Procedura insolvenţei. Cerere de
antrenarea a răspunderii personale a organelor de conducere. Condiţii.
Art.138 alin.1 lit. a şi d) din
Legea nr.85/2006
Existenţa faptei ilicite constând
în neţinerea contabilităţii în conformitate cu legea, rezultă fără dubiu din
raportul inspecţiei fiscale nr.75346/17.07.2009, depus la filele 128-177 dosar
fond, prin care s-a constatat neînregistrarea contravalorii unor bunuri şi a
TVA aferent în evidenţa contabilă.
Prin acelaşi act fiscal, s-a
reţinut că intimaţii-pârâţi din prezenta cauză, administratorii ai societăţii
debitoare în diferite perioade, nu au prezentat organului de control toate
documentele justificative şi de evidenţă contabilă ale societăţii (facturi
fiscale, avize de însoţire a mărfii, registrul jurnal completat cu toate
operaţiunile economice derulate în numele societăţii, registrul inventar
completat cu rezultatele inventarierii patrimoniului), astfel încât aceştia au
fost invitaţi, respectiv somaţi să se prezinte la sediul Direcţiei Generale a
Finanţelor Publice a Judeţului Vâlcea.
În raportul de inspecţie fiscală
s-a arătat că împotriva administratorului BI a fost formulată plângere penală,
în temeiul dispoziţiilor art.222 Cod procedură penală pentru refuzul
nejustificat de a prezenta, după ce a fost somată de trei ori documentele
legale şi bunurile din patrimoniu, în scopul împiedicărilor verificărilor
financiare şi fiscale, infracţiune prevăzută de art.4 din Capitolul II din
Legea nr.241/2005.
(Decizia nr.1542/R-Com/13 iunie
2012)
Prin cererea înregistrată sub
nr.1188/90/2010, creditoarea Direcţia Generală a Finanţelor Publice Vâlcea a
solicitat deschiderea procedurii insolvenţei faţă de debitoarea SC L. SRL
Drăgăşani, cu motivarea că debitoarea se află în încetare de plăţi şi datorează
creditoarei suma de 3.851.620 lei reprezentând obligaţii fiscale.
Prin sentinţa nr.1113/14 iunie
2010, Tribunalul Vâlcea a admis cererea creditoarei şi a dispus deschiderea procedurii
faţă de societatea debitoare iar prin sentinţa nr.1893/8 noiembrie 2010 s-a
dispus trecerea la faliment.
În cauză până la termenul limită
fixat prin sentinţă pentru înregistrare, au formulat cereri de creanţă Direcţia
Generală a Finanţelor Publice Vâlcea şi Direcţia Regională Vamală Craiova.
Prin cererea înregistrată la 20
iunie 2011 în dosarul nr. 2895/90/2011 şi conexată la acest dosar de faliment,
lichidatorul judiciar G.A. IPURL Râmnicu Vâlcea a solicitat obligarea pârâţilor
M. D., T. L. şi B. I. la plata sumei de 4.092.285,66 lei, reprezentând
creanţele creditorilor înscrişi la masa credală a debitoarei SC L. SRL.
În motivarea cererii reclamanta
arată că pârâta M. D. a fost administrator al societăţii debitoare de la
înfiinţarea societăţii respective (30 octombrie 2007) şi până la data de 13
febr. 2008 când părţile sociale ale debitoarei au fost cesionate în favoarea
pârâtului B. I. care a preluat şi calitatea de administrator. Începând cu data
de 24 iunie 2008 şi până în prezent administrarea societăţii a fost asigurată
de către pârâta T.L. care a preluat părţile sociale de la pârâtul B.I.
Din raportul cuprinzând cauzele
insolvenţei întocmit de către administratorul judiciar rezultă că societatea
debitoare deţinea în patrimoniu la ultima raportare contabilă din 31 dec. 2007
active imobilizate în valoare de 1.066 lei, stocuri de marfă în valoare de 813
lei , clienţi neîncasaţi în sumă de 1.546.608 lei şi disponibilităţi băneşti în
sumă de 10.321 lei. Activele susmenţionate nu au fost predate lichidatorului şi
nici nu se mai regăsesc în fapt în patrimoniul societăţii. Prin neurmărirea în
termenul legal a încasării acestor creanţe ( în privinţa cărora în prezent
dreptul la acţiune este prescris) administratorii societăţii debitoare au
păgubit creditorii cu sumele înscrise în tabelul creditorilor. De la data de 31
decembrie 2007 şi până în prezent nu s-au mai întocmit bilanţuri şi nu s-au mai
depus raportări contabile la organele fiscale.
Tribunalul Vâlcea, Secţia a II-a
civilă, prin sentinţa nr.639/27.02.2012 a admis în parte cererea în răspundere
formulată de reclamant împotriva pârâţilor MD, TL şi BI; a obligat pe pârâţi în
solidar la plata sumei de 1.546.608 lei către debitoarea SC L. SRL Drăgăşani cu
titlu cotă parte din pasiv.
În baza art.131 din Legea
nr.85/2006 s-a dispus închiderea procedurii falimentului faţă de debitoarea SC
L. SRL şi radierea acesteia din Registrul Comerţului.
În temeiul art.136 din Legea privind
procedura insolvenţei a fost descărcat lichidatorul de orice îndatoriri şi responsabilităţi.
În temeiul art.135 din Legea privind
procedura insolvenţei s-a dispus notificarea sentinţe debitorului,
creditorului, Direcţiei Teritoriale a Finanţelor Publice, Oficiului Registrului
Comerţului de pe lângă Tribunalul Vâlcea, pentru efectuarea menţiunilor de
închidere a procedurii şi de radiere, publicarea prin Buletinul procedurilor de
insolvenţă, precum şi achitarea onorariului lichidatorului judiciar GA IPURL
Râmnicu Vâlcea în sumă de 3.000 lei din fondul de lichidare.
Pentru a hotărî astfel,
tribunalul a reţinut următoarele:
Din adresa nr.25275/3 noiembrie
2011 emisă de Oficiul Registrului Comerţului Vâlcea rezultă că societatea
debitoare a fost înfiinţată la data de 30 octombrie 2007, cu denumirea iniţială
de SC P. SRL, având ca asociat unic şi administrator pe pârâta MD. La data de
13 februarie 2008 pârâta MD a cesionat părţile sociale pârâtului BI care a
preluat şi calitatea de administrator. La data de 20 iunie 2008 pârâtul BI a
cesionat părţile sociale pârâtei TL care a preluat şi calitatea de
administrator. Tot la această dată denumirea societăţii s-a schimbat în SC L.
SRL. La data de 4 martie 2009
a fost cooptat în societate un nou asociat, VCA, fără
atribuţii de administrare.
Din raportul de inspecţie fiscală
întocmit la data de 10 iulie 2009
a rezultat că datoriile fiscale ale societăţii debitoare
au fost create ca urmare a nedeclarării taxei pe valoarea adăugată şi
impozitului pe profit rezultat din activităţi de comerţ cu produse petroliere,
constatându-se în acelaşi timp că unele dintre operaţiuni sunt fictive. Din
acelaşi raport rezultă că activitatea societăţii debitoare ar fi fost
coordonată de o altă persoană, la domiciliul căreia a fost stabilit şi sediul
social al societăţii, pârâţii acţionând de fapt ca persoane interpuse în
administrarea debitoarei.
Pe de altă parte din raportul
cuprinzând cauzele insolvenţei, întocmit de către administratorul judiciar,
rezultă că ultima raportare contabilă o reprezintă bilanţul contabil de la 31
decembrie 2007 în care debitoarea figura cu active imobilizate în valoare de
1.066 lei, stocuri de marfă în valoare de 813 lei, clienţi neîncasaţi în sumă
de 1.546.608 lei şi disponibilităţi băneşti în sumă de 10.321 lei.
De la data de 31 decembrie 2007
şi până în prezent pârâţii nu au mai depus raportări contabile şi nici nu au
predat lichidatorului documentele contabile. Evidenţa contabilă nu a fost
predată nici organelor de inspecţie fiscală care au formulat plângere penală
pentru împiedicarea efectuării inspecţiei.
Pe de altă parte activele menţionate
scriptic nu au fost găsite în fapt iar pentru creanţele neîncasate nu au fost
identificaţi debitorii şi nici nu s-au predat documentele justificative care ar
fi permis eventuala urmărire.
S-a reţinut mai reţinut că
pârâţii nu au ţinut contabilitatea în conformitate cu legea iar această
neîndeplinire a obligaţiei are legătură directă cu intrarea debitoarei în
insolvenţă deoarece datoriile debitoarei sunt născute chiar din neînregistrarea
în contabilitate a operaţiunilor pentru care se datorează TVA şi impozit pe
profit.
În al doilea rând, instanţa a
constatat că prin neurmărirea şi neîncasarea creanţelor societăţii debitoare
pârâţii au lipsit debitoarea de fondurile necesare achitării datoriilor
sociale. În acelaşi timp prin această inacţiune pârâţii au folosit bunurile şi
fondurile societăţii în interesul altor persoane , mai precis în interesul
clienţilor cărora marfa li s-a livrat şi nu au plătit contravaloarea ei ,
sporindu-şi astfel patrimoniul în mod nejustificat.
Potrivit art.138 alin.1 lit.a şi
d) din Legea nr.85/2006 în cazul în care în raportul întocmit în conformitate
cu dispoziţiile art.59 alin.1) sunt identificate persoane cărora le-ar fi
imputabilă apariţia stării de insolvenţă a debitorului, la cererea
administratorului judiciar sau a lichidatorului, judecătorul sindic poate
dispune ca o parte a pasivului debitorului, persoană juridică, ajuns în stare
de insolvenţă, să fie suportată de membrii organelor de conducere şi/sau
supraveghere din cadrul societăţii, precum şi de orice altă persoană care a
cauzat starea de insolvenţă a debitorului, prin una dintre următoarele fapte:
a) au folosit bunurile sau creditele persoanei juridice în folosul propriu sau
în cel al unei alte persoane; d) au ţinut o contabilitate fictivă, au făcut să
dispară unele documente contabile sau nu au ţinut contabilitatea în
conformitate cu legea.
Aşa fiind, în temeiul art.138
alin.1 lit.a şi d din Legea nr.85/2006 tribunalul a admis cererea reclamantului
şi i-a obligat pe pârâţi în solidar la plata sumei de 1.546.608 lei către debitoarea SC L. SRL
Drăgăşani cu titlu cotă parte din pasiv, echivalentul creanţelor neîncasate.
Instanţa a mai apreciat că solidaritatea dintre pârâţi se explică prin aceea că
sumele provin din mandatul primului administrator şi nici unul dintre pârâţii
care au administrat succesiv societatea debitoare nu s-a preocupat de
recuperarea lor deşi recuperarea creanţelor constituia o obligaţie comună a
tuturor administratorilor, atât a celor sub mandatul cărora s-au născut
drepturile de creanţă cât şi a administratorilor ulteriori.
În patrimoniul debitoarei nu s-au
descoperit bunuri urmăribile motiv pentru care lichidatorul a propus închiderea
procedurii falimentului.
Potrivit art.131 din Legea
nr.85/2006 în orice stadiu al procedurii prevăzute de prezenta lege, dacă se
constată că nu există bunuri în averea debitorului ori că acestea sunt
insuficiente pentru a acoperi cheltuielile administrative şi niciun creditor nu
se oferă să avanseze sumele corespunzătoare, judecătorul-sindic va da o sentinţă
de închidere a procedurii, prin care se dispune şi radierea debitorului din
registrul în care este înmatriculat.
Având în vedere lipsa bunurilor
urmăribile în patrimoniul debitoarei, în speţă sunt incidente dispoziţiile
art.131 din Legea nr.85/2006 şi întrucât creditorii nu şi-au manifestat
disponibilitatea de a achita cheltuielile de lichidare efectuate până în
prezent, tribunalul a dispus închiderea procedurii.
A fost descărcat lichidatorul de
orice îndatoriri şi responsabilităţi, conform art.136 din Legea privind
procedura insolvenţei iar onorariul în sumă de 3000 lei va fi achitat din
fondul de lichidare.
Împotriva sentinţei
nr.639/27.02.2012, pronunţată de Tribunalul Vâlcea, Secţia a II-a civilă, au
formulat recurs lichidatorul judiciar GA IPURL Rm.Vâlcea şi Direcţia Regională
Pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Craiova, în nume propriu, precum şi în
numele şi pentru Autoritatea Naţională a Vămilor.
În recursul său lichidatorul
judiciar GA IPURL Rm.Vâlcea a criticat soluţia instanţei de fond ca fiind netemeinică
şi nelegală în parte, în condiţiile în care nu este motivată respingerea
cererii sale pentru antrenarea răspunderii personale, pentru întreaga sumă
reprezentând pasivul societăţii.
În dezvoltarea motivului de
recurs, lichidatorul a arătat că în cauză sunt incidente dispoziţiile art.138
alin.1 lit.a) şi d).
În ceea ce priveşte fapta
prevăzută la lit.a), lichidatorul a arătat că la ultima raportare contabilă din
31.12.2007, debitoarea deţinea în patrimoniu active imobilizate în sumă de
1.066 lei şi active circulante în sumă de 1.557.652 lei, compuse din stocuri în
sumă de 813 lei, clienţi neîncasaţi în sumă de 1.546.608 lei şi disponibilităţi
băneşti în sumă de 10.231 lei.
În ceea ce priveşte fapta
prevăzută la lit.d), lichidatorul a arătat că ultima raportare contabilă depusă
al D.G.F.P. Vâlcea este bilanţul contabil întocmit la data de 31.12.2007, când
societatea o avea ca administrator pe pârâta MD, ulterior de la preluarea
societăţii de către pârâtul BI nemaifiind depuse raportările prevăzute de lege,
prezumându-se astfel neîntocmirea acestora.
În aceste condiţii, s-a susţinut că
prejudiciul este imputabil în întregime intimaţilor-pârâţi, astfel încât se
impune ca pasivul societăţii să fie în întregime suportat de către aceştia.
În recursul său Direcţia
Regională Pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Craiova a criticat sentinţa în
sensul că propunerea de închidere a procedurii faţă de debitoarea S.C. L.
S.R.L. Drăgăşani şi radiere a societăţii din registrul comerţului aduce
atingere scopului avut în vedere de Legea nr.85/2006, cu completările şi
modificările ulterioare.
La dosarul cauzei nu există vreun
demers efectuat de lichidator pentru aflarea bunurilor mobile/imobile
proprietatea debitoarei.
Având în vedere că în cauză s-a
dispus antrenarea răspunderii administratorului societăţii insolvente,
învederează instanţei faptul că propunerea lichidatorului de închidere a
procedurii insolvenţei debitoarei şi deci sentinţa prin care această propunere
a fost admisă, este prezentată, respectiv pronunţată cu încălcarea scopului
avut în vedere de legiuitor la adoptarea Legii nr.85/2006.
Curtea de Apel Piteşti, Secţia a
II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal, prin decizia nr.1542/R-Com/13
iunie 2012 a
admis recursul formulat de lichidatorul judiciar GA IPURL, a modificat sentinţa
în sensul că a admis acţiunea în tot şi a obligat pe pârâtă la plata sumei de
4.092.285,66 lei, menţinând în rest sentinţa.
Au fost respinse, ca nefondate,
recursurile formulate de Direcţia Regională pentru Accize şi Operaţiuni Vamale
Craiova, în nume propriu, precum şi în numele şi pentru Autoritatea Naţională a
Vămilor.
Pentru a hotărî astfel, Curtea a
reţinut următoarele:
În ceea ce priveşte critica
referitoare la neefectuarea demersurilor pentru identificarea bunurilor debitoarei,
Curtea reţine că din raportul depus la fila 184 din dosar, rezultă că aceste
demersuri au fost iniţiate de către lichidator, care prin adresa
nr.708/2.05.2011, formulată către Primăria Drăgăşani a solicitat informaţii cu
privire la activele societăţii (clădiri, terenuri, mijloace de transport de la Direcţia de impozite şi
taxe locale, începând cu data de 14.06.2007 şi documentele în baza cărora au
fost înstrăinate aceste active către terţi).
Cu toate acestea, cu adresa
nr.10779/16.05.2011, Primăria Drăgăşani a comunicat că această societate
comercială nu figurează înregistrată în baza sa de date, iar lichidatorul a
învederat acest aspect prin adresa de la dosar.
În ceea ce priveşte imposibilitatea
închiderii procedurii, deşi sunt îndeplinite cerinţele art.131 din Legea
nr.85/2006, deoarece nu s-a finalizat acţiunea în antrenarea răspunderii în
temeiul art.138 din lege sau pentru că sentinţa nu a fost încă pusă în
executare, nici aceasta nu poate fi reţinută, în condiţiile în care executarea
sentinţei obţinută împotriva persoanei vinovată de ajungerea societăţii în
insolvenţă se poate face şi după închiderea procedurii, conform art.142 din
Legea nr.85/2006. Sumele astfel rezultate nu mai pot intra în conturile
debitoarei deoarece aceasta este radiată, însă această situaţie nu reprezintă
un impediment la executare.
Executarea silită poate fi
derulată în condiţiile art.142 din Legea nr.85/2006, care la alin.2 arată
expres că “după închiderea procedurii falimentului, sumele rezultate din
executarea silită vor fi repartizate de către executorul judecătoresc, în
conformitate cu prevederile prezentei legi, în temeiul tabelului definitiv
consolidat de creanţe pus la dispoziţia sa de către lichidator.”
Totodată, continuarea procedurii,
pentru a se aştepta executarea sentinţei de antrenare a răspunderii
administratorului, ar determina numai creşterea cheltuielilor de procedură,
fără o justificare a acestora, costul menţinerii calităţii procesuale a
lichidatorului putând fi evitat prin continuarea executării prin executor.
Continuarea procedurii nu poate
fi realizată dincolo de aspectele specifice fiecărei cauze, întrucât, în
condiţiile în care, în averea debitoarei nu există bunuri care să poată fi
valorificate, disponibilităţi băneşti ori creanţe de recuperat, această
situaţie nu ar avea drept urmare decât creşterea pasivului fără nici o
perspectivă de acoperire, cel puţin a cheltuielilor ce s-ar prilejui în acest
mod.
De altfel, acţiunea în antrenarea
răspunderii este formulată tocmai pentru că de la debitoare nu se mai putea
recupera nicio creanţă, devenind incident textul art.131 din Legea nr.85/2006.
Nu se poate considera că cerinţa
lipsei bunurilor în averea debitorului, prevăzută de art.131 din Legea
nr.85/2006, nu este îndeplinită deoarece se dispune antrenarea răspunderii
persoanelor vinovate de ajungerea societăţii în insolvenţă, aceasta din urmă
având ca obiect averea terţei persoane, iar nu pe cea a debitoarei.
În ce priveşte posibilitatea
utilizării fondului de lichidare, potrivit art.4 alin.4 din Legea nr.85/2006,
acest fond poate fi utilizat în lipsa disponibilităţilor în contul debitorului,
avându-se în vedere situaţia în care averea acestuia cuprinde totuşi bunuri
valorificabile, ceea ce nu este cazul în speţă.
Pentru aceste considerente, în
temeiul art.8 din Legea nr.85/2006, raportat la art.312 Cod procedură civilă,
Curtea a respins acest recurs ca nefondat.
În ceea ce priveşte recursul
formulat de lichidator, acesta s-a considerat fondat fiind admis, pentru
următoarele considerente:
Prin sentinţa atacată,
judecătorul sindic a reţinut incidenţa dispoziţiilor art.138 alin.1 lit.a) şi
b) din Legea nr.85/2006, însă a dispus antrenarea răspunderii pârâţilor doar
pentru suma de 1.546.608 lei, echivalentul creanţelor neîncasate, ceea ce
conduce la concluzia că în fapt, antrenarea răspunderii s-a dispus doar pentru
fapta prevăzută la art.138 alin.1 lit.a).
Curtea nu a reiterat, considerând
a fi întemeiate, cele reţinute de tribunal cu privire la fapta prevăzută la
art.138 alin.1 lit.a).
Cu toate acestea s-a apreciat că
în cauză sunt incidente şi elementele constitutive ale faptei prevăzute de
art.138 alin.1 lit.d), ceea ce conduce la antrenarea răspunderii pentru
întregul pasiv al societăţii debitoare.
Astfel, potrivit art.138 alin.1)
din Legea nr.85/2006: „În cazul în care în raportul întocmit în conformitate cu
dispoziţiile art.59 alin.1) sunt identificate persoane cărora le-ar fi
imputabilă apariţia stării de insolvenţă a debitorului, la cererea
administratorului judiciar sau a lichidatorului, judecătorul sindic poate
dispune ca o parte a pasivului debitorului, persoană juridică, ajuns în stare
de insolvenţă, să fie suportată de membrii organelor de conducere şi/sau
supraveghere din cadrul societăţii, precum şi de orice altă persoană care a
cauzat starea de insolvenţă a debitorului, prin una dintre următoarele fapte:
(...) d) au ţinut o contabilitate
fictivă, au făcut să dispară unele documente contabile sau nu au ţinut
contabilitatea în conformitate cu legea”.
Scopul instituirii răspunderii
persoanelor prevăzute de art.138 din Legea nr.85/2006 este acela de a asigura
acoperirea pasivului rămas în patrimoniul debitorului după lichidarea bunurilor
şi distribuirea sumelor obţinute, natura juridică a acestui tip special de
răspundere fiind aceea a unei răspunderi civile delictuale pentru fapta
proprie.
Prin urmare, condiţiile care se
impun a fi verificate sunt cele ale art.998-999 Cod civil, constând în:
existenţa unui prejudiciu, existenţa unei fapte ilicite, existenţa culpei şi
existenţa legăturii de cauzalitate.
În cauză, Curtea a reţinut că
aceste condiţii se regăsesc întrunite în privinţa faptei prevăzute de art.138
alin.1 lit.d) din Legea nr.85/2006.
Astfel, existenţa faptei ilicite
constând în neţinerea contabilităţii în conformitate cu legea, rezultă fără dubiu
din raportul inspecţiei fiscale nr.75346/17.07.2009, depus la filele 128-177
dosar fond, prin care s-a constatat neînregistrarea contravalorii unor bunuri
şi a TVA aferent în evidenţa contabilă.
Urmare a raportului de inspecţie
fiscală, a fost emisă decizia de impunere privind obligaţiile fiscale
suplimentare de plată depuse la filele 128-132 din dosar.
Prin acelaşi act fiscal, s-a
reţinut că intimaţii-pârâţi din prezenta cauză, administratorii ai societăţii
debitoare în diferite perioade, nu au prezentat organului de control toate
documentele justificative şi de evidenţă contabilă ale societăţii (facturi
fiscale, avize de însoţire a mărfii, registrul jurnal completat cu toate
operaţiunile economice derulate în numele societăţii, registrul inventar completat
cu rezultatele inventarierii patrimoniului), astfel încât aceştia au fost
invitaţi, respectiv somaţi să se prezinte la sediul Direcţiei Generale a
Finanţelor Publice a Judeţului Vâlcea.
În raportul de inspecţie fiscală
s-a arătat că împotriva administratorului BI a fost formulată plângere penală,
în temeiul dispoziţiilor art.222 Cod procedură penală pentru refuzul
nejustificat de a prezenta, după ce a fost somată de trei ori documentele
legale şi bunurile din patrimoniu, în scopul împiedicărilor verificărilor
financiare şi fiscale, infracţiune prevăzută de art.4 din Capitolul II din
Legea nr.241/2005.
În mod similar, după schimbarea
denumirii societăţii în S.C. L. S.R.L., administratorul-pârât TLG a fost la
rândul său somată să se prezinte la sediul D.G.F.P. Vâlcea cu documentele de
evidenţă contabilă şi de evidenţă fiscală pentru perioada de la înfiinţare la
30.04.2008, registrul unic de control, alte documente justificative relevante
pentru stabilirea stării de fapt fiscale.
Întrucât nici acest administrator
nu a dat curs solicitării şi împotriva acesteia s-a formulat plângere penală
pentru aceeaşi infracţiune.
Din raportul de inspecţie fiscală
întocmit la data de 10 iulie 2009
a rezultat că datoriile fiscale ale societăţii debitoare
au fost create ca urmare a nedeclarării taxei pe valoarea adăugată şi
impozitului pe profit rezultat din activităţi de comerţ cu produse petroliere,
constatându-se în acelaşi timp că unele dintre operaţiuni sunt fictive. Din
acelaşi raport rezultă că activitatea societăţii debitoare ar fi fost
coordonată de o altă persoană, la domiciliul căreia a fost stabilit şi sediul
social al societăţii, pârâţii acţionând de fapt ca persoane interpuse în
administrarea debitoarei.
Cele reţinute de către organele
fiscale au fost preluate şi în concluziile raportului cu privire la cauzele
care au dus la apariţia stării de insolvenţă a debitoarei, din care a rezultat că
nu a fost predat niciunul din elementele de activ, iar lichidatorul nu are
niciun fel de documente financiar-contabile, astfel încât nu se poate face o
analiză asupra activităţii economico-financiare legale desfăşurată de către
societate.
Din coroborarea concluziilor
raportului de inspecţie fiscală şi raportului întocmit de lichidator în temeiul
art.59 alin.1 din Legea nr.85/2006, a rezultat că sunt întrunite condiţiile
art.138 alin.1 lit.d) din Legea nr.85/2006 privind existenţa faptei ilicite,
precum şi faptul că persoanele răspunzătoare pentru aceasta sunt
administratorii societăţii, intimaţii-pârâţi din prezenta cauză, cărora le
revenea, fiecare pentru perioada în care a deţinut funcţia de administrator,
responsabilitatea pentru obligaţia ţinerii contabilităţii în conformitate cu
legea, potrivit art.72 din Legea nr.31/1990.
În ceea ce priveşte prejudiciul,
acesta a rezultat din existenţa pasivului neacoperit al societăţii în cuantum
de 4.092.285,66 lei.
Legătura de cauzalitate între
fapta ilicită şi starea de insolvenţă a societăţii a rezultat tocmai din faptul
că, prin neţinerea contabilităţii în conformitate cu legea, s-a ajuns ca
organele fiscale să stabilească prin decizia de impunere baza de impozitare,
ajungând la un total al obligaţiilor de plată faţă de bugetul de stat de
4.092.285,66 lei.
Or, starea de insolvenţă a
societăţii a fost cauzată tocmai de imposibilitatea de a face faţă acestei
datorii către bugetul statului, D.G.F.P. Vâlcea şi D.R.A.O.V. Craiova fiind, de
altfel, singurii creditori înscrişi la masa credală.
Pentru aceste motive, apreciindu-se ca fiind
cumulativ întrunite condiţiile art.138 alin.1 lit.d) din Legea nr.85/2006,
Curtea a admis recursul şi a modificat sentinţa, în sensul că a admis în tot
acţiunea şi au fost obligaţi pârâţii la plata sumei de 4.092.285,66 lei,
reprezentând întregul pasiv neachitat, către debitoare.