Decizie
de concediere. Desfiinţare post. Invocarea calităţii de post unic. Documentaţie
incompletă. Efecte
Decizie de concediere Desfiinţare post
Legislaţie
relevantă:
art. 65 alin. 1 din Legea nr. 53/2003, art. 272 din Legea nr. 53/2003 – Codul
muncii
Rezumat: Susţinerile recurentului nu sunt susţinute de
probatoriul administrat în cauză, respectiv eroarea în care se invocă a fi fost
instanţa nu este imputabilă acesteia, ci recurentului însuşi, care nu a depus
la dosar organigramele anterior şi ulterior măsurii concedierii, astfel că
instanţele nu au avut la dispoziţie documentele din care rezultă caracterul de
post unic al locului de muncă al contestatoarei.
(Decizia
civilă nr. 1589 din 7 iunie 2012 a Curţii de apel Suceava)
Prin contestaţia introdusă la 10 august
2011, contestatoarea M. G. C. a solicitat ca, în contradictoriu cu Ministerul
Administraţiei şi Internelor şi Instituţia Prefectului judeţului B., să se
dispună anularea Ordinului Prefectului judeţului B. nr. 117 din 12 iulie 2011,
prin care s-a dispus desfacerea contractului său de muncă, reintegrarea în
postul deţinut anterior şi obligarea intimaţilor la plata despăgubirilor
reprezentând drepturile salariale de care a fost lipsită, indexate şi majorate,
începând cu data concedierii şi până la reintegrarea efectivă, a unor daune
morale de 20.000 lei şi a cheltuielilor de judecată.
În motivarea contestaţiei sale,
contestatoarea a învederat că a ocupat funcţia de programator ajutor I A în
cadrul Compartimentului Permise de Conducere şi Examinări şi că, prin ordinul
contestat, i s-a desfăcut contractul de muncă, pe considerentul reducerii
schemei de personal, dar fără a exista criterii clare de selecţie a
personalului, în condiţiile în care postul pe care-l ocupa este absolut necesar
bunei desfăşurări a activităţii Serviciului Public Comunitar Regim Permise de
Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor al judeţului B. (S.P.C.R.P.C.I.V)
datorită multiplelor sarcini specifice (soluţionarea dosarelor de preschimbare
permise româneşti şi străine, actualizarea bazei de date şi a dosarelor cu
anexe ale persoanelor care au fost admise la examen, implementarea datelor din
dosarele personale programabile la examen, activitate la ghişeul de informaţii,
eliberare dovezi, preluare imagini şi altele). De asemenea, contestatoarea a
mai învederat că, iniţial, schema propusă cuprindea şi postul său, dar,
ulterior, aceasta s-a modificat nelegal.
În dovedirea contestaţiei sale,
contestatoarea a depus la dosar o serie de înscrisuri şi a şi a solicitat proba
cu martori.
Intimata Instituţia Prefectului
judeţului B. a depus întâmpinare la dosar, solicitând respingerea contestaţiei,
cu motivarea că, în situaţia concedierii reglementate de art. 65 alin. 1 din
Legea nr. 53/2003 – Codul muncii – republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, conducătorul instituţiei este abilitat să stabilească posturile ce
urmează a fi restructurate, în vederea asigurării desfăşurării activităţii în
condiţii optime, iar diminuarea schemei de personal s-a datorat măsurilor luate
la nivelul Ministerului Administraţiei şi Internelor, de reducere a
personalului din unităţile sale, în vederea încadrării în bugetul alocat.
Intimatul Ministerul Administraţiei şi
Internelor a depus, la rândul său, întâmpinare, solicitând a se reţine că nu
are calitate procesuală pasivă.
Prin cererea depusă la dosarul cauzei la
data de 13 ianuarie 2012, contestatoarea a declarat că înţelege să renunţe la
judecata şi în contradictoriu cu intimatul M.A.I., astfel încât, cadrul juridic
instituit de contestatoare a rămas a fi stabilit doar între aceasta şi intimata
Instituţia Prefectului judeţului Botoşani pe lângă care funcţionează serviciul
la care a fost încadrată contestatoarea.
Prin sentinţa nr. 571 din 9 martie 2012,
Tribunalul Botoşani – Secţia civilă, în temeiul art. 246 Cod procedură civilă,
a constatat renunţarea contestatoarei la judecata contestaţiei în
contradictoriu cu Ministerul Administraţiei şi Internelor Bucureşti şi, pe cale
de consecinţă, a constatat ca rămasă fără obiect excepţia lipsei calităţii procesuale
pasive a Ministerului Administraţiei şi Internelor Bucureşti, a admis în parte
contestaţia formulată de contestatoarea M. G. C. împotriva Ordinului
Prefectului nr. 117/12.07.2011 emis de intimatul Ministerul Administraţiei şi
Internelor - Instituţia Prefectului Judeţului - Serviciul Public Comunitar
Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare Vehicule B., a anulat Ordinului
Prefectului nr. 117/12.07.2011 cu privire la contestatoare, a obligat intimatul
să reintegreze contestatoarea pe postul deţinut anterior şi să-i plătească
acesteia o despăgubire egală cu salariile indexate, majorate şi reactualizate
şi cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat contestatoarea de la data
desfacerii contractului de muncă până la data reintegrării efective pe post,
respingând ca nefondate capetele de cerere având în vedere acordarea de daune
morale şi de plată a cheltuielilor de judecată.
Pentru
a hotărî astfel, tribunalul a reţinut că, urmare măsurilor generale de reducere
a personalului bugetar ca unul dintre mijloacele de combatere a crizei
economice, Ministerul Administraţiei şi Internelor a emis Ordinul nr. I/669 din
30 iunie 2011, cu aplicabilitate de la 6 iulie 2011 (art. 4), care, la art. 1
lit. d, aprobă lista privind repartizarea posturilor la serviciile publice
comunitare regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor (Anexa 2)
– filele 34-35 dosar. Conform listei anexe (fila 36 dosar), pentru serviciul
aferent judeţului B. au fost stabilite 11 posturi, din care 4 ofiţeri, 4
subofiţeri şi 3 personal civil, în acest din urmă caz un inginer de sistem
(informatic) gr. II - I A şi doi analişti (programatori) ajutor II - I A din
cadrul sistemului informatic. În raport cu vechiul stat de funcţii de la
nivelul anului 2007, diminuarea totală este de 3 posturi - de la 14 la 11 -
două la categoria agenţi şi unul la categoria personal civil. Prin Ordinul
Prefectului judeţului B. nr. 117 din 12 iulie 2011 (fila 3 dosar), s-a dispus
încetarea raporturilor de muncă ale contestatoarei, încadrată în funcţia de
analist (programator) ajutor I A la Compartimentul
Regim Permise de Conducere şi Examinări din cadrul
Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a
Vehiculelor al judeţului B. Această măsură s-a luat ca urmare a faptului că,
conducerea S.P.C.R.P.C.I.V. a considerat că, în ceea ce priveşte personalul
civil, se impune reducerea postului deţinut de contestatoare, cu precizarea că
atribuţiile acesteia vor fi preluate de celelalte două salariate.
Măsura desfacerii contractului de muncă
a fost apreciată de prima instanţă ca nelegală, întrucât, în cadrul
S.P.C.R.P.C.I.V. B., structură de specialitate în subordinea Instituţiei
Prefectului au existat, până la adoptarea măsurii reducerii schemei de
personal, 4 posturi în cadrul compartimentului informatic, din care, unul de
inginer de sistem şi 3 de analist (programator) ajutor, unul dintre acestea din
urmă ocupat de contestatoare. În măsura în care forul tutelar a avizat
desfiinţarea unuia dintre aceste posturi, se impunea aplicarea unor criterii
clare şi obiective de selecţie pentru a se putea stabili care dintre salariaţii
în cauză urmează a fi afectat cum ar fi: organizarea unui concurs de evaluare a
cunoştinţelor; evaluarea activităţii tuturor salariaţilor încadraţi pe posturi
similare de la data încadrării lor la zi, cu luarea în considerare a
calificativelor anuale, a eventualelor abateri şi sancţiuni, a conduitei
generale în muncă; stabilirea unui punctaj care să ducă la departajare şi care
să ia în considerare elemente de fapt (vechimea totală la acest loc de muncă,
situaţia familială etc.). În lipsa unor criterii clare şi precis definite de
selecţie, măsura reducerii unui post de analist (programator) cu nominalizarea
expresă a contestatoarei apare ca fiind una arbitrară, fără motivaţie legală.
Că iniţiatorul propunerii de nominalizare a posturilor ce urmau a fi
desfiinţate efectiv a ezitat în găsirea celei mai bune soluţii şi că, în
esenţă, toate aceste posturi din cadrul compartimentului informatic erau
necesare rezultă din aceea că, iniţial, propunerea de reducere se referea la
două posturi din cadrul salariaţilor de la atelierul de confecţionat numere de
înmatriculare. Mai mult, că nominalizarea contestatoarei pentru demitere din
cadrul compartimentului informatic nu apare ca fiind cea mai corectă rezultă şi
din împrejurarea că aceasta are cea mai mare vechime la locul său de muncă, iar
în activitatea sa a fost apreciată (fila 49 dosar). Chiar dacă, urmare a
măsurilor economice generale luate de Statul Român pentru combaterea crizei
economice s-a impus şi reducerea unor posturi de natură bugetară, grăbirea
acestui demers făcându-se prin diminuarea fondurilor bugetare alocate
ordonatorilor de credite cu titlul de cheltuieli de personal, măsura efectivă
luată în cadrul serviciului cu care a avut raporturi de muncă contestatoarea
trebuia să fie temeinic argumentată şi, mai ales, aşa cum s-a arătat, se
impunea stabilirea unor criterii clare şi obiective de selecţie a personalului
din cadrul compartimentului pentru a se înlătura orice acuze de arbitrariu şi
subiectivism.
Aşa fiind, s-a admis contestaţia şi s-a
dispus anularea Ordinului nr. 117 din 12 iulie 2011 al Prefectului judeţului
B., cu consecinţa reintegrării contestatoarei în postul deţinut anterior şi
plata despăgubirii reprezentând drepturile de personal de care aceasta a fost
lipsită de la data concedierii şi până la reintegrarea efectivă.
Cât priveşte excepţia lipsei calităţii
procesuale pasive a Ministerului Administraţiei şi Internelor, aceasta a rămas
fără obiect, contestatoarea renunţând expres la chemarea sa în judecată.
Celelalte capete de cerere au fost
considerate ca nefondate, deoarece, cu privire la daunele morale, ele sunt
legate de încălcarea dreptului la propria imagine publică şi un atare
prejudiciu nu a fost dovedit, iar cu privire la cheltuielile de judecată,
astfel de cheltuieli nu au fost efectuate.
Împotriva acestei sentinţe a declarat
recurs Instituţia Prefectului Judeţului B. – prin Prefect, solicitând admiterea
acestuia, modificarea sentinţei şi, pe fond, respingerea contestaţiei. În
motivarea recursului arată că, în mod eronat a reţinut prima instanţă, în
considerente (fila 3 sentinţă, alin. 5) faptul că „în cadrul S.P.C.R.P.C.I.V.
B., structură în subordinea Instituţiei Prefectului, au existat până la reducerea
schemei de personal, 4 posturi în cadrul Compartimentului informativ, din care
unul de inginer sistem şi 3 de analist (programator) ajutor, unul dintre
acestea din urmă ocupat de contestatoare”. Or, compartimentul informatic din
cadrul S.P.C.R.P.C.I.V. Botoşani nu a suferit nici un fel de modificări ca
urmare a reorganizării activităţii, conform Ordinului prefectului nr.
113/06.07.2011. Acest compartiment a avut, înainte şi după reorganizare, un
număr total de 3 posturi, din care unul de inginer de sistem şi 2 de analist
(programator) ajutor. Postul de analist (programator) ajutor III - I A, ce a
fost deţinut de contestatoarea - intimată, figura în cadrul Compartimentului
regim permise de conducere şi examinări conform Statului de funcţii al S.P.C.R.P.C.I.V.
B. nr. 015/16.02.2007, înaintat de Direcţia Regim permise de Conducere şi
înmatriculare a Vehiculelor potrivit adresei nr. 01115/14.02.2007. Precizează
faptul că, anterior reorganizării, compartimentul sus amintit avea un număr
total de 6 posturi, din care un singur post de angajat contractual analist
(programator) ajutat III - I A post ce era deţinut de contestatoarea M.G. C.
După desfiinţarea postului contestatoarei în cadrul Compartimentului regim
permise de conducere şi examinări au rămas doar 5 posturi. În contextul în care
primul argument al nelegalităţii concedierii a fost reţinut eronat de către
instanţa de fond, considerentele nr. 2 şi nr. 3, potrivit cărora „se impunea
aplicarea unor criterii clare şi obiective de selecţie” pentru a stabili care
dintre angajaţi urmează a fi disponibilizat etc., sunt nefondate. Învederează
faptul că nu existau mai multe posturi de analist (programator) ajutor III - I
A în cadrul Compartimentului regim permise de conducere şi examinări, astfel
încât, nu se impunea aplicarea unor criterii de selecţie, atâta vreme cât
însuşi postul deţinut de contestatoare a fost desfiinţat ca urmare a
reorganizării. Conducătorul instituţiei avea posibilitatea să organizeze un
concurs de testare a cunoştinţelor sau să aplice alte criterii de departajare
doar în situaţia în care, la nivelul compartimentului supus reorganizării, ar
fi existat două sau mai multe posturi similare şi se impunea o selecţie. Or, în
speţa dedusă judecăţii, nu a existat această situaţie. Confuzia creată se datorează
împrejurării în care instanţa de fond a reţinut, în mod eronat, că postul
contestatoarei era în cadrul Compartimentului informatic, însă, din întreaga
documentaţie depusă în apărare, a rezultat, fără echivoc, că postul desfiinţat
nu era din cadrul Compartimentului informatic, structura acestui compartiment
nu suferit modificări ca urmare a reorganizării. În motivarea sentinţei se mai
reţine aspectul potrivit căruia, „iniţiatorul propunerii de nominalizare a
posturilor ce urmau a fi desfiinţate efectiv a ezitat în găsirea celei mai bune
soluţii". Reiterează faptul că, într-adevăr, reprezentanţii instituţiei au
purtat discuţii cu Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a
Vehiculelor, în sensul ca, restructurarea celor două posturi să se realizeze
din cadrul atelierului de confecţionat plăcuţe de înmatriculare (structură
aflată direct în subordinea Direcţia Regim Permise de Conducere şi
Înmatriculare a Vehiculelor) şi nu din rândul personalului Serviciului Public
Comunitar Regim Permise de Conducere şi înmatriculare a Vehiculelor B. Aceleaşi
propuneri s-au formulat şi în cadrul discuţiilor purtate cu Ministrul
Administraţiei şi Internelor cu prilejul unei vizite a acestuia în judeţul B.
Însă, aceste argumente au fost prezentate instanţei tocmai pentru a dovedi
faptul că s-a dorit evitarea disponibilizării unor persoane şi nici într-un caz
pentru a justifica o „ezitare" în cadrul procesului de reorganizare.
Apreciază că, în mod greşit şi nerespectând spiritul legii, instanţa a reţinut faptul
că „nominalizarea contestatoarei pentru demitere ... nu apare ca fiind cea mai
corectă pentru motivul că aceasta are „cea mai mare vechime la locul său de
muncă" şi „în activitatea sa a fost apreciată". Ordinul prefectului
nr. 117 din 12.07.2011 privind încetarea contractului de muncă al
contestatoarei a fost emis în temeiul art. 65 alin. 1 din Legea nr. 53/2003.
Or, în situaţia concedierii reglementată de art. 65 alin. 1 din Legea nr.
53/2003 - republicată, cu modificările şi completările ulterioare - Codul
muncii, conducătorul instituţiei este abilitat să stabilească posturile ce
urmează a fi restructurate, în vederea asigurării desfăşurării activităţii în
condiţii optime ulterior reducerii unor posturi, concedierea realizându-se ca
urmare a desfiinţării postului, fără legătură cu persoana angajatului.
În drept, invocă art. 304 pct. 9 din
Codul de procedură civilă.
Prin întâmpinare, contestatoarea
intimată M. G. C. solicită respingerea recursului ca nefondat şi menţinerea
sentinţei ca fiind legală şi temeinică, cu cheltuieli de judecată în sumă de
2500 lei.
Analizând recursul, ale cărui motive se
încadrează la art. 304 pct. 9 din Codul de procedură civilă, instanţa îl
constată a fi neîntemeiat.
Principala critică adusă de recurent
sentinţei pronunţate de către prima instanţă vizează confuzia ce se invocă a fi
fost făcută cu privire la postul ocupat de contestatoare, respectiv că nu s-a
reţinut că postul desfiinţat era post unic în compartimentul în care aceasta
şi-a desfăşurat activitatea, astfel că nu era necesară o procedură de selecţie
a persoanei ce urma să fie disponibilizate.
Susţinerile recurentului nu sunt
susţinute de probatoriul administrat în cauză, respectiv eroarea în care se
invocă a fi fost instanţa nu este imputabilă acesteia, ci recurentului însuşi,
care nu a depus la dosar organigramele anterior şi ulterior măsurii
concedierii, astfel că instanţele nu au avut la dispoziţie documentele din care
rezultă caracterul de post unic al locului de muncă al contestatoarei.
Potrivit
dispoziţiilor art. 272 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, „Sarcina probei în
conflictele de muncă revine angajatorului, acesta fiind obligat să depună
dovezile în apărarea sa până la prima zi de înfăţişare”. În prezenta cauză, în
vederea completării probatoriului s-au acordat mai multe termene, parte dintre
acestea fiind motivate de lipsa organigramei şi statului de funcţii ale
Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a
Autovehiculelor Botoşani, în cadrul căruia şi-a desfăşurat activitatea contestatoarea.
Faţă de susţinerile recurentului că aceste documente au fost clasificate cu
nivelul de secretizare „secret”, prin încheierea din 8 februarie 2012 a fost
admisă cererea de abţinere a judecătorului căruia îi fusese repartizat
aleatoriu cauza, dispunându-se repartizarea dosarului unui complet format prin
includerea unui magistrat ce deţine certificat ORNISS. Chiar şi după luarea
acestor măsuri, intimatul recurent nu a depus la dosar înscrisurile necesare
verificării susţinerilor acestuia, faţă de cuprinsul Ordinului Prefectului nr.
117/12.07.2011 şi a listei anexă la acesta (nr. 4038148/12.12.2011 – fila 36
dosar fond), în mod corect reţinând nelegalitatea concedierii contestatoarei.
Susţinerile
recurentului privind greşita anulare a ordinului contestat în măsura în care
postul ocupat de contestatoare ar fi post unic, respectiv greşita reţinere în
sarcina sa a neîndeplinirii condiţiilor legale de selecţie a personalului ce
urma a fi disponibilizat, ar fi corecte dacă în cauză ar fi fost dovedită situaţia
premisă: locul de muncă al contestatoarei are caracterul unui post unic. Însă,
în prezentul litigiu nu au fost administrate, din culpa recurentului, probele
care să demonstreze că postul desfiinţat nu era similar postului de analist
programator ajutor II-IA repartizat a fi fost desfiinţat, conform listei depuse
la dosar (fila 36 dosar fond), din cadrul Serviciului Public Comunitar Regim
Permise de Conducere şi Înmatriculare a Autovehiculelor B..
Constatând
că prima instanţă a făcut o corectă apreciere a situaţiei de fapt, în raport de
înscrisurile relevante prezentate de părţi, aplicând în mod corect dispoziţiile
legale incidente, în baza art. 312 raportat la art. 304 pct. 9 din Codul de
procedură civilă, instanţa urmează a respinge ca nefondat recursul.
În
temeiul art. 274 din Codul de procedură civilă, instanţa va respinge cererea
intimatei contestatoare de obligare a recurentului la plata de cheltuieli
judiciare, întrucât nu au fost depuse dovezi privind efectuarea de cheltuieli
în legătură cu judecata prezentei căi de atac.