Atribuţii specifice, date de legiuitor doar în competenţa judecătorului sindic, privind deschiderea şi închiderea procedurii insolvenţei. Efectele Deciziei nr. 5/2011 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie pronunţate în soluţionarea unui RIL.
- Legea nr. 85/2006, republicată
- C. pr. civilă, art. 312 alin.1 teza I,
art. 312 alin.2 teza a II-a
Secţia a II-a Civilă, de
Contencios Administrativ şi Fiscal
Decizia nr. 157/R din 24 ianuarie 2012
Prin Sentinţa
nr. 1469/18 octombrie 2011, pronunţată în dosarul nr. 2191/1371/2011 al
Tribunalului Comercial Mureş, judecătorul sindic a hotărât: respingerea
contestaţiei privind starea de insolvenţă formulate de debitoarea SC T.I. SRL;
admiterea cererii formulate de creditoarea SC L.T. SRL, având ca obiect
deschiderea procedurii insolvenţei SC T.I. SRL; constatarea că debitoarea este
în stare de insolvenţă; deschiderea procedurii generale a insolvenţei faţă de
debitoarea SC T.I. SRL; desemnarea, în calitate de administrator judiciar
provizoriu a practicianului în insolvenţă N. SPRL; ridicarea dreptului de
administrare al reprezentanţilor legali staturi ai debitoarei; stabilirea remuneraţiei
provizorii a administratorului judiciar, aferentă perioadei de observaţie;
stabilirea obligaţiilor administratorului judiciar şi a termenelor în care
acestea trebuie îndeplinite; stabilirea termenului pentru întocmirea raportului
prev. de art. 54 din Legea nr. 85/2006 (7 noiembrie 2011) şi a termenului la
care se va dezbate raportul cu propunerea de continuare a perioadei de observaţie
sau cu propunerea de intrare a debitoarei în procedura simplificată (17
noiembrie 2011); stabilirea termenului limită pentru înregistrarea declaraţiilor
de creanţă (5 decembrie 2011), a termenului limită pentru verificarea creanţelor,
întocmirea, afişarea şi comunicarea tabelului preliminar al creanţelor (25
decembrie 2011), a termenului pentru soluţionarea eventualelor contestaţii, a
termenului limită pentru întocmirea şi afişarea tabelului definitiv al creanţelor
(19 ianuarie 2012), a termenului pentru prezentarea, de către administratorul
judiciar, a raportului cu privire la cauzele şi motivele insolvenţei (21 noiembrie
2011), a termenului pentru confirmarea administratorului judiciar de către
judecătorul sindic (19 ianuarie 2012); deschiderea, de către administratorul
judiciar, a unui cont bancar din care vor fi suportate cheltuielile aferente
procedurii; efectuarea menţiunilor referitoare la deschiderea procedurii şi
numirea administratorului judiciar, în Registrul comerţului; notificarea
practicianului în insolvenţă N. SPRL privind desemnarea sa în calitate de
administrator judiciar.
În
considerentele Sentinţei, judecătorul sindic a reţinut, în esenţă, următoarele
aspecte:
• creanţa
invocată, în cuantum de 1.192.368,26 lei, constatată prin Sentinţa nr. 361/2011
a Tribunalului Comercial Mureş este certă, lichidă, exigibilă, caractere ca nu
pot fi înlăturate prin pretenţiile pe care debitoarea a afirmat că le are faţă
de creditoare, cu atât mai mult cu cât prin hotărârea menţionată cererea
reconvenţională a debitoarei a fost respinsă; debitoarea a încetat plata în
contul creanţei de mai mult de 90 de zile;
• referitor la starea de insolvenţă, judecătorul sindic a reţinut
că din bilanţul (la 31 decembrie 2010) şi din contul de profit şi pierderi
reiese că debitoare nu are disponibilităţi băneşti necesare plăţii datoriilor,
în condiţiile în care, la data de 30 iunie 2011, datoriile acesteia au fost de
2.493.267 lei, iar disponibilităţile băneşti deţinute în conturi au fost de
23.260 lei; deşi debitoarea a arătat că în luna iunie 2011 a efectuat plăţi de
57.214,01 lei, fiind în cuantum aprox. cu suma încasată (58.652,30 lei), această
stare de fapt nu prezintă relevanţă, dat fiind că la data de 30 iunie 2011
debitoarea nu dispunea de sumele necesare plăţii datoriei către
creditoare;
• Legea nr.
85/2006 nu condiţionează promovarea cererii de deschidere a procedurii insolvenţei
de parcurgerea, în prealabil, a procedurii executării silite; debitoarea nu a
prezentat dovezi din care să rezulte că nu ar fi în stare de insolvenţă.
Prin Încheierea
din 8 noiembrie 2011, pronunţată în dos. nr. 2191/1371/2011 al Tribunalului Comercial
Mureş, judecătorul sindic a respins cererea formulată de debitoarea SC T.I.
SRL, având ca obiect îndreptarea erorii materiale strecurate în dispozitivul
Sentinţei nr. 1469/18 octombrie 2011.
În
considerentele Încheierii, judecătorul sindic a reţinut, în esenţă, următoarele
aspecte:
• ridicarea
dreptului de administrare, în conformitate cu dispoziţiilor art. 47 din Legea
nr. 85/2006, se produce de drept în cazul în care procedura a fost deschisă în
urma respingerii contestaţiei promovate de debitoare deoarece, potrivit dispoziţiilor
art. 33 alin. 4, debitoarea care contestă starea de insolvenţă nu mai poate
propune un plan de reorganizare, astfel cum rezultă din dispoziţiilor art. 95
alin. 1 lit. a, art. 33 alin. 6 din Legea nr. 85/2006; debitoarea poate propune
un plan de reorganizare, potrivit dispoziţiilor art. 28 alin. 1 lit. h numai în
situaţia în care nu a contestat starea de insolvenţă;
• contestarea stării
de insolvenţă şi respingerea contestaţiei atrage, de drept, ridicarea dreptului
de administrare al debitoarei şi pierderea dreptului de a propune un plan de
reorganizare, conform dispoziţiilor art. 33 alin. 6, art. 47 din Legea nr.
85/2006; în consecinţă, dispoziţia privind ridicarea dreptului de administrare
nu este rezultatul unei erori materiale.
Împotriva Sentinţei
nr. 1469/18 octombrie 2011 şi a Încheierii din 8 noiembrie 2011 a declarat
recurs debitoarea, invocând art. 304 pct. 9 Cod proc. civ. şi solicitând
admiterea recursurilor, modificarea în tot a hotărârilor, în sensul admiterii
contestaţiei şi al respingerii cererii de deschidere a procedurii insolvenţei,
respectiv în sensul admiterii cererii de îndreptare a erorii materiale prin
înlocuirea frazei „Dispune ridicarea dreptului de administrare…”, cu fraza „Dispune
menţinerea dreptului de administrare…”. În motivarea cererii recurenta a susţinut,
în esenţă, următoarele motive: premisa admiterii unei cereri de deschidere a
procedurii este îndeplinirea cumulativă a două condiţii, şi anume starea de
insolvenţă (art. 33, art. 3 pct. 1 lit. a din Legea nr. 85/2006) şi îndreptăţirea
creditorului de a formula o astfel de cerere (art. 3 pct. 6 din Legea nr.
85/2006); dreptul de creanţă invocat de SC L.T. SRL nu îndeplineşte condiţiile
de certitudine, lichiditate, exigibilitate, iar neplata creanţei nu este
consecinţa stării de insolvenţă; recurenta a depus o serie de documente
justificative, prin care a dovedit că nu se află în stare de insolvenţă,
rezultând, fără putinţă de tăgadă, că în anul 2009 a avut o cifră de afaceri în
cuantum de 7.358.197 lei, iar în anul 2010 a avut o cifră de afaceri în sumă de
4.162.327 lei; din registrul de casă aferent lunii iunie 2011 reiese că
debitoarea a efectuat plăţi în numerar în sumă de 57.214,01, lei (având încasări
în sumă de 58.652,30 lei), iar din registrul de casă al lunii iulie 2011 rezultă
că debitoarea a efectuat plăţi în numerar în sumă de 79.031,46 lei (încasările
fiind în sumă de 80.442,76 lei); extrasele de cont depuse probează că în
perioada 6 iunie 2011 – 31 iulie 2011 debitoarea a avut rulaje de 103.000 lei,
157.500 lei, 668.709,36 euro, 75.083,70 lei, 72.673,25 lei, 502.103,33 euro;
debitoarea are 130 de angajaţi cărora le achită, fără întârziere drepturile
salariale şi pentru care plăteşte contribuţiile aferente bugetului consolidat
al statului; debitoarea nu are nicio datorie la bugetul consolidat al statului;
societatea desfăşoară activitate de producţie în domeniul tricotajelor şi are
comenzi, în temeiul unor contracte ferme, pentru următorii 2 ani, astfel încât
nu există pericolul încetării activităţii; debitoarea a încheiat contractul de
finanţare din fonduri europene nr. 45/29 decembrie 2010 - fiind declarată,
deci, eligibilă -, pentru suma de 3.787.098,61 lei, din care va realiza o
investiţie constând în achiziţia de utilaje; în ipoteza deschiderii procedurii
insolvenţei, debitoarea va pierde această finanţare; societatea comercială nu îşi
ţine lichidităţile în contul curent, neaducător de dobânzi, ci le plasează în
investiţii aducătoare de profit, şi, în situaţia în care creditoarea ar fi
declanşat procedura executării silite, poprind conturile debitoarei, s-ar fi
putut îndestula în integralitate; din balanţa contabilă aferentă lunii august
2011 rezultă că debitoarea are imobilizări corporale în sumă de 4.007.890,15
lei, capitalul social subscris vărsat fiind de 1.015.000 lei; o societate
comercială care, în cca. 3 luni, rulează prin conturile sale peste 1.000.000
euro, are active în valoare de peste 4.000.000 lei, capital social vărsat de
peste 1.000.000 lei, peste 130 de angajaţi, contracte în curs de derulare
pentru încă 2 ani, contract de finanţare cu fonduri europene de peste 3.700.000
lei nu poate fi considerată în incapacitate de plată; în ce priveşte caracterul
creanţei, debitoarea a arătat că a formulat apel împotriva Sentinţei nr. 361/7
martie 2011 a Tribunalului Comercial Mureş şi că, în dos. nr. 632/1371/2009 al
Tribunalului Comercial Mureş, debitoarea are, faţă de creditoare, pretenţii
proprii în sumă de 289.999,71 lei, cu titlu de chirie achitată în plus şi
1.306.439 lei, cu titlu de penalităţi de întârziere nedatorate; între părţi mai
există un litigiu, cererea de chemare în judecată fiind formulată de debitoare,
împotriva creditoarei, prin care a solicitat obligarea creditoarei la repararea
prejudiciului cauzat prin neexecutarea lato sensu a obligaţiilor contractuale,
în sumă de 73.405,13 euro şi în sumă de 300.968,02 lei (reprezentând pierderea
suferită şi beneficiul nerealizat); deci, situaţia creanţelor reciproce ale părţilor
nu s-a soluţionat în mod irevocabil, astfel că nu se poate vorbi de o creanţă
certă, lichidă, exigibilă.
Referitor la Încheierea din 8 noiembrie 2011, recurenta a susţinut,
în esenţă, următoarele motive: în temeiul dispoziţiilor art. 47 din Legea nr.
85/2006, ridicarea dreptului de administrare se poate dispune numai în două
ipoteze – deschiderea procedurii insolvenţei, la cererea debitoarei, fără ca
aceasta să îşi exprime intenţia de reorganizare (art. 28 alin. 1 lit. h) sau
deschiderea procedurii insolvenţei la cererea unui creditor, dacă debitoarea nu
şi-a manifestat intenţia de reorganizare conform art. 33 alin. 6, adică atunci
când debitoarea nu contestă starea de insolvenţă şi nu îşi manifestă intenţia
de reorganizare; în speţă, nu este incidentă niciuna dintre ipoteze, aşa încât
menţiunea din hotărârea de deschidere a procedurii insolvenţei, referitoare la
ridicarea dreptului de administrare, este o eroare materiale, de redactare,
care se impune a fi remediată.
Prin adresa nr.
118/23 ianuarie 2012, depusă la 23 ianuarie 2012, administratorul judiciar N.
SPRL a făcut – cu referire la dosarul nr. 2191/1371/2011/a1 - următoarele menţiuni:
1. Ne însuşim recursul care face obiectul dosarului nr. 219171371/2011/a1. 2.
Ne însuşim şi menţinem Împuternicirea avocaţială, dată Societăţii civile
profesionale de avocaţi C.G., pentru reprezentarea societăţii recurente în
litigiul care face obiectul dosarului susrubricat.
Examinând actele
şi lucrările dosarului, Curtea de Apel – învestită cu soluţionarea recursului
potrivit motivelor invocate, precum şi potrivit regulilor statornicite de
dispoziţiilor art. 3041 Cod proc. civ. -, a reţinut următoarele
aspecte:
Instanţa
învestită cu o cerere de deschidere a procedurii insolvenţei trebuie să
verifice îndeplinirea condiţiilor cerute de normele speciale, prin raportare la
momentul introducerii cererii creditoarei. Aşadar, instanţa este chemată să
analizeze creanţa, sub aspectele certitudinii, lichidităţii, exigibilităţii –
condiţii cerute de dispoziţiilor art. 3 pct. 6 din Legea nr. 85/2006 -, şi al
cuantumului - care să respecte valoarea-prag stabilită de legiuitor prin
dispoziţiilor art. 3 pct. 12. Totodată, instanţa trebuie să analizeze dacă
debitorul se află în stare de insolvenţă, deschiderea procedurii fiind condiţionată
de existenţa acestei stări, astfel cum se prevede în dispoziţiilor art. 33
alin. 4 din Legea nr. 85/2006 – dacă judecătorul sindic stabileşte că debitorul
este în stare de insolvenţă îi va respinge contestaţia şi va deschide, printr-o
sentinţă, procedura generală… Per a contrario, dacă judecătorul-sindic stabileşte
că debitorul nu este în stare de insolvenţă, respinge cererea creditorilor… -
art. 33 alin. 5 din Legea nr. 85/2006.
Curtea a constat
că în cererea de deschidere a procedurii s-a susţinut existenţa văditei stări
de insolvenţă a debitoarei prin raportarea la caracterul debitului (sumă de bază
şi penalităţi de întârziere), debite constatate ca fiind certe, lichide şi
exigibile la data de 8 martie 2011, atunci când s-a şi pronunţat un titlu
executoriu care constată caracterul cert, exigibil şi lichid al creanţei şi la
neplata datoriei până în prezent. De asemenea, creditoarea a susţinut că
debitoarea se află în stare de insolvenţă în mare parte provocată de
reprezentanţii debitoarei care şi-ar fi înstrăinat bunurile mobile, sustrăgându-le
de la executare.
Pe de altă parte, Curtea a constat că prin contestaţia depusă la
13 septembrie 2011, debitoarea a negat, în mod expres, starea de insolvenţă şi
caracterul cert, lichid, exigibil al creanţei, prezentând argumente detaliate şi
probele pe care şi-a fundamentat afirmaţiile.
Curtea a reţinut că la data de 29 decembrie
2010, între Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, pe de o
parte, şi SC T.I. SRL, pe de altă parte, s-a încheiat Contractul de finanţare
nr. 45/2010, având ca obiect acordarea finanţării nerambursabile de către
Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional Sectorial Creşterea
Competitivităţii Economice (AM POS CCE), pentru implementarea Proiectului
nr.13778 intitulat: „Achiziţie Utilaje de Tricotaj la Fabrica T.I. din Tg. Mureş”.
Conform art. 2, perioada de implementare… este de doi ani, iar potrivit art. 3,
valoarea totală a Proiectului care face obiectul finanţării nerambursabile este
16.031.313,46 lei.
Contractul de
finanţare nr. 45/29 decembrie 2010 a
fost semnat – din partea Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de
Afaceri – de către ministru, un secretar de stat, un director general, doi
directori generali adjuncţi, un director OI IMM, un şef serviciu SES şi un şef
serviciu SCJ. Aşadar, toţi aceşti reprezentanţi ai Ministerului au confirmat
îndeplinirea, de către beneficiarul SC T.I. SRL, a condiţiilor de
eligibilitate, la data de 29 decembrie 2010, inclusiv a celor referitoare la
indicatorii economico-financiari ai beneficiarului. La art. 4 din Contract s-a
stipulat expres: cheltuielile sunt considerate eligibile dacă respectă
prevederile legale naţionale şi comunitare în domeniu, cu precădere cele
referitoare la achiziţiile publice.
Aşadar, prin
raportare la data invocată de creditoare, în cererea de deschidere a procedurii
insolvenţei, ca fiind cea la care creanţa sa a devenit certă, lichidă exigibilă,
respectiv 8 martie 2011, Curtea a constat că înainte cu 69 de zile (adică la 29
decembrie 2010) faţă de data la care creanţa a primit – potrivit afirmaţiilor
creditoarei însăşi – caracterele prevăzute de dispoziţiilor art. 379 alin. 1
Cod proc. civ., un organ al puterii executive (Ministerul Economiei, Comerţului
şi Mediului de Afaceri) a confirmat, prin încheierea Contractului de finanţare
nr. 45/29 decembrie 2010, starea de eligibilitate economico-financiară a SC
T.I. SRL, concluzie ce combate susţinerile privind încetarea plăţilor, de către
această societate.
Mai mult, Curtea
a reţinut că, potrivit drepturilor şi obligaţiilor corelative ale Ministerului,
în cazul în care Beneficiarul nu îndeplineşte integral indicatorii de realizare
asumaţi prin contract şi obiectivul proiectului nu este atins, finanţarea
nerambursabilă va fi retrasă integral. Tot astfel, Autoritatea de Management
pentru Programul Operaţional Sectorial Creşterea Competitivităţii Economice (AM
POS CCE) poate suspenda, aproba parţial sau respinge la plată o cerere de
rambursare în cazul detectării unei/unor cheltuieli neeligibile sau în cazul
nerespectării prevederilor contractuale (art. 5 alin. 14 din Contract). De
asemenea, Beneficiarul are obligaţia să raporteze îndeplinirea indicatorilor de
rezultat pe toată perioada de durabilitate a proiectului…, în caz contrar AM
POS CCE putând să solicite Beneficiarului proiectului returnarea sumelor
primite, proporţional cu procentul de nerealizare a acestor indicatori (art. 7
alin. 3 din Contract).
Or, respectarea prevederilor contractuale, respectiv realizarea
indicatorilor contractuali este exclusă în cazul ajungerii beneficiarului în
stare de insolvenţă, cu atât mai mult cu cât clauzele contractuale citate
stabilesc indicatori de rezultat, iar potrivit art. 7 alin. 30, 31 din
Contract, beneficiarul este obligat să informeze OI IMM cu privire la modul în
care se realizează evidenţa contabilă distinctă şi să transmită, odată cu
cererea de rambursare, fişele de cont pentru conturile analitice utilizate în
evidenţa contabilă a proiectelor, alături de Nota contabilă şi Balanţa de
verificare. Însă, nu numai că finanţarea din fonduri europene nu i-a fost
retrasă debitoarei, ci i s-a acordat prima tranşă din sumă, conform dispoziţiilor
contractuale (aspect necontestat de creditoare).
În fine, în
cazul în care autoritatea contractantă ar fi constatat că situaţia
economico-financiară a debitoarei nu ar fi fost cea care a determinat
încheierea contractului, ar fi avut la dispoziţie calea prevăzută de art. 17
alin. 5 din Contract, şi anume: Contractul va fi declarat nul, în cazul în
care, după încheierea Contractului, se constată neîndeplinirea unei condiţii de
eligibilitate, existente anterior sau concomitent încheierii acestuia.
Aşadar,
contractul a fost derulat conform clauzelor sale, până la momentul deschiderii
procedurii insolvenţei, de către prima instanţă, acesta fiind momentul la care
autoritatea contractantă a sesizat, pentru prima oară, probleme în legătură cu
îndeplinirea obligaţiilor contractuale, deci în legătură cu starea de insolvenţă
a SC T.I. SRL. În consecinţă, în cele 90 de zile ulterioare scadenţei,
respectiv în perioada 8 martie 2011 – 7 iunie 2011 (art. 3 alin.1 lit. a din Legea nr. 85/2006) nu există probe
ale stării de insolvenţă ale debitoarei, prin raportare la îndeplinirea obligaţiilor
asumate prin Contractul nr. 45/29 decembrie 2010, de finanţare din fonduri europene.
Fie şi numai
aspectele anterior expuse sunt îndestulătoare pentru răsturnarea prezumţiei de
insolvenţă.
În plus, Curtea
a reţinut că debitoarea şi-a plătit contribuţiile, impozitele şi taxele, neavând
datorii la bugetul consolidat al statului, achitând, în mod constant,
drepturile salariale şi obligaţiile bugetare aferente, pentru 135 de angajaţi,
în luna august 2011 – în sumă totală de 153.294 lei şi pentru 131 angajaţi, în
luna septembrie 2011 – în sumă totală de 138.249 lei. De asemenea, Curtea a
constat că, astfel cum rezultă din extrasele de cont, în lei şi în valută, din
registrul de casă şi din balanţele de verificare sintetică pentru perioada
iunie-noiembrie 2011, nu a existat nicio săptămână cu rulaj negativ – cererea
de deschidere a procedurii insolvenţei fiind introdusă la 18 august 2011 -,
în exerciţiul financiar 2009 cifra de
afaceri a debitoarei fiind de 7.358.197 lei, iar în exerciţiul financiar 2010,
cifra de afaceri fiind de 4.162.327 lei.
Aşadar, faţă de evidenţele contabile, Curtea a reţinut că, în
fiecare lună conturile debitoarei au fost alimentate cu sume evident mai mari
decât cuantumul datoriei invocate de creditoare, astfel încât exista
posibilitatea ca, prin executarea silită asupra acestor conturi, debitul să fie
plătit, anterior extragerii sumelor, prin rulajul debitor. Existenţa stării de
insolvenţă este combătută şi de constatările administratorului judiciar care,
prin Raportul depus la 7 noiembrie 2011, confirmă susţinerile debitoarei
referitoare la desfăşurarea constantă a unor raporturi comerciale, arătând că
există contracte în derulare, altele în curs de negociere şi un număr de 180 de
angajaţi, precizând expres că activitatea se desfăşoară normal.
Referitor la
caracterul creanţei, Curtea a constat că Sentinţa nr. 361/7 martie 2011 –
invocată de creditoare, în cererea de deschidere a procedurii insolvenţei, ca
fiind titlul executoriu pe care s-a fundamentat, şi de judecătorul sindic, în
considerentele hotărârii – a fost atacată cu apel, de către debitoare, aşa
încât, potrivit dispoziţiilor art. 284 alin. 5 Cod proc. civ. Sentinţa nu era
executorie la data de 8 martie 2011, contrar susţinerilor creditoarei. Sentinţa
a devenit executorie numai odată cu respingerea apelului debitoarei prin
Decizia nr. 54/26 septembrie 2011 a Curţii de Apel Tg.-Mureş. Deci, motivul de
suspendare a executării hotărârii primei instanţe (Sentinţa nr. 361/2011), prevăzut
de art. 284 alin. 5 Cod proc. civ., a încetat numai la data de 26 septembrie
2011, când s-a soluţionat apelul. Prin urmare, problema încetării plăţilor
debitoarei trebuia pusă prin raportare la acest moment procedural – Decizia nr.
54/2011 fiind hotărârea prin care s-a soluţionat litigiul, cu caracter
definitiv -, dar, faţă de data introducerii cererii de deschidere a procedurii,
18 august 2011, anterioară momentului în care Sentinţa nr. 361/2011 putea fi
pusă în executare, o astfel analiză nu se putea realiza. În aceste condiţii,
referirea primei instanţe la plăţile din lunile iunie, iulie 2011 nu poate
caracteriza existenţa sau inexistenţa stării de insolvenţă a debitoarei.
Pe de altă
parte, Curtea a constat că împotriva Deciziei nr. 54/26 septembrie 2010 a Curţii
de Apel Tg.-Mureş, debitoarea a declarat recurs (dosarul nr. 632/1371/2009
fiind trimis la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie din data de 2 decembrie
2011), iar Sentinţa nr. nr. 1880/21 decembrie 2011 a Tribunalului Comercial
Mureş (dos. nr. 1682/1371/2010), prin care s-au respins pretenţiile debitoarei
faţă de creditoare nu a fost comunicată, încă, părţilor, la data soluţionării
prezentului recurs, hotărârea nefiind, deci, definitivă. Aşadar, Curtea a
constat că pretenţiile debitoarei faţă de creditoare nu au fost soluţionate
prin hotărâre definitivă (astfel cum este definitivă de dispoziţiilor art. 377
alin. 1 Cod proc. civ.).
Curtea a reţinut,
de asemenea, că în perioada de timp ce a trecut de la deschiderea procedurii
insolvenţei, de către judecătorul sindic, şi până la soluţionarea recursului
(18 octombrie 2011 – 24 ianuarie 2012), procedura a continuat să se deruleze,
administratorul judiciar exercitându-şi atribuţiile stabilite de judecătorul
sindic, cu atât mai mult cu cât au trecut şi termenele pentru întocmirea
raportului prevăzut de art. 54 din Legea nr. 85/2006 (7 noiembrie 2011), pentru
întocmirea şi dezbaterea raportului cu propunerea de continuare a perioadei de
observaţie sau cu propunerea de intrare a debitoarei în procedura simplificată
(17 noiembrie 2011), pentru prezentarea raportului cu privire la cauzele şi
motivele insolvenţei (21 noiembrie 2011), termenul limită pentru înregistrarea
declaraţiilor de creanţă (5 decembrie 2011), termenul limită pentru verificarea
creanţelor, întocmirea, afişarea şi comunicarea tabelului preliminar al creanţelor
(25 decembrie 2011) – astfel cum au fost stabilite prin Sentinţa nr. 1469/18
octombrie 2011.
Toate aceste demersuri au dus la angajarea unor cheltuieli în
procedură, iar pentru analizarea şi aprobarea decontului acestora şi faţă de
atribuţiile specifice, date de legiuitor doar în competenţa judecătorului
sindic – confirmate, ca atare, prin Decizia nr. 5/2011 a Înaltei Curţi de Casaţie
şi Justiţie – Secţiile Unite, instanţa supremă precizând că atribuţiile pe care
legea le prevede pentru fiecare participant la procedura insolvenţei sunt de
competenţă exclusivă, ele neputând fi îndeplinite de un alt participant la
procedură şi că prevederile art. 312 alin. 2-4 din Codul de procedură civilă se
aplică nu în litera lor, ci se aplică circumstanţiat, în măsura compatibilităţii
lor cu specificul procedurii insolvenţei de a fi etapizată legal şi succesiv -,
precum şi faţă de legătura indisolubilă dintre soluţia pronunţată cu privire la
contestaţia debitoarei şi soluţia ce se pronunţă cu privire la cererea de
deschidere a procedurii, Curtea a admis recursurile, a dispus casarea hotărârii
atacate - art. 312 alin. 1 teza I, art.
art. 312 alin. 2 teza a II-a Cod proc. civ. - şi a trimis cauza Tribunalului
Specializat Mureş, respectiv judecătorului sindic, care va ţine seama de dezlegările
instanţei de recurs referitoare la aspectele ce duc la admiterea contestaţiei şi la respingerea
cererii de deschidere a procedurii insolvenţei.
În ce priveşte Încheierea
din 8 noiembrie 2011, Curtea a reţinut că aceasta a fost pronunţată în strictă
legătură cu dispoziţiile Sentinţei nr. 1469/18 octombrie 2011 (prin Încheiere
respingându-se cererea debitoarei de îndreptare a unei erori materiale) şi, de
vreme ce Sentinţa nr. 1469/2011 a fost casată, urmează ca, în mod subsecvent,
Curtea să dispună şi casarea Încheierii din 8 noiembrie 2011. |