Acordarea de despăgubiri
pentru prejudiciul moral suferit de reclamant ca urmare a unei condamnări
politice. Angajarea răspunderii patrimoniale a statului pentru prejudiciile
cauzate prin erorile judiciare dintr-un proces penal. Inadmisibilitatea
acţiunii fondată pe dispoziţiile art.998-999 Cod civil.
Art. 504 Cod procedură penală
raportat la art.52 alin.3 din Constituţia României
Decizia nr. 12/2011 a Înaltei
Curţi de Casaţie şi Justiţie pronunţată în soluţionarea recursului în interesul
legii
Deciziile Curţii Constituţionale
nr. 1354 din 20 octombrie 2010 şi nr. 1358 şi 1360 din 21 octombrie 2010, prin
care s-a constatat că prevederile art. 5 alin. 1 lit. a teza întâi din Legea
nr. 221/2009, cu modificările şi completările ulterioare şi ale art. I pct. 1
şi art. II din O.U.G. nr. 62/2010 sunt neconstituţionale.
Deşi în acţiunea introductivă nu
a fost precizat temeiul de drept, din modul în care este formulată, reiese că
este întemeiată pe disp.art.5 din Legea nr.221/2009, iar la termenul din
03.03.2011, reclamantul şi-a completat temeiul de drept în sensul întemeierii
acţiunii şi pe dispoziţiile art.998-999 Cod civil.
Înalta Curte de Casaţie şi
Justiţie a statuat prin decizia nr.6976/09.12.2004 că „statul răspunde pentru
prejudiciile cauzate unui inculpat într-un proces penal numai în temeiul şi în
situaţiile prevăzute de art.504 şi urm. din Codul de procedură penală, iar nu
în temeiul art.998-999 din Codul civil, precum şi pentru alte situaţii
neprevăzute în textul citat din Codul de procedură penală”.
În acelaşi sens, prin decizia
nr.422/17.01.2006 instanţa supremă a statuat că „dispoziţiile art.998-999 Cod
civil privind răspunderea civilă delictuală nu pot constitui temei pentru
antrenarea răspunderii statului pentru erorile judiciare.
Reglementarea legală ce
stabileşte în ce constau erorile judiciare pentru care poate fi angajată
răspunderea statului este art.504 Cod procedură penală, rap. la art.52 alin.3
din Constituţia României care statuează că statul răspunde patrimonial pentru
prejudiciile cauzate prin erorile judiciare.
Răspunderea statului este o
răspundere directă, limitată însă doar la prejudiciile cauzate prin erori
judiciare săvârşite în procesele penale. De asemenea, dispoziţiile art.504
alin.1 Cod pr.penală nu constituie o aplicare a principiilor consacrate de
art.998-999 Cod civil, această interpretare putând conduce la ideea că Statul,
prin Ministerul Finanţelor Publice are o răspundere nelimitată şi necondiţionată,
situaţie în care normele legale care reglementează răspunderea statului în alte
domenii, nu se mai justifică din moment ce principiile consacrate de
art.998-999 Cod civil sunt general aplicabile.”
Din interpretarea normelor legale
rezultă că legiuitorul a reglementat răspunderea statului numai în temeiul
art.504 Cod procedură penală şi numai în cazurile în care se înlătură
răspunderea penală în cadrul unui proces penal şi nu pentru cazurile în care se
constată caracterul politic al condamnării, în condiţiile dispoziţiilor
prevăzute în Decretul-lege nr.118/1990 privind acordarea unor drepturi
persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere
de la 6 martie 1945, ale OUG nr.214/1999 privind acordarea calităţii de luptător
în rezistenţa anticomunistă persoanelor sau ale Legii nr.221/2009 privind
condamnările cu caracter politic şi măsurile administrative asimilate acestora
pronunţate în perioada 06.03.1945-22.12.1989.
Astfel, aşa cum a statuat
Î.C.C.J. dispoziţiile art.998-999 Cod civil privind răspunderea civilă
delictuală nu pot constitui temei pentru antrenarea răspunderii statului pentru
erorile judiciare sau condamnările politice din perioada comunistă.
Aşa fiind, curtea apreciază că
excepţia invocată de pârât a inadmisibilităţii acţiunii fondată pe
disp.art.998-999 Cod civil este întemeiată, cu această complinire a motivării
sentinţei, constatându-se respins corect de către instanţa de fond capătul de
cerere având ca obiect obligarea pârâtului la plata daunelor morale.
(Decizia civilă nr. 879/02.04.2012)
Prin cererea înregistrată la data
de 14.10.2010, reclamantul V.N. a chemat în judecată pe pârâtul Statul Român
prin Ministerul Finanţelor Publice, solicitând să se constate că a suferit o
condamnare cu caracter politic şi să fie obligat pârâtul la plata sumei de
600.000 EURO cu titlu de daune morale.
În motivarea acţiunii,
reclamantul a susţinut că în timpul regimului comunist, respectiv în anul 1962, a fost condamnat la 6
ani închisoare corecţională pentru delictul de uneltire contra ordinii sociale,
prevăzut de art. 209 pct. 2 din Codul penal, la 5 ani închisoare corecţională
pentru delictul de răspândire de publicaţiuni interzise, prevăzut de art. 325
alin. 3 din Codul penal.
Reclamantul a executat parţial
această pedeapsă în Penitenciarul Jilava.
În perioada detenţiei,
reclamantul a fost supus unor condiţii de detenţie inumane, familia
reclamantului a fost lipsită de sprijinul material şi moral, cu atât mai mult
cu cât cu ocazia condamnării s-a dispus confiscarea totală a averii.
Această situaţie a avut
consecinţe extrem de grave asupra sănătăţii şi dezvoltării ulterioare a
reclamantului şi a familiei acestuia compusă din soţie şi copii minori la
momentul detenţiei.
Prin întâmpinare pârâtul a
solicitat respingerea acţiunii, întrucât reclamantul nu a depus dovezi din care
să rezulte condamnarea pretinsă, iar cuantumul daunelor morale solicitate este
excesiv.
Prin notele de şedinţă de la
filele 32, 33 din dosar, pârâtul a precizat că faţă de decizia nr. 1358/2010 a Curţii
Constituţionale, în prezenta cauză nu mai există temei juridic pentru acordarea
daunelor morale ca măsuri reparatorii.
Prin notele depuse de reclamant
la filele 34-38 din dosar, acesta a invocat mai multe dispoziţii internaţionale
în susţinerea acţiunii, precum Rezoluţia nr. 1096/1996 şi Rezoluţia nr.
1481/2006 ale Adunării Parlamentare a Consiliului Europei referitoare la
necesitatea condamnării crimelor regimurilor comuniste, art. 1,3,4, 5, 6, 8 şi
9 din Convenţia europeană pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale şi a susţinut că acordarea de despăgubiri materiale pentru
prejudiciul moral suferit de foştii deţinuţi politici apare ca necesară în
raport de aceste prevederi.
Prin notele de şedinţă de la
filele 42-44 din dosar, pârâtul a invocat excepţia tardivităţii cererii
reclamantului referitoare la temeiul juridic al pretenţiilor, ca fiind
formulată cu nerespectarea termenului prevăzut de art. 132 alin. 1 din Codul de
procedură civilă, excepţia prescripţiei dreptului la acţiune generat de
formularea acţiunii în afara termenului general de prescripţie care a început
să curgă de la data de 22 decembrie 1989, excepţia inadmisibilităţii întemeiată
pe argumentul că statul poate să răspundă delictual numai pentru erorile
judiciare, conform art. 506 din Codul de procedură penală.
Cu privire la fondul cauzei,
pârâtul a precizat că prezenta acţiune este lipsită de temei legal, întrucât în
sistemul intern nu mai există o dispoziţie legală care să reglementeze dreptul
foştilor deţinuţi politici de a beneficia de daune morale pentru condamnările
suferite anterior anului 1989.
Tribunalul V., prin sentinţa nr. 1463/15.12.2011,
a respins excepţia tardivităţii cererii de întregire a temeiului juridic,
excepţia prescripţiei dreptului la acţiune şi excepţia inadmisibilităţii
acţiunii. A admis în parte acţiunea şi a constatat caracterul politic al
condamnării reclamantului, dispusă prin sentinţa nr. 78/1962 a Tribunalului
Militar C. A respins capătul de cerere având ca obiect obligarea pârâtului la
plata daunelor morale.
Pentru a hotărî astfel, instanţa
de fond a reţinut următoarele:
Prin sentinţa nr. 78/1962 a
fostului Tribunal Militar C., reclamantul a fost condamnat la 6 ani închisoare
corecţională şi 4 ani închisoare corecţională, pentru faptele prevăzute de art.
209 pct. 2 lit. a din Codul penal şi art. 306 din Codul de procedură penală şi
s-a dispus confiscarea totală a averii reclamantului, acesta executând pedeapsa
privativă de libertate în perioada 18 aprilie 1961 – 16 aprilie 1964.
Atât în perioada premergătoarei
condamnării reclamantului, cât şi ulterior acesta a fost supus unor verificări
generate de apartenenţa lui la o grupare religioasă intitulată „martorii lui
Iehova”.
În cursul judecăţii, Curtea
Constituţională, prin deciziile nr. 1354 din 20 octombrie 2010, nr. 1358 şi
1360 din 21 octombrie 2010, publicate în Monitorul Oficial nr. 761 din 15
noiembrie 2010 , a admis excepţii de neconstituţionalitate invocate în diverse
dosare aflate pe rolul instanţelor judecătoreşti şi a constatat că prevederile
art. 5 alin. 1 , lit. a teza întâi din Legea nr. 221/2009, cu modificările şi
completările ulterioare şi ale art. I pct. 1 şi art. II din O.U.G. nr. 62/2010
sunt neconstituţionale.
Dispoziţiile legale a căror
neconstituţionalitate a fost declarată se refereau la posibilitatea persoanelor
condamnate politic sau împotriva cărora au fost luate măsuri administrative cu
caracter politic de a beneficia de despăgubiri morale pentru prejudiciul
suferit prin astfel de măsuri, în cuantumul prevăzut de legea de modificare.
Cele trei decizii au afectat
astfel temeiul juridic al capătului de cerere din acţiune referitor la
obligarea pârâtului la plata daunelor morale şi nu au afectat în nici o măsură
textul din Legea nr. 221/2009 referitor la constatarea caracterului politic al
condamnărilor determinate prin lege, respectiv art. 4 din Legea nr. 221/2009,
în vigoare şi în prezent.
S-a reţinut că după introducerea
cererii de chemare în judecată întemeiată pe aceste dispoziţii legale, a fost
înlăturată aplicarea lor ca efect al publicării celor trei decizii ale Curţii
Constituţionale şi expirării termenului de 45 de zile prevăzut de art. 31 din
Legea nr. 47/1992 republicată.
Excepţia tardivităţii modificării
acţiunii sub aspectul temeiului juridic aplicabil acesteia este neîntemeiată,
întrucât stabilirea temeiului juridic aferent unei pretenţii constituie un
element al fondului cauzei, de a cărei precizare de către parte instanţa nu
este ţinută , dar pe care este necesar a-l stabili după punerea lui în discuţie,
potrivit art. 129 alin. 4 din Codul de procedură civilă.
În consecinţă, temeiul juridic nu
constituie un element al acţiunii care să fie avut în vedere de prevederile
art. 132 alin. 1 din Codul de procedură civilă, nefiindu-i astfel aplicabile
prevederile legale referitoare la termenul în care poate fi modificat.
Dată fiind situaţia creată prin
declararea neconstituţionalităţii unor texte precizate în cererea introductivă
şi constatând că a fost sesizată cu o cerere referitoare la un drept subiectiv
civil constând în dreptul de a fi despăgubit pentru prejudiciul nepatrimonial
pretins a fi fost suferit, instanţa a pus în discuţie temeiul juridic al
pretenţiilor băneşti ale reclamantului.
Excepţia inadmisibilităţii
acţiunii este neîntemeiată, întrucât inadmisibilitatea unei acţiuni presupune
faptul că o acţiune nu poate fi dedusă judecăţii în faţa unei instanţe
judecătoreşti. Constituind o excepţie de la dreptul de acces la justiţie,
reglementat constituţionale şi prin prevederile art. 6 din Convenţia europeană
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale,
inadmisibilitatea unei acţiuni civile trebuie să fie prevăzută expres de lege
şi justificată pe cauze obiective şi proporţionale cu scopul urmărit printr-o
asemenea reglementare.
În speţă, reclamantul a sesizat
instanţa cu o acţiune în constatarea caracterului politic şi în despăgubiri,
prin care a solicitat obligarea statului la plata unor daune morale.
În privinţa cererii de acordare a
daunelor morale, împrejurarea că în cursul judecăţii au fost declarate
neconstituţionale dispoziţiile din legea specială referitoare la aceste daune
nu poate ridica problema inadmisibilităţii cererii, ci a temeiului juridic al
pretenţiei. Această din urmă chestiune reprezintă însă un aspect al fondului cauzei
şi nu de inadmisibilitate, întrucât fiind sesizată cu o cerere referitoare la
un drept subiectiv civil, instanţa trebuie să îl analizeze în contextul tuturor
regulilor şi principiilor de drept aplicabile, în caz contrar putând ajunge în
situaţia prevăzută de art. 3 din Codul civil, referitor la denegarea de
dreptate.
Excepţia prescripţiei dreptului
la acţiune s-a apreciat ca neîntemeiată,
întrucât în speţă nu sunt aplicabile prevederile generale cuprinse în Decretul
nr. 167/1958 referitor la prescripţia extinctivă, ci ale legii speciale
constând în art. 5 alin. 1 din Legea nr. 221/2009, potrivit cărora acţiunile
având ca obiect despăgubirile introduse în baza acestei legi pot fi formulate
în termen de 3 ani de la intrarea în vigoare a acestei legi. Astfel cum rezultă
din cuprinsul deciziei nr. 1358/2010 a Curţii Constituţionale, excepţia de
neconstituţionalitate a privit exclusiv dreptul de a beneficia în temeiul
acestui text de daune morale, nu şi alte aspecte prevăzute de acelaşi text
legal.
În consecinţă, sub aspectul
prescripţiei, prevederile legale erau aplicabile la momentul introducerii
acţiunii, şi-au produs efectele odată cu formularea acestei acţiuni,
nemaiputând fi şterse prin dispoziţii ulterioare.
În raport de această situaţie de
fapt şi aplicând dispoziţiile legale în materie, astfel cum au fost invocate,
cu completările ulterioare, tribunalul apreciază că prezenta acţiune este
întemeiată în parte, pentru considerentele care vor fi expuse în continuare.
La data înregistrării prezentei
acţiuni, respectiv luna octombrie 2010, intraseră în vigoare prevederile Legii
nr. 221/2009, care dispunea în esenţă că personale condamnate sau supuse unor
măsuri administrative abuzive puteau cere instanţei să constate caracterul
politic al acestor măsuri şi aveau dreptul de a beneficia de despăgubiri morale
şi materiale în condiţiile prevăzute de această lege.
Această lege a fost modificată
ulterior prin O.U.G. nr. 62/2010.
Prin deciziile nr. 1354/2010,
1358/2010 şi 1360/2010, Curtea Constituţională a declarat inadmisibile unele
prevederi din aceste legi în sens larg, respectiv cele referitoare la
posibilitatea persoanelor vizate de Legea nr. 221/2009 de a beneficia de
despăgubiri morale, cuprinse în art. 5 alin. 1 lit. a teza I din Legea nr.
221/2009 şi art. I pct. 1 şi art. II din O.U.G. nr. 62/2010.
Celelalte dispoziţii din Legea
nr. 221/2009 referitoare la constatarea caracterului politic şi la dreptul
persoanelor vizate de lege de a beneficia de despăgubirile materiale nu au fost
afectate în nici un mod de aceste decizii ale Curţii Constituţionale.
Tot în cursul judecăţii prezentei
cauze, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a pronunţat decizia nr. 12 din 19
septembrie 2011 prin care a admis recursul în interesul legii formulat de
procurorul general şi a stabilit că, urmare a deciziilor Curţii Constituţionale
nr. 1358/2010 şi 1360/2010, dispoziţiile art. 5 alin. 1 lit. a teza I din Legea
nr. 221/2009 şi-au încetat efectele şi nu mai pot constitui temei juridic
pentru cauzele nesoluţionate definitiv la data publicării deciziilor Curţii
Constituţionale.
Cu privire la efectele acestei
din urmă decizii, tribunalul a reţinut că potrivit art. 330/7 alin. 4 din Codul
de procedură civilă, dezlegările date problemelor de drept judecate pe calea
recursului în interesul legii sunt obligatorii pentru instanţe de la data
publicării deciziei în Monitorul Oficial, în speţă de la data de 7 noiembrie
2011.
Raportând obiectul prezentei
acţiuni la considerentele de drept substanţial expuse anterior, tribunalul a
reţinut că primul capăt al acţiunii având ca obiect constatarea caracterului
politic al condamnării autorului reclamantei este întemeiat.
Articolul 1 alin. 2 din Legea nr.
221/2009, enumeră condamnările cu caracter politic ce constituie de drept, iar temeiurile
condamnării reclamantului se încadrează în aceste prevederi, respectiv art. 209
şi 325 din Codul penal, faţă de prevederile art. 1 alin. 2 lit. a din legea nr.
221/2009, o asemenea condamnare este de drept politică în sensul legii, astfel
încât instanţa a constatat acest caracter, cu atât mai mult cu cât prin
hotărârea nr. 100/1990, reclamantului i s-a recunoscut calitatea de persoană
îndreptăţită la beneficiul Decretului nr. 118/1990 care privea în esenţă tot
persoanele supuse unor condamnări sau măsuri abuzive de natură politică.
Capătul de cerere având ca obiect
obligarea pârâtului la plata daunelor morale s-a apreciat a fi lipsit de temei
legal. Astfel, potrivit considerentelor deciziei nr. 12/2011 având în vedere că
dreptul la acţiune pentru a obţine reparaţia este supus evaluării
jurisdicţionale constituind situaţii juridice în curs de constituire, ele sunt
supuse efectelor deciziilor Curţii Constituţionale care sunt de imediată şi
generală aplicare. La momentul la crea instanţa este chemată să se pronunţe
asupra acestei pretenţii, norma juridică nu mai există şi nu poate ultraactiva,
în lipsa unei prevederi legale exprese.
Potrivit aceloraşi considerente,
intervenţia instanţei de contencios constituţional în cauze nesoluţionate
nedefinitiv nu încalcă prevederile art. 6 paragraful 1 din Convenţia europeană
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, întrucât în
esenţă procesul civil nu se poate desfăşura făcând abstracţie de cadrul
normativ şi constituţional ale cărui limite au fost determinate în scopul
preeminenţei dreptului şi nici ale art. 1 din Protocolul nr. 1, întrucât
dreptul de creanţă constând în daunele orale este condiţionat de anumite
verificări făcute de organul jurisdicţional. La data pronunţării deciziilor
Curţii Constituţionale nu exista un „bun” în patrimoniul reclamantului, în
sensul textului din Convenţie, întrucât nici o hotărâre judecătorească
definitivă nu îi recunoscuse reclamantului acest drept.
De asemenea, tribunalul a reţinut
că instanţa supremă a analizat efectele deciziilor Curţii Constituţionale şi
prin prisma principiului discriminării, statuând cu valoare de dezlegare
obligatorie în prezenta cauză, faptul că situaţia de dezavantaj în care se
găseşte reclamantul în raport cu alte persoane care prin hotărâri judecătoreşti
anterioare au beneficiat de un drept similar este întemeiată pe o cauză
obiectivă şi justificată, constând în controlul de constituţionalitate
exercitat în condiţiile legii.
Este de necontestat existenţa
unor suferinţe morale generate de condamnarea tatălui reclamantei, constând în
lipsirea acesteia de afecţiunea şi îngrijirea părintească absolut necesară unui
copil, de lipsurile materiale la care a fost supusă reclamanta şi de
notorietatea marginalizării în perioada 1945 – 1989 a persoanelor aflate în
situaţia ei, însă judecătorul este chemat să aplice legea în sens larg şi în
primul rând normele obligatorii.
În consecinţă, tribunalul a
respins capătul de cerere având ca obiect plata de către pârât a daunelor
morale solicitate de către reclamant.
Împotriva acestei hotărâri au
declarat recurs în termen legal părţile, criticând-o pentru nelegalitate şi
netemeinicie.
Prin recursul său reclamantul a
criticat sentinţa susţinând că a fost dată cu aplicarea greşită a legii şi că
au fost greşit interpretate probele administrate în cauză.
În dezvoltarea recursului s-a
arătat că, greşit a fost respins capătul de cerere referitor la acordarea de
despăgubiri morale, decizia nr.12/2001 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie,
nefiind aplicabilă câtă vreme erau aplicabile normele comunitare cu prioritate
faţă de dispoziţiile interne.
Prin probele administrate s-a
dovedit suferinţa recurentului şi a familiei acestuia în perioada în care a
fost arestat pe considerente politice, dar şi ulterior, iar Declaraţia
Universală a Drepturilor Omului a consacrat expres dreptul persoanelor la
libertatea opiniilor şi la interzicerea torturii şi a tratamentelor inumane,
condamnarea sa având caracter politic şi îngrădind toate aceste drepturi.
Încălcarea drepturilor constituie
elementul material al faptei ilicite ce i-a produs prejudicii morale.
Dreptul la despăgubiri morale
este un drept patrimonial în sensul art.1 din Protocol, iar statele ar fi trebuit să faciliteze accesul la justiţie şi
tratament echitabil al victimelor.
Au fost încălcate drepturile
garantate de art.1, 3, 4, 5, 6, 8 şi 9 din Convenţia pentru Apărarea
Drepturilor Omului şi a Libertăţilor Fundamentale şi cele ale art.1 din
Protocolul adiţional la CEDO.
Statul Român prin Ministerul
Finanţelor Publice, reprezentat de Direcţia Generală a Finanţelor Publice
Vâlcea a criticat sentinţa pentru motive prevăzute de art.304 pct.6, 8 şi 9
raportat la art.3041 Cod procedură civilă, astfel
Instanţa a încălcat principiul
disponibilităţii prin constatarea caracterului politic al condamnării, întrucât
reclamantul nu a solicitat prin acţiunea introductivă să se constate caracterul
politic al condamnării sale; de altfel nici apărătorul reclamantului, cu ocazia
dezbaterilor asupra fondului nu a formulat o asemenea cerere.
Analizând sentinţa, prin prisma
criticilor invocate în ambele recursuri, Curtea a constatat că recursul
declarat de reclamant este nefondat, iar cel declarat de pârât este fondat.
Cu privire la recursul reclamantului:
Deşi în acţiunea introductivă nu
a fost precizat temeiul de drept, din modul în care este formulată, reiese că
este întemeiată pe disp.art.5 din Legea nr.221/2009, iar la termenul din
03.03.2011, reclamantul şi-a completat temeiul de drept în sensul întemeierii
acţiunii şi pe dispoziţiile art.998-999 Cod civil.
Înalta Curte de Casaţie şi
Justiţie a statuat prin decizia nr.6976/09.12.2004 că „statul răspunde pentru
prejudiciile cauzate unui inculpat într-un proces penal numai în temeiul şi în
situaţiile prevăzute de art.504 şi urm.din Codul de procedură penală, iar nu în
temeiul art.998-999 din Codul civil, precum şi pentru alte situaţii neprevăzute
în textul citat din Codul de procedură penală”.
În acelaşi sens, prin decizia
nr.422/17.01.2006 instanţa supremă a statuat că „dispoziţiile art.998-999 Cod
civil privind răspunderea civilă delictuală nu pot constitui temei pentru
antrenarea răspunderii statului pentru erorile judiciare.
Reglementarea legală ce
stabileşte în ce constau erorile judiciare pentru care poate fi angajată
răspunderea statului este art.504 Cod procedură penală, rap. la art.52 alin.3
din Constituţia României care statuează că statul răspunde patrimonial pentru
prejudiciile cauzate prin erorile judiciare.
Răspunderea statului este o
răspundere directă, limitată însă doar la prejudiciile cauzate prin erori
judiciare săvârşite în procesele penale. De asemenea, dispoziţiile art.504
alin.1 Cod pr.penală nu constituie o aplicare a principiilor consacrate de
art.998-999 Cod civil, această interpretare putând conduce la ideea că Statul,
prin Ministerul Finanţelor Publice are o răspundere nelimitată şi
necondiţionată, situaţie în care normele legale care reglementează răspunderea
statului în alte domenii, nu se mai justifică din moment ce principiile
consacrate de art.998-999 Cod civil sunt general aplicabile.”
Din interpretarea normelor legale
rezultă că legiuitorul a reglementat răspunderea statului numai în temeiul
art.504 Cod procedură penală şi numai în cazurile în care se înlătură
răspunderea penală în cadrul unui proces penal şi nu pentru cazurile în care se
constată caracterul politic al condamnării, în condiţiile dispoziţiilor
prevăzute în Decretul-lege nr.118/1990 privind acordarea unor drepturi
persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere
de la 6 martie 1945, ale OUG nr.214/1999 privind acordarea calităţii de
luptător în rezistenţa anticomunistă persoanelor sau ale Legii nr.221/2009
privind condamnările cu caracter politic şi măsurile administrative asimilate
acestora pronunţate în perioada 06.03.1945-22.12.1989.
Astfel, aşa cum a statuat
Î.C.C.J. dispoziţiile art.998-999 Cod civil privind răspunderea civilă
delictuală nu pot constitui temei pentru antrenarea răspunderii statului pentru
erorile judiciare sau condamnările politice din perioada comunistă.
Aşa fiind, curtea apreciază că
excepţia invocată de pârât a inadmisibilităţii acţiunii fondată pe
disp.art.998-999 Cod civil este întemeiată, cu această complinire a motivării
sentinţei, constatându-se respins corect de către instanţa de fond capătul de
cerere având ca obiect obligarea pârâtului la plata daunelor morale.
Cât priveşte acţiunea
fondată pe dispoziţiile Legii nr.221/2009, Curtea reţine că în mod corect s-a
avut în vedere decizia nr. 12/2011, pronunţată în soluţionarea recursului în
interesul legii, publicată în M. Of. nr. 789 din 7 noiembrie 2011 prin care s-a stabilit ca, „urmare a
deciziilor Curţii Constituţionale nr. 1.358/2010 si nr. 1.360/2010,
dispoziţiile art. 5 alin. (1) lit. a) teza I din Legea nr. 221/2009 privind
condamnările cu caracter politic si masurile administrative asimilate acestora
si-au încetat efectele si nu mai pot constitui temei juridic pentru cauzele
nesoluţionate definitiv la data publicării deciziilor instanţei de contencios
constituţional in Monitorul Oficial.”
Prin Decizia pronunţată în
soluţionarea recursului în interesul legii sus menţionată, Înalta Curte de
Casaţie şi Justiţie a avut în vedere efectele deciziilor Curţii Constituţionale
nr.1358 şi 1360/2010, prin raportare atât la norma constituţională cuprinsă în
art.20 alin.2, dar şi prin raportare la art.1 din Protocolul nr.1 adiţional la CEDO şi la art.6 şi 14 din
CEDO, aşadar a fost avută în vedere modalitatea în care se produc efectele
Curţii Constituţionale în situaţia proceselor aflate în curs de desfăşurare,
dar şi respectarea procedurii judiciare echitabile în înţelesul art.6
paragraful 1 din CEDO, precum şi respectarea dreptului la un bun în sensul
art.1 din Protocolul nr.1 adiţional la
CEDO.
Înalta Curte de Casaţie şi
Justiţie a invocat astfel, în considerentele deciziei, chiar jurisprudenţa
CEDO, respectiv cauza Caracas împotriva României, cauza Ionescu şi Mihăilă
împotriva României, cauza Fernandez – Molina Gonzales contra Spaniei,
arătându-se că în jurisprudenţa CEDO „o creanţă de restituire este o creanţă
sub condiţie, atunci când problema întrunirii condiţiilor legale ar trebui
rezolvate în cadrul procedurii judiciare şi administrative promovate, astfel că
la momentul sesizării jurisdicţiilor interne şi a autorităţilor administrative,
această creanţă nu putea fi considerată ca fiind suficient stabilită pentru a
fi considerată ca având o valoare patrimonială ocrotită de art.1 din Primul
Protocol”, precum şi că „o creanţă nu poate fi considerată un „bun” în sensul
art.1 din Protocolul nr.1, decât dacă ea
a fost constatată sau stabilită printr-o decizie judiciară trecută în puterea
lucrului judecat.
S-a mai arătat în motivarea
deciziei că nu există o bază suficientă în dreptul intern care să contureze
noţiunea de „speranţă legitimă”, iar nu de simplă speranţă în valorificarea
unui drept de creanţă, iar fiind vorba
de un interes patrimonial ce aparţine categoriei juridice de creanţă, el nu
poate fi privit ca valoarea patrimonială susceptibilă de protecţia art.1 din
Protocolul nr.1, decât în măsura în care are o bază suficientă în dreptul
intern, respectiv atunci când existenţa sa este confirmată printr-o
jurisprudenţă clară şi concordantă a instanţelor naţionale (cauza Atanasiu
împotriva României).
Pentru toate aceste considerente
se constată că toate motivele de recurs formulate de reclamant sunt
neîntemeiate, astfel încât soluţia de respingere a capătului de cerere privind
acordarea de despăgubiri pentru prejudiciul moral suferit de reclamant ca
urmare a condamnării politice, este legală.
Cu privire la recursul declarat
de pârât:
Nici prin cererea introductivă şi
nici completarea de acţiune reclamantul nu a învestit instanţa cu cerere pentru
constatarea caracterului politic al condamnării sale; de altfel nici apărătorul
reclamantului în dezbaterile asupra fondului cauzei nu a solicitat decât
obligarea pârâtului la plata de despăgubiri cu titlu de daune morale, nu şi
constatarea caracterului politic al condamnării reclamantului.
Aşa fiind, instanţa de fond şi-a
depăşit limitele investirii fiind incident motivul de recurs prevăzut de
art.304 pct.6 Cod procedură civilă, ce impune modificarea unei hotărâri atunci
când instanţa a cordat mai mult decât s-a cerut.
De altfel, condamnarea pe care a
suferit-o condamnatul face parte din categoria celor ce constituie de drept
condamnări cu caracter politic prevăzute de art.1 alin.2 din Legea nr.221/2009,
cu atât mai mult cu cât i s-a recunoscut reclamantului, în temeiul Decretului
nr.118/1990 calitatea de persoană îndreptăţită a beneficia de prevederile acestui
act normativ.
Pentru toate aceste considerente,
în temeiul dispoziţiilor art.312 Cod procedură civilă, a fost admis recursul
pârâtului şi modificată sentinţa în sensul că se va înlătura dispoziţia privind
constatarea caracterului politic al condamnării, menţinându-se celelalte
dispoziţii ale sentinţei, fiind respins ca nefondat recursul declarat de
reclamant.