15. Anulare
act administrativ individual emis de autoritatea publică – autorizaţie de
construire. Suspendarea executării actului administrativ.
Art.1, art.2, art.7, art.8, art.12
, art.13, art.15, art.16 – Legea nr.554/2004
Art.53 – Legea nr.350/2001
Art.28 – Legea nr.50/1991
Decizia civilă nr.23/19.01.2011
Dosar nr.3610/118/2009
Prin acţiunea promovată şi înregistrată la data de
30.03.2009 pe rolul Tribunalului Constanţa - Secţia de contencios administrativ
si fiscal sub nr.3610/118/2009 reclamantul F.G., în contradictoriu
cu pârâţii Primarul Municipiului Constanta si P.G., a solicitat instanţei
ca prin hotărârea ce o va pronunţa, sa dispună anularea autorizaţiei de
construire nr.886/30.04.2008 emisă in favoarea pârâtului P.G., apreciata ca
fiind nelegală. S-a solicitat, de asemenea a se dispune suspendarea executării
actului administrativ contestat, precum si obligarea pârâţilor la plata cheltuielilor
de judecată.
A arătat reclamantul că are calitatea de proprietar al
imobilului teren şi construcţie situat în Constanta, compus din teren în
suprafaţa indiviză de 120 mp si o locuinţă alcătuită din 3 camere si
dependinte, imobil care se învecinează cu proprietatea paratului P.G. S-a mai
arătat ca locuinţa deţinută de catre reclamant este amplasată pe linia de
granita dintre cele 2 proprietăti.
S-a mai susţinut ca paratul P.G., în baza autozaţiei
de construire nr.886/30.04.2008 a început edificarea unei construcţii-extindere
si supraetajare 1E + M-4 camere si dependinte, lucrările de construire fiind
lipite de zidul proprietatii detinute de către reclamant.
S-a arătat însa ca paratul, a procedat la efectuarea
de lucrări de construire de la cota 0, dărâmând constructiile existente si
începând edificarea in fapt a unei noi construcţii. Aceste lucrări se
efectueaza în imediata vecinătate de imobilului deţinut de către reclamant,
fără ca paratul sa efectueze lucrări de subzidire la fundaţia locuinţei reclamantului.
S-a mai arata că dezgolirea fundaţiei locuinţei reclamantului s-a făcut fără
acordul acestuia.
În ce priveşte cererea de anulare a actului
administrativ contestat, s-a arătat ca lucrările efectuate de către parat nu
sunt cele autorizate de către emitentul autorizatiei. Pe de alta parte, s-a
susţinut ca documentatia prezentata de către reclamant in vederea obtinerii
autorizatie, nu este completa si nu corespunde realitaţii.
In ce priveste cererea de suspendare, reclamantul a
sustinut ca in speta sunt intrunite conditiile impuse de art.14 si 15 din
L.nr.554/2004, respectiv a celor 2 conditii cumulative, cazul bine justificat
determinat de aspectele legale de legalitatea emiterii autorizatiei de
construire, precum si cu privire la paguba iminenta ce este de natura a crea
prejudicii imobilului, determintate de modalitatea de edificare a lucrărilor de
construire de catre reclamant.
Reclamantul a invocat faptul ca acesta a urmat
procedura prealabilă instituită prin disp.art.7 din L.nr.554/2004, fiind notificati,
de asemenea, atât paratul cât si Inspectoratul de Stat in Constructii.
În drept au fost invocate disp.art.2 lit.c, 7 alin.1,
8 alin.1, 12, 13 alin.1, 15 alin.1, 16 alin.1 din L.554/2004, L.nr.50/1991,
art.274 C.proc.civilă.
Reclamantul, la termenul de judecata din data de
02.06.2009 şi-a precizat actiunea, în ce priveşte motivele de nelegalitate ale
autorizatiei de construire contestate. Astfel, s-a susţinut că emiterea
AC nr.886/2008 s-a facut cu încalcarea prevederile Lg.nr.350/2001, nefiind întocmit
un plan urbanistic zonal, ci doar un plan urbanistic de detaliu, în condiţiile
in care a fost modificat CUT-ul de la 0,3 la 2,7.
S-a susţinut si faptul ca lucrarea tehnica efectuată
de către expertul S.C , in cadrul documentaţiei tehnice necesare emiterii
autorizaţiei de construire contestate, conţine date nereale cu privire la
construcţia existentă iniţial pe teren, in ce priveste dimensiunile structurii
de rezistenta si a starii de functionabilitate.
Reclamantul a mai arătat si faptul ca paratul a fost
şi sancţionat de către reprezentantii Primariei Constanta pentru efectuarea de
lucrări de desfiintare fara autorizatie.
Legal citati, paratii, nu au formulat şi depus
întâmpinare.
Prin Sentinţa civilă nr.1002/03.11.2009
pronunţată de Tribunalul Constanţa, s-a respins acţiunea promovata de
reclamant, reţinând că pârâtul
P.G. este beneficiarul autorizatiei de construire nr.866/30.04.2008 emisă de
către Primarul Mun.Constanta, pentru executarea lucrărilor de extindere si
supraetajare a constructiei existente cu 1E+M, cu spatii de locuit, act
administrativ eliberat pentru imobilul situat in Constanta. Emiterea acestei
act administrativ a avut la baza certificatului de urbanism nr.1447/16.04.2007.
Analizând titlurile de proprietate
deţinute de către părţi, s-a reţinut că reclamantul este coproprietarul
imobilului situat in Constanta, compus din teren in suprafata indiviză de 120
mp si o constructie, drept de proprietate dobândit in baza contractului de
schimb, fara sulta autentificat sub nr.1116/18.03.1997 de către BNP C.B.
Paratul P.G. este proprietarul imobilului situat in
Constanta, compus din teren in suprafata de 80 mp si constructii, drept de
proprietate dobândit in baza contractului de vanzare-cumpărare autentificat sub
nr.903/14.08.2002 de catre BNP P.C.A. Cu privire la această constructie, s-a
solicitat emiterea certificatului de urbanism si a autorizatiei de construire
pentru executarea lucrărilor de extindere si supraetajare-1E+M, cu destinatia
de locuintă.
Analizand documentatia aferentă emiterii
actului administrativ constestat de către reclamant – autorizatia de construire
nr.886/30.04.2008, tribunalul a constatat că aceasta este conforma cu
prevederile art.41 alin.1 din Ord.nr.1430/2005.
În speţă, s-a reţinut faptul ca,
autorizaţia deţinută de catre parati nu este aferentă si unor lucrări de
desfiintare/subzidire a locuintei detinute, pentru a cărui extindere s-a
eliberat AC nr.886/2008, considerente pentru care, paratul nu era obligat a
obţine acordul reclamantului. Pe de alta parte, lucrările de construire
autorizate au ca finalitate extinderea constructiei detinute de către parat, cu
un spatiu de locuit, lucrări pentru care, de asemenea, nu este incidentă in
cauza obligativitatea deţinerii acordului reclamantului, in calitate de vecin.
S-a reţinut de asemenea că la
eliberarea AC nr.886/2008 a avut la baza si certificatul de urbanism
nr.1447/16.04.2007, prin care s-a impus paratului a deţine un plan urbanistic
de detaliu (PUD) - aprobat prin HCL 536/2006, precum si masura modificarii CUT
de la 0,3 la 2,7. Sub acest aspect, instanta a indepărtat sustinerile
reclamantului, din cadrul cererii precizatoare, ca nefondate, în condiţiile în
care aceste dispoziţii sunt aferente eliberării certificatului de urbanism, act
administrativ care in cauza nu a fost contestat de către reclamant, in sensul
anulării acestuia.
Cu raportare la prevederile art.32 din
Lg.nr.350/2001 instanta nu a retinut sustinerile reclamantului cu privire la
necesitatea intocmirii de catre parat a unui PUZ, in conditiile in care nu s-a
facut dovada ca procentul de ocuparea a terenului (POT) sau coeficientul de
umplere a terenului (COT), stabilite prin certificatul de urbanism
nr.1447/2007, sunt superioare parametriilor stabiliti prin planul de urbanism
general si planul de urbanism zonal.
In ce priveste aspectele legate de
întocmirea expertizei tehnice efectuate în vedere obţinerii autorizaţie de
construire, s-a apreciat ca acestea nu sunt relevante in cauză, in conditiile
in care masura dispusa de catre paratul Primarul Mun.Constanta a fost de
autorizare pentru efectuarea lucrărilor de extindere prin supraetajare, si nu
vizau lucrari de subzidire sau consolidare.
Raspunsurile aferente interogatoriului
administrat in cauza, nu sunt de natură a conduce la reţinere unor aspecte de
nelegalitate a autorizatiei de construire nr.866/2008.
Pentru aceste considerente, s-a
apreciat ca in cauza, eliberarea autorizaţie de construire nr.866/2008 de către
Primarul Municipiului Constanta, s-a făcut in mod legal.
In condiţiile în care, paratul a
procedat si la efectuarea unor lucrări de subzidire, sau de alta natură
neautorizate prin actul administrativ deţinut - AC nr.866/2008, aceste aspecte
nu ţin de legalitatea actului administrativ ci de respectarea limitelor
autorizării, fapt pentru care, reclamantul, dacă apreciază că este vătămant de
lucrările efectuate de către parat, are deschise alte cai procesuale pentru
valorificarea interesului invocat si pentru repararea prejudiciului rezultat
din nerespectarea de către parat a prevederilor autorizatiei de construire
detinute.
Împotriva acestei hotărâri a declarat recurs
reclamantul F.G., care a criticat-o ca fiind nelegală, indicând drept
temei de drept dispoziţiile art.3041din Codul de procedură civilă .
Consideră recurentul că instanţa de
fond a interpretat în mod greşit probele administrate în cauza, vizând
încălcarea dispoziţiilor art.I pct. (6) din Legea nr.289/2006 privind
modificarea si completarea art.32 alin.(3) din Legea nr. 350/2001 - referitoare
la amenajarea teritoriului si urbanismul - actualizata şi republicata.
Mai arată că, instanţa a omis să analizeze, cu
atenţie, răspunsurile intimatului parat Primarul Municipiului Constanta, la
interogatoriul administrat acestuia în primul ciclu procesual si care dovedeau
fără putinţa de tăgada faptul ca, în realitate, coeficientul de umplere a
terenului (CUT), stabilit prin certificatul de urbanism nr. 1447/16.04.2007
emis intimatului parat P.G., era superior, la data solicitării acestui act,
parametrilor stabiliţi prin planul de urbanism general.
În acest sens, face trimitere directa la întrebarea
nr. 5 din interogatoriu, prin care solicita Primarului sa comunice care era
coeficientul de umplere a terenului in zona situata in Constanta si in baza
cărui plan urbanistic a fost acesta aprobat, iar paratul răspunde- "...CUT maxim aprobat la data solicitării (2007)
era 1,00, in conformitate cu planul urbanistic general aprobat prin HCLM nr.
563/25.11.1999)," relevând aşadar, un CUT net inferior parametrilor
stabiliţi prin certificatul de urbanism obţinut de intimatul parat P.G., de 2,7
- în conformitate cu anexa nr.2 din documentaţia depusa de recurent în dosarul
instanţei de fond.
Consideră recurentul că, interpretarea probelor de
către instanţa de fond s-a făcut în mod eronat, în sensul în care a făcut
dovada incontestabila ca, faţă de coeficientul de umplere al terenului permis
la data solicitării (2007) prin planul urbanistic general, de 1,00, intimatul
parat P.G., obţinuse un coeficient (CUT) net superior, de 2,7, care intra sub
incidenţa dispoziţiilor art.32 alin.(3) din Legea nr. 350/2001.
Având in vedere faptul ca, numai după aprobarea PUZ,
se putea întocmi documentaţia tehnica în vederea obţinerii autorizaţiei de
construire în condiţii de deplina legalitate, precum si faptul ca, în prezenta
cauza, a existat doar un Plan Urbanistic de Detaliu, care însa nu poate sta la
baza unei modificări a coeficientului de umplere a terenului (CUT), ci doar la
baza unei modificări a Procentului de ocupare a terenului (POT), solicită să se
constate faptul ca, actul administrativ atacat a fost emis cu vădita încalcare
a dispoziţiilor imperative ale art. 32 alin.(3) din Legea nr. 350/2001, aşa cum
au fost acestea modificate prin art. I pct. (6) din legea nr. 289/2006,
situaţie care atrage sancţiunea anularii autorizaţiei de construire emisa cu
nesocotirea prevederilor legale in aceasta materie.
O altă critică adusă de recurent
vizează împrejurarea că instanţa de fond a reţinut in mod greşit faptul ca
intimatul parat P.G., nu avea obligaţia de a obţine, în calitate de vecin,
acordul scris în forma autentica de la reclamant, în scopul edificării
lucrărilor de construire.
Analizarea documentaţiei depuse la dosarul cauzei de
către intimatul parat Primarul Municipiului Constanta, releva fara dubiu,
faptul ca paratul P.G. a fost sancţionat contravenţional cu amenda in valoare
de 1.000 lei, întrucât s-a constatat faptul ca, a executat lucrări de
construcţii constând in desfiinţare locuinţa si anexe existente fără a deţine
autorizaţiei de desfiinţare, potrivit procesului verbal de constatare si
sancţionare a contravenţiei nr. 32582/26.02.2009.
Ca atare, in realitate, paratul a executat lucrări de
desfiinţare de lucrări si anexe, potrivit procesului verbal de sancţionare
contravenţionala menţionat in adresa Direcţiei Corp Control din cadrul
Primăriei Municipiului Constanta nr. R39674/26.03.2009, necontestat de către
contravenient, aspect care contrazice concluzia instanţei, potrivit căreia nu
s-ar fi realizat si lucrări de desfiinţare a locuinţei deţinute anterior.
Examinând recursul prin prisma criticilor
aduse hotărârii de către recurent şi care au fost încadrate în motivul prevăzut
de art.304 pct.9, dar şi potrivit
dispoziţiilor art.3041 din Codul de procedură civilă Curtea constată
că este nefondat pentru următoarele considerente:
În conformitate cu
dispoziţiile art.1 din Legea nr.554/2004„Orice persoană care se consideră vătămată
într-un drept al său ori într-un interes legitim, de către o autoritate
publică, printr-un act administrativ sau prin nesoluţionarea în termenul legal
a unei cereri, se poate adresa instanţei de contencios administrativ
competente, pentru anularea actului, recunoaşterea dreptului pretins sau a
interesului legitim şi repararea pagubei ce i-a fost cauzată. Interesul legitim
poate fi atât privat, cât şi public”.
În cauză fiind vorba de un act administrativ cu caracter
individual, respectiv autorizaţia de construire nr.886/30.04.2008 emisă in
favoarea pârâtului P.G., în sensul dispoziţiilor art.1 alin.2 din Legea
contenciosului administrativ reclamantul avea obligaţia să facă dovada că la
momentul emiterii actului contestat primarul a nesocotit dispoziţii imperative
din lege, a căror încălcare atrag nelegalitatea actului şi prin aceasta i s-a
produs un prejudiciu.
Urmare probelor solicitate de recurent şi încuviinţate
de instanţa de recurs intimatul pârât a depus la dosar PUG pentru zona R. şi
HCLM nr.563/2006 prin care s-a aprobat planul urbanistic de detaliu „extindere şi supraetajare locuinţă parter cu
1E+M pentru str. R.,” referatul nr.124669/19.10.2006, schiţe aferente
planului.
Din probele administrate atât în faţa instanţei de
fond cât şi în recurs Curtea constată că reclamantul nu a reuşit să răstoarne
prezumţia de legalitate de care se bucură actul administrativ, criticile aduse
prin recurs nefiind de natură a atrage modificarea hotărârii câtă vreme nu s-a
demonstrat că pârâtul a încălcat dispoziţii imperative din lege cu ocazia
emiterii actului contestat.
Aspectele invocate de recurent cu
privire la lucrările efectuate de pârâtul P.G., în sensul că acestea ar excede
limitelor pentru care a fost emisă autorizaţia de construcţie, nu sunt aspecte
care să atragă nelegalitatea actului contestat ci aşa cum a reţinut instanţa de
fond
Şi aceasta pentru că legiuitorul a stabilit prin art.28 din Legea nr. 50/1991 că:
(1)
O dată cu aplicarea amenzii pentru contravenţiile prevăzute la art. 26 alin. (1) lit. a) şi b) se dispune
oprirea executării lucrărilor, precum şi, după caz, luarea măsurilor de
încadrare a acestora în prevederile autorizaţiei sau de desfiinţare a
lucrărilor executate fără autorizaţie ori cu nerespectarea prevederilor
acesteia, într-un termen stabilit în procesul-verbal de constatare a
contravenţiei.
(2)
Decizia menţinerii sau a desfiinţării construcţiilor realizate fără autorizaţie
de construire sau cu nerespectarea prevederilor acesteia se va lua de către
autoritatea administraţiei publice competente, pe baza planurilor urbanistice
şi a regulamentelor aferente, avizate şi aprobate în condiţiile legii, sau,
după caz, de instanţă. Pentru lucrări ce se execută la clădirile prevăzute la art. 3 lit. b) este necesar avizul Ministerului
Culturii şi Cultelor.
(3)
Măsura desfiinţării construcţiilor se aplică şi în situaţia în care, la
expirarea termenului de intrare în legalitate stabilit în procesul-verbal de
constatare a contravenţiei, contravenientul nu a obţinut autorizaţia necesară.
Aceeaşi constatare urmează a fi făcut şi pentru
coeficientul de umplere a terenului (CUT), stabilit prin certificatul de
urbanism nr. 1447/16.04.2007 emis pârâtului P.G., considerat superior la data
solicitării acestui act, parametrilor stabiliţi prin planul de urbanism
general, deoarece acest aspect nu ţine de legalitatea emiterii autorizaţiei de
construcţie.
Nici critica adusă de recurent şi care vizează
împrejurarea că pârâtul P.G. avea obligaţia de a obţine, în calitate de vecin,
acordul scris în forma autentica de la reclamant în scopul edificării
lucrărilor de construire, nu poate fi primită deoarece nu s-a dovedit ce
dispoziţie legală, care stabileşte o astfel de obligaţie, a fost nesocotită de
primar cu ocazia emiterii autorizaţiei de construire contestată.
Şi aceasta pentru că prin anexa 2 din Ord.nr.1430/2005
privind normele metodologice de aplicare a Lg.nr.50/1991, în vigoare la
momentul emiterii actului, s-a stabilit obligativitatea deţinerii acordului vecinilor,
exprimat în formă autentică, în următoarele situaţii:
- Ӕn cazul
construcţiilor noi amplasate adiacent construcţiilor existente sau în imediata
lor vecinătate, numai dacă lucrările noi impun luarea unor măsuri de
intervenţie pentru protejarea imobilelor existente (subzidiri, consolidări,
etc.) şi dacă prin proiect se menţine această obligativitate;
- în cazul
amplasării de construcţii noi cu alte funcţiuni decât cele ale clădirilor
învecinate şi dacă prin natura activităţilor adăpostite de acestea se produce
poluare de orice fel (noxe, zgomot, vibraţii etc.);
- pentru
lucrări care au ca scop schimbarea destinaţiei de locuinţă a clădirilor
individuale sau colective existente, sau a unor părţi din acestea, precum şi a
spaţiilor cu altă destinaţie din aceeaşi clădire, dacă prin natura
activităţilor se produce poluare de orice fel (noxe, zgomot, vibraţii etc.)
Concluzionând, faţă de considerentele arătate mai sus
Curtea reţine că hotărârea tribunalului este legală, criticile aduse de
recurent nefiind de natură a atrage modificarea acesteia, motiv pentru care în
temeiul art.312 din Codul de procedură civilă recursul va fi respins ca
nefondat. |