22. Obligarea autorităţii publice la
înmatricularea autoturismului second-hend fără plata taxei de poluare
Art.90
– Tratat de instituire a UE – CJCE
Art.3,
art.4, art.5, art.9, art.14 – OG nr.50/2008 pentru institutirea taxei depoluare pentru autovehicule
Art.148
- Constituţie
Decizia civilă nr.107/17.02.2011
Dosar nr.467/118/2010
Prin acţiunea adresată Tribunalului Constanţa – Secţia
contencios administrativ şi înregistrată sub nr.467/118/15.01.2010 reclamanta
C.N. a solicitat ca prin hotărâre judecătorească să se dispună anularea
Deciziei nr.134/06.11.2009 emisă de pârâta D.G.F.P Constanţa – A.F.P. EFORIE,
cu consecinţarestituirii sumei de 2.179
lei, reprezentând taxa pe poluare încasată nelegal de către organul fiscal, cu
obligarea pârâtei la plata dobânzilor legale aferente sumei calculate de la
data plăţii 12.10.2009 şi până la efectiva restituire.
Motivând
acţiunea,reclamanta învederează în esenţă că, a
achitat suma de 2.179 lei, stabilită prin Decizia de calcul a taxei pe poluare
pentru autovehicule nr.36805 emisă de AFP oraş Eforie la 08.10.2009, decizie pe
care a contestat-o în căile administrative, dar contestaţia i-a fost respinsă
prin Decizia nr.134/06.11.2009 a DGFP Constanţa.
Consideră reclamanta soluţia ca fiind nelegală,
întrucât, în conformitate cu dispoziţiile legii contemporane, nu datorează taxa
de poluare, deoarece autoturismul pe care l-a achiziţionat se încadrează în
categoria autovehiculelor Euro 4 – second-hand, împrejurare urmare căreia,
solicită anularea actelor administrativ fiscale cu obligarea pârâtei AFP Eforie
la restituirea taxei prelevate ilegal, cu dobânzile legale aferente de la data
plăţii - 12.10.2009 şi până la efectiva restituire.
La cererea introductivă de instanţă au fost anexate,
în copie, înscrisuri: decizia nr.134/6.11.2009 a DGFP Constanţa, decizia de
calcul a taxei pe poluare pentru autovehicule nr.36805/8.10.2009 şi chitanţa de
plata a taxei pe poluare.
Prin
întâmpinare, pârâta D.G.F.P Constanţa
şi-a exprimat poziţia procesuală , solicitând respingerea ca neîntemeiată a
contestaţiei formulate de reclamanta C.N., cu motivaţia în esenţă că,
reclamanta a depus la AFP Eforie
cererea nr.26805/6.10.2009, prin care a solicitat, în conformitate cu
prevederile legale în materie, calcularea taxei pe poluare pentru
înmatricularea unui autoturism marca Volkswagen Touran, categoria M1, an
fabricaţie 2006, iar decizia de calcul emisă de organul fiscal a procedatcorect la calculul taxei.
A susţinut pârâta că, a fost corect prelevată taxa pe
poluare, că nu s-au verificat – în raport de disp.art.9 din OUG nr.50/2008,
susţinerile reclamantei potrivit cu care, nu datorează această taxă, întrucât
este beneficiară a prevederilor Legii nr.189/2000 privind aprobarea OG.105/1999
pentru modificarea şi completarea D-lL.118/1990.
Pârâta AFP
Eforie nu a depus întâmpinare, nu a
formulat cereri sau probe în apărare.
Prin Sentinţa civilă nr.1286/CA/15.10.2010, pronunţată de Tribunalul Constanţa, s-a admis acţiunea
formulată de reclamanta C.N , dispunându-se anulareaDecizia nr.134
din 06.11.2009 emisă de DGFP Constanţa precum şi a Deciziei nr.36805 din 08.10.2009 emisă de AFP Eforie, cu consecinţaobligării pârâtei AFP Eforie la
restituirea către reclamantă a sumeide
2.179 lei prelevată nelegal cu titlu de taxă pe poluare pentru
autovehicule, precum şi la plata
dobânzii legale aferente acestei sume, calculate de la data plăţii – 12.10.2009
şi până laefectiva restituire,
luându-se act de renunţarea la judecată în cererea de obligare a pârâtelor la
plata cheltuielilor de judecată.
Pentru a
pronunţa această hotărâre, instanţa de fond a reţinut în esenţă, următoarele:
Potrivit art.1 alin.(1) din Legea nr.554/2004 „ orice persoană care se consideră vătămată într-un drept al său sau
într-un interes legitim, de către o autoritate publică, printr-un act
administrativ sau prin nesoluţionarea în termenul legal a unei cereri, se poate
adresa instanţei de contencios administrativ competente, pentru anularea
actului, recunoaşterea dreptului pretins sau a interesului legitim şi repararea
pagubei ce i-a fost cauzată”.
Demersul prealabil administrativ
iniţiat de reclamantă prin cererea adresată AFP Eforie, a avut ca obiect
solicitarea de restituire a taxei pe poluare, prelevată în temeiul OUG.50/2008,
iar nu contestarea elementelor de calcul ale taxei.
În faţa autorităţilor administrative
reclamanta a înţeles să solicite restituirea pe motiv că, beneficiază de
prevederile D-Lg.118/1990, în vreme ce prin cererea adresată instanţei critică
şi legalitatea acestei taxe, despre care pretinde că, nu este conformă cu
dispoziţiile legii contemporane.
Reţine instanţa de fond că, analiza
cererii reclamantei se impune a fi efectuată, chiar dacă aceasta nu a indicat
temeiul de drept, căci cererea este motivată în fapt şi îngăduie instanţei să
dea calificarea legală.
Într-adevăr, taxa pe poluare achitată
de reclamantă nu este conformă „cu
dispoziţiile legii contemporane”, fiind consacrată în legislaţia internă cu
nesocotirea reglementărilor comunitare, apreciază instanţa de fond, deoarece:
Prin art.11 alin.(1) şi (2) din
Constituţia României, revizuită în 2003 se dispune că „ Statul român se obligă să îndeplinească întocmai şi cu bună credinţă
obligaţiile ce-i revin din tratatele la care este parte. Tratatele ratificate
de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul intern”.
Potrivit disp.art.148 alin.(2) din
Constituţia României, „legislaţia
comunitară cu caracter obligatoriu prevalează legii interne”, iar conform
alin.(4) al aceluiaşi articol –„jurisdicţiile
interne trebuie să garanteze îndeplinirea acestor exigenţe”.
Aşa fiind, apreciază instanţa de fond că, instituirea
taxei de poluare, indiferent de modalitatea de determinare a ei conform art.6
din OUG.50/2008 cu modificările şi completările ulterioare şi clasificarea din
punct de vedere al poluării, se constituie o discriminare a regimului fiscal
aplicabil la înmatricularea unui autoturism în România, reprezentând – în fapt,
o taxă similară taxei de primă înmatriculare stabilită prin art.214
alin.(1)-(3) din codul fiscal, diferenţa fiind reprezentată de denumirea,
modificată din taxă înmatriculare în taxă de mediu/poluare, situaţie care este
incompatibilă cu prevederile art.90 din TCE (actualmente art.110 din TUE).
Această concluzie se desprinde cu evidenţă din
interpretarea teleologică a actul normativ, astfel în expunerea de motive care
însoţeşte proiectul de lege privind aprobarea OUG.50/2008, este menţionat în
mod expres că, dacă nu s-ar fi promovat acest act normativ, o consecinţă ar fi
fost facilitarea intrării în România a unui număr foarte mare de autovehicule
second hand cu vechime peste 10 ani, care ar fi fost achiziţionate datorită
preţului foarte mic.
Aşadar, s-a urmărit ca taxa de poluare, al cărui scop
este, în principiu corect –„poluatorul
plăteşte”, să aibă ca efect imediat diminuarea introducerii în România a
unor autoturisme second-hand deja înmatriculate într-un alt stat membru.
Art.90 paragraf I din Tratatul de instituire a
Comunităţii Europene (actualmente art.110 din TUE) prevede că „ Nici un stat
membru nu aplică, direct sau indirect produselor altor state membre, impozite
interne de orice natură, mai mari decât cele care se aplică, direct sau
indirect produselor naţionale similare”.
Scopul general al art.90 este acela de a asigura
libera circulaţie a mărfurilor, această dispoziţie comunitară se referă la
impozitele şi taxele interne care impun o sarcină fiscală mai consistentă
produselor provenite din alte state membre, în comparaţie cu produsele interne.
Este nelegală apreciază instanţa de fond, prevalarea
taxei în temeiul OUG.50/2008, act normativ care nu respectă exigenţele de
compatibilitate cu art.90 din TCE, câtă vreme pentru un autoturism produs în
România sau în alte state membre ale UE nu se percepe la o nouă înmatriculare
taxa de poluare, dacă a fost anterior înmatriculat tot în România, dar se
percepe această taxă dacă este înmatriculat pentru prima dată în România.
Emiterea unui act administrativ - în speţă actele
administrativ fiscale contestate în faţa instanţei de contencios, emise după ce
a fost calificată cererea reclamantei de restituire a taxei ca o contestaţie
împotriva deciziei de calcul – cu încălcarea legii, reprezintă un abuz de
drept, adică un exces de putere, în accepţiunea art.2 lit.”n” din Legea
nr.554/2004.
Excesul de putere se configurează, după cum a statuat
doctrina de specialitate, atunci când legea permite administraţiei să adopte o
soluţie din mai multe posibile, dreptul de apreciere trebuind să fie însă o
dimensiune a legalităţii.
Apreciază instanţa de fond că, încălcarea legii şi
implicit, excesul de putere survine nu doar în situaţia în care este nesocotită
o normă internă, ci şi în ipoteza în care se încalcă o dispoziţie comunitară.
Aducerea la îndeplinire a obligaţiilor rezultate din
actul aderării României la Uniunea Europeană,
aplicarea prioritară a dreptului comunitar, nu este opozabilă numai
autorităţilor judecătoreşti ci şi Guvernului însuşi şi organelor componente ale
acestuia, cum sunt bunăoară autorităţile administrativ fiscale.
Cu această motivare, iar nu sub aspectul invocat de
reclamantă, instanţa de fond a apreciat că, sunt nelegale actele emise de
autorităţile administrativ fiscale, respectiv Decizia nr. 134 emisă de D.G.F.P
Constanţa la 06.11.2009 şi Decizia nr. 36805 emisă de AFP Eforie la 08.10.2009.
Linia jurisprudenţială a instanţelor de
contencios administrativ este conturată în sensul că, OUG 50/2008 este contrară
art.90/2008, întrucât este destinată să diminueze introducerea în România a
unor autoturisme second hand deja înmatriculate într-un alt stat membru UE, în
speţă Germania.
Ori, după aderarea României la U.E., acest lucru nu este
admisibil când produsele importate sunt din alte ţări membre ale UE, atâta timp
cât, norma fiscală naţională diminuează sau este susceptibilă să diminueze,
chiar şi potenţial, consumul produselor importate, influenţând astfel alegerea
consumatorilor (CJE, hotărârea din 7 mai 1987, cauza 193/85, Cooperativa
Co-Frutta Srl c.Amministrazione delle finanze dello Stato).
În considerarea celor ce preced, dând
eficienţă principiului aplicării directe a reglementării comunitare, instanţa
de fond a anulat Decizia nr.134/06.11.2009 şi Decizia de calcul a taxei pe
poluare pentru autovehicule nr. 36805/08.10.2009 şi a obligat pârâta AFP EFORIE
să restituie reclamantei suma de 2.179lei, achitată cu titlu de taxă de poluare, precum şi achitarea dobânzii
legale aferente sumei, începând cu data plăţii şi până la efectiva restituire,
luându-se act de renunţarea la judecată în cererea de obligare a pârâtelor la
plata cheltuielilor judiciare ocazionate de proces.
Împotriva
acestei hotărâri a declarat recurs pârâta DGFP CONSTANŢA, criticând-o pentru nelegalitate şi netemeinicie, cu
următoarea motivaţie, în esenţă:
-în mod greşit
instanţa de fond a anulat obligaţia fiscală, atât timp cât ea este prevăzută de
OG nr.50/2008, care stabileşte în conţinutul prevederilor sale, măsuri ce
corespund pe deplin prevederilor art.90 din Tratatul de Instituire a
Comunităţii Europene;
-din cuprinsul
art.3 al.1 din OG nr.90/2008 rezultă că taxa de poluare se aplică la
înmatricularea în România a tuturor categoriilor M1-M3 şi N1-N3, indiferent
dacă ele provin dintr-un stat membru al Uniunii sau de pe piaţa internă, fiind
excluse din sfera de aplicare a acesteia autovehiculele prevăzute la al.2, însă
pe baza unor criterii ce privesc destinaţia lor şi provenienţa;
-se solicită a se
constata că, nu este incidentă încălcarea art.90 paragraf 1 T.C.E deoarece taxa
aplicată produsului provenit din alte ţări membre şi cea aplicată produsului
naţional similar, este calculată după aceeaşi formulă de calcul, având în
vedere criterii obiective.
Examinând
actele şi lucrările dosarului, prin
prisma susţinerilor părţilor şi văzând şi disp.art.312 Cod pr.civilă, Curtea apreciază în sensul respingerii
recursului, ca nefondat, pentru următoarele considerente, în esenţă:
Este unanim admis atât în literatura de specialitate,
cât şi în practica judiciară internă şi cea a CJCE că, art.90 din Tratatului de Instituire a Uniunii Europene produce
efecte directe şi ca atare, creează drepturi individuale pe care jurisdicţiile
statelor membre ale Uniunii le pot proteja.
În cauza de faţă, Tribunalul a reţinut aplicabilitatea
prioritară şi directă a disp.art.90 din
Tratat potrivit cu care „Nici un stat
membru nu aplică direct sau indirect produselor altor state membre impozite
interne de orice natură şi mai mari decât cele ce se aplică, direct sau
indirect, produselor naţionale similare”.
Judecătorul naţional, ca prim judecător comunitar, are
competenţa atunci când dă efect disp.art.90 din Tratat, să aplice procedurile
naţionale de aşa manieră ca drepturile prevăzute în acesta, să fie deplin şi efectiv protejate.
Pe de altă parte, obligaţia de a aplica prioritar
dreptul comunitar nu este opozabilă numai jurisdicţiilor, ci şi Guvernului
însuşi şi organelor componente ale acestora, cum sunt bunăoară autorităţile
fiscale.
Tribunalul, ca instanţă
de fond, nu a făcut altceva decât să aplice dispoziţiile constituţionale
interne şi normele Tratatuluide aşa
manieră încât, să i se recunoască particularului dreptul său de a nu fi impus
cu o taxă specială, discriminatorie la înmatricularea pentru prima dată în
România a autoturismului second-hand importat dintr-un alt stat membru al
Uniunii.
În această manieră, instanţa de fond şi-a îndeplinit
misiunea trasată atât de Tratat, cât şi de Legea de ratificare a acestuia,
precum şi de Curtea de Justiţie în practica judiciară pertinentă (cauza
Simmenthal II din anul 1978).
Potrivit OUG
nr.50/2008 pentru instituirea taxei de poluare pentru autovehicule, se
datorează această taxă pentru autovehiculele din categoriile M (1) – M(3) şi
N(1) – N(3), astfel cum sunt acestea definite în Reglementările privind omologarea de tip şi eliberarea cărţii de
identitate a autovehiculelor rutiere, precum şi omologarea de tip a produselor
omologate de acestea, aprobate prin art.3
din Ordinul Ministrului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei
nr.211/2003.
Autoturismul reclamantului nu intră în categoriile
exceptate de la plata taxei de poluare – art.3
al.2 şi art.9 al.1 - , obligaţia de plată a taxei intervine cu ocazia
primei înmatriculări a unui autovehicul în România, potrivit art.4 lit.”a” din Ordonanţă, fără ca
textul să facă distincţie între autoturismele produse în România şi cele în
afara acesteia, nici între autoturismele noi şi cele second-hand.
Deoarece OUG
nr.50 a intrat în vigoare la data de 01
iulie 2008 conform art.14 al.1, rezultă că, taxa de poluare este datorată
numai pentru autoturismele pentru care se face prima înmatriculare în România, nu şi pentru cele aflate deja în
circulaţie, înmatriculate în ţară, taxa calculându-se de Administraţia
Fiscală competentă, potrivit art.5 al.1
.
În atare condiţii, cum scopul general al art.90 din Tratat este acela de a asigura libera circulaţie a mărfurilor, în
mod legal şi temeinic instanţa de fond a apreciat în sensul hotărârii
pronunţate, atât timp cât, acest articol se referă la „impozitele şi taxele interne”, care impun o sarcină fiscală mai
consistentă produselor provenite din alte state membre, în comparaţie cu
produsele interne.
Curtea reţine că, organele fiscale din România au
invocat legalitatea încasării taxei, ca urmare a aplicării dreptului intern,
respectiv a OUG nr.50/2008, în condiţiile în care, reclamantul a invocat
nelegalitatea acesteia ca urmare a aplicării directe a reglementării
comunitare.
În condiţiile date, Curtea constată că,
într-adevăr, în cauză, sunt aplicabile
în mod direct dispoziţiile dreptului comunitar, care au prioritate faţă de
dreptul naţional, aceasta rezultând din două argumente esenţiale:
-de la 01 ianuarie
2007 România este stat membru al Uniunii Europene, astfel că, în art.148 al.2 din Constituţie s-a
prevăzut „Ca urmare a aderării,
prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum şi celelalte
reglementări comunitare cu caracter obligatoriu,
au prioritate faţă de dispoziţiile contrare din legea internă, cu respectarea
prevederilor Actului de aderare”, iar potrivit al.4 al aceluiaşi text „Parlamentul,
Preşedintele României, Guvernul şi autoritatea judecătorească garantează aducerea la îndeplinire a
obligaţiilor rezultate din actul aderării şi din prevederile al.2”.
-prin Legea nr.157/2005 de ratificare a
Tratatului de aderare a României şi Bulgariei la Uniunea Europeană, statul
nostru şi-a asumat obligaţia de a
respecta dispoziţiile din tratatele originare ale Comunităţii dinainte de
aderare.
Analizând dispoziţiile OUG nr.50/2008 cu modificările
ulterioare, rezultă că, pentru un autoturism produs în România sau în alte
state membre UE, nu se percepe la o nouă
înmatriculare taxa de poluare, dacă a fost anterior înmatriculat în România, dar
se percepe această taxă de poluare la un autoturism produs în ţară sau într-un
alt stat membru UE, dacă este înmatriculat pentru prima dată în România, ori în
cauză nu s-a făcut o astfel de dovadă.
Reglementată în acest mod, taxa de poluare diminuează sau este destinată să diminueze introducerea
în România a unor autoturisme second-hand deja înmatriculate în alt stat membru,
astfel că, cumpărătorii sunt orientaţi din punct de vedere fiscal, să achiziţioneze
autovehicule second-hand deja înmatriculate în România.
În atare condiţii, reţine Curtea că, OG nr.50/2008 este contrară art.90 din
Tratatul de Instituire a Comunităţii Europene, întrucât este destinată să
diminueze introducerea în România a unor autoturisme second-hand deja
înmatriculate într-un stat UE, precum şi pentru cel din prezenta cauză,
favorizând astfel vânzarea autoturismelor second-hand deja înmatriculate în
România şi, mai recent,vânzarea
autoturismelor noi produse în România.
După aderarea României la UE, acest lucru nu este admisibil, când produsele importate sunt din
alte ţări membre ale UE, atât timp cât, norma fiscală naţională diminuează sau
este susceptibilă să diminueze, chiar şi potenţial, consumul produselor
importate, influenţând astfel alegerea consumatorilor (CJE, Hotărârea din 07
mai 1987, cauza 193/85, Cooperativa Co-Frutta Srl c. Amministrazione delle
finanze dello Stato – în speţă taxă menită să descurajeze importul de banane în
Italia).
Mai trebuie remarcat şi un alt tip de discriminare –
între persoanele care au solicitat înmatricularea autoturismului anterior datei
de 01 iulie 2008 şi cele care înmatriculează autoturismele ulterior, şi care,
plătesc taxă de poluare, deşi este evident că, poluează şi autoturismele primei
categorii de persoane, cele înmatriculate ulterior.
Discriminarea
este realizată de legiuitor care, a legat plata taxei de poluare de faptul
înmatriculării, deşi din preambulul
OG nr.50/2008, rezultă că, s-a urmărit asigurarea îmbunătăţirii calităţii aerului,
ceea ce implică instituirea unei taxe de poluare pentru toate autoturismele
aflate în trafic, potrivit principiului „Poluatorul
plăteşte”.
Constatând că stabilirea taxei s-a făcut cu încălcarea
normelor comunitare, norme care, odată cu aderarea la Uniunea Europeană fac
parte din dreptul intern şi se aplică cu prioritate, instanţa de fond era
ţinută să admită acţiunea reclamantului, în modalitatea în care sus-a fost
expus.
Cu alte cuvinte, aducerea la îndeplinire a
obligaţiilor rezultate din actul aderării României la Uniunea Europeană,
aplicarea prioritară a dreptului comunitar, nu este opozabilă numai
autorităţilor judecătoreşti ci şi Guvernului însuşi şi organelor componente ale
acestuia, cum sunt bunăoară autorităţile administrativ fiscale.
Aşa fiind, în mod legal şi temeinic instanţa de fond a
apreciat că, actele emise de autorităţile administrativ fiscale, respectiv
Decizia nr. 134 emisă de D.G.F.P Constanţa la 06.11.2009 şi Decizia nr. 36805
emisă de AFP Eforie la 08.10.2009 sunt nelegale, atât timp cât, într-adevăr, linia jurisprudenţială a instanţelor de
contencios administrativ este conturată în sensul că, OUG 50/2008 este contrară
art.90 din Tratatul de instituire a Uniunii Europene, întrucât este
destinată să diminueze introducerea în România a unor autoturisme second hand
deja înmatriculate într-un alt stat membru UE, în speţă Germania.
În considerarea celor ce preced, dând
eficienţă principiului aplicării directe a reglementării comunitare, în mod
legal instanţa de fond a dispus anularea Deciziei nr.134/06.11.2009 şi a
Deciziei de calcul a taxei pe poluare pentru autovehicule nr. 36805/08.10.2009,
obligând intimata pârâta AFP EFORIE la restituirea suma de 2.179lei, achitată cu titlu de taxă de poluare,
precum şi achitarea dobânzii legale aferente sumei, începând cu data plăţii şi
până la efectiva restituire.
Pentru toate considerentele sus-expuse, cum nu sunt
motive pentru a se dispune reformarea hotărârii atacate, Curtea văzând şi dispoziţiile art.312 Cod pr.civilă,
apreciază în sensul respingerii recursului, ca nefondat.