Modul
de calcul al taxei judiciare de timbru. În cazul în care se micşorează
valoarea pretenţiilor formulate în acţiune sau în cerere, după înregistrarea
acesteia, taxa judiciară de timbru se percepe la valoarea iniţială, fără a se
ţine seama de reducerea ulterioară.
Art.20
alin.2 teza a II-a din Legea nr.146/1997
Norma ce li
s-a aplicat apelanţilor prevede posibilitatea de a fi ajutaţi prin suportarea a
jumătate din taxele de timbru datorate către stat, în situaţia expres
prevăzută, neîndeplinind cerinţa scutirii totale de aceste taxe.
Prin urmare,
scutirea a privit datoria pentru jumătate din suma calculată iniţial cu titlu
de taxă de timbru, iar nu jumătate din taxa pe care pretinde că ar fi datorat-o, contrar dispoziţiilor alin.2 al
art.20, cum s-a arătat mai sus.
Chiar şi dacă
s-ar putea concluziona în sensul că scutirea ar privi automat jumătate din taxa
datorată pentru criticile rămase pentru a fi susţinute, instanţa a arătat că,
de la stat ,s-a suportat numai jumătate din această valoare, apelanţilor
rămânându-le în continuare să suporte jumătatea calculată la suma de 814,8 lei,
din care nu s-a achitat decât cea de 120 lei.
Această
judecată este una greşită, după cum s-a arătat, restrângerea motivelor de apel
ce ar urma să fie susţinute neputând duce şi la reducerea taxei de timbru
datorată, pe de o parte, iar pe de altă parte, cât priveşte ajutorul judiciar,
se poate observa că acesta a fost acordat exclusiv prin prisma unei taxe de
3.233 lei, care s-a apreciat de către instanţa cererii de ajutor a fi mai greu
de suportat, fără a se prezuma că şi o cerere ce ar privi jumătate din această taxă
ar putea fi considerată, de către o eventuală instanţă a cercetării unei
asemenea cereri, împovărătoare, pentru a fi suportată jumătate de la stat, cu
atât mai mult, cu cât recurenţii nu s-au aflat în situaţia de a nu putea angaja
un apărător, din a cărui delegaţie, aflată la dosar, nu rezultă că ar fi oferit
serviciile sale pro bono.
(Decizia
civilă nr. 1979/R/01 noiembrie 2011)
Prin decizia
civilă nr.147/9 iunie 2011, Tribunalul Argeş luând act de renunţarea
apelanţilor la criticile vizând o parte din terenurile asupra cărora s-a
pretins greşită soluţia primei instanţe de fond, a anulat, ca insuficient
timbrat, apelul formulat de T.I., N.M. şi T.Ş. împotriva încheierii de admitere
în principiu şi a sentinţei nr.8932/3 noiembrie 2010 dată în dosarul
nr.4277/280/2003, în contradictoriu cu intimaţii-reclamanţi Gh.I., T.A. şi S.R.
În motivare,
s-a reţinut în fapt că, urmare a renunţării la judecata unor critici formulate
prin apel, valoarea rămasă de timbrat faţă de celelalte critici, era de 814 lei, din care apelanţii nu au achitat
decât suma de 120 lei, aşa încât, se impune aplicarea dispoziţiilor art.20 din
Legea nr.146/1997.
Împotriva
deciziei au formulat recurs T.I., T.Ş. şi N.M. criticând-o ca netemeinică şi
nelegală, în final indicând însă motivul de recurs fondat pe dispoziţiile
art.304 pct.9 Cod procedură civilă.
În dezvoltare,
recurenţii arată că, în opinia lor, după ce s-a învederat taxa datorată pentru
întregul apel ca fiind de 3.233 lei, întrucât a fost formulată cerere de
acordare a ajutorului public judiciar, aceasta a fost redusă la 1.616,5 lei,
care reprezintă jumătate din taxa datorată.
Cum însă, în
faţa instanţei de apel, s-a renunţat la judecata criticilor privind mai multe
terenuri, taxa datorată pentru cele rămase era de 1.716,5 lei, din care se
stabilise că, de la stat, ar urma să fie suportată cea de 1.616,5 lei,
reprezentând cota de ½ din totalul taxei datorate pentru apel.
Întrucât deja
se plătise o parte din taxa iniţial datorată, aceasta, adunată cu cea pe care
s-a statuat în cererea de reexaminare că ar urma să o suporte statul, întreceau
valoarea totală a taxei pentru criticile supuse atenţiei instanţei, aşa încât,
în mod greşit s-a considerat apelul ca nefiind suficient timbrat.
În plus, arată
recurenţii, instanţa de apel nu a pus în vedere completarea taxei de timbru în
limita rămasă după renunţarea la judecata apelului şi nici să indice terenurile
pentru care ar fi înţeles să folosească taxa de 1.716,5 lei, pe care o consideră
achitată prin depunerea a 100 lei în acest cont de către apelanţi, adunată cu
diferenţa suportată de stat.
În concluziile
scrise, intimaţii au solicitat respingerea recursului, întrucât instanţa, după
ce a acordat beneficiul reducerii taxelor de timbru adversarilor, a şi pus în
vedere achitarea celei datorate, aceştia neîndeplinindu-şi obligaţia.
Curtea,
examinând decizia prin prisma criticilor aduse, a constatat recursul ca nefiind
fondat, pentru următoarele considerente:
Aşa
cum s-a arătat mai sus, recurenţii au formulat critici de apel, împotriva
sentinţei primei instanţe de fond, în funcţie de care datorau statului taxa de
timbru de 3.233 lei, necontestată.
Potrivit
dispoziţiilor art.20 alin.2 din Legea nr.146/1997, teza a II-a dacă taxa judiciară de timbru nu a fost plătită în cuantumul
legal, în momentul înregistrării acţiunii sau cererii, ori dacă, în cursul
procesului, apar elemente care determină o valoare mai mare, instanţa va pune
în vedere petentului să achite suma datorată până la primul termen de judecată.
În cazul când se micşorează valoarea pretenţiilor formulate în acţiune sau în
cerere, după ce a fost înregistrată, taxa judiciară de timbru se percepe la
valoarea iniţială, fără a se ţine seama de reducerea ulterioară.
Cum se poate
observa, taxa total datorată de către apelanţi, indiferent de renunţarea lor la
judecata unor motivelor de apel, rămâne cea iniţială, aceasta de altfel
datorându-se potrivit dispoziţiilor alin.1 al aceluiaşi articol, anticipat.
Apelanţii
înţeleg greşit şi instituţia ajutorului judiciar.
Norma ce li
s-a aplicat prevede posibilitatea de a fi ajutaţi prin suportarea a jumătate
din taxele de timbru datorate către stat, în situaţia expres prevăzută,
neîndeplinind cerinţa scutirii totale de aceste taxe.
Prin urmare,
scutirea a privit datoria pentru jumătate din suma calculată iniţial cu titlu
de taxă de timbru, iar nu jumătate din taxa pe care pretinde că ar fi datorat-o, contrar dispoziţiilor alin.2 al
art.20, cum s-a arătat mai sus.
Chiar şi dacă
s-ar putea concluziona în sensul că scutirea ar privi automat jumătate din taxa
datorată pentru criticile rămase pentru a fi susţinute, instanţa a arătat că,
de la stat ,s-a suportat numai jumătate din această valoare, apelanţilor
rămânându-le în continuare să suporte jumătatea calculată la suma de 814,8 lei,
din care nu s-a achitat decât cea de 120 lei.
Această
judecată este una greşită, după cum s-a arătat, restrângerea motivelor de apel
ce ar urma să fie susţinute neputând duce şi la reducerea taxei de timbru
datorată, pe de o parte, iar pe de altă parte, cât priveşte ajutorul judiciar,
se poate observa că acesta a fost acordat exclusiv prin prisma unei taxe de
3.233 lei, care s-a apreciat de către instanţa cererii de ajutor a fi mai greu
de suportat, fără a se prezuma că şi o cerere ce ar privi jumătate din această
taxă ar putea fi considerată, de către o eventuală instanţă a cercetării unei
asemenea cereri, împovărătoare, pentru a fi suportată jumătate de la stat, cu
atât mai mult, cu cât recurenţii nu s-au aflat în situaţia de a nu putea angaja
un apărător, din a cărui delegaţie, aflată la dosar, nu rezultă că ar fi oferit
serviciile sale pro bono.
Faţă de toate acestea,
neconstatându-se vreun motiv de nelegalitate din cele invocate de către
recurenţi, precum şi nici vreunul de ordine publică, în temeiul art.312 Cod
procedură civilă, recursul a fost respins ca nefondat. |