14. Acţiune având ca obiect anularea actelor
administrativ-fiscale emise de autoritatea publică. Audit financiar al contului
de execuţie bugetară. Acordare sporuri, prime şi drepturi speciale
funcţionarilor publici şi personalului contractual.
Art.1- Legea nr.554/2004
Art.1, art.8, art.12, art.30 –Legea
nr.130/2006
Art.157, art.243 – Legea 53/2003 privind
Codul muncii
Art.1, art.24 – Legea nr.193/2006
Art.1 – OUG nr.37/2008 modificată prin
OUG nr.43/2008
Art.35, art.72 - Legea nr.188/1999 – privind Statutul funcţionailor
publici
Art.11, art.17,, art.23 - OG nr.6/2007
Decizia civilă nr.257/30.03.2011
Dosar nr.8052/118/2010
Prin acţiunea formulată la data de 29.06.2010 şi
înregistrată pe rolul Tribunalului Constanţa sub nr.8052/118/2010, reclamanţii
Primăria comunei Poarta Albă, Consiliul Local Poarta Albă, Comuna Poarta Albă
prin primar şi Primarul comunei Poarta Albă au solicitat în contradictoriu cu
pârâtele Curtea de Conturi a României şi Camera de Conturi Constanţa să se
dispună anularea procesului verbal de constatare din 26.11.2009 în ceea ce
priveşte aplicarea masurilor nr.1 si 2, decizia nr.45/17.12.2009 în ceea ce
priveşte masurile dispuse la punctele 1 şi 2 şi încheierea nr.VI 71/17.03.2010
emisă de Comisia de Soluţionare a Contestaţiilor.
În motivarea acţiunii, reclamanţii au
arătat că în urma controlului realizat pentru situaţiile financiare din anul 2008, a fost emisă Decizia
nr.45/17.12.2009 prin care s-a constatat că anumite sume de bani plătite
salariaţilor proprii şi a celor din instituţiile de învăţământ au caracter
nelegal, impunându-se măsurile prevăzute la punctele 1 şi 2.
Cu privire la măsura dispusă la punctul
1 din decizie, au susţinut reclamanţii că nu se poate reţine că acordul
colectiv de muncă are caracter nelegal, în sensul că nu sunt respectate
dispoziţiile art.12 din Legea nr.130/1996, deoarece în nicio reglementare
legală, la momentul în care aceste drepturi au fost negociate şi acordate, nu
existau dispoziţii contrare. Faptul că sunt reglementări care stabilesc anumite
categorii care beneficiază prin lege de aceste sporuri nu înseamnă că în urma
negocierii nu este posibil ca partenerii sociali să negocieze astfel de
drepturi şi pentru alte categorii de bugetari. Această interpretare a fost
evidenţiată şi de practica judiciară.
Cu referire directă la drepturile
speciale pentru menţinerea sănătăţii şi securităţii în muncă, au arătat
reclamanţii că există o dispoziţie expresă chiar în Legea nr.188/1999, art.72,
alin.1. Chiar şi în lipsa unei dispoziţii exprese, drepturile acordate nu pot
fi negate ca fiind drepturi negociabile. În ceea ce priveşte decontarea
cheltuielilor pentru navetă, în limita nivelului contravalorii biletelor pe
mijloacele de transport, au fost plătite ca urmare a contractului colectiv de
muncă ce a dat naştere la o obligaţie de plată în sarcina instituţiei publice,
plata fiind prevăzută în bugetul local aprobat de consiliul local.
Consideră reclamanţii că, relativ la
măsura dispusă la punctul 2, pârâta a interpretat superficial dispoziţiile
Legii nr.193/2006. Faptul că plata acestor tichete s-a realizat din bugetul
autorităţii publice locale, chiar şi în condiţiile în care beneficiarii
fondurilor nu erau angajaţii acestei instituţii, nu este susceptibilă să nască
controverse atâta timp cât avem de a face cu o alocaţie prevăzută într-un buget
adoptat conform prevederilor legale.
La data de 13.07.2010 a formulat cerere
de intervenţie în interes alăturat reclamanţilor Sindicatul Tomis al
Lucrătorilor din Administraţia Publică si Servicii Publice, iar la termenul de
judecată din 07.10.2010 a formulat cerere de intervenţie în interes alăturat
reclamanţilor Sindicatul Liber al Salariaţilor din Învăţământul Preuniversitar
Constanţa.
Instanţa de fond a admis în principiu
cererile de intervenţie prin încheierea din 18.11.2010.
Prin
Sentinţa civilă nr.1512/25.11.2010 Tribunalul Constanţa a admis în parte
acţiunea şi a admis cererile de intervenţie accesorie, a anulat în parte
procesul verbal de constatare întocmit de Curtea de Conturi a României – Camera
de Conturi a jud. Constanţa la data de 26.11.2009, respectiv punctele I şi II;
a anulat în parte Decizia nr.45/17.12.2009 emisă de Camera de Conturi a jud.
Constanţa, respectiv punctele 1 şi 2; a anulat Încheierea nr.VI.71/17.03.2010
emisă de Comisia de Soluţionare a Contestaţiilor de pe lângă Curtea de Conturi
a României şi a respins cererea de obligare a pârâtei la plata cheltuielilor de
judecată către reclamanţi ca neîntemeiată.
Pentru a pronunţa această hotărâre, instanţa a reţinut că,
urmare a efectuării auditului financiar al contului de execuţie bugetară pe
anul 2008 la Primăria com. Poarta Albă, Camera de Conturi Constanţa a constatat
că în cursul anului 2008 entitatea auditată a acordat salariaţilor săi o serie
de drepturi salariale prevăzute în contractul colectiv de muncă, respectiv
drepturi băneşti reprezentând sporul de confidenţialitate în procent de
15%, spor de condiţii de risc de contagiune şi suprasolicitare neuropsihică de
15%, drepturi speciale pentru menţinerea sănătăţii în cuantum de 504 lei/lună,
primă de sărbători în sumă de 14.000 lei, decont pentru navetă în sumă de
13.192 lei, alocaţie de hrană în cuantum de 108.203 lei. Totodată, s-a
constatat că a fost plătită suma de 128.062 lei cu titlu de tichete cadou
persoanelor care nu aveau calitatea de angajaţi ai instituţiei. Acordarea
acestor drepturi a fost apreciată de către organul de auditare ca fiind abatere
de la legalitate şi regularitate, astfel că, pentru valorificarea procesului
verbal de constatare din 26.11.2009, a fost emisă decizia nr.45/17.12.2009 prin
care s-au stabilit măsuri de remediere a deficienţelor constatate.
Împotriva acestei decizii entitatea auditată a
formulat contestaţie în condiţiile art.92 din Regulamentul privind organizarea
şi desfăşurarea activităţilor specifice Curţii de Conturi, contestaţie ce a
fost respinsă de către Comisia de Soluţionare a Contestaţiilor Curţii de
Conturi a României prin Încheierea nr.VI.71/17.03.2010.
Procedând la analizarea legalităţii măsurilor dispuse,
instanţa de fond a reţinut următoarele:
1. În ceea ce priveşte punctul 1 din Decizia nr.45/17.12.2009
privind acordarea către angajaţii din aparatul de specialitate al Primarului
comunei Poarta Albă a unor sporuri, prime şi drepturi speciale, acestea au fost acordate în temeiul acordului colectiv de muncă
înregistrat la DMSSF
Constanţa sub nr.14221/14.06.2007 şi aprobat prin HCLM
nr.4/12.02.2008 încheiat între Primăria com. Poarta Albă şi funcţionarii
publici şi personalul contractual din aparatul de specialitate al Primarului
com. Poarta Albă, acord ce nu a fost contestat sau anulat de o instanţă de
judecată.
Instanţa a
considerat că, interpretând per a
contrario dispoziţiile art.1 alin.1 şi art.12 alin.1 din Legea nr.130/1996,
se deduce că prin contractele/acordurile colective de muncă pot fi negociate
clauzele referitoare la drepturile a căror acordare şi al căror cuantum nu sunt
stabilite prin dispoziţii legale. Folosind acelaşi principiu în interpretarea
prevederilor art.3 alin.3 din contractul colectiv de muncă unic la nivel
naţional, precum şi ale art.82 alin.2 din Legea nr.130/1996 potrivit cu care
contractele colective de muncă nu pot conţine clauze care să stabilească
drepturi la un nivel inferior celui stabilit prin contractele colective de
muncă încheiate la nivel superior, se impune concluzia că se pot negocia clauze
care să acorde salariaţilor mai mult decât s-a prevăzut în contractul colectiv
de muncă încheiat la nivel superior, în acest sens fiind şi prevederile art.238
alin.3 din Codul Muncii care se completează cu Legea nr.188/1999 ce statuează
că la încheierea contractului colectiv de
muncă, dispoziţiile legale referitoare la drepturile salariaţilor au un
caracter minimal.
În aceste
condiţii, a apreciat prima instanţă că acordarea drepturilor speciale nu este
nelegală din moment ce nu există niciun text de lege care să o interzică, ci,
dimpotrivă, drepturile stabilite prin lege constituie un minim dincolo de care,
în raporturile juridice dintre părţile sociale, intervine principiul liberei negocieri.
S-a mai
apreciat că o restrângere de orice natură cu privire la drepturile care pot fi
negociate contravine dispoziţiilor OIM.
Mai mult,
obligaţiile decurgând din contractul colectiv de muncă nu puteau fi încălcate,
întrucât acesta a devenit opozabil şi în acelaşi timp obligatoriu pentru părţile
contractului, potrivit art.243 din Codul Muncii şi art.30 alin.1 din Legea
nr.130/1996, iar obligativitatea executării contratului colectiv de muncă
derivă şi din prevederile Convenţiei OIM nr.131/1970, care impun atragerea
răspunderii părţilor care se fac vinovate de neîndeplinirea obligaţiilor
asumate prin contractul colectiv de muncă.
Concluzionând, instanţa a reţinut că reclamantul
Primarul com. Poarta Albă a făcut dovada că a efectuat cheltuielile privind
drepturile salariale către personalul bugetar în baza contractului colectiv de
muncă înregistrat la autoritatea publică competentă, act juridic care prin necontestarea sa a dobândit putere de lege pentru
părţile contractante şi a căror respectare, în condiţiile nedeclarării
nulităţii acestora, este garantată de art.41 alin.5 din Constituţia României.
Instanţa a apreciat că motivele de
drept reţinute de Curtea de Conturi în rapoartele de audit nu sunt suficiente
pentru înlăturarea unor acte juridice, declararea
nulităţii fiind atributul exclusiv al instanţei de judecată şi nu al unei
autorităţi publice, indiferent de atribuţiile legale ale acesteia.
2.
În ceea ce priveşte punctul 2 din decizia nr.45/17.12.2009, privind alocarea de
credite bugetare către cadrele didactice din instituţiile de învăţământ de pe
raza com. Poarta Albă, în vederea acordării de tichete cadou, s-a reţinut
căart.1 alin.1 din Legea nr.193/2006
stipulează că societăţile comerciale, regiile autonome, societăţile şi
companiile naţionale, instituţiile din sectorul bugetar, unităţile
cooperatiste, celelalte persoane juridice, precum şi persoanele fizice care
încadrează personal pe bază de contract individual de muncă pot utiliza bilete
de valoare sub forma tichetelor cadou şi a tichetelor de masă.
De asemenea, în art.2.3
din HG nr.1317/2006 pentru aprobarea Normelor Metodologice de aplicare a Legii
nr.193/2006 se prevede că angajaţii
persoane fizice care desfăşoară o activitate într-o relaţie de angajare, în
baza unui raport de muncă reglementat de Legea nr.53/2003
- Codul
muncii, cu modificările şi completările ulterioare, sau de o lege specială, pot
beneficia de tichete cadou acordate de angajatorii lor, numai pentru
destinaţiile sau evenimentele care se încadrează în cheltuielile sociale.
Angajatorii acordă angajaţilor proprii tichete cadou, în limita sumei prevăzute în bugetul de venituri de cheltuieli aprobat
potrivit legii, într-o poziţie distinctă de cheltuieli denumită
"Tichete cadou" pentru cheltuieli sociale, în timp ce, conform 1.1 lit.b, fac
parte din categoria angajatorilor prevăzuţi la art.1 din Legea nr.193/2006
instituţiile din sectorul bugetar, definite de legea privind finanţele publice
şi de legea privind finanţele publice locale, indiferent de sistemul de
finanţare şi subordonare, inclusiv cele care se finanţează integral din
venituri proprii.
Conform art.167, alin.1 din Legea nr.84/1995 unităţile de învăţământ
preuniversitar de stat funcţionează ca unităţi finanţate din fonduri alocate
prin bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale pe a căror rază
îşi desfăşoară activitatea, de la bugetul de stat şi din alte surse, potrivit
legii. (2) Finanţarea unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat cuprinde:
finanţarea de bază şi finanţarea complementară. (3) Finanţarea de bază se asigură prin bugetele locale ale unităţilor
administrativ-teritoriale de care aparţin unităţile de învăţământ, din sumele
defalcate din unele venituri ale bugetului de stat şi din alte venituri ale
bugetelor locale. (5) Finanţarea de
bază cuprinde următoarele categorii de cheltuieli: a) cheltuieli de personal.
Potrivit
alin.13, finanţarea de bază şi
finanţarea complementară a unităţilor de învăţământ se fac pe bază de contract, întocmit conform normelor metodologice
pentru finanţarea învăţământului preuniversitar, încheiat între directorul unităţii de învăţământ preuniversitar şi
primarul localităţii în a cărei rază teritorială se află unitatea de învăţământ. … Sumele reprezentând finanţarea de bază şi
finanţarea complementară se înscriu în bugetul de venituri şi cheltuieli.
S-a mai reţinut că, potrivit
art.1 din OUG nr.37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în
domeniul bugetar, modificată prin OUG nr.43/2008, prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă se aplică
autorităţilor şi instituţiilor publice a
căror finanţare se asigură integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor
sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, după caz; din venituri proprii
şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, bugetele locale, bugetul
asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, după caz; integral
din venituri proprii.
Art.24, alin.2 acordă posibilitatea ordonatorilor de credite ai bugetelor locale şi ai
instituţiilor şi serviciilor publice de subordonare locală pot acorda tichete
cadou, potrivit prevederilor Legii nr. 193/2006, cu modificările ulterioare, din bugetele acestora, în limita
veniturilor proprii încasate.
Instanţa a apreciat
că împrejurarea că salariaţii din învăţământul preuniversitar nu aveau
încheiate contracte individuale de muncă pentru a se încadra în prevederile
art.1 alin.1 din Legea nr.193/2006 nu prezintă relevanţă faţă de dispoziţiile
legale enunţate, care prevăd posibilitatea acordării acestor tichete cadou instituţiilor finanţate din fonduri alocate prin
bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale, fiind incluse în bugetul pe anul 2008, aprobat prin HCL
nr.4/12.02.2008 şi acordate din venituri proprii.
Împotriva sentinţei menţionate au declarat
recurs pârâtele Curtea de Conturi a României şi Camera de Conturi a judeţului
Constanţa, care au criticat soluţia instanţei de fond ca fiind nelegală şi
netemeinică, invocând dispoziţiile
art.304 indice 1 raportat la art.304 pct.9 Cod procedură civilă.
Au susţinut recurentele că hotărârea a fost dată cu
încălcarea şi aplicarea greşită a legii, respectiv a dispoziţiilor art.33
alin.(3) din Legea nr.94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de
Conturi, republicată, art.8, art.12 alin.(l) din Legea nr.130/1996, art.25 din
HG nr.833/2007 privind normele de organizare şi funcţionare a comisiilor
paritare şi încheierea acordurilor colective, OG nr.6/2007 şi OG nr.10/2008,
acte normative care reglementau salarizarea personalului bugetar.
Instanţa de fond în mod greşit a apreciat că auditorii
publici externi au declarat ca nelegal contractul/acordul colectiv de muncă;
prin procesul-verbal de constatare s-a reţinut existenţa unor abateri de la
legalitate şi regularitate a unor plăţi efectuate pentru drepturi de natură
salarială, întrucât acestea exced cadrul legal. Procesul - verbal a fost
încheiat conform pct. 171 din Regulamentul privind organizarea şi desfăşurarea
activităţilor specific Curţii de Conturi, precum şi valorificarea actelor
rezultate din aceste activităţi.
La emiterea actelor contestate s-au avut în vedere
dispoziţiile art.25 din HG nr.833/2007, aplicabile în cazul acordurilor
colective de muncă, dispoziţiile art.12 alin.(3) din Legea nr.130/1996,
republicată, referitor la contractele colective de muncă ce se pot încheia
pentru salariaţii instituţiilor bugetare.
În situaţiile în care se constată existenţa unor
abateri de la legalitate şi regularitate, care au determinat producerea unor
prejudicii, Curtea de Conturi prin structurile sale teritoriale este obligată
să comunice entităţii publice auditate această stare de fapt, conform art.33
alin.(3) din Legea nr.94/1992, republicată. În cauză, dispoziţiile legale au
fost respectate, fiind emise de către Camera de Conturi a Judeţului Constanţa
procesul - verbal de constatare, raportul de audit şi Decizia nr.45/2009 pentru
valorificarea constatărilor misiunii de audit. După emiterea actelor
menţionate, potrivit aceluiaşi text de lege, stabilirea întinderii
prejudiciului şi dispunerea măsurilor pentru recuperarea acestuia devin
obligaţia conducerii entităţii auditate.
Mai arată recurentele că instanţa de fond nu a avut în
vedere că pârâta a adus la îndeplinire prevederile legale şi, mai mult decât
atât, nu avea obligaţia de a determina întinderea prejudiciului sau de a
dispune măsuri pentru recuperarea acestuia, obligaţia revenindu-i în întregime
Primarului Comunei Poarta Albă. Acesta putea aprecia dacă este necesară
promovarea unei acţiuni în instanţă pentru anularea clauzelor contractuale care
încălcau prevederile legale.
De asemenea, instanţa de fond nu a avut în vedere
prevederile art.21 alin.(1) şi alin.(2) coroborate cu prevederile art.77 din
Legea nr.215/2001, republicată, potrivit cărora reclamanţii Primăria comunei
Poarta Albă şi Consiliul Local comunal Poarta Albă nu au personalitate
juridică, drept pentru care nu puteau sta în nume propriu în instanţă.
Apreciază că în mod corect auditorii publici externi
au menţionat locul desfăşurării misiunii de audit ca fiind cel al structurii
funcţionale cu activitate permanentă, respectiv Primăria comunei, însă de
reţinut este faptul că măsurile din Decizia nr.45/2009 a Camerei de Conturi a
Judeţului Constanta au fost dispuse în sarcina conducerii entităţii verificate,
respectiv ordonatorul de credite - Primarul Comunei Poarta Albă, cel care
reprezintă unitatea administrativ teritorială în relaţiile cu persoane fizice,
juridice, precum şi în instanţă.
Arată recurentele că în mod greşit
instanţa de fond a admis acţiunea împotriva procesului verbal de constatare şi
a dispus anularea acestuia.
Procesele verbale de constatare emise de Camerele de
Conturi teritoriale, conform dispoziţiilor Legii nr.94/1992 şi a normelor
elaborate în baza acesteia, nu sunt acte administrative în înţelesul Legii nr.554/2004
a contenciosului administrativ, chiar dacă sunt emise de o autoritatea publică,
întrucât prin aceste acte nu se pot da naştere, modifica sau stinge raporturi
juridice, prin urmare nici nu pot fi cenzurate pe calea contenciosului
administrativ.
Pe fondul cauzei, arată că instanţa nu a ţinut cont de
susţinerile formulate prin întâmpinare şi de probele administrate în dosarul
cauzei.
Astfel, în urma controlului efectuat s-a constatat
faptul că în anul 2008 funcţionarii publici şi personalul contractual din
cadrul aparatului propriu al entităţii verificate, au beneficiat în baza
acordului/ contractului colectiv de muncă înregistrat la DMPS Constanţa sub
nr.14221/14.06.2007 şi aprobat prin HCLM nr.04/12.02.2008, de "drepturi
speciale" de natură salarială: sporul de confidenţialitate, sporul pentru
condiţii de risc şi contagiune şi suprasolicitare neuropsihică, prime de
sărbători, Crăciun şi Paşte, drepturi speciale pentru menţinerea sănătăţii şi
securităţii muncii. În baza actului adiţional nr.4116/01.07.2007 încheiat la
contractul/acordul colectiv de muncă, fără a avea aprobarea Consiliului Local
al comunei Porta Albă, au fost decontate cheltuielile pentru transport de la
domiciliu la locul de muncă al personalului propriu, în limita contravalorii biletelor
pe mijloace de transport în comun de pe ruta respectivă.
Potrivit art.157 din Codul muncii, aprobat prin Legea
nr.53/2003, cu modificările şi completările ulterioare, sistemul de salarizare
a personalului din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice finanţate
integral sau parţial de la bugetul de stat sau bugetele locale se stabileşte
prin lege, cu consultarea organizaţiilor salariale reprezentative.
În perioada supusă controlului, sporurile sau primele
ce se puteau acorda funcţionarilor publici şi personalului contractual erau
reglementate prin OG nr.6/2007, respectiv prin OG nr.10/2007 şi OG nr.10/2008,
acte normative ce nu prevăd "drepturile speciale" din categoria celor
acordate de către entitatea verificată; prin clauzele contractului colectiv de
muncă încheiat la nivelul aparatului de specialitate al Primăriei Comunei
Poarta Albă s-au stabilit drepturi de natură salarială ce încalcă dispoziţiile
legilor speciale de salarizare a funcţionarilor publici şi a personalului
contractual din sectorul bugetar; în calitatea sa de angajator şi ordonator de
credite, Primarul Comunei Poarta Albă a pus în executare contractul, uzând de
principul instituit de art.236 alin.(4) din Codul muncii, potrivit căruia
acesta constituie legea părţilor, fără a avea în vedere însă şi condiţia impusă
de actul normativ, respectiv că acest contract trebuie să fie încheiat cu
respectarea dispoziţiilor legale.
Au mai susţinut recurentele că este
atributul legiuitorului să stabilească atât categoria de drepturi salariale,
partea fixă şi partea variabilă a salariului, cât şi cuantumul acestuia. Aşa se
explică faptul că toate reglementările care vizează statutul funcţionarului
public sau al personalului contractual prevăd pe de o parte natura legală a
drepturilor salariale, iar pe de altă parte interdicţia ca prin
acorduri/contracte colective de muncă să se stabilească drepturi de natură
salarială care sunt atributul legiuitorului.
În continuare recurenta mai arată că
instanţa de fond nu a avut în vedere la pronunţarea hotărârii recurate
legislaţia aplicabilă în domeniul salarizării personalului bugetar, potrivit
căreia sporul de confidenţialitate nu
se acordă salariaţilor din cadrul instituţiei auditată. Sporul de
confidenţialitate se poate acorda numai funcţionarilor publici şi personalului
contractual din instituţiile menţionate la art.15 alin.l din OG nr.6/2007
privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor
drepturi ale funcţionarilor publici şi la art.13 alin.l din OG nr.10/2008,
consiliile locale nefiind menţionate în aceste articole.
De altfel şi celelalte drepturi de natură salarială
prevăzute de acordul/contractul colectiv de muncă exced cadrului legal, aşa cum
a fost precizat mai sus, care reglementează acordarea de sporuri şi premii personalului
contractual şi funcţionarilor publici din instituţiile publice.
Contractele colective de muncă se pot încheia şi
pentru salariaţii din instituţiile bugetare, conform art.12 alin.(l) din Legea
nr.130/1996 privind contractul colectiv de muncă, însă prin acestea nu se pot
negocia clauze referitoare la drepturi ale căror acordare şi cuantum sunt
stabilite prin dispoziţii legale.
Referitor la
sporul de stabilitate şi securitate în muncă, auditorii publici externi au constatat în mod corect faptul că acesta
a fost plătit personalului Primăriei Comunei Poarta Albă, deşi acest drept
salarial nu se regăseşte printre sporurile prevăzute de art.11-17 din OG
nr.6/2007 şi nici de prevederile legale ale OG nr.10/2008 privind nivelul
salariilor de bază şi al altor drepturi ale personalului bugetar salarizat
potrivit OUG nr.24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza
pentru personalul contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat
potrivit anexelor nr. II si III la Legea nr.154/1998 privind sistemul de
stabilire a salariilor de baza în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru
persoane care ocupafuncţii de demnitate
publică, precum şi unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor
drepturi ale personalului contractual salarizat prin legi speciale, cu privire
la sporurile ce se pot acorda funcţionarilor publici şi personalului
contractual din cadrul instituţiilor bugetare.
Au mai susţinut recurentele că, indemnizaţia de vacanţă acordată personalului contractual al reclamantei
nu a avut bază legală, dat fiind faptul că prevederile art.23 din OG nr.10/2008
nu reglementează plata unui astfel de drept salarial şi pentru această
categorie de salariaţi. De prima de vacanţă beneficiază numai funcţionarii
publici conform dispoziţiilor art.23 din OG nr.6/2007 privind unele masuri de
reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor
publici până la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de
salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile
salariale care se acordă funcţionarilor publici în anul 2007, precum şi ale
art.35 alin.2 din Legea nr.188/1999 privind Statutul funcţionarului public.
În ce priveşte acordarea
tichetelor cadou cadrelor didactice din instituţiile deînvăţământ, pentru care entitatea verificată
nu avea calitatea de angajator, solicită să se constate că motivarea primei
instanţe este incorectă deoarece contractele de muncă ale beneficiarilor
acestor tichete sunt încheiate cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Constanţa,
astfel că aceştia nu puteau beneficia de tichete cadou din partea Primăriei
comunei Poarta Albă.
Instanţa de fond a invocat prevederile art.167 din
Legea nr.84/1995, însă hotărârea a fost dată cu aplicarea greşită a acestor
dispoziţii, ce reglementează modul de finanţare a unităţilor de învăţământ
preuniversitar de stat, respectiv faptul că finanţarea se asigură din fonduri
alocate prin bugetele locale ale unităţilor administrative - teritoriale pe a
căror rază îşi desfăşoară activitatea, de la bugetul de stat şi din alte surse.
Instanţa de fond a aplicat greşit şi dispoziţiile
art.24 alin.(2) din Legea nr.193/2006, oprindu-se doar la faptul că,
ordonatorii de credite ai bugetelor locale pot acorda tichete cadou din
bugetele acestora, în limita veniturilor proprii încasate, fără să reţină că
textul de lege trimite şi la ordonatorii de credite ai instituţiilor publice,
din categoria cărora fac parte şi unităţile de învăţământ.
Solicită admiterea recursului astfel
cum a fost formulat, modificarea în parte a sentinţei recurate, în sensul
respingerii acţiunii introductive ca netemeinică şi nelegală, cu menţinerea
măsurile dispuse pentru entitatea verificată ca urmare a controlului efectuat,
respectiv a măsurilor prevăzute la pct. l - 2 din Decizia nr.45/2009, a
procesului - verbal de constatare ce a fost valorificat prin emiterea deciziei
de către Camera de Conturi Constanţa, şi a Încheierii nr.VI.71
din 17.03.2010 a Comisiei de soluţionare a contestaţiilor din cadrul Curţii de
Conturi a României.
Intimaţii reclamanţi, prin apărătorul ales, au
solicitat respingerea recursului declarat de pârâte ca nefondat şi menţinerea
sentinţei pronunţate de instanţa de fond ca fiind legală şi temeinică.
Intimaţii intervenienţi Sindicatul Tomis al
Lucrătorilor din Administraţia Publică şi Servicii Publice Constanţa şi
Sindicatul Liber al Salariaţilor din Învăţământul Preuniversitar Constanţa,
prin reprezentanţi, au solicitat, de asemenea, respingerea recursului declarat
de pârâte ca nefondat, conform concluziilor scrise depuse la dosar.
Analizând cauza sub aspectul
motivelor invocate, Curtea constată că recursul este fondat în parte.
Astfel, în ceea ce priveşte procesul verbal de constatare întocmit la
data de 26.11.2009 de Camera de Conturi a Judeţului Tulcea, instanţa de recurs
apreciază că un astfel de act nu poate fi supus cenzurii instanţei de
contencios administrativ întrucât nu reprezintă un act administrativ în
accepţiunea disp. art.2 alin.1 lit.c din Legea nr.554/2004.
Potrivit dispoziţiilor menţionate,
actul administrativ este definit ca fiind actul unilateral cu caracter
individual sau normativ emis de o autoritate publică, în regim de putere
publică, în vederea organizării executării legii sau a executării în concret a
legii, care dă naştere, modifică sau stinge raporturi juridice.
Conform normelor instituite prin Regulamentul privind organizarea şi
desfăşurarea activităţilor specifice Curţii de Conturi, precum şi valorificarea
actelor rezultate din aceste activităţi, procesele verbale de constatare sunt
acte de control care nu dau naştere, modifică sau sting raporturi juridice.
Prin aceste acte de control se constată eventuale abateri financiare şi fapte cauzatoare de prejudicii care sunt
ulterior valorificate de către Camera de Conturi judeţeană prin emiterea
deciziilor, acestea din urmă fiind actele administrative susceptibile de a fi
contestate în procedura administrativă.
Faţă de cele reţinute, Curtea urmează
a constata că excepţia inadmisibilităţii capătului de cerere privind anularea
procesului verbal de constatare încheiat la data de 26.11.2009 de Camera de
Conturi a judeţului Constanţa este întemeiată.
Pe fond, instanţa constată că
măsurile dispuse la pct.1 din Decizia nr.45/17.12.2009 a Camerei de Conturi a
judeţului Constanţa sunt nelegale, astfel cum corect a reţinut şi prima
instanţă.
Acordarea sporurilor,
primelor şi drepturilor speciale s-a făcut în temeiul acordului colectiv
de muncă înregistrat la DMSSF Constanţa sub nr.14221/14.06.2007 şi aprobat prin
HCLM nr.4/12.02.2008 încheiat între Primăria com. Poarta Albă şi funcţionarii
publici şi personalul contractual din aparatul de specialitate al Primarului
com. Poarta Albă, acord ce nu a fost desfiinţat.
Disp. art.1 alin.1 din Legea
nr.130/1996 stipulează că „un contract
colectiv de muncă este convenţia încheiată între patron sau organizaţia
patronală, pe de o parte, şi salariaţi, reprezentaţi prin sindicate ori în alt
mod prevăzut de lege, de cealaltă parte, prin care se stabilesc clauze privind
condiţiile de muncă, salarizarea, precum şi orice alte drepturi şi obligaţii ce
decurg din raporturile de muncă”, iar clauzele contractelor colective de
muncă pot fi stabilite numai în limitele şi condiţiile prevăzute de prezenta
lege.
De asemenea, conform art.12 alin.1 din acelaşi act
normativ „contractele colective de muncă
se pot încheia şi pentru salariaţii instituţiilor bugetare, însă prin aceste
contracte nu se pot negocia clauze referitoare la drepturile ale căror acordare
şi cuantum sunt stabilite prin dispoziţii legale” aceleaşi dispoziţii fiind cuprinse şi în art.3 alin.2 din
contractul colectiv de muncă unic la nivel naţional pentru anii 2007 – 2010.
Potrivit art.8 din Legea nr.130/1996, clauzele din
contractele colective se stabilesc în limitele şi în condiţiile prevăzute de
lege, iar clauzele negociate cu încălcarea dispoziţiilor legale sunt lovite de
nulitate absolută (art.24 alin.1), nulitate care se constată de instanţa
competentă, la cererea părţii interesate (art.24 alin.2 din Legea nr.130/1996).
Curtea reţine că Legea nr.188/1999 permite încheierea de acorduri
colective între instituţiile publice şi sindicatele reprezentative sau
reprezentanţii funcţionarilor publici. Aceste acorduri pot să cuprindă numai
măsuri referitoare la: constituirea şi folosirea fondurilor destinate
îmbunătăţirii condiţiilor la locul de muncă, sănătatea şi securitatea în muncă,
programul zilnic de lucru,perfecţionarea
profesională, alte măsuri decât cele prevăzute de lege, referitoare la
protecţia celor aleşi în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale
(art.72 alin. 1 din legea nr.188/1999).
Drepturile salariale privind personalul din
administraţia publică locală au fost acordate în baza contractului/acordului
colectiv de muncă şi a actului adiţional anexă, contracte încheiate între
sindicate şi autoritatea publică locală cu raportare la prevederile Legea
nr.130/1996, Legea nr.188/1999 şi Legea nr.53/2003 şi care ulterior a fost
înregistrat si la Direcţia de Muncă Judeţeană Constanţa, acorduri a căror
legalitate nu a fost pusă la îndoială.
În acest context, obligaţiile decurgând din
contractul/acordul colectiv de muncă nu puteau fi încălcate întrucât el a fost
înregistrat, devenind opozabil şi în acelaşi timp obligatoriu pentru părţile
contractante, potrivit art.243 din Codul Muncii şi art.30 alin.1 din Legea
nr.130/1996, iar obligativitatea executării contractului colectiv de muncă
derivă şi din prevederile Convenţiei OIM nr.131/1970.
Şi prevederile din acordul colectiv de muncă se
circumscriu noţiunii de ,,îmbunătăţire a
condiţiilor de muncă”, părţile angajate în negociere căzând de acord cu
privire la faptul că suplimentările în discuţie sunt necesare dezvoltării
condiţiilor de muncă.
Nu trebuie omise în acest context nici dispoziţiile
Convenţiei OIM nr.154/1981 privind promovarea negocierii colective care, prin
art.5 impune ca negocierea colectivă să fie posibilă pentru toţi cei vizaţi
prin convenţie (art.1), iar negocierea să poarte asupra fixării condiţiilor de
muncă şi angajării, şi/sau reglementării relaţiilor între cei ce angajează sau
organizaţiile or una sau mai multe organizaţii ale lucrătorilor.
În ce priveşte măsurile dispuse la pct.2 din Decizie,
Curtea apreciază că soluţia dată prin Încheierea nr.VI71/17.03.2010 a Curţii de
Conturi este legală şi temeinică, acordarea acestui drept fiindlipsită de temei legal, iar interpretarea
dată de instanţa de fond dispoziţiilor legale incidente este greşită.
Astfel, potrivit art.1 din Legea
nr.193/2006, “Societăţile comerciale,
regiile autonome, societăţile şi companiile naţionale, instituţiile din sectorul bugetar, unităţile cooperatiste,
celelalte persoane juridice, precum şi persoanele fizice care încadrează personal pe bază de contract individual de muncă pot
utiliza bilete de valoare sub forma tichetelor cadou şi a tichetelor de
creşă.”, iar, potrivit pct.2.3
alin.(2) din Normele de aplicare a acestei legi "Angajatorii acordă angajaţilor
proprii tichete cadou, în
limita sumei prevăzute în bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat potrivit
legii, într-o poziţie distinctă de cheltuieli denumită « tichete
cadou » pentru cheltuieli sociale".
Normele metodologice de aplicare a
acestor dispoziţii prevăd că fac parte din categoria angajatorilor prevăzuţi la
art.1 din Legea nr.193/2006, cu modificările ulterioare, instituţiile din
sectorul bugetar, definite de legea privind finanţele publice şi de legea
privind finanţele publice locale, indiferent de sistemul de finanţare şi subordonare,
inclusiv cele care se finanţează integral din venituri proprii.
Unitatea administrativ teritorială nu îndeplineşte
însă calitatea de angajator pentru personalul din învăţământ, în aceste
condiţii nefiind îndeplinite cerinţele legale enunţate.
Este adevărat
că art.167 din Legea nr.84/1995, în vigoare la momentul acordării acestor
drepturi, prevedea că unităţile de învăţământ preuniversitar de stat funcţionează ca unităţi
finanţate din fonduri alocate prin bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale
pe a căror rază îşi desfăşoară activitatea, de la bugetul de stat şi din alte
surse, potrivit legii.
De asemenea, potrivit art.1
din OUG nr.37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul
bugetar, modificată prin OUG nr.43/2008, prevederile
prezentei ordonanţe de urgenţă se aplică autorităţilor şi instituţiilorpublice a
căror finanţare se asigură integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor
sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, după caz; din venituri proprii
şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, bugetele locale, bugetul
asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, după caz; integral
din venituri proprii.
Iar art.24 alin.2 acordă posibilitatea ordonatorilor de credite ai bugetelor localeşi ai instituţiilor şi serviciilor
publice de subordonare locală de a
acorda tichete cadou, potrivit prevederilor Legii nr.193/2006, cu
modificările ulterioare, din bugetele
acestora, în limita veniturilor proprii încasate."
Însă, din aceste dispoziţii
rezultă fără dubiu că există posibilitatea acordării tichetelor cadou de către
instituţiile bugetare dar numai pentru angajaţii proprii, ceea ce înseamnă că,
în cazul cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar, aceste beneficii
se alocă de instituţia angajatoare, respectiv de către unitatea de învăţământ,
în limita veniturilor proprii încasate, nefiind prevăzută posibilitatea plăţii
lor în cadrul finanţării acordate de la bugetul local.
Pentru considerentele expuse, apreciind că motivele invocate de
recurenţi sunt fondate în parte, urmează a admite recursul în baza art.312
alin.1 şi 304/1 Cod procedură civilă şi a
modific în parte hotărârea atacată în sensul că, admiţând în parte acţiunea, va
respinge ca inadmisibil capătul de cerere privind anularea procesului verbal de
constatare din 26.11.2009 întocmit de Camera de Conturi a judeţului Constanţa.
Va anula în parte Încheierea nr.VI.71/17.03.2010 emisă de Comisia de
Soluţionare a contestaţiilor de pe lângă Curtea de Conturi, doar în ceea ce
priveşte respingerea contestaţiei împotriva pct.1 din Decizia nr.45/17.12.2009
a Camerei de Conturi a judeţului Constanţa şi va respinge cererea de anulare a
Încheierii în ceea ce priveşte respingerea contestaţiei pentru pct.2 din
Decizie, menţinând ca legale dispoziţiile pct.2 din Decizie.
Având în vedere soluţia preconizată,
se va respinge ca nefondată cererea de intervenţie formulată de Sindicatul
Liber al Salariaţilor din Învăţământul Preuniversitar Constanţa.
Se vor menţine celelalte
dispoziţii ale hotărârii recurate.