Pretenţiile
fondate pe cuprinsul Convenţiei Europene a Drepturilor Omului, ratificată de
către Statul Român prin Legea nr.30/1994, pot viza doar încălcări intervenite
după momentul în care prevederile Convenţiei au devenit parte integrantă a
dreptului naţional. Statuarea de către Curtea Europeană de Justiţie a
faptului că astfel de încălcări suportă
o eventuală despăgubire, numai în măsura în care voinţa legiuitoare a statului
ce a înlocuit vechiul regim îşi asumă o
asemenea obligaţie, nici Curtea Europeană şi nici instanţele naţionale
neputându-se substitui voinţei legiuitoare posterioare regimului totalitar.
Deciziile Curţii Constituţionale nr.1358/2010 şi 1360/2010
Art.5 alin.1 lit. a teza I din Legea nr.221/2009
Pe de altă
parte, pretenţiile fondate pe cuprinsul Convenţiei Europene a Drepturilor
Omului, ratificată de către Statul Român prin Legea nr.30/1994, ar putea viza
încălcări intervenite după momentul în care acestea au devenit parte integrantă
a dreptului naţional.
În acelaşi
sens şi în privinţa eventualelor drepturi protejate în persoana reclamantului
prin normele de acelaşi tip ale dreptului comunitar.
Or,
încălcările se pretinde a fi survenit anterior intrării în vigoare a tuturor
acestor norme.
Aceasta este
cauza pentru care, în materia reparaţiei prejudiciilor provocate de regimurile
politice anterioare, Curtea Europeană de Justiţie a statuat că asemenea
încălcări suportă o eventuală despăgubire, în măsura în care voinţa legiuitoare
a statului ce a înlocuit vechiul regim
îşi asumă o asemenea obligaţie.
În acest
domeniu s-a arătat că, nici Curtea Europeană, precum nici instanţele naţionale nu
se pot substitui voinţei legiuitoare posterioare regimului totalitar.
Existenţa, la
un moment dat a unei norme în acest sens, declarată însă a nu fi concordantă cu
Constituţia statului, nu este de natură a da naştere în patrimoniul persoanei
dreptului asupra unui bun în sensul Convenţiei, existenţa dreptului fiind
indisolubil legată de acordarea lui prin lege; acordarea nu există însă, faţă
de statuarea contenciosului constituţional.
(Decizia
civilă nr.108/A/02 decembrie 2011)
Pin sentinţa civilă nr.51/08.03.20101,
Tribunalul Argeş, admiţând în parte acţiunea formulată de reclamantul A.V., a
obligat pe pârâtul Statul Român reprezentat prin Ministerul Finanţelor Publice la D.G.F.P. A., la plata, către
reclamant, a sumei de 1.000.000 lei despăgubiri pentru prejudiciul moral cauzat
de către regimul comunist totalitar anterior.
În motivare s-a reţinut, în fapt, că
reclamantul a suferit, în anul 1959, o condamnare penală, urmarea căreia a
executat o măsură privativă de libertate pentru crima de uneltire contra
ordinii sociale prevăzută de dispoziţiile art.209 Cod penal, în vigoare la acel
moment.
În timpul executării, acesta a fost supus unui
regim inuman, prost hrănit, obligat la munci inumane, care i-au cauzat diferite
afecţiuni cu caracter permanent, familia fiind lipsită de orice date despre
locul încarcerării şi starea sănătăţii sale. În continuare, după eliberare, a
fost lipsit de posibilitatea de a-şi continua studiile, fiind supus unor mari
dificultăţi la încadrarea în muncă, promovarea în funcţie, dar şi măsurilor de
restricţionare a libertăţii de mişcare, în sensul consemnării la domiciliu ori
de câte ori conducătorii statului comunist se aflau în vizită în localitate, în
mod permanent aflându-se sub supraveghere din partea organelor securităţii, fără
posibilitatea de a depăşi graniţele ţării, în scop turistic.
Faţă de această stare de fapt, instanţa
apreciază că reclamantul, într-adevăr, a suportat o gravă vătămare a vieţii
sale sociale, familiale, profesionale, aşa încât, este îndreptăţit a primi daune
morale atât pentru condamnarea suferită, dar şi pentru durerile fizice şi
psihice, pentru încălcarea drepturilor fundamentale nepatrimoniale ale
persoanei în timpul detenţiei şi după aceea, după eliberare.
În aceste condiţii, în aplicarea dispoziţiilor
art.998 Cod civil şi art.41 ale CEDO, s-a considerat că indemnizaţia lunară
acordată, deja, reclamantului, în temeiul Decretului-Lege nr.118/1990, prin
hotărârea nr.15/1990 a Comisiei instituite pentru aplicarea acestui decret, nu
are caracterul unei indemnizaţii de satisfacţie echitabilă, după cum însă, nici
pretenţiile reclamantului de a primi 1.500.000 euro cu titlu de despăgubiri
morale, fondate pe dispoziţiile art.5 alin.1 lit.b din Legea nr.221/2009, nu
s-au constatat în totalitate fondate, ele fiind reduse la suma de 1.000.000
lei.
Împotriva sentinţei, în termen, a formulat
recurs Statul Român, prin Ministerul Finanţelor Publice, criticând-o pentru
netemeinicie şi nelegalitate.
Curtea de Apel Piteşti, prin decizia civilă
nr.101/A din 22 iulie 2010, admiţând apelul, a schimbat sentinţa şi a redus
cuantumul despăgubirilor de la
1.000.000 lei, la 10.000 euro în echivalent lei, la data plăţii,
menţinând în rest sentinţa.
Pentru a se pronunţa astfel, Curtea a reţinut,
în fapt, pe de o parte, drept nefondată critica privind caracterul politic al
condamnării reclamantului, câtă vreme infracţiunea prevăzută de fostele
dispoziţii ale art.209 Cod penal este, în mod expres, prevăzută în enumerarea
cuprinsă la art.1 alin.2 lit.a din Legea nr.221/2009, ca având acest caracter.
Legat de inadmisibilitatea acţiunii, s-a
constatat că instanţa fondului s-a pronunţat asupra acestei excepţii,
neexistând o nepronunţare, aşa cum s-a pretins prin motivele de apel.
Fondată, însă, a fost găsită cea de a treia
critică, constatându-se că instanţa a acordat despăgubiri într-o limită
nepermisă de lege.
Astfel, s-a arătat că prin O.U.G. nr.62/30
iunie 2010, cuprinsul art.5 alin.1 lit.a) a fost modificat, prevăzându-se un
cuantum de până la 10.000 euro pentru repararea prejudiciului moral suferit ca
urmare a condamnării cu caracter politic sau a unor măsuri administrative cu
acest caracter.
Prin decizia civilă nr.3726 din 6 mai 2011,
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, apreciind că, în cauză, instanţa apelului
nu a înscris, în considerentele sale, motivele de fapt şi de drept ce au format
convingerea sa, sub aspectul opţiunii în favoarea sumei de 10.000 euro, care,
prin lege, este plafonul maxim stabilit pentru despăgubirile morale permise
victimelor faptelor de persecuţie politică enunţate de lege, a admis atât
recursul declarat de către reclamant, cât şi pe cel declarat de către pârâtul
Statul român..
A mai fost, de asemenea, constată fondată,
critica adusă de reclamant aceleiaşi decizii dată în apel, cât priveşte
aplicarea faţă de soluţia pronunţată de prima instanţă de fond, nedefinitivă
încă, a dispoziţiilor art.II din O.U.G. nr.62/2010, respectiv unui proces în
curs de soluţionare.
Sub acest aspect, decizia instanţei de recurs
arată că cererii reclamantului îi erau aplicabile dispoziţiile legii materiale
ce dădeau naştere în favoarea sa unui drept la acţiune pentru a solicita
despăgubiri neplafonate sub aspectul întinderii şi, întrucât ordonanţa nu
conţine norme de procedură spre a se invoca principiul aplicării sale imediate,
pricinii îi este aplicabilă legea în vigoare la data formulării cererii de
chemare în judecată.
Astfel reinvestită, prezenta Curte se constată
sesizată cu judecata apelului formulat de către Statul Român împotriva soluţiei
pronunţată de către prima instanţă de fond, după momentul declarării ca
neconstituţionale a temeiurilor de drept material ce au permis primei instanţe
de fond acordarea de despăgubiri morale reclamantului, dar şi după pronunţarea
deciziei nr.12 din 19 septembrie 2011, a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie
care statuează că, urmare a deciziilor Curţii Constituţionale nr.1358/2010 şi
1360/2010, dispoziţiile art.5 alin.1 lit.a teza I din Legea nr.221/2009,
privind condamnările cu caracter politic şi măsuri administrative asimilate acestora
şi-au încetat efectele şi nu mai pot constitui temei juridice pentru cauzele
nesoluţionate definitiv la data publicării deciziilor instanţei de contencios
constituţional în Monitorul Oficial.
În cauza de faţă, urmare a declanşării
controlului jurisdicţional împotriva sentinţei primei instanţe de fond, se va
observa că aceasta încă nu este una definitivă, prezenta instanţă fiind
instanţă de control în apel.
Îndrumările obligatorii în drept ale deciziei
de casare vizează inaplicabilitatea legii materiale noi în privinţa cauzei
începute sub incidenţa legii materiale vechi, cu aplicaţie la survenirea
actului guvernamental de plafonare a despăgubirilor eventual cuvenite din
punctul de vedere al unei victime a represiunii în timpul vechiului regim
politic.
În cauza de faţă, însă, nu se pune problema
cercetării pricinii prin prisma unor dispoziţii legale nou apărute, ci problema
însăşi a existenţei dispoziţiilor de drept material, ce constituie temeiul
pretenţiilor reclamantului.
De aceea, nu se poate vorbi despre o eventuală
înrăutăţire a situaţiei în propria cale
de atac.
Or, cum se vede din cele de mai sus, acest
text nu mai poate constitui, la data prezentei judecăţi, temei al condamnării
statului de a aduce reparaţii prejudiciului moral încercat de către reclamant,
pe timpul regimului politic anterior.
În apărare, prin întâmpinare,
reclamantul-intimat a invocat, între altele, încălcări ale unor drepturi
protejate prin norme de drept internaţional, devenite, prin asumarea lor, de
către pârâtul Statul român, parte a dreptului intern respectiv, a dreptului la
un proces echitabil, a principiului egalităţii în drepturi, a obligativităţii
tratatelor internaţionale privind drepturile omului, a dreptului la libertate
individuală şi siguranţă a persoanei, a art.1 din Primul Protocol adiţional al
Convenţiei pentru apărarea drepturilor omului şi libertăţilor fundamentale, a
dreptului la proprietate consacrat de art.17 alin.1 din Carta Drepturilor
Fundamentale a Uniunii Europene, precum şi a dreptului persoanelor în vârstă de
a duce o viaţă demnă şi independentă şi de a participa la viaţa socială şi
culturală prevăzut de art.25 al aceleiaşi Carte, arătând că reglementările
internaţionale au întâietate în faţa normelor interne, inclusiv în faţa
Constituţiei României, aşa cum s-a statuat în jurisprudenţa Curţii Europene a
Drepturilor Omului.
Astfel, se solicită prezentei instanţe ca, şi
în situaţia existenţei a unei decizii a Curţii Constituţionale, să fie
analizată compatibilitatea textului naţional reţinut de Curtea Constituţională
ca fiind constituţional, cu dispoziţiile Curţii Europene a Drepturilor Omului,
aceasta având obligaţia să asigure preeminenţa normelor internaţionale devenite
parte a dreptului intern faţă de orice altă prevedere contrară din legislaţia
naţională, fără a aştepta abrogarea acesteia de către legiuitor.
Se invocă, totodată, jurisprudenţa Curţii de
Justiţie a Comunităţii Europene, în sensul obligaţiei constatate de aceasta în
sarcina judecătorului naţional însărcinat să aplice, în cadrul competenţei sale,
dispoziţiile dreptului comunitar, având obligaţia de a asigura realizarea
efectului deplin al acestor norme, împotriva oricărei dispoziţii contrare a
legislaţiei naţionale, chiar ulterioară, fără a solicita sau a aştepta
eliminarea prealabilă a acesteia, pe cale legislativă sau de instanţa de
contencios constituţional, fără ca aceasta să însemne depăşirea limitelor
puterii judecătoreşti şi arogarea de atribuţii specifice altor puteri în stat,
prin crearea de noi norme juridice, atunci când aplică normele internaţionale
în favoarea celor interne, atunci când ele, prin ratificare, au devenit parte a
dreptului intern.
Mai arată reclamantul că, în favoarea sa, a
funcţionat o speranţă legitimă de a-şi vedea dreptul la despăgubire
concretizat, prin apariţia Legii nr.221/2009, care a figurat oportunitatea
dobândirii unei despăgubiri patrimoniale pentru daunele morale, în condiţiile
definite de această lege.
Totodată, în temeiul art.3 din Codul civil,
solicită instanţei a constata că, în situaţia născută prin declararea
neconstituţionalităţii textului ce a creat un asemenea drept la data
introducerii acţiunii, instituţia juridică a despăgubirii sale nu îşi are
rezolvare într-un text expres, motiv pentru care, se impune căutarea în alte
norme a soluţiei, pentru rezolvarea cazului, prin analogie cu o dispoziţie
asemănătoare, iar în cazul lipsei uneia, în baza principiilor dreptului, în caz
contrar, instanţa făcându-se vinovată de denegare de dreptate, faptă contrară
calităţii judecătorului de garant al legii pe care este chemat să o apere
contra oricărui act de încălcare. În acest sens, se invocă, prin întâmpinare,
dispoziţiile art.1349 Cod civil, fără a se indica în mod expres la care formă a
acestui act se referă.
Întrucât dispoziţiile acestui text, în forma
în vigoare la data sesizării instanţei, a producerii faptelor cauzatoare de
prejudiciu, dar şi la data abolirii regimului totalitar comunist, privesc
motive de desfiinţare a unui contract de vânzare-cumpărare imobiliară, se poate
presupune că acesta a înţeles să invoce noile dispoziţii ale Codului civil,
intrate în vigoare la data de 1 octombrie 2011.
Acest text, însă, precum şi cele referitoare
la prescripţia extinctivă, nu se aplică situaţiei de faţă, aşa cum rezultă din
dispoziţiile art.3 al Legii nr.71 din 3 iunie 2011.
De altfel, sub acest aspect, al prescripţiei
extinctive, intimatul reclamant, în aceleaşi apărări, invocă dispoziţiile
Decretului nr.167/1958, în sensul că dreptul său a acţiune s-ar fi născut,
pentru daune morale, numai odată cu edictarea Legiinr.221/2009, prevederile
anterioare nereglementând un astfel de drept, în mod expres, numai prin legea
nouă dându-se calificarea drept politică, a represiunii săvârşite împotriva sa.
În cel mai îndepărtat caz, instanţa ar fi
obligată să judece în echitate, dacă nu găseşte un alt suport legal pentru a da
cuvenita satisfacţie drepturilor aceluia ce i se adresează. În privinţa sa,
instanţei i se cere să se constata că i-au fost încălcate dreptul la viaţă, a
fost supus torturii şi muncii forţate, i-au fost încălcate libertatea şi
siguranţa, a fost victima unei arestări şi deţineri contrară dreptului său la
un proces echitabil, cu încălcarea prezumţiei de nevinovăţie, a dreptului de a
fi informat asupra naturii şi cauzei acuzaţiei aduse, cu consecinţe asupra pregătirii
apărării, a fost sancţionat fără a exista o lege care să-i interzică o
activitate de un anumit tip, s-au produs intruziuni în viaţa sa privată şi de
familie, în libertatea de gândire, conştiinţă şi religie, cea de exprimare,
fiind supus unui mare abuz de drept.
Se depune, totodată, ca practică judiciară,
copia sentinţei civile nr.303/2011 dată de Tribunalul Argeş, ca primă instanţă
de fond.
Cât priveşte aceste apărări, Curtea a
constatat că ele nu sunt de natură a înlătura statuarea făcută de Înalta Curte
de Casaţie şi Justiţie în recursul în interesul legii asupra drepturilor
invocate de reclamant în prezenta cauză.
Astfel, acesta şi-a fondat pretenţiile
exclusiv pe dispoziţiile art.5 alin.1 din Legea nr.221/2009, despre care
decizia instanţei interpretative a legii arată că, în măsura în care într-o
cauză nu a fost pronunţată o soluţie definitivă, nu pot constitui temei
juridice al acordării drepturilor în reparaţia prejudiciului moral.
Un alt temei al unor asemenea drepturi, nu a
fost invocat în prezenta cauză de către reclamant, aşa încât, schimbarea lui
direct în calea de atac formulată la adresa sentinţei, ar fi inadmisibilă.
Aceasta, cu trimitere la decizia de practică
judiciară depusă, care se fondează pe lipsa acţiunii Statului Român de a legifera
în sensul obligaţiilor asumate prin diverse acorduri şi tratate internaţionale,
în scopul reparării prejudiciilor aduse de regimul politic anterior persoanelor
persecutate de acesta sau urmaşilor lor.
Reclamantul în prezenta cauză invocă un
prejudiciu moral cauzat sieşi,
într-adevăr, prin activitatea statului de regim politic totalitar.
Ca şi apărări, în cauză se invocă diverse
drepturi a căror încălcare a suferit-o în timpul acestui regim, precum şi o
prezentă încălcare a dreptului la un proces echitabil, în măsura în care nu se
dă satisfacţie cererilor reclamantului.
Cât priveşte încălcările şi urmările acestuia,
produse sub regimul politic anterior, urmează a se observa că ele au o reflexie
patrimonială, însuşi reclamantul solicitând acordarea de despăgubiri pentru
daunele morale suferite.
Sub acest aspect, în lipsa unei legi speciale
de despăgubire, sunt operante dispoziţiile art.998-999 Cod civil.
Dreptul însă la o astfel de despăgubire ar
curge de la momentul la care dreptul putea fi invocat, respectiv de la momentul
abrogării regimului dictatorial totalitar, sfârşitul anului 1989.
Până la momentul formulării unei asemenea
cereri în despăgubiri, termenul general de prescripţie, aşa cum era el
reglementat de dispoziţiile Decretului 167/1958, s-a încheiat, astfel încât ea
nu poate fi primită la momentul de faţă.
Aplicarea excepţiei prescripţiei extinctive nu
constituie o încălcare a dreptului la un proces echitabil, aşa cum a arătat
Curtea Europeană a Drepturilor Omului în jurisprudenţa sa, edictarea unei
astfel de norme în privinţa pretenţiilor patrimoniale fiind o instituţie
juridică fondată pe principiul asigurării stabilităţii juridice în orice stat
de drept.
De aceea, încălcările despre care face vorbire
recurentul, spre a putea fi cercetate, era necesar să fie invocate în
interiorul acestui termen de prescripţie.
Nu se poate pretinde că, în lipsa declarării
drept politică a represiunii suportate de reclamant, nu ar fi putut fi
solicitate daune morale, încălcările în fapt pretinse fiind înscrise în chiar
acte internaţionale ce fac obiectul unor tratate interstatale, în vigoare la
data producerii faptelor, fără a mai vorbi despre intervenirea decretului-lege
nr.118/1990 care face chiar o asemenea recunoaştere, la modul generic, a
săvârşirii unor asemenea represiuni, de către regimul anterior, neputându-se
pretinde necesară, pentru naşterea dreptului la reparaţie, o detaliere expresă,
prin act normativ, a acestora.
Pe de altă parte, pretenţiile fondate pe
cuprinsul Convenţiei Europene a Drepturilor Omului, ratificată de către Statul
Român prin Legea nr.30/1994, ar putea viza încălcări intervenite după momentul
în care acestea au devenit parte integrantă a dreptului naţional.
În acelaşi sens şi în privinţa eventualelor
drepturi protejate în persoana reclamantului prin normele de acelaşi tip ale
dreptului comunitar.
Or, încălcările se pretinde a fi survenit
anterior intrării în vigoare a tuturor acestor norme.
Aceasta este cauza pentru care, în materia
reparaţiei prejudiciilor provocate de regimurile politice anterioare, Curtea
Europeană de Justiţie a statuat că asemenea încălcări suportă o eventuală
despăgubire, în măsura în care voinţa legiuitoare a statului ce a înlocuit vechiul regim îşi asumă o asemenea
obligaţie.
În acest domeniu s-a arătat că, nici Curtea
Europeană, precum nici instanţele naţionale nu se pot substitui voinţei
legiuitoare posterioare regimului totalitar.
Existenţa, la un moment dat a unei norme în
acest sens, declarată însă a nu fi concordantă cu Constituţia statului, nu este
de natură a da naştere în patrimoniul persoanei dreptului asupra unui bun în
sensul Convenţiei, existenţa dreptului fiind indisolubil legată de acordarea
lui prin lege; acordarea nu există însă, faţă de statuarea contenciosului
constituţional.
Ca atare, urmare a schimbării situaţiei dreptului
material invocat de către reclamant, asupra căruia nu mai există la data
pronunţării prezentei soluţii o hotărâre definitivă, instanţa a constatat că se
impune admiterea, cu această motivare, a apelului declarat de către pârâtul
Statul Român şi schimbarea în tot a sentinţei, în sensul respingerii acţiunii.