Deschiderea procedurii insolventei asupra debitoarei la cererea
creditoarei. Stabilire onorariu pentru practicianul în insolventă desemnat.
Art. 11, alin. (1), lit. c
din Legea nr. 85/2006
Potrivit prevederilor art.
11, alin. (1), lit. c, „judecătorul sindic va desemna administratorul judiciar
provizoriu sau lichidatorul provizoriu solicitat de către creditorul care a
solicitat deschiderea procedurii sau de către debitor, dacă cererea îi
apartine.”
În conditiile în care
creditorul care a solicitat deschiderea procedurii, a cerut desemnarea unui
anume practician, ce a fost anterior selectat în procedura internă desfăşurată
la institutia bugetară, judecătorul sindic nu poate să încuviinteze această
solicitare în alte conditii de remunerare decât cele care au stat la baza
selectării sale initiale.
Legea insolventei
reglementează posibilitatea de numire provizorie a practicianului propus de
către creditorul care a solicitat deschiderea procedurii, neputând fi disociată
această solicitare de cuantumul onorariului solicitat prin oferta
practicianului care a determinat agrearea sa de către titularul cererii de
deschidere a procedurii insolventei.
Decizia civilă nr.
202/25.02.2013 Dosar nr. 6066/88/2012/a1
Prin cererea adresată acestei
instante la data de 04.10.2012 şi înregistrată sub nr. 6066/88/2012, iar la
judecătorul sindic sub nr. 357/2012, creditoarea D.G.F.P. Tulcea a chemat in
judecata pe debitoarea S.C. P.T. SRL Tulcea, jud. Tulcea, pentru deschiderea
procedurii insolventei în temeiul Legii nr. 85/2006.
În motivarea cererii,
creditoarea a precizat că are asupra debitoarei S.C. E. SRL Tulcea, jud.
Tulcea, o creantă certă, lichidă şi exigibilă în sumă de 1.847.009 lei
reprezentând obligatii către bugetul de stat.
Sa mai arătat că debitoarea
nu a motivat în nici un fel neexecutarea obligatiei de plată.
Prin sentinta civilă nr.6847
din 26.10.2012 Tribunalul Tulcea a admis cererea formulată de creditoarea
D.G.F.P. Tulcea, în temeiul art. 3 pct.25 din Legea nr. 85/2006 rap.la art. 1
alin. 2 lit. f) din Lg.85/2006 a dispus deschiderea procedurii de insolventă în
forma generală fată de debitoarea S.C. P.T. SRL Tulcea, şi în temeiul art.34
din Lg.85/2006 a desemnat în calitate de administrator judiciar pe Cabinet
Individual de Insolventă I.M., cu o retributie de 2500 lei, şi un procent de 8%
din fondurile obtinute din lichidarea bunurilor ce compun averea debitoarei şi
din recuperarea de creante.
Pentru a pronunta astfel
prima instantă a retinut că debitoarea S.C. P.T. SRL Tulcea, datorează
creditoarei D.G.F.P. Tulcea suma de 1.847.009 lei, reprezentând obligatii către
bugetul de stat, termenele de plată fiind expirate, este prezumată a fi în
insolventă, conform art.3 alin.1 lit.a din Legea nr. 85/2006, impunânduse, în
consecintă, deschiderea fată de aceasta a procedurii insolventei.
Aşa fiind, sa admis cererea
şi sa dispus deschiderea procedurii de insolventă în forma generală fată de
debitoarea S.C. P.T. SRL Tulcea, jud. Tulcea.
Având în vedere ofertele
depuse la dosar de către practicienii în insolventă, dar şi faptul că,
creditoarea a solicitat expres numirea unui administrator judiciar, respectiv
CII I.M., în cauză a fost desemnat, în calitate de administrator judiciar CII
I.M., şi a stabilit pentru administratorul judiciar o remuneratie fixa in
cuantum de 2500 lei pentru activitatea premergătoare efectuării lichidării si o
remuneratie in procent de 8% din fondurile obtinute din lichidarea bunurilor ce
compun averea debitoarei.
Împotriva acestei solutii a
formulat recurs creditoarea D.G.F.P. Tulcea criticato sub aspectul
nelegalitătii şi netemeiniciei sub aspectul remuneratiei acordată
administratorului judiciar Cabinet Individual de Insolventă I.M.
Arată că în oferta depusă de
către practicianul în insolventă C.I.I. I.M. în procedura de selectie a
practicienilor în insolventă agreati de ANAF se mentionează onorariul lunar
exclusiv TVA în cuantum de 15 lei şi onorariul de succes de 0,1 % din sumele
obtinute prin valorificarea bunurilor, exclusiv TVA.
Astfel, în data de 03.10.2012
creditorul bugetar garantat D.G.F.P. Tulcea a solicitat judecătorului sindic
desemnarea acestuia în calitate administrator/ lichidator judiciar urmare ofertei
depuse către Comisia de selectare a practicienilor în insolventă precizând de
asemenea la termenul de judecată faptul că există neconcordantă între oferta
depusă la dosarul cauzei şi cea depusă la secretariatul Comisiei de Selectare a
Practicienilor în insolventă constituită la D.G.F.P. Tulcea conform Ordinului
Preşedintelui A.N.A.F. nr.1009/2007 privind procedura de selectie a
practicienilor în insolventă.
În concluzie, solicită
admiterea recursului, cu consecinta micşorării retributiei de la 2.500 lei la
15 lei şi a procentul de la 8 % din fondurile obtinute din lichidarea bunurilor
debitoarei la 0,1 % .
În drept, a invocat
dispozitiile Legii 85/2006 şi art. 3041 Cod procedură civilă.
Administratorul judiciar a
depus întâmpinare prin care solicită respingerea recursului ca nefondat.
Examinând recursul prin
prisma criticilor formulate, Curtea retine caracterul său fondat pentru
următoarele considerente:
Prin sentinta civilă nr.
6847/2012 a Tribunalului Tulcea sa dispus deschiderea procedurii asupra
debitoarei SC P.T. SRL, la cererea creditoarei DGFP Tulcea, fiind numit ca
administrator judiciar CII I.M., cu o retributie de 2500 lei şi un procent de
8% din fondurile obtinute din lichidarea bunurilor ce compun averea debitoarei
şi din recuperarea de creante.
Din perspectiva stabilirii
remuneratiei cuvenite practicianului în insolventă a criticat creditoarea DGFP
Tulcea solutia pronuntată de judecătorul sindic, reclamând faptul că în mod
nejustificat sa stabilit un cuantum al onorariului diferit de cel avut în
vedere de creditorul majoritar, ceea ce încalcă criteriile avute în vedere la
selectie desfăşurată conform Ordinului Preşedintelui ANAF nr. 1009/2007.
În raport de aceste critici,
Curtea constată că recursul este fondat, întrucât judecătorul sindic a stabilit
un alt onorariu pentru practicianul desemnat la cererea creditoarei DGFP
Tulcea, hotărârea astfel dată fiind netemeinică.
Astfel, potrivit prevederilor
art. 11, alin. (1), lit. c, „judecătorul sindic va desemna administratorul
judiciar provizoriu sau lichidatorul provizoriu solicitat de către creditorul
care a solicitat deschiderea procedurii sau de către debitor, dacă cererea îi
apartine.”
În conditiile în care
creditorul care a solicitat deschiderea procedurii a cerut desemnarea unui anume
practician, ce a fost anterior selectat în procedura internă desfăşurată la
institutia bugetară, judecătorul sindic nu poate să încuviinteze această
solicitare în alte conditii de remunerare decât cele care au stat la baza
selectării sale initiale.
A proceda altfel echivalează
cu o imixtiune a judecătorului sindic în dreptul creditorului de a propune
numirea unui anume practician, deşi legea insolventei limitează atributiile
sale numai la procesele şi cererile de natură judiciară aferente procedurii insolventei.
Este real că judecătorul
sindic este cel care stabileşte onorariul cuvenit administratorului judiciar pe
carel desemnează, cu titlu provizoriu sau definitiv, pe baza ofertelor depuse
la dosar, în situatia în care nu intervine o cerere de desemnare formulată de
creditorul care a solicitat deschiderea procedurii. Scopul legii în ceea ce
priveşte aspectul stabilirii onorariului cuvenit practicianului desemnat pentru
operatiunile specifice insolventei este acela de a asigura o concurentă reală
şi loială între practicieni atunci când aceştia îşi oferă serviciile pentru
preluarea atributiilor în fiecare dosar.
Separat de acest context, în
care judecătorul sindic este chemat să desemneze practicianul pe baza ofertei
de servicii depuse în dosar, Legea insolventei reglementează posibilitatea de
numire provizorie a practicianului propus de către creditorul care a solicitat
deschiderea procedurii, neputând fi disociată această solicitare de cuantumul
onorariului solicitat prin oferta practicianului care a determinat agrearea sa
de către titularul cererii de deschidere a procedurii insolventei.
A proceda altfel reprezintă o
legitimarea a unei conduite neloiale în care se află practicianul în insolventă
care, în vederea câştigării procedurii de selectie organizate de creditorul
bugetar, întelege să se prevaleze de o ofertă prin prisma căreia este agreat
pentru numirea de către acel creditor bugetar, pentru ca ulterior, în fata
judecătorului sindic chemat să răspundă cererii creditorului titular al
actiunii, săşi modifice oferta de servicii întrun cuantum net superior,
cunoscând împrejurarea că judecătorul sindic nu poate respinge cererea de
desemnare formulată de creditorul care a solicitat deschiderea procedurii.
În fata unei asemenea
situatii judecătorul sindic este chemat săşi exercite rolul său de garant al
bunului mers al procedurii, alegând să accepte desemnarea practicianului propus
de creditorul care a solicitat deschiderea procedurii în conditiile pe care
acest creditor lea avut în vedere la momentul formulării propunerii de
desemnare, pentru a nu crea o discrepantă majoră între modalitatea de selectie
internă derulată la institutia bugetară şi modificarea în fata instantei de
judecată a regulilor care au condus la propunerea unui anume practician de
către creditorul în fata căruia sa derulat această procedură de selectie.
Pentru aceste considerente
Curtea va retine că judecătorul sindic a pronuntat
o hotărâre netemeinică, prin
stabilirea unui onorariu cuvenit practicianului numit la cererea creditoarei
DGFP Tulcea întrun alt cuantum decât cel pe care acest administrator judiciar
la solicitat atunci când a participat la selectia internă organizată de
recurentă, ceea ce determină, în raport de dispozitiile art.312 Cod proc. civ.
şi ale art. 3041 Cod proc. civ., admiterea recursului, consecinta fiind cea a
modificării în parte a sentintei atacate, în sensul stabilirii onorariului
cuvenit practicianului CII I.M. la valoarea ofertei depuse în procedura de
selectie derulată de DGFP Tulcea, respectiv 15 lei, conform înscrisului depus
la fila 6 din dosarul de fond.
|