Act administrativ unilateral cu caracter individual emis anterior intrării în vigoare a Legii nr. 554/2004. Excepţie denelegalitate. Inadmisibilitate. Stabilitatea raporturilor juridice. Drept la proces echitabil
Prin sentinţa
civilă nr.3780 din 14.09.2011 a Tribunalului Cluj a fost respinsă excepţia de
nelegalitate a Hotărârii Consiliului Judeţean Cluj nr. 65/2001 invocată de
Municipiul Cluj-Napoca şi COMISIA LOCALA PENTRU STABILIREA DREPTULUI DE
PROPRIETATE PRIVATA ASUPRA TERENURILOR CLUJ în contradictoriu cu reclamantul
Judeţul Cluj, ca inadmisibilă.
Pentru
a pronunţa această sentinţă, instanţa a reţinut următoarele: Cu privire la
natura juridică a Hotărârii Consiliului Judeţean nr.65/2001 instanţa a apreciat
că acesta este un act administrativ de autoritate cu
caracter individual. Este aşa, întrucât reprezintă manifestarea
de voinţă care creează, modifică sau stinge drepturi şi obligaţii în beneficiul
şi respectiv, în sarcina unei persoane dinainte determinate.
Actul a fost
emis anterior intrării în vigoare a Legii nr. 554/2004. O constantă a
jurisprudenţei Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie a fost dată de adoptarea
soluţiei de principiu potrivit căreia este inadmisibilă excepţia de
nelegalitate invocată cu privire la actele administrative cu caracter
individual emise anterior intrării în vigoare a Legii contenciosului administrativ.
Raţionamentul care susţine aceasta jurisprudenţă se referă la faptul că Legea
contenciosului administrativ nu poate fi aplicată unor raporturi juridice
nascute anterior apariţiei sale întrucât ar conduce la încălcarea principiului
stabilităţii raporturilor juridice, principiu consacrat in jurisprudenţa Curţii
Europene a Drepturilor Omului .
Aşa fiind,
tribunalul a respins ca inadmisibilă excepţia de nelegalitate a Hotărârii
Consiliului Judeţean Cluj nr.65/2001.
Împotriva
acestei sentinţe au declarat recurs Municipiul Cluj-Napoca si Comisia Locala
pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor Cluj,
solicitând instanţei sa dispuna admiterea recursului si casarea cu trimitere
spre rejudecare iar, in subsidiar, modificarea sentintei atacate in sensul
admiterii exceptiei de nelegalitate invocate.
În motivarea
recursului se arată că, potrivit art. 4 alin. (1) din Legea nr. 554/2004,
legalitatea unui act administrativ unilateral de care depinde solutia unui
litigiul pe fond poate fi cercetata oricand in cadrul unui proces, pe cale de
exceptie, din oficiu sau la cererea partii interesate. Astfel, art. 4 alin. (1)
din Legea nr. 554/2004 prevede ca legalitatea actelor administrative
unilaterale poate fi cercetata oricand in cadrul unui proces pe cale de
exceptie, iar art. 4 alin. (2) teza finala prevede ca exceptia de nelegalitate
poate fi invocata si pentru acte adminsitrative unilaterale emise anterior
intrarii in vigoare a Legii nr. 55412004, cauzele de nelegalitate urmand a fi
analizate prin raportare la dispozitiile legale in vigoare la momentul emiterii
actului.
Textul art. 4
este in deplina concordanta atat cu dispozitiile art. 6 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, cat si cu
dispozitiile art. 47 din carta drepturilor fundamentale ale Uniunii Europene.
Potrivit art. 6
din Conventie, „orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil, in
mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta
independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie asupra
incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, ( ... )".
Potrivit art. 47
din Carta drepturilor fundamentale ale Uniunii Europene „orice persoana ale
carei drepturi si libertati garantate de dreptul Uniunii sunt incalcate are
dreptul la o cale de atac eficienta in fata unei instante judecatoresti, ( ...
)".
Art.4 din Legea
nr. 554/2004 contine dispozitii mai favorabile si permite analizarea
legalitatii unui act administrativ cu caracter unilateral individual oricand.
Nicio norma europeana nu poate si nici nu o face, ingradi dreptul de a cere
unei instante sa cerceteze legalitatea unui act, pentru simplul fapt ca o
ilegalitate nu poate dainui. Orice interpretare contrara este impotriva tuturor
drepturilor fundamentale, or dreptul de a cere instanţei sa constate o
ilegalitate este prevazut de art. 6 din CEDO si nu poate fi cenzurat.
Mai mult, ICCJ
prin Decizia nr. 3358/2008 pronuntata in contencios arata ca cercetarea
legalitatii unui act administrativ cu caracter individual poate fi ceruta
oricand pe calea exceptiei de nelegalitate, inclusiv dupa abrogarea actului.
In al doilea
rand, instanta de fond arata ca HCJ nr. 65/2001 este un act administrativ
individual pentru ca reprezinta manifestarea de vointa care creeaza, modifica
sau stinge drepturi si obligatii in beneficiul, respectiv in sarcina unei
persoane dinainte determinate.
Prin Hotararea
nr. 65/2001 a Consiliului Judetean Cluj, a carei legalitate partiala o
contestă, conform prevederilor art. 1, se declara imobilul Muzeul Etnografic
Cluj inscris in CF nr. 20261 Cluj-Napoca la nr. top. 21038-21043, 2103611,
21025, 21026, 21056, 21037 compus din terenuri cu suprafata de 77.0937 mp
proprietatea publica a Judetului Cluj, in administrarea Consiliului Judetean
Cluj.
Un act
administrativ este individual pentru ca priveste aplicarea unui act normativ la
una sau mai multe persoane expres individualizate, fiind individual tocmai
pentru ca se refera la indivizi si nu la bunuri, fie ele mobile sau imobile.
In speta,
Consiliul Judetean Cluj a dispus cu privire la trecerea in domeniul public al
judetului a unui bun aflat in domeniul public al statului, cu incalcarea
competentelor stabilite prin Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si
regimul juridic al acesteia.
Prin acest act
se reglementeaza organizarea executarii legii nr. 213/1998, cu privire le
imobilele din proprietatea statului, acest aspect venind in demonstrarea
caracterului de act normativ al hotararii contestate. Prin urmare, instanta
trebuia sa analizeze daca acest act normativ, Hotararea Consiliului Judetean
Cluj nr. 65/2001 a instituit regimul de bun proprietate publica a judetului
Cluj a imobilului in cauza cu respectarea prevederilor Legii nr. 213/1998.
Din aceasta
prespectiva, exceptia de nelegalitate invocata este admisibila.
Pe fond,
Hotararea nr. 65/2001 a Consiliului Judetean Cluj prin care s-a hotarat
trecerea imobilului in discutie din proprietatea statului in domeniul public al
Judetului Cluj este profund nelegala, fiind emisa cu incalcarea competentelor
si conditiilor stabilite prin art. 9 alin (1) din Legea nr. 213/1998 privind
proprietatea publica si regimul acesteia, potrivit carora o atare trecere se
face cu respectarea normelor cuprinse in articolul indicat din Legea nr.
213/1998.
Prin modalitatea
de trecere aleasa de Consiliul Judetean au fost incalcate, totodata, si
prevederile art. 3 din Legea nr. 213 / 1998 modificata si completata.
Potrivit pct.
III din anexa legii nr. 213/1998, "terenurile cu destinatie forestiera,
daca nu fac parte din domeniul privat al statului si daca nu sunt proprietatea
persoanelor fizice ori a persoanleor juridice de drept privat" fac parte
din domeniul public local al comunelor, oraselor si municipiilor. Conform pct.
1.4 din anexa Legii nr. 213/1998, " pădurile şi terenurile destinate
impaduririi, cele care servesc nevoilor de cultura, de producţie ori de
administraţie silvică, iazurile, albiile pâraielor, precum şi terenurile
neproductive incluse în amenajamentele silvice, care fac parte din fondul
forestier naţional şi nu sunt proprietate privată" se inscriu in sfera
bunurilor care alcatuiesc domeniul public al statului.
In acelasi sens
sunt si prevederile H.G. nr. 548 din 08 iulie 1999 privind aprobarea Normelor
tehnice pentru intocmirea inventarului bunurilor care alcatuiesc domeniul
public al comunelor, oraselor, municipiilor si judetelor.
In conditiile in
care legiuitorul a inteles sa reglementeze modul de trecere a unui bun din
domeniul public al statului in domeniul public al unitatii
administrativ-teritoriale, respectiv prin hotarare de guvern (art. 9 din Legea
nr. 213/1998), maniera in care s-a declarat imobilul in discutie proprietate
publica a Judetului Cluj prin Hotararea nr. 62/2001, a carei nelegalitate o
sustine, este nelegala fiind emisa in vadita contradictie cu prevederile legale
incidente.
Prin
întâmpinarea formulată, intimaţii Judeţul Cluj prin Preşedintele Consiliului
Judeţean Cluj şi Consiliul Judeţean Cluj
au solicitat respingerea recursului ca nefondat şi menţinerea sentinţei
instanţei de fond ca temeinică şi legală.
În motivarea
întâmpinării, se arată că Hotărârea Consiliului Judeţean Cluj nr. 65/28.09.2001
privind declararea imobilului Muzeului Etnografic Cluj înscris în C.F. nr.
20261 Cluj-Napoca, ca bun proprietate publică a judeţului Cluj, în
administrarea Consiliului Judeţean este un act administrativ cu caracter
individual, reprezentând aşa cum în mod corect a apreciat şi instanţa de fond,
manifestarea de voinţă care creează, modifică sau stinge drepturi şi obligaţii,
în beneficiul şi respectiv sarcina unei persoane dinainte determinate. Mai mult
această hotărâre este un act administrativ cu caracter individual care nu
produce efecte juridice proprii cu privire la dreptul de proprietate al
recurenţilor asupra terenului în litigiu, întrucât prin conţinutul acesteia sa
declarat imobilul Muzeului Etnografic înscris în C.F. nr. 20261 Cluj-Napoca, cu
nr. top. 2103821043, 2103611,21025,21026,21056,21037, compus din terenuri în
suprafaţă de 770.937 mp., proprietatea publică a Judeţului Cluj, în
administrarea Consiliului Judeţean Cluj, în temeiul prevederilor Legii nr.
213/1998 şi a prevederilor H.G. nr. 442/1994 republicată.
Susţinerile
recurenţilor potrivit căruia hotărârea ar avea un caracter normativ, în scopul
organizării executării Legii nr. 213/1998, sunt cu totul nejustificate, prin
aceasta nefiind stabilite reguli generale sau reglementări de principiu
formulate în mod abstract, impersonale care să se aplice într-un număr
nedeterminat de cazuri şi la un număr nedeterminat de subiecte.
Hotărârea
Consiliului Judeţean Cluj nr. 65/2001 a fost adoptată cu peste 3 ani de zile
înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 554/2004 contenciosului
administrativ.
Vechea
reglementare, respectiv Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, în
vigoare la momentul adoptării hotărârii, nu prevedea posibilitatea ca
instanţele de contencios administrativ să soluţioneze excepţii de nelegalitate
ale unor acte administrative, invocate în cauze de altă natură.
Astfel raportat
la momentul adoptării hotărârii, în mod corect a reţinut prima instanţă faptul
că se impunea respingerea ca inadmisibilă a excepţiei de nelegalitate invocate,
raportată la jurisprudenţa constantă a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
În conformitate
cu prevederile art. 4 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 262/2007 (text de lege
care constituie temeiul de drept al excepţiei invocate.
Astfel, prin
deciziile pronunţate, Înalta Curte a apreciat că, prin consecinţele juridice
care le produce admiterea unei excepţii de nelegalitate asupra litigiului În
cadrul căruia a fost invocată şi mai cu seamă prin posibilitatea invocării
excepţiei fără limită de timp, chiar cu privire la acte administrative
unilaterale individuale emise anterior intrării în vigoare a Legii nr.
554/2004, articolul 4 din acest act normativ contravine principiului securităţii
raporturilor juridice, aceasta impunând aplicarea în mod direct şi eu
prioritate a prevederilor art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor
omului şi a libertăţilor fundamentale. În plus, deşi este de necontestat că
admiterea excepţiei de nelegalitate nu are ca efect anularea actului
administrativ, ci doar înlăturarea acestuia din litigiul în care a fost
invocată excepţia, beneficiarul actului administrativ constatator sau
constitutiv de drepturi nu mai are posibilitatea de a se prevala de acesta în
faţa instanţei, lipsind astfel fundamentul dreptului consacrat, astfel că
admiterea excepţiei de nelegalitate produce practic efecte similare, ca
întindere şi conţinut, cu anularea actului.
În măsura în
care permit cenzurarea legalităţii actelor administrative cu caracter
individual emise anterior intrării în vigoare a Legii nr. 554/2004,
dispoziţiile sus-menţionate din Legea contenciosului administrativ încalcă
astfel dreptul la un proces echitabil, consacrat de art. 6 din Convenţia
europeană a drepturilor omului şi în practica C.E.O.O., precum şi art. 47 din
Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, prin prisma atingerii aduse
"principiul securităţii juridice, care se regăseşte în totalitatea
articolelor Convenţiei, constituind unul din elementele fundamentale ale
statului de drept".
Ca o consecinţă
a celor expuse mai sus, în aplicarea prevederilor art. 4 din Legea nr.554/2004
cu raportare la prevederile art.20 alin.2 şi art.148 alin. 2 din Constituţie,
republicată, la Convenţia Europeană a drepturilor Omului şi la Carta
Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene precum şi la jurisprudenţa CEDO şi
a Curţii de Justiţie de la Luxembourg, solicită respingerea recursului ca
nefondat cu consecinţa respingerii excepţiei de nelegalitate a Hotărârii Consiliului
Judeţean nr.65/2001, ca fiind inadmisibilă.
Raportat la
motivele invocate de către recurenţi, pe fondul cauzei, consideră că acestea
sunt vădit neîntemeiate, existând o deplină consonanţă între prevederile Legii
nr.213/1998, cu modificările şi completările ulterioare şi hotărârea
contestată.
Analizând
sentinţa recurată prin prisma motivelor de recurs, a dispoziţiilor art.304 şi
art.3041 C.proc.civ., curtea constată că, raportat la dispoziţiile
art.4 alin.1 din Legea 554/2004, precum şi la jurisprudenţa constantă a Înaltei
Curţi de Casaţie şi Justiţie, soluţia instanţei de fond este legală şi
temeinică, având în vedere următoarele:
Reclamanţii
Municipiul Cluj şi Comisia locală pentru stabilirea dreptului de proprietate
asupra terenurilor Cluj - Napoca au invocat excepţia de nelegalitate a
Hotărârii Consiliului judeţean Cluj nr.65/2001 prin care imobilul Muzeului
Etnografic Cluj înscris în CF 20261 Cluj Napoca a fost declarat proprietate
publică a judeţului Cluj, act administrativ calificat de instanţa de fond ca
individual, cu consecinţa respingerii excepţiei de nelegalitate ca
inadmisibilă.
Având în vedere
jurisprudenţa recentă devenită constantă a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie
în materie (deciziile nr.881/2008, 2307/2008, 2449/2008, 2722/2008, 2786/2008,
2885/2008, 2979/2008, 2997/2008, 3226/2008, 3400/2008, 3515/2008, 3526/2008,
3615/2008, 4008/2008, 4021/2008, 4152/2008, 4183/2008, 4432/2008, 4445/2008),
curtea va respinge recursul declarat, pentru următoarele motive:
Actul criticat
pentru nelegalitate este, incontestabil, un act administrativ unilateral cu
caracter individual
(nu reglementează o situaţie cu caracter general şi nici nu instituie o normă
de conduită generală, impersonală, ci are ca obiect un imobil determinat
declarat ca bun proprietate publică a judeţului Cluj). Din acest punct de
vedere nu subzistă criticile recurenţilor, care au susţinut că actul este
normativ întrucât prin intermediul său se reglementează organizarea executării
Legii nr.213/1998. Curtea reţine că de esenţa oricărui act administrativ este
faptul că este emis în vederea executării legii, însă criteriul de determinare
a caracterului individual sau normativ al actului este
întinderea efectelor juridice.
Actul
administrativ individual
obiect al litigiului de faţă este emis anterior intrării în vigoare a
dispoziţiilor Legii 262/2007 care au modificat şi completat, printre altele,
prevederile art.4 alin.1 din Legea 554/2004. Cu privire la această categorie de
acte administrative, art.4 alin.1 din Legea 554/2004 prevede, într-adevăr, că
legalitatea lor poate fi cercetată oricând în cadrul unui proces pe cale de
excepţie, iar art.II alin.2 teza finală din Legea 262/2007 şi art. 4 alin.2 din
Legea 554/2004 prevăd că excepţia de nelegalitate poate fi invocată şi pentru acte
administrative unilaterale emise anterior intrării în vigoare a Legii 554/2004,
cauzele de nelegalitate urmând a fi analizate prin raportare la dispoziţiile
legale în vigoare la momentul emiterii actului.
În procesul de
aplicare la speţă a dispoziţiilor legale incidente cauzelor cu a căror
soluţionare este sesizat, judecătorului naţional îi revine rolul de a aprecia,
pe de o parte, în sensul art.20 alin.2 din Constituţie, cu privire la eventuala
prioritate a tratatelor referitoare la drepturile fundamentale ale omului la
care România a aderat (cum este cazul Convenţiei europene a drepturilor omului)
şi, pe de altă parte, a dispoziţiilor art.148 alin.2 din Constituţie, cu
privire la compatibilitatea şi concordanţa normelor din dreptul intern cu
reglementările şi jurisprudenţa comunitare.
În acest sens,
judecătorul naţional, în calitate de prim judecător care aplică CEDO, are
obligaţia de a asigura efectul deplin al normelor acesteia, asigurându-le
preeminenţa faţă de oricare altă prevedere contrară din legislaţia naţională (mutatis mutandis,
cauza Vermeire c.
Belgiei, hotărârea din 29 noiembrie 1991, §26, cauza Dumitru Popescu c. României,
hotărârea din 26 aprilie 2007).
În privinţa
rolului ce revine judecătorului naţional în calitate de prim judecător comunitar,
Curtea de Justiţie de la Luxemburg a reţinut că „este de competenţa instanţei
naţionale să asigure pe deplin aplicarea dreptului comunitar, îndepărtând sau
interpretând, în măsura necesară, un act normativ naţional precum legea
generală privind dreptul administrativ, care i s-ar putea opune. Instanţa
naţională poate pune în aplicare principiile comunitare ale securităţii
juridice şi protecţiei încrederii legitime în aprecierea comportamentului atât
al beneficiarilor fondurilor pierdute, cât şi al autorităţilor administrative,
cu condiţia ca interesul Comunităţii să fie pe deplin luat în considerare"
(hotărârea din 13 martie 2008, cauzele conexate C - 383/06 şi C - 385/06).
De aceea, în
exercitarea rolului ce revine judecătorului naţional ca prim judecător
convenţional şi comunitar, prin raportare la blocul de convenţionalitate
(convenţia şi jurisprudenţa CEDO), precum şi la reglementările comunitare şi
jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, sunt înlăturate
dispoziţiile din Legea contenciosului administrativ care permit cenzurarea fără
limită în timp, pe cale incidentală, a excepţiei de nelegalitate a actelor
administrative unilaterale cu caracter individual emise anterior intrării în
vigoare a Legii 554/2004, întrucât aceste dispoziţii contravin unor principii
fundamentale convenţionale şi comunitare a căror respectare asigură exerciţiul
real al drepturilor fundamentale ale omului.
Astfel, instanţa
reţine că dispoziţiile menţionate din Legea 554/2004, în măsura în care permit
cenzurarea legalităţii actelor administrative cu caracter individual emise
anterior intrării în vigoare a Legii 554/2004, încalcă dreptul la un proces
echitabil, consacrat de art.6 CEDO, precum şi de art.47 din Carta drepturilor
fundamentale ale Uniunii Europene, prin prisma atingerii aduse principiului
securităţii juridice, care se regăseşte implicit în totalitatea articolelor
convenţiei şi care constituie unul dintre elementele fundamentale ale statului
de drept (CEDO hotărârea din 6 decembrie 2007, cauza
Beian c. României).
Or, sub aspectul
posibilităţii de cenzurare a legalităţii unui act juridic, CEDO a reţinut că
posibilitatea de a anula, fără o limită în timp, o hotărâre judecătorească
irevocabilă reprezintă o încălcare a principiului securităţii juridice (CEDO,
hotărârea din 28 octombrie 1999, cauza Brumărescu
c. României).
Validitatea
argumentelor CEDO în speţa de faţă este susţinută de similitudinea de efecte
juridice existentă între hotărârea judecătorească definitivă şi irevocabilă şi
actul administrativ irevocabil emis de către autoritatea publică competentă şi
definitivat prin neutralizarea mijloacelor de atac prevăzute de legislaţia
anterioară intrării în vigoare a Legii 554/2004.
Curtea de
Justiţie de la Luxemburg a reţinut, de asemenea, în ceea ce priveşte posibilitatea
de invocare a excepţiei de nelegalitate a actelor instituţiilor comunitare, că,
atunci când partea îndreptăţită să formuleze o acţiune în anulare împotriva
unui act comunitar depăşeşte termenul limită pentru introducerea acestei
acţiuni, trebuie să accepte faptul că i se va opune caracterul definitiv al
actului respectiv şi nu va mai putea solicita în instanţă controlul de
legalitate al acelui act, nici chiar pe calea incidentală a excepţiei de
nelegalitate (hotărârea din 27 septembrie 1983, Universitatea
Hamburg, C - 216/82; hotărârea din 9 martie 1994, TWD Textilwerke Deggendorf, C
- 188/92; hotărârea din 12 decembrie 1996,
Accrington Beef şi alţii, C - 241/95; hotărârea din 30 ianuarie
1997, Wiljo,
C - 175/98; hotărârea din 11 noiembrie 1997,
Eurotunnel şi alţii, C - 408/95; hotărârea din 15 februarie 2001, Nachi Europe, C -
239/99; hotărârea din 20 septembrie 2001,
Banks, C - 390/98; hotărârea din 23 februarie 2006, Atzeni şi alţii, C
- 346/03 şi C -
529/03).
Faţă de
considerentele expuse, instanţa reţine că dispoziţiile în discuţie din Legea
554/2004 care permit repunerea în discuţie în mod repetat şi fără limită în
timp a legalităţii oricărui act administrativ cu caracter individual,
indiferent de data emiterii acestuia, încalcă principiile şi drepturile
fundamentale menţionate, contravenind jurisprudenţei CEDO şi a CJUE pronunţate
în situaţii juridice similare, cu atât mai mult cu cât în privinţa actelor
administrative individuale admiterea excepţiei de nelegalitate produce efecte
identice ca întindere şi conţinut cu anularea actului respectiv.
În consecinţă,
în aplicarea prevederilor art.20 alin.2 şi art.148 alin. 2 din Constituţie,
prin raportare la principiile amintite, la Convenţia europeană a drepturilor
omului şi la Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, precum şi la
jurisprudenţa CEDO şi a CJUE, curtea consideră că dispoziţiile art.4 alin.1,
astfel cum a fost modificat prin Legea 262/2007 şi dispoziţiile art.4 alin.2
din Legea 554/2004 nu sunt aplicabile cu privire la Hotărârea Consiliului
judeţean Cluj nr.65/2001 prin care s-a hotărât trecerea imobilului în discuţie
în domeniul public al jud. Cluj, act administrativ unilateral cu caracter
individual emis anterior intrării în vigoare a Legii 554/2004 al cărei
nelegalitate a fost invocată în cauză pe cale de excepţie.
Având în vedere considerentele expuse,
în temeiul art.312 C.proc.civ., curtea va respinge recursul ca neîntemeiat, cu
consecinţa menţinerii sentinţei atacate. (Judecător Cristina Paşol) |