Potrivit art. 26 al. (1) şi (2) din Legea
nr. 33/1994- aplicabil potrivit art. 9 alin. (3) din Legea nr. 198/2004
„Despăgubirea se compune din valoarea reală a imobilului şi din prejudiciul
cauzat proprietarului sau altor persoane îndreptăţite. La calcularea
cuantumului despăgubirilor experţii, precum şi instanţa, vor ţine seama de
preţul cu care se vând în mod obişnuit, imobilele de acelaşi fel în unitatea
administrativ – teritorială la data întocmirii raportului de expertiză precum
şi de daunele aduse proprietarului, sau după caz, altor persoane îndreptăţite,
luând în considerare şi dovezile prezentate de aceştia”.
Prin urmare, legiuitorul a statuat că
despăgubirea cuvenită persoanei expropriate este formată din valoarea reală a
imobilului şi prejudiciul cauzat proprietarului şi/sauunor terţi, prin măsura exproprierii.
În ceea ce priveşte prima componentă a
despăgubirii, - „valoarea reală” a bunului expropriat, aceasta este determinată
de preţul cu care se vând imobilele de acelaşi fel în unitatea administrativ
teritorială la data întocmirii raportului de evaluare.
Legea nr. 33/1994, art. 26, alin.
1 şi 2
Legea nr. 148/2004
Legea nr. 255/2010
Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului
Constanţa sub nr. 8806/118/2010 reclamanta S.C. D. S.R.L. în contradictoriu cu
pârâţii Statul Român prin Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii – CNADN
România, Comuna Agigea prin Primar, judeţul Constanţa prin Prefect şi Oficiul
de Cadastru şi Publicitate Imobiliară Constanţa a contestat Hotărârea de
expropriere nr. 46/15.06.2010, solicitând ca prin hotărârea ce se va pronunţa
să se dispună:
1.
majorarea cuantumului despăgubirilor ce-i vor fi acordate la suma de 200.395
Euro (echivalentul a 851.679 lei la un curs de 4,25 lei/Euro);
2.
plata efectivă a despăgubirii în termen de 5 zile de la data rămânerii
definitive a hotărârii judecătoreşti, în contul reclamantei deschis la RBS Bank Bacău, COD IBAN
RO 43 ABNA 0400 264100133554;
3.obligarea
pârâţilor la plata cheltuielilor de judecată.
Prin sentinţa civilă nr. 900/17.02.2011 Tribunalul
Constanţa a respins acţiunea reclamantei în contradictoriu cu pârâţii Comuna
Agigea prin Primar, Judeţul Constanţa prin Prefect şi Oficiul de Cadastru şi
Publicitate Imobiliară Constanţa ca fiind introdusă împotriva unor persoane
fără calitate procesuală pasivă.
A fost admisă acţiunea reclamantei în contradictoriu
cu pârâtul Statul Român şi a fost anulată în parte Hotărârea nr. 46/15.06.2010
a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii – CNADN România numai în ceea
ce priveşte menţiunile cuprinse în art. 2 referitoare la cuantumul
despăgubirilor şi la modalitatea de plată a acestora.
Cuantumul despăgubirilor datorate reclamantei în
calitate de persoană expropriată pentru terenul în suprafaţă de 2.330 mp situat
în intravilanul localităţii Agigea, sat Lazu, judeţul Constanţa, parcela A
428/11-7 lot 2 a
fost stabilit la 793.892 lei, echivalentul a 184.639 Euro.
S-a stabilit că plata acestor despăgubiri să se
realizeze în contul reclamantei, deschis la RBS
B. Bacău în termen de 30 de zile de la data rămânerii
definitive a prezentei hotărâri. A fost obligat pârâtul Statul Român la 3.200
lei cheltuieli de judecată către reclamantă.
Pentru a pronunţa această soluţie prima instanţă a
reţinut în esenţă că despăgubirea la care este îndreptăţită persoana
expropriată este alcătuită, conform art. 26 din Legea nr. 33/1994 din două componente
şi anume valoarea reală a imobilului şi din prejudiciul cauzat proprietarului
sau altor persoane îndreptăţite.
În referire la prima componentă – valoare reală a
terenului expropriat, s-a reţinut că instanţa trebuie să se raporteze la preţul
cu care se vând în mod obişnuit, imobilele de acelaşi fel în unitatea
administrativ teritorială, la data întocmirii raportului de expertiză, iar prin
raportul de expertiză tehnică imobiliară efectuat în cauză s-a stabilit că
valoarea reală a terenului în suprafaţă de 2.330 mp este de 59.415 lei.
În ceea ce priveşte prejudiciul înregistrat de
reclamantă, instanţa de fond şi-a însuşit concluziile expertizei imobiliare –
opinia majoritară, în sensul că acesta este de 184.635 Euro (echivalentul a
793.982 lei) reprezentând cheltuieli cauzate de mutarea (demontarea şi
reasamblarea) pe un alt amplasament a mărfii depozitate şi a instalaţiei G.P.L.
a depozitelor de polistiren şi gresie cu rafturile de depozitare aferente, a
sistemului de supraveghere video; devierile traseului utilităţilor din zona
expropriată (gaz, guri de scurgere pluvială, conductă GPL, stâlpi de iluminat,
apă canalizare şi alte reţele din zona expropriată – 99.037 lei) la care se
adaugă contravaloarea investiţiilor realizate pe acest teren de reclamantă
(161.615 Euro).
Împotriva
acestei sentinţe, în termen legal a declarat apel pârâtul Statul Român prin Ministerul Transporturilor prin CNADN
România prin mandatar S.C. C. S.A., care a criticat-o pentru nelegalitate şi
netemeinicie sub următoarele aspecte.
I. Cuantumul foarte mare al despăgubirii acordate
reclamantei – 793.982 lei.
- Apelantul pârât a susţinut că valoarea despăgubirii
nu a fost corect stabilită, această greşeală datorându-se şi celor doi experţi
B.E. şi I.C. care nu au calitatea de experţi ANEVAR şi în consecinţă nu au avut
nici competenţele profesionale necesare pentru a realiza o determinare corectă
a valorii terenului expropriat.
- S-a mai arătat că cei doi experţi au avut în vedere,
în utilizarea celor 3 metode numai factorii pozitivi ai zonei ce conduc la
creşterea preţului pe metru pătrat, fără a lua în considerare şi factorii cerţi
şi obiectivi (prăbuşirea pieţei imobiliare în iunie 2010, şi sporul de valoare
adus terenului rămas neexpropriat tocmai datorită edificării centurii de ocolire,
spor ce profită expropriatului cu titlu gratuit. În raport de aceste argumente,
apelantul susţine că valoarea despăgubirii acordate reclamantei a fost mărită
nejustificat cu un procent de 25%.
- Referitor la valoarea lucrărilor de sistematizare a
terenului şi amenajare a platformelor betonate, inclusiv a împrejmuirilor şi
utilităţilor aduse în zonă de către reclamantă, se susţine că acestea au fost
supraevaluate, fiind majorate cu 10-20% faţă de evaluarea realizată de comun
acord de părţi şi stabilită în expertiză.
II. Soluţia Tribunalului Constanţa cu privire la termenul
stabilit pentru executarea obligaţiei de plată a despăgubirilor – respectiv 30
de zile de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti este nelegală
în raport de dispoziţiile art. 5 şi 8 din Legea nr. 198/2004 şi Normele
metodologice de aplicare ale acesteia, care dispun că executarea se va realiza
după rămânerea irevocabilă a acţiunii.
III. În mod greşit prima instanţă a acordat reclamantei
cheltuieli de judecată în valoare de 3.200 lei, în condiţiile în care
pretenţiile reclamantei intimate au fost admise numai în parte, iar onorariul
expertului I.L.C., desemnat de reclamantă este mai mare cu 8.000 lei decât cel
al expertului numit de instanţă.
Prin întâmpinare intimata reclamantă S.C. D. S.R.L. a
solicitat respingerea apelului pârâtului ca nefondat.
Intimata a susţinut că despăgubirea stabilită de
instanţa de fond, în baza expertizei judiciare – opinia majoritară a experţilor
B.E. şi I.C. este echitabilă şi corespunzătoare valorii de circulaţie a
terenului expropriat cât şi prejudiciului cauza prin expropriere.
Expertiza a argumentat, în urma consilierii a trei
metode de evaluare, faptul că despăgubirea ce se datorează reclamantei este în
cuantum de 184.635 Euro, aceasta cuprinzând valoarea de circulaţie a terenului
- raportată la valoarea cu care se vând în mod obişnuit, imobilele de acelaşi
fel în unitatea administrativ teritorială, prin raportare la condiţiile
obişnuite ale pieţei şi nu la grila notarilor.
Aceasta din urmă cuprinde valori minime, sub care
preţul într-o eventuală operaţiune de vânzare-cumpărare nu s-ar mai considera
sincer şi serios.
Susţine intimata reclamantă că legea nu face referire
la condiţiile de criză imobiliară, ci la „condiţiile obişnuite” ale pieţei
imobiliare.
În ceea ce priveşte despăgubirea acordată reclamantei
pentru prejudiciul cauzat prin expropriere, se susţine că acesta a fost în mod
judicios stabilit, pe baza documentelor justificative puse la dispoziţia
experţilor, documente necontestate de apelantul pârât.
Curtea,
analizând legalitatea şi temeinicia hotărârii Tribunalului Constanţa în raport de criticile pârâtului Statul
Român, constată că aceste critici sunt fondate în parte pentru următoarele
considerente.
I. Cu privire la valoarea terenului în suprafaţă de
2.330 mp situaţi în intravilanul localităţii Agigea, sat Lazu, expropriată în
vederea realizării obiectivului de investiţie „Variantă de ocolire a
Municipiului Constanţa” se constată că sunt întemeiate criticile pârâtului,
hotărârea primei instanţe urmând a fi reformată sub acest aspect.
Apelantul pârât Statul Român a criticat în esenţă
hotărârea Tribunalului Constanţa sub aspectul cuantumului despăgubirilor
cuvenite reclamantei prin exproprierea terenului în suprafaţă de 2.330 mp situat
în intravilanul localităţii Agigea, sat Lazu, judeţul Constanţa, parcela A
428/11-17 lot 2 (actual DN 39
km 8+950), contestând criteriile avute în vedere de cei
doi experţi evaluatori în cadrul expertizei însuşite de prima instanţă.
Potrivit art. 26 al. (1) şi (2) din Legea nr. 33/1994-
aplicabil potrivit art. 9 alin. (3) din Legea nr. 198/2004 „Despăgubirea se
compune din valoarea reală a imobilului şi din prejudiciul cauzat
proprietarului sau altor persoane îndreptăţite. La calcularea cuantumului despăgubirilor
experţii, precum şi instanţa, vor ţine seama de preţul cu care se vând în mod
obişnuit, imobilele de acelaşi fel în unitatea administrativ – teritorială la
data întocmirii raportului de expertiză precum şi de daunele aduse
proprietarului, sau după caz, altor persoane îndreptăţite, luând în considerare
şi dovezile prezentate de aceştia”.
Prin urmare, legiuitorul a statuat că
despăgubireacuvenită persoanei
expropriate este formată din valoarea reală a imobilului şi prejudiciul cauzat
proprietarului şi/sauunor terţi, prin
măsura exproprierii.
În ceea ce priveşte prima componentă a despăgubirii, -
„valoarea reală” a bunului expropriat, aceasta este determinată de preţul cu
care se vând imobilele de acelaşi fel în unitatea administrativ teritorială la
data întocmirii raportului de evaluare.
Procesul de evaluare este un sistem complex ce conţine
toate cercetările, informaţiile, raţionamentele, analizele şi concluziile
necesare pentru a ajunge la valoarea de piaţă a imobilului, aceasta din urmă
fiind definită în Standardele internaţionale de evaluare IVS, ca fiind suma
estimată pentru o proprietate ce va fi schimbată, la data evaluării, între un
cumpărător decis şi un vânzător hotărât, într-o tranzacţie cu preţ determinat
obiectiv.
Prin urmare, valoarea de piaţă a imobilului
expropriat, se impune a fi determinată în raport de toate caracteristicile
bunului prin raportare la amplasamentul acestuia - teren amplasat în
intravilanul satului Lazu, comuna Agigea şi la o distanţă de 3 kilometri de
intravilanul Municipiului Constanţa, destinaţia terenului la momentulevaluării, iunie 2010 şi anume teren aferent
unui centru comercial, afectat de o platformă de beton, de instalaţii GPL şi de
depozit de materiale, iar nu în perspectiva anului 2027, dată la care se
prezumă că terenul va intra sub incidenţa„Zonei Metropolitane” a Municipiului Constanţa, şi nu în ultimul rând în
raport de criteriul cerere-ofertă la momentul expertizării, acest ultim
criteriu reflectând şi efectele crizei economice ce a afectat piaţa imobiliară
din România, indiferent de valoarea de achiziţie a acestui teren de către
reclamantă în anul 2008.
În speţă se reţine că prima instanţă şi-a însuşit
opinia exprimată de experţii B.E. şi I.C.L., în detrimentul opiniei expertului
B.C., fără a observa însă că un rol decisiv în evaluarea realizată de primii
doi experţi l-a avut o situaţie ipotetică, ce privea includerea terenului
expropriat în viitoarea Zonă Metropolitană Constanţa şi în strategia de
dezvoltare pentru perioada 2007-2027
a comunei Agigea, strategie realizabilă în contextul
unor investiţii comunitare, pur ipotetice şi lipsită în prezent de orice
certitudine şi fundament.
Pentru utilizarea acestui argument definitoriu şi
aprecierea celei mai bune utilizări pentru amplasamentul parcelei ca fiind cea
de dezvoltare a unor ,,ansambluri de locuinţe de tip rezidenţial’’, opinia
majoritară s-a raportat prin cele trei metode de evaluare la terenuri aflate în
intravilanul localităţii, cu posibilitatea racordării facile la utilităţi şi
căi de acces urbane (asfaltate) şi destinate în viitor realizării unor
ansambluri de locuinţe şi centre comerciale, cu toate că imobilul în litigiu
intră în categoria terenului intravilan deja construit, fiind situat la o
distanţă de 3 kilometri
de Constanţa.
Astfel, la determinarea valorii de piaţă prin metoda
comparaţiei directe (25,50 Euro/mp), experţii B. şi I. au cules date privind
cererea şi oferta pentru terenuri din intravilanulcomunei Agigea - sat Lazu,care însă au alte caracteristici decât cel în
litigiu, prin amplasament (cartier de vile intravilan - destinat construcţiei
de vile), apropiere de căi de acces (ex., deschidere la drumul judeţean) şi
utilităţi şi având ca folosinţă ,, viitoare zonă de dezvoltare imobiliară de
tip rezidenţial’’.
Comparativ, expertul B.D. a calculat valoarea de piaţă
a bunului în raport de imobile echivalente ca amplasament şi destinaţie,
stabilind o valoarea obtenabilă de 20 euro/mp.
Experţii cu opinie majoritară au determinat ulterior
valoarea de piaţă prin metoda ,,fluxului de numerar’’ (30 Euro m/p) pornind de
la potenţialul de dezvoltare şi de la destinaţia dată de criteriul celei mai
bune utilizări, tratând terenul ca pe unul având plan urbanistic zonal,
parcelabil în loturi de câte 500 mp şi cu străzi şi trotuare proiectate.
A doua evaluare făcută de expertul B.D. a utilizat
metoda ,,capitalizării rentei funciare’’, care conduce la determinarea valorii
de piaţă pe baza sumei ce poate fi obţinută ca rentă pentru dreptul de a
utiliza terenul agricol şi în urma căreia, pe baza datelor culese, a stabilit
aceeaşi valoare de 20 euro/mp.
Ultima metodă uzitată de experţii B. şi I. a vizat
,,extracţia’’, definită de către cei doi experţi ca fiind reprezentată de
echilibrul contribuţiei între valoarea terenului şi valoarea proprietăţilor
imobiliare formate din terenuri şi construcţii, aflate într-o zonă apropiată.
Metoda extracţiei constă, potrivit Standardelor
internaţionale de evaluare, în determinarea valorii terenului liber ca o mărime
reziduală, după ce din preţul curent de vânzare al întregii proprietăţi
imobiliare (teren plus amenajări şi construcţii) s-a scăzut costul de înlocuire
net al construcţiilor şi amenajărilor. Această modalitate de evaluare operează
aşadar, potrivit SIE, cu indicatorul ,,costul de înlocuire net (C.I.N.) al
construcţiilor’’ şi porneşte de la premisa evaluării ca întreg a unui imobil
compus din teren şi construcţii situat în proximitate, situaţie care însă în
speţă nu este incidentă (fiind supus evaluării un teren situat în extravilan,
fără construcţii şi fără a se putea opera cu indicatorul sus-menţionat, care
potrivit standardelor trebuie luat în calcul).
În opinia majoritară s-a mai motivat determinarea
valorii de piaţă la 25,50euro/mp şi
prin costurile mari plătite la momentul achiziţiei imobilului, explicate de
experţi prin prisma interesului cumpărătorului de a investi pe termen lung,
astfel cum au procedat şi alte firme (Carrefour, reprezentanţa Skoda,
Praktiker, Metro etc. ). Această opinie, bazată pe perspectiva subiectivă a
cumpărătorului şi pe prezumatul scop al tranzacţiei, nu ţine însă seama de
preţul plătit pe metru pătrat în anul 2004 la data încheierii contractelor de
vânzare-cumpărare pentru acest teren.
Toate aceste considerente, dublate de împrejurarea că
terenul în suprafaţă de 2.330 mp supus exproprierii a avut deja o afectaţiune
comercială la data exproprierii, fiind necesar deservicii magazinului
proprietatea reclamantei, în sensul că era ocupat de o platformă betonată,
instalaţieGPL şi magazii de depozitare
marfă, conduc la concluzia că instanţa de fond şi-a fundamentat soluţia
îmbrăţişând opinia majoritară, fără a analiza care dintre cele două soluţii
este corectă din punctul de vedere al situaţiei juridice şi al momentului
concret la care se stabileşte valoarea reală a imobilului expropriat.
În contextul în care acest teren era deja afectat
uzului magazinului proprietatea reclamantei, nu se poate reţine că în
perspectiva anului 2027, el ar fi fost utilizat pentru realizarea unor
„ansambluri rezidenţiale de locuinţe” acesta fiind un terenconstruit deja, iar nu un teren liber, din
zona cartierului de vile ce urmează a fi inclus în zona metropolitană a
Municipiului Constanţa în viitor.
Faptul că valoarea de 25,50 Euro/mp stabilită de cei
doi experţi B. şi I. nu corespunde valorii reale de piaţă a terenului
expropriat, rezultă şi din „Raportul de evaluare globală” întocmit de Camera
Notarilor Publici, pe baza tranzacţiilor încheiate pe perioada anilor 2008 şi
2009, şi în care terenurile intravilane situate în Zona B a comunei Agigea – Lazu,
teren intravilan construit, au fost evaluate la 20 Euro/mp. Această valoare
corespunde valorii propusă de expertul B.C., - 20 Euro/mp.
Acesta a fost şi considerentul pentru care instanţa de
apel nu a apreciat ca necesară refacerea raportului de expertiză solicitată
prin apel, fiind respinsă ca neconcludentă administrarea unei noi probe în
acest sens.
Pentru acest motiv, Curtea va reţine că valoarea
stabilită de expertul Bădescu Cristel, de 20 euro/mp, care a fost avută în
vedere de către Comisia de analiză la data stabilirii despăgubirii, este cea
corectă, celelalte pretenţii ale intimatei reclamante fiind neîntemeiate, cât
priveşte evaluarea proprietăţii expropriate.
În ceea ce
priveşte prejudiciul cauzat prin expropriere, Curtea constată că acesta este alcătuit din două componente,
necontestate sub aspectul existenţei lor, şi anume: I contravaloarea lucrărilor
de investiţie realizate de reclamantă pe suprafaţa de 2.330 mp: 1) platforma de beton de ciment cu o
suprafaţă de 2.330 mp; 2)
împrejmuirea formată din parapet din beton armat (zid de sprijin datorită
terenului denivelat între incintă şi zona limitrofă); 3) gard împrejmuitor din panouri din sârmă galvanizată montată pe
stâlpi metalici, cu supraînălţare din sârmă ghimpată; 4) instalaţie GPL; 5)
depozit acoperit cu rafturi metalice pentru stocuri de materiale de
construcţii;6) depozit de polistiren cu împrejmuire de plasă sudată montată pe
ţeavă metalică şi II. contravaloarea lucrărilor de demontare şi transport,
pierderi şi remontare pe noul amplasament a construcţiilor indicate la punctul
I.
Deşi în cadrul „Raportului de evaluare a proprietăţii
imobiliare „ (terenuri) ce vor fi expropriate în vederea realizării
obiectivului Centura de ocolire a Municipiului Constanţa, expertiză întocmită
de expertul desemnat de expropriator în faza administrativă a exproprierii, ce
a precedat emiterea Hotărârii nr. 46/15.06.2010 (contestată în cauză) sunt
evidenţiate aceste edificate ce urmează a fi demolate/demontate şi reamplasatepe un teren din cadrul proprietăţii
reclamantei şi s-a procedat la o evaluare a acestor lucrări ele nu au fost
avute în vedere la stabilirea cuantumuluidespăgubirilor propuse societăţii comerciale expropriate prin Hotărârea
nr. 46/15.06.2010, acestea fiind limitate exclusiv la valoarea de circulaţie a
terenului de 2.330 mp expropriat (196.838 lei).
În raport de această situaţie în mod judicios instanţa
de fond a dispus ca în cadrul expertizei judiciare realizată de cei trei
experţi să se stabilească şi valoarea acestor lucrări demolate şi respectiv
costurile pe care le implică reamplasarea acestor lucrări (garduri
împrejmuitoare, ţarc polistiren depozite de materiale, platforme betonat,
staţie GPL).
Prin expertiza efectuată în faţa instanţei de fond – opinie
majoritară a experţilor B.E. şi I.L. - s-a concluzionat că valoarea lucrărilor
de investiţii efectuate de S.C. D. S.R.L. în perimetrul terenului de 2.330 mp
expropriat este de 102.200 Euro, iar cheltuielile ocazionate de demontarea şi
mutarea pe un alt amplasament a mărfii din depozitele demolate, a instalaţiei
G.P.L., a depozitelor de polistiren şi gresie, cu rafturile depozitare aferente
şi al sistemului de supraveghere video, precum şi al devierilor de traseu al
utilităţilor din acea zonă (gaz, guri de scurgere, ape pluviale, conductă
G.P.L., a stâlpilor de iluminat în număr de 3 bucăţi, apă, canalizare) sunt de
99.037 lei, echivalentul a 23.020 Euro.
În ceea ce îl priveşte pe expertul desemnat de
expropriator – B.C., se constată că acesta nu a mai realizat în faţa instanţei de
fond o nouă evaluare a acestor lucrări în raport de documentaţia pusă la
dispoziţiei de reclamantă care s-a limitat să formuleze în scris câteva note
critice intitulate „Obiecţiuni la raportul de expertiză tehnică imobiliară”, în
care îşi susţine propria evaluare realizată în faza administrativă, motivat de
faptul că cei doi experţi au mărit costurile de demolare şi remontare a
lucrărilor existente pe terenul expropriat cu 10% şi respectiv 20%fără a fi indicate însă criterii şi preţuri
de catalog care să îi susţină aceste critici.
În ceea ce îl priveşte pe pârâtul Statul Românprin Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii - CNADN România, Curtea constată că acesta nu a înţeles să
formuleze obiecţiuni, în condiţiile art. 211 Cod procedură civilă, la expertiza
judiciară realizată în faţa primei instanţe şi nu a contestat opinia majoritară
a celor doi experţi, cu privire la evaluarea prejudiciului suferit de
reclamantă prin expropriere, situaţie în care, în mod judicios prima instanţă
şi-a însuşit această valoare a prejudiciului.
În apel, deşi se susţine că a existat un acord între
părţi, anterior exproprierii, cu privire la evaluarea prejudiciului cauzat
reclamantei prin exproprierea terenului de 2.330 mp, apelantul pârât nu a
produs nicio probă în acest sens corespondenţa purtată între S.C. D. S.R.L. şi
S.C. C. S.A., neavând valoarea unei tranzacţii cu privire la evaluarea
prejudiciului cauzat reclamantei ca urmare a demontării şi mutării unor
construcţii existente pe terenul expropriat.
Constatând că în apel pârâtul nu a produs probe noi cu
privire la evaluarea acestui prejudiciu, şi nu a argumentat susţinerile
potrivit cărora lucrările de demolare a lucrării lor de pe terenul expropriat
au fost majorate prin expertiza efectuată la fond cu 20%iar cele ocazionate de reamplasarea lor cu
10%, Curtea constată că aceste critic sunt nefondate şi urmează să le respingă.
2. Criticile apelantului pârât ce vizează greşita
stabilire a termenului de plată a despăgubirii de către instanţa de fond se
reţin însă a fi fondate.
Prima instanţă a dispus în mod greşit ca plata
despăgubirilor cuvenite reclamantei să se realizeze în termen de 30 de
zilede la data rămânerii definitive a
sentinţei civile nr. 900/17.02.2011 pronunţată de Tribunalul Constanţa.
Acesta statuare este contrară dispoziţiilor art. 19
alin (11) din Legea nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate
publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional, judeţean,
local – în vigoare la data soluţionării contestaţiei la expropriere – potrivit
cărora în cazul în care titularul sau unul dintre titularii dreptului real,
aflat în concurs, nu este de acord cu despăgubirea stabilită, suma reprezentând
despăgubirea se consemnează pe numele titularului, sau după caz al titularilor.
Despăgubirea va fi eliberată în baza cererii formulate
în acest sens însoţită de acte autentice sau de hotărâre judecătorească
definitivă şi irevocabilă de stabilire a cuantumului despăgubirii, ori, după
caz, de declaraţia autentică de acceptare a cuantumului despăgubiri prevăzute
în hotărârea de stabilire a despăgubirii”.
Prin urmare, eliberarea despăgubirii pentru imobilul
expropriat, se face la cererea persoanei îndreptăţite, în baza unei hotărâri
judecătoreşti definitive şi irevocabile, în situaţia în care cuantumul
despăgubirilor propusede expropriator a
fost contestat în justiţie, iar nu pe baza unei hotărâri judecătoreşti
definitive, cum eronat a statuat prima instanţă.
De altfel, Legea nr. 255/2010 a preluat, sub acest
aspect, prevederile Legii nr. 189/2004 - lege sub imperiul căreia a fost emisă
Hotărârea nr. 46/15.06.2010contestată,
în art. 9 prevăzându-se că expropriatul nemulţumit de cuantumul despăgubirilor
prevăzute la art. 8 se poate adresa instanţei de judecată competente, acţiunea
urmând a fi soluţionată potrivit art. 21-27 din Legea nr. 33/1994 privind
exproprierea pentru cauză de utilitate publică, în ceea ce priveşte stabilirea
despăgubirii „În acest caz, plata despăgubirii se va face de către expropriator
în termen de 30 de zile de la data solicitării, pe baza hotărârii judecătoreşti
definitive şi irevocabile de stabilire a cuantumului acesteia”.
Pentru considerentele expuse, Curtea constată că
hotărârea primei instanţe se impune a fi reformată sub acest aspect, plata
despăgubirii cuvenite reclamantei expropriate urmând a fi făcută pe baza hotărârii
judecătoreşti definitive şi irevocabilepronunţată
în prezenta cauză.
3. Criticile apelantului pârât ce vizează greşita
stabilire a cheltuielilor de judecată (onorariul de expert) acordate reclamantei
se reţin a fi nefondate.
Conform dispoziţiilor art. 274 Cod procedură civilă
„Partea care cade în pretenţii va fi obligată, la cerere, să plătească
cheltuieli de judecată”.
La baza acordării cheltuielilor de judecată stă culpa
procesuală, ori reclamanta a triumfat în prezenta cauză în raport cu pârâtul
Statul Român, acesta fiind ţinut să suporte cheltuieli de judecată reprezentând
onorariile experţilor judiciari în valoare de 2.000 lei şi respectivde 1.200 lei, onorarii care nu sunt exagerate
în raport de complexitatea expertizei şi volumul de lucrări pe care l-a
presupus pentru determinarea valorii de circulaţie a terenului expropriat, cât
şi ale valorii prejudiciului cauzat reclamantei prin expropriere.
Susţinerea apelantului pârât în sensul că onorariul
expertului Iliescu LucianConstantin
este cu 8.000 lei mai mare decât cel al expertului numit de instanţă nu are
corespondent în actele dosarului, onorariului expertului vizat fiind de 2.000
lei, sumă ce nu este disproporţionată în raport cu munca acestuia şi
complexitatea expertizei.
Pentru considerentele expuse, în baza art. 296 Cod
procedură civilă se va admite apelul pârâtului Statul Român şi se va schimba în
parte sentinţa apelată în sensul anulării Hotărârii nr. 46 din 15 iunie 2010,
în parte.
Obligă pârâtul Statul Român să plătească reclamantei
despăgubiri în valoare de 728.405,84 lei reprezentând despăgubiri pentru
terenul expropriat (196.838 lei) şi despăgubiri pentru prejudiciul material
suferit de reclamantă prin expropriere (531.567,84 lei).
Plata acestor despăgubiri se va face după rămânerea
definitivă şi irevocabilă a prezentei hotărâri, în condiţiile stabilite de
lege.
Se vor menţine restul dispoziţiilor Hotărârii nr. 46
din 15 iunie 2010 emisă de CNADN România şi ale sentinţei apelate.