Cadre didactice. Premiu anual aferent anului 2010.
Neîndreptătire
Curtea de Apel
Cluj, Sectia Ia civilă, decizia civilă nr. 63/R din 9 ianuarie 2013
Prin Sentinta civilă nr. 8117 din 13.08.2012 a Tribunalului Cluj a
fost respinsă actiunea formulată de către reclamantul SINDICATUL SALARIAłILOR
DIN ÎNVĂłĂMÂNT în numele membrilor de sindicat, în contradictoriu cu pârâtii
ŞCOALA „S.B.” C., CONSILIUL LOCAL S. şi PRIMARUL LOCALITĂłII S.
Sa luat act că nu sau solicitat cheltuieli de judecată de către
pârâti.
Pentru a hotărî
astfel, prima instantă a retinut următoarele:
În fapt, astfel cum reiese din adeverinta nr. 414/24.05.2012 emisă
de pârâtă, reclamantii, B.L.,
S.G. ş.a. sunt angajati ai pârâtei Şcoala S.B. C..
Prin actiunea de fată se solicită obligarea pârâtilor la acordarea premiului
anual aferent anului 2010. În drept, instanta a retinut că acordarea premiului
anual a fost reglementată de art. 25 din Legea nr. 330/2009.
La data de 01 ianuarie 2011 a intrat în vigoare Legea nr. 284/2010
privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, iar în
conformitate cu prevederile art.1 alin.2 din acest act normativ, începând cu
data intrării în vigoare a acestei legi, drepturile salariale ale personalului
din sectorul bugetar plătit din bugetul general consolidat al statului prevăzut
la alin.1 sunt şi rămân în mod exclusiv cele prevăzute de această lege, iar
prin art.39 lit. w, de la data intrării în vigoare a acestei legi, a fost
abrogată Legea cadru nr.330/2009.
Aşa cum rezultă din prevederile art.46 din Legea nr. 284/2010,
această lege a intrat în vigoare de la data de 01.01.2011, cu exceptia art. 34
şi 35 care au intrat în vigoare la 3 zile de la data publicării legii în
Monitorul Oficial.
Pentru salarizarea în anul 2011 a personalului plătit din fonduri
publice, a fost adoptată Legea nr.285/2010, în vigoare cu data de 31.12.2010,
care la art. 8 prevede că: „Sumele corespunzătoare premiului anual pentru anul
2010 nu se mai acordă începând cu luna ianuarie 2011, acestea fiind avute în
vedere la stabilirea majorărilor salariale ce se acordă în anul 2011
personalului din sectorul bugetar, potrivit prevederilor prezentei legi”.
Aşadar, legiuitorul a prevăzut în mod expres că nu se mai acordă premiul anual
pentru anul 2010, stabilind totodată şi destinatia sumelor corespunzătoare
acestui premiu.
Referitor la principiul neretroactivitătii legii civile, instanta
a retinut că dreptul reclamantilor de a încasa premiul anual aferent anului
2010 nu se putea naşte înainte de 01.01.2011, dată la care era în vigoare Legea
nr.284/2010, care prin art.39 lit. w, a abrogat în integralitate Legea
nr.330/2009, inclusiv art.25 care prevedea acordarea premiului anual, precum şi
Legea nr. 285/2010, care, astfel cum sa arătat mai sus, prevede că sumele
corespunzătoare premiului anual pentru anul 2010 nu se mai acordă începând cu
luna ianuarie 2011. În consecintă au fost neîntemeiate sustinerile referitoare
la încălcarea principiului neretroactivitătii legii civile, instanta retinând că
actiunea privind acordarea premiului anual aferent anului 2010 este
neîntemeiată întrucât nu există temei legal pentru acordarea acestui drept.
În ceea ce priveşte sustinerea reclamantilor în sensul că privarea
de acordarea dreptului salarial solicitat prin actiune, respectiv premiul anual
aferent anului 2010, încalcă art.1 al Protocolului nr.1 aditional la Conventia
Europeană a Drepturilor Omului, instanta a retinut că angajatorul nu a acordat
premiul anual aferent anului 2010, întrucât dispozitiile legale care
reglementau acest drept au fost abrogate prin lege.
Împotriva acestei
hotărâri a declarat recurs reclamantul SINDICATUL …,
solicitând modificarea sentintei atacate cu consecinta admiterii actiunii aşa
cum a fost formulată la instanta de fond.
În motivarea recursului se apreciază că sentinta
pronuntată este netemeinică şi nelegală, fiind pronuntată cu încălcarea şi
aplicarea greşită a legii, iar instanta de fond a acordat ceea ce nu sa cerut
şi nu şia exercitat rolul activ prevăzut de art. 129 C.pr.civ..
Cu privire la motivul de recurs prevăzut de art. 304 pct. 9
C.pr.civ., arată că, sub aspectul respingerii pretentiilor ulterioare datei de
1 ianuarie 2010, sentinta recurată este în mod evident pronuntată cu încălcarea
şi aplicarea greşită a legii, în conditiile în care judecătorul fondului a
ignorat atât cadrul legal intern, cât şi dispozitiilor art. 20 alin. l din
Constitutia României.
Astfel, neplata celui deal 13lea salariu aferent anului 2010
echivalează cu desconsiderarea principiului neretroactivitătii legii, consacrat
de Codul civil (art. 1 din forma în vigoare la data naşterii dreptului,
respectiv art. 6 alin. (1) din noul Cod civil) şi de art. 15 alin. 1 din
Constitutie.
În conditiile în care dreptul în cauză, aferent anului 2010, a fost
prevăzut de legislatia în vigoare pe tot parcursul anului respectiv, fiind deci
un drept câştigat, acesta nu poate fi desfiintat retroactiv, printrun act
ulterior. Actele normative în vigoare în anul 2011 nu pot desfiinta drepturi
aferente anului 2010, deci anterioare intrării lor în vigoare. În consecintă,
ele nu sunt aplicabile în ceea ce priveşte premiul anual aferent anului 2010,
astfel cum a fost acesta consfintit şi reglementat prin art. 25 din Legea nr.
330/2009.
Totodată, arată instantei faptul că membrii de sindicat sunt
beneficiarii unui drept instituit printro lege. Dreptul la acordarea premiului
anual în conditiile art. 25 alin. 13 nu poate fi confundat cu faptul
plătii/data plătii acestuia la termenul stabilit prin alin. 4 al aceluiaşi articol.
Faptul că plata dreptului a fost anulată în anul 2011 nu este de natură a
înlătura dreptul în sine de a beneficia de premiul anual aferent anului 2010,
întrucât, până la data de 01.01.2011, dispozitiile art. 25 din Legea nr.
330/2009 au fost în vigoare, astfel că trebuie să îşi producă efectele juridice
în vederea cărora au fost edictate.
În plus, astfel cum rezultă fără echivoc din textul art. 25, mai
sus citat, premiul anual se acordă pentru activitatea desfăşurată. Ori, în
conditiile în care activitatea aferentă anului 2010 sa încheiat la data de
31.12.2010, dreptul de a beneficia de premiul anual aferent anului 2010 este
deja câştigat, acesta recompensând activitatea în acest an, indiferent de
momentul realizării plătii.
În egală măsură, prin respingerea cererii şi validarea neplătii
premiului anual aferent anului 2010 este evident, în opinia recurentului,
faptul că judecătorul fondului a ignorat şi prevederile art. 20 alin. 1 din
Constitutia României şi, pe cale de consecintă, documentele internationale
ratificate de România sau la care România este parte.
În acest sens, solicită instantei să aibă în vedere prevederile
art. 1 al Protocolului aditional nr. 1 la Conventia pentru apărarea Drepturilor
Omului şi a Libertătilor Fundamentale, care consacră dreptul persoanei fizice
la respectarea bunurilor sale. De altfel, instantele de judecată din întreaga
tară, în miile de dosare având ca obiect plata diferentelor salariale rezultate
din neaplicarea Legii nr. 221/2008, au retinut deja faptul că în practica
C.E.D.O. sa statuat că notiunea de «bunuri», în sensul art. 1 din Protocolul
aditional la Conventie, cuprinde atât «bunuri actuale», cât şi valori
patrimoniale, inclusiv, în anumite situatii bine stabilite, creante, al căror
titular demonstrează că acestea au o bază eficientă în dreptul intern şi în
virtutea cărora reclamantul poate pretinde cel putin «o sperantă legitimă» în
exercitarea efectivă a dreptului său". Sentintele respective sunt
definitive şi irevocabile. În acelaşi sens sa pronuntat inclusiv Înalta Curte
de Casatie şi Justitie Sectiile Unite, prin Decizia nr. 3/04.04.2011,
pronuntată în recurs în interesul legii.
Situatia de fată este identică: aşa cum şi salariile personalului
didactic calculate conform, Legii nr. 221/2008 au fost considerate
"bun" în sensul art. 1 din Protocol, pentru identitate de ratiune,
apreciem că şi premiul anual aferent anului 2010, reglementat de art. 25 din
Legea nr. 330/2009 este un "BUN" în sensul art. 1 din Protocolul
aditional .
Judecătorul fondului a ignorat complet dispozitiile art. 8 din
Legea nr. 285/2010, raportate la art. 25 din Legea nr. 330/2009.
În raport de art. 25 din Legea nr. 330/2009, premiul anual aferent
anului 2010 a fost calculat tinânduse cont de respectarea tuturor conditiilor
de acordare detaliate textul de lege, aplicate individual fiecărui bugetar în
parte, după care însumând toate aceste premii anuale individuale, sa obtinut o
sumă totală al cărei cuantum "a fost" avut in vedere pentru a se face
o anticipare/preconizare, altfel spus o antecalculatie, cu privire la un
cuantum bănesc cu care urmau a se face una sau mai multe majorări ale
salariului de bază, în anul 2011. Este deci evident că suntem în situatia unor
restrângeri de drepturi civile sub conditia promisiunii de acordare pe viitor a
unei contraprestatii, obligatoriu echivalentă şi aplicată nediscriminatoriu
fiecărui bugetar în parte premiul aferent anului 2010 nu se plăteşte în anul
2011, pentru a se putea acorda majorări salariale.
Însă în fapt, aceste majorări salariale în anul
2011 nu sau mai acordat.
Aceasta deoarece "majorările salariale de 15%" dispuse
prin art. 1 alin. 1 şi 2 din Legea nr. 285/2010, care au fost acordate Începând
cu luna ianuarie 2011 personalului din sectorul bugetar, nu au cuprins şi
sumele corespunzătoare premiului anual pentru anul 2010 ce li se cuveneau
reclamantilor.
În raport de prevederile art. 3041 C.pr.civ.,
judecătorul fondului nu sia exercitat nici rolul activ, în conformitate cu
dispozitiile art. 129 Cod procedură civilă, în conditiile în care a ignorat
faptul că majorările salariale a căror acordare a reprezentat conditia neplătii
premiului anual nu sau acordat.
Examinând hotărârea
atacată prin prisma motivelor invocate şi a dispozitiilor legale incidente,
Curtea retine că recursul este nefondat, având în vedere considerentele ce vor
fi expuse în continuare:
Potrivit art. 25 din Legea nr. 330/2009 pentru activitatea
desfăşurată personalul beneficiază de un premiu anual egal cu media salariilor
de bază sau a indemnizatiilor de încadrare realizate în anul pentru care se
face premierea.
Prin art. 39 lit. w din Legea nr. 284/2010 a fost abrogată în mod
expres Legea nr. 330/2009.
Prin art. 8 din Legea nr. 285/2010, sa prevăzut că sumele
corespunzătoare premiului pentru anul 2010 nu se mai acordă începând cu luna
ianuarie 2011, acestea fiind avute în vedere la stabilirea majorărilor
salariale ce se acordă în anul 2011 personalului din sectorul bugetar potrivit
prevederilor acestei legi.
Astfel, se constată că în mod corect prima instantă a respins
actiunea formulată de către reclamanti, având în vedere faptul că, la data la
care premiul anual aferent anului 2010 ar fi fost scadent, conform art. 25
alin. 4 din Legea nr. 330/2009, respectiv în luna ianuarie 2011, erau deja
aplicabile dispozitiile art.8 din Legea nr. 285/2010.
În cauză nu se poate retine retroactivitatea legii având în vedere
tocmai faptul că, în luna ianuarie 2011, problema acordării premiului anual era
reglementată prin Legea nr. 285/2010, lege în vigoare la acea dată.
În spetă, reclamantii fac parte din categoria cadrelor didactice,
au desfăşurat o activitate care nu a fost apreciată ca necorespunzătoare în
anul 2010, nu au fost sanctionati disciplinar, astfel încât se pune problema
dacă prin prevederile art. 8 din Legea nr. 285/2010 sa adus o ingerintă în
sensul celei de a doua fraze a primului paragraf al art.1 din Protocolul 1 la
CEDO, deoarece privarea de proprietate impune statului obligatia de a despăgubi
pe proprietar.
În acest sens, reclamantii au primit în anul 2011 majorări
salariale de 15% conform art.1 alin.1 şi 2 din Legea nr. 285/2010. De asemenea,
Curtea constată că nu sa cuantificat procentul care a fost avut în vedere la
majorările salariale pentru că, fiind o lege cadru, nu sa putut specifica cât reprezintă
acest cuantum pentru fiecare institutie.
Totuşi, lipsa cuantificării nu reprezintă o dovadă a neincluderii
premiului anual în majorările salariale, iar faptul că de aceste majorări
salariale beneficiază în mod egal toti salariatii bugetari indiferent de
perioada lucrată şi de eventualele sanctiuni disciplinare suportate, nu
determină concluzia că premiul anual nu a fost inclus în mod efectiv în
salariul de bază, ci reflectă intentia legiuitorul să asigure un tratament egal
tuturor persoanelor prin eliminarea începând cu anul 2011 a premiului anual.
Art.1 din Protocolul 1 din CEDO invocat nu poate fi apreciat ca
incident în cauză, pentru că reclamantilor nu li sa adus o atingere dreptului
de proprietate, premiul anual din anul 2010 fiind inclus în majorarea salarială
de 15% acordată în anul 2011.
Prin decizia nr. 115/09.02.2012 a Curtii Constitutionale, sa
respins ca neîntemeiată exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 8
din Legea nr. 285/2010 invocată în cauză de către recurenti, retinânduse, pe
de o parte, faptul că premiul anual nu este un drept fundamental, iar, pe de
altă parte, că prin aceste dispozitii nu au fost încălcate: principiile
neretroactivitătii legii şi egalitătii de tratament, prevederile
constitutionale şi conventionale referitoare la dreptul de proprietate privată,
legiuitorul reglementând o modalitate de plată eşalonată a acestui drept, care
să satisfacă şi să mentină un echilibru rezonabil între interesele angajatilor
şi interesul public sub aspectul gestionării resurselor bugetare în contextul
crizei economice.
Aşa fiind, având în vedere considerentele expuse,
nefiind incident nici unul din motivele de recurs prevăzute de art. 304
c.pr.civ., în temeiul art. 312 alin.1 c.pr.civ., Curtea va respinge ca nefondat
recursul declarat, urmând a fi mentinută ca legală şi temeinică hotărârea
atacată.
Notă. În acelaşi sens, Curtea de Apel Cluj, Sectia Ia
civilă, decizia civilă nr. 64/R din 9 ianuarie 2013
|