Aspecte legate de executarea contractului de achiziţie publică, de modul de interpretare a clauzelor contractuale privind momentul exigibilităţii creanţei. Calculul penalităţilor de întârziere.
- O.G. nr. 34/2006, republicată
- O.M.F.P. nr. 1792/2002
Secţia a II-a Civilă, de Contencios
Administrativ şi Fiscal
Decizia nr. 539/R din 28 februarie 2012
Prin Sentinţa nr.
1887/28 iunie 2011 a Tribunalului Harghita, s-a respins acţiunea formulată de
reclamantul Judeţul Harghita, în contradictoriu cu pârâta SC M. SRL, ca
neîntemeiată; s-a respins cererea de chemare în garanţie formulată de
reclamantul Judeţul Harghita, prin Preşedintele Consiliului Judeţean Harghita,
în contradictoriu cu chemaţii în garanţie SC I.D.O.SRL şi N.N., ca
neîntemeiată.
De asemenea,
s-a respins excepţia prematurităţii acţiunii reconvenţionale, invocată de
reclamantul Judeţul Harghita, prin Preşedintele Consiliului Judeţean Harghita;
s-a respins acţiunea reconvenţională, formulată de pârâta reclamantă
reconvenţională SC M. SRL, în contradictoriu cu reclamantul pârât
reconvenţional Judeţul Harghita, prin Preşedintele Consiliului Judeţean
Harghita, ca neîntemeiată şi s-a respins cererea pârâtei reclamantă
reconvenţională SC M. SRL privind acordarea cheltuielilor de judecată, constând
din onorariu avocaţial, ca nedovedită.
În considerentele hotărârii atacate, prima
instanţă a reţinut următoarele:
Prin acţiunea formulată, reclamantul Judeţul
Harghita a chemat în judecată pe pârâta SC M. SRL Odorheiu Secuiesc, solicitând
instanţei ca prin sentinţa ce va pronunţa să dispună:
- obligarea pârâtei SC M. SRL la plata sumei
de 51.086,29 lei reprezentând plată nedatorată, precum şi a dobânzii legale,
începând cu data introducerii acţiunii.
Reclamantul a
formulat cerere de chemare în garanţie a garanţilor SC I.D.O.SRL şi ing. N.N.
în calitate de diriginte de şantier autorizat şi administrator al SC I.D.SRL.
Referitor la obligaţia de garanţie a
dirigintelui de şantier arată că, potrivit prev.art.93 pct.12 pct.16-17 din
contractul de prestări de servicii nr.28/774/29 mai 2008 încheiat cu chematul
în garanţie – societatea comercială – dirigintele de şantier efectuează în
numele beneficiarului activităţii pe linia financiară, de verificare şi
decontare a lucrărilor executate şi răspunde pentru cantitatea şi calitatea
lucrărilor executate şi confirmate.
Reclamantul şi-a întemeiat cererea de chemare
în garanţie pe prev. art.992-994 şi art.1092 al.1 Cod civil coroborat cu prev.
art.21 din Legea 10/1995 şi cele ale art.35 pct.13 din Ord.595/2007.
Prin întâmpinarea şi acţiunea reconvenţională
formulată, pârâta SC M. SRL Odorheiu Secuiesc a invocat excepţia competenţei
materiale a Judecătoriei Odorheiu Secuiesc, arătând că pretenţiile
reclamantului au ca izvor contractul de executare de lucrări nr.74/9008/2008,
care este un contract de achiziţie publică reglementat de dispoziţiile O.G. nr.
34/2006, respectiv un act administrativ asimilat potrivit art.2 pct.5 din Legea
nr. 554/2004. Prin acţiunea reconvenţională s-a solicitat obligarea
reclamantului la plata sumei de 34.018 lei reprezentând dobânda legală aferentă
plăţii cu întârziere a prestaţiei lucrării.
Pârâta a mai
invocat excepţia inadmisibilităţii acţiunii principale. A arătat că pentru a fi
în prezenţa plăţii lucrului nedatorat este necesară existenţa unui fapt juridic generator de obligaţii ori
în speţă actul juridic contractul între părţi valabil şi neatacat este cel care
a generat obligaţia corelativă de plată. De asemenea, nu sunt îndeplinite cele
două condiţii, respectiv inexistenţa
datoriei respectiv ca plata să fie efectuată din eroare.
În ceea ce priveşte excepţia
prematurităţii cererii reconvenţionale, invocată de reclamant, întrucât pârâta reclamantă
reconvenţională nu a îndeplinit
procedura prealabilă obligatorie a concilierii înainte de sesizarea instanţei,
se reţine că, în conformitate cu prev. art. 720/5 Cod proc.civ., dacă pârâtul
are pretenţii împotriva reclamantului, derivând din acelaşi raport juridic, nu
este necesară efectuarea concilierii.
În
consecinţă, s-a respins excepţia prematurităţii acţiunii reconvenţionale,
invocată de reclamantul Judeţul Harghita, prin Preşedintele Consiliului
Judeţean Harghita.
În legătură cu excepţia
inadmisibilităţii acţiunii principale, invocată de pârâtă, s-a reţinut că,
excepţia vizează respingerea cererii ca inadmisibilă, însă fiind formulată ca o
apărare de fond, acesta urmează a fi analizată raportat la fondul cauzei deduse
judecăţii.
Cu referire la fondul cauzei, se
reţine că, între reclamantul Judeţul Harghita, prin Preşedintele Consiliului
Judeţean Harghita în calitate de achizitor şi pârâta SC M. SRL în calitate de
executant, s-a încheiat contractul de execuţie de lucrări nr.74/9008/2008
privind „Reabilitarea drum judeţean în comuna Ocland pe DJ 131/132 km 46 + 120
– 48 + 356. Prin acest contract, executantul în cauză s-a obligat să execute
lucrarea „Reabilitarea drum judeţean în comuna Ocland pe DJ 131/132 km 46 + 120
– 48 + 356” pentru suma de 2.065.659,71 lei inclusiv TVA.
În urma executării acestor lucrările, SC M.
SRL a emis factura fiscală
nr.262/29.08.2008 în valoare de 1.864.206,4 lei, respectiv factura fiscală
nr.314/28.11.2008 în valoare de 121.337,16 lei.
Camera de Conturi Harghita efectuând
un control, a constatat că, la articolul de deviz „DA10A1 – Strat rutier
material granulat stabilit cu ciment sau var”, cuprins la poziţia 5 în devizul
ofertă al executantului, preţul unitar ofertat şi acceptat de Consiliul
Judeţean Harghita, era de 135.3350 lei/mc, însă în cadrul situaţiilor de lucrări
depuse alături de factura fiscală nr.262/29.08.2008 (situaţiile de lucrări
pentru luna august 2008), executantul a decontat acest tip de material cu
preţul unitar de 149,3770 lei/mc. Astfel, suma decontată şi încasată de SC M.
SRL, este de 14,042 lei/mc aferent acestui articol din deviz (149,3770 –
135,3350 = 14,042), executantul încasând suma de 51.086,29 lei, care conform
susţinerii reclamantului, reprezintă plată nedatorată, rezultată din suma
14,042 lei/mc, aplicată la cantitatea utilizată din situaţia de lucrări, de
2773 mc, la care s-au aplicat cotele de cheltuieli indirecte de 5%, cota de
beneficiu 5% şi cota de TVA de 19%.
Părţile în cauză au susţinut deopotrivă că, pe
parcursul executării contractului de achiziţie publică s-a constatat că
sistemul rutier proiectat nu se poate racorda cu intrările la proprietăţi.
Proiectantul la
solicitarea beneficiarului şi constructorului, a emis Dispoziţia de şantier
fără număr si fără dată prin care s-a dispus înlocuirea straturilor de balast
în reciclare la rece, urmând ca pe startul existent de îmbrăcăminte din piatră
să se aşeze un start de balast de 10 cm pentru a asigura geometria drumului,
iar racordările la drumurile laterale să se realizeze pe o lungime de 15 m cu
structură rutieră identică, fără ca straturile asfaltice să se schimbe.
Instanţa a reţinut faţă de probatoriul administrat, că din
moment ce dispoziţia de şantier s-a semnat de părţile în cauză, modificarea
clauzelor contractuale conform acestei dispoziţii, fiind însuşite atât de
beneficiar, prin directorul general ing. O.B., cât şi de constructor, oferta
acceptată echivalează cu un contract.
Lucrarea de dirigenţie de şantier
pentru DJ 131/132 la Ocland s-a executat în baza contractului nr.
28/7441/29.05.2008. Deşi chemaţii în garanţie susţin că, hotărârea a fost luata
de părţi înainte de preluarea sarcinilor de dirigenţie pentru această lucrare
şi adusă la cunoştinţă lor cu ocazia preluării lucrării de dirigenţie, instanţa
a reţinut că, din moment ce Dispoziţia de şantier s-a emis fără număr şi fără
dată, acest aspect nu a fost dovedit de niciuna din părţile în cauză.
Odată acceptată
schimbarea tehnologiei de către părţi, se impunea încheierea unui act adiţional
pentru modificarea clauzelor contractuale, inclusiv a ofertei de preţ care s-a
schimbat odată cu modificarea tehnologiei aplicate, ori acest lucru nu s-a
făcut.
Soluţia tehnică
nouă a fost aceea de schimba stratul de balast stabilizat în reciclare la rece,
motiv pentru care acest material a fost necesar a se achiziţiona şi încorpora
în lucrare care a rămas aceeaşi, valoarea contractului per ansamblu rămânând
nemodificată.
Dispoziţia de şantier având nr. 1, a
fost elaborată în temeiul Ordinului nr. 1430/26.08.2005 pentru aprobarea
Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea
executării lucrărilor de construcţii, în vigoare la data încheierii
contractului de execuţie de lucrări nr.74/9008/2008, ulterior abrogat prin
Ordinul nr. 839/12.10.2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a
Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de
construcţii.
Raportat la
motivele invocate în acţiune, instanţa a
reţinut că, susţinerile reclamantului referitoare la plata lucrului nedatorat,
întemeiate pe dispoziţiile art. 992-994 şi art. 1092 Cod civil, nu sunt
fondate.
În speţă actul juridic care a generat
obligaţia corelativă de plată, este contractul încheiat între părţi, valabil şi
neatacat. Nu se poate susţine că, pârâta SC M. SRL nu şi-a îndeplinit
obligaţiile asumate prin contract, din moment ce lucrarea a fost recepţionată
fără obiecţiuni din partea reclamantului. Nu subzistă nici condiţia prevăzută
de art. 993 Cod civil, în speţă nefiind vorba de o eroare a celui care
crezându-se debitor, a plătit o datorie. Referitor la împrejurarea concretă în
care a avut loc execuţia lucrării, respectiv schimbarea tehnologiei utilizate
pentru executarea lucrării, susţinerile reclamantului conform cărora,
executantul nu era îndreptăţit să modifice preţul materialului DA10A1 sau orice
alt preţ contractat în temeiul Dispoziţiei de şantier nr. 1 şi a Contractului
de execuţie nr. 74/9008/2008, nu pot fi primite, din moment ce reprezentantul
beneficiarului, numitul O.B. a semnat dispoziţia de şantier.
S-a constatat că societatea pârâtă şi-a îndeplinit întocmai
obligaţiile contractuale asumate prin contractul de achiziţie publică, că
valoarea totală a contractului nu a fost depăşită, şi că lucrarea a fost
executată conform înţelegerii dintre părţi, nefiind obiecţiuni cu privire la calitatea
lucrărilor efectuate, ori astfel, susţinerile reclamantului cu referire la
plata lucrului nedatorat, nu subzistă.
Examinând cererea
de chemare în garanţie a dirigintelui de şantier, respectiv a SC I.D.O.SRL prin
administratorul N.N. şi a acestuia în nume propriu, astfel cum s-a reţinut
anterior, instanţa a considerat întemeiate apărările formulate de aceştia, în
sensul că, în condiţiile în care schimbarea tehnologiei s-a făcut la cererea
beneficiarului, fiind însuşită de proiectant şi de către beneficiar, chemaţii
în garanţie au luat act de voinţa părţilor, conformându-se ca atare.
În condiţiile în
care valoarea totală a contractului nu a fost depăşită, iar lucrarea a fost
executată conform înţelegerii dintre părţi, nefiind obiecţiuni cu privire la
calitatea lucrărilor efectuate, chemarea în garanţie a dirigintelui de şantier
nu este întemeiată.
În ceea ce priveşte cererea
reconvenţională formulată de pârâta reclamantă reconvenţională SC M. SRL, s-a
reţinut că, factura nr. 262/29.08.2008 şi situaţia de lucrări aferent lucrării,
s-a înregistrat la reclamantul Consiliul Judeţean Harghita pe data de
10.09.2008. Potrivit pct. 14.2-14.4 din Contractul nr.74/9008/2008, plata
facturilor fiscale emise de executant se acceptă doar după verificarea şi
acceptarea lucrărilor executate şi semnarea situaţiilor de lucrări de
reprezentanţii achizitorului, precum şi după recepţionarea lucrărilor (pct.
14.3), iar plata se efectuează în termen de 15 zile de la acceptarea situaţiei
de plată (pct. 14.4.). Astfel, înaintarea facturii pe seama achizitorului
(10.09.2008), nu echivalează cu acceptarea ei.
Dirigintele de
şantier, prin adresa nr. 66/13.10.2008, înregistrată la instituţia
reclamantului sub nr. 15330/15.10.2008, a solicitat stoparea plăţii facturii pentru
motivul descoperirii unor deficienţe în decontarea lucrărilor pretinse a fi
executate de către reclamantul reconvenţional.
Totodată, prin
adresa nr. 71/31.10.2008 (fila 32, dosarul Judecătoriei), înregistrată la
reclamant sub nr. 16756/04.11.2008, dirigintele de şantier solicită returnarea
facturii nr. 262/29.08.2008 către pârâta reclamantă reconvenţională, pe motivul
existenţei unor diferenţe între cantitatea de mixtură propusă spre decontare şi
cea constatată pe teren.
În data de
04.11.2008 reclamantul solicită
refacerea situaţiilor de lucrări reclamantei reconvenţionale, iar
ulterior, prin adresa nr. 72/25.11.2008, dirigintele de şantier comunică faptul
că se poate efectua plata sumei de 1.963.181,08 lei pe seama SC M. SRL. Această
adresa s-a înregistrat la reclamant în data de 27.11.2008, astfel, de la
această dată se poate considera că, s-a finalizat verificarea, fiind momentul
acceptării situaţiilor de lucrări şi, implicit, a valorii facturii nr.
262/29.08.2008.
Astfel, instanţa a considerat că, apărările reclamantului
pârât reconvenţional Judeţul Harghita, prin Preşedintele Consiliului Judeţean
Harghita, sunt întemeiate, în sensul că, de la această dată a început să curgă
termenul de plată de 15 zile stipulat de pct. 14.4. din Contractul de execuţie
nr. 74/9008/2008, termenul de plată fiind 13.12.2008 şi nu 25.09.2008, iar
numărul zilelor de întârziere până la data de 24.12.2008 este de 11 zile şi nu
65, cum susţine pârâta reclamantă reconvenţională SC M. SRL.
Referitor la
pretenţiile reclamantei pârâtă reconvenţională, în ce priveşte plata cu
întârziere a sumei de 22.362,48 lei din situaţia de lucrări aferente lunii
septembrie 2008, s-a reţinut că, aceasta sumă reprezintă de fapt valoarea
acceptată a Notei de comandă suplimentară (NCS) pentru care reclamanta
reconvenţională a întocmit „Borderoul situaţiilor de lucrări pe luna august
2008" în valoare de 40.312,44 lei, din care dirigintele de şantier a
acceptat doar suma de 22.362,48 lei, restul pretenţiilor nefiind justificate cu
lucrări executate.
Această situaţie
de lucrări a fost înaintată reclamantului la data de 04.03.2009 prin adresa nr.
93/04.03.2009 emisă de pârâta reclamantă reconvenţională SC M. SRL (şi
reprezintă situaţia refăcută după sesizarea dirigintelui de şantier, care prin
adresa nr. 157/11.12.2008 solicită lămurirea unor aspecte legate de nota de
renunţare (NR) şi nota de comandă suplimentară (NCS) şi invită SC M. SRL la faţa locului, pentru data de 16.12.2008.
Ulterior, prin
adresa nr. 14/18.03.2009, emisă de dirigintele de şantier, înregistrată la
Consiliul Judeţean Harghita sub nr. 4871/20.03.2009, acesta comunică faptul că
deconturile au fost corectate şi verificate.
În acest sens,
s-a reţinut că, termenul de plată era de 15 zile de la acceptarea situaţiei de
plată, conform pct. 14.4 din contract, respectiv la data de 05.04.2009 şi nu la
data de 09.12.2008 cum susţine în mod greşit pârâta reclamantă reconvenţională.
Astfel, plata facturilor fiscale emise de pârâta reclamantă reconvenţională nu
s-a efectuat de reclamant peste termenul stipulat de părţi, potrivit pct.
14.2-14.4 din Contractul nr.74/9008/2008.
Împotriva acestei Sentinţe, a declarat recurs,
în termenul legal, Judeţul Harghita prin Consiliul Judeţean Harghita, criticând
hotărârea atacată ca nelegală, pentru următoarele motive:
Instanţa de fond a concluzionat că prin
semnarea dispoziţiei de şantier, părţile au acceptat modificarea contractului
şi că oferta acceptată echivalează cu contract, deşi înscrisul în cauză nu
conţine nici o trimitere la vreun preţ, referindu-se exclusiv la modificarea
tehnologiei. Oferta de preţ din partea
SC S.B. SRL este adresată executantului SC M. SRL şi nu Consiliului Judeţean
Harghita, şi nu este însuşită de către acesta, prin semnătură sau prin alt mod,
astfel că acest înscris nu îi este opozabil.
Chiar instanţa de
fond constată că pentru modificarea
preţului, trebuia ca părţile să încheie un act adiţional, însă este greşită
poziţia că oferta de preţ s-a schimbat odată cu schimbarea tehnologiei,
deoarece nu există nici o dovadă în acest sens, conform celor de mai sus, fiind
astfel incident şi motivul prevăzut de art. 304 pct. 7 Cod procedură civilă.
De asemenea, nu este concludentă nici invocarea de către
instanţă a art. 10.3 alin. 1-2 din contractul de execuţie, deoarece conform
art. 17.1 din acelaşi contract, modificarea contractului, inclusiv a preţului
sau a tehnologiei ce s-a ofertat, şi s-a acceptat sau s-a contractat de către
părţi, se putea face doar prin act adiţional semnat de părţi.
Astfel,
coroborând aceste prevederi contractuale cu cele ale art. 24 din contractul de
execuţie, conform cărora comunicările între părţi se fac numai în scris, sub
forma unor înscrisuri înregistrate la părţi, trebuia ca pârâta să notifice
acest lucru achizitorului, şi să solicite negocierea preţului noului materiale
sau a soluţiei tehnice schimbate.
În condiţiile în
care nu s-a comunicat recurentului Judeţul Harghita, faptul că modificarea
tehnologiei implică cheltuieli suplimentare, şi nu s-a negociat cu acesta
preţul acestei tehnologii, modificarea preţului materialului DA10A1 este
nelegală şi unilaterală, străină naturii juridice a Contractului de execuţie
nr. 74/9008/2008 şi clauzelor acestuia, iar plata acestora este făcută din
eroare, potrivit art. 993 Cod civil.
Prin urmare, nu este
întemeiată concluzia instanţei de fond, precum că nu este îndeplinită ipoteza
art. 993 Cod civil, Judeţul Harghita fiind în eroare evidentă din cauza
necunoaşterii modificării preţului, prin schimbarea tehnologiei, care s-a
descoperit doar sub forma decontării materialului DA10A1, la un preţ majorat de
cel iniţial negociat şi acceptat.
Faptul că nu s-a
depăşit preţul total al contractului, nu este o împrejurare care să justifice
realizarea unor venituri suplimentare, de către executant, pe seama fondurilor
publice ori prejudicierea bugetului Judeţului Harghita, prin plăţi care nu au
la bază obligaţii legal asumate sau prestaţii valoric echivalente.
În ceea ce
priveşte chemarea în garanţie, arată că, potrivit art. 9.3 pct. 12, pct. 16-17
din Contractul de prestări servicii nr. 28/774/29.05.2008, dirigintele de
şantier efectuează, în numele beneficiarului, activitatea pe linie financiară,
de verificare şi decontare a lucrărilor executate şi răspunde pentru cantitatea
şi calitatea lucrărilor executate şi confirmate.
Astfel, de vreme
ce nu a existat vreun înscris, act adiţional care să conţină modificarea
preţului pentru DA10A1, în temeiul prevederilor contractuale de mai sus,
dirigintele de şantier trebuia să oprească executarea lucrărilor, sau cel puţin decontarea lucrării, până la lămurirea
aspectelor de divergenţă privind tehnologia aplicată, el fiind răspunzător
pentru realitatea şi temeinicia sumelor confirmate în situaţii de lucrări.
În consecinţă,
este evident raportul de cauzalitate între prejudiciul cauzat prin plata din
eroare a sumei de 51.086,29 lei, în baza faptei chematului în garanţie,
constând în confirmarea ireală a
preţului materialului DA10A1 de către dirigintele de şantier, care a acţionat
în cunoştinţă de cauză, ştiind că părţile contractante au convenit doar
asupra schimbării tehnologiei şi că nu
au negociat vreun preţ pentru aceasta.
Totodată, recurentul Judeţul Harghita consideră că, contrar
concluziilor instanţei de fond, dirigintele de şantier şi-a recunoscut culpa în
ceea ce priveşte cele sus-arătate, declarând în faţa organelor de control că
ofertantul a modificat fără aprobare preţul
unei poziţii de la 135,3350 lei/mc la 149,3770 lei/mc. Modificarea de
preţ nu este justificată, deoarece nu a existat o altă negociere sau act adiţional,
împrejurări necontestate de cei chemaţi în garanţie, nici în întâmpinarea
depusă de către chemaţii în garanţie.
De asemenea, a declarat recurs şi SC M. SRL,
solicitând instanţei modificarea hotărârii atacate, ca urmare a nelegalităţii
acesteia sub aspectul dispoziţiilor art. 304 pct. 7-9 Cod procedură civilă, şi
admiterea acţiunii reconvenţionale, pentru următoarele motive:
Disputa juridică şi greşeala instanţei de fond
o constituie modul eronat, viciat de
calcul, al termenului în care se împlinesc cele 15 zile, de la care creanţa
devine exigibilă.
Astfel, instanţa
a interpretat în mod eronat, dispoziţiile contractuale, apreciind că termenul
de 15 zile şi astfel momentul exigibilităţii creanţei, se situează în data de
27.11.2008, cu consecinţa că numărul zilelor de întârziere este de 11 zile şi
nu de 65 de zile, aşa cum prima instanţă a apreciat că, în mod eronat, s-a
calculat de SC M. SRL.
Or, instanţa de fond, constatând o întârziere
la plată, urma să dispună admiterea cererii reconvenţionale, cu consecinţa
reducerii cuantumului dobânzii, raportat la numărul de zile de întârziere, însă
fără nici o motivaţie, a respins pretenţiile SC M. SRL, deşi a reţinut scadenţa
creanţei şi întârzierea plăţii.
Mai mult, solicită să se observe modul greşit
de calcul al exigibilităţii creanţei, respectiv interpretarea eronată a actului
juridic dedus judecăţii, contractul încheiat între părţi şi a adreselor purtate
între consiliul judeţean şi dirigintele de şantier, a căror valoare juridică a
fost augmentată fără temei, de către instanţa de fond.
SC M. SRL a emis, în executarea aceluiaşi
contract, factura nr. 314/28.11.2008, în valoare de 121.337,16 lei,
reprezentând contravaloarea situaţiei de lucrări aferente lunii septembrie,
depusă în condiţiile dispoziţiilor nr. 14.2 din contract, în data de 9.12.2011.
Factura a fost achitată în data de 29.11.2008,
prin OP nr. 3710 şi nr. 3711, şi respectiv suma de 22.362,48 lei, prin OP din 3
septembrie 2009 şi 4 septembrie 2009.
Pe data de 9 decembrie 2009 s-a depus la
Judeţul Harghita, decontul aferent lunii septembrie, conform art. 14.2 din
contract.
Contravaloarea lucrărilor a fost achitată la
data de 29.12.2008, în valoare de 98.974,68 lei, prin O.P. nr. 3710/29.12.2008,
cu o întârziere cinci zile şi respectiv suma de 22.362,48 lei, în data de
3.09.2009 prin O.P. nr. 2513/3.09.2009, cu o întârziere de 248 zile, conform
înscrisurilor depuse la dosar.
Pentru cele cinci
zile întârziere, Judeţul Harghita datorează dobânda în cuantum de 170,37 lei;
iar pentru cele 22.362,48 lei, datorează următoarele sume, cu titlu de
dobândă:
.
în
lunile ianuarie şi februarie 2009, dobânda de referinţă a fost de 10,25%, ceea
ce înseamnă, pentru 31 de zile, 370,50 lei;
.
în luna
martie 2009, dobânda de referinţă a fost de 10,14%, ceea ce înseamnă, pentru 31
de zile, 192,58 lei;
.
în luna
aprilie 2009, dobânda de referinţă a fost de 10,07 , ceea ce înseamnă, pentru
30 de zile, 185,08 lei;
.
în luna
mai 2009, dobânda de referinţă a fost de 10,02%, ceea ce înseamnă, pentru 31 de
zile, 190,30 lei;
.
în luna
iunie 2009, dobânda de referinţă a fost de 9,71%, ceea ce înseamnă, pentru 30
de zile, 178,46 lei
.
în luna
iulie 2009, dobânda de referinţă a fost de 9,50%, ceea ce înseamnă, pentru 31
de zile, 180,42 lei
.
în luna
august 2009, dobânda de referinţă a fost de 9,00%, ceea ce înseamnă, pentru 31
de zile, 170,93 lei
.
în luna
septembrie 2009, dobânda de referinţă a fost de 8,53%, ceea ce înseamnă, pentru
2 zile, 10,45 lei.
Faţă de plata cu
întârziere, Consiliul Judeţean Harghita datorează dobânzi în sumă de 1.649,09
lei + 32.368,241 lei, ceea ce înseamnă un total de 34.018 lei.
Prin întâmpinare, SC I.D.O.SRL a solicitat
respingerea recursului Judeţului Harghita prin Consiliul Judeţean Harghita,
arătând că lucrarea de dirigenţie de şantier, pentru DJ 131/132 la Ocland s-a
executat în baza contractului nr. 28/7441/29.05.2008.
Contractul de
lucrări nr. 74/9008/30.06.2008, încheiat între Consiliul Judeţean Harghita şi
SC M. SRL, prevede executarea de lucrări „Reabilitare drum judeţean în comuna
Ocland DJ 131/132”.
Conform devizului
ofertă, „Obiectul Sistem rutier Art.DA10A1” trebuia să se execute strat din
balast stabilizat cu ciment, cu amestec în staţii fixe, în grosime de 20 cm, cu
preţul de 135,3350 lei/mc. Peste stratul de balast stabilizat, se execută
straturile bituminoase: strat de bază AB2 – 8,0 cm; strat de legătură Bad25 –
4,0 cm; strat de uzură Bal6 – 4,0 cm, deci un total de 16,0 cm.
Împreună cu
stratul de balast stabilizat, se realizează o grosime totală de 36,0 cm, fapt
care ar fi produs un disconfort deosebit pentru proprietăţi, deoarece crea mari
probleme la accesul în curţile riverane drumului din comuna Ocland.
Ca urmare a sesizări acestor aspecte de către Primăria
comunei Ocland, Consiliul Judeţean, în calitate de beneficiar şi constructorul,
au solicitat proiectantului găsirea unei soluţii tehnice.
Pentru a se
elimina acest inconvenient, proiectantul a emis Dispoziţia de şantier fără
număr şi fără dată, prin care se dispune înlocuirea straturilor ofertate, cu
tehnologia de reciclare in situ, utilizând zestrea existentă şi coborând cota
liniei roşii a drumului cu aproximativ 10-15 cm.
De existenţa
acestei modificări, SC I.D.O.SRL a luat cunoştinţă cu ocazia predării
amplasamentului şi a emiterii Ordinului de începere nr. 45/4.08.2008.
Modificarea
clauzelor contractuale prin act adiţional , conform acestei dispoziţii,
însuşite atât de beneficiar, prin directorul general ing. O.B., cât şi de
constructor, era în sarcina acestora, din punctul de vedere al SC I.D.O. SRL,
conform normelor legale în vigoare.
Este adevărat că
Oferta din Contractul de lucrări nr. 74/9008/30.06.2008 cu executantul SC M.
SRL, este făcută pentru balast stabilizat cu ciment, în staţii fixe, la preţul
135,3350 lei/mc, însă odată, acceptată schimbarea tehnologiei de către părţi, era obligatoriu
încheierea unui act adiţional pentru modificarea clauzelor contractuale,
inclusiv a ofertei de preţ, care s-a schimbat odată cu modificarea tehnologiei
aplicate, lucru care nu s-a făcut.
În condiţiile în care
schimbarea tehnologiei s-a făcut la cererea beneficiarului şi a fost însuşită
de proiectant, şi de către beneficiar, reprezentantul SC I.D.SRL, în calitate
de diriginte, a luat act de voinţa părţilor şi a procedat ca atare.
În situaţia în
care valoarea totală a contractului nu a
fost depăşită, lucrarea a fost executată conform înţelegerii dintre
părţi şi nu au fost obiecţiuni cu privire la calitatea lucrărilor efectuate,
formulate cu ocazia încheierii procesului verbal de recepţie finală, chemarea
în garanţie a dirigintelui este neîntemeiată.
De asemenea, Judeţul Harghita a formulat
întâmpinare faţă de recursul SC M. SRL, solicitând respingerea recursului
formulat de SC M. SRL, considerând că în mod pertinent, a reţinut instanţa de
fond incidenţa dispoziţiilor pct. 14.2 – 14.5 ale Contractului nr.
74/9008/2008, conform cărora plata facturilor fiscale emise de reclamantul
reconvenţional se acceptă doar după verificarea şi acceptarea lucrărilor de
executare, de către dirigintele de şantier, şi semnarea situaţiilor de lucrări,
precum şi după recepţionarea lucrărilor, iar plata se efectuează în termen de
15 zile de la acceptarea facturii fiscale, deci nu de la înaintarea acesteia,
aşa cum susţine SC M. SRL, care nu echivalează cu acceptarea ei.
Mai mult, consideră că, contrar susţinerilor
SC M. SRL, refacerea calculelor dobânzilor legale pentru cele 11 zile de
întârziere, nu incumbă instanţei de fond, ci reclamantei reconvenţionale, ceea
ce aceasta nu a făcut nici în faza de recurs.
Examinând hotărârea
atacată, prin prisma acestor considerente, precum şi din oficiu, potrivit
dispoziţiilor art. 3041 Cod procedură civilă, Curtea a constat
următoarele:
Potrivit Contractului de execuţie de lucrări
nr. 74/9008/30.06.2008 încheiat între Consiliul Judeţean Harghita, în numele şi
pe seama Judeţului Harghita şi SC M. SRL, s-a convenit executarea lucrării
„Reabilitare drum judeţean în comuna Ocland pe DJ 131/132, km 46+120 – 48+356”,
preţul acesteia fiind de 2.065.659,71 lei,
inclusiv TVA.
Deşi acest preţ cuprins în art. 2.2 din
contract, este unul generic, este de observatcă, potrivit acţiunii
introductive, pretenţiile reclamantei, în sumă de 51.086,29 lei reprezintă c/a valoarea a 2.773 mc, la preţul de 14,042
lei/mc, la care s-au aplicat cota de cheltuieli indirecte de 5%, cota de
beneficiu de 5% şi TVA de 19%.
Pe de altă parte, potrivit Devizului ofertă al
SC M. SRL, respectiv articolul DA10A1, aferent poziţiei 5 (fila 14 dosar de
fond), stratul rutier din material
granulat, stabilizat cu ciment sau var şi zgură a fost ofertat la preţul de
14.751,44 lei, respectiv preţ unitar de 135,3350 lei.
Potrivit Situaţiei de lucrări, aferente lunii
august 2008, la poziţia 5 se prevede că s-a efectuat o decontare parţială a
sumei de 448.004,08 lei, adică un preţ unitar de 149,3770 lei/mc, faţă de
preţul unitar din Devizul ofertă de 135,3350 lei/mc, rezultând, aşadar, o
diferenţă de 14,042 lei/mc.
Conform adresei emise de chemata în garanţie
SC I.D.SRL, şi acceptată de Consiliul Judeţean Harghita, precum şi dirigintele
de şantier, rezultă că lucrările aferente lunii august şi septembrie 2008,
acceptate la plată, sunt în valoare de 1.841.843,92 lei cu TVA, respectiv
121.337,16 lei cu TVA, adică un total de 1.963.181,08 lei cu TVA.
Pe de altă parte, potrivit adresei emise de
reclamant, către pârât, în vederea concilierii,
pentru suma de 51.086,29 lei, la care se adaugă dobânzi, se impută
pârâtului tocmai modificarea preţului iniţial şi că acesta, în calitate de
executant, a acţionat cu rea credinţă.
În acest sens, relevant este procesul verbal
de conciliere, în cuprinsul căruia, s-a menţionat că pârâtul s-a prevalat de
Dispoziţia de şantier nr. 1 (existentă la fila 41, dosar de fond), potrivit
căreia, la solicitarea beneficiarului, şi de comun acord cu executantul şi
proiectantul, s-a schimbat soluţia tehnică referitoare la articolul de deviz
DA10A1, astfel: „pentru a diminua cota drumului, la intrările în gospodării,
s-a adoptat soluţia de schimbare a stratului de balast stabilizat în reciclare,
la rece, cu startul existent de îmbrăcăminte din piatră, se va aşterne un strat
de balast de 10 cm, pentru a asigura geometria drumului; racordările la
drumurile laterale se vor realiza pe o lungime de 10 m, cu structură rutieră
identică; straturile asfaltice vor rămâne neschimbate”.
În altă ordine de idei, este de observat că,
potrivit cererii de chemare în garanţie, Consiliul Judeţean Harghita a
justificat acest demers procedural, în raport cu SC I.D.SRL şi dirigintele de
şantier, pe modificarea preţului
contractual, cu suma de 14,042 lei/mc şi pe obligaţiile dirigintelui de
şantier, aşa cum acesta şi le-a asumat prin Contractul de prestări de servicii
nr. 28/744/29.05.2008.
Şi nu în ultimul
rând, relevant este faptul că, la baza promovării acţiunii introductive de către
reclamant, au stat constatările procesului verbal întocmit de Curtea de Conturi
a României – Camera de Conturi a Judeţului Harghita (filele 57 şi
următoarele, dosar de fond), aşa cum
acestea sunt cuprinse la pct. B.7 din acest act.
Potrivit acestui proces verbal, se susţine că
Factura nr. 262/29.08.2008, în valoare de 1.864.206,40 lei a fost vizată pentru
„bun de plată”, cu încălcarea prevederilor OM.F.P. nr. 1792/2002, suma fiind
achitată cu O.P. nr. 3710/24.12.2008 şi OP nr. 3711/24.12.2008.
În raport de această stare de fapt, Curtea a
reţinut următoarele:
1.Referitor la
adresa pentru decontare parţială, aferentă lunilor august şi septembrie 2008 şi
Dispoziţia de şantier nr. 1, ce cuprinde noua soluţie tehnică sunt de observat
următoarele aspecte: primul, că aceste plăţi parţiale au fost vizate de către
beneficiar, ceea ce echivalează cu „bun de plată”, şi al doilea că, dispoziţia
de şantier, prealabilă ordonanţării plăţii, a fost vizată şi ea de
reprezentantul Consiliului Judeţean Harghita.
2. În raport de
aceste înscrisuri, raportat la plăţile
efectuate, ca urmare a celor convenite de către beneficiar, executant şi
dirigintele de şantier, Curtea apreciază existenţa unei veritabile modificări a
condiţiilor contractuale, care însă nu a dus la depăşirea valorii iniţiale a
contractului, respectiv suma de 2.065.659,71 lei, faţă de 1.963.181,08 lei.
3.Deşi, în
procesul verbal întocmit de Curtea de Conturi, se arată că, decontarea sumei de
51.086,29 lei se datorează neglijenţei şi necunoaşterii consecinţelor unei
verificări superficiale din partea persoanelor cu atribuţii în aprobarea,
angajarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor, sunt de precizat următoarele:
.
schimbarea
soluţiei tehnice, s-a datorat unor motive obiective, respectiv, pentru a se asigura
accesul la gospodăriile de pe marginea drumului, datorită diferenţei de nivel
ce ar fi rezultat în urma executării lucrării;
.
potrivit
acestei noi soluţii, straturile asfaltice nu s-au schimbat;
.
este
nejustificată susţinerea că suma de 51.086,29 lei ar fi fost generată de o
abordare superficială a lucrărilor, aceasta întrucât, contrar opiniei Curţii de
Conturi, conform soluţiei iniţiale, drumul nu se putea racorda cu intrările
proprietăţilor aflate pe marginile acestuia;
.
şi nu în
ultimul rând, este de observatcă iniţiativa adoptării unei noi soluţii tehnice,
a aparţinut tocmai beneficiarului, care, prin acelaşi reprezentant care a
semnat Contractul de execuţie nr. 74/2008, a acceptat adoptarea noii soluţii
cuprinse în Dispoziţia de şantier nr. 1.
Pentru aceste considerente, Curtea a apreciat că recursul
promovat în cauză de către reclamantul Judeţul Harghita este nefondat, urmând a
fi respins, potrivit art. 312 alin. 1 teza a II-a Cod procedură civilă, ca
atare.
Referitor la
celălalt recurs, promovat de SC M. SRL, sunt de observaturmătoarele aspecte:
Pretenţiile
reclamantei reconvenţionale, au fost cuantificate prin acţiunea
reconvenţională, la suma de 34.018 lei, reprezentând dobânda legală aferentă
plăţii cu întârziere a preţului.
În acest sens,
referitor la plata cu întârziere a preţului datorat de reclamantul-pârât
reconvenţional Judeţul Harghita, sunt de remarcat următoarele:
Potrivit OP nr.
3710 şi nr. 3711, data plăţii este 24.12.2008, dar, ceea ce se impune a fi
remarcat, este faptul că, anterior, după depunerea situaţiilor de plată de
către executant, dirigintele de şantier cere restituirea situaţiilor, pentru că
documentaţia nu a fost corect întocmită (adresa SC I.D.SRL către Consiliul
Judeţean Harghita nr. 71/31.10.2008, fila 32, dosar de fond).
În acest sens,
Consiliul Judeţean Harghita, solicită executantului SC M.ULUI SRL refacerea
situaţiilor de lucrări, conform cererii dirigintelui de şantier, pentru ca, în
final, acesta din urmă, în urma reverificării documentaţiilor, să comunice
Consiliului Judeţean Harghita, la 27.11.2008, situaţiile de lucrări care pot fi
achitate.
Revenind la
pretenţiile reclamantei-reconvenţionale, respectiv plata cu întârziere a
facturilor emise de această parte, Curtea a apreciat că, data de la care se calculează
cele 15 zile de la acceptarea facturii, potrivit art. 14.4. din Contract, este
tocmai această dată, respectiv 27.11.2008.
În aceste
condiţii, este de observat că, perioada de întârziere în plata facturii nr.
262/28.08.2008, în acest caz, este de doar 11 zile întârziere, şi nu 65 zile,
dată fiind scadenţa la 13.12.2008; ceea ce echivalează cu un prejudiciu real de
5.447 lei potrivit aceleiaşi modalităţi de calcul ce a fost avut în vedere de
reclamanta reconvenţională.
Referitor la
celelalte plăţi, este de observat că, potrivit adresei nr. 14/2009, emisă de SC
I.D.SRL, şi înregistrată la 20.03.2009 de către Consiliul Judeţean Harghita, se
învederează de către dirigintele de şantier că situaţia de plată nr. 93/2009
poate fi plătită, cu unele obseR.V.A.ţii.
În mod similar
raţionamentului de mai sus, de la data de 20.03.2009, se calculează data
scadenţei plăţii, care ar fi trebuit să fie aşadar 5.04.2009, însă, având în
vedere că plata s-a făcut la 24.12.2008, reclamantul pârât reconvenţional
Judeţul Harghita nu datorează dobânzi pentru sumele achitate.
În raport de
aceste considerente, Curtea a constat că
recursul promovat de către pârâta SC M. SRL este întemeiat, potrivit
art. 312 alin. 1 teza I Cod procedură civilă, urmând a fi admis, aşadar, şi hotărârea
atacată modificată în limitele de mai sus, ca urmare a faptului că aceasta a
fost pronunţată cu aplicarea greşită a legii, ceea ce constituie motivul de
nelegalitate prevăzut de art. 304 pct. 9 Cod procedură civilă.
Aşadar, ca urmare a admiterii recursului, hotărârea atacată
va fi modificată în parte, în sensul admiterii, în parte, a cererii
reconvenţionale, iar reclamantul Judeţul Harghita va fi obligat la plata către
pârâta SC M. SRL a sumei de 5.447 lei,
cu titlu de dobânzi.
Pentru că nu au fost
identificate alte motive care să atragă reformarea hotărârii atacate, ca urmare
a examinării acesteia şi din oficiu, potrivit art. 3041 Cod procedură civilă, celelalte dispoziţii din hotărârea atacată
vor fi menţinute ca legale şi temeinice.
Acest lucru se
impune şi cu privire la dispoziţia privind respingerea excepţiei prematurităţii
acţiunii reconvenţionale, întrucât aceasta nu poate face obiectul controlului
judiciar, în prezenta cale de atac, ca urmare a faptului că, potrivit limitelor
investirii instanţei de recurs, această soluţie nu a fost criticată. |