Curtea Europeană a
Drepturilor Omului a reţinut că reglementarea unei proceduri speciale de
reparare a prejudiciilor cauzate foştilor proprietari şi aplicarea ei cu
prioritate în raport de acţiunea de drept comun pentru restituirea acestor
imobile nu reprezintă prin ea însăşi o problemă din perspectivaConvenţiei, dacă „în circumstanţele concrete
ale speţei, procedura prevăzută de Legea nr. 10/2001, apare drept o cale de
drept efectivă, revenindu-i instanţei de judecată obligaţia de a certifica
acest aspect (Cauza Faimblat împotriva României, hotărârea din 13 ianuarie
2009, pct. 33 şi 34) publicată în Monitorul Oficial al României nr. 141/6
martie 2009).
Ori, în speţă,
comportamentul organelor administrative implicate în desfăşurarea procedurii
Legii nr. 10/2001, care nu şi-au îndeplinit obligaţia de a pronunţa o decizie
în termenul legal de 60 de zile, au pus sub semnul îndoielii eficienţa
mecanismului administrativ reglementat de Legea nr. 10/2001, situaţie în care
nu se poate interzice accesul reclamantei la instanţă pentru a analiza şi
cenzura comportamentul autorităţilor statului şi pentru a se sancţiona lentoarea
de care acestea au dat dovadă în soluţionarea pretenţiilor reclamantei.
Prin cererea înregistrată iniţial sub nr.
5694/118/2007 pe rolul Tribunalului Constanţa, reclamanta F.(B.) I., prin
mandatar I.M., a chemat în judecată pe pe pârâta SC M. SRL pentru ca prin
hotărâre judecătorească să fie obligată să îi lase în deplină proprietate și posesie imobilul situat în mun. Constanța, str. S. nr.9 - fost M. nr.11, compus din teren în
suprafață de 1167,15 mp, precum și
construcția edificată pe acesta.
În motivare, a arătat că autorul F.A. a dobândit
dreptul de proprietate asupra imobilului menționat,
compus din teren și clădire-două prăvălii la parter și un apartament la etaj-prin actul de partaj voluntar
nr.64621/24.10.1932 transcris la Grefa Tribunalului Constanța sub nr.5535/25.11.1932. Imobilul a fost naționalizat abuziv prin Decretul nr.92/1950, figurând la
poz.2690 – F.M. și A.
A susținut reclamanta
că, deși a formulat notificare în procedura Legii nr.10/2001,
nici până în prezent nu a primit un răspuns, imobilul său fiind înstrăinat în
mod fraudulos de către municipiul Constanța
către un terț.
Prin metoda comparării titlurilor, urmează a se
constata că titlul său este preferabil, provenind de la verus dominus, este mai vechi și
este primul transcris. Titlul pârâtei provine de la un non dominus, fiind încălcat principiul general de drept nemo dat quod non habet.
În drept, a invocat disp. art.480-487 Cod civil și jurisprudența
CEDO relevantă în materie (respectiv Cauzele Străin, Porțeanu, Barbu, Pădurar vs. România).
Pârâta S.C. M. S.R.L. a formulat întâmpinare, prin
care a invocat excepția inadmisibilității acțiunii în revendicare de drept comun în raport de
procedura specială prevăzută de Legea nr.10/2001, excepția lipsei calității
procesuale active a reclamantei motivat de faptul că acțiunea a fost introdusă numai de unul dintre
coindivizari și excepția
lipsei calității procesuale pasive dedusă din lipsa de identitate a
imobilului teren și construcție
revendicat cu cel deținut de societate.
Pe fond, a solicitat respingerea acțiunii ca nefondată, susținând
că este terț achizitor de bună credință, cu titlu particular și
oneros, de la un proprietar aparent care face acte de înstrăinare. Cunoscută ca
jurisprudența proprietarului aparent, a principiilor ocrotirii
bunei-credințe, a echității și utilității
sociale și a validității
aparenței în drept, ca excepție
de la principiul restitutio in integrum și consacrată și
prin disp. art.45 din Legea nr.10/2001, situația
faptică încadrată juridic duce la respingerea acțiunii
în revendicare.
I. Analizând
legalitatea hotărârii Tribunalului Constanţa în raport de criticile
formulate de pârâtul Statul Român, Curtea reţine următoarele:
Criticile pârâtului Statul Român prin
Ministerul Finanţelor Publice reprezentat de Direcţia Generală a Finanţelor
Publice Constanţa ce vizează modalitatea de soluţionare a excepţiei de
inadmisibilitate a acţiunii reclamantei se reţin a fi nefondate, instanţa de
fond stabilind în mod judicios că excepţia este nefondată, considerentele
reţinute în motivarea soluţiei primei instanţe comportând precizări ce se vor
suplini de instanţa de apel.
Reclamanta F.(B.)I. a deschis procedura
administrativă reglementată de Legea nr. 10/2001 prin notificarea nr.
298/14.02.2002, înregistrată la
B.E.J. D.V., cu privire la imobilele situate în Constanţa,
bulevardul T. nr. 12 şi M. nr. 11, şi adresată unităţii deţinătoare, Municipiul
Constanţa, cererea acesteia nefiind analizată de persoana juridică notificată,
până în prezent.
Constatând refuzul nejustificat al unităţii
administrativ teritoriale Municipiul Constanţa, de a soluţiona în termenul
legal notificarea sa, reclamanta s-a adresat instanţei de judecată la data de
15.6.2007 ca aceasta să se pronunţe cu privire la temeinicia pretenţiilor sale,
restituirea în natură a imobilului din Constanţa, strada Sulmona nr. 9, compus
din 1.167,15 mp, înstrăinat de Municipiul Constanţa pârâtei S.C. M. S.R.L. prin
contractul de vânzare-cumpărare autentificat sub nr. 2153/23.12.2004 de Biroul
Notarului Public ca urmare a constatării caracterului abuziv al preluării
terenului împreună cu construcţiile (în prezent demolate) conform Decretului
nr. 92/1950.
Acţiunea iniţială promovată de
reclamantă în contradictoriu cu pârâţii S.C. M. S.R.L. a fost modificată la
data de 15.01.2009, după desfiinţarea sentinţei şi trimiterea cauzei spre
rejudecare prin extinderea cadrului procesual şi atragerea în proces a
pârâtului Statul Român, prin Ministerul Finanţelor Publice, reclamanta
solicitând ca în ipoteza în care imobilul nu mai poate fi restituit în natură
întrucât bunul a fost înstrăinat, pârâtul Statul Român prin Ministerul
Finanţelor Publice Constanţa să fie obligat să acorda reclamantei despăgubiri
la valoare de circulaţie a imobilului imposibil de restituit în natură.
De regulă, Legea nr. 10/2001, ca lege
specială de reparaţie se aplică tuturor situaţiilor în care se constată o
preluare abuzivă a imobilului dacă preluarea s-a făcut în perioada de referinţă
a legii, respectiv 6 martie 1945- 22 decembrie 1989.
Aplicarea prioritară a acestei legi, în
baza principiului „specialia generalibus
derogant” nu exclude însă, în toate situaţiile, posibilitatea de a se
recurge la acţiunea în restituirea imobilului, pentru ca, aşa cum s-a statuat
în mod obligatoriu prin Decizia civilă nr. 33/9 iunie 2008 pronunţată de
Secţiile Unite ale Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, în concursul dintre
Legea nr. 10/2001 şi aplicarea dreptului comun în materia revendicării, ce are
ca izvor Codul civil, instanţa este datoare să verifice dacă, în situaţia particulară
supusă analizei, aplicarea Legii nr. 10/2001 nu vine în conflict cu
dispoziţiile art. 1 alin. (1) din Primul Protocol adiţional la Convenţia Europeanăa Drepturilor Omului situaţia care impune,
conform art. 20 alin. (2) din Constituţia României prioritatea normei din
Convenţie.
Prin Decizia nr. 33/2008 Înalta Curte
de Casaţie a reţinut în mod explicit că existenţa Legii nr. 10/2001 nu exclude
în toate situaţiile posibilitatea de a se recurge la acţiunea în revendicare,
atâta timp cât nu se aduce atingere securităţii circuitului civil şi
drepturilor dobândite de terţii de bună-credinţă, căci este posibil ca
reclamantul într-o „atare acţiune să se poată prevala de un bun” în sensul art.
1 din Protocolul(1) la C.E.D.O. şi trebuie să i se
asigure accesul la instanţă.
Potrivit jurisprudenţei C.E.D.O.,
noţiunea de „bun” în sensul art. 1 din Protocolul (1) la Convenţie poate desemna
atât „bunuri actuale” cât şi valori patrimoniale, inclusiv în anumite situaţii
bine definite, creanţe al căror
titular demonstrează că au un temei suficient în legislaţia naţională şi în
temeiul cărora reclamantul poate pretindecă are cel puţin o „speranţă legitimă” de a redobândi efectiv dreptul de
proprietate (cauza Viaşu contra României, hotărârea din 9 decembrie 2008).
Curtea Europeană a afirmat că atunci
când un stat contractant, după ratificarea Convenţiei, inclusiv a Protocolului
nr. 1 adoptă o legislaţie care prevede restituirea totală sau parţială a
bunurilor confiscate în temeiul unui regim anterior, o asemenea legislaţie
poate fi considerată ca generând un nou drept de proprietate protejat prin art.
1din Protocolul 1 la C.E.D.O.,
în cazul persoanelor care îndeplinesc condiţiile de restituire (Cauza
Broniowski împotriva Slovaciei (GC) nr. 31443/1993, pct. 125, CEDO -2004-V;
cauza Viaşu împotriva României, cererea nr. 7595/2001, hotărârea din
9.12.2008).
Transformarea într-o „valoare
patrimonială” în sensul art. 1 din Protocolul 1 la Convenţie a ”interesului
patrimonial” ce rezultă din simpla constatare a nelegalităţii
naţionalizării, se subordonează îndeplinirii de către partea interesată a
cerinţelor legale din cadrul procedurilor prevăzute de legile de reparaţie şi
epuizării căilor de recurs prevăzute de aceste legi (Cauza pilot Atanasiu şi
Alţii împotriva României, cererile nr. 30767/2005 şi nr. 33800/2006, decizia
din 12 octombrie 2010, par. 142).
Ori în speţă se constată că reclamanta
după intrarea în vigoare a Legii nr. 10/2001 s-a conformat dispoziţiilor
acestei legi speciale de reparare a prejudiciilor cauzate proprietarilor de
regimul comunist, prin preluarea abuzivă a bunurilor lor în perioada 6 martie
1945-22 decembrie 1989 şi au formulat o notificare cu privire la imobilul
situat în Constanţa, strada T. nr. 12 şi M. nr. 11,notificare nesoluţionată până în prezent, la
mai bine de 10 ani de la declanşarea procedurii administrative. În această
situaţie se constată că în mod întemeiat reclamanta s-a adresat instanţei
judecătoreşti pentru realizarea dreptului său şi pentru sancţionarea lentorii
autorităţilor administrative în procedura specială a legii nr. 10/2001, soluţie
în acord şi cu decizia nr. XX/19.03.2007 pronunţată de Înalta Curte de Casaţie
şi Justiţie în recurs în interesul legii, conform căreia se conferă instanţei o
jurisdicţie deplină de a supune controlului inclusiv refuzul persoanei juridice
de a emite decizia de soluţionare a notificării şi de a soluţionaîn mod direct pretenţiile reclamantului a
cărui notificare nu a fost soluţionată în termenul legal de 60 de zile.
Curtea Europeană a Drepturilor Omului a
reţinut că reglementarea unei proceduri speciale de reparare a prejudiciilor
cauzate foştilor proprietari şi aplicarea ei cu prioritate în raport de
acţiunea de drept comun pentru restituirea acestor imobile nu reprezintă prin
ea însăşi o problemă din perspectivaConvenţiei, dacă „în circumstanţele concrete ale speţei, procedura
prevăzută de Legea nr. 10/2001, apare drept o cale de drept efectivă,
revenindu-i instanţei de judecată obligaţia de a certifica acest aspect (Cauza
Faimblat împotriva României, hotărârea din 13 ianuarie 2009, pct. 33 şi 34)
publicată în Monitorul Oficial al României nr. 141/6 martie 2009).
Ori, în speţă, comportamentul organelor
administrative implicate în desfăşurarea procedurii Legii nr. 10/2001, care nu
şi-au îndeplinit obligaţia de a pronunţa o decizie în termenul legal de 60 de
zile,au pus sub semnul îndoielii
eficienţa mecanismului administrativ reglementat de Legea nr. 10/2001, situaţie
în care nu se poate interzice accesul reclamantei la instanţă pentru a analiza
şi cenzura comportamentul autorităţilor statului şi pentru a se sancţiona
lentoarea de care acestea au dat dovadă în soluţionarea pretenţiilor
reclamantei.
Pentru considerentele expuse,
constatându-se că prima instanţă a respins în mod judicios excepţia
inadmisibilităţii acţiunii reclamantei în restituirea imobilului notificat, va
respinge criticile apelanţilor pârâţi ca nefondate.
Apelul formulat de apelantul pârât
Statul Român prin Ministerul Finanţelor Publice se va reţine că este nefondat
prin prisma negării calităţii sale procesuale pasive în prezentul litigiu, dar
este întemeiat sub aspectul incidenţei normei speciale în legătură cu procedura
de acordare a despăgubirilor cuvenite reclamantei.
În apelul formulat pârâtul porneşte
simplist de la cerinţa comparării titlurilor persoanelor care pretind acelaşi
drept real asupra unui bun, ignorându-se însă că raportul litigios a fost creat
prin preluarea abuzivă a bunului de către stat. Se ignoră de asemenea, faptul
că într-o asemenea speţă nu se ridică doar problema titlului celuii mai bine
caracterizat, ci a atenuării consecinţelor juridice ale actului nelegal al
statului şi a respectării jurisprudenţei CEDO privitoare la existenţa unei
reparaţii echitabile, în condiţiile respectării principiului securităţii
raporturilor juridice.
În aceste condiţii, cum instanţa de
fond a constatat că (prin Decretul nr. 92/1960) autorul reclamantei a pierdut
în mod nelegal şi fără o justă despăgubire dreptul de proprietate asupra
bunurilor ce au făcut obiectul notificării şi ulterior al acţiunii în
restituire, aspect necontestat de apelant, se ridică problema prevalenţei
dreptului subiectiv afirmat, dar şi a existenţei speranţei legitime a acesteia
de redobândire a bunului în materialitatea lui sau a unei despăgubiri
echitabile.
Se reţine că Statul Român nu se poate
prevala pentru a-şi nega lipsa calităţii procesuale pasive într-un astfel de
litigiu, pe împrejurarea că prin acte normative proprii a trecut din
patrimoniul său în patrimoniul unităţii administrativ-teritoriale bunurile
preluate fără titlu valabil de la adevăraţii proprietari în perioada 6 martie
1945-22 decembrie 1989, şi ulterior a dispus tot prin acte normative cu privire
la vânzarea lor. (În fine, tot Statul prin autoritatea legiuitoare executivă a
tranşat şi chestiunea terenurilor aferente activelor aflate în patrimoniul
societăţii comerciale în temeiul Legii nr. 15/1990, şi vânzarea lor în cadrul
procedurii de privatizare a acestor societăţi comerciale conform O.G. nr.
88/1997 şi H.G. nr. 577/2002 (în speţă se reţine că restaurantul „P” a
constituit un activ al S.C. E. S.A., societate comercială constituită conform
Legii nr. 15/1990 prin transformarea unei întreprinderi de stat în societate
comercială şi a fost înstrăinat în procesul de privatizare al acestei societăţi
comerciale către S.C. M. S.R.L. Constanţa).
Terenul aferent acestui activ, însuprafaţă de 1.167 mp din strada S. nr. 9,
notificat de reclamantă, transferat de stat din patrimoniul său în patrimoniul
unităţii administrativ teritoriale în temeiul Legii nr. 18/1991, transfer
confirmat prin Legea nr. 2131998,
a fost înstrăinat de unitatea administrativ teritorială
proprietarului activului conform legislaţiei în vigoare la data vânzării.
Rezultă din cele ce preced că Statul
Român – prin acte normative adoptate a dispus de aceste bunuri în întregul lor,
atât cu privire la construcţii (care au fost demolate) cât şi cu privire la
terenul aferent acestora astfel încât rezultă cu evidenţă că Statul Român este
singurul răspunzător pentru prejudiciul cauzat reclamantei prin preluarea
abuzivă a bunului şi apoi transmiterea lui, prin act normativ către Municipiul
Constanţa şi ulterior către proprietarul activului (Restaurant „P”) – S.C. M.
S.R.L.
Evidenţierea în patrimoniul
Municipiului Constanţa a terenului aferent construcţiilor preluate de la
reclamant şi ulterior demolate nu poate angaja răspunderea unităţii
administrativteritoriale faţă de
reclamantă cât timp s-a dovedit că aceasta a dispus de teren numai în
modalitatea impusă de actele normative invocate, iar statul are la dispoziţie,
în măsura îmbogăţirii patrimoniului unităţii administrativ teritorială a acţio
de im rem verso, cerere ce nu a fost formulată însă în prezentul
litigiu.
Se reţine prin urmare că, în condiţiile
în care statul – privit însă ca un „întreg”, un ansamblu organic articulat al
autorităţilor publice „ nu şi-a îndeplinit obligaţia pozitivă de a reacţiona în
timp util şi cu coerenţă în ceea ce priveşte problema de interes general pe
care o constituie vânzarea imobilelor intrate în posesia sa în virtutea
decretelor de naţionalizare”. (Cauza Păduraru contra României, cauza Suciu
Werle contra România) acesta este răspunzător de indemnizarea reclamantei
pentru prejudiciul suferit urmare a preluării abuzive a imobilelor preluate de
la autorul reclamantei, şi demolate), respectiv înstrăinate unor terţi.
Pentru considerentele expuse se va
respinge ca nefondată critica apelantului pârât ce vizează greşita soluţionare
a excepţiei lipsei calităţii sale procesuale pasive.
În ceea ce priveşte critica referitoare
la obligarea Statului Român la plata valorii de circulaţie a imobilului
revendicat şi incidenţa în speţă a Titlului VII din Legea nr. 247/2005, Curtea
constată că această critică este fondată şi urmează a fi admisă pentru următoarele
considerente:
Este real că reclamanta a învestit
instanţa de judecată cu o acţiune în restituirea în natură a terenului în
suprafaţă de 1.167 mp situat în Constanţa, strada S. nr. 9, acţiune întemeiată
pe dispoziţiile art. 480 şi 481Cod
civil.
În acelaşi timp instanţa constată că
reclamanta a urmat şi procedura Legii nr. 10/2001, în vederea restituirii
aceluiaşi imobil, iar în contextul în care nu au primit nici un răspuns într-un
interval de 5 ani de la data notificării, s-au adresat instanţei de judecată,
pentru realizarea dreptului său şi sancţionarea Statului, care prin
autorităţile sale publice, nu a reacţionat în timp util pentru repararea
prejudiciului reclamantei, cauza prin privarea autorului său de proprietate în
perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989.
Finalitatea urmărită de reclamantă în
ambele proceduri a fost aceea de a redobândi bunurile preluate de la autorii
săi, în principal în natură, iar în subsidiar, în măsura în care restituirea în
natură nu mai este posibilă, prin echivalent.
În speţă, în mod judicios, Tribunalul
Constanţa a reţinut că restituirea în natură a imobilului notificat nu mai este
posibilă, însă soluţia de obligare a statului la plata contravalorii imobilului
se reţine că este contrară prin dispoziţiile legii speciale – Titlul VII din
Legea nr. 247/2005.
Trimiterea la procedura legilor speciale de reparaţie
pentru obţinerea echivalentului valoric al bunurilor reclamantei este în
concordanţă cu practica C.E.D.O. care, în cauza Ivo Bartonek şi Marcela
Bartonkova contra Republicii Cehe (nr. 15573/2004 şi nr. 13803/2005 din 3 iunie
2008) a statuat că „nu se poate reproşa instanţei internaţionale că a acordat
prevalenţă legii speciale de restituire faţă de dispoziţiile generale ale
Codului civil, chiar dacă petiţionarul pretindea un drept de proprietate”.
Pentru plata despăgubirilor băneşti stabilită în
cadrul procedurilor de restituire a imobilelor preluate abuziv de stat a fost
reglementat un sistem unitar de evaluare şi acordare prin Titlul VII din Legea
nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi
unele măsuri adiacente. S-a încercat prin acest cadru normativ crearea unui
cadrul unic – legal şi instituţional – în care să se soluţioneze toate
situaţiile în care imobilele confiscate de stat nu mai puteau fi restituite în
natură şi s-a stabilit o procedură administrativă de despăgubire comună tuturor
bunurilor imobile revendicate.
Concluzia care se impune din analiza art. 1 al
Titlului VII al Legiinr. 247/2005 este că pentru toate
imobilele preluate de statul comunist – terenuri (în intravilan sau
extravilan) ori construcţii –, indiferent dacă epoca preluării s-a indicat
expres (ex.: 6.03.1945–22.12.1989 în Legea nr. 10/2001, O.U.G. nr. 83/1999 sau
O.U.G. nr. 94/2000) sau generic („aduse sau preluate de C.A.P.” – Legea nr.
18/1991), fără distincţie dacă s-au confiscat de la persoane fizice (Legea nr.
10/2001) sau juridice, oricare ar fi fost forma de organizare (societate
comercială, partid politic, persoană juridică fără scop lucrativ – Legea nr.
10/2001, cult religios sau organizaţii ale comunităţilor naţionale – O.U.G. nr.
94/2000 şi respectiv O.U.G. nr. 83/1999), deci pentru toate imobilele preluate
de regimul de dinainte de 22.12.1989 care nu se pot restitui în natură legea
prevede o singură alternativă: despăgubiri în temeiul legii speciale.
După cum a afirmat C.E.D.O. în numeroase cazuri (ex.:
cauza M. Atanasiu ş.a. contra României, par. 169–177), în situaţia unor
modificări fundamentale ale sistemului unei ţări, precum cele pe care le
reprezintă tranziţia de la un regim totalitar la o formă democratică de
guvernare şi reforma structurii politice, juridice şi economice a statului,
adoptarea unor legi economice şi sociale pe scară largă în materie de
restituire de proprietăţi, nu poate
asigura o dreptate completă în faţa varietăţii de situaţii în care se află
numeroasele persoane în cauză.
Curtea Europeană a recunoscut că statul are dreptul de
a expropria bunuri – inclusiv orice drepturi la despăgubire consfinţite de lege
– şi de a reduce, chiar foarte mult, nivelul despăgubirilor prin mijloace
legislative, amintind că ceea ce prevede art. 1 din Protocolul nr. 1 este ca
valoarea despăgubirii acordate pentru o privare de proprietate operată de stat
să fie „în mod rezonabil în raport” cu valoarea bunului şi că doar o lipsă
totală de despăgubire este considerată ca incompatibilă cu art. 1 din Protocolul
nr. 1.
De aceea, cum art.
1 din Protocolul nr. 1 nu garantează un drept la o compensaţie integrală în
orice circumstanţe, o compensaţie parţială justificată de obiective
legitime „de utilitate publică”, precum cele care urmăresc măsuri de reformă economică
sau de dreptate socială putând milita pentru o rambursare mai mică decât
valoarea de piaţă integrală.
Or, aplicarea acestor principii la situaţia concretă a
reclamantei impune concluzia că acordarea de despăgubiri în temeiul legii
speciale în locul despăgubirilor băneşti nu constituie o nouă nedreptate
disproporţionată, în condiţiile în care este justificată de reforma radicală a
sistemului politic şi economic din România şi de situaţia finanţelor tării.
Mai mult, în cauza citată (par. 223–224), curtea a
observat că, în faţa multitudinii procedurilor de restituire, autorităţile
române au reacţionat prin adoptarea Legii
nr. 247/2005 care a stabilit o procedură administrativă de despăgubire comună
tuturor bunurilor imobile revendicate; această unificare, care merge în
direcţia bună prin faptul că implementează proceduri simplificate, ar fi
eficientă dacă autorităţile competente, şi în special Comisia Centrală, ar fi
dotate cu mijloace umane şi materiale corespunzătoare nivelului sarcinilor ce
trebuie îndeplinite.
De aceea, reţinând că însăşi Curtea Europeană a
considerat Legea nr. 247/2005 drept un act de aplicabilitate generală tuturor
imobilelor revendicate, se consideră că acordarea despăgubirilor în temeiul
Legii nr. 247/2005 este o măsură corespunzătoare satisfacerii dreptului de
proprietate ce a aparţinut autorilor reclamantei.
Soluţia este conformă şi cu jurisprudenţa recentă a
Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie (decizia civilă nr. 6008/11.11.2010
pronunţată în dosarul nr. 13966/3/2008), care a statuat că în condiţiile de
modificare a jurisprudenţei C.E.D.O. în materia respectării dreptului de
proprietate reglementat de art. 1 din Protocolul nr. 1 la C.E.D.O. – prin Cauza Pilot
Atanasiu contra României, „proprietarul care nu deţine <un bun actual> nu
poate obţine mai mult decât despăgubirile prevăzute de legea specială”.
II.
În ceea ce priveşte apelul reclamantei, Curtea constată întemeiate criticile ce vizează greşita stabilire a
întinderii terenului pentru care reclamanta e îndreptăţită la despăgubiri.
Apelul este o cale de atac devolutivă
ce duce la rejudecarea pricinii în fond. Problemele de fapt şi de drept
dezbătute în faţa primei instanţe sunt repuse în discuţia instanţei de apel,
care va statua atât în fapt cât şi în drept. Efectul devolutiv al apelului
constă în posibilitatea pe care o au părţile de a supune judecăţii în apel,
litigiul dintre ele în ansamblul său, cu toate problemele de fapt şi de drept
ce au fost ridicate în prima instanţă.
Efectul devolutiv nu vizează, cu
necesitate, toate problemele de fapt şi de drept care s-au pus înaintea primei
instanţe, ci numai acelea care sunt criticate expres sau implicit de către
apelant. Aşadar, efectul devolutiv poate fi limitat prin voinţa apelantului
care poate relua pretenţiile sale din prima instanţă în totalitate sau numai
parţial. În stabilirea întinderii devoluţiunii, trebuie cainstanţa de apel să se raporteze nu numai la
cererea de apel, ci şi la întâmpinarea pârâtului.
Se contată în raport de criticile
apelantei reclamante că apelul promovat de aceasta a implicat numai o
devoluţiune parţială a procesului derulat în faţa instanţei de fond, reclamanta
neînţelegând să supună controlului judiciar toate problemele de drept dezbătute
în faţa primei instanţe, ci numai problema ce viza întinderea terenului
notificat de reclamantă – 1.167 mp situat în prezent în Constanţa, strada
Sulmona nr. 9.
Prin acţiunea dedusă judecăţii şi
înregistrată iniţial sub nr. 5694/118/2007 reclamanta a solicitat obligarea
pârâtei S.C. M. S.R.L. să îi restituie în natură imobilul situat în Constanţa,
strada S. nr. 9, compus din 1167,15 mp şi construcţia edificată pe acest teren
apreciind că titlul pe care îl opune pârâta este mai bine caracterizat.
Reclamanta s-a legitimat ca proprietară
a imobilului revendicat în temeiul actului de partaj voluntar nr.
64621/24.10.1932, act prin care autorilor săi – A.F., N/N/Colonel C.P. – C. şi
A.E.L., le-au revenit în proprietate în indiviziune mai multe imobile, între
care imobilul situat în Constanţa, strada M. nr. 11 şi din strada T. nr. 12 (în
prezent la aceeaşi adresă – S. nr. 9), imobile ce au făcut şi obiectul
notificării nr. 298/14.02.2002 înregistrată la B.E.J. D.V. şi înaintată unităţii deţinătoare -
Municipiul Constanţa.
După preluarea acestor imobile, prin
Decretul de naţionalizare nr. 92/1950, construcţiile existente pe cele două
loturi de teren au fost demolate, terenul a devenit un lot unitar pe care s-a
realizat Restaurantul şi Terasa „P”, bunul fiind înregistrat la o singură
adresă, respectiv în Constanţa, strada S. nr. 9, şi a fost înstrăinat în
procesul de privatizare a S.C. E. S.A. Constanţa către pârâta S.C. M. S.R.L.,
conform contractului de vânzare-cumpărare nr. 1382/31.08.1999 (construcţia) şi
respectiv nr. 2153/2004 (terenul).
Din foile de date pentru cartea
funciară rezultă că imobilul din Constanţa, strada M. nr. 11 (cu deschidere şi
pe strada T.) a constituit careul 135, lotul 16 format din 320 mp teren,
locuinţă şi prăvălii - cartea funciară nr. 282/1940 iar în ceea ce priveşte
imobilul din Constanţa, strada C. colţ cu T. nr. 14, careul 135 lotul nr. 1,
acesta se compunea din casă şi 823 mp teren.
Din expertiza
efectuată în dosar şi din adresele nr. 28778/03.05.2006 şi nr. 40275/14.04.2008
ale Municipiului Constanţa ambele imobile figurează în prezent la o singură
adresă – Constanţa, strada S. nr. 9, adresa indicată de reclamantă în acţiunea
de chemare în judecată
Mai mult se reţine că la termenul de judecată din
30.11.2010 în faţa Tribunalului Constanţa, prin notele depuse la dosar, reclamanta
a precizat că imobilul revendicat în prezenta cauză se compune din 3 loturi
identificate astfel: lotul din strada C. nr. 14 - 823 mp, conform Cărţii
funciare nr. 281/27.09.1940, lotul din strada M. nr. 11, în suprafaţă de 320 mp
conform cărţii funciare nr. 282/18.11.1940 şi lotul din strada T. nr. 12, fără
carte funciară, în suprafaţă de 120 mp, toate aceste terenuri fiind menţionate
în actul de partaj voluntar nr. 5535/25.11.1932 şi au făcut obiectul
notificării nr. 298/14.02.2002 formulată conform Legii nr. 10/2001, şi
nesoluţionată de unitatea notificată.
Conform dispoziţiilor art. 22 al. (8) din Legea nr.
10/2001 notificarea constituie actul de declanşare a procedurii administrative
şi în această calitate cuprinde obligatoriu denumirea şi adresa persoanei
notificate, elemente de identificare a imobilului notificat, precum şi valoarea
estimativă a acestuia.
În ipoteza în care se solicită restituirea mai multor
imobile persoana îndreptăţită va formula câte o notificare pentru fiecare
imobil în parte.
În literatura juridică şi jurisprudenţă s-a statuat că
dacă totuşi notificare se referă la mai multe imobile, ea trebuie considerată
legală, sub rezerva identificării fiecărui imobil vizat în parte, prin
indicarea elementelor esenţiale ale bunurilor, respectiv compunerea acestuia,
suprafaţa terenurilor/şi sau a clădirilor, adresa la care acestea au figurat la
momentul preluării şi respectiv adresa la care acestea figurează în prezent.
Din analiza notificării nr.
298/14.02.2002 rezultă că reclamanta Irina Frenkian Braconier a notificat în
temeiul Legii nr. 10/2001 mai multe imobile din Constanţa, imobilul teren şi
construcţie situat în Constanţa, strada Tomis nr. 12 şi strada M.
În acţiunea promovată în instanţă (după
scurgerea unui termen de 5 ani de la data notificării, şi fără emiterea vreunui
răspuns) reclamanta F.B.I. a solicitat instanţei restituirea imobilului din
Constanţa, strada S. nr. 9, în suprafaţă de 1167,15 mp şi construcţia edificată
pe acesta, imobil notificat conform Legii nr. 10/2001. Se reţine că dacă în
notificarea nr. 298/2002 reclamanta a indicat adresele la care figurau cele
două loturi de teren la momentul aplicării Decretului nr. 92/1950, în acţiunea
formulată la data de 15.06.2007, reclamanta a identificat imobilul a cărei
restituire a solicitat-o prin raportare la adresa sa actuală – strada S. nr. 9,
fost M. nr. 11, compus din 1.167, 15 mp şi construcţie, bun ce a făcut obiectul
contractului de vânzare-cumpărare nr. 2153/2004 între unitatea notificatăMunicipiul Constanţa şi pârâta S.C. M. S.R.L.
În raport de aceste considerente Curtea
constată că în mod greşit prima instanţă s-a raportat numai la suprafaţa de
teren de 320 mp situată în prezent în strada S. nr. 9, în realitate a fost
învestită cu cererea de restituire a întregului teren de 1.167, 15 mp, situat
în Constanţa, strada Sulmona nr. 9, teren preluat prin Decretul nr. 92/1950 de
la autorii reclamantei şi care a figurat la data preluării la adresele din
Constanţa, bulevardul T. nr. 12 şi M. nr. 11, aspect reţinut de altfel şi în cadrul
expertizei M.V.
Constatând că întregul teren din strada
S. nr. 9 este afectat de construcţia Terasei şi Restaurantului „P” şi de
trotuarul de acces spre acest imobil, Curtea reţine că nu este posibilă
restituirea în natură nici a diferenţei de teren de823 mp situată în strada S. nr. 9 (fost T.
nr. 12), motiv pentru care stabileşte că reclamanta este îndreptăţită la măsuri
reparatorii conform Titlului VII din Legea nr.247/2005 şi pentru diferenţa de
teren de 823 mp.
Pentru considerentele expuse, în baza art. 296 Cod
procedură civilă se va admite cererea de aderare la apelul pârâtului Statul
Român şi se va schimba în parte hotărârea apelată, în sensul că obligă pârâtul
Statul Român prin Ministerul Finanţelor Publice să acorda reclamantei măsuri
reparatorii, în condiţiile legii speciale – Titlul VII din Legea nr. 247/2005
şi pentru diferenţa de teren de 823 mp situată în prezent în Constanţa, strada
S. nr. 9 (fost T. nr. 12), care nu mai poate fi restituită în natură. Menţine
restul dispoziţiilor sentinţei.