrarea
în contabilitate a TVA-ului suplimentar în sumă de 17.256 lei şi a majorărilor
şi a penalităţilor de întârziere în cuantum de 26.341 lei.
Examinarea
recursului cu respectarea exigenţelor vizând ordinea de soluţionare a cererilor
relevă că aşa cum de altfel s-a şi invocat prioritară apare analiza legalităţii
sentinţei din perspectiva soluţiei pronunţate în urma examinării excepţiilor
invocate în raport de prevederile art 137 C pr civ .
Primordial trebuie evidenţiat că reclamanta S.C.
G.T.S. SRL a investit instanţa de judecată, în temeiul art. 1 din Legea nr.
554/2004cu solicitarea să dispună anularea Deciziei de impunere nr.278 din
15.07.2009 si a Dispoziţiei de masuri nr.2375 din 14.07.2009.
Corect a evidenţiat recurenta în acest context că
reclamanta a contestat actele administrativ- fiscale si nu
actul jurisdictional respectiv Decizia nr.54 din 20.04.2010 emisă de organul
administrativ jurisdictional investit de reclamanta prin formularea în baza lui
art.205 si 206 Cod procedura fiscala.
Împotriva
titlului de creanţă, precum şi împotriva altor acte administrative fiscale se
poate formula contestaţie potrivit legii. Contestaţia este o cale
administrativă de atac şi nu înlătură dreptul la acţiune al celui care se
consideră lezat în drepturile sale printr-un act administrativ fiscal sau prin
lipsa acestuia, în condiţiile legii potrivit prevederilor art 205 Cod procedura fiscala.
Sensul
dispoziţiilor legale enunţate nu poate fi stabilit în maniera dorită de
reclamantă , teza potrivit căreia exercitarea contestaţiei nu înlătură dreptul
la acţiune al celui care se consideră lezat în drepturile sale printr-un act
administrativ fiscal sau prin lipsa acestuia, se interpretează prin raportare
la prevederile Legii 554/2004.
Contestaţia
formulată în baza lui art.205 si 206 Cod procedura fiscal,este o procedura
obligatorie în materia fiscala,posibilitatea atacarii lor în contencios
administrativ fiind posibila doar dupa parcurgerea de catre reclamanta a
acestei proceduri conform dispoziţiilor art.7 din Legea nr.554/2004 .
Reclamanta
a înţeles să urmeze prevederile art.205 Cod procedură fiscală,în sensul de a
contesta pe calea administrativ jurisdicţională măsurile fiscale dispuse prin
actul administrativ de către organul fiscal însă urmare a nesoluţionării
contestaţiei în termenul stabilit de norma de procedură fiscală a declanşat în
paralel şi demersul judiciar fără a finaliza aşa cum prevede art 7 din Legea
nr.554/2004 procedura prealabilă .
Contenciosul
administrativ asigura reclamantei o cale efectivă de a se apăra de atitudinea
autorităţii pârâte fundamentată pe dispoziţiile art 8 din Legea
nr.554/2004,astfel că sancţiunea pentru o eventuală nerespectare a termenelor
de soluţionare nu era atacarea cu nerspectarea exigenţelor impuse de art 7 din
Legea nr.554/2004 a actelor adminidtrative .
Trebuie
evidenţiat că în urma contestaţiei formulată împotriva Deciziei de impunere
nr.278 din 15.07.2009 şi a Dispoziţiei de măsuri nr.2376 din 14.07.2009organul
de soluţionare a contestaţiilor formulate pe calea administrativ
jurisdicţională, în baza art.216 Cod procedură fiscală, la data de 20.04.2010 a
emis actul administrative jurisdicţional reprezentând DECIZIA NR.54, prin care
s-a dispus respingerea contestaţiei formulată de contestatoarea reclamantă S.
C. G. T.S. SRL-ZaIău.
Obiectul
cenzurii instanţei de contencios putea fi doar decizia emisă de organele de
soluţionare în cadrul acestei proceduri fiind astfel asigurat liberul acces la
justiţie şi a dreptului persoanei vătămate într-un drept al său de o autoritate
publică, printr-un act administrativ de a obţine recunoaşterea dreptului
pretins,anularea actului şi repararea pagubei.
Susţinerea
intimatei reclamante potrivit pentru ipoteza în care nu proceda la atacarea în
instanţă a acestor acte administrativ fiscale nelegale şi în care aştepta
răspunsul recurentei pârâte la contestaţia formulată risca pierderea termenului
de 6 luni prev. de Legea nr .554/2004 urmând a se invoca tardivitatea acţiunii
sau chiar prescripţia dreptului de a mai solicita anularea actelor nu are nici
un suport legal .
Textul art 7 din
Legea nr .554/2004 stabileşte termenele pentru introducerea plângerii
prealabile iar art 11din Legea nr .554/2004 statuând : Cererile prin care se
solicită anularea unui act administrativ individual, a unui contract
administrativ, recunoaşterea dreptului pretins şi repararea pagubei cauzate se
pot introduce în termen de 6 luni de la data comunicării răspunsului la
plângerea prealabilă astfel că nu se poate reţine că prin necomunicarea
răspunsului reclamanta pierdea acest termen .
Aserţiunea
reclamantei potrivit căreia esenţial pentru respingerea celor două excepţii
invocate de recurenta pârâtă este faptul că legea contenciosului administrativ
împreună cu art.52 din Constituţia României Revizuită dispune expres ca în
situaţia nesoluţionării în termen a contestaţiei administrative formulate
contribuabilul are dreptul de a solicita analiza pe fond a cauzei sale de către
instanţa judecătorească competentă este nefondată .
Instanţa de
contencios constituţional a reţinut că nici o dispoziţie constituţională nu
interzice ca, prin lege, să se instituie o procedură administrativă prealabilă,
fără caracter jurisdicţional, cum este, de exemplu, procedura recursului administrativ
graţios sau a celui ierarhic.
Referitor la
critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 109 alin. 2 din Codul de
procedură civilă, Curtea Constituţională a reţinut că cererea de chemare în
judecată trebuie să respecte atât condiţiile intrinseci, cât şi pe cele
extrinseci, impuse de lege. Din dispoziţia criticată rezultă că este vorba de o
condiţie extrinsecă ce trebuie respectată, şi anume că sesizarea instanţei
competente se face numai după îndeplinirea unei proceduri prealabile, dar nu în
toate cazurile, ci numai în acele cazuri în care legea prevede obligativitatea
parcurgerii acestei proceduri prealabile, fără a fi vorba însă de o jurisdicţie
specială administrativă. Astfel, nu se poate reţine nici în acest caz o
încălcare a art. 21 alin. (4) din Constituţie, republicată.
Curtea a mai
reţinut că nici dispoziţiile din Codul de procedură fiscală nu instituie
jurisdicţii speciale administrative, în sensul art. 21 alin. (4) din
Constituţie, republicată.
Textele din
Codul de procedură fiscală reglementează proceduri de recurs administrativ,
prin care se lasă posibilitatea organelor care au emis actele administrative
atacate, sau organelor superioare acestora, de a reveni asupra măsurilor luate
sau de a le redimensiona în limitele prevăzute de lege.
De altfel
reclamanta recunoaşte în mod expres că în conformitate cu disp. art.218 alin.2
C.p.fiscală putea ataca doar decizia arătând că acesta ar fi fost posibil numai
dacă recurenta pârâtă ar fi emis decizia fie în termenul de 45 de zile fie în
termenul de 6 luni aspect apreciat ca nefundamentat în raport de considerentele
evidenţiate anterior.
Reclamanta mai
susţine că nu putea să rămână în pasivitate şi să nu se prevaleze de căile
legale de contestare a actelor în aşteptarea unui termen incert însă aşa cum
s-a evidenţiat un alt demers trebuia urmat dacă s-a apreciat că au fost
depăşite termenele de soluţionare a cererilor legea contenciosului
administrativ prevăzând expres drepturile persoanelor ce se consideră vătămate
prin omisiunea soluţionării cererilor în termen sau prin refuzul nejustificat
de soluţionare a cererii .
Intimata a mai
invocat prevederile art.2 alin.2 şi ale art.8 şi 11 din Legea nr.554/2004
concluzionând că nesoluţionarea în termenul legal a contestaţiei administrative
dă dreptul contribuabilului să introducă acţiune de contencios fiscal pentru a
obţine verificarea pe fond a cauzei, întrucât contenciosul fiscal român este un
contencios de plină jurisdicţie care permite instanţei să analizeze fondul
cauzei atunci când organul administrativ nu a soluţionat în termenul legal
contestaţia .
Reclamanta a
procedat la examinarea art.8 alin combinând teza I cu teza a II a a textului
trăgând o concluzie eronată întrucât dacă s-ar admite teza reclamantei recursul
graţios ar fi fără finalitate ori toate prevederile legale trebuie interpretate
în sensul în care produc efecte şi nu în sensul în care ajung să fie lipsite de
efect . .
Recursul a fost apreciat pentru
considerentele evidenţiate anterior ca fiind fondat reţinându-se prezenţa art 304
pct 9 C pr civ întrucât prima instanţă a interpretat greşit dispoziţiile art 7,
8, 11 din Legea 554/2004 şi dispoziţiile art 205 şi următoarele C pr fiscală ,
astfel că în temeiul art 20 din Legea 554/2004 şi art 312C pr civ va admite
recursul declarat de DIRECŢIA GENERALĂ A FINANŢELOR PUBLICE A JUDEŢULUI SĂLAJ
împotriva sentinţei civile nr. 3376 din 19.05.2011, a Tribunalului Sălaj, pe
care o va modifica în sensul admiterii excepţiei inadmisibilităţii cu
consecinţa respingerii acţiunii ca inadmisibilă. (Judecător Augusta Maria
Chichişan)
-a solicitat, pe calea contenciosului
administrativ, obligarea unor autorităţi publice la dispunerea plăţii unui rest
de onorariu cuvenit reclamantei - expert judiciar contabil pentru efectuarea
unei expertize contabile în cadrul unui dosar penal aflat în stadiul de
urmărire penală la Parchetul |