Stabilirea
salariului cuvenit cu ocazia emiterii deciziei de reîncadrare. Principiul
păstrării drepturilor salariale ale personalului.
Art.4
alin.5, art.5 alin.1 lit. a şi art.6 alin.1 din O.U.G. nr.1/2010
Art.
30 alin.5 lit. a din Legea nr.330/2009
Litigiul dedus
judecăţii se referă la stabilirea salariului cuvenit reclamantelor ca urmare a
noii reîncadrări, cu respectarea dispoziţiilor noilor legi de salarizare.
Astfel,
conform art.4 alin.5 din O.U.G. nr.1/2010, drepturile salariale ale
personalului din autorităţile şi instituţiile publice care şi-au schimbat
regimul de finanţare conform Legii nr.329/2009 sunt stabilite la nivelul
prevăzut în luna decembrie 2009 pentru funcţiile similare celor pe care a fost
reîncadrat din instituţia sau autoritatea care îl preia în structură, subordine
sau în finanţare, după caz.
Însă
potrivit prevederilor art.30 alin.5 lit.a din Legea nr.330/2009, în anul 2010
personalul aflat în funcţie la 31.12.2009 îşi va păstra salariul avut, fără a
fi afectat de măsurile de reducere a cheltuielilor de personal din luna
decembrie 2009, astfel: noul salariu de bază va fi cel corespunzător funcţiilor
din luna decembrie 2009, la care se adaugă sporurile ce se introduc în acesta,
potrivit anexelor legii. Textul se coroborează cu dispoziţiile art.7 alin.2,
care prevăd că realizarea trecerii de la actualul sistem de salarizare la noul
sistem de salarizare se efectuează în mod etapizat, astfel încât în perioada de
implementare a Legii nr.330/2009 nicio persoană să nu înregistreze o diminuare
a salariului brut de care beneficiază potrivit actualelor reglementări.
Conform
art.5 alin.1 lit. a din O.U.G. nr.1/2010, începând cu luna ianuarie 2010,
personalul aflat în funcţie la 31 decembrie 2009 îşi păstrează salariul, solda
sau, după caz, indemnizaţia lunară de încadrare brut/brută avute la această
dată, fără a fi afectate de măsurile de reducere a cheltuielilor de personal
din luna decembrie 2009 prevăzute la art.10 din Legea nr.329/2009, care se
calculează după cum urmează: la salariul de bază, solda/salariul funcţiei de
bază sau, după caz, indemnizaţia lunară de încadrare corespunzătoare funcţiilor
avute la data de 31 decembrie 2009 se adaugă cuantumul sporurilor şi
indemnizaţiilor care se introduc în acesta/aceasta, prevăzute în notele la
anexele la Legea-cadru nr.330/2009, numai personalului care a beneficiat de
acestea, în măsura în care îşi desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii;
Totodată,
potrivit art.6 alin.1 din O.U.G. nr.1/2010, în cazul în care drepturile
salariale determinate în conformitate cu Legea nr.330/2009 şi cu prezenta
ordonanţă de urgenţă sunt mai mici decât cele stabilite prin legi sau hotărâri
ale Guvernului pentru funcţia respectivă pentru luna decembrie 2009, se acordă
o sumă compensatorie cu caracter tranzitoriu care să acopere diferenţa, în
măsura în care persoana îşi desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii.
Rezultă,
aşadar, că, indiferent de sursa de finanţare a salariilor la data de
31.12.2009, cele două acte normative analizate mai sus consacră soluţia plăţii
drepturilor salariale în cuantumul aflat în plată la acea dată.
În
cazul reclamantelor, astfel cum rezultă din deciziile de reîncadrare şi din
menţiunile efectuate în carnetele lor de muncă, există diferenţe între
drepturile salariale încasate în luna decembrie 2009 şi cele primite după
reîncadrare, acestea din urmă având un cuantum mai mic.
Cum
însă cele două acte normative – Legea nr.330/2009 şi O.U.G. nr.1/2010 –
instituie principiul păstrării drepturilor salariale ale personalului, Curtea
apreciază că în mod greşit angajatorul, cu ocazia emiterii deciziilor de
reîncadrare ale reclamantelor, nu a aplicat normele tranzitorii din art.6
alin.1, edictate pentru a asigura aceeaşi salarizare. Trebuia ca reîncadrarea
reclamantelor să fie făcută, într-adevăr pe funcţii similare din M.A.I., cu
salariul corespunzător acestor funcţii, însă în plată trebuia păstrat salariul
efectiv încasat de reclamante la 31.12.2009.
(Decizia
civilă nr. 1656/R-CM/03 octombrie 2011)
Prin cererea
înregistrată la data de 14.07.2010, precizată ulterior, reclamantele B.I., V.N.G.,
C.E. şi P.S.E. au chemat în judecată pe pârâtul Oficiul de Cadastru şi
Publicitate Imobiliară A., solicitând anularea deciziilor nr.162/21.06.2010,
care modifică şi completează decizia nr.73/13.05.2010, nr.146/21.06.2010, care
modifică şi completează decizia nr.57/13.05.2010, nr.141/21.06.2010, care
modifică şi completează decizia nr.52/13.05.2010, respectiv nr.143/21.06.2010,
care modifică şi completează decizia nr.54/13.05.2010, şi păstrarea salariului
de încadrare avut la data de 31.12.2009.
În motivarea
acţiunii, s-a arătat că prin deciziile contestate s-a dispus în mod unilateral
şi retroactiv reîncadrarea reclamantelor în funcţia de referent gradul IA şi li s-a stabilit un salariu de
încadrare în cuantum de 1.110 lei, la care s-au aplicat sporul de vechime şi
indemnizaţia de dispozitiv. Potrivit statului de plată din decembrie 2009,
salariul de încadrare era de 1.650 lei, respectiv 1.870 lei, salariu de care
trebuia să se ţină cont la stabilirea salariului de bază la reîncadrare, în
conformitate cu dispoziţiile Legii nr.330/2009.
S-a arătat că
deciziile contestate sunt nelegale şi netemeinice având în vedere că deşi au
fost emise la data de 21.06.2010, produc efecte retroactiv, respectiv începând
cu 11.04.2010, deşi orice decizie ar trebui să producă efecte de la data
comunicării acesteia salariatului.
Pe de altă
parte, se arată că deciziile contestate încalcă prevederile art.17 alin.4 şi
art.41 din C.muncii, dispoziţiile art.30 alin.5 lit.a din Legea nr.330/2009 şi
pe cele ale art.4 alin.5 din OUG nr.1/2010.
De asemenea,
se susţine că sunt încălcate şi disp.art.3 lit.b din Legea nr.330/2009, în
sensul că drepturile de natură salarială se stabilesc numai prin norme juridice
de forţa legii. În cauza de faţă, deciziile contestate sunt fundamentate pe OUG nr.1/2010, fiind încălcate astfel
dispoziţiile art.115 alin.1 coroborat cu art.73 alin.3 lit.p din Constituţia
României; s-a mai susţinut că deciziile contestate încalcă şi principiul
internaţional al stabilităţii şi previzibilităţii raporturilor juridice
consacrat de legislaţia comunitară. În acest sens se arată că, întrucât
salariul de bază se diminuează în mod substanţial, sunt încălcate prevederile
art.7 alin.2 din Legea nr.330/2009 precum şi dreptul la muncă şi la plata
muncii statuate prin Constituţie.
Prin
întâmpinare s-a invocat excepţiile lipsei calităţii procesuale pasive şi
prescripţiei dreptului reclamantelor de a formula contestaţie, iar pe fondul cauzei a solicitat respingerea
contestaţiei ca neîntemeiată, arătându-se că prin deciziile contestate s-a
stabilit salarizarea şi reîncadrarea contestatoarelor în baza O.U.G. nr.1/2010
şi art.17 alin.4 din Legea nr.53/2003, a notei de fundamentare
nr.291443/DGRU/9.04.2010 şi Ordinului M.A.I nr.S/109/06.05.2010.
În ceea ce
priveşte excepţia prescripţiei dreptului reclamantelor de a formula
contestaţie, se susţine că este întemeiată, având în vedere data la care
reclamantele au înţeles să precizeze în concret deciziile contestate în cauza
de faţă.
În motivarea excepţiei lipsei calităţii
procesuale pasive, se susţine că asimilarea pe noile funcţii s-a făcut de către
ordonatorul principal de credite, în speţă MAI, OCPI fiind ordonator terţiar de
credite şi nu poate să dispună în mod nemijlocit de bugetul propriu, ci doar
întocmeşte un astfel de buget, buget care este transmis spre aprobare
ordonatorului principal de credite.
Susţine
pârâtul că deciziile contestate reprezintă procedura prin care au fost aduse la
îndeplinire dispoziţiile legale reglementate de Legea nr.330/2009 şi OUG
nr.1/2001.
Astfel,
drepturile salariale ale reclamantelor au fost stabilite prin lege de
ordonatorul principal de credite, motivat de faptul că la data de 11.04.2010 au
încetat prevederile CCM nr.1731/10.04.2009.
În ceea ce
priveşte susţinerile reclamantelor cu privire la menţinerea salariului avut în
luna decembrie 2009, se arată că nu sunt fondate, întrucât salariul din luna
decembrie 2009 era stabilit prin negociere între acestea şi angajator în baza
prevederilor contractului colectiv de muncă aplicabil, contract ce a încetat
începând cu 11.04.2010, iar după această dată au devenit aplicabile prevederile
Legii nr.330/2009 şi O.U.G. nr.1/2010.
În
acest sens, se susţine că din interpretarea disp.art.1 alin.3 şi alin.4 din OUG
nr.1/2010 rezultă că la stabilirea salariilor se are în vedere nivelul de
salarizare pentru luna decembrie 2009 pentru funcţii similare din cadrul M.A.I, iar nu salariul negociat conform prevederilor
CCM.
Prin
încheierea din data de 10.03.2011 instanţa a respins excepţiile lipsei
calităţii procesuale pasive şi prescripţiei dreptului contestatoarelor de a
formula contestaţie invocate de pârât prin întâmpinare.
Prin sentinţa
nr.945/9 mai 2011, Tribunalul Argeş, Secţia civilă a respins acţiunea, reţinând
următoarele:
Prin deciziile
nr.73/13.05.2010 (filele 4-5), nr.57/13.05.2010 (fila 74), nr.52/13.05.2010
(fila 42) şi nr.54/13.05.2010 (fila 21) pârâtul Oficiul de Cadastru şi Publicitate
Imobiliară A. a dispus reîncadrarea reclamantelor B.I., V.N.G., C.E. şi P.S.E.,
începând cu data de 11.04.2010, în funcţia de referent tr.IA, cu un salariu de
bază în cuantum de 1333 lei, respectiv 1289 lei, din care 889 lei - salariu de
încadrare.
Prin deciziile
nr.162/21.06.2010 (fila 96), nr.146/21.06.2010 (fila 84), nr.141/21.06.2010
(fila 99), respectiv nr.143/21.06.2010 (fila 92), angajatorul a modificat şi
completat deciziile nr.73/13.05.2010, nr.57/13.05.2010, nr.52/13.05.2010 şi
nr.54/13.05.2010, în sensul reîncadrării reclamantelor începând cu data de
11.04.2010 în funcţia de referent tr.IA (asimilată din punct de vedere al
salarizării cu funcţia de referent tr.IA Anexa I/4 poziţia 4 la Ordinul MAI
nr.S119/20.05.2010), respectiv tehnician cadastru tr.IA (asimilată din punct de
vedere al salarizării cu funcţia de referent tr.IA Anexa I/4 poziţia 4 la
Ordinul MAI nr.S119/20.05.2010), cu un salariu de bază în cuantum de 2166 lei,
respectiv 2110 lei, din care 1110 lei – salariul de bază (din luna decembrie
2009 pentru funcţii similare din cadrul MAI).
Reclamantele
au susţinut că în luna decembrie 2009 salariul lor de încadrare era de 1.650
lei, respectiv 1.870 lei, salariu de care trebuia să se ţină cont la stabilirea
salariului de bază la reîncadrare, în conformitate cu dispoziţiile art.30
alin.5 lit.a din Legea nr.330/2009 art.4 alin.5 din O.U.G. nr.1/2010.
Instanţa a reţinut că actul normativ care a reglementat
reîncadrarea în funcţii a unor categorii de personal din sectorul bugetar şi
stabilirea salariilor acestora pentru anul 2010 a fost O.U.G. nr.1/2010.
Potrivit art.1 alin.1 din O.U.G. nr.1/2010 „Salarizarea
personalului autorităţilor şi instituţiilor publice care şi-au schimbat regimul
de finanţare, în conformitate cu dispoziţiile Legii nr.329/2009 privind
reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, (...), din instituţii
finanţate integral din venituri proprii în instituţii finanţate integral sau
parţial de la bugetul de stat se realizează potrivit prevederilor contractelor
colective de muncă legal încheiate, până la împlinirea termenului pentru care
au fost încheiate, în limita cheltuielilor de personal aprobate.”
Potrivit pct.42 din Anexa la Legea nr.329/2009, cuprinzând
lista instituţiilor şi autorităţilor publice supuse reorganizării, una din
instituţiile publice care şi-a schimbat regimul de finanţare, din instituţie
finanţată integral din venituri proprii în instituţie finanţată integral de la
bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Administraţiei şi Internelor, a fost
şi Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară din a cărei
structură face parte şi contestatoarea, angajată a Oficiului de Cadastru şi
Publicitate Imobiliară A.
În raport de dispoziţiile art.1 alin.1 din O.U.G.
nr.1/2010, până la data de 10.04.2010 salarizarea personalului O.C.P.I. Argeş
s-a realizat potrivit Contractului Colectiv de Muncă înregistrat sub
nr.1731/10.04.2009, contract care şi-a încetat efectele începând cu data de
11.04.2010.
Potrivit art.1 alin.3 din O.U.G. nr.1/2010 „După împlinirea
termenului pentru care au fost încheiate contractele colective de muncă,
personalul menţionat la alin. (1) va fi reîncadrat pe noile funcţii, stabilite
de ordonatorul principal de credite, corespunzător atribuţiilor,
responsabilităţilor şi competenţelor specifice postului, prin asimilare cu
funcţiile din instituţia care îl preia în structură, subordine sau în
finanţare, după caz.”, iar potrivit alin.4 „Drepturile salariale ale
personalului reîncadrat potrivit alin.(3) sunt stabilite la nivelul prevăzut în
luna decembrie 2009 pentru funcţiile similare celor pe care a fost reîncadrat
din instituţia sau autoritatea care îl preia în structură, subordine sau în
finanţare, după caz. Acestui personal i se acordă şi sporurile prevăzute în
notele la anexa nr.I/1 la Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitară
a personalului plătit din fonduri publice, care se includ în salariul de bază,
precum şi indemnizaţia de conducere, după caz.”
În raport de dispoziţiile legale mai sus-enunţate, instanţa
a reţinut că în mod legal pârâtul a stabilit drepturile salariale ale
reclamantelor, inclusiv salariul de încadrare, prin deciziile
nr.162/21.06.2010, care modifică şi completează decizia nr.73/13.05.2010,
nr.146/21.06.2010, care modifică şi completează decizia nr.57/13.05.2010,
nr.141/21.06.2010, care modifică şi completează decizia nr.52/13.05.2010,
respectiv nr.143/21.06.2010, care modifică şi completează decizia
nr.54/13.05.2010, în funcţie de nivelul prevăzut în luna decembrie 2009 pentru
funcţia similară celor pe care au fost reîncadrate reclamantele din Ministerul
Administraţiei şi Internelor, iar nu în funcţie de salariul de încadrare avut
de acestea în luna decembrie 2009.
Potrivit Anexei la Ordinul nr.241/16.06.2010 al
Directorului General al ANCPI (filele 132-134) salariul de bază din luna
decembrie 2009 pentru funcţia similară din cadrul MAI celor pe care au fost
reîncadrate reclamantele era de 1100 lei, salariu ce a fost stabilit şi prin
deciziile nr.162/21.06.2010, nr.146/21.06.2010, nr.141/21.06.2010 şi nr.143/21.06.2010.
În ceea ce
priveşte susţinerea reclamantelor potrivit căreia decizia contestată încalcă
dispoziţiile art.30 alin.5 lit.a din Legea nr.330/2009 şi pe cele ale art.4
alin.5 din O.U.G. nr.1/2010, instanţa a reţinut că nu este întemeiată.
În primul rând, instanţa a arătat că în cazul reclamantelor
nu îşi găsesc aplicarea dispoziţiile art.30 alin.5 lit.a din Legea nr.330/2009,
ci dispoziţiile art.31 din Legea nr.330/2009, potrivit cărora „Pentru
personalul nou-încadrat pe funcţii în perioada de aplicare etapizată,
salarizarea se face la nivelul de salarizare în plată pentru funcţiile
similare.”
În al doilea
rând, s-a arătat că în cazul reclamantelor nu îşi găsesc aplicarea nici
dispoziţiile art.4 alin.5 din O.U.G. nr.1/2010, întrucât art.4 din acest act
normativ reglementează situaţia personalului din sectorul bugetar încadrat în
autorităţile şi instituţiile publice prevăzute la art.2 alin.(1) şi (3) din
Legea-cadru nr.330/2009, iar nu situaţia personalului autorităţilor şi
instituţiilor publice care şi-au schimbat regimul de finanţare, în conformitate
cu dispoziţiile Legii nr.329/2009, din instituţii finanţate integral din
venituri proprii în instituţii finanţate integral sau parţial de la bugetul de
stat.
În cazul
reclamantelor s-a apreciat a fi aplicabile dispoziţiile art.1 alin.1 şi alin.3
din O.U.G. nr.1/2010, dispoziţii ce au fost analizate mai sus.
În ceea ce priveşte susţinerile potrivit cărora deciziile
contestate ar încălca prevederile art.17 alin.4 şi art.41 din Codul muncii,
instanţa a reţinut de asemenea că nu sunt întemeiate.
Astfel, potrivit dispoziţiilor art.17 alin.4 din Codul
muncii „Orice modificare a unuia dintre elementele prevăzute la alin.(2) în
timpul executării contractului individual de muncă impune încheierea unui act
adiţional la contract, într-un termen de 15 zile de la data încunoştinţării în
scris a salariatului, cu excepţia situaţiilor în care o asemenea modificare
rezultă ca posibilă din lege sau din contractul colectiv de muncă aplicabil.”
Având în vedere că în cauza de faţă
reîncadrarea reclamantelor şi stabilirea salariului de bază s-au efectuat în
temeiul O.U.G. nr.1/2010, instanţa a arătat că nu se poate reţine încălcarea
dispoziţiilor art.17 alin.4 cu privire la încheierea unui act adiţional la
contractul individual de muncă în termen de 15 zile de la data încunoştinţării
în scris a salariatului.
În ceea ce priveşte încălcarea dispoziţiilor art.41 din
Codul muncii, potrivit cărora contractul individual de muncă poate fi modificat
numai prin acordul părţilor, instanţa a reţinut că în cauza de faţă modificarea
unuia din elementele contractului individual de muncă al reclamantelor a fost
impusă de dispoziţiile art.1 din O.U.G. nr.1/2010, nefiind vorba despre o
manifestare unilaterală de voinţă a angajatorului.
Neîntemeiată s-a apreciat şi susţinerea privind
nelegalitatea deciziilor contestate ca urmare a faptului că ar produce efecte
retroactiv, întrucât data reîncadrării reclamantelor şi stabilirii noilor
drepturi salariale a fost strict reglementată de dispoziţiile art.1 alin.3 din
O.U.G. nr.1/2010 (coroborat cu încetarea efectelor Contractului Colectiv de
Muncă înregistrat sub nr.1731/10.04.2009 începând cu data de 11.04.2010),
nefiind lăsată la latitudinea angajatorului.
În ceea ce
priveşte criticile de neconstituţionalitate ale dispoziţiilor O.U.G. nr.1/2010,
în sensul încălcării dispoziţiilor art.115 alin.1 coroborat cu art.73 alin.3
lit.p din Constituţia României, precum şi a dreptului la muncă şi la plata
muncii statuate prin Constituţie, invocate prin cererea de chemare în judecată,
s-a reţinut că soluţionarea acestora nu este de competenţa instanţelor
judecătoreşti, ci de competenţa exclusivă a Curţii Constituţionale, în cauza de
faţă nefiind invocată vreo excepţie de neconstituţionalitate.
Împotriva
acestei hotărâri au declarat recurs în termen legal reclamantele, criticând-o
pentru nelegalitate şi netemeinicie astfel:
Hotărârea este
dată cu aplicarea greşită a legii, respectiv a art.30 alin.5 din Legea
nr.330/2009, privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri
publice şi a art.1 şi art.4 din O.U.G. nr.1/2001 privind unele măsuri de
reîncadrare în funcţii a unor categorii de personal din sectorul bugetar şi
stabilirea salariilor acestora.
Instanţa de
fond a încălcat dispoziţiile legale susmenţionate şi la stabilirea salariului
recurentelor, după încetarea contractelor de muncă, prin deciziile contestate,
nu s-a avut în vedere salariul de bază corespunzător lunii decembrie 2009, la
care fac referire normele legale, din cuprinsul cărţilor de muncă reieşind clar
că salariile la care s-au aplicat sporurile nu sunt salariile de bază
corespunzătoare lunii decembrie 2009.
O altă critică
adusă sentinţei vizează faptul că instanţa nu s-a pronunţat cu privire la
motivul de nulitate al deciziilor ce rezultă din principiul de drept al
neretroactivităţii legii civile, conform căruia legea civilă dispune numai
pentru viitor.
Examinând
actele şi lucrările dosarului şi sentinţa recurată, prin prisma motivelor de
recurs invocate de recurente, Curtea a admis recursul şi a modificat sentinţa,
în sensul că a fost admisă contestaţia şi obligat intimatul să le reîncadreze
pe contestatoare, cu respectarea salariului din luna decembrie 2009, ca urmare
a anulării deciziilor de reîncadrare.
Pentru
a pronunţa această hotărâre, instanţa de recurs a reţinut următoarele:
Litigiul dedus
judecăţii se referă la stabilirea salariului cuvenit reclamantelor ca urmare a
noii reîncadrări, cu respectarea dispoziţiilor noilor legi de salarizare.
În ceea ce
priveşte salarizarea reclamantelor după data de 31.12.2009, Curtea a apreciat
că soluţia pronunţată de Tribunalul Argeş este greşită.
Astfel,
conform art.4 alin.5 din O.U.G. nr.1/2010, drepturile salariale ale
personalului din autorităţile şi instituţiile publice care şi-au schimbat
regimul de finanţare conform Legii nr.329/2009 sunt stabilite la nivelul
prevăzut în luna decembrie 2009 pentru funcţiile similare celor pe care a fost
reîncadrat din instituţia sau autoritatea care îl preia în structură, subordine
sau în finanţare, după caz.
Însă
potrivit prevederilor art.30 alin.5 lit.a din Legea nr.330/2009, în anul 2010
personalul aflat în funcţie la 31.12.2009 îşi va păstra salariul avut, fără a
fi afectat de măsurile de reducere a cheltuielilor de personal din luna
decembrie 2009, astfel: noul salariu de bază va fi cel corespunzător funcţiilor
din luna decembrie 2009, la care se adaugă sporurile ce se introduc în acesta,
potrivit anexelor legii. Textul se coroborează cu dispoziţiile art.7 alin.2,
care prevăd că realizarea trecerii de la actualul sistem de salarizare la noul
sistem de salarizare se efectuează în mod etapizat, astfel încât în perioada de
implementare a Legii nr.330/2009 nicio persoană să nu înregistreze o diminuare
a salariului brut de care beneficiază potrivit actualelor reglementări.
În
fine, conform art.5 alin.1 lit.a din O.U.G. nr.1/2010, începând cu luna
ianuarie 2010, personalul aflat în funcţie la 31 decembrie 2009 îşi păstrează
salariul, solda sau, după caz, indemnizaţia lunară de încadrare brut/brută
avute la această dată, fără a fi afectate de măsurile de reducere a
cheltuielilor de personal din luna decembrie 2009 prevăzute la art.10 din Legea
nr.329/2009, care se calculează după cum urmează: la salariul de bază,
solda/salariul funcţiei de bază sau, după caz, indemnizaţia lunară de încadrare
corespunzătoare funcţiilor avute la data de 31 decembrie 2009 se adaugă
cuantumul sporurilor şi indemnizaţiilor care se introduc în acesta/aceasta,
prevăzute în notele la anexele la Legea-cadru nr.330/2009, numai personalului
care a beneficiat de acestea, în măsura în care îşi desfăşoară activitatea în
aceleaşi condiţii;
Totodată,
potrivit art.6 alin.1 din O.U.G. nr.1/2010, în cazul în care drepturile
salariale determinate în conformitate cu Legea nr.330/2009 şi cu prezenta
ordonanţă de urgenţă sunt mai mici decât cele stabilite prin legi sau hotărâri
ale Guvernului pentru funcţia respectivă pentru luna decembrie 2009, se acordă
o sumă compensatorie cu caracter tranzitoriu care să acopere diferenţa, în
măsura în care persoana îşi desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii.
Rezultă,
aşadar, că, indiferent de sursa de finanţare a salariilor la data de
31.12.2009, cele două acte normative analizate mai sus consacră soluţia plăţii
drepturilor salariale în cuantumul aflat în plată la acea dată.
În
cazul reclamantelor, astfel cum rezultă din deciziile de reîncadrare şi din
menţiunile efectuate în carnetele lor de muncă, există diferenţe între
drepturile salariale încasate în luna decembrie 2009 şi cele primite după
reîncadrare, acestea din urmă având un cuantum mai mic.
Cum
însă cele două acte normative – Legea nr.330/2009 şi O.U.G. nr.1/2010 –
instituie principiul păstrării drepturilor salariale ale personalului, Curtea
apreciază că în mod greşit angajatorul, cu ocazia emiterii deciziilor de reîncadrare
ale reclamantelor, nu a aplicat normele tranzitorii din art.6 alin.1, edictate
pentru a asigura aceeaşi salarizare. Trebuia ca reîncadrarea reclamantelor să
fie făcută, într-adevăr pe funcţii similare din M.A.I., cu salariul
corespunzător acestor funcţii, însă în plată trebuia păstrat salariul efectiv
încasat de reclamante la 31.12.2009.
Pentru
toate aceste considerente, Curtea, în temeiul art.312 Cod procedură civilă şi
art.278 din Codul muncii, a admis recursul şi a modificat în parte sentinţa, în
sensul că a admis contestaţia, a anulat deciziile atacate şi a obligat pe pârât
să reîncadreze pe contestatoare cu respectarea drepturilor salariale din luna
decembrie 2009. |