Decizie de concediere. Cauză
neserioasă. Anularea deciziei, reintegrarea în postul avut anterior şi
acordarea de despăgubiri
Curtea de Apel Cluj, Sectia
Ia civilă, decizia civilă nr. 12/R din 7 ianuarie 2013
Prin
sentinta civilă nr. 10.547 din 15.10.2012 a Tribunalului Cluj, a fost respinsă
actiunea formulată de reclamantul B.D. în contradictoriu cu pârâta R.A.T. CLUJ
şi a fost obligat reclamantul la plata sumei de 10.922, 91 lei cu titlu de
cheltuieli de judecatăonorar avocatial.
Pentru a hotărî astfel, prima
instantă a retinut următoarele:
Prin
decizia de concediere nr. 101/31.08.2011 pârâta a decis încetarea contractului
individual de muncă al reclamantului începând cu data de 06.10.2011, întrucât
conditiile economice actuale, respectiv reducerea bugetului de venituri şi
cheltuieli ale unitătii şi reducerea de alocări bugetare stabilite prin
hotărârea Consiliului Local al municipiului ClujNapoca nr.36/2011 au condus
inclusiv la reducerea fondului de salariu şi scăderea numărului de clienti ai
serviciului centralizat de producerea energiei termice, precum şi gestionarea
din punct de vedere economic a costurilor, realizate de clientii actuali, au
condus la o scădere a productiei realizate în unitate, situatie care are
influente în bugetul unitătii precum şi asupra activitătii de relatii cu
clientii din cadrul regiei.
Din organigrama unitătii la data de 22.07.2011 (anterior
desfiintării locului de muncă al reclamantului) şi la data de 31.08.2011 – data
desfiintării locului de muncă rezultă că în cadrul serviciului comercial
existau 12 salariati TESA şi 14 salariati muncitori din care la biroul relatii
cu clientii erau 7 salariati TESA şi 2 salariati muncitori la data de
22.07.2011, iar la data de 31.08.2011 în cadrul aceluiaşi serviciu existau 11
salariati TESA şi 13 salariati muncitori, din care la biroul relatii clienti
erau 6 salariati TESA şi 1 salariat muncitor.
Această
structură de personal se regăseşte şi în prezent în cadrul biroului relatii cu
clientii, respectiv 6 salariati TESA şi un salariat muncitor.
După
cum se poate observa, numărul salariatilor TESA este mai putin cu unul începând
cu 31.08.2011 fată de 22.07.2011.
Prin
Hotărârea Consiliului Local al municipiului ClujNapoca nr.36/2011 a fost
alocat pârâtei un buget privitor la cheltuielile de personal pentru anul 2011
diminuat cu 20% fată de anul 2010, iar din planul resurselor bugetare în ceea
ce priveşte cheltuielile cu personalul rezultă o scădere a productiei de
energie termică realizată/vândută de la 321.042 gigacalorii energie realizată
în anul 2010 la 300.000 gigacalorii energie realizată în anul 2011 şi o scădere
a veniturilor regiei de la 100.480(mii lei) realizate în 2010 la 90.500 (mii
lei) în anul 2011.
Ca
urmare a sumei alocate şi ca urmare a scăderii productiei de energie termică şi
a veniturilor, Consiliul de administratie al pârâtei a decis la data de
31.08.2011 o restructurare a unor zone de activitate, aşa cum rezultă din nota
de fundamentare nr. 5356/31.08.2011. Prin Hotărârea nr.9/31.08.2011 Consiliul
de administratie al pârâtei a hotărât desfiintarea unui post de economist şi a
unui post de ajutor programator din zona adiacentă serviciilor de relatii cu
clientii din cadrul serviciului comercial.
Reducerea
alocărilor bugetare privind cheltuielile cu personalul regiei stabilite de
Consiliul Local al mun. ClujNapoca prin Hotărârea nr.36/2011 şi scăderea
productiei de energie termică realizată şi vândută şi scăderea veniturilor
regiei în anul 2011 fată de anul 2010 constituie cauze reale şi serioase care
au determinat desfiintarea unui post de economist din cadrul serviciului
relatii cu clientii.
Sub
acest aspect decizia contestată întruneşte conditiile prevăzute de art. 65 din
Codul Muncii şi urmează să fie mentinută.
Din
declaratia martorei propusă de către reclamant rezultă că pârâta iar fi cerut
acestuia să semneze un act aditional la contractul individual de muncă care se
referea la reducerea drepturilor salariale, că reclamantul ar fi solicitat un
termen de gândire după care a fost chemat să semneze decizia contestată pe care
martora a văzuto, că directorul pârâtei ia adus reclamantului la cunoştintă
faptul că sa emis decizia contestată datorită nesemnării actului aditional şi
nu datorită reducerii productiei şi că volumul de muncă din cadrul biroului
relatii cu clientii nu a scăzut, ci dimpotrivă este acelaşi, datorită reducerii
productiei şi a scăderii n umărului de clienti.
Această
declaratie urmează să fie înlăturată, întrucât din actele existente la dosar
rezultă cu certitudine scăderea numărului de clienti ai regiei, scăderea
productiei, scăderea veniturilor regiei şi micşorarea bugetului alocat de
autoritatea publică locală.
Deoarece,
instanta nu a dispus anularea ca nelegală sau netemeinică a deciziei de
concediere, reclamantul nu a putut fi pus în situatia anterioară emiterii
deciziei de concediere şi nici nu este îndreptătit la plata drepturilor
salariale solicitate, întrucât nu au fost întrunite conditiile prevăzute de
art. 80 alin. 1 şi 2 din Codul Muncii republicat. Văzând şi prevederile art.
274 C.pr.civ..
Împotriva acestei hotărâri a
declarat recurs reclamantul B.D., solicitând în temeiul art. 304 pct. 9
şi 3041 Cod procedură
civilă modificarea în tot a sentintei şi să se dispună admiterea actiunii,
anularea deciziei de concediere nr. 101 din 31.08.2011, reîncadrarea
recurentului în functia avută anterior concedierii, obligarea intimatei la
plata unei despăgubiri egale cu salariile indexate, majorate şi reactualizate
şi a celorlalte drepturi de care ar fi beneficiat în baza contractului
individual de muncă nr. 16948/2000, de 6.11.2011 şi până la reîncadrarea
efectivă; înlăturarea din sentintă a obligării acestuia să achite intimatei
suma de 10.922,91 lei cheltuieli de judecată şi obligarea pârâtei la plata
cheltuielilor de judecată în fond şi recurs.
În motivarea recursului sa arătat în esentă că desfiintarea
locului de muncă al reclamantului nu a avut o cauză serioasă întrucât în
perioada aprilie – iunie 2011 în cadrul Serviciului Comercial au fost
înfiintate şi ocupate 2 posturi de economist, respectiv postul nr. 48 din
statul de functii a fost ocupat de P.A.E., iar postul nr. 54 din statul de
functii a fost ocupat de G.A.M..
În
opinia recurentului desfiintarea postului său nu a avut o cauză reală întrucât
prin Hotărârea nr. 8/22.07.2011, adoptată urmare referatului nr.
4508/22.07.2011 întocmit de directorul tehnicproductie, Consiliul de
administratie al intimatei a hotărât concedierea a 27 de salariati pentru
atingerea obiectivului de încadrare în bugetul de venituri şi cheltuieli, a
aprobat noua structură a unitătii în organigrama căreia reclamantul ocupa
postul nr. 57, a aprobat măsurile de organizare ale serviciilor, iar în cadrul
Serviciului Comercial a fost unificată activitatea birourilor comercial,
achizitii publice şi relatii clienti.
Sa
mai invocat referitor la caracterul efectiv al desfiintării locului de muncă,
că una dintre persoanele nou angajate ia fost dată recurentului spre
îndrumare, iar ulterior a fost concediat, fiind evidentă intentia pe care
angajatorul o avea încă din aprilie 2011 de al concedia, însă la acea dată nu
avea o altă persoană care să îi preia sarcinile de serviciu.
Contrar
celor mentionate în preambulul deciziei de concediere, în cadrul Regiei erau
disponibile locuri de muncă compatibile cu pregătirea profesională a
recurentului, respectiv era vacant postul nr. 39 din statul de functii –
contabil la Serviciul Financiar Contabil.
Recurentul
a criticat hotărârea instantei de fond sub aspectul acordării cheltuielilor de
judecată arătând că acestea nu au fost dovedite (factura fiscală depusă fiind
pentru un alt contract de asistentă decât cel mentionat pe delegatia
avocatială), sunt exagerate fată de activitatea concretă desfăşurată de avocat
şi au fost acordate cu încălcarea dispozitiilor art. 274 alin. 3 Cod procedură
civilă.
În
drept sau invocat dispozitiile art. 274, 304 pct. 9, 3041, 312 Cod procedură civilă, art. 65 alin.
2 şi 83 din Codul muncii.
Intimata R.A.T. prin
întâmpinare a solicitat respingerea recursului ca nefondat.
Examinând sentinta recurată
prin prisma motivelor de recurs invocate, Curtea de Apel retine următoarele:
Conform
art. 65 alin. (1) din Codul muncii „Concedierea pentru motive care nu tin de
persoana salariatului reprezintă încetarea contractului individual de munca
determinată de desfiintarea locului de muncă ocupat de salariat, din unul sau
mai multe motive fără legătura cu persoana acestuia”. Alin.(2) din acelaşi
articol prevede că „Desfiintarea locului de munca trebuie să fie efectivă şi sa
aibă o cauză reală şi serioasă”.
Desfiintarea
locului de muncă este reală când este determinată de motive obiective, cum ar
fi de exemplu dificultăti economice, transformări tehnologice, reorganizarea
activitătii. De asemenea, pentru a fi îndeplinită conditia de legalitate a
cauzei serioase a desfiintării locului de muncă aceasta trebuie să aibă la bază
studii temeinice vizând îmbunătătirea activitătii şi să nu disimuleze
realitatea.
Aşa
cum a retinut şi instanta de fond, în cuprinsul deciziei de concediere (fila 45
dosar fond) sa mentionat că motivele pentru care sa dispus desfiintarea
locului de muncă al recurentului sunt: „conditiile economice actuale, respectiv
reducerea bugetului de venituri şi cheltuieli a unitătii şi reducerile de
alocări bugetare stabilite prin Hotărârea Consiliului Local al municipiului
ClujNapoca nr. 36/2011 au condus inclusiv la reducerea fondului de salarii al
Regiei pentru anul în curs” şi, respectiv „scăderea numărului de clienti ai
serviciului centralizat de producere a energiei termice, precum şi gestionarea,
din punct de vedere economic a costurilor, realizată de clientii actuali, au
condus la o scădere a productiei realizate de unitate, situatie ce are
influente în bugetul unitătii, precum şi asupra activitătii de relatii cu
clientii din cadrul Regiei”.
Referitor
la primul dintre cele două motive, Curtea constată în primul rând că bugetul de
venituri şi cheltuieli al intimatei pentru anul 2011 a fost aprobat de
Consiliul Local ClujNapoca prin Hotărârea nr. 36/22.02.2011 (filele 5254),
iar concedierea recurentului a fost dispusă după aproximativ 6 luni în
31.08.2011, astfel încât măsura reducerii bugetului intimatei, inclusiv cu privire
la cheltuielile de personal, nu poate justifica prin ea însăşi desfiintarea
postului.
În
plus, aşa cum sa arătat în memoriul de recurs, prin Hotărârea nr. 8/22.07.2011
a Consiliului de administratie al R.A.T. Cluj sa aprobat reorganizarea intimatei
pe baza Notei de fundamentare nr.
4508/22.07.2011,
dispunânduse ca măsuri de reducere a cheltuielilor de personal reducerea
primelor de vacantă, de Crăciun şi de Paşti, anularea ajutorului pentru energia
termică, reducerea zilelor de concediu de odihnă, reducerea programului de
lucru al tuturor salariatilor cu 6 zile lucrătoare în perioada augustdecembrie
2011. Deşi din nota de fundamentare mentionată anterior rezultă, contrar celor
mentionate în recurs, că intimata a dispus concedierea a 27 de salariati
anterior datei de 22.07.2011, sustinerile recurentului în sensul că cea dea
doua reorganizare disimulează realitatea pentru a se crea aparenta desfiintării
legale a postului său întrucât la un interval foarte scurt de timp după
reorganizarea intimatei sa dispus în 31.08.2011 o nouă reorganizare a
acesteia, sunt întemeiate în opinia instantei de recurs.
Astfel,
fără a pune în discutie oportunitatea reorganizării în sine, din probele
administrate în cauză nu rezultă care este motivul pentru care în data de
22.07.2011 sa considerat că se poate mentine numărul angajatilor pentru
încadrarea în bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat, luânduse alte măsuri
de reducere a cheltuielilor de personal, iar în 31.08.2011 sa desfiintat
postul recurentului tot pentru încadrarea în bugetul de venituri şi cheltuieli.
Mai
mult, aşa cum rezultă din contractul individual de muncă de la filele 5861, în
data de 29.07.2011 intimata a angajat pe o functie similară cu a reclamantului,
de economist, o altă persoană (P.A.E.), care şia început activitatea în
30.08.2011, cu o zi înainte de emiterea deciziei de concediere a recurentului,
ceea ce reprezintă încă o dovadă în sensul că desfiintarea postului ocupat de
recurent nu a avut o cauză serioasă. Faptul că anterior această salariată şia
desfăşurat în fapt activitatea în cadrul
R.A.T. Cluj, care
avea un contract de prestări servicii cu fostul său angajator, SC M.C.E. SRL,
nu poate să conducă la o altă concluzie, întrucât intimata nu avea obligatia să
încheie raporturi de muncă cu această persoană.
Referitor
la al doilea motiv mentionat în decizia de concediere pentru desfiintarea
postului recurentului, Curtea retine că atât în decizia de concediere, cât şi
în Nota de fundamentare nr. 5356/31.08.2011 se mentionează în mod generic
scăderea numărului de clienti şi a productiei realizate de unitate, fără ca
aceste motive să fie detaliate pentru a se aprecia în concret, circumstantiat
şi riguros asupra legalitătii măsurii dispuse, în conditiile în care art. 79
din Codul muncii prevede în mod expres că „în caz de conflict de muncă
angajatorul nu poate invoca în fata instantei alte motive de fapt sau de drept
decât cele precizate în decizia de concediere”. În raport de aceste dispozitii
depunerea în cursul exercitării controlului judecătoresc cu privire la decizia
de concediere a unor înscrisuri pentru a dovedi situatia economică a intimatei
nu este de natură a complini omisiunea mentionată anterior din decizia de
concediere.
De
asemenea, aşa cum a arătat recurentul, având în vedere dispozitiile exprese ale
art. 45 şi 46 din Contractul colectiv de muncă la nivel de unitate, Curtea
apreciază că, în conditiile în care anterior datei de 31.08.2011 în cadrul
Biroului Relatii Clienti erau două posturi de economist (unul ocupat de recurent,
iar altul de G.A.M.) intimata trebuia să respecte la aplicarea efectivă a
concedierii criteriile prevăzute de art. 46 din contractul colectiv de muncă
mentionat, prevedere care a fost, de altfel, mentionată în decizia de
concediere, fără însă să se indice în mod concret care este criteriul care a
determinat desfiintarea postului recurentului şi nu cel al celeilalte persoane
angajate ca economist. Apărările pârâtei formulate prin întâmpinarea de la
fondul cauzei în sensul că sa avut în vedere criteriul prevăzut de art. 46
alin. 1 lit. a din Contractul colectiv de muncă la nivel de unitate referitor
la desfacerea contractelor colective de muncă ale angajatilor care au fost
sanctionati în ultimele 24 de luni anterioare momentului concedierii nu pot fi
luate în considerare fată de dispozitiile exprese ale art. 79 din Codul muncii
(citate anterior) întrucât nu au fost cuprinse în decizia de concediere şi,
oricum, sunt nefondate întrucât sanctionarea disciplinară a reclamantului a
fost dispusă anterior termenului de 24 luni, respectiv în 09.06.2009.
Având
în vedere aceste considerente, Curtea apreciază că intimata nu a respectat
dispozitiile art. 65 din Codul muncii, concedierea recurentului fiind nelegală,
motiv pentru care urmează a fi anulată în temeiul art. 78 din Codul muncii.
Drept
urmare, retinând incidenta în cauză a motivului de recurs prevăzut de art. 304
pct. 9 Cod procedură civilă, în temeiul dispozitiilor legale mentionate
anterior şi a art. 312 alin. 1 şi 3 Cod procedură civilă se va admite recursul
declarat de reclamantul B.D. împotriva sentintei civile nr.
10.547 din
15.10.2012 a Tribunalului Cluj, care va fi modificată în întregime, în sensul
că se va admite actiunea civilă formulată de reclamantul B.D. în contradictoriu
cu pârâta R.A.T. CLUJ şi, în consecintă, se va anula Decizia nr. 101/31.08.2011
emisă de pârâtă.
În temeiul art. 80 alin. (1) din Codul muncii se va obliga
pârâta la plata către reclamant a unei despăgubiri egale cu salariile indexate,
majorate şi reactualizate şi cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat
reclamantul, începând cu data concedierii şi până la data reintegrării
efective.
În
conformitate cu dispozitiile art. 80 alin. 2 din Codul muncii se va obliga
pârâta să reintegreze reclamantul pe postul detinut anterior concedierii economist.
În temeiul art. 274 alin. (1) Cod procedură civilă
se va obliga pârâta, ca parte aflată în culpă procesuală, la plata în favoarea
reclamantului a sumei de 1000 lei, cheltuieli de judecată la fondul cauzei,
reprezentând contravaloarea onorariului de avocat.
|