Cadrul legal de instituire a unor taxe speciale aferente activităţilor desfăşurate de serviciile publice comunitare judeţene de evidenţă a persoanelor.
- O.G. nr. 84/2001, art. 21 şi art. 22
Secţia a
II-a Civilă, de Contencios Administrativ şi Fiscal
Decizia nr. 386/R din 14 februarie 2012
Prin sentinţa civilă 1828
din 22 iunie 201, Tribunalul Harghita a respins acţiunea în contencios
administrativ formulată de Prefectul Judeţului Harghita în contradictoriu cu
Consiliul Judeţean Harghita având ca obiect constatarea art.1 şi 2 din Hotărârea
Consiliului Judeţean Harghita nr.45/2011 de stabilire a unor taxe speciale
aferente activităţilor desfăşurate pe linie de stare civilă de D.J.E.P.
Harghita pe anul 2011că sunt nelegale şi în consecinţă, anularea acestora.
Reclamantul a invocat prevederile art.6 alin.3, 20 alin.1, 21 şi 22 din O.G.
nr. 84/2001 precum şi cele ale Legii 119/1996 republicată şi O.G. nr. 41/2003.
Instanţa de fond
a reţinut că prin Hotărârea 45 din 6
februarie 2011, Consiliul Judeţean Harghita a aprobat stabilirea unor taxe
speciale pentru soluţionarea dosarelor de schimbare a numelui pe cale
administrativă-70 lei iar pentru avizarea prealabilă transcrierii
certificatelor de stare civilă ale cetăţenilor români, întocmite de autorităţile
străine-50 lei. S-a ţinut cont de faptul că posibilitatea instituirii de
consiliile locale sau judeţene a unor taxe speciale pentru funcţionarea unor
servicii publice locale create în interesul persoanelor fizice şi juridice este
reglementată de art.30 din Legea nr. 273/2006 şi că prin Hotărârea 117/2007 a
fost aprobat Regulamentul de stabilire a procedurii de adoptare a taxelor
speciale pentru serviciile publice de interes judeţean. Analizând activităţile
pentru care pârâtul a stabilit cuantumul unor taxe speciale şi a instituit noi
taxe de urgenţă, instanţa a constatat că acestea se aplică unor servicii înfiinţate
în interesul persoanelor fizice şi juridice şi ele se încasează numai de la
contribuabilii care solicită servicii care nu sunt indispensabile persoanei. Ţinând
cont şi de Nota de fundamentare, instanţa a reţinut că existenţa acestor taxe dă
posibilitatea compartimentelor de specialitate să asigure servicii prompte şi
în plus s-a avut în vedere şi Legea nr. 199/1997 pentru ratificarea Cartei
europene a autonomiei locale, adoptată la Strasbourg în 15 octombrie 1985.
Împotriva hotărârii primei instanţe a declarat recurs
Prefectul Judeţului Harghita solicitând modificarea sentinţei în sensul
admiterii acţiunii sale, deoarece, în esenţă, funcţionarea serviciului public
de evidenţă a persoanelor, inclusiv finanţarea acestuia este reglementată prin
lege specială respectiv O.G. nr. 84/2001 în raport de care Consiliul Judeţean
sau după caz, D.J.E.P. nu au competenţa de a institui nici un fel de alte taxe care să constituie venituri
proprii ale serviciului fiind instituită o procedură legală specială.
S-a mai învederat
că taxele speciale stabilite de Consiliul Judeţean Harghita prin H.G. nr.
45/2011, au mai fost anterior stabilite şi prin Hot. Nr. 93/2010 abrogată prin
art.3 al hotărârii atacate, ocazie cu care D.E.P.A.B.D. din cadrul M.A.I., prin
adresa 2110958/14.06.2010 a sesizat Prefectul asupra nelegalităţii acestora.
Intimatul
Consiliul Judeţean Harghita a formulat întâmpinare solicitând respingerea
recursului subliniind că instanţa de fond a exercitat un control pertinent
asupra situaţiei de fapt şi de drept din cadrul Hotărârea nr.45/2011 şi că susţinerea
recurentei că serviciile de evidenţă a persoanelor s-au înfiinţat prin O.G. nr.
84/2001 este aberantă, făcându-se o vădită confuzie între o obligaţie stipulată
imperativ în sarcina intimatului şi actele juridice, materiale întreprinse de
acesta pentru executarea sarcinilor şi gestionarea serviciilor publice.
S-a precizat că
legiuitorul nu a efectuat nici o distincţie la art.30 din Legea 273/2006 sau la
art. 282 din Legea nr. 571/2003 republicată în funcţie de motivarea înfiinţării
serviciului public ca o iniţiativă proprie a autorităţii administraţiei publice
locale sau ca urmare a aplicării unui act normativ cu forţă juridică superioară,
singurele criterii pentru instituirea taxelor speciale sunt acelea ca serviciul
public să fie înfiinţat de către autoritatea administraţiei publice locale
(H.C.J.H. nr.3/2005) să fie în subordinea acestei autorităţi şi ca activitatea
ce se prestează pentru colectivităţile locale şi pentru care se instituie taxa
specială, să fie de interes public.
Analizând hotărârea atacată prin prisma motivelor invocate şi
ţinând cont şi de incidenţa prevederilor art.3041 Cod
procedură civilă instanţa a constat că recursul este fondat.
Prin Hotărârea
45/6 februarie 2011, Consiliul Judeţean Harghita la art.1 şi 2 a aprobat
stabilirea unor taxe speciale3 aferente activităţilor desfăşurate de D.J.E.P.
Judeţului Harghita pe anul 2011, taxe ce vor fi utilizate pentru finanţarea
cheltuielilor curente de întreţinere a acestui serviciu public.
Nu se contestă
posibilitatea instituirii de pârâtul intimat a unor taxe speciale pentru funcţionarea
unor servicii publice locale create în interesul persoanelor fizice şi
juridice, potrivit art.30 din Legea nr. 273/2006 şi nici faptul că există un
Regulament de stabilire a procedurii de adaptare a acestor taxe speciale, dar,
instanţa de fond nu a avut în vedere incidenţa unor dispoziţii legale
imperative cuprinse în O.G. nr. 84/2001. Este adevărat că Regulamentul aprobat
prin Hotărârea nr. 117/2007 a stabilit cadrul juridic al etapelor şi modalităţilor
ce trebuie îndeplinite în procedura de instituire şi percepere a taxelor
speciale însă la art.16 din Regulament se menţionează că prevederile acestuia
se completează cu dispoziţiile legale în vigoare.
Fiind vorba
despre Serviciul Public Comunitar de Evidenţă a Persoanelor Judeţului Harghita,
devin incidente prevederile O.G. nr. 84/2001.
Potrivit acestui
act normativ, serviciile publice comunitare judeţene de evidenţă a persoanelor
se înfiinţează în subordinea consiliilor judeţene (art.6) în cazul dedus judecăţii
fiind depusă la dosar Hotărârea nr. 3/2005.
Potrivit art.21
din O.G. nr. 84/2001, veniturile proprii ale acestor servicii provin din sumele
încasate din activităţile de eliberare a documentelor prin valorificarea formularelor utilizate în
procesul de eliberare a acestora şi furnizarea, în condiţiile legii, a datelor
referitoare la persoană, precum şi din donaţii şi sponsorizări.
În art.22 din
acelaşi act normativ se prevede că baza de calcul pentru stabilirea taxelor
pentru eliberarea documentelor şi pentru furnizarea datelor din registrele administrate de acest serviciu, se
avizează de Consiliul Concurenţei şi se supune aprobării Guvernului de către
M.A.I. pe baza propunerilor Direcţiei.
Instituirea unor
taxe speciale în afara cadrului legal stabilit printr-o lege specială aşa cum
este cazul în speţă, atrage anularea hotărârii organului deliberator care a
nesocotit prevederile O.G. nr. 84/2001, astfel că, pentru considerentele de
fapt şi de drept arătate, văzând şi prevederile art.312 alin.2 Cod procedură
civilă instanţa a admis recursul Prefectului Harghita şi a modificat sentinţa
atacată în sensul că a admis acţiunea în contencios administrativ formulat de
Prefectul Judeţului Harghita a anulat Hotărârea 465/06.02.2011 emisă de
Consiliul Judeţean Harghita pct.1 şi 2. |