avocats.ro
jurisprudență
 
 
 
 


Suspendarea contractului individual de muncă al persoanei care ocupă o funcţie de conducere în sindicat. Condiţii.
 

Potrivit prevederilor art. 11 din Legea 54/2003 : „Pe perioada în care persoana aleasă în organul de conducere este salarizată de organizaţia sindicală, contractul său individual de muncă sau, după caz, raportul de serviciu se suspendă, iar aceasta îşi păstrează funcţia şi locul de muncă avute anterior, precum şi vechimea în muncă, respectiv în specialitate sau în funcţia publică deţinută, în condiţiile legii. Pe postul acesteia poate fi încadrată o altă persoană numai cu contract individual de muncă pe durată determinată.”

            Potrivit prevederilor art. 50 lit.f din Legea 53/2003: „Contractul individual de muncă se suspendă de drept în următoarele situaţii: îndeplinirea unei funcţii de conducere salarizate în sindicat.”

 

Art. 11 din Legea 54/2003

Art. 50 lit.f din Legea 53/2003

 

         Prin cererea adresată Tribunalului Tulcea, înregistrată sub nr. 2646/88/2010, S.C. D. S.A. Tulcea a chemat în judecată pe pârâtul R.M., solicitând obligarea acestuia la restituirea tuturor veniturilor de natură salarială primite de acesta în perioada august 2007 - august 2010 de la SC D. SA Tulcea. De asemenea, reclamanta a solicitat instanţei să constate intervenţia prevederilor art. 50 lit.f din Codul muncii în sensul că, contractul de muncă al pârâtului este suspendat cu data salarizării acestuia de către sindicat.
         În motivare reclamanta a arătat că pârâtul este angajat în cadrul SC D. SA Tulcea în funcţia de frezor cu contract individual de muncă înregistrat la ITM Tulcea, având în acelaşi timp şi calitatea de lider de sindicat în cadrul SLI D. Tulcea.
         A menţionat reclamanta că, din interpretarea art. 50 lit.f din Codul muncii şi a art.11 din Legea 54/2003, reiese faptul că în perioada în care liderul de sindicat este salarizat de organizaţia sindicală din care face parte, contractul de muncă al acestuia se suspendă, suspendare care nu este opţională, ci de drept şi deci obligatorie.
         În drept, reclamanta şi-a întemeiat acţiunea pe dispoziţiile art. 272 din Codul muncii, art. 11 din Legea 54/2003 coroborat cu prevederile art. 50 din lit.f din Codul muncii şi cu cele ale art.73 din CCMUNN şi art. 75 din Contractul Colectiv de Muncă la Nivel Ramură Transporturi.
         În apărare, pârâtul a formulat întâmpinare prin care a arătat că, în perioada pentru care se solicită de către reclamantă restituirea salariilor pe care le-ar fi încasat de la aceasta, respectiv august 2007 - august 2010, în ceea ce-l priveşte, nu a fost niciodată scos din producţie chiar dacă îndeplinea funcţia de preşedinte de sindicat.
         A menţionat pârâtul că, aparent el nu desfăşura efectiv activitate productivă, însă nici nu i-a fost suspendat contractul de muncă, dovadă fiind chiar capătul 2 al cererii reclamantei prin care aceasta formulează o acţiune de constatare a suspendării contractului său de muncă, cu caracter retroactiv.
         Pârâtul a precizat că, de fapt, cumula orele de activitate sindicală negociate prin CCM pe unitate la art. 114, precizând că, potrivit alin.2 al aceluiaşi articol numărul concret de zile afectate trebuia stabilit de către sindicat, unitatea fiind doar notificată, acestea putându-se acorda şi prin cumul conform alin.3 din articolul 114 din CCM pe unitate.
         A subliniat pârâtul că, de fapt el nu a fost scos din producţie ci a cumulat zilele de activitate sindicală, stabilite prin CCM pe unitate şi, de aceea contractul său individual de muncă nu a fost niciodată suspendat, întrucât art.114 se referă la persoanele care lucrează nemijlocit în societate, în calitate de salariaţi.
         De asemenea pârâtul a arătat că nu a fost niciodată salarizat de către sindicat şi că preşedintele de sindicat avea stabilit în mod distinct prin CCM pe unitate un salariu.
         Cu referire la capătul 2 de cerere, pârâtul a arătat că nu este admisibilă o acţiune în constatare, ori de câte ori este posibilă o acţiune în realizare.
         Astfel, în cauza de faţă deşi se solicită instanţei să constatate cu efect retroactiv suspendarea contractului său de muncă, totodată reclamanta a emis şi o notificare prin care îl anunţă că i-a fost suspendat contractul individual de muncă.
         La dosarul cauzei pârâtul-reclamant a depus şi cerere reconvenţională, prin care a solicitat anularea deciziei de suspendare emisă de către reclamanta-pârâtă, chiar dacă această decizie poartă denumirea de „notificare”. În acest sens pârâtul-reclamant a arătat că, reclamanta-pârâtă s-a ferit să o denumească decizie, întrucât şi-ar fi recunoscut astfel propria culpă în neemiterea unei astfel de decizii, pentru perioada anterioară.
         A menţionat pârâtul-reclamant că, prin adresa respectivă, reclamanta-pârâtă a hotărât odată cu suspendarea contractului său de muncă, implicit neplata salariilor cuvenite, astfel aceasta având caracterul unei decizii unilaterale a angajatorului, care produce astfel de efecte şi care se contestă în termen de 30 de zile.
         Prin sentinţa civilă nr. 2354 din 21 iunie 2011 Tribunalul Tulcea a respins excepţia lipsei calităţii procesuale active a reclamantei-pârâte S.C. D. SA Tulcea, ca netemeinică şi nelegală.
         A respins capătul de cerere privind obligarea pârâtului-reclamant la restituirea tuturor veniturilor de natură salarială primite de acesta în perioada august 2007- august 2010, ca nefondat.
         A admis excepţia inadmisibilităţii în ceea ce priveşte capătul de cerere privind constatarea intervenţiei prevederilor art. 50 lit. f) din Codul Muncii în ceea ce-l priveşte pe pârâtul-reclamant şi a respins acest capăt de cerere ca inadmisibil.
         A admis cererea reconvenţională formulată de pârâtul-reclamant R.M., a anulat notificarea nr. 2185 din 16.08.2010 emisă de S.C. D. SA Tulcea, ca netemeinică şi nelegală.
A repus pârâtul-reclamant în situaţia anterioară emiterii notificării nr. 2185 din 16.08.2010.
         A obligat reclamanta-pârâtă la plata către pârâtul-reclamant a unei despăgubiri egale cu salariile indexate, majorate şi reactualizate şi cu celelalte drepturi de care acesta ar fi beneficiat începând cu data de 01.08.2010 şi până la repunerea pârâtului-reclamant în situaţia anterioară emiterii notificării nr. 2185 din 16.08.2010, precum şi la plata sumei de 4000 lei reprezentând cheltuieli de judecată.    Examinând acţiunea, prin prisma excepţiei lipsei calităţii procesuale active a reclamantei-pârâte, instanţa de fond a reţinut următoarele:
Conform art. 53 alin.3 din CCM la nivel de unitate pe anul 2008-2009: „Pentru departamentul de activităţi portuare, totalul salariilor de bază, indemnizaţiilor, sporurilor, adaosurilor, altor venituri acordate salariaţilor, precum şi impozitele şi taxele angajatorului datorate cu munca vie, vor fi 40% din venitul brut realizat lunar la nivelul Departamentului Activităţi Portuare, astfel că totalul efortului financiar al societăţii cu munca vie să nu depăşească procentul de 40% stabilit în prezentul alineat. „
Prin art. II al actului adiţional nr. 5 la CCM la nivel de unitate pentru 2008-2009 s-a prevăzut că, CCM la nivel de unitate pe anul 2008-2009 îşi prelungeşte valabilitatea cu 12 luni, de la data de 22.02.2010, la data de 22.02.2011.
Astfel, a susţinut pârâtul-reclamant că, rezultă că în cadrul societăţii D. SA, potrivit dispoziţiilor menţionate mai sus, ar exista o formă de salarizare atipică.
S-a reţinut că SC D. SA Tulcea are dreptul material de a efectua plata salariilor dar şi dreptul procesual de a solicita, atunci când este cazul, aceste drepturi băneşti să-i fie returnate, în condiţiile în care ar efectua o plată nedatorată către salariaţi.
Nu se poate reţine că ar avea calitate procesuală activă salariaţii, deoarece aceştia nu efectuează plata salariilor, ci persoana juridică, în speţă SC D. SA Tulcea, aceştia fiind tocmai beneficiarii salariilor a căror plată o face societatea, în calitatea acesteia de angajator.
Pentru aceste considerente, instanţa a respins excepţia lipsei calităţii procesuale active a reclamantei-pârâte S.C. D. SA Tulcea, ca netemeinică şi nelegală.
Referitor la excepţia de inadmisibilitate, în ceea ce priveşte capătul de cerere privind constatarea intervenţiei prevederilor art. 50 lit.f din Codul muncii, în ceea ce-l priveşte pe pârâtul-reclamant, au fost avute în vedere următoarele:
         Din înscrisurile aflate la dosarul cauzei, rezultă că, în perioada august 2007-august 2010, pârâtul-reclamant a avut calitatea de lider de sindicat, în cadrul Sindicatului Liber Independent D. Tulcea.
         Potrivit prevederilor art. 11 din Legea 54/2003 : „Pe perioada în care persoana aleasă în organul de conducere este salarizată de organizaţia sindicală, contractul său individual de muncă sau, după caz, raportul de serviciu se suspendă, iar aceasta îşi păstrează funcţia şi locul de muncă avute anterior, precum şi vechimea în muncă, respectiv în specialitate sau în funcţia publică deţinută, în condiţiile legii. Pe postul acesteia poate fi încadrată o altă persoană numai cu contract individual de muncă pe durată determinată.”
         Potrivit prevederilor art. 50 lit.f din Legea 53/2003: „Contractul individual de muncă se suspendă de drept în următoarele situaţii: îndeplinirea unei funcţii de conducere salarizate în sindicat.”
         Cel care trebuie să constate îndeplinirea condiţiilor precizate în legile sus citate, este tocmai angajatorul salariatului care îndeplineşte funcţia de conducere în sindicat, salariat care este salarizat de sindicat. Numai angajatorul are prerogativa de a emite o decizie prin care să dispună în sensul suspendării contractului de muncă al salariatului aflat într-o asemenea situaţie.
Apare necesar şi obligatoriu ca societatea angajatoare să întocmească o asemenea decizie tocmai pentru că această împrejurare va produce efecte juridice asupra calităţii de salariat a celui ce îndeplineşte condiţia de suspendare de drept.
Astfel, prin decizia respectivă societatea trebuie să-i comunice în scris salariatului său intervenţia stării de suspendare, temeiul legal al acesteia, precizând totodată efectele legale ale suspendării respective.
În acest fel se pot face consemnările cerute de lege în registrul de evidenţă a salariaţilor şi în dosarul personal al salariatului şi se asigură în ansamblu deplina claritate a desfăşurării ulterioare a raportului juridic de muncă al respectivului salariat. 
Din înscrisurile aflate la dosarul cauzei s-a reţinut, însă, că în întreaga perioadă august 2007 - august 2010, pârâtul-reclamant nu a fost salarizat de către sindicat.
Din procesele verbale şi hotărârile Adunării Generale a membrilor de sindicat, aflate la dosar se reţine că sindicatul a decis să acorde preşedintelui său o indemnizaţie al cărui cuantum constă în diferenţa dintre salariul de şef port industrial şi a celui de frezor numai în perioadele în care nu se aplică art. 114 alin.6 aşa cum a fost acesta completat prin actele adiţionale nr. 2 şi nr. 4 la CCM pe unitate, şi care prevede că: preşedintele S.L.I D. va fi salarizat conform poziţiei postului pe care este angajat în grila de salarizare, acordându-i-se indemnizaţii, sporuri, adaosuri şi alte venituri, care să-i asigure lunar un venit brut echivalent cu venitul corespunzător postului de şef port industrial.
Trebuie analizată natura acestora drepturi băneşti încasate de către pârâtul-reclamant în calitate de lider al SLI D. şi funcţie de încadrarea lor fiscală.
Se observă astfel, din analiza raportului de expertiză contabilă efectuat în cauză că, pentru aceste venituri nu au fost plătite acele contribuţii la bugetul de stat corespunzătoare veniturilor de natură salarială, respectiv: şomaj, fond de garantare pentru plata creanţelor salariale, contribuţie ITM, contribuţie pentru concedii medicale şi indemnizaţii de asigurări de sănătate ş.a.
La fila 249 din dosar se găseşte fişa fiscală a pârâtului-reclamant, în care, la rubrica 05, sumele încasate de acesta sunt denumite „sume plătite reprezentanţilor în adunarea generală a acţionarilor, în consiliul de administraţie, în comitetul de direcţie şi în comisia de cenzori”.
Or, aşa cum s-a mai arătat potrivit art. 154 din Codul muncii salariul reprezintă contraprestaţia muncii depuse de salariat în baza contractului său individual de muncă, acesta neputând apărea în fişa fiscală a unui salariat sub denumirea de mai sus. În speţă, ITM Tulcea a confirmat faptul că pârâtul-reclamant nu a avut încheiat cu sindicatul un astfel de contract.
Tot din analiza raportului de expertiză contabilă efectuată în cauză se observă că, indemnizaţia primită de acesta are un caracter sporadic, neavând caracterul continuu specific drepturilor salariale.
Tot din raportul de expertiză contabilă efectuat în cauză se reţine că, în timpul mandatului său de preşedinte de sindicat, respectiv în perioada analizată, august 2007-august 2010, pârâtul a beneficiat de decontarea cheltuielilor de transport şi diurnă pentru acele deplasări efectuate în interesul sindicatului, acestea neputând avea însă în nici un caz caracterul unui drept salarial. Calitatea sa de lider de sindicat îi conferea acest drept, indiferent dacă ar fi fost sau nu scos din producţie.
Reţinând motivele mai sus expuse şi prevederile legale invocate instanţa urmează a admite excepţia inadmisibilităţii în ceea ce priveşte capătul de cerere privind constatarea intervenţiei prevederilor art. 50 lit.f din Codul muncii, în ceea ce-l priveşte pe pârâtul-reclamant, urmând a respinge acest capăt de cerere, ca inadmisibil.
În ceea ce priveşte capătul de cerere privind obligarea pârâtului-reclamant la restituirea tuturor veniturilor de natură salarială obţinute de acesta în perioada august 2007-august 2010, instanţa reţine următoarele:
Aşa cum s-a mai arătat în perioada august 2007 - august 2010, deşi a avut calitatea de preşedinte de sindicat, pârâtul-reclamant nu a fost scos niciodată din producţie.
Salariul pârâtului-reclamant, în calitatea sa de lider de sindicat în perioada august 2007 - august 2010 îşi are izvorul în contractul colectiv de muncă pe unitate, respectiv în actele adiţionale nr. 2 încheiat la CCM la nivel de unitate 2005 - 2006 (art. 5) şi actul adiţional nr. 4 la CCM 2009-2010 (art. II),  potrivit cu care „preşedintele SLI D. va fi salarizat conform poziţiei postului pe care este angajat în grila se salarizare, acordându-i-se indemnizaţii, sporuri, adaosuri şi alte venituri, care să-i asigure lunar un venit brut echivalent cu venitul corespunzător postului de şef port industrial”, respectiv „cu venitul corespunzător unui şef port industrial”.
         Se observă, în urma analizei carnetului de muncă al pârâtului-reclamant, aflat în copie la dosarul cauzei că, în perioada analizată, acesta apare încadrat la reclamanta-pârâtă ca frezor, cu o anumită normă de lucru, care a variat între 4, 6 sau 8 ore, fiindu-i operată şi suspendarea contractului individual de muncă atunci când acesta s-a aflat în şomaj tehnic.
Potrivit art. 114 alin.(1), (2) şi (3) din CCM pe unitate valabil în perioada de referinţă: ”Membrii aleşi din conducerea executivă a Sindicatului, care lucrează nemijlocit în societate în calitate de salariaţi vor beneficia împreună de 38 de zile lucrătoare lunar pentru desfăşurarea activităţilor sindicale, fără ca astfel să le fie afectate drepturile salariale.
În cadrul limitelor prevăzute la alin.(1), numărul concret de zile afectate membrilor aleşi va fi stabilit de Sindicat, urmând ca acesta să notifice lunar Patronului, la sfârşitul lunii pentru luna următoare, cu privire la modul de împărţire a acestora. În cazul unor situaţii excepţionale, termenul de notificare se reduce la 72 de ore.
La nivelul societăţii, zilele libere pentru activităţi sindicale se pot acorda şi prin cumul cu cele rămase neefectuate din lunile precedente”.
Conform alin. 2 din art.114 din CCM pe unitate, numărul concret de zile afectate, urma a fi stabilit de către sindicat, unitatea fiind doar notificată, aceste zile putându-se acorda chiar şi prin cumul sens în care se prevede la alin.3 din art. 114 din CCM la nivel de unitate.
Pârâtul-reclamant cumula orele de activitate sindicală, negociate prin art. 114 din CCM.
         Din interpretarea prevederilor art. 114 alin. 1, 2 şi 3 rezultă că cele 38 de zile prevăzute la alin.1 din art. 114 ar fi trebuit plătite de unitate, indiferent care dintre membrii conducerii executive ai SLI D. ar fi beneficiat de ele, pârâtul-reclamant putând consuma zilele de activitate sindicală ale colegilor săi membri în comitetul de conducere sindicală.
         Pe de altă parte se reţine că, aşa cum s-a concluzionat deja de instanţă, nici un moment pârâtul-reclamant nu a fost salarizat efectiv de către sindicat, acesta având un singur contract individual de muncă încheiat cu reclamanta pârâtă, contract pentru care aceasta nu a emis nici o dispoziţie de suspendare de drept, astfel pârâtul-reclamant fiind îndreptăţit la a beneficia de salariu pe întreaga perioadă reclamată.
         Faptul că, în anumite perioade, cu titlu absolut sporadic pârâtul-reclamant a încasat indemnizaţie de la sindicat în sensul precizat mai sus nu poate constitui o încălcare a legii şi o situaţie care să nu îi dea dreptul la a încasa salariul de la unicul său angajator, S.C. „D” S.A. Tulcea.
         Este ştiut faptul că există situaţii când şi membrii din conducerea societăţilor primesc atât salariu cât şi adaosuri, cu titlu de indemnizaţie pentru şedinţe ale consiliilor de administraţie la care participă, acestea neavând însă caracteristicile specifice salariului, nici în cazul acestora, nici în cazul pârâtului-reclamant.
         În consecinţă, instanţa a respins capătul de cerere privind obligarea pârâtului-reclamant la restituirea tuturor veniturilor de natură salarială primite de acesta în perioada august 2007 - august 2010, ca nefondat.
         În ceea ce priveşte cererea reconvenţională, instanţa de fond reţine următoarele:
         Prin notificarea nr. 2185 din 16 august 2010, emisă de SC D. SA Tulcea, reclamanta-pârâtă a dispus suspendarea de drept a contractului individual de muncă al pârâtului-reclamant, înregistrat sub nr. 90.610 din 2.07.2001, conform art. 50 lit.f din Codul muncii.
         Deşi aceasta nu poartă denumirea de „decizie” sau „dispoziţie”, instanţa interpretează acest înscris după conţinutul său, apreciind că îndeplineşte caracteristicile unei decizii de suspendare emisă de angajatorul pârâtului-reclamant.
         Aşa cum s-a arătat mai sus, suspendarea de drept în temeiul art. 50 lit.f din Codul muncii, operează doar în situaţia în care salariatul îndeplineşte o funcţie de conducere salarizată în sindicat.
         Instanţa a expus deja motivele pe care le-a avut în vedere pentru care nu se poate aprecia că pârâtul-reclamant ar fi fost salarizat de către sindicat, în perioada în care a fost preşedinte al S.L.I „D” Tulcea, singura situaţie ce ar fi dat dreptul reclamantei-pârâte să emită o astfel de decizie sau notificare de suspendare de drept şi singura situaţie în care aceasta ar fi putut fi legală şi temeinică. 
         Aşa fiind, instanţa constată că, prin notificarea nr. 2185 din 16.08.2010, cu valoare de decizie de suspendare a contractului de muncă al pârâtului-reclamant, reclamanta-pârâtă a dispus în mod abuziv, netemeinic şi nelegal, suspendarea contractului de muncă a pârâtului-reclamant în temeiul art. 50 lit.f din Codul muncii, astfel că va anula notificarea nr. 2185 din 16.08.2010, emisă de SC D. SA Tulcea, ca netemeinică şi nelegală.
         În speţă, sunt aplicabile dispoziţiile art. 78 din Codul muncii vizând repunerea salariatului în situaţia anterioară şi plata către acesta a tuturor despăgubirilor prevăzute de legea sus citată, având în vedere că măsura abuzivă nelegală şi netemeinică a suspendării contractului de muncă a unui salariat produce efecte similare desfacerii abuzive nelegale şi netemeinice a contractului individual de muncă a acestuia.
         În consecinţă, instanţa a dispus repunerea pârâtului-reclamant în situaţia anterioară emiterii notificării nr. 2185 din 16.08.2010. Totodată, a obligat reclamanta-pârâtă la plata către pârâtul-reclamant a unei despăgubiri egale cu salariile indexate, majorate şi reactualizate şi cu celelalte drepturi de care acesta ar fi beneficiat începând cu data de 01.08.2010 şi până la repunerea sa în situaţia anterioară emiterii notificării nr. 2185 din 16.08.2010.
         Având în vedere că, în cauză pârâtul-reclamant a efectuat cheltuieli de judecată, în cuantum de 4000 lei, reprezentând contravaloare onorariu avocat, aşa după cum rezultă din chitanţa aflată la dosar şi, faţă de dispoziţiile art. 274 Cod procedură civilă, a obligat reclamanta-pârâtă la plata către pârâtul-reclamant a sumei de 4000 lei, reprezentând cheltuieli de judecată.
         În termen legal, împotriva acestei sentinţe a declarat recurs reclamanta S.C. D. S.A., criticând-o pentru nelegalitate şi netemeinicie, susţinând, în esenţă, următoarele:
         Hotărârea pronunţată de către instanţa de fond este nelegală şi netemeinică motivat de următoarele aspecte:
         1) În ceea ce priveşte excepţia inadmisibilităţii formulării capătului de cerere privind constatarea intervenţiei cazului de suspendare de drept a contractului individual de muncă al pârâtului-intimat.
         Este de observat faptul că pârâtul-intimat a invocat excepţia inadmisibilităţii cererii privind capătul 2 din acţiune, relativ la constatarea  suspendării de drept a contractului individual de muncă, argumentele care susţin această excepţie fiind trase din dispoziţiile art. 111 Cod pr. civilă (care blochează accesul reclamantului la instituţia acţiunii în constatare atunci când acţiunea în realizare este posibilă) şi, pe de altă parte, susţinându-se că nu există o facultate a instanţei de a dispune o astfel de măsură prin substituirea voinţei angajatorului, acesta fiind singurul abilitat să emită o decizie în acest sens).
         Poziţia exprimată prin hotărârea recurată defineşte o abordare de fond a capătului de cerere privitor la constatare, care nu ar fi trebuit să conducă, în nici un caz, la respingerea acestuia ca inadmisibil. Faptul că pârâtul a înglobat în motivaţia excepţiei şi chestiuni care vizează fondul, cum sunt cele adoptate de instanţă şi evocate mai sus, nu înseamnă că ele trebuiau tratate în contextul excepţiei, ci instanţa ar fi trebuit să realizeze o distincţie între cele două categorii şi să rezerve argumentele privitoare la relaţia angajat angajator dezbaterii în fond.
         Prin urmare, singurele motive care puteau susţine excepţia şi ar fi trebuit analizate ca atare de către instanţă, sunt cele deduse din dispoziţiile art. 111 Cod procedură civilă. Celelalte, urmau a fi dezbătute odată cu fondul şi puteau conduce, eventual, la respingerea solicitării ca nefondată.
         În al doilea rând, instanţa nu s-a preocupat de analiza motivelor de ordin procesual invocate pe cale de excepţie. Aceasta se traduce, în termenii motivelor de recurs, într-o nerezolvare a fondului propriu excepţiei invocate. Cu alte cuvinte, dacă instanţa ar fi analizat distincţia între argumentele de fond şi argumentele de excepţie, aşa cum s-a arătat mai sus, ar fi urmat să se preocupe, în cadrul rezolvării excepţiei, exclusiv de problema accesului la acţiunea în constatare în condiţiile prescrise de art. 111 Cod procedură civilă. Într-o stfel de situaţie, cererea ar fi trebuit respinsă sau admisă folosind exclusiv motivele desprinse din textul invocat mai sus, în ipoteza respingerii excepţiei, instanţa urmând să se preocupe cu prilejul analizei fondului de apărările din a doua categorie, care vizau fondul propriu-zis.
         În concluzie, instanţa nu a rezolvat fondul excepţiei pentru că nu s-a preocupat de argumentele specifice unei excepţii procesuale: cele care tind să conducă la respingerea acţiunii fără analiza în fond a acesteia.
         2) Spre deosebire de hotărârile constitutive, prin intermediul cărora instanţa „dispune” adică stabileşte în favoarea reclamantului drepturi care se nasc în momentul rămânerii definitive, în cazul hotărârilor declarative, instanţa nu dispune nimic, ci doar „constată”, în sensul art. 111 Cod procedură civilă.
         Prin urmare, prin capătul doi de cerere nu s-a solicitat ca instanţa să „dispună” suspendarea de drept a contractului individual de muncă, ci doar să constate intervenţia acestei instituţii ope legis.
         Este greşită optica instanţei de a trata suspendarea reglementată de art. 50 din Codul muncii ca o suspendare care trebuie „dispusă” şi nu una care se constată, pentru că această poziţie conduce la o confuzie între tipurile de suspendări prevăzute de art. 49 Codul muncii. Altfel spus, ca şi suspendarea din iniţiativa angajatorului, suspendarea de drept, din speţă, ar produce efecte abia din momentul deciziei angajatorului, opinie care este incorectă. Ca orice instituţie juridic, care operează de drept, suspendarea contractului, în acest caz, se produce în baza legii, fără nicio manifestare de voinţă din partea angajatorului.
         Potrivit art. 50 lit.f din Codul muncii, „contractul individual de muncă se suspendă de drept în următoarele situaţii (…) f) îndeplinirea unei funcţii de conducere salarizate în sindicat”, iar potrivit art. 11 din legea nr. 54/2003 „pe perioada în care persoana aleasă în organul de conducere este salarizată de organizaţia sindicală contractul său individual de muncă (…) se suspendă (…)”.
         Din interpretarea celor două prevederi legale mai sus enunţate reiese faptul că în perioada în care liderul de sindicat este salarizat de organizaţia sindicală din care face parte, contractul de muncă al acestuia se suspendă. Suspendarea acestui contract nu este opţională, ci este una obligatorie, ea este de drept. Formularea textului art. 50 lit.f din Codul muncii este imperativă, iar părţile nu pot deroga de la prevederile sale.
         În aceste condiţii salariatul R.M. avea obligaţia de a anunţa societatea de faptul că este salarizat de către sindicat, pentru ca societatea să nu îi mai achite drepturile salariale, cu atât mai mult cu cât acesta nu a desfăşurat activitate productivă în cadrul societăţii ca urmare a aplicării prevederilor art. 114 din contractul colectiv de muncă la nivel de unitate, potrivit cu care zilele libere pentru activitate sindicală se pot acorda cumulat unui singur membru din conducerea executivă.
         3) În ce priveşte motivaţiile instanţei de fond cu privire la „persoana salarizată”, consideră că acestea sunt greşite motivat de următoarele aspecte:
         Instanţa a reţinut faptul că pârâtul nu a fost salarizat de către sindicat, motivat de faptul că nu a avut niciodată contract individual de muncă cu sindicatul pe care îl reprezintă. Această opinie este greşită deoarece art. 50 lit.f din Codul muncii nu face referire la existenţa unei salarizări în baza contractului individual de muncă. Astfel, potrivit art. 223 al.2 din Codul muncii şi art. 10 din legea nr. 54/2003, liderul de sindicat şi membrii aleşi de organele de conducere îşi desfăşoară activitatea prin mandat, ca urmare a faptului că aceste persoane sunt alese sau numite de către membrii de sindicat. Acest mandat poate fi cu titlu oneros şi atunci intervine aplicarea prevederilor art. 50 lit.f din Codul muncii, sau cu titlu gratuit, dar în acest din urmă caz, liderul va desfăşura activitate în cadrul societăţii unde este angajat şi va fi plătit de către societate pentru munca depusă, beneficiind de celelalte drepturi prevăzute de Legea 54/2003. Mai mult, chiar statutul sindicatului face vorbire despre faptul că preşedintele de sindicat îşi exercită prerogativele în baza mandatului, art. 20 lit.l din statut.
         Contractul de mandat presupune realizarea unei activităţi sistematice, situaţie în care contractul de mandat stă la baza unor venituri de natură salarială care se încadrează la art. 55 al.2 din Codul fiscal. Ca urmare, se poate aprecia că primirea de sume de bani în mod sistematic, sume ce sunt apreciate ca unele de natură salarială, se circumscrie noţiunii de „persoană salarizată”, cu atât mai mult cu cât la aceste sume se reţine la sursă contribuţia la fondul de pensii, ca obligaţie a angajatorului şi contribuţia la fondul de pensii, contribuţia la fondul de sănătate, fond accidente şi bol profesionale. Nu este de neglijat nici faptul că în această perioadă intimatul a beneficiat şi de decontări ale ordinelor de deplasare, fapt care nu ar putea avea loc decât în cazul în care ar beneficia de venituri salariale, el însuşi nu constituie un venit salarial, dar curge dintr-un raport salarial dintre pârât şi SLI D.
         În realitate, liderul de sindicat a accesat, în mod abuziv, un mijloc procedural pentru a beneficia de salariul din partea angajatorului, precum şi din partea sindicatului corelativ cu neexecutarea atribuţiilor de muncă aferente contractului individual de muncă încheiat cu societatea recurentă. Aceasta este de acord cu faptul că, potrivit art. 114 din CCM la nivel de unitate liderul de sindicat avea dreptul la cumulul zilelor de activitate sindicală, dar nu este de acord cu remunerarea liderului de sindicat concomitent cu remunerarea acestuia de către societate.
         Este de observat faptul că în perioadele ianuarie 2008 - iunie 2009 şi martie 2010 - iulie 2010, inclusiv, pârâtul a fost salarizat şi de către societate şi de către sindicat, ceea ce înseamnă că potrivit art. 11 al.1 din Legea nr. 54/2004, contractul individual de muncă al acestuia este suspendat de drept pe perioada ianuarie 2008 -iunie 2009, inclusiv, şi, respectiv, martie 2010 - iulie 2010 inclusiv.
         Chiar dacă s-ar privi indemnizaţia compensatorie ca una ce nu este de natură salarială, este de observat că pentru perioada ianuarie 2008 - iunie 2009 nu există nici un document din care să reiasă că sumele primite de către pârât de la Sindicatul Liber D. au natura indemnizaţiei compensatorii, ci apar ca sume de bani pur şi simplu, luate în baza contractului de mandat încheiat în baza calităţii de lider de sindicat, astfel încât pârâtul, lider de sindicat, apare ca o persoană salarizată de către sindicatul din care face parte.
         4) Cu privire la cererea reconvenţională formulată de pârâtul-reclamant, recurenta face următoarele aprecieri:
         Comunicarea nr. 2185/16.08.2010 nu este o decizie ce aparţine conducerii societăţii, este o simplă adresă prin care se aduce la cunoştinţa pârâtului faptul că a intervenit cazul de suspendare de drept prevăzut la art. 50 lit.f din Codul muncii, ca urmare a faptului că este salarizat de sindicat. Suspendarea de drept intervine în virtutea legii şi nu din voinţa vreuneia din părţile contractante. Suspendarea acestui contract nu este opţională, ci este una obligatorie, ea este automată, nefiind necesară exteriorizarea consimţământului vreuneia din părţi pentru producerea acesteia. Formularea art. 50 din Codul muncii este imperativă, iar părţile nu pot deroga de la prevederile sale.
         Neplata salariilor pârâtului apare ca o consecinţă legală a prevederilor articolului mai sus menţionat şi nicidecum ca ceva ce ţine de voinţa societăţii.
         În aceste condiţii, cererea reconvenţională apare ca nefondată, având în vedere faptul că nu există o decizie emisă de societate ce ar putea fi cenzurată de către instanţa de judecată.
         În ceea ce priveşte solicitarea drepturilor salariale de care pârâtul-reclamant a fost păgubit şi soluţia dată de instanţa de fond cu privire la despăgubiri egale cu salariile indexate, majorate şi actualizate şi cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat pârâtul reclamant începând cu data de 01.08.2010 şi până la repunerea sa în situaţia anterioară emiterii notificării în baza art.78 din codul muncii, apreciază  că solicitarea reclamantului, cât şi soluţia instanţei sunt greşite datorită următoarelor:
         In primul rând instanţa de fond a acordat mai mult decât s-a cerut având în  vedere faptul că pârâtul reclamant a solicitat despăgubiri materiale ca urmare  a notificării nr.2185/16.08.2010, ci a solicitat drepturile salariale pe care subscrisa nu i le-a mai acordat începând cu data de 16.08.2010.
         În al doilea rând instanţa de fond nu putea ca în baza art. 78 din Codul muncii, să acorde despăgubiri, deoarece această prevedere legală se aplică în cazul concedierilor abuzive şi în măsură în care actul estre anulat şi nu în cazul suspendării contractului individual de muncă indiferent de natura acesteia, cele două noţiuni – salariu şi despăgubiri – având natura juridică diferită.
         În al treilea rând obligaţia de plată aşa cum apare ea în dispozitivul hotărârii recurate nu poate fi adusă la îndeplinire în această formă, în sensul acordării despăgubirilor până la repunerea reclamantului în situaţia anterioară, drepturile reclamate neputând fi acordate în lumina Deciziei Curţii Constituţionale nr.1276/12.10.2010, decât până la data publicării acesteia în Monitorul Oficial.
         Astfel, dacă instanţa consideră că pârâtul în mod legal a primit sume de bani şi de la angajator şi de la sindicat şi că contractul individual de muncă nu a fost suspendat de drept, atunci trebuie să se aibă în vedere Decizia nr.1276/12.10.2010 a Curţii Constituţionale, prin care se declară neconstituţional art. 35 teza finală din Legea nr.54/2004. În esenţă, Curtea Constituţională reţine faptul că teza finală a art.35 alin. 1 din Legea nr.54/2003 încalcă art. 44 şi art. 53 din Constituţie, referitor la dreptul de proprietate.
         Astfel, începând cu 12.10.2010 reclamantului nu i se mai pot acorda drepturi băneşti aferente funcţiei pe care o deţine în calitatea lui de salariat la SC D. SA de către angajator pe perioada în care nu prestează muncă efectivă în cadrul societăţii.
         Analizând sentinţa recurată din prisma criticilor formulate, Curtea a apreciat că acestea sunt fondate în parte cu privire la acordarea despăgubirilor în temeiul art. 78 din codul muncii şi data până la care s-au acordate aceste despăgubiri pentru următoarele considerente :
         Prima instanţă a obligat pârâta la plata către reclamant a unei despăgubiri egale cu salariile indexate, majorate şi reactualizate şi cu celelalte drepturi de care acesta a beneficiat începând cu data de 01.08.2010 până la repunerea pârâtului reclamant în situaţia anterioară notificării nr. 2185/16.08.2010.
         În conformitate cu prevederile art. 78 alin. 1 din codul muncii : „În cazul în care concedierea a fost efectuată în mod netemeinic sau nelegal, instanţa va dispune anularea ei şi va obliga angajatorul la plata unei despăgubiri egale cu salariile indexate, majorate şi reactualizate şi cu celelalte  drepturi de care ar fi beneficiat salariatul.
         Această prevedere legală se aplică numai în cazul concedierilor abuzive nu şi în cazul altor măsuri dispuse în mod abuziv de către angajator.
         Având în vedere faptul că prima instanţă a dispus anularea măsurii de suspendare a contractului individual de muncă al pârâtului reclamant, iar unul dintre efectele nulităţii este repunerea părţilor în situaţia anterioară, Curtea a obligat pârâta la plata către reclamant a drepturilor salariale cuvenite începând cu data de 01.08.2010, până la data de 22.02.2011.
         Curtea, s-a raportat la data de 22.02.2011 pentru următoarele considerente:
         Temeiul juridic al plăţii drepturilor salariale constă în dispoziţiile art. 114 din contractul colectiv de muncă la nivel de unitate, care a expirat la data de 22.02.2011. După expirarea contractului colectiv de muncă nu mai există temei juridic de acordare a acestor drepturi.
         În ceea ce priveşte celelalte motive de recurs, Curtea a apreciat că acestea sunt nefondate pentru următoarele considerente:
         Prin cererea formulată, reclamanta pârâtă SC D. SA a solicitat să se constate intervenţia prevederilor art. 50 lit.f) din codul muncii, în sensul că, contractul individual de muncă al salariatului este suspendat cu data salarizării acestuia de către sindicat.
         Potrivit art. 111 cod pr. civilă: „partea care are interes poate cere pentru constatarea existenţei sau neexistenţei unui drept. Cererea nu poate fi primită dacă partea poate cere realizarea dreptului”.
         Cea mai importantă trăsătură a acţiunilor în constatare statornicită în mod expres de lege, este caracterul lor subsidiar.
         Prin urmare, partea nu poate promova acţiunea în constatare, dacă are la dispoziţie, acţiunea în realizarea dreptului.
         Atât timp, cât reclamantul pârât a promovat acţiunea în realizarea dreptului, respectiv a solicitat prin primul capăt de cerere obligarea pârâtului la restituirea tuturor veniturilor de natură salarială pe care acesta le-a  primit în perioada august 2007 – august 2010, perioadă în care a avut contractul individual de muncă suspendat de drept, în mod corect prima instanţă a respins al doilea capăt de cerere având ca obiect acţiunea în constatare ca inadmisibil.
         Potrivit art. 50 lit.f din codul muncii, ”contractul individual de muncă se suspendă de drept în cazul îndeplinirii unei funcţii de conducere salarizate în sindicat”.
         De asemenea, prin art.11 din Legea nr.54/2003 se prevede că: ”pe perioada în care persoana aleasă în organul de conducere este salarizată de organizaţia sindicală, contractul său individual de muncă sau după caz, raportul de  serviciu se suspendă, iar aceasta îşi păstrează funcţia şi locul de muncă avute anterior, precum şi vechimea în  muncă, respectiv în specialitate sau în funcţia publică deţinută, în condiţiile  legii.
         Din dispoziţiile legale invocate mai sus, rezultă că o condiţie esenţială care trebuie îndeplinită pentru a interveni suspendarea contractului individual de muncă este ca persoana aleasă în organul de conducere al sindicatului să fie salarizată de către organizaţia sindicală,
         Din întregul material probator administrat în cauză rezultă că pârâtul reclamant nu a fost salarizat de către sindicat.
         Din procesele  verbale şi hotărârile Adunării Generale a membrilor de sindicat, aflate la dosarul de fond, rezultă că sindicatul a decis să acorde preşedintelui său o indemnizaţie al cărui cuantum constă în diferenţa dintre salariu de şef de port industrial şi a celui de frezor numai în perioadele în care nu se aplică art.114 alin.6, aşa cum a fost acesta completat prin actele adiţionale nr.2 şi nr.4 la CCM pe unitate.
         Din raportul de expertiză contabilă efectuat în cauză de expert contabil Lache Aurelian rezultă că, pentru aceste venituri nu au fost plătite acele contribuţii la bugetul de stat corespunzătoare veniturilor de natură salarială, iar indemnizaţii primită de pârâtul reclamant, a avut un caracter sporadic, neavând caracterul continuu specific drepturilor salariale.
         Tot din raportul de expertiză contabilă, rezultă că în timpul mandatului său de preşedinte de sindic pârâtul a beneficiat de decontare a cheltuielilor de transport  şi diurnă pentru acele deplasări efectuate în interesul sindicatului. Calitatea sa de lider de sindicat îi conferea acest drept, indiferent dacă ar fi fost sau nu scos din producţie.
         Din fişa fiscală a pârâtului, existentă la dosarul de fond, rezultă că sumele încasate de acesta sunt  denumite „sume plătite reprezentanţilor în adunarea generală a acţionarilor, în consiliul de administraţie, în comitetul  de drept şi în comisia de cenzori” şi nu sume plătite cu titlu de drepturi salariale.
         În consecinţă, în mod corect prima instanţă, a dispus respingerea capătului de cerere având ca obiect, restituirea tuturor veniturilor de natură salarială obţinute de reclamant în perioada august 2007 – august 2010, ca nefondat.
         Susţinerea recurentei reclamante pârâte că drepturile salariale trebuiau achitate până la data de 12.10.2010, dată la care a intervenit decizia Curţii Constituţionale nr.1276, nu poate fi reţinută pentru următoarele considerente:
         Prin decizia nr.1276/12.10.2010, invocată de recurentă, s-au constatat ca fiind neconstituţionale dispoziţiile art.35 alin.1 teza finală din Legea Sindicatelor nr.54/2003.
         Prin art.35 alin.1 din Legea nr.54/2003 se prevedea că: ”membrii aleşi în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale, care lucrează nemijlocit în unitate în calitate de salariaţi au dreptul la reducerea programului lunar cu 3 – 5 zile pentru activităţi sindicale, fără afectarea drepturilor salariale”.
         Temeiul juridic al plăţii drepturilor salariale ale pârâtului reclamant constă nu în dispoziţiile art.35 alin. 1 din Legea nr.54/2003, care au fost declarate neconstituţionale, ci în dispoziţiile art. 114 din contractul colectiv de muncă la nivel de unitate.
         Potrivit art. 114 alin.1 din CCM – unitate: ”membrii aleşi din conducerea executivă a Sindicatului, care lucrează nemijlocit în societate în calitate de salariaţi vor beneficia de 38 de zile lucrătoare lunar pentru desfăşurarea activităţilor sindicale, fără ca astfel să le fie afectate drepturile salariale.
         - alin.(2): ”În cadrul limitelor prevăzute la lin. 1, numărul concret de zile afectate membrilor aleşi va fi stabilit de  sindicat, urmând ca acesta să notifice lunar Patronului la sfârşitul   lunii pentru luna următoare cu privire la modul de  împărţire a acestora.
         - alin.(3): ”La nivelul societăţii zilele libere pentru activităţi sindicale se pot acorda şi prin cumul cu cele rămase neefectuate în lunile precedente.
         - alin.(4): ”În funcţie de problemele  interne ale sindicatului, oricare din membrii conducerii executive poate beneficia prin cumul de zile libere acordate celorlalţi membri, cu condiţia să nu depăşească numărul total de zile libere plătite pentru activitatea sindicală acordate lunar de patron sindicatului respectiv, conform alin.1”.
         În cauză, pârâtul reclamant cumula orele de activitate sindicală, negociate prin art. 114 din CCM unitate.
         Potrivit art. 238 alin.3 din codul muncii „la încheierea contractului colectiv de muncă prevederile legale referitoare la drepturile salariaţilor au caracter minimal”.
         În consecinţă, prin contractele colective de muncă pot fi negociate drepturi mai avantajoase decât cele reglementate prin lege.
         Având în vedere faptul că temeiul juridic al acordării drepturilor salariale l-a constituit art.114 din CCM unitate şi nu prevederile art. 35 alin.1 din Legea nr.54/2003, Curtea a obligat pârâta la plata drepturilor salariale până la data de 22.02.2011, data expirării CCM – unitate. După această dată nu mai există temei juridic pentru acordarea drepturilor salariale.
         Pentru considerente arătate mai sus, potrivit art. 312 alin. 3 cod pr.civilă, Curtea a admis recursul formulat şi a dispus modificarea în parte a sentinţei recurate, conform celor dispuse prin dispozitiv.
         Pretenţiile fiecărei părţi fiind încuviinţate numai în parte, potrivit art. 276 cod pr.civilă, Curtea a compensat cheltuielile de judecată.
Decizia civilă nr. 119/CM/13.02.2012
Dosar nr. 2646/88/2010
Judecător redactor Jelena Zalman